Az Európai Közösség akcióprogramja
a szakképzés támogatására
Második szakasz: 2000-2006
Pályázati űrlap
Mobilitási projektek
2005-2006 évi pályázati fordulók
Az alábbi táblázatot a
Leonardo Nemzeti Iroda tölti ki!
Ország |
Év |
A projekt
száma |
HU |
06 |
PL- EX- |
Európai Bizottság
Tartalomjegyzék
(az 1-7. részt minden esetben ki kell tölteni)
1.1 pályázó intézmény adatai &
1.2 A koordináló intézmény adatai &
1.4 A projekt összefoglalása &
3.1 A küldő intézmény(ek)re vonatkozó
adatok
3.2 A fogadó intézmény(ek)re vonatkozó
adatok
3.3 Az együttműködésben résztvevő egyéb
partnerekre vonatkozó adatok
3.4 A partnerintézmények részletes bemutatása&
3.4.1 Partnerintézmények a küldő
országban
3.4.2 Partnerintézmények a fogadó
ország(ok)ban
4 A külföldi gyakorlat/ csereprogram megvalósítása
4.1 A kedvezményezettek kiválasztása &
4.2 A kedvezményezettek felkészítése &
4.3 A küldöldi gyakorlat/ csereprogram
tartalma &
4.4 A kedvezményezettek tutorálása és
mentorálása &
4.5 A megszerzett ismeretek elfogadtatása és
érvényesítése &
4.6 A projekt folyamatos értékelése &
4.7 A kiutazások becsült adatai
8 A PÁLYÁZATHOZ
KAPCSOLÓDÓ EGYÉB PROJEKTEK
8.2 Egymásra épülő pályázatok (amelyek a jelen
pályázati forduló alatt kerültek benyújtásra)
8.3 A pályázathoz kapcsolódó egyéb projektek
Az űrlap egyes
kérdéseinél feltüntetett & jelzés
a Kalauz a pályázati űrlap kitöltéséhez – Mobilitási projektek c.
kiadvány használatára utal.
1
A
projekt bemutatása
|
A mobilitási programokra kizárólag intézmények
nyújthatnak be pályázatot
Az intézmény neve magyarul[1] |
|
Az intézmény neve angolul, franciául vagy németül |
BUDAPESTI UNIVERSITY OF
TECHNOLOGY AND ECONOMICS ( BME ) |
Az intézmény típusa [2] |
|
|
|
Az intézmény székhelye
Utca |
MŰEGYETEM RAKPART |
Házszám |
1-3. |
||||
Irányítószám |
H-1111 |
Város |
BUDAPEST |
||||
Közösségi adószám[3] |
HU15308799 |
||||||
Telefon |
+3614631111 |
Fax |
+3614631291 |
||||
E-mail |
moson@bme-tk.bme.hu |
||||||
A kapcsolattartó személy
adatai
Név |
DR. MOSON PÉTER |
||||||
Beosztás |
LEONARDO INTÉZMÉNYI KOORDINÁTOR |
||||||
Utca |
Egry József (H. épület 41.) |
Házszám |
1 |
||||
Irányítószám |
H-1111 |
Város |
BUDAPEST |
||||
Telefon |
+3614632690, +36309329626 |
Fax |
+3614631291 |
||||
E-mail |
moson@bme-tk.bme.hu |
||||||
Honlap |
http://www.tudig.bme.hu |
||||||
Ezt a táblázatot csak
abban az esetben töltsék ki, ha a pályázó intézmény nem azonos a koordináló
intézménnyel!
Az intézmény neve magyarul (Tüntesse
fel az intézmény teljes nevét, valamint rövidített elnevezését, ha van ilyen) |
|
Az intézmény neve angolul, németül vagy franciául |
|
Az intézmény típusa2 |
|
Az intézmény székhelye
Utca |
|
Házszám |
|
||
Irányítószám |
|
Város |
|
||
A kapcsolattartó személy
adatai
Név |
|
||||||
Beosztás |
|
||||||
Utca |
|
Házszám |
|
||||
Irányítószám |
|
Város |
|
||||
Telefon |
|
Fax |
|
||||
E-mail |
|
||||||
Honlap |
http:// |
||||||
A kedvezményezettek célcsoportja
(csak
egyet jelöljenek meg) |
2. Csereprogram |
Humánerőforrás
vezetők, szakképzési vezetők és munkatársak, oktatók, foglalkoztatási
tanácsadók |
A projekt címe (max.
100 karakter, szóközökkel együtt) |
MÉRNÖKHALLGATÓK SZAKMAI
GYAKORLATA |
A projekt címe angolul, franciául vagy németül |
PRACTICAL PLACEMENT OF
UNDERGRADUATE ENGINEERING STUDENTS |
A projekt rövid címe (max.
25 karakter) |
MOB06 |
A projekt kezdete: 2006.06.01. (éééé.hh.nn) |
A projekt vége: 2008.05.31. (éééé.hh.nn) |
Írjon rövid (max. 1 oldal, 30 sor terjedelmű) projekt-összefoglalót,
melyben jellemezze a projektben szereplő partnereket, ismertesse a projekt
céljait a partnerek/pályázó intézmény/kedvezményezettek szemszögéből, írjon a
pályázat hátteréről, arról, hogy milyen szükségleteket elégít ki a projekt,
illetve a projekt megvalósításának lépéseiről (mikor, hol, mi történik). |
||
|
- |
A
hagyományosan jó színvonalú magyar mérnökképzés legtöbb oldalról
(hallgatóság, gazdaság, kormányzat, stb.) kritizált része a szakmai
gyakorlatok, nemzetközi tapasztalatok nem elégséges volta. A projekt e
probléma megoldásához kíván hozzájárulni, elősegítve hallgatóink jobb
elhelyezkedési lehetőségét, országunk versenyképessége növekedését. A közvetlen cél a
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a Budapesti Műszaki
Főiskola (BMF) 40 magasabb évfolyamú (kb. 210, illetve 150 kreditponttal
rendelkező) hallgatója átlagban 20 hét hosszúságú külföldi szakmai
gyakorlatának megszervezése, társfinanszírozása. Jelezzük, hogy a két vezető
fővárosi műszaki felsőoktatási intézmény már évek óta együttműködik e
témában. A hasonló célkitűzésű HU/02/PL/210 Leonardo da Vinci (LdV)
mobilitási projekt jelölt volt a 2004. évi hazai „Mobilitási Nívódíjra”. A
tavalyi HU/05/PL/205 projekt fél év alatt érdemben megvalósult, beleértve több
hátrányos helyzetű hallgató gyakorlatának megszervezését. A megvalósításnál (pl.
kiválasztás, felkészítés, minőségbiztosítás) építünk a korábbi LdV projektek
(kísérleti és mobilitási) tapasztalatára, illetve az új lehetőségekre (pl.
