EGYETEMEK MENEDZSMENTJE

szeminárium (Párizs, 1998. január 29-31.). Rövid tájékoztató a munkáról.

Készítették:

Dr. Gyõri István, a Veszprémi Egyetem rektora,

Dr. Moson Péter, a BME Francia Tagozata igazgatója.

A Francia Rektori Konferencia ill. a Francia TEMPUS Iroda 3 napos szemináriumára a kelet-közép európai régió felsõoktatásának vezetõ képviselõit hívták meg.

Az ülés részvevõi tájékoztatást kaptak a francia egyetemi rendszerrõl általában (küldetés, az egyetem és a társadalom kapcsolata) és néhány fontos részterületrõl (szervezeti felépítés; az oktatási rendszer szerkezete; kutatás, pénzügyi, finanszírozási kérdések; nemzetközi kapcsolatok stb.). A jól szervezett angol, francia nyelven folyó szeminárium elõadásait jelenlegi ill. korábbi egyetemi legfelsõ vezetõk, minisztériumi fõtisztviselõk tartották. Kiosztásra kerültek az elõadások rövid kivonatai, valamint további dokumentumok (pl. törvények).

Az átalakuló magyar felsõoktatás sok elemében hasonlít a francia rendszerhez (pl. autonómia; a nemzetközi kapcsolatok szerepének növekedése; pályázatok, szerzõdéses finanszírozás elterjedése; akkreditációs folyamatok).

Az alábbiakban felsorolunk néhány kevésbé ismert francia specialitást, melyek hasznosak lehetnek, esetleg megfontolandó hazai adaptálásuk:

A szervezõk felajánlották segítségüket (beleértve a pénzügyit is) a francia felsõoktatás egyes elemei részletesebb megismertetésében, adaptálásában.

Megjegyzés (készítette Moson Péter, 1998. március 17.):

A konferenciát követõen, részben az ott elhangzottak hatására, a Budapesti Mûszaki Egyetem az alternáló mérnökképzés témakörben készül egy egyetemi menedzsment fejlesztési TEMPUS projekt beadására (beadásai határidõ: 1998. március 31.).

A Phare Hu-94.05 program keretében, elsõsorban a Dunaferr Rt-vel együttmûködve, 1996 õszén kezdõdött meg a BME-n francia tapasztalatok felhasználásával az alternáló mérnökképzés. A mind a Phare szakértõk, mind a részvevõk által sikeresnek tartott kísérleti képzés a gazdaság igényei szerint meghatározott szakterületeken 6 hónap egyetemi, 6 hónap ipari szakaszokban folyik, kettõs egyetemi és ipari tutorálással. A vállalatok kérésének megfelelõen a tananyag a szakmai ismeretek mellett menedzsment, anyanyelvi és idegen nyelvû kommunikációs modulokat is tartalmaz.

A tervezett TEMPUS projekt célja a felsõoktatás és gazdaság kapcsolatainak erõsítése egy francia mintájú (CNAM, Ingénieurs 2000) szervezeti egység létrehozásával, a sikeres Phare projekt kiterjesztése más felsõoktatási intézmények, vállalatok irányába. A minden érdeklõdõ intézmény számára nyitott szervezet fõbb tevékenységei az alábbiak lesznek:

A fent vázolt tervek megvitatásra kerültek a szemináriumot szervezõ francia TEMPUS iroda képviselõivel.

További információk: http://tutor.nok.bme.hu .