A postára adás határideje a pályázatok elsõ körére 1995. október 31. kedd 17 óra. Ez a legkésõbbi, még elfogadható postai bélyegzõ dátuma. A pályázati ûrlapot (mind a magyart, mind az angolt) három példányban kell a lemezzel együtt elküldeni.
A pályázatokat le lehet adni személyesen
a következõ címen:
Professzorok Háza
PHARE PMU*
1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 19-21.
vagy fel lehet adni postán az alábbi címre :
1339 Budapest, Pf. 701/259
A pályázatokat
- ajánlott küldeményként kell feladni és az igazoló szelvényt meg kell õrizni, vagy
- amennyiben a pályázatot a PMU-nek személyesen adják le, a PMU munkatársaitól átvételi elismervényt kapnak.
Faxon küldött pályázatokat nem fogadunk el.
*PMU=Project Management Unit (Programvégreható
Iroda)
Kérjük, kipipálással jelölje meg
azt a programterületet, amelyre pályázni kíván:
(Megjegyzés: Ha több programterületre is pályázik,
külön pályázati ûrlapot kell kitölteni
minden egyes programterületre.)
1.Programterület: A felsõoktatás és a gazdaság együttmûködése
2.Programterület: A felsõoktatás sokoldalúbbá tétele
3.Programterület: A távoktatás fejlesztése
4.Programterület: Középfokú képzés
szociálisan hátrányos helyzetû fiatalok
számára.
Készítette az MKM Phare 94.05 PMU
1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 19-21.
Telefon:(1) 251-5332 Fax: (1) 344-0338
Mellékeljük a projektben résztvevõ
partner-intézményeknek a projekt tartalmát
elfogadó nyilatkozatát.
A koordináló intézmény neve:
BUDAPESTI MÛSZAKI EGYETEM A projekt menedzser neve:
DR. MOSON PÉTER Beosztása: DÉKÁNHELYETTES,
NYITOTT ÉS TÁVOKTATÁSI BIZOTTSÁG VEZETÕJE
Aláírása: Dátum:
1995. OKTÓBER 30. Cím:
BUDAPEST, MÛEGYETEM RKP. 3. Postai irányítószám:
H-1521 Telefon:
(36-1)4632318 Fax:
(36-1)14633540 E-mail: MOSON@VMA.BME.HU | Az intézmény vezetõjének neve:
DR. BÍRÓ PÉTER Titulusa:
REKTOR
Aláírása: Dátum:
1995. OKTÓBER 30. Cím:
BUDAPEST, MÛEGYETEM RKP. 3. Postai írányítószám:
H-1111 Telefon:
(36-1)463-2221 Fax:
(36-1)463-2220 E-mail:
REKIKT@REKTORI.BME.HU |
Hivatalos használatra: A pályázat száma: HU-94.05/APP/ /............
A pályázat címe:
Alternáló oktatási formák rendszere.
Egyetemek - vállalkozások együttmûködése
Magyarországon.
A pályázat fantázianeve: SZENDVICS
A pályázat célja:
A mérnökképzés területén
diplomát vagy más államilag elismert bizonyítványt
kibocsátó hosszúciklusú váltakozó
felsõoktatási formák kialakítása
a nemzetközi tapasztalatok figyelembevételével
/elsõsorban gyakornoki képzés - CNAM,
Franciaország/ és a magyar vállalatok valós
igényei alapján.
Az egyetemi-ipari kapcsolatokkal /képzési igények,
kettõs tutorálás, a hallgatók kiválasztása,
értékelés stb./ foglalkozó központ
szervezése.
Tananyagfejlesztés - szakmai, menedzsment és
kommunikációs modulokból.
Az elõadók, a tutorok és a hallgatók
elsõ csoportjai képzésének megkezdése.
Pályázó konzorcium
Az intézmény/szervezet/tanácsadó neve | |||
Budapesti Mûszaki Egyetem
(BME) | képzés | Budapest | Magyarország |
Conservatoire National des Arts et Metiers (CNAM) | képzés | Párizs | Franciaország |
INGENIEURS 2000 | alapítvány | Champs / Marne | Franciaország |
Gazdasági Vezetõk Kerekasztala (GVK ) | alapítvány | Budapest | Magyarország |
Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) | egyesület | Budapest | Magyarország |
Budapesti Vállalkozásfejlesztési Alapítvány (BVK) | alapítvány | Budapest | Magyarország |
IBISTRA (Business and continuing training Ltd.) | társaság | Berlin | Németország |
DUNAFERR Rt. | vállalat | Dunaújváros | Magyarország |
Középületépítõ RT. | vállalat | Budapest | Magyarország |
HDSys Ltd. Apple Computer IMC Hungary |
vállalat | Budapest | Magyarország |
Pénzügyi terv
|
| A projekt teljes költsége
|
Igényel-e hozzájárulást ugyanennek
a PHARE Programnak más program területérõl
is? Ha igen, kérjük, hogy jelölje meg.