EURO-PASS) , elvárásokra.. A hely rövidsége miatt itt csak néhány alapvető
elemre térünk ki: A vállalti
fogadókészséget több csatornán keresztül biztosítjuk. Ezek a Leo-Net 26
ország több mint száz intézményét tömörítő hálózat (www.leo-net.org), a
partneregyetemek (TU Berlin, INSA de Rennes stb.) hasonló szervezeti
egységei, közvetlen vállalati kapcsolatok, illetve az EU országok gyakorlatát
követve törekedünk oktatóink, hallgatóink aktivitásának növelésére,
tapasztalataink szerint ez a legjobb garancia a későbbi sikeres végrehajtáshoz.. A szerződéskötés
alapvető feltétele egy egyetemi mentor léte, és a mindkét fél (vállalat –
egyetem) által elfogadott munkaterv. Ezt kiegészíti a kulturális, nyelvi
felkészítés. A hallgatók külföldi
tartózkodása alatt kiemeljük a gyakorlatok folyamatos nyomon követését
(kettős irányítás). Az elismerésnél a
"klasszikus" módszerek (pl. diploma-tervezés /30 kreditpont/,
praktikum szemeszter, index bejegyzés, vállalati ajánló levél) mellett alkalmazzuk
az EUROPASS bizonyítványt. A menedzsment, tájékoztatás,
kommunikáció terén párhuzamosan alkalmazzuk a hagyományos (Ösztöndíj Kalauz
kiadvány, plakát, faliújság, újságcikk, telefon), és a modern technikákat
(email, honlap - www.tudig.bme.hu - Leonardo / Szakmai gyakorlatok). E pályázat elkészítői,
tervezett végrehajtói 1999 óta több mobilitási projektet szerveztek az LdV
program keretében Részt vettek a HU/01/PL/202 projekt megvalósításában, mely
a projektmenedzsment és fenntarthatóság kategóriában magyar "Mobilitási
Nívódíj"-ban részesült, illetve 2005. januárjában Oslóban elismerő
oklevelet kapott, mint Európa 5 legjobb felsőoktatási mobilitási projektjének
egyike. A Leonardo program
népszerűsítését, a disszeminációt mindig fontosnak tartottuk (pl. 2004 - 2005-ben
cikkek, előadások hazai és nemzetközi (pl. ICEE, EAIE) konferenciákon, műsor
az MTV-ben), hiszen ez a Leonardo program ismertségének növelése mellett
lehetősét ad újabb partnerkapcsolatok kiépítésére. A LdV program keretében
létrejött struktúráknak (pl. BME Leonardo Iroda, intézményi koordinátor, kari
felelősök) jelentős a multiplikáló hatása, szervezeti egységek hasonló
minőségbiztosítási feltételekkel valósítják meg többi szakmai gyakorlatukat
is. |
|
|
|
Összefoglalás angolul, franciául vagy németül
- |
The
Hungarian engineering education traditionally has a good reputation in all
over the world. However the lack of professional and international experience
is often criticised (by students, economy, government, etc.). This project
proposal intends to contribute to the resolution of this situation in part,
improving the job-market value of the graduating students and consequently
the competitiveness of the Hungarian economy. The direct goal is to
organise and co-finance foreign practical internship for 40 higher year
students (210, 150 ECTS credit points correspondingly) of the Budapest
University of Technology and Economics (BME) and the Budapest Tech (BMF) for
an average of 20 weeks in length each. The 2 leading educational institutes
of technology from the capital have been cooperating for several years in
this field. The Leonardo mobility project HU/02/PL/210 was among the nominees
for the Hungarian “Mobility Award” of year 2004. The similar project of the
last year (HU/05/PL/205) has been realized practically in half a year, including
the participation of some disadventegeous (in social sense) students. In the implementation
we apply the EU guidelines on quality management (“Statement of Principles on
Quality in Educational Mobility”). The experiences of the
previous Leonardo da Vinci (LdV) projects (for example in the selection of
the participants, in the pre-training preparation and the quality management
etc.) and new demands, possibilities (e.g. EUROPASS) will be used. Due to the
lack of space only some basic principles are mentioned here: Several channels will
be applied to identify host enterprises. These channels are: the Leo-Net
network, which gathers more than one hundred institutions from 26 countries
(www.leo-net.org), the similar organisations of our partner universities (TU
Berlin, INSA de Rennes etc.) and directly the existing university-company
partnerships, and based on the practice of the EU countries we encourage the
activity of our teachers and the students, which according to our experience
is the main guarantee of the successful implementation). The main condition of
signing the contract is the existence of a university tutor / mentor, and a
learning plan accepted by both partners (enterprise – university). There is a continuous
monitoring of the practical training (double guidance) during the stay
abroad. In the acceptance besides the „classical” methods (e.g.
diploma–thesis work for 30 ECTS credits, practical training semester, record
in the transcript, letter of recommendation from the company) the EUROPASS certificate
will be applied. The traditional (a
recently published booklet, posters, bulletin boards, newspaper articles,
telephone) and modern methods (email, web-page: www.tudig.bme.hu , mailing
lists) are used simultaneously in the management and the information,
communication. The makers of this
application have carried out several Leonardo mobility projects since 1999
and among others they took part in the implementation of project HU/01/PL/202
which was awarded by the Hungarian Mobility Award (in the category of
project-management and sustainability), and
was rewarded as one of the best 5 European higher educational Leonardo
mobility projects in January 2005. We’ve always been aware
of the significance of the popularisation and dissemination of the Leonardo
programme (e.g. in years 2004-2005 articles and presentations at national and
international (e.g. ICEE, EAIE) conferences on education, programme on the
Hungarian television, MTV), which helps us to create new cooperation as well.
The structures (e.g. Leonardo
Office of BME, institutional, faculty level coordinators) related to Leonardo
program play an important multiplicator role, as the same methods (quality
criteria) are applied to other internships. |
|
A mai napon az
intézményre vonatkozóan felelősségem teljes tudatában kijelentem, hogy:
-
nem áll csődeljárás, felszámolási vagy végelszámolási
eljárás alatt, nem kötött egyezséget hitelezőivel, tevékenységeit nem
függesztette fel, nem folyik ellene ilyen jellegű eljárás, és nincsen a nemzeti
jogszabályok és rendelkezések által előírt eljárásból eredő, hasonló
helyzetben;
-
nem ítélték el jogerősen olyan
okokból, amelyek alapján megkérdőjelezhető szakmai megbízhatósága;
-
nem ítélték el jogerősen
szakmai vétséggel összefüggő szabálysértés miatt;
-
országa törvényeinek
megfelelően eleget tett és tesz társadalombiztosítási járulék- és adófizetési
kötelezettségének;
-
nem ítélték el jogerősen
csalásért, vesztegetésért, bűnszövetkezetben való részvételért vagy bármilyen
törvényellenes tevékenységért, amely az Európai Unió pénzügyi érdekeire nézve
hátrányos;
-
nem állapították meg róla,
hogy súlyos szerződésszegést követett el a közösségi[4]
költségvetésből finanszírozott közbeszerzési eljárással vagy egyéb támogatási
eljárással összefüggésben;
-
tudomásom szerint nem áll fenn összeférhetetlenség
(családi, személyes, politikai, nemzeti, gazdasági vagy bármilyen
érdekérintettség) egy olyan intézménnyel vagy személlyel kapcsolatosan, ami/aki
közvetlen illetve közvetett módon érintett a pályázat bírálatában vagy a
szerződéskötésben;
-
nem tájékoztatja hamisan az Európai Bizottságot a
bírálati szakasz ideje alatt, és nem mulasztotta el az igényelt információk
átadását.
Továbbá, a mai napon kijelentem, hogy az intézmény
rendelkezik a pályázat sikeres megvalósításához:
-
jogképességgel
-
szilárd és elegendő anyagi forrásokkal
-
a megkövetelt kompetenciákkal és szakmai
képesítésekkel
Tudomásul veszem, hogy
hamis nyilatkozat esetén adminisztratív és anyagi szankció hajtható végre
ellenem vagy az intézményem ellen.
Igazolom, hogy a pályázati űrlapon feltüntetett
adatok megfelelnek a valóságnak.
Hivatalos aláíró adatai (a
pályázó intézmény részéről) &
Név |
Dr. ZRINYI MIKLÓS |
Beosztás |
rektorhelyettes |
A pályázat hitelesítése
Dátum: 2006. május 24. Hivatalos
aláírás Az
intézmény pecsétje
2
A
pályázat indoklása
|
2.1
Igényfelmérés &
|
|
·
Milyen
európai, nemzeti, regionális, és/vagy szektoriális szintű igények, illetve
intézményi stratégiai prioritások kielégítésére irányul a projekt? |
|
- |
A pályázat elsősorban a
hazai mérnökképzés szakmai gyakorlat és nemzetközi elemeinek növelése igény
kielégítéséhez járul hozzá. Ez megfelel a kedvezményezettek - végzéshez
közeli egyetemi, főiskolai hallgatók- elvárásainak. Igazolásul álljon itt a
BME Diákközpont gondozásában (felelős kiadó: Veres Gábor) készült "A
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Friss Diplomásainak
Elhelyezkedési Esélyei” 2005. szeptem-berében megjelent 40 oldal terjedelmű
kérdőíves felmérést összegező, értékelő kiadvány Vezetői Összefoglaló része
(2. oldal): „Ahogy az elmúlt hat évben, úgy most is az egyetemi képzés fő
gyengesége a szakmai gyakorlatok hiánya, vagy nem kielégítő aránya az oktatás
egészén belül. A pályakezdők gyakorlatának hiányát egyre több gazdálkodó
emeli ki.”. Mindkét intézmény (BME,
BMF) tavaly (2005/2006-ban) kezdte meg, és a 2006/07-es tanévtől kezdve tér
át teljesen a kétciklusú mérnökképzésre. Habár jelen projekt szakmai
gyakorlatai még nem az új képzések (mérnöki alap-, mesterdiploma) hallgatóit
érintik, meglétük előkészíti a kétszintű képzések ipari, nemzetközi
kapcsolatai kiépítését. A projekt külföldi
partnerintézményei érdekeltek a szakmai gyakorlatok sikeres lebonyolításában.
Ezek ugyanis részben e célra létrehozott szervezetek (pl. a LEO-NET hálózatot
vezető DANUBE), részben olyan felsőoktatási intézmények (TU Berlin, INSA de
Rennes), melyek a kölcsönösség alapján maguk vállalkoztak a közös
tevékenységre, illetve olyan vállalatok, melyekkel évek óta sikeresen
működünk együtt. A fent idézett felmérés
azt is bizonyítja, hogy a munkaerő felvételnél a vállalatok egyértelműen
előnyben részesítik a szakmai (különösen külföldi) tapasztalatokkal
rendelkezőket. Megjegyzendő azonban, hogy a szakmai gyakorlatra történő
vállalati fogadókészség több tényező, elsősorban a piaci helyzet, függvénye. Végezetül megemlítendő,
hogy a kibővült Európai Unió alapvető érdeke a világméretű versenyben a több
kultúrában járatos, magasan képzett szakemberek számának növelése. E tényt az
általános európai nyilatkozatok mellett bizonyítja az utóbbi időben
megélénkült tevékenység az EU műszaki felsőoktatása fejlesztésére (pl.
gondolatok, viták az Európai Műszaki Egyetem témában). |
|
|
·
Mutassa
be a kedvezményezettek csoportját (típus, foglalkozási/képzési terület, a
képzés vagy foglalkoztatás szintje, esetleges fogyatékosságok, szociálisan
hátrányos helyzet, stb.) és speciális igényeiket! |
|
- |
A
kedvezményezettek elsősorban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
és a Budapesti Műszaki Főiskola magasabb évfolyamú (kb. 210, illetve 150
kreditpontot megszerzett, döntő többségükben mérnöki tanulmányokat folytató)
hallgatói. A Leonardo Nemzeti Irodától kapott útmutatás szerint a Ph.D
hallgatók is e pályázat keretében szerezhetnek szakmai tapasztalatokat. A pályázati kiírással
összhangban, az előző évi projekthez hasonlóan, a kedvezményezettek
kiválasztásánál előnyt élveznek a
hátrányos helyzetű felsőoktatásban tanuló hallgatók. Erre (beleértve a
hátrányos helyzet pontos definícióját) külön felhívjuk a figyelmet az
ösztöndíjak meghirdetésénél (faliújság, honlap, elektronikus újság stb.).
Jelezzük, hogy a hallgatók kb. 10%-a tartozik e körbe. |
|
2.2
A projekt céljai &
|
||
·
Mutassa
be a projekt céljait a fentebb vázolt igényeknek, illetve a saját intézménye
és a partnerintézmény(ek) stratégiai céljainak tükrében! |
||
- |
A projekt közvetlen
célja 40 BME / BMF hallgató szakmai készsége, szaktudása, munkakultúrája,
nyelvtudása stb. fejlesztése külföldi szakmai gyakorlat által. Ezen túl a BME
stratégiai tervében szerepel a szakmai gyakorlatok (ezen belül a külföldiek)
számának növelése, rendszerének kialakítása. A kérdésnek külön jelentőséget
ad a kétciklusú mérnökképzésre való áttérés, mely vélhetőleg a két nagy
budapesti mérnökképző intézmény kapcsolataira is jelentős hatással lesz. A
Leonardo program (benne ez a projekt) segít a szervezeti keretek,
partnerkapcsolatok, lebonyolítás, értékelés módszereinek
továbbfejlesztésében. E célból hozta létre a BME 2002-ben a Leonardo
intézményi koordinátor funkciót (e projekt koordinátora tölti be). Hasonló
szervezeti keretek léteznek a BMF esetén is. Reményeink szerint a projekt
multiplikáló hatására az érintett kb. 10.000 magasabb évfolyamú hallgatóból
mind többen (természetesen nem csak a Leonardo program keretében) vehetnek
részt külföldi szakmai gyakorlatokon. Az oktatási intézmény
külföldi partnereket hasonló stratégiai célok vezérlik (pl. az INSA de Rennes
tervei szerint minden hallgatónak nemzetközi tapasztalatra kell szert
tennie). A konzurcimui tag
vállalatok többségével már évek óta, kölcsönös megelégedésre, működünk
együtt. Megemlítendő, hogy
Magyarország EU tagsága miatt az utóbbi időben láthatóan növekedett az EU
tagországok oktatási intézményei, vállalatai érdeklődése az együttműködés
iránt e téren. Ez megnyilvánul hallgatói szakmai látogatásokban, erős szakmai
elemeket tartalmazó két diplomához vezető projektekben (pl. "n+i"
program - www.nplusi.org; TIME program - www.time-association.org). |
|
|
||
·
Mutassa
be, hogy a nemzetközi mobilitás hogyan illeszkedik a kedvezményezettek
igényeihez, és milyen hozzáadott értékkel bír oktatásuk és képzésük
szempontjából! |
||
- |
A
magasabb évfolyamú "mérnök" gyakorlatokat az elméleti tanulmányokat
kiegészítő szakmai tapasztalatok megszerzése, a munka világának megismerése
(pl. csoportmunka) indokolja. A nemzetközi mobilitás
amellett, hogy mindezeket elősegíti, kiegészül az európai kultúra (ezen belül
munkahelyi) megismerésével, az idegen nyelvi ismeretek (benne általános,
szaknyelv) megszerzésével, a kommunikációs készségek növelésével |
|
|
||
·
Hogyan
illeszkedik a projekt céljaihoz a külföldi gyakorlat/csereprogram időtartama
és a választott fogadó ország? |
||
- |
A
"mérnöki" gyakorlatok esetén a vállalatok egyértelműen a hosszabb
időtartamút igénylik (hiszen elvárják, hogy a hallgató ténylegesen hasznos
munkát végezzen, általában megoldjon egy konkrét feladatot). A választott 20
hét figyelembe a veszi az egyetemi képzés ritmusát is. A külföldi szakmai
gyakorlat 1 szemeszter (a BME esetében tipikusan a tavaszi, a BMF
hallgatóinál az őszi) alatt valósul meg. A cél országok
választásánál 2 szempont volt irányadó: (i) Franciaországgal, Németországgal
hagyományosan szoros a kapcsolat (pl. a BME képez az adott nyelveken magyar
hallgatókat), ezen országok hazánk legjelentősebb gazdasági partnerei. (ii) Emelett
a programnak szeretnénk európai dimenziót adni, lehetőséget adni
hallgatóinknak más EU tagállam választására is. Erre utal a Leo-Net
szervezet, illetve egy olasz és két multinacionális vállalat bevonása, melyek
több EU tagországban rendelkeznek telephellyel. |
|
|
||
·
Ha
intézményüknek már korábban is volt hasonló Leonardo projektje, milyen
új/innovatív elemeket tartalmaz a jelenlegi pályázat a korábbi projekthez
képest? |
||
- |
A BME
ezen projekt menedzsmentje eddig 15 sikeres Leonardo mobilitási pályázatot
(tavaly négyet, egyet „magasabb évfolyamú” egyetemi hallgatóknak, egyet
„fiatal diplomásoknak”, illetve egy spanyol és egy francia nyári szakmai
gyakorlatot nyújtó, hallgatóknak szóló projektet) nyújtott be. A „magasabb évfolyamú -
idős” felsőoktatási hallgatóknak (BME min. 210, BMF min. 150 kredippont)
szóló pályázatokban (eddig összesen 5-ben) konzorciumi tagként szerepelt a
BMF. A program mindkét intézmény hallgatói számára ismert (már várják,
készülnek a szakmai gyakorlatokra), kialakultak a szervezés,
minőségbiztosítás keretei. Fokozni szeretnénk a
projekt multiplikáló hatását, azaz a pályázatban megadott létszámnál több
hallgatót kívánunk a Leonardo program minőségbiztosítási rendszere szerint
külföldi szakmai gyakorlatra küldeni. A már említett 2004-es hazai mobilitási
nívódíjra jelölt HU/02/PL/210 projektben, a HU/04/PL/210 projektben (részben
hála a 2005. decemberében kapott kiegészítő támogatásnak) több gyakorlat
valósul(t) meg tervezettnél.Egyes vállalatok (pl.a konzorciumi tag RLE) más
finanszírozással is fogadnak hallgatókat). Egyértelműen új elem, hogy az eddig
döntő többségében használt 3 munkanyelv (angol, francia, német) mellett az
olasz szerepének növelése. E célból csatlakozott a projekt mendzsmenthez a
jelentős olasz vállalti kapcsolatokkal rendelkező Dr. Bocz Zsuzsanna egyetemi
docens (OM Felsőoktatási Főosztály, BME Nyelvi Intézet Újlatin Nyelvi
Csoport). Az alább következő kérdésekhez, a
következő oldalakhoz szóbeli kiegészítéseket szeretnénk tenni. MAGYAR PRIORITÁSOK. a). A mellékelt esélyegyenlőségi lapon
szereplő adatokat a most futó projektünk tapasztalata alapján adtuk meg. c). Ezt a pontot abból a megfontolásból
jelöltük be, hogy egyetemistáink számára a felsőoktatásban eltöltött évek
(különösen az utolsó egy-kettő) tekinthető szakmai alapképzésnek. PARTNEREK. A fogadó intézménybe érkezők
PONTOS SZÁMA NEM KERÜL KÖZVETLENÜL MEGNEVEZÉSRE. Az eddigi tapasztalataink
azt mutatták (melyek részletes kifejtésére itt most nem térünk ki), hogy több
mint egy évvel egy szakmai gyakorlat tényleges megkezdése előtt nem lehet
megbízhatóan előre jelezni se az érintett hallgatókat (különösen, ha ezek
magasabb évfolyamú hallgatók, diplomatervezők), se a fogadó vállalatokat.
Amikor erre kísérletet tettünk (pl. a MOBI2000 -
HU/99/2/07/109/PL/II.1:2.a/FPI projektben), akkor az esetek kb. felében
konzorciumi tag módosítási kérelmet kellett benyújtanunk. Ezért már évek óta
csak néhány reprezentatív vállalatot (akikre a fogadókészségen túl is számítunk),
illetve a fő közvetítő partnereket nevezzük meg. Hangsúlyozzuk, hogy a
megfelelő hallgatók és vállalatok felkutatása a több éves tapasztalat
birtokában nem jelent problémát. KITÖLTÉS. A partnerekre vonatkozó
táblázatok, illetőleg az őket bemutató szöveges rész számozása nem egységes.
Mi a táblázat számozását követtük (azaz pl. a C1 partnert a C1 mezőbe írtuk,
habár tartalmilag a C6-ba kellett volna). A formázás nem a legszerencsésebb,
a felesleges mezőket nem tudtuk kitörölni. Sajnos nem működik nyelvi
ellenőrzés ("spell check") az űrlapon. Mindezek esetleges zavaró
hatása miatt elnézést kérünk. |
|
|
|
|
|
||
·
Amennyiben
projektötlete kapcsolható a hazai Leonardo Nemzeti Iroda által meghatározott
prioritások valamelyikéhez (vagy akár többhöz), kérjük, jelölje meg. |
||
|
a)
a szociálisan
hátrányos helyzetű célcsoportok mobilitási projektjei (Amennyiben ezt a
prioritást bejelöli, kérjük, hogy feltétlenül mellékelje pályázatához a Tempus
Közalapítvány honlapjáról 2005. november végétől letölthető esélyegyenlőségi
kiegészítő adatlapot, amely a szociálisan hátrányos helyzetet és a
fogyatékosságot definiálja és amelyen feltüntetheti az erre vonatkozó
adatokat.)............. b)
azok a mobilitási
pályázatok, amelyek munkaerő-piaci vagy vállalaton belüli képzést c)
a szakmai
alapképzésben résztvevő fiatalok számára szervezett legalább 8 hetes külföldi d)
azok a
csereprogramok, amelyekben a tanárok/oktatók tényleges szakmai gyakorlaton e) azok a csereprogramok, amelyek az integrált oktatás (sajátos
nevelési igényű tanulók integrált oktatása) bevált módszereinek a
tanulmányozását célozzák....................................................... |
|
3
Partnerek
&
|
Egy
partnerintézmény csak egyszer szerepeljen az alábbi táblázatokban; a jelen
projektben betöltött fő tevékenysége/szerepe alapján.
Mellékelje az
összes – de legalább a minimális partnerszámnak megfelelő számú - együttműködő
partner szándéknyilatkozatát!
A táblázat A1-es sorában szerepeljen a pályázó intézmény, ha
van koordináló intézmény, azt az A2-es sorban tüntesse fel.
N° |
Ország kód[5] |
Az intézmény neve magyarul |
Típus kód [6] |
Utca, házszám Irányítószám/város |
Telefon Fax E-mail |
A kiutazó kedvezményezettek száma |
|
A1 |
HU |
Budapesti Műszaki és Gazda-ságtudományi
Egyetem (BME) |
|
Műegyetem rkp. 1-3. H-1111,
Budapest |
+36309329626, +3614631291,
moson@bme-tk.bme.hu |
30 |
|
A2 |
HU |
Budapesti Műszaki Főiskola (BMF) |
|
Tavaszmező utca 17. H-1084,
Budapest |
+3612102651 dudas.maria@kvk.bmf.hu |
10 |
|
A3 |
|
|
|
|
|
|
|
A4 |
|
|
|
|
|
|
|
A5 |
|
|
|
|
|
|
|
A6 |
|
|
|
|
|
|
|
A7 |
|
|
|
|
|
|
|
A8 |
|
|
|
|
|
|
|
A9 |
|
|
|
|
|
|
|
A10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen |
40 |
|
Ebben
a táblázatban csak azok a fogadóintézmények szerepeljenek, amelyek ténylegesen
fogadják a kedvezményezetteket, a közvetítő intézmény(eke)t a 3.3-as
táblázatban tüntesse fel.
N° |
Országkód[7] |
Az intézmény neve nemzeti nyelven |
Típuskód [8] |
Utca, házszám Irányítószám/város |
Telefon Fax E-mail |
A fogadó intézménybe érkező kedvezményezettek száma |
B1 |
DE |
Opsira Gmbh |
|
Leibnizstr. 20. D-88250,
Weingarten |
+49751561890, +49751561899 klug@opsira.de |
|
B2 |
DE |
RLE International |
|
Robert-Boschstr10 D-50769
Köln |
+492218886549 nbarabassy@rle.de |
|
B3 |
FI |
ROAL Oy |
|
Tykkimaentie 15, PO
Box 57 FI-05201
Rajamaki |
+358 9 290 420, jari.vehmaanpera@roal.fi |
|
B4 |
IT |
Microsistemi S.r.l. |
|
Via Giuba 11, 20132 Milano |
+39226116445,
+3922611178829, i.toth@microsistemi.net |
|
B5 |
NL |
Royal Nedalco |
|
Van Konijnenburgweg
100, 4612 PL
Bergen op Zoom |
+31 164213480, w.delaat@nedalco.nl |
|
B6 |
|
|
|
|
|
|
B7 |
|
|
|
|
|
|
B8 |
|
|
|
|
|
|
B9 |
|
|
|
|
|
|
B10 |
|
|
|
|
|
|
B11 |
|
|
|
|
|
|
B12 |
|
|
|
|
|
|
B13 |
|
|
|
|
|
|
B14 |
|
|
|
|
|
|
B15 |
|
|
|
|
|
|
B16 |
|
|
|
|
|
|
B17 |
|
|
|
|
|
|
B18 |
|
|
|
|
|
|
B19 |
|
|
|
|
|
|
B20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen |
40 |
Megjegyzés:
Ebben a táblázatban sem küldő, sem fogadó intézmények ne szerepeljenek.
N° |
Országkód[9] |
Az intézmény neve nemzeti nyelven |
Típuskód[10] |
Utca/ házszsám Irányítószám/ város |
Telefon Fax E-mail |
C1 |
AT |
DANUBE Europäische Bildung,
Forschung und Technologie |
|
Zieglergasse 28 A-1070
Wien Austria |
+43 1 5240606, +43 1
5240606-99, bwoeram@danube.or.at |
C2 |
DE |
Technische Universität Berlin,
Career Service |
|
Hardenbergstr. 36a, D-10623
Berlin |
+49 30 31421456, +49
30 314 24087, agnes.matuschka@tu-berlin.de |
C3 |
FR |
INSA de Rennes (Institut
National des Sciences Appliquées de Rennes) |
|
20 avenue des Buttes
de Coësmes-CS14315 35043
Rennes Cedex |
+33 (0) 223238593,
+33(0)223238396, philippe.echard@insa-rennes.fr |
C4 |
|
|
|
|
|
C5 |
|
|
|
|
|
C6 |
|
|
|
|
|
C7 |
|
|
|
|
|
C8 |
|
|
|
|
|
C9 |
|
|
|
|
|
C10 |
|
|
|
|
|
3.4
A partnerintézmények részletes
bemutatása&
|
Kérjük, hogy a 3.1-es
és 3.3-as táblázat szerinti sorrendben és számozással mutassa be a
partnerintézményeket! |
|
|
|
A1 |
Pályázó intézmény:
mutassa be intézményét és a projektben betöltött szerepét! -Az 1782-ben alapított
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (www.bme.hu) nemzetközileg
elismert kutató, oktató egyetem. 8 Karán (építész, építő, gazdaság és
társadalomtudományi, gépész, közlekedés, természettudományi, vegyész,
villamos és informatikai) kb. 15.000 magyar és külföldi nappali szakos
egyetemi hallgató folytat több szinten (akkreditált felsőfokú szakképzés,
főiskola, egyetem) tanulmányokat. További kb. 10.000 hallgató folytat Ph. D.,
mérnöktovábbképzés, távoktatás stb. tanulmányokat. A BME 5 nyelven oktat
(magyar, angol, francia, német, orosz). A
pályázó hazánk legnagyobb okleveles mérnökképző intézménye. A mérnöki szakok
képzési követelményei tartalmaznak egy szakmai gyakorlatot. E projekt ezen
gyakorlatok külföldi megszervezését tűzte ki célul. A
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hagyományosan nagyszámú
hallgatót küld ki külföldi szakmai gyakorlatra. Ezen gyakorlatok
szervezésében fontos szerepet töltenek be az egyetemen több mint 10 éve
francia, német nyelven folyó képzések. A Francia Tagozat például 1992 óta kb.
350 ilyen gyakorlatot szervezett magyar hallgatóknak (ebből kb. 100 a
Leonardo program keretében), és kb. ugyanennyi frankofon külföldi hallgató
magyar vállalatoknál végzett munkájában közreműködött. Az
egyetem 2002-ben kinevezett egy Leonardo intézményi koordinátort, a program
különböző pályázati formái hatékonyabb, egységes egyetemi kezelésére. A BME
részt vesz a szakmai gyakorlatok szervezése minden főbb elemében (a hallgatók
kiválasztása, felkészítése, tutorálása / mentorálása, a gyakorlat értékelése
stb.). A BME
végzi a projekt szakmai és pénzügyi koordinálását. A projekt
minőségbiztosítása, az eredmények terjesztése elsősorban a BME feladata. |
|
|
|
Minden
partner esetében (ha van, a koordinátor intézménynél is) mutassa be azok
tevékenységi körét, a nemzetközi mobilitási együttműködések terén szerzett
tapasztalataikat és az együttműködésben betöltött szerepüket és feladataikat!
Indokolja meg, hogy miért ezek a partnerek vesznek részt az együttműködésben! Egy partnerintézményt maximum 15
sorban mutasson be! |
A2 |
-A három nagy
hagyományú oktatási intézményből 2000-ben létrejött Budapesti Műszaki
Főiskola (www.bmf.hu) öt karán, budapesti, székesfehérvári telephelyén kb.
12.000 hallgató folytat gépész, villamos, könnyűipari mérnöki, gazdasági,
informatikus tanulmányokat. A
Főiskola az oktatás tartalmának kialakításában egyensúlyra törekszik az
időtálló alapismeretek és a gyakorlati életre való közvetlen felkészülést
segítő ismeretek között, hangsúlyt helyez a hallgatók idegen nyelvi
képzésére. A BMF
részt vesz a szakmai gyakorlatok szervezése minden főbb elemében (a hallgatók
kiválasztása, felkészítése, tutorálása / mentorálása, a gyakorlat értékelése
stb.). A BMF
és a BME az elmúlt 4 évben összesen 5 Leonardo mobilitási projektben volt
partner. A koordinálást minden esetben a BME és annak ugyanazon
projektmenedzsment csoportja végezte. Az együttműködést azonban nemcsak a
közös tapasztalat, hanem konfliktumentes, hatékony munkakapcsolat is erősíti. |
|
|
A3 |
- |
|
|
A4 |
- |
|
|
A5 |
- |
|
|
A6 |
- |
|
|
A7 |
- |
|
|
A8 |
- |
|
|
A9 |
- |
|
|
A10 |
- |
|
|
|
|
|
|
C1 |
-A DANUBE (www.danube.or.at ) Europaische Bildung,
Forschung und Technologie az osztrák Leonardo Nemzeti Iroda regionális
partnere EU szakmai gyakorlatok szervezésében. Évente kb. 200 diák szakmai
gyakorlatát szervezi. Alapító tagja a LEO-NET (Leonardo Network for Academic
Mobility) szervezetnek, az ő munkatársaik végzik a szervezet adminisztratív
feladatait. Nagy tapasztalatokkal rendelkezik európai projektek
megvalósításában (1997 óta több mint 20, többségében Leonardo, projektnek
voltak koordinátorai. A BME 2002-ben belépett a LEO-NET hálózatba (melynek
vezetője a DANUBE igazgatója, www.leo-net.org). A szervezet JOE álláskereső,
közvetítő adatbázisa fontos segítség a kedvezményezetteknek. A szervezet
tagjai rendszeres munkakapcsolatban vannak. A DANUBE a projektben való
részvételét a szándéklevél részletezi. Itt kiemeljük a vállalati
fogadókészség biztosítását, illetve nagy tapasztalataikra építve az egész
folyamat magas színvonalának garantálását. |
|
|
C2 |
-A TU Berlin
(www.tu-berlin.de ) Németország egyik legjelentősebb egyeteme. Profilja
túlmutat a hagyományos műszaki egyetemekén. 8 karán, hasonlóan a BME-hez, a
mérnöki tanulmányok mellett természettudományos, társadalomtudományi és
gazdasági képzések is folynak kb. 30000 hallgató számára. A TU Berlin Karrier Központja és a BME/BMF
Leonardo munkatársai korábban is együtt működtek szakmai gyakorlatok
kölcsönös megszervezésében, színvonalas lebonyolításában. |
|
|
C3 |
-INSA de Rennes
(www.insa-rennes.fr , Institut National des Sciences Appliques de Rennes). Az
INSA-k, öt francia mérnökképző intézményt ("grandes écoles")
tömörítő hálózatának tagja (Lyon, Rennes, Rouen, Strasbourg, Toulouse). A BME
1992 induló francia nyelvű első ciklusú képzése (első 4 szemeszter) fő
partnere, a képzés elvégzését igazoló bizonyítvány kiadója. Az ehhez a
képzéshez tartozó, (a 2. szemesztert követő) nyári szakmai gyakorlatok aktív
részvevője (a "szokásos" tevékenységek /monitoring, értékelés stb./
mellett, pl. éveken át ők kötötték a biztosítást a részvevő immár több száz
hallgatónak). Az
INSA de Rennes e projektben a szakmai gyakorlatokhoz a vállalati
fogadókészség biztosításában közreműködik. |
|
|
C4 |
- |
|
|
C5 |
- |
Kérjük, hogy a 3.2-es
és 3.3-as táblázat szerinti sorrendben és számozással mutassa be a
partnerintézményeket |
|
|
|
|
Minden
partner esetében mutassa be azok tevékenységi körét, a nemzetközi mobilitási
együttműködések terén szerzett tapasztalataikat és az együttműködésben
betöltött szerepüket és feladataikat! Indokolja meg, hogy miért ezek a
partnerek vesznek részt az együttműködésben! Egy partnerintézményt maximum 15
sorban mutasson be! |
B1 |
- Opsira GmbH (www.opsira.com). Az Opsira optikai
érzékelőkkel, mérésekkel, szimulációval stb. foglalkozó német vállalat. Több
korábbi Leonardo projekt keretében fogadott informatikus hallgatókat szakmai
gyakorlatra, diplomatervezésre, melyek minden érdekelt kölcsönös
megelégedésével végződtek. Az elmult evek folyamán már 7 szakmai gyakorlatos
fogadtak, szemeszterenként egyet és a cég egyik vezető munkatársa látogatást
is tett a Budapesten, ahol nemcsak a korábbi tevékenység folytatását, hanem
annak kiterjesztését - mérnők-fizikusokra - is felvetették. A kisvállalat (10
fős) különlegesen alkalmas a frissen végzett hallgatók szakmai kompetenciájának
fejlesztésére, mivel nem csak termeléssel, hanem magas színvonalú
fejlesztéssel is foglalkozik. A
projektben fogadóintézményként, illetve a németországi szakmai gyakorlatok
terén tanácsadóként vesz részt. |
|
|
B2 |
- RLE International (www.rle.de). Az RLE mérnöki
tervezéssel (elsősorban gépészeti, közlekedési témában) foglalkozó
nagyvállalat (kb. 600 munkatárs), németországi központtal, több külföldi
telephellyel (Lengyelország, Magyarország, Nagy-Britannia, USA). Kapcsolata
a BME Közlekedésmérnöki Karával (KO) már 10 éves múltra tekint vissza. Az
utóbbi években több hallgató végzett itt szakmai gyakorlatot a Leonardo
program keretében is. 2004.
novemberi tárgyalásokat (RLE képviselői, a BME KO dékánhelyettese) követően
csatlakoztak a konzorciumhoz, mint fogadóintézmény. Itt folyik a korábban
megemlített többcsatornás fogadókészségi rendszer. |
|
|
B3 |
-Roal Oy (www.roal.fi). A Roal Oy Finnorszag jelentős
biotechnológiai kisvállalata (kb. 50 dolgozó). Fő profiljuk az ipar igényeinek
megfelelő enzimek fejlesztése és gyártása. A papíripar számára kifejlesztett
ECONASE széria enzimjei széles körben alkalmazottak a biológiai fehérítés területén.
A ceg kulonosen nagy hangsúlyt fektet a K+F tevékenységre és a környezetvédelemre.
A projektben mint új fogadóintézmény vesznek részt. |
|
|
B4 |
-Microsistemi S.r.l. A Microsistemi egy milánói
székhelyű olasz PME, amely hangtechnikával (audio–és videotechnikával) és
világítástechnikával foglalkozik. A cég teljes körű megoldásokat kínál ezen a
téren különböző rendezvényekre: kiállításokra, vásárokra, találkozókra, zenei
eseményekre és kongresszusokra. A legnagyobb nemzetközi cégekkel és a legjobb
márkákkal dolgozik együtt; a legjobb minőségű hardver–és szoftvermegoldásokat
alkalmazza. Több mint 20 éves szakmai tapasztalatra és tudásra támaszkodva
elégíti ki ügyfelei igényeit. A projektben mint új fogadóintézmény vesz részt. |
|
|
B5 |
- Royal Nedalco B.V. (www.nedalco.com). A NEDELCO a
holland Cosun és CSM cukor termelők közös vállalkozása Európa legnagyobb
mezőgazdasági eredetű etilalkohol gyártója. Telephelyei több EU országban
(BE, DE, IT, NL) vannak. A BME
Vegyészmérnöki Karával hosszabb időre visszanyúló szakmai kapcsolatai vannak. A
Leonardo program keretében rendszeresen fogadnak magyar hallgatókat. Részvételük,
vegyipari cég révén, kapcsolódik a
FACE Leonardo hálózati projekthez is (www.face.net.tc) . |
|
|
B6 |
- |
|
|
B7 |
- |
|
|
B8 |
- |
|
|
B9 |
- |
|
|
B10 |
- |
B11 |
- |
|
|
B12 |
- |
|
|
B13 |
- |
|
|
B14 |
- |
|
|
B15 |
- |
|
|
B16 |
- |
|
|
B17 |
- |
|
|
B18 |
- |
|
|
B19 |
- |
|
|
B20 |
- |
|
|
|
|
C6 |
- |
|
|
C7 |
- |
|
|
C8 |
- |
|
|
C9 |
- |
|
|
C10 |
- |
|
4
A
külföldi gyakorlat/ csereprogram megvalósítása
|
·
Mutassa
be a kedvezményezettek kiválasztásának folyamatát és szempontjait! |
|
- |
A kiválasztás a korábbi évek
tapasztalataira építve több csatornán keresztül, iterációs folyamatban
zajlik. A 2 fő módszer: 1. A BME/BMF hallgatók lehető
legszélesebb köre tájékoztatása után az érdeklődők kitöltenek egy pályázati
dossziét, az un. "student's profile" (többnyire a LEO-NET
hálózatnál használtat: fényképes adatlap, önéletrajz, motivációs levél
szakmai utalásokkal, indexmásolat, oktatói ajánlás). Ezt juttatjuk el az
oktatók, hallgatók, a konzorciumi tag, illetve a közvetítő szervezeteken
keresztül megtalált vállalatokhoz. A vállalat kiválasztja a megfelelőnek tűnő
hallgatót, egyes esetekben tesztelés (szakmai, személyiség, személyes
beszélgetés) útján. Egy-két hallgató esetében (pl.
"n+i" - www.nplusi.org, TIME - www.time-association.org két
diplomát adó képzések ) kísérleti jelleggel a kötelező szakmai gyakorlatot e
program keretében kívánjuk lebonyolítani. Ezek a hallgatók már
kiválasztottak, készülnek rá. 2. Az érdeklődő vállalatok
meghirdetik igényeiket (időnként bemutató előadást is tartanak). Ezek
kerülnek tájékoztatásra a hallgatóság körében. Innen az előző módszer
(dosszié stb.). A fő
szempont a szakmai megfelelés. A hátrányos helyzetű hallgatók előnyt élveznek
a kiválasztásnál. |
|
|
·
Hogyan
tájékoztatják a lehetséges kedvezményezetteket, és milyen módszereket
terveznek a kedvezményezettek motiválására a külföldi gyakorlaton/
csereprogramon való részvételük érdekében? |
|
- |
A kedvezményezettek körét
leghatékonyabban modern információs technológiai csatornákon lehet elérni
(hallgatói illetve tematikus levelezőlisták, internetes fórumokon keresztül,
pl. www.tampont.bme.hu). Teljes körű információt tartalmaz a Leonardo da
Vinci programról, a projektekről a www.tutor.nok.bme.hu honlap. A hagyományos eszközöket is igénybe
vesszük (faliújság, egyetemi újság). A kettő kombinációjaként kiemeljük
a 2005-ben a BME-n megjelent "ÖSZTÖNDÍJ-KALAUZ" kiadványt, mely
kísérletet tesz a külföldi részképzések, szakmai gyakorlatok (benne a
Leonardo program), kutatási lehetőségek hallgatók, friss diplomások számára
egységes összefoglalására. A kiadvány naprakész változata elérhető
elektronikusan a www.tudig.bme.hu címről (Erasmus/Socrates rész). Hasonlóan
nyomtatott és elektronikus változatban is elérhető (www.tudig.bme.hu) a
HÍRLEVÉL, mely szintén rendszeresen foglalkozik a leonardo programmal. Támaszkodhatunk a korábbi Leonardo
projektek népszerűségére is, a hallgatók, friss diplomások már egyre nagyobb
számban ismerik a lehetőséget és terjesztik is azt. A hátrányos helyzetű végzettek
azonosításában a Hallgatói Diákönkormányzat segítségét is igénybe vesszük. Egyébként
különösebb motiválásra nincs szükség, a jelenlegi lehetőségeinkhez képest
mindig jelentős a túljelentkezés. Talán a hátrányos helyzetű hallgatók
felkutatása, motiválása, támogatása jelent többlet feladatot, itt számítunk a
Hallgatói Diákönkormányzat segítségére. |
|
·
Hogyan
és mikor készítik fel a kedvezményezetteket a külföldi gyakorlatra/
csereprogramra: milyen nyelvi, lélektani és kulturális felkészítésen fognak
részt venni? |
|
- |
A nyelvi felkészítést igénylő
hallgatók számára az igények szerint angol, illetve német intenzív kurzust
szervezünk. A két oktatási intézmény hallgatói közösen látogathatják azt, és
elsősorban kommunikációs helyzetekre való felkészítést, beilleszkedést segítő
gyakorlatokat tartalmaz, nem a szakmai kommunikációra helyezi a hangsúlyt. E projekt tekintetében új elem az
olasz nyelv szerepének növelése. Az itt érintett hallgatók informálása,
kezdeti felmérése már megtörtént. Megemlítjük, hogy a francia, spanyol nyelvismeretet
megkövetelő szakmai gyakorlatokat (csak a nyári időszakban, centralizáltabb
szervezéssel) két másik önálló Leonardo pályázat is támogatná elnyerése
esetén. A
pedagógiai és kulturális felkészítés a projekt jellege miatt (felsőoktatási
hallgatók egyedi, különböző helyeken, szakmában levő gyakorlatai) többnyire
egyéni konzultációt jelent. Minden érdeklődő először a projekt
koordinátorával konzultál terveiről. A programba bekapcsolódó hallgatók
tájékoztatása a Leonardo programot évek óta bonyolító munkatársak feladata.
Az összegyűlt tapasztalatok alapján a kiutazás szervezéséhez és a kint
tartózkodást megkönnyítendő különböző dokumentumok állnak a hallgatók
rendelkezésére (melyek részben a honlapról is elérhetőek). |
|
·
Adja
meg az egyes kiutazások[11]
tervezett munkaprogramját! |
|
- |
A szakmai gyakorlatok már korábban
többször idézett felsőoktatási, egyedi jellege miatt e kérdésre nem lehet
egyértelmű választ adni. Néhány szóba jöhető felelet: Azoknak a kiutazó
hallgatóknak a munkaprogramja, akik a diplomamunka készítésére szánt
szemeszterben mennek szakmai gyakorlatra, ideális esetben a diplomamunka
témája lehet, vagy segíti annak megvalósítását. Ez a cég kiválasztásánál
elsődleges szempont, de nem követelmény. A főiskolai hallgatók a programban
szereplő gyakorlati félévet töltik külföldön Leonardo támogatással. Ezek
munkaprogramjának csatlakoznia kell a képzési irányukhoz, ami a gyakorlat
elfogadásának feltétele. Alapvetően
azonban a hallgatóknak kettős feladatot kell ellátniuk. Részben egy a
vállalattal előre egyeztetett feladatot megoldani, erről típusától függően
beszámolni az egyetemen illetve a főiskolán (szóbeli bemutatótól a
diplomamunkáig), másrészt pedig részt venni a vállalat mindennapi munkájában. |
|
|
·
Mutassa
be azokat a lépéseket, melyek során megvitatják és kialakítják a fogadó
intézményekkel a külföldi gyakorlat/csereprogram tartalmát! |
|
- |
Az egyik lehetséges eset az, hogy a
fogadókészségüket jelző cégek az ellátandó feladat rövid leírását, illetve az
ahhoz szükséges kompetenciákat eljuttatják a menedzsmenthez (pl. ezt követi a
konzorciumi tag Opsira). Ehhez keresnek az intézmények hallgatót, a
jelentkezésekor kitöltött hallgatói adatlapok alapján. A menedzsment kezdeti
kapcsolattartását a szakemberek (BME képzési felelősök /pl. dékánhelyettes,
kari felelős/ - vállalati üzemrész vezető/), majd a tényleges mentorok
konzultációja követi. A másik lehetséges eset az, hogy a
hallgató már egy fogadóvállalat ajánlatával, illetve oktatója (leendő tutora
/ mentora) támogató levelével pályázik a Leonardo ösztöndíjra. Ekkor beszámol
arról, hogy milyen feladatot kell a cégnél elvégeznie és a támogatás
megítélésével a menedzsment elismeri (amennyiben ez kérdéses, akkor az adott
terület további szakembereivel konzultálva) a gyakorlat szakmai hasznosságát. A
szerződéskötéskor a fogadó intézménytől egy rövid, kb. egy oldalas
mellékletet kérünk, amelyben a munkavégzés tartalmát illetve kereteit
rögzítik. Ezt az egyetemi mentor is láttamozza. Ezzel a gyakorlat körülményei
minden szerződő fél számára világossá válnak, ami elsősorban a hallgató
érdekeit védi, de a kötelességeit is rögzíti. |
|
·
Tutorálás:
Milyen módszerekkel és milyen gyakorisággal fogják a gyakorlat/ csereprogram
előrehaladását nyomon követni? |
|
- |
A
hallgatók a kiutazás után kötelesek emailben beszámolni a munka- és
életkörülményekről. Amennyiben problémáik vannak, akkor a menedzsment
felveszi a kapcsolatot a vállalati felelőssel, illetve az egyetemi mentor
segítségét kéri szakmai kérdés esetén. A
gyakorlat félidejében a hallgató köteles időközi beszámolót írni, melynek
elkészítése a következő havi ösztöndíj elutalásának feltétele. A gyakoribb
kapcsolattartás elsősorban emailben, telefonon történik. Mivel a Leonardo
Iroda munkatársai személyesen ismerik a kiutazókat bármilyen probléma esetén,
a hallgatók velük veszik fel a kapcsolatot. Szakmai segítségért közvetlenül
egyetemi kapcsolattartójukhoz (mentor) fordulhatnak. A
gyakorlat befejezése után természetesen részletes beszámolót kell készíteni a
hallgatóknak és lehetőség szerint nyilvános prezentáció keretében a további
érdeklődő hallgatók számára is be kell mutatniuk az elvégzett munkát. |
|
|
·
Mentorálás:
Milyen módon és ki fogja a kedvezményezettek munkaprogramját és szakmai
fejlődését nyomon követni? |
|
- |
A BME
egyes képzései szakmai felelősei /dékánhelyettes, kari felelős/ kijelölnek
minden hallgatóhoz egy mentort (lásd pl. az RLE szándéklevelét, ahol ezen személy megnevezésre is kerül). Hasonlóan a
vállalat is hozzárendel egy mentort a hallgatóhoz, akivel napi
munkakapcsolatban áll. Tapasztalataink szerint a vállalati mentor szerepe
jelentősebb. Szorgalmazzuk, hogy az
egyetemi és a vállalati mentor vegye fel a kapcsolatot. Ideális esetben
személyes találkozásra is sor kerül. Ez azokban az esetekben reális, amikor a
hallgató már meglévő felsőoktatás-vállalat kapcsolat eredményeképpen kerül a
céghez. |
|
·
Milyen módon biztosítják a
képzés/gyakorlat elfogadtatását, érvényesítését? Ki fogja elismerni a
külföldi gyakorlat/csereprogram során megszerzett készségeket és
képességeket? Mennyiben számít hivatalosnak ez az elismerés? (Ha
rendelkezésükre áll, kérjük, csatolja az alkalmazni kívánt elismerő
dokumentum tervezetét!) |
|
- |
Akadémiai elismerés. Minden szakmai gyakorlat bevezetésre kerül a hallgató
indexe (leckekönyv) megfelelő rovatába. A külföldi gyakorlatokat, nemzetközi
keretek között folyó képzést (pl. a BME francia nyelven végzett képzése) a
diplomát kiegészítő tanúsítvány is igazolja (a partnerintézmény INSA de
Rennes) aláírásával. Kreditpontok (diplomatervezés BME-n 30 kreditpont,
gyakorlati szemeszter a BMF-en 30 kreditpont.). Vállalati elismerés. A projekt javasolja a vállaltoknak, hogy a gyakorlat
befejezése után adjanak részletes ajánlólevelet a hallgatónak. Európai elismerés. EUROPASS. |
|
|
|
|
|
·
Mutassák be a projekt értékelésének
folyamatát és módszereit, illetve az értékelésért felelős személyeket! |
|
- |
A projekt tevékenysége folyamatos értékeléséért a
koordinátor felelős. Ő rendszeresen (évente minimum egyszer írásban) beszámol
Dr. Zrinyi Miklós tudományos és nemzetközi rektorhelyettesnek a Leonardo
tevékenységről. A minőségbiztosításban közreműködnek a nagy tapasztalatú
külföldi partnerek (pl. INSA de Rennes, TU Berlin, DANUBE-LEONET). A pénzügyi szűkösség miatt konzorciumi ülést nem
tervezünk. A tagokkal a kommunikációt a hagyományos csatornákon folytatjuk
(e-mail, telefon, levél). Amennyiben ez szükséges telefon, video
konferenciát, vagy rendkívüli konzorciumi ülést (Magyarországon vidéken
költségkímélés miatt). Megjegyezzük, hogy a korábbi projektjeinknél
mindegyikre volt már példa. Aláhúzandó, hogy a projekt legfontosabb dokumentumai
naprakészen megtekinthetőek lesznek (hasonlóan a korábbiakhoz) mindig a
honlapon (a közvetlen cím: http://tutor.nok.bme.hu), illetve a hazai Leonardo
Iroda nemrég bevezetett, folyamatosan megújuló, tökéletesedő mobilitási
projektek nyilvántartásában. |
|
4.7
A kiutazások becsült adatai
|
A külföldi gyakorlatokat/cseréket kiutazási
csoportonként sorolja fel olyan módon, hogy az azonos paraméterekkel
rendelkező kiutazások egy sorba kerüljenek (azonos fogadóország, azonos
munkanyelv, azonos időtartam)!
Egy
sorba egy kiutazás (kiutazási csoport) kerüljön!
Kiutazás
sorszáma |
Küldő
ország[12] |
Fogadó
ország10 |
Munkanyelv(ek)[13] |
A külföldi gyakorlatok/ csereprogramok időkerete |
Kedvezmé-nyezettek
száma |
Azon
kedvezményezettek száma, akiknek a felkészítéséhez támogatást igényelnek |
Azon
kísérő személyek száma, akik számára támogatást igényelnek[14] |
||
Tervezett
időtartam[15]
(hetekben) |
A
külföldi gyakorlat/csere-program kezdete (éééé.hh.nn.) |
A
külföldi gyakorlat/csere-program vége (éééé.hh.nn.) |
|||||||
1 |
HU |
DE |
|
20 |
2006.09.01. |
2007.01.31. |
10 |
10 |
|
2 |
HU |
FI |
|
20 |
2006.09.01. |
2007.01.31. |
2 |
2 |
|
3 |
HU |
FR |
|
20 |
2006.09.01. |
2007.01.31. |
6 |
6 |
|
4 |
HU |
NL |
|
20 |
2006.09.01. |
2007.01.31. |
3 |
3 |
|
5 |
HU |
FR |
|
20 |
2007.01.01. |
2007.05.31. |
7 |
7 |
|
6 |
HU |
DE |
|
20 |
2007.01.01. |
2007.05.31. |
7 |
7 |
|
7 |
HU |
IT |
|
20 |
2007.01.01. |
2007.05.31. |
5 |
5 |
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen |
40 |
40 |
|
5
Projektmenedzsment&
|
·
Részletezze
a tervezett munka-és időtervet! Vázolja a projekt menedzsmentjét, illetve a
projekt szerződéses és pénzügyi vonatkozásait![16] Amennyiben a munkatervet táblázatos formában
kívánja kifejteni, azt kérjük, mellékletben csatolja. |
|
- |
A projekt menedzsere Dr. MOSON
Péter, a BME Leonardo intézményi koordinátora, pénzügyi koordinátor VARGA
Ildikó. A fenti projektmenedzsment által az utóbbi 9 évben eddig sikeresen
megvalósított pályázatok (nemcsak Leonardo) részletei megtalálhatóak a
http://tutor.nok.bme.hu címen. A BME 2002-ben hozta létre a Leonardo Irodáját
(hasonlóan a már korábban létező Erasmus koordinátorhoz, irodához), azóta
kiépülőben van a kari Leonardo felelősök rendszere (lásd például a szándéklevelekben
is említett Dr. RÉCZEY Katalint a Vegyészmérnöki Karról, vagy Dr. MÁRIALIGETI
Jánost a Közlekedésmérnöki Karról). A Leonardo koordinátor munkáját
összehangolja Dr. LÁSZLÓ Krisztina Erasmus egyetemi koordinátorral. Ez az
együttműködés már a Leonardo da Vinci program III. szakaszára való
felkészülés részének tekinthető. Hasonló struktúra létezik a BMF
keretében is. A projekt felelőse DUDÁS Mária az intézmény nemzetközi oktatási
kapcsolatok felelőse. A külföldi partnerek többségével
már a jelen projektet megelőző időkből együttműködnek a magyar felsőoktatási
intézmények, a menedzserek személyesen ismerik egymást. A projekt végrehajtására a
konzorcium 24 hónapot kért figyelembe véve, hogy ez az utolsó
"hagyományos" Leonardo pályázati forduló. Megemlítendő azonban,
hogy az elmúlt két esztendő hasonó célkitűzésű projektjei (HU/04/PL/210,
HU/05/Pl/205) érdemben egy év alatt, azaz már e pályázat beadásának idejére (az
adott év februárjára) megvalósult, a szerződések megkötésre kerültek. A
gyakorlatok időterve (vázlatos, lásd korábbi részek): 1. csoport (2006. szeptemberi tervezett indulás) 2006. májusig. A hallgatók
tájékoztatása. Ez az előkészítő munka már folyik, a 2005-ös hasonló projekt
lebonyolítása részeként. Önéletrajzok, szakmai profilok elkészítése, a
kedvezményezettek pályázatainak értékelése. 2006. június 15. Előzetes
szelekció. Egyeztetés a fogadó vállalatokkal. A kiutazó hallgatók első
körének végleges kiválasztása. 2006. július, augusztus. Szakmai
program véglegesítése (vállalat, egyetemi mentor, hallgató). A kint
tartózkodás feltételeinek megszervezése, pl. szállás, vállalati Leonardo
szerződések megkötése. Biztosítás, utazás, folyamatos pénzügyi
kapcsolattartás feltételeinek megszervezése. Szakmai (további), nyelvi,
kulturális felkészítés. 2006. szeptember. A gyakorlat
megkezdése. 2006. szeptember - 2007. január. A
szakmai gyakorlatok szakmai, pénzügyi nyomon követése. A partnerkapcsolatokon
keresztül a programba becsatlakozni kívánó újabb fogadóvállalatok
felkutatása. Ez a feladat folyamatos, de ebben a periódusban intenzívebben
folyik majd, felkészülendő az újabb jelentkezőkre. 2007. február, március. A szakmai
gyakorlatokról készült jelentések leadása. Értékelés. Egy nyílt fórum
szervezése a felsőbb éves hallgatók számára, amelyen a gyakorlatot
befejezettek beszámolnak a tapasztalataikról. A fórumon való bemutatkozás
előírt kötelezettség. 2. csoport. Ugyanezen tevékenységek
2007. szeptemberi kezdéssel. 2007. ősz.
A tapasztalatok összegzése, a folytatás, az új rendszerű EU támogatású
szakmai gyakorlatok feltételeinek megteremtése. Közben folyamatosan az
eredmények terjesztése. |
|
6
Az
eredmények terjesztése &
|
·
Hogyan fogják megosztani és terjeszteni a
projekt eredményeit és a projekt során szerzett tapasztalatokat más
intézmények körében, szektoriális, és/ vagy regionális, nemzeti és nemzetközi
szinten? |
|
- |
A projekt(ek)re vonatkozó minden
fontosabb információ megtalálható - mindenki számára elérhető - a
www.tudig.bme.hu honlapon (Leonardo / Szakmai gyakorlatok rész). Ezen projekt menedzsment 1999 óta
foglalkozik Leonardo da Vinci mobilitási projektekkel. Az eredmények,
tapasztalatok közkinccsé tétele azóta több szinten folyik. Az alábbiakban
röviden ismertetjük az eddig a terjesztés terén végzetteket, melyet FOLYTATNI
KÍVÁNUNK e projekt időszakában is, és lehetőségek szerint új elemekkel
bővítünk. Intézményi szint. A BME/BMF
oktatói, hallgatói különböző fórumokon (plakát, ülés, újságcikk, kiadvány,
honlap, internetes újság stb.) megismerték a projekteket, rajtuk keresztül a
Leonardo programot. 2003 januárjától a BME Központi Épület Aula 1. emeletén
Leonardo Faliújság működik. Országos szint. Munkatársaink
(Dudás Mária - BMF, Varga Ildikó, Moson Péter - BME) több hazai konferencián,
Leonardo ülésen tartottak előadást. A Magyar Televízió "Uni-Jó"
címmel az ORTT támogatásával filmet (kb. 25 perc) készíttetetett a Leonardo
program bemutatására. A mobilitási programok szervezését a BME példáján
szemléltették. Nemzetközi szint. A projekt BME/BMF
szervezői részt vesznek (az esetek döntő többségében meghívott előadóként
előadásokat tartanak, cikkeket publikálnak) nemzetközi konferenciákon a
szakképzés, szakmai gyakorlatok témában. Néhány példa a közelmúltból: Párizs, 2004. június (Moson). CEFI
(Comité d'Etudes sur les Formations d'Ingénieurs, www.cefi.org) szeminárium
"Les formations d'ingénieurs dans les pays d'Europe Centrale et
Orientale”. Az eredmények a CEFI Dossier Partenariat Entreprises sorozata 100
oldalas kiadványában is megjelentek. Torinó, Krakkó 2004, 2005.
szeptember. (Dudás, Varga, Moson). European Association for International
Education (EAIE, www.eaie.org) évi rendes (16-17.) közgyűlése. Pl. Workshop
XXIV. Towards content and language integrated LOP (Language for Occupational
Purposes) training. Bonn, 2004. november. (Moson). Német
Leonardo da Vinci Konferencia 2004, „Quality of mobility projects university
– enterprise” workshop. Budapest, 2004. november. (Varga).
EUROPASS konferencia. Poszter szekció. Oslo, 2005. január. (Dudás, Varga).
Nemzetközi "Mobilitási Nívódíj" átadási ceremónia. Film a
projektekről, poszter, vitafórum. Szakcikkek a témáról, pl.: P.
Moson, I. Varga: Quality of EU Leonardo mobility projects university –
enterprise. International Conference on Engineering Education. Proccedings
(ICEE05 Gliwice, Poland. July 25-29,
2005). Book, CD ISSN 1562-3580 (p. 287-290). www.ineer.org. A BME/BMF partnerként közreműködött
/ közreműködik Leonardo kísérleti, hálózati projektek munkájában. Ezek
honlapjai, kiadványai az eredmények terjesztésének fontos eszközei. