1. Fedőlap
Zárójelentés
Szerződés száma:
0101-L012/32
Koordináló intézmény:
Budapesti Műszaki Egyetem
Project neve: SANDWICH
Szerző: Dr.
Moson Péter, projekt koordinátor
Tel: 36-1-463-26-90
Fax: 36-1-463-12-91
email: mosontutor.nok.bme.hu
, www: http://tutor.nok.bme.hu
Pénzügyi rész szerzője:
Varga Ildikó, koordinátor asszisztens
Tel: 36-1-463-23-97
Fax: 36-1-463-25-61
Kelt: 1998.
Augusztus 31.
Bevezetés
A program célja a mérnökképzés
területén diplomát kibocsátó hosszú ciklusú váltakozó felsőoktatási
formák kialakítása a nemzetközi tapasztalatok figyelembe vételével (elsősorban
gyakornoki képzés - CNAM, Franciaország), és a magyar vállalatok
valós igényei alapján. A megvalósítás kísérleti indításával kezdődik.
A projekt tevékenységei
9 részmodul keretében folytak (Információ technológia, Általános menedzsment,
Szakmai /4 műszaki és 3 humán / oktatási modulok). A tevékenységek részletes
leírása, korábbi beszámolók címe: http://tutor.nok.bme.hu/sandwich/general/mtitle.htm.
(Az anyagokban gyakran utalunk a "hot word" technika segítségével
elérhető további dokumentumokra).
I. FEJEZET (1998. március
1.-augusztus 31. között folytatott tevékenységek)
Ezen kiegészítő (5.) munkaperiódus
tevékenységeit a 4. munkaperiódusról szóló jelentésben leírt tervek alapján
végeztük. Emlékeztetőül közöljük a 4. beszámoló (1998. február 28.) megfelelő
részét:
Az oktatás folytatódik
(ebben az értelemben, még ha nem is lenne folytatás, a projekt akkor is
1999 nyaráig tart). A BME kész új modulok megindítására. A konzorciumi
tagok folytatják a kiterjesztésre irányuló munkájukat. Magától értetődően
elkészítünk minden a Phare által megkövetelt jelentést, bemutatót.
I.A. Táblázat. Tevékenységek
az 5. munkaperiódusban (1998.03.01.-08.31.)
|
Tevékenységek
|
Időtartam
|
Dokumentum
|
4.1.
|
Kiterjesztés-vállalatok
(igényfelmérés, feleletek) |
98.02.- 98.08.
|
|
4.2.
|
Kiterjesztés-minisztérium
(jelentések, javaslatok) |
98. 03.- 98.06.
|
|
4.3.
|
Kiterjesztés-diákok,
egyetemek(reklám, újságcikkek, gyűlések pl. Magyar Rektori Konferencia,
Phare konferencia) |
98.03.- 98.
08. |
|
4.4.
|
Kiterjesztés-projektek
(TEMPUS, Leonardo) |
98. 03.
|
|
I.B. Tevékenységek részletes
leírása
A munkaperiódus alaptevékenységei
a következők voltak:
1. Ipari szakasz
4 modulban (10. szemeszter: Környezettechnika-menedzsment, acélszerkezetek,
folyamatszabályozás; 8. szemeszter: acélszerkezetek, építészet).
2. Szervezeti keretek
továbbfejlesztése. Az alternáló képzés a BME TANOK (Tanfolyami és Nemzetközi
Oktatási Központ - igazgató Dr. Penninger A.) keretében most megalakított
Alternáló Képzési Hivatal (igazgató koordinátor - Perger Mária) működik.
3. Tevékenységek a fenntarthatóság,
kiterjesztés érdekében (különös tekintettel a pénzügyi típusú javaslatokra
a minisztériumnak, a Phare, OECD szakértőknek a hosszú távú működés jogi
és pénzügyi háttere megalkotására, további pályázatok az Európai Közösséghez
(TEMPUS, Leonardo) az átmeneti időszak finanszírozása segítésére; és más
vállalatok irányába a Dunaferr, a felsőoktatás irányába elsősorban a BME
végezte a többi konzorciumi partner közreműködésével).
Az alábbiakban a tevékenységek
részletes leírását közöljük.
Tevékenységek összefoglalója
(1998. március 1-augusztus 31.)
- március 6. Ülés a
BME-n. Részvevők: Penninger A. (TANOK igazgató), Dunai l., Moson P.,
Perger M., Varga I. Az alternatív képzés folytatása, kiterjesztése került
megtárgyalásra. Penninger A. értesítette a részvevőket döntéséről, hogy
létrehozza a képzés szervezeti egységét a TANOK-ban.
1998. március 7. A
koordinátor részt vett és előadást tartott Békéscsabán a fiatal magyar
közgazdászok "Oktatás és gazdasági fejlődés" című ülésszakán.
- január - május. Horváth
István a Dunaferr Rt. elnök vezérigazgatója írt egy dokumentumot a vállalati
tapasztalatokról, a jövőre vonatkozó javaslatokkal. Az anyag első része
(5 oldal) a projektet sikeresnek értékeli, leírja az oktatási kísérlet
fő elveit, részletezi az első ipari szakaszt (a diákok munkája, tutorálás,
értékelés). A második rész (4 oldal) jogi, pénzügyi és szervezeti kérdéseket
vet fel, javaslatokat tartalmaz. A dokumentumot eljuttatták a Művelődésügyi
és Közoktatási Minisztériumba.
Udvardi Lakos Endre a
fenti minisztérium főtanácsosa felterjesztést készített (1998. Március
11.) az ipar - felsőoktatás kapcsolatai finanszírozásáról. A javaslat fő
változatai:
- engedélyezni a szakképzési
hozzájárulás (a teljes béralap 1.5%-a) egy részének (0.2-0.5 %) felhasználását
felsőoktatási célokra is,
- megnövelni a fenti adót
e célból 0.5%-kal,
- adókedvezményt adni
a hasonló tevékenységet folytató vállalatoknak.
A kérdés kormányzati szinten
megtárgyalásra kerül. Májusban Dinya László Helyettes államtitkár (MKM)
ellátogatott a Dunaferr Rt.-hez és megtárgyalta a fenti kérdéseket Horváth
István elnök-vezérigazgatóval.
1998. március. Részvétel
további EU projektekben.
Jelentős munka folyik
a Leonardo (CNAM, Laulan, Sol) és a TEMPUS (BME, Moson) projektek elkészítésére.
A partnerek (Dunaferr, CNAM, BME, egyéb magyar, német részvevők) rendszeresen
egyeztetik véleményüket.
Jelentős munkát folytatunk
(elsősorban a Dunaferr) további vállalkozások, kamarák bevonására. Több
pozitív felelet érkezett.
A koordinátor rendszeresen
konzultál egyéb érdekelt szervezetekkel (Magyar, Francia TEMPUS Iroda,
Magyar Rektori Konferencia /1998. március 31-én/ stb.).
A leendő diákokat is tájékoztatjuk
különböző módszerekkel (pl. cikk a BME diák újságában a Jövő mérnökében).
- április 15. Beszámoló
a 4. munkaperiódusról, információs anyag (magyarul, angol összefoglalóval)
a Phare 1998. június 12-13-i konferenciára.
1998. április 21.
Steve Roberts és Elisabeth
Siklos Phare szakértők (The external monitoring and assessment service
for the Phare programme) meglátogatták a projektet. A koordinátor és a
pénzügyi asszisztens koordinátor tájékoztatta őket a célkitűzésekről, elért
eredményekről. Roberts úr aláhúzta a pénzügyi szemlélet, tervek, gazdaságossági
számítások fontosságát a képzés normális (a kísérleti szakaszon túli) működése
esetén.
1998. május 6. A Phare
Értékelő Bizottság látogatása (Dr. Tátrai F./PMU/,
Dr. L. Hollán /EU szakértő /, Dr. Agg G. /magyar szakértő /). Az általános
értékelés pozitív volt (lásd a mellékletben). Az bizottság tagjai kérték,
hogy a Zárójelentésben a projekt folytathatósága kerüljön részletes tanulmányozásra
(figyelembe véve a fő partnerek - minisztérium, vállalatok, egyetem, diákok
- feladatait, felelősségét).
1998. június 12-13.
Balatonszéplak, Magyarország. A projektet Zupkó Timea (igazgató,
Dunaferr Humán Intézet) és Perger Mária (koordinátor igazgató, BME TANOK
Alternáló Képzési Hivatal) mutatták be. Az Első Alprojekt összegzését és
javaslatait Moson Péter (koordinátor) szekció elnök fogalmazta meg (lásd
a teljes összefoglalót magyarul mellékelve - a fő javaslatok beépültek
a zárójelentésbe is).
1998. július 7. Párizs.