nem
1. program terület - A felsõoktatás és a gazdaság együttmûködése
2. program terület - A felsõoktatás sokoldalúbbá tétele
3. program terület - A távoktatás fejlesztése
4. program terület - Középfokú képzés
szociálisan hátrányos helyzetû fiatalok
számára
Igényeltek-e más PHARE, Európai Unió-beli, Világbanki vagy más programtól is hozzájárulást? Kérjük, válaszoljon pontosan. nem
Kapcsolattartó személy rangja és teljes neve:
|
Beosztása:
|
Intézmény/Vállalat neve:
|
Osztály, (tanszék) vagy kar:
|
Cím:
|
Telefon
|
Fax:
|
E-mail: |
Vállalat cégbejegyzési száma és a cégbejegyzés helye (ha van): |
Kapcsolattartó személy rangja és teljes neve:
|
Beosztása:
|
Intézmény/Vállalat neve:
|
Osztály (tanszék) vagy kar: |
Cím:
|
Telefon:
|
Fax:
|
E-mail: |
Vállalat cégbejegyzési száma és a cégbejegyzés helye (ha van): |
Kapcsolattartó személy rangja és teljes neve:
|
Beosztása:
|
Intézmény/Vállalat neve:
|
Osztály (tanszék) vagy kar: |
Cím:
|
Telefon:
|
Fax:
|
E-mail: |
Vállalat cégbejegyzési száma és a cégbejegyzés helye (ha van): |
Kapcsolattartó személy rangja és teljes neve:
|
Beosztása:
|
Intézmény/Vállalat neve:
|
Osztály (tanszék) vagy kar: |
Cím:
|
Telefon:
|
Fax:
|
E-mail: |
Vállalat cégbejegyzési száma és a cégbejegyzés helye (ha van): |
Kapcsolattartó személy rangja és teljes neve:
|
Beosztása:
|
Intézmény/Vállalat neve:
|
Osztály, (tanszék) vagy kar: |
Cím:
|
Telefon:
|
Fax:
|
E-mail: |
Vállalat cégbejegyzési száma és a cégbejegyzés helye (ha van): |
Kapcsolattartó személy rangja és teljes neve:
|
Beosztása:
|
Intézmény/Vállalat neve:
|
Osztály (tanszék) vagy kar: |
Cím:
|
Telefon:
|
Fax:
|
E-mail: |
Vállalat cégbejegyzési száma és a cégbejegyzés helye (ha van): |
Kapcsolattartó személy rangja és teljes neve:
|
Beosztása:
|
Intézmény/Vállalat neve:
|
Osztály (tanszék) vagy kar:
|
Cím:
|
Telefon:
|
Fax:
|
E-mail: |
Vállalat cégbejegyzési száma és a cégbejegyzés helye (ha van):
|
Kapcsolattartó személy rangja és teljes neve:
|
Beosztása:
|
Intézmény/Vállalat neve:
|
Osztály (tanszék) vagy kar:
|
Cím:
|
Telefon:
|
Fax:
|
E-mail: |
Vállalat cégbejegyzési száma és a cégbejegyzés helye (ha van):
|
Kapcsolattartó személy rangja és teljes neve:
|
Beosztása:
|
Intézmény/Vállalat neve:
|
Osztály, (tanszék) vagy kar: |
Cím:
|
Telefon:
|
Fax:
|
E-mail:
|
Vállalat cégbejegyzési száma és a cégbejegyzés helye (ha van): |
A változó magyar gazdasági élet új
igényeket támaszt a diplomás mérnökképzéssel
szemben (gyakorlat orientáltabb képzés, a
menedzsment, idegen nyelv oktatás szerepének növelése
stb.). Ezen igények kielégítésében
a szakosodási szakaszban /a képzés utolsó
2-3 évében/ a szendvics típusú oktatás
fontos lehetõség lehet. (Megjegyezzük, hogy
a projekt szövege a külföldi részvevõkkel
való rendszeres kommunikálás miatt eredetileg
angolul íródott. A bevezetésre javasolt képzési
forma magyar terminológiája még nem állandósult.)
A váltakozó, szendvics típusú /egyetem
- ipar/, tanmenet kifejlesztésének az igénye
a Budapesti Mûszaki Egyetemen különbözõ
módokon jelentkezett.
Az ipar igényei /pl. 1995. szeptemberében a Dunaferr Rt.-vel szerzõdést kötött a BME szendvics típusú képzések bevezetésére/,
Új módszertani eredmények a nemzetközi
gyakorlatban, mely eredményeként a hallgatók
és az iparvállalatok jobban érdekeltek az
iparban eltöltött idõszakban (mérnök
- gyakornokság). / E módszer adaptálásáról
szóló jegyzõkönyvet az MKM és
a 200 éves francia továbbképzõ intézmény
a CNAM írta alá./
1995 márciusában kezdõdött a projekt
szervezése. A CNAM-Ingénieurs 2000 szakértõivel
négy találkozóra került sor /három
Budapesten és egy Párizsban/. A Budapesti Mûszaki
Egyetem vezetése értesült a tervekrõl,
és 1995 májusában egy négytagú
bizottságot hozott létre a projekt megvalósítására.
A jogi háttér vizsgálatára (munkaügyi
államtitkár helyettes, MKM) is sor került.
A Magyar Gazdasági Vezetõk Kerekasztala és
néhány vállalat segítségével
megtörtént az igények elõzetes felmérése.
A program prioritásait (és a támogatás feltételeit, célkitûzéseket, kritériumokat) öt alcsoportba sorolták. Röviden felsoroljuk, hogyan kapcsolódnak a projekthez:
* a tanmenetek a vállalatok igényei alapján készülnek; a mûködés szervezeti rendszere garantálja a hosszú távú közös munkát; bárkit felsõfokú tudományos alapképzettséggel szívesen fogad a szendvicsképzés /továbbképzés, felnõttoktatás/ ; a színvonalat elsõsorban az új gyakorlat orientált módszer emeli majd.
a BME és CNAM garantálja a szervezet magas szintû egyetemi színvonalát, az ipari partnerek szolgáltatják a gazdaság igényeit; a gazdasági élet kulcsszereplõi résztvesznek az oktatási folyamatban és a finanszírozásban; a konzorcium tagjai érdekeltek a hosszú távú együttmûködésben: a francia fél tervezi, hogy Budapest is a nemzetközi hálózatának egyik központja lesz, a magyar tagok vagy szövetségek, vagy konkrét vállalatok állandó képzési igényekkel; a hallgatók az oktatás idõtartamának felét az iparban töltik; a regionális, az Európai Unióbeli kapcsolatok nyilvánvalóak; BME tervezi az iparral történõ együttmûködés növelését a kutatás területén, a technológia transzferben, az oktatásban, a gazdasági élet diverzifikálásában (ezirányú törekvéseiket a résztvevõk is kinyilvánították) és a kis és közép vállalkozások (a projekt szervezetükön keresztül éri el õket, BVA) innovációjának különleges fontosságú területén is..
