A Francia Rektori Konferencia ill. a Francia TEMPUS Iroda 3 napos
szemináriumára a kelet-közép európai
régió felsõoktatásának vezetõ
képviselõit hívták meg.
Az ülés részvevõi tájékoztatást
kaptak a francia egyetemi rendszerrõl általában
(küldetés, az egyetem és a társadalom
kapcsolata) és néhány fontos részterületrõl
(szervezeti felépítés; az oktatási
rendszer szerkezete; kutatás, pénzügyi, finanszírozási
kérdések; nemzetközi kapcsolatok stb.). A jól
szervezett angol, francia nyelven folyó szeminárium
elõadásait jelenlegi ill. korábbi egyetemi
legfelsõ vezetõk, minisztériumi fõtisztviselõk
tartották. Kiosztásra kerültek az elõadások
rövid kivonatai, valamint további dokumentumok (pl.
törvények).
Az átalakuló magyar felsõoktatás sok
elemében hasonlít a francia rendszerhez (pl. autonómia;
a nemzetközi kapcsolatok szerepének növekedése;
pályázatok, szerzõdéses finanszírozás
elterjedése; akkreditációs folyamatok).
Az alábbiakban felsorolunk néhány kevésbé ismert francia specialitást, melyek hasznosak lehetnek, esetleg megfontolandó hazai adaptálásuk:
A szervezõk felajánlották segítségüket
(beleértve a pénzügyit is) a francia felsõoktatás
egyes elemei részletesebb megismertetésében,
adaptálásában.
Megjegyzés (készítette Moson Péter,
1998. március 17.):
A konferenciát követõen, részben az
ott elhangzottak hatására, a Budapesti Mûszaki
Egyetem az alternáló mérnökképzés
témakörben készül egy egyetemi menedzsment
fejlesztési TEMPUS projekt beadására (beadásai
határidõ: 1998. március 31.).
A Phare Hu-94.05 program keretében, elsõsorban a
Dunaferr Rt-vel együttmûködve, 1996 õszén
kezdõdött meg a BME-n francia tapasztalatok felhasználásával
az alternáló mérnökképzés.
A mind a Phare szakértõk, mind a részvevõk
által sikeresnek tartott kísérleti képzés
a gazdaság igényei szerint meghatározott
szakterületeken 6 hónap egyetemi, 6 hónap ipari
szakaszokban folyik, kettõs egyetemi és ipari tutorálással.
A vállalatok kérésének megfelelõen
a tananyag a szakmai ismeretek mellett menedzsment, anyanyelvi
és idegen nyelvû kommunikációs modulokat
is tartalmaz.
A tervezett TEMPUS projekt célja a felsõoktatás és gazdaság kapcsolatainak erõsítése egy francia mintájú (CNAM, Ingénieurs 2000) szervezeti egység létrehozásával, a sikeres Phare projekt kiterjesztése más felsõoktatási intézmények, vállalatok irányába. A minden érdeklõdõ intézmény számára nyitott szervezet fõbb tevékenységei az alábbiak lesznek:
A fent vázolt tervek megvitatásra kerültek
a szemináriumot szervezõ francia TEMPUS iroda képviselõivel.
További információk: http://tutor.nok.bme.hu .