Ch. Sol és Moson P. megvitatták az időszerű kiterjesztési kérdéseket
(különösen Horváth I. (elnök-vezérigazgató, Dunaferr), Hatvani Gy. (főigazgató,
Magyar Energia Hivatal, GVK társelnök), Penninger A. (igazgató (BME TANOK),
Perger M. 1998. október 19-20-án esedékes franciaországi látogatásának
előkészítését).
II: fejezet
- Átfogó értékelés
E részben röviden felelünk
a Phare záróbeszámoló 3. számú mellékletben megfogalmazott kérdéseire.
Részletesebb leírás megtalálható a korábbi jelentésekben, illetve az 1.
Melléklet tevékenységek felsorolásában.
- A projekt fő célkitűzései:
e projekt célja az alternáló (szendvics típusú) mérnökképzés magyarországi
bevezetésének vizsgálata módszertani, jogi, pénzügyi, szervezeti stb. szempontokból
az Európai Unió ill. korábbi hazai tapasztalatok alapján; tanterv fejlesztés;
a képzés beindítása. A projekt gondolatát Horváth István az egyik legnagyobb
magyar vállalat, a Dunaferr Rt., elnök-vezérigazgatója vetette fel a 90-es
évek közepén. Az 1793-ban alapított nagyhírű CNAM francia oktatási intézmény
adja a képzés know-how-ját. A projekt a Budapesti Műszaki Egyetemen kerül
megvalósításra néhány további magyar, francia és német intézménnyel együttműködve.
A költségvetésnek több mint a felét a konzorcium tagjai fedezték.
- Megvalósulás:
Az új képzési forma fő ismérvei: időtartam 4 szemeszter (a szakosodás 7-10.
szemeszterei); az oktatás szendvics kurzus jelleggel részben az egyetemen,
részben a vállalatoknál folyik, 6-6 hónapos ciklusokkal; a tananyag a vállalatok
igényeinek figyelembe vételével kerül meghatározásra, a tananyagfejlesztést
közösen végzik az egyetemi és vállalati szakemberek; a szakmai modul mellett
a képzésben fontos szerepet játszanak a menedzsment, idegen és anyanyelvi
kommunikációs ismeretek; a tanulók felvételének feltétele az egyetemi természettudományos
és műszaki alapképzés teljesítése (pl. BME első 6 szemeszter); a tanulók
megőrzik egyetemi hallgató státuszukat, a tanulmányok sikeres befejezése
után a BME diplomáját kapják meg; minden tanuló munkáját egy ipari és egyetemi
tutor segíti (az oktatás alapegysége a tanuló - ipari tutor - egyetemi
tutor hármas); a hallgatók felvétele, a tanulmányok értékelése közösen
történik, illeszkedve az egyetemi kredit rendszerhez, a vállalat elvárásaihoz.
4 szakmai modul (építészet, környezettechnika-menedzsment, folyamatszabályozás,
acélszerkezetek), továbbá 3 humán modul (menedzsment, idegen nyelvű /angol/,
anyanyelvi kommunikáció) került kifejlesztésre. A képzés a BME-n 1996 szeptemberében
kezdődött, a résztvevő diákok összlétszáma meghaladja a 30 főt, többségük
a Dunaferr Rt.-vel kötött szerződést. A képzés jogi és módszertani háttere
megoldott, a hosszú távú finanszírozás (a szakképzési hozzájárulás felhasználhatósága,
adókedvezmény a vállalatoknak) vizsgálatok tárgya. Minden a képzésben érdekelt
felet (diákok, vállalatok, felsőoktatás) rendszeresen tájékoztattunk eredményeinkről.
A BME létrehozott egy szervezeti egységet a gazdaság igényei felmérésére,
az oktatás szervezésére a projekt utáni időszakban.
- Célcsoportok: Ezen
projektnek 3 fő szereplője van: diák, vállalat, egyetem. A Phare
támogatás fő irányai a következők voltak: eszközbeszerzés (elsősorban információ
technológiai és a szakmai modulok célokra); az alternáló képzés vizsgálata,
tájékoztatás; tanterv, tananyag fejlesztés (részbeni fedezete); hozzájárulás
az egyetemi-ipari szakaszok költségeihez; projekt menedzsment. Az ipari
szakasz fő költségeit (a diákok ösztöndíja, szállása, étkeztetése; az ipari
tutorok munkája stb.) a vállalatok fedezték. A CNAM (francia fél) fizette
a know-how átadás (tutorok, menedzsment képzése) ill. a projekt folyamatos
értékelésének költségeit. Minden partner részt vett a kiterjesztés típusú
tevékenységekben (itt is kiemelendő a CNAM és a Dunaferr szerepe).
- A gazdaság szerepe
a tanterv, tananyag fejlesztésben: Mind a szakmai (pl. környezettechnika-menedzsment),
mind a humán (pl. anyanyelvi kommunikáció) modulok a gazdaság igényei alapján
kerültek meghatározásra. A tanterv-, tananyagfejlesztés az egyetemi oktatók,
vállalati mérnökök, humán erőforrás szakemberek közös munkája volt. Aláhúzzuk,
hogy az egész oktatási folyamat (kettős tutorálás, a tanuló munkájának
rendszeres vállalti, egyetemi értékelése) szoros együttműködésben valósult
meg.
- Tervezett-megvalósult
tevékenységek összevetése: A projekt minden fő célkitűzése megvalósult.
Létre az alternáló képzés egy keretrendszere, a francia gyakorlat adaptálása
a magyar helyzetre. Az új oktatási forma ismertté vált a diákok, vállalatok,
felsőoktatási intézmények körében. Jelentős mennyiségű tanterv, tananyag
került kidolgozásra. Az idő rövidsége ellenére az első "szendvics"
hallgatók ezekben a napokban már megkapják diplomájukat. Tovább fejlesztendő
irányok: több vállalkozás bevonása, az ilyen képzések hosszú távú működése
pénzügyi feltételeinek kimunkálása, az oktatási, értékelési folyamat tökéletesítése
(egységesítés).
- Mérföldkövek:
Itt csak a legfontosabb eseményeket soroljuk fel (a részletek tekintetében
lásd az 1. mellékletet).
1995 ősz. A pályázat
elkészítése, a konzorcium megszervezése.
1996 január. A
BME munkatársainak képzése a CNAM-nál, a projekt modul rendszerének kialakítása,
az előkészítő tevékenységek megkezdése:
- 1. Információ
technológia - Nagy Á.,
- 2. Általános menedzsment
- közös tevékenységek - Moson P.,
- 3. Építészet modul
- Matuscsák T., Rostás Z.,
- 4. Környezettechnika
modul - Lajos T., Parti M.,
- 5. Folyamatszabályozás
modul - Arató P., Loványi I.,
- 6. Acélszerkezetek
modul - Iványi M., Dunai L.,
- 7. Angol kommunikáció
modul - Sárvári J.,
- 8. Anyanyelvi kommunikáció
modul - Kelemen É., Perger M.
- 9. Menedzsment modul
- Hóka J., Gelegonya J.
1996 június. A
projekt hivatalos kezdete. Az irányítás kialakítása (2 társ koordinátor:
Moson P. - Ch. Sol, Irányítóbizottság, BME 6 tagú bizottsága stb.).
1996 augusztus. Az
alternáló képzés jogi feltételeinek elfogadása a BME-n.
1996 szeptember. Az
első egyetemi szakasz megkezdése a 4-6. szakmai modul hallgatóival.
1996 október. Az
információs rendszer felállítása, normális munkájának kezdete.
1996 ősz. A 4-9
modulok tantervei végleges változatának kidolgozása (ipari - egyetemi szakemberek
által), elfogadása kari szinten. ( A 3. modul ezt a munkát 1997 tavaszán
végezte el.)
1996 november, 1997
január. A CNAM kiképezte az egyetemi, vállalati tutorokat. Felkészülés
(határidők, dokumentáció stb.) az ipari szakaszra.
1997 február. Az
első, új módszertanon alapuló, ipari szakasz kezdete.
1997 július, szeptember.
A diákok egyéves szakmai tevékenységét értékelő konferenciák.
1997 szeptember. Az
egyetemi szakasz kezdete.
1997 november. Záró
konferencia, javaslatok a jövőre (az összes érdekelt fél: konzorciumi tagok,
minisztérium, Phare képviselők. diákok stb. részvételével).
1998 február. Az
ipari szakasz kezdete.
1998 tél, tavasz. Az
eredmények bemutatása különböző üléseken, konferenciákon. Fenntarthatósági,
kiterjesztési tevékenységek.
Folyamatosan: Az
alternáló képzés módszertani, jogi, pénzügyi feltételeinek vizsgálata.
Tájékoztatás az eredményekről.
- Késedelem, módosítás.
Külső, belső tényezők. A projektben nem volt lényeges késedelem, vagy
eltérés a céloktól.
- Siker. A Phare alapok
felhasználásának hatékonysága.
A projekt legnagyobb eredménye az alternáló mérnökképzés létrehozása a
BME-n. A Phare támogatás szigorúan az 1996 júniusi Kontrakt alapján került
felhasználásra (ebben szerepel a pénz felosztása a 9 fent felsorolt modul
között is). Csak kisebb változtatások (néhány további tanulmányút, eszköz)
történtek. Megjegyezzük, hogy a konzorciumi tagok pénzügyi hozzájárulása
(különösen a CNAM, Dunaferr, BME) jelentősen meghaladta a projektben szereplő
adatokat, különösen ha figyelembe vesszük az adójogszabályok kedvezőtlen
megváltozását, a projekt előtti és utáni időszakok tevékenységeit.
- Mellékhatások. Nagyon
erős szervezeti és személyes kapcsolatrendszer alakult ki (minden szinten)
a CNAM, Ingénieurs 2000, Dunaferr és BME között, ami garancia ezen oktatási
forma sikeres folytatására. Néhány diák ipari munkája kitűnő, helyenként
szinte hihetetlenül jó eredményeket hozott.
- Menedzsment. A
projekt menedzser Moson P. napi munka kapcsolatban volt Ch. Sol-lal. Rendszeresen
került sor konzorciumi ülésekre, kétoldalú megbeszélésekre a projekt menedzser
és a résztvevő intézmények között. A 9 modul menedzser felelt az ottani
munkáért. A pénzügyi koordinátor Varga I. kitűnő munkát végzett. A helyettes
koordinátorok gyakori változása problémát okozott, de ez vélhetően megoldódik
a BME Alternáló Képzési Iroda létrejöttével. A modern információs technológiát
(email, internet honlap - tutor.nok.bme.hu - stb.) széleskörűen használtuk
mind projekt irányítási, mind információs célokra.
A konzorcium együttműködése
- A konzorcium ismertetése.
Emlékeztetünk a konzorciumi tagok listájára:
Az intézmény/szervezet/tanácsadó
neve |
Tevékenységi köre
|
Város
|
Ország
|
Budapesti Műszaki
Egyetem
(BME)
|
képzés
|
Budapest
|
Magyarország
|
Conservatoire
National des Arts et Metiers (CNAM) |
képzés
|
Párizs
|
Franciaország
|
INGENIEURS
2000 |
alapítvány
|
Champs /
Marne
|
Franciaország
|
Gazdasági Vezetők
Kerekasztala (GVK ) |
alapítvány
|
Budapest
|
Magyarország
|
Építési Vállalkozók
Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) |
egyesület
|
Budapest
|
Magyarország
|
Budapesti Vállalkozásfejlesztési
Alapítvány (BVK) |
alapítvány
|
Budapest
|
Magyarország
|
IBISTRA (Business
and continuing training Ltd.) |
társaság
|
Berlin
|
Németország
|
DUNAFERR Rt.
|
vállalat
|
Dunaújváros
|
Magyarország
|
Középületépítő
RT. |
vállalat
|
Budapest
|
Magyarország
|
HDSys Ltd.
Apple Computer IMC Hungary
|
vállalat
|
Budapest
|
Magyarország
|
- A konzorciumi tagok
felelőssége, tevékenységei. A konzorciumi tagok tevékenységeik, a projektben
való részvétel szempontjából 3 csoportba oszthatóak.
- csoport. Dunaferr,
CNAM, Ingénieurs 2000, BME. Szoros együttműködés, részvétel minden tevékenységben.
A Dunaferr az alábbi fő feladatokban közreműködött: (i) a francia
technológia adaptálása, korábbi tapasztalataik figyelembe vételével; tanterv,
tananyag fejlesztés; (ii) oktatás, szakmai munka, értékelés az ipari szakaszban;
(iii) kiterjesztés más vállalkozások irányába; (iv) a projekt jogi, pénzügyi
hátterének vizsgálata. CNAM, Ingénieurs 2000: (i) az alternáló képzés
know-how-ja; (ii) szakemberek képzése (menedzserek, humán erőforrás szakemberek,
tutorok stb.); (iii) értékelés; (iv) nemzetközi komponens, külföldi vállalatok
bevonása. BME: (i) a francia technológia adaptálása; (ii) tanterv,
tananyag fejlesztés; (iii) oktatás, értékelés az egyetemi, ipari szakaszokban;
(iv) a projekt jogi, pénzügyi hátterének vizsgálata, (v) projekt menedzsment.
- csoport. Ibistra,
Gazdasági Vezetők Kerekasztala aktívan részt vettek a konzorcium munkájában,
speciális feladatokat láttak el. Ibistra - informálás, a német vállalatok
részvételének vizsgálata, GVK - a magyar vállalatok informálása.
- csoport. A többi
konzorciumi tag ismerte a tevékenységeket. Részvételük leginkább modul
szintű volt.
- Munka-, támogatás
megosztás. A Phare támogatás döntő részét (több, mint 3/4-ét) a BME
kapta. A többi partner (és a BME is) jelentős saját pénzügyi hozzájárulást
adott, a tevékenységeknek csak kis része került Phare támogatásból finanszírozásra.
- Együttműködési megállapodások.
A Dunaferr és BME között létezik együttműködési megállapodás. Az alternáló
mérnökképzés ezen évente megújítandó dokumentum egyik legfontosabb eleme.
A CNAM és a BME egyéb közös projektekben is részt vesz; a kapcsolatok minden
szinten rendszeresek. 1998 októberében egy további magas szintű találkozásra
kerül sor a CNAM, Dunaferr, GVK, BME vezetői között.
- Projekt specifikumok
- Pénzügyi vonatkozások
- Végső következtetések
- Folytatás. A Phare
szakértők a projektet pozitív példaként említik, mind szakmai, mind menedzsment
szempontból jónak minősítik. A fő partnerek kifejezték szándékukat az együttműködés
folytatására. Két új pályázat (TEMPUS, Leonardo) került benyújtásra az
átmeneti időszak illetve a kiterjesztés finanszírozására. Tervezzük további
vállalatok, felsőoktatási intézmények bevonását (többen kifejezték érdeklődésüket,
néhányan igényeiket is). További információk: az internet honlapon http://tutor.nok.bme.hu,
a jelentések, tevékenységek leírására lásd: http://tutor.nok.bme.hu/sandwich/general/title.htm.
- Javaslatok jövőbeli
tevékenységekre: Perger M. részletes tanulmányt készített e kérdésekről
(mellékelve). A fő elemek: (i) a képzés beindítása a BME összes karán;
(ii) a képzést bemutató - hallgatói, egyetemi, vállalati - információs
anyagok készítése; (iii) a marketing munka fejlesztése; (iv) további vállalatok
bevonása, későbbiekben francia mintára vállalati konzorcium létrehozása;
(v) BME kapcsolatok javítása (kari képviselők, tutorok rendszer, motiváció
stb.); (vi) egyetemi-vállalati kapcsolatok erősítése; (vii) több minszteriális
támogatás elérése (pl. szakképzési hozzájárulás).
- Megjegyzések. Itt
(rövidítve) megismételjük az 1998. június Phare Konferencia összefoglalójában
már elhangzott javalatokat:
Általánosak:
- Hosszabb távú (4-6 év)
szerződéseket, programokat is indítani. (Okok: látható a képzés teljes
életciklusa, figyelembe veszi a hazai realitásokat pl. a MAB döntési mechanizmusát.)
- Tájékoztatás a létrejött
programokról a lehető legszélesebb körben (Okok: elkerülendő a párhuzamos
fejlesztéseket; jobb hasznosítás).
- Fenntarthatóság. A sikeresen
létrejött programok megerősödéséig (átmeneti időre) a korábbinál kisebb,
de áthidaló pénzügyi támogatás (EU) hasznossága. Ez esetben 2 év múlva
egy újabb összefoglaló, értékelő konferencia megtartása (ez ösztönözheti
a projektek további munkáját is).
- Segítség a vállalatoknak
a törvénykezés, kormányzat szintjén (pl. a szakképzési hozzájárulás /a
béralap 1.5%-a/ egy részét /0.2-0.5%/ felsőoktatási programok támogatására
lehessen fordítani; adókedvezmény /pl. ösztöndíjra /). Cél: a programok
támogatása; a létrejött kapcsolatok intézményes formái fennmaradásának
financiális háttere megteremtése.
A Phare programra vonatkozóak
(melyeket a hasonló programoknál célszerű lenne figyelembe venni):
- Egyszerűsítés. Elsősorban
pénzügyi, de az adminisztratív nyilvántartás terén is. (Haszon az EU kultúra
megszokása, de ekkora mértékben már időnként öncéllá vált.)
- Rugalmasság. Különösen,
ha hosszabb programok lesznek - a tervek lebontásában, persze ellentételezve
a legalább két évente esedékes megmérettetéssel, ellenőrző értékeléssel.
melléklet