- rövidtávú eredmények: az elsõ /legalább 4-5/ váltakozó (alternáló) modul oktatása a pályázat ideje alatt elkezdõdik, hosszú távú eredmények: létrejön az ipari és nemzetközi kooperáció, a képzés szerkezete /tananyag, felvételi, tutorálás, értékelési módszerek stb./ pályázat idejének végére elkészül.
- a konzorcium tagok és külsõ források a projekt teljes költségvetésének 52%-át adják, így az együttes pénzügyi támogatás nagyobb, mint a támogatási igény.
Jól látható, hogy a Szendvics projekt
jól illeszkedik az 1. Alprogram célkitûzéseihez.
2.1. Célkitûzés
A projekt célkitûzése a szendvics típusú
/váltakozó, alternáló/ tanmenet bevezetésének
vizsgálata és megvalósítása
a hazai mérnökképzésben.
Külön hangsúlyt kap egy új oktatási
forma /mérnökképzés az iparban eltöltött
gyakornoki szakaszok segítségével/ adaptációja
Magyarországon. A képzés életképesnek
bizonyult az Európai Unió tagországaiban
/különösen Franciaországban/. A tanmenet
a klasszikus mûszaki képzés második
részét /a szakosodást/ érinti. A tanulási
folyamat részben az egyetemen, részben az iparban
megy végbe egyetemi és ipari tutorok közös
irányítása mellett. A hallgatóknak
speciális gyakornoki státusuk van.
A projekt eredményei 3 fõbb részbõl állnak:
a váltakozó képzés szervezeti kereteinek a megteremtése,
a tanmenet kidolgozása,
az oktatás.
Szervezeti keretek. A Budapesti Mûszaki Egyetem Nemzetközi
Oktatási Központja (BME NOK) ad otthont a megalakítandó
CFA Magyarország 2000-nek, a Szendvics- jellegû
Mérnökképzés Központjának.
A központ a következõ egységekbõl
áll majd: Oktatási Osztály, Oktatási-gazdasági
Alapítvány, Nemzetközi Iroda. Ezek fõ
feladata a megvalósítás idõszakában:
1. Három aspektusból álló megvalósíthatósági tanulmányterv elkészítése:
- ipari (a vállalkozások képzési igényeinek az elemzése),
- intézményi (fõhatósági - a gyakornokok jogi státusa, diploma, kreditek,..),
-pénzügyi /lehetséges rövid- és
hosszú távú finanszírozás/.
2. A váltakozó képzés megszervezése:
- a részvevõk /egyetemi és ipari/, a tutorok képzése , találkozók, tananyagok írása,
- technikai jellegû tennivalók (elszállásolás,
kapcsolattartás, eszköz vásárlás,
tananyagok gyártása és terjesztése),
3. A hallgatók felvétele
- tájékoztatás, hirdetés,
- közös /egyetemi és vállalati/ felvételi
vizsgák, dokumentáció.
Tanmenet készítés. A hallgatók
természettudományos alapképzettséggel
kell rendelkezzenek /2 vagy 3 év alapképzés
a BME-n vagy ezzel egyenértékû képzés/.
Mind az egyetemi (tudományos) mind a vállalati (gyakornoki)
képzési periódusok /hat-hat hónap
évente/ részei a képzésnek, egyetemi
és vállalati tutorok által kidolgozott egyéni
tervek alapján dolgoznak a tanulók. A tananyag rugalmassága
összhangban van a magyar felsõoktatás új
irányelveivel. A modern oktatástechnológia
módszerei (pl. multimédia), nyílt és
távoktatás széleskörû alkalmazásra
kerülnek.
1. Az egyetemi képzési szakasz három részbõl áll:
- Mérnöki szakmodul (kb. 60%-a a tanmenetnek). Jelenleg a BME részére három ipari igény fogalmazódott meg /környezetvédelem, acélszerkezetek és folyamatszabályozás területén/, még további modulok /legalább kettõ/ megindítása szerepel a tervekben a képzési igények elemzése alapján.
- Menedzsment modul /kb. 30%/. A kezdeti szakaszban a terv szerint közös minden tanmenetben.
- Idegnyelvi kommunikáció /kb.10%/.
2. Gyakornoki szakasz. Gyakorlati munka az anyavállalatnál.
A diákok konzultációs és házi
feladatai szorosan kapcsolódnak az ipari feladatukhoz.
Távoktatási, nyitott tanulási elemeket is
tartalmaz. Multimédiás tananyagok használata.
Mind az egyetemi mind a gyakornoki szakasz a hallgató értékelésével
végzõdik, amelyben mind az ipari szakemberek, mind
az egyetemi oktatók közremûködnek.
Oktatás. A tervek szerint évente két-három
új csoport (kb. 20 fõ/csoport) oktatása indul
be.
Hangsúlyozni kívánjuk az egész
oktatásra jellemzõ a szoros együttmûködés
az egyetem és a vállalatok, szélesebb értelemben
vett gazdaság között.
Fõbb haszonélvezõk:
vállalatok: viszonylag alacsony költséggel olyan alkalmazottakhoz jutnak, akiknek naprakész a tudásuk és a vállalatok igényeihez jobban alkalmazkodó gyakorlati készségeik vannak,
hallgatók: a modern magas szintû oktatáson felül garantáltan álláshoz jutnak a képzés végén,
a Budapesti Mûszaki Egyetem és (késõbb)
más felsõoktatási intézmények:
az iparral való kapcsolattartás javítása
megsokszorozó hatást vált ki más területeken
is /tananyag, emberi erõforrások, infrastruktúra
fejlõdése, technológia transzfer/.
