1. rész
Az eddigi tevékenységrõl
A beszámoló tartalmazza a Szendvics projekt keretében elvégzett munkák leírását és a projekt pénzügyi elszámolását. A beszámoló által érintett idõszak
-tevékenység: 1996. júniustól 1996. október 15-ig
-pénzügyi elszámolás: 1996. júniustól 1996. szeptember 30.
A jelentés felépítése
a Phare PMU által elfogadott (1996. június 13.)
munkaterv felépítését követi.
Emlékeztetõül, a projektben folyó tevékenységek
9 részmodul keretében folynak. A beszámoló
elsõ része az elért eredmények általános
összegzését és az egyik almodul (General
Management - Common Activities) részletes munkabeszámolóját
tartalmazza. A nyolc másik almodul tevékenységének
részletezése külön jelentésben
van mellékelve.
Általános értékelés
· A program célja a mérnökképzés területén diplomát kibocsátó, hosszú ciklusú váltakozó felsõoktatási formák kialakítása a nemzetközi tapasztalatok figyelembevételével (elsõsorban gyakornoki képzés - CNAM Franciaország) és a magyar vállalatok valós igényei alapján. A megvalósítás pilot-modulok indításával kezdõdik.
· Az erre a periódusra tervezett
tevékenységeket végrehajtottuk. A CFA irodát
és az információs rendszert létrehoztuk
1996. szeptemberéig. 1996. szeptember 16-án a szendvics-típusú"
diákok oktatása megkezdõdött a BME két
karán. (Építõmérnöki kar-
Acélszerkezetek, Gépészmérnöki
kar- Környezettechnika-menedzsment). Az oktatás beindítását
intenzív tananyag fejlesztés (ipari és egyetemi
szakértõk bevonásával) és akkreditációs
tevékenység elõzte meg (mind tanszéki
és egyetemi szinten). A fentebb leírt munka külföldi
partnereinkkel illetve a Dunaferr Rt-vel szoros együttmûködésben
zajlott.
A tevékenységek értékelése
A projekt tevékenységei három
területre (néhány alterülettel) bontható.
A továbbiakban általános leírást
adunk a projekt tevékenységérõl, részletek
a csatolt jelentésekben találhatók.
· 1. Almodul: Információ technológia
Feladatok: 1. A projekt információ technika rendszerét kialakítottuk
2. Az erre a periódusra tervezett
eszközöket beszereztük (a Phare szabályai
szerint) felszereltük a szervert és az egyéb
eszközöket, elkészült a CFA Magyarország
Home-Page-e. Egy rövid kurzus elõkészületei
megtörténtek az információs rendszer
használatának megismeréséhez.
· 2. Almodul: Általános menedzsment
Létrehoztunk egy hatékony szervezeti struktúrát és elindítottuk az oktatást kísérleti jelleggel. Ezek voltak ennek az almodulnak a fõ feladatai ebben a periódusban.
Részletesen:
1. CFA iroda felállítása a Budapesti Mûszaki Egyetemen (Z. 101/a.) Az iroda számos részfoglalkoztatású alkalmazottat foglalkoztat (koordinátor, asszisztens koordinátor, program asszisztens, hivatalsegéd, titkárnõ).
2. Rendszeresen megbeszéléseket tartottunk az almodulok vezetõivel és az Irányító Testület tagjaival. (Hozzávetõleg 2/hó, lásd: mellékelt emlékeztetõket).
3. Folyamatosan tartottuk a kapcsolatot vállalatokkal (Dunaferr, Mádliné dr. Maár Ilona Humánerõforrás igazgató és egyéb vállalatok képviselõivel.) A megbeszélések eredményeképpen alakult ki a beinduló modulok listája, a tananyagok fejlesztésének iránya és a vállalat és diák között kötendõ szerzõdés végsõ formája.
4. Állandó kapcsolatban álltunk a tanszékekkel és az Egyetem vezetésével mely az új oktatási forma hivatalos elfogadásához vezetett. Információs anyagokat készítettünk (és továbbiak készítését tervezzük), melyek segítenek a diákok érdeklõdésének felkeltésében, a vállaltok és oktatási intézmények részére felvilágosítást adnak az új oktatási forma lehetõségeirõl. (Pl.: találkozók humánerõforrás igazgatókkal az Egyetemi Tanács tagjaival és a diákokkal.)
5. A konzorciumi tagokkal különösen a CNAM és az Engineer 2000-rel (M. Sol ESCPI igazgató és kollégái - know-how) és a Dunaferrel szorosan együttmûködve dolgoztunk
6. Elõkészületeket tettünk
az 1996-os õszi események megszervezésére
(hivatalos évnyitó, sajtótájékoztató,
tutor-tréning, új modulok indításának
lehetõsége és új vállaltok
bevonása.)
· 3-9. Almodulok: Oktatási Modulok
Az oktatási tevékenység oktatási modulok keretében történik. Minden hallgatónak van egy szakmai modulja és a további 3 modulja, ezek menedzsment, kommunikációs készségfejlesztés és idegen nyelv.
Szakmai Modulok (almodul 3-6)
A szakmai modulok különbözõ karokhoz tartoznak. Jelenleg 4 kar vesz részt a szendvics típusú képzésben.
A tevékenységek 3 karon és almodulban hasonlóak voltak. (Építõmérnöki Kar- Acélszerkezetek modul, Villamosmérnöki és Informatikai Kar- Folyamatszabályozási modul, Gépészmérnöki Kar-Környezettechnika és menedzsment modul).
- Tanterv- és tananyagfejlesztés az ipari igényekkel harmonizálva (Rendszeresen látogattuk meg a Dunaferr Rt-t Dunaújvárosban és listát készítettünk olyan szakmai területekrõl, melyek más vállalatok igényeit elégítheti ki.)
- Tájékoztatták a karok Dékánjait és megvizsgálták, hogyan lehet a szendvics típusú képzést beilleszteni a karokon folyó oktatási folyamatba, ezután az új forma kari elfogadtatása következett.
- Tájékoztató anyagok készültek a diákok számára, hallgatók toborzása céljából.
- Folyamatban további vállaltok
bevonása, melyek ezeknek a moduloknak a tevékenységébe
kapcsolódnának be.
Az Építészmérnöki Kar moduljának tevékenysége:
Ez a modul a jövendõbeli oktatás
elõkészítésével foglalkozott.
Az érdeklõdõ vállaltok megkeresése,
felkeresése és az igények értékelése
volt alapvetõ tevékenysége.
Menedzsment, kommunikációs készségfejlesztés és idegen nyelvi modulok (7-9 almodul)
-A modulok alapvetõ tevékenységei
ebben az idõszakban: Tananyagfejlesztés, az ipar
igényeinek felmérése, tananyagok harmonizálása
az igényekkel, akkreditáció a Természettudományi
Kar szintjén.
2. Rész
Az eddig elért eredmények:
A beszámoló itt is ugyanazt a felépítést követi, mint az elsõ részben.
· 1. Almodul: Információ Technika
A projekt (technikai értelemben) készen áll Internet kommunikácó széleskörû alkalmazására, a partnerekkel illetve diákokkal való kapcsolattartásra, oktatási anyagok terjesztésére és reklámtevékenységre, melyeket a jovõben használni kívánunk. Az elsõ anyagok meg is jelentek a rendszeren és elérhetõk a következõ WWW címen:
http://tutor.nok.bme.hu
· 2. Almodul: Általános menedzsment
- A projekt menedzsment és adminisztrációs teamje megalakult, a feladatok szétosztása az egyes résztvevõk között megtörtént. (Végrehajtó Testület, Irányító Testület, almodul vezetõk, irodai alkalmazottak)
- A projekt iránt érdeklõdõ testületeket, szervezeteket értesítettük a projekt beindulásáról.
- Az egyetemi szinten szükséges jogi feltételeket megteremtettük (Rektorhelyettesi döntés a hallgatók diákstátuszáról, kredit pontok beszámításáról, kollégiumi elhelyezésérõl...)
- Modellértékû szerzõdés született a Dunaferr-rel. (14 hallgató aláírta szeptemberben)
- Jelenleg 18 hallgató iratkozott be a szendvics típusú képzésre. (Acélszerkezetek modul: 4, Környezettechnika-menedzsment modul: 14). Az egyetemi szakasz alatt még lehetõség van néhány hallgató csatlakozására.
· Oktatási Modulok (3-9 almodul):
Szakmai modulok (3-6 almodul)
- 3 tanterv készült el a Dunaferr szakértõivel egyeztetve (Környezettechnika, Folyamatszabályozás, Acélszerkezetek)
- A 3 tantervet a karok elfogadták (Az elfogadás módja az adott kartól függ pl.: a Gépészmérnöki karon a Kari Tanács határozata alapján)
- Két karon az oktatás beindult (Környezettechnika- menedzsment, Acélszerkezetek)
Menedzsment, Kommunikációs készségfejlesztés, Idegen nyelv (7-9 almodul)
Tantárgy-és tananyagfejlesztés
folyik, és szeptemberben megkezdõdött az oktatás.
A KÖLTSÉGVETÉS ÉS A TÉNYLEGES KÖLTÉS KÖZÖTTI KÜLÖNBSÉG
Az 1. munkaidõszak költségvetése háromféle költséget tartalmaz.
Nincs jelentõs eltérés a költségvetés és a tényleges költés között az eszköz és a közvetlen költségek rovaton.
A személyi költségekben
mutatkozó eltérések elsõsorban a kifizetések
szabályai kidolgozásánál kialakult
késedelemmel, illetve a BME-n mûködõ
kifizetési rendszer lassú és bonyolult voltával
magyarázhatók (ez utóbbi a már aláírt
szerzõdéseket érinti). Aláhúzzuk,
hogy a tevékenységi tervben elõírt
munkát minden területen teljesítettük.
ANNEX A3: TEVÉKENYSÉGEK - ÜTEMTERVEK.
Minden az ANNEX A3-ban leirt tevékenység végrehajtásra került az adott idõszakban.
Nincs említésre méltó eltérés a pályázat ütemterve (1995. október) illetve az Aktualizált tevékenységi terv (1996. május) között.
A munkát a pályázatban
leírt módon rendszeresen felügyeljük és
értékeljük.
2. rész : EMBERI ERÕFORRÁSOK
A projektet a koordinátor Dr. Moson Péter vezeti. Munkaideje 1/3-át (3óra/nap) fordítja ezekre a feladatokra.
A koordinálást támogatja 2 (részmunkaidõs) koordinátor asszisztens, 1 (részmunkaidõs) titkárnõ, illetve 1 (részmunkaidõs) hivatalsegéd.
A részletek megtalálhatóak a Mellékelt Pénzügyi beszámoló az elsõ idõszakról dokumentumban.
A projekt irányítása a pályázat szerint történik:
irányító bizottság (a konzorciumot képviselõ 7 taggal),
a BME operatív bizottsága
(6 tag: a koordinátor, a szakmai modulok képviselõi
- Iványi M., Lajos, T., Loványi I., Matuscsák
T. , információs technológia Nagy
Á.).
A 9 alprojekt koordinátor
- 1. Információs technológia - Nagy Á.,
- 2. Általános menedzsment- közös tevékenységek - Moson P.,
- 3. Építészet modul - Matuscsák T., Rostás Z.,
- 4. Környezetvédelem modul - Lajos T., Parti M.,
- 5. Folyamatszabályozás modul - Arató P., Loványi I.,
- 6.Acélszerkezetek modul - Iványi M., Dunai L.,
- 7.Angol kommunikáció modul - Sárvári J.,
- 8. Anyanyelvi kommunikáció modul - Kelemen É.,
- 9. Menedzsment modul - Hóka
J., Gelegonya J..
3. rész:
JÖVÕBELI TEVÉKENYSÉGEK (A PROJEKT VÉGÉIG)
A projekt végéig tervezett
tevékenységek. A tevékenységek
részletezett tervét követjük (Co-finance
Agreement A3). Nincs szükség e terv módosítására.
A legfontosabb tevékenységek a következõk
lesznek: a rendszer folyamatos mûködése
(információ technológia, adminisztráció,
oktatási folyamat, állandó kapcsolattartás
a konzorcium tagok között, különösen
a CNAM-mal, az egyetem-vállalkozások között),
az alternáló mérnökképzés
struktúrájának kidolgozása (jogi,
pénzügyi, módszertani stb. háttér),
kiterjesztés, a gazdaság, a karok további
képviselõinek, más felsõoktatási
intézmények bevonása.
Ebben a pillanatban úgy tûnik,
hogy a pályázatban megfogalmazott célkitûzések
teljesíthetõek az adott idõszakban.
A költségvetés reális.
Az Elsõ munkaidõszak elkésett kifizetései
hamarosan kifizetésre kerülnek.A 2-4. munkaidõszakokat
az ANNEX B. táblázatai szerint kívánjuk
finanszírozni.
A résztvevõk nem látnak több kockázati tényezõt, mint a korábban már megfogalmazottak:
· Egy ilyenfajta képzési forma sikere az ipar érdeklõdésén múlik, minden konzorciumi tagnak ennek érdekében kell tevékenykednie különösen saját országa nemzeti vállalatainál.
· Hosszú távú finanszírozás /ipari, egyetemi szakaszok költségei, a gyakornokok fizetése stb./
· A gyakornoki képzésnek, mint magas színvonalú önálló képzési formának /amely mind az alapképzéstõl, mind a továbbképzéstõl eltér/ hazai és nemzetközi elismerést kell szerezni.