2.2. Indokolás - Piackutatás
A projekt beindítását több ok is indokolja:
- nemzetközi tapasztalat: váltakozó /szendvics típusú/ kurzusok a mérnökképzésben az egész világon megtalálhatók, az új (gyakornoki képzés) módszer számos országban sikeres,
- hazai vállalatok igényei: a konzorcium tagjai támogatásukról /anyagi is/ biztosították e képzési formát; más cégek is érdeklõdtek. Ez az oktatási forma /hosszútávon/ különösen a kis és közepes vállalatok igényeinek felel meg,
- hallgatói érdeklõdés: a BME tapasztalatai azt mutatják, hogy a hallgatók igen érdeklõdnek a Magyarországon nem hagyományos modulok /menedzsment, nyelvek/, illetve a gyakorlat orientáltabb oktatás /pl. terméktervezõ mérnök képzés/ iránt.
A szendvics típusú oktatás bevezetésének
fontossága és szükségessége Magyarországon
olyan nyilvánvaló, hogy szükségtelen
volt általánosabb piackutató munkát
végezni, mint amirõl az 1. pontban /Háttér/
beszámoltunk.
2.3. Intézményi stratégiai tervösszefüggések
A BME, illetve BME NOK rövid leírását,
a stratégiai tervösszefüggéseket
a IV.rész megfelelõ mellékletéhez
csatoljuk.
2.4 Az intézményi stratégiai terv
Mellékelve.
2.5. Teendõk
Ki kell hangsúlyozzuk, hogy a legfontosabb teendõ az alternáló oktatás kereteinek /szükséges intézmények, emberi erõforrások, know-how/ megteremtése a BME-n. Az Európai Unióbeli partnerek képviselik a nemzetközi tapasztalatot, a magyar részvevõk pedig a helyi sajátosságokat, korábbi hazai tapasztalatokat a konzorciumban.
A projekt a tananyagfejlesztést és az oktatás megkezdését az általános rendszer megvalósulásának elsõ lépéseiként tekinti. Ebben az értelemben a cégek és a szervezetek, amelyek a késõbbiekben majd résztvesznek a teendõk megvalósításában szélesebb közösséget képviselnek, mint a konzorcium tagjai.
A teendõket három fõbb csoportra oszthatjuk:
// bevezetõ szakasz /a szerkezet kialakítása, általános képzési igények, tájékoztatás, berendezések, a jogi rész vizsgálata, bizonyítvány, a gyakornoki státus/,
// a képzés normális menete /speciális képzési igények, tájékoztatás, eszközbeszerzések, toborzási eljárás, váltakozó oktatás, értékelés stb/.
// terjeszkedés
Megjegyzés: A projekt feltételezi, hogy a képzés 1996 szeptemberében beindul. Így az ,, pontban felsorolt teendõk fedik egymást. Ez azért lehetséges, mert az elsõ modulok elkészítésében már történtek lépések /igények meghatározása, a hallgatók szabályos egyetemi diplomát kaphatnak/. A teljes szabályszerû eljárás 1997-ben indul be. Az ismétlések elkerülése végett bizonyos teendõket együtt említünk /de ahol szükséges utalva ,,-ra/.
// bevezetõ szakasz
1. Alakuló ülés. A konzorcium tagjai megismerhetik a mûködõ francia oktatás legfõbb szereplõit (egyetemi oktatók, vállalati menedzserek, tutorok, tanulók stb.).
2. Szervezeti keretek /3 hónap 1996 január-
március, BME, CNAM/. Létrejön a CFA Magyarország
2000 három egysége az elsõ lépcsõben
.
1/ Oktatási Osztály: Kezdetben körülbelül hat-tíz fõs állománnyal (BME alkalmazottak), a koordinátor alakítja ki. Tagjai a fõbb modulokért, mûszaki és menedzsment területekért felelõs tanárok és adminisztátorok.
Feladatuk a képzés, a hallgatók felvétele, az egyetemi szakaszban a tanítás megszervezése, az iparban eltöltendõ szakaszban a gyakornokok munkájának nyomon követése, értékelése, a diploma kibocsátása.
2/ Oktatási-gazdasági Alapítvány: Az intézmény szerves és fontos része az új mérnöki iskolának. A megfelelõ kapcsolatot biztosítja az egyetemi intézmények és az ipar között. Tevékenységét a BME hasonló más szervezeteivel együtt koordináltan végzi /pl. technológia transzfer/.
Feladatai a következõk /nem kimerítõ lista/:
cégek megkeresése gyakornokok toborzása érdekében,
anyagi alapok teremtése a folyó kiadásokra,
az anyavállalaton belül a gyakornokság értékelése,
a gyakornoksággal kapcsolatos jogi és adminisztratív problémák intézése /kapcsolattartás hivatalos intézményekkel, minisztériumokkal/,
az elhelyezkedés figyelemmel kisérése, a
jövõbeli mérnök vállalati beintegrálódásának
vizsgálata.
3/ Nemzetközi Iroda: A Francia Nemzeti Mûvészeti és Kereskedelmi Konzervatórium /CNAM/ egysége köré szervezõdik. Ezen egység célja a felsõfokú szakmai továbbképzés különbözõ formái bevezetésének kezdeményezése /pl. gyakornoki képzés, folyamatos képzés/. Garantálja a képzés minõségét, a partner vállalatok színvonalát. Az egység CNAM személyzettel és INGENIEUR 2000 képviselõkkel mûködik.
A Nemzetközi Iroda a CNAM egységébõl
és konzorcium tagjaiból alakul. Az iroda segítséget
nyújt az Oktatási Osztálynak és az
Alapítványnak, együttmûködik a Magyarországon
lévõ külföldi vállalkozásokkal
és a Nemzetközi Kereskedelmi és Ipari Kamarával.
3-6. A váltakozó (alternáló) oktatás
általános kereteinek vizsgálata /1996
szeptemberéig a CFA az összes partner részvételével
végzi/. Képzési igények, tájékoztatás,
a szükséges eszközök meghatározása,
a jogi rész, bizonyítvány, gyakornoki státus
általános vizsgálata, az új
oktatási forma kereteinek kialakítása. /A
3. ütemtervben néhány (elsõsorban ülés
jellegû) teendõ külön kerül felsorolásra,
amelyek pénzügyi szempontból külön
szerepelnek./
// a képzés normális menete
7. Tanmenet fejlesztés /96 január - szeptember/. A tananyagok végleges kiválasztása. A modulok /kezdetben 2 vagy 3) a BME karaihoz (Villamosmérnöki és Informatikai Kar, Gépészmérnöki Kar, Építõmérnöki Kar), illetve a menedzsment, nyelv oktatásban érintett tanszékekhez kapcsolódnak .
Jelenleg a korábbi igények alapján a következõ modulokra van konkrét igény /helyszûke miatt csak utalunk a témakörökre/:
Környezetvédelem: Olyan gépészmérnököket szándékozunk képezni, akik gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek és a környezetvédelem területén szerzett ismereteik és készségeik képessé teszik õket,
a környezetvédelem által támasztott igények érvényre juttatására,
környezetbarát /fenntartható/ technológiák kifejlesztésére és mûködtetésére,
ismereteik és készségeik önálló szélesítésére és mélyítésére a témában.
Acélszerkezetek. Ez a modul célul tûzi ki mind az új európai rendszerek (Eurokód 3, ESDEP), mind a hazai acélszerkezet gyártók (Dunaferr Rt.) igényeinek kielégítését.
Folyamatirányítás. Bevezetés a szabályozástechnikába. Egyszerû szabályozási körök alapvetõ tervezése, fõbb berendezései. Szabályozási körök mûszerezési kérdései.
A menedzsment és szaknyelvi kommunikáció modulok a projekt fontos, hosszan ható eredményei lesznek.
A tananyag általános alapelveit /alapmodulok, az
egyes vállalati szakaszok célkitûzései,
a váltakozó képzés módja/ olyan
bizottság dolgozza ki, amelyben a gazdaság-ipar,
intézményi terület és az oktatás
képviselõi egyaránt résztvesznek.
A BME professzorai készítik a kurzusok anyagát,
a tanterveket /a CFA Oktatási Osztálya koordinációjában/
együttmûködve a vállalkozások képviselõivel.
Végsõ formába öntik és legalizálják
a tananyagot.
8-21. A Képzéssel kapcsolatos teendõk:
- Gyakornokok kiválasztása, találkozók a cégekkel /1996 június-július, az összes partner részvételével/.
- Az elsõ csoportok egyetemi képzési szakasza, zsüri (vizsgabizottság) az egyetemi tanév szakasz végén (1996 október-1997 március),
- Tutorképzés /egyetemi 1996 október, mérnökök 1996 november, Ingenieur 2000, CNAM, BME közremûködésével/,
- Ipari képzési szakasz /kettõs tutorálással, távoktatási elemekkel gazdagítva/ (96 március-szeptember),
- Az új évfolyamok számára az elõbb
részletezett típusú (5-12) tevékenységek.
// terjeszkedés
13. Kampány új cégek és gyakornoki
szerzõdések felhajtására /kiadványok,
sajtókonferenciák, nyílt napok/, sajátos
oktatási formák /nyitott-távoktatás,
multimédia technológia/ kialakítása,
a hálózat kiépítése, a gyakornoki
képzés és a nemzetközi kapcsolatok tökéletesítése
érdekében.
2,22. A CNAM és a CFA Magyarország 2000 és
más részvevõk közötti kommunikációs
kapcsolatok /pl. számítógépes hálózat/
kiépítése. A partnerekkel és a hallgatókkal
való kölcsönös kapcsolathoz, a tananyagok
szétosztásához és a teendõk
"hirdetéséhez" az Internet széles
körben történõ használata elõrelátható.
Kezdettõl fogva fontos feladat a megfelelõ multimédia
alapú Internet server létrehozása és
a CFA Hungary Home pages megteremtése.
23. A gyakornoki képzés második értékelése, új szakképzési javaslatoknak. Jelentések és szemináriumok. Kiemelt hangsúlyt helyezünk:
- a képzési és az iparban eltöltendõ szakaszok legoptimálisabb hosszának megállapítására, a tananyag tökéletesítésére,
- a pénzügyekre. A Phare progam végén
a Központ pénzügyi forrásaira, a vállalati
részvételre, részvételi díjakra,
helyi közösségekre és a szakmai testületekre
vonatkozó pontos információkra van szükségünk.
Elvben a szendvics képzés saját költségvetési
forrásaira támaszkodva önfenntartó kell
legyen.
Mérföldkövek, jelentések. Három jelentés készül:
1. /1996 október/ Az szakasz végén. Tárgya a szervezeti formára, a tananyagra és a tanulásra, valamint a gyakornokságra vonatkozó általános szabályok. Az elsõ toborzás eredményei, az elsõ társuló vállatok listája.
2./1997 október/ A félidejében járó egyetemi és vállalati képzés eredményei.
3./1998 december/ Végsõ jelentés.
Az elsõ végzõs évfolyamok eredményei
/erre a Phare pályázati szakasz vége után
kerül sor/.
A Projekt Kockázatai:
· Egy ilyenfajta képzési forma sikere az ipar érdeklõdésén múlik, minden konzorciumi tagnak ennek érdekében kell tevékenykednie különösen saját országa nemzeti vállalatainál.
· Hosszú távú finanszírozás /ipari, egyetemi szakaszok költségei, a gyakornokok fizetése stb./
· A gyakornoki képzésnek, mint magas
színvonalú önálló képzési
formának /amely mind az alapképzéstõl,
mind a továbbképzéstõl eltér/
hazai és nemzetközi elismerést kell
szerezni.
2.6 Illeszkedés a nemzeti kredit rendszerbe.
Az Egyetem 1992-ben vezette be a magyarnyelvû egyetemi képzésben a kreditrendszert. A rendszer kompatibilis az Európai Kredit Transzfer Rendszerrel az ECTS-sel. Így a szendvics egyetemi képzési idõszaka alatt elért eredmények kreditpontok formájában értékelhetõk és nincs érzékelhetõ akadálya annak, hogy az oktatási folyamat ezen része ne kapcsolódhasson a CATS-hoz. Ami a gyakorlati képzési idõszakot illeti a kreditszerzés a nyitott és távoktatás jövendõbeli magyarországi CATS-a alapján oldható meg.
A javasolt képzési forma bizonyos értelemben
az alap- és a továbbképzés szintézise.
Kreditrendszere például szolgálhat más
vegyes típusú tanmenethez is.
|
| minden partner | Párizs |
| BME, CNAM a konzorciumi résztvevõkkel együtt | Budapest | |
| minden partner | Párizs, Budapest | |
| GVK, ÉVOSZ, BVA, IBISTRA, CNAM, BME | Magyarország és külföld | |
|
| CNAM, BME, INGENIEURS 2000 | Párizs |
|
| BME, CNAM, INGENIEURS 2000,
érdeklõdõ vállalkozások | Magyarország |
| minden részvevõ | Budapest | |
| valamennyi részvevõ |
Budapest | |
|
| Bizottsági tagok | Magyarország |
|
| BME, CNAM | Budapest |
| INGENIEUR 2000, BME, CNAM | Budapest | |
| INGENIEUR 2000,
BME, CNAM | Magyarország |
|
| valamennyi partner | |
|
| BME, CNAM, partner intézmények
GVK | |
|
| BME, CNAM | |
|
valamennyi partner | ||
| partner vállalatok, BME | ||
| BME, Nemzetközi, ipari partnerek | ||
|
| BME | |
|
| BME | |
|
| BME,
INGENIEUR 2000, CNAM | |
|
| valamennyi partner | |
|
| valamennyi partner |
4.1. A Koordinátor szerepe
A Projektet négytagú bizottság koordinálja majd. A bizottság élén a koordinátor áll, Dr.Moson Péter, a BME dékánhelyettese (nemzetközi kapcsolatok és továbbképzés), a BME Nyitott és Távoktatási Bizottságának elnöke. Számos TEMPUS Jep-ben /Francia Tagozat, PANNÓNIA Nyitott és Távoktatás/ vett részt. Projekt menedzserként irányította a BME Nemzetközi Oktatási Központján belül mûködõ Nemzetközi Középiskola létrehozását. Publikációi jelentek meg a gyakornoki és a szendvics típusú oktatásról.
A Bizottság további tagjai egyetemi professzorok:
Dr. Iványi Miklós (a tudomány doktora,
több nemzetközi szervezet, konferencia elnöke,
irányítótestületi tagja), Dr. Loványi
István /a nyitott oktatás, a telekommunikáció
és a multimédia szakértõje/, Dr.
Matuscsák Tamás /korábbi rektorhelyettes,
a Francia Tagozat igazgatója/.
4.2. A partnerintézmények és vállalkozások
szerepe
BME. A projekt koordinátora az oktatási kísérlet szervezõje, a hallgatók Budapesti Mûszaki Egyetemen fognak diplomát kapni. A CFA Magyarország 2000 itt jön létre, az egyetemi ciklus oktatása itt folyik majd.
Nemzetközi partnerek /CNAM, INGENIEUR 2000/. Tapasztalatokkal
rendelkeznek a szendvics típusú képzés
területén (KNOW-HOW), támogatást nyújtanak
a képzési igények kiértékelésében,
az ismertség elmélyítésében,
a cégekkel történõ kapcsolatok kiépítésében.
Részt vesznek a tanár és tutorképzésben.
A gazdasági életet képviselõ egyesületek, szervezetek /GVK, EVOSZ, BVA, IBISTRA/. Részt vesznek a képzés megismertetésében /workshopok szervezése/, a képzési igény felmérésében. Segítséget nyújtanak a tananyag fejlesztésben, értékelésben.
A gyakornokokat fogadó vállalatok részt vesznek az egész oktatási folyamatban, tapasztalatcsere, a gazdasági élet igényeinek felmérése. Anyagi felelõsség a tutori támogatás és az ipari szakasz költségei iránt.
Egyéb partnerek . Hozzájárulnak a
projekt sikeréhez fõleg technológia transzfer
és speciális szaktudásuk révén.
Megjegyezzük, hogy a projekt iránt a konzorcium tagjainak
számát jóval meghaladó volt az érdeklõdés.
4.3. Szervezeti feltételek
.
A projekt irányítására a konzorcium tagjai létrehozzák az Irányító Testületet /tagjai a koordinátor, két BME, két külföldi, két vállalati, két egyesületi képviselõ/.
A projektet a koordinátor fogja irányítani egy fõállású adminisztrátor segítségével. A CNAM képviselõ különleges szerepet tölt majd be, mivel a projekt alapja az õ oktatási technológiájuk adaptációja. A döntés hozatal elõtt a konzorcium minden érdekelt felének a véleményét kikérik /különös tekintettel a gazdasági élet képviselõire/.
A koordináló bizottság három tagja a CFA-ban fog dolgozni, amelynek a BME Nemzetközi Oktatási Központja ad helyet. Minden egyes modulnak a társelnöke egy egyetemi modulvezetõ és egy vállalati szakértõ lesz /a három szakmai modul vezetõje: Dr. Parti Mihály (környezetvédelem), Dr. Loványi István (folyamatszabályozás), Dr. Dunai Tamás (acélszerkezetek). A menedzsmenté: Dr Vágási Mária, az angol nyelvé: Sárvári Judit, a francia nyelvé:Dr Kelemen Éva./ A gyakornokok oktatása az egyetemi professzorokon és a mérnöktutorokon alapszik.
Az egyetemi szakaszok helyszíne /általában/ a BME, az ipari szakaszoké a vállalatok lesznek. Az adminisztratív munkát a BME Nemzetközi Oktatási Központja látja majd el.
Cél, hogy a szervezés alatt álló,
a BME-hez kapcsolódó egyéb rokon jellegû
intézményekkel /technológia transzfer központ,
nyitott és távoktatási központ/ jó
együttmûködés alakuljon ki.
4.4. Figyelemmel kísérés és értékelés
.
Mivel a projekt különbözõ tevékenységekre
irányul, háromszintû ellenõrzési
és értékelési rendszert ajánlatos
bevezetni.
·elsõ szint: az ellenõrzést az adott tevékenységet végzõ részvevõ szervezetek végzik /kapcsolattartó személyek akik a feladatokért felelõsek/. Módszere: jelentések /legalább havonta, hosszabb feladatok esetén/.
második szint: az ellenõrzést a koordinátor végzi, jelentések feldolgozása.
harmadik szint: az ellenõrzést az Irányító
Testület /évente kétszer/ és a konzorcium
közgyûlése /évente egyszer végzi/
A szervezeti keret létrehozása, a háttér tisztázása /jogi, pénzügyi, ipari/, az elsõ évfolyamok oktatásának megkezdése után a projekt ki kívánja terjeszteni tevékenységét a vállalatok, szervezetek és a hallgatók szélesebb csoportjai irányában.
A terjeszkedés másik természetes iránya a Budapesti Egyetemi Szövetség /aminek a BME tagja/ illetve más mûszaki felsõoktatási intézetek Magyarországon és Közép-Európában.
A folytonosságot a szendvics oktatás iránt
az egész világon jelentkezõ igény,
a konzorcium nemzetközi és hazai tagjainak tapasztalatai
és erõfeszítései, a BME Nemzetközi
Oktatási Központjának célorientált
projektekben való jártassága garantálja.
Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy az és , illetve a szakasz
menedzsment és nyelvi része egyszeri költséget
jelentenek /ezeket alapvetõen a Phare és a nemzetközi
társfinanszírozás fedezi/ , a költségei
hozzávetõleg állandóak és a
vállalati társfinanszírozás fedezheti.
A megvalósíthatósági tanulmány
várhatóan felfed további finanszírozási
tartalékokat (pl. felsõoktatási, munkaügyi,
helyi önkormányzati, vállalati adó-visszatérítési
lehetõségeket).
A Budapesti Mûszaki Egyetem Intézményi Stratégiai Terve (IST-BME) az idevágó IV: Rész Függelékhez csatlakozik. Az itt következõ részben további információ található a Budapesti Mûszaki Egyetemrõl.
A Budapesti Mûszaki Egyetem Magyarország második
legnagyobb egyeteme. A hallgatói létszám
11.000 fõ, a fõ- és részállású
oktatók létszáma 1300 fõ, az egyéb
alkalmazottak létszáma megközelítõleg
2100 fõ. Az Egyetemen hét kar van, amelyek a mérnöki,
a természet- és gazdaságtudományok
alapterületeit ölelik fel. A hét kar: az építészeti,
építõmérnöki, vegyészmérnöki,
villamosmérnöki, gépészmérnöki,
közlekedésmérnöki és a természet
és társadalomtudományi kar. Az Egyetemnek
kiterjedt nemzetközi kapcsolatai vannak, rendszeresen résztvesz
az Európai Unió programjaiban valamint jó
kapcsolatban áll a magyar ipari és gazdasági
élet vezetõivel.
Az Egyetem Nemzetközi Oktatási Központja széleskörû
tapasztalatokkal rendelkezik az új oktatási formák
menedzselését illetõen. /angol, francia,
német nyelvû képzés, poszt-szekunder
képzés - IUT, nyílt és távoktatás,
multimédia programok, Nemzetközi Középiskola,
Professzorok Vendégháza stb/. Az angol nyelvû
képzés szerkezete hasonló az ezen pályázatban
javasolthoz, azaz az oktatás az egyes karokhoz kapcsolódik,
míg az összes egyéb tevékenységet
az Egyetem Nemzetközi Oktatási Központja fogja
össze.
-A BME Fejlesztési és Stratégiai programja
(1994-2000) hangsúlyozza az elmélet és gyakorlat
egységének alapelvét, az elméleti
háttér és a gyakorlati képzés
ipari kapcsolatokon alapuló összehangolását.
-A képzés tartalmi fejlesztését illetõen
az IST-BME hivatkozik a gazdaság által diktált
flexibilitásra, beleértve ebbe az alapismeretek,
az opcionális tárgyak, a szakmai tudás és
az általános kultúra harmonikus egységét.
-Metodológiai és technológiai tekintetben
a jövõben alkalmazni kell az oktatás nem tradicionális
-távoktatás, multimédia módszerek-
formáit is.
-Az Egyetem erõsíteni kívánja aktivitását
az európai és világméretû oktatási-kutatási
kapcsolatok terén.
A javasolt váltakozó gyakorlat és igény
orientáltabb oktatási forma teljes egészében
beleillik az Intézményi Stratégiai Tervbe.
Következõ idézetek IST-BME-bõl valók
s /többek közt/ ezen állítást támasztják
alá:
Legjobb hagyományainak megfelelõen az oktatásban továbbra is szem elõtt tartja az elmélet és gyakorlat egységét, egyaránt fontos követelménynek tartja a magas szintû elméleti megalapozottságot és az ipari kapcsolatokon is alapuló gyakorlati képzést.
Stratégiai céljának tekinti a képzés tartalmának és felépítésének a tudomány haladását és a társadalmi igényeket szem elõtt tartó folyamatos fejlesztését, a többszintû és többnyelvû oktatás továbbfejlesztését. (1. oldal)
-...a képzési profil kiszélesítése, új piacképes" szakok indításával, ezáltal az egyetemünkön lévõ szellemi kapacitások gazdaságosabb kihasználása és az universitas felé közeledés...(2. oldal) stb.
-...a projekt-jellegû mérnökképzés elemeinek bevezetése, a komplex feladatok megoldása során a hallgatók felkészítése a team-munkában való részvételre.
Az oktatásmódszertan- és oktatástechnológia-fejlesztés
eszköze a nem hagyományos oktatási formák
alkalmazása (távoktatás, multimédia)
is. (2. oldal)
Részösszeg | ||||
2,22.Struktúra, kommunikáció, INTERNET szerver | (BME)12000 | 12000 | ||
7,14 Tanmenet kidolgozás (multimédia munkaállomás) | (BME)18000 |
1000 | 19000 | |
1-23. CFA, koordinálási, adminisztrációs, mûködtetési költségek | 30000 | 5000 | 35000 | |
Tanmenet fejlesztés, képzési költségek 7,10,17. (3 szakmai, 1 menedzsment, 2 nyelvi modul alapvetõ eszközök beszerzése, multimédia, távoktatás) 14,20. (2 szakmai, 1 nyelvi modul, multimédia, távoktatás) | 40000 20000 | (BME)18000 (BME)12000 | 4000 2000 | 62000 34000 |
11,12,17-19,21. Tutorképzés költségei (egyetem - vállalatok) | 10000 | 10000 | 20000 | |
1,16,23. Általános , irányító testületi értekezletek | 3000 | 3000 | ||
3,4,13. megvalósíthatósági tanulmány, oktatási igények felmérése (tanulmányok, munkabizottsági ülések) | 9000 | 6000 | 15000 | |
Teljes igény | 200000 |
Teendõ/Dátum |
|
| ||
1. Intézményi for-rások (amelyet a résztvevõ szerveze-tek biztosítanak) | 2. 2 helyiség a CFA infrastruktúrához, mûködési költségek
/2 évre BME/ |
|
|
|
1.1 Természetben | 1,5,6. oktatás, ülések
7,8. tanmenet kidolgozás, gyakornokok kiválasztása CNAM, IN2000 |
|
|
|
11,12,21 Tutorálás (tan-anyag, képzés)
CNAM, IN 2000 | ||||
17. hallgatok szállása(3 mod.x20 fõ)
DUNAFERR további cégek (2X20) |
|
|
| |
1.2 Készpénzben | 7,8. oktatóanyagok készítése BME
HDSyS |
|
|
|
15,19,21,23. Értékelés
CNAM, IN2000 | ||||
17. ösztöndíjak (10 hó-napra) 3x20x10x10000
DUNAFERR 2x20x10x10000 további cégek |
|
|
| |
3,7 Köz-épületépítõ Rt | ||||
3,4. ÉVOSZ | ||||
2. Külsõ források által biztosított | 1,5,6,9,11,12,23
Oktatás, megbeszélések 7,8 Tanmenet, gyakornokok kiválasztása Francia külügyminisztérium (MFA - France) |
|
|
|
16,21 tutorok MFA | ||||
Összes 'R'
Összes 'A' |
| |||
Összes együttes |
pénzügyi támogatás | (R+A) |
Projektet irányító intézmény Budapesti Mûszaki Egyetem
Projekt címe: Alternáló oktatási formák rendszere. Egyetemek - vállalkozások együttmûködése Magyarországon. SZENDVICS
Projekt száma
Projekt célja
egy új oktatási formának, a SZENDVICS típusú mérnökképzésnek a bevezetése a Budapesti Mûszaki Egyetemen.
Az új forma a mérnökoktatás második (szakirány) szakaszához kapcsolódik, és alternáló egyetemi és ipari oktatási ciklusokból áll. A tanmenetet a gazdaság szükségletei határozzák meg, a képzés pedig ipari partnerek illetve azok szövetségeinek aktív részvételével történik. A program különleges figyelmet fordít a menedzsment és az idegen nyelvû kommunikáció oktatására, és széles körben alkalmazza az új oktatási technológiákat (multimédia, távoktatás), valamint a fejlett kommunikációs módszereket (hálózatok).
A KNOW-HOW-t az EU partnerek (CNAM, Engineers 2000) adják, a magyar résztvevõk pedig biztosítják a helyi tapasztalatok és specialitások beépítését a projektbe. Új metodológiai elemként kifejlesztésre kerül egy kettõs (egyetemi-ipari) tutor-rendszer.
A projekt keretében megvalósul :
az alternáló képzés szervezeti struktúrája, amely megvalósíthatósági tanulmányon alapul, és folyamatos kapcsolatot biztosít a BME és a gazdaság aktuális igényei közt,
a tanmenet kifejlesztése (szaktanmenet, menedzsment, idegen nyelvû modulok),
oktatás (1996 szeptemberétõl folyamatosan)
A SZENDVICS típusú oktatás iránti igényt nemzetközi tapasztalatok, valamint a magyar vállalatok igényei igazolják. A felsõoktatás és az ipari partnerek közti folyamatos, személyi és intézményi szintû együttmûködésen alapuló új oktatási forma az innováció és a technológia transzfer hatását megsokszorozva nagymértékben hozzájárul a felsõoktatás és a gazdaság összehangolásához, további oktatási együttmûködési formák (átképzés, továbbképzés) létrejöttéhez.
Projekt címe:Alternáló oktatási formák rendszere. Egyetemek - vállalkozások együttmûködése Magyarországon. (SZENDVICS)
Neve: Dr. Moson Péter
Címe: Budapesti Mûszaki Egyetem
H-1521 Budapest
Kizárólag hivatalos használatra
A PMU elismeri, hogy Öntõl a HU-94.05. számú Phare program
......... számú program területére szóló
pályázatát átveszi:
A pályázatot HU-94.05/APP/ /........................
szám alatt bejegyzi.
HU-94.05/
1.Programterület: - A felsõoktatás és a gazdaság együttmûködése
2.Programterület: - A felsõoktatás sokoldalúbbá tétele
3.Programterület: - A távoktatás fejlesztése
4.Programterület: - Középfokú képzés szociálisan hátrányos helyzetû fiatalok számára.
Igazgató, PMU
Dátum:......................................
Aláírás:......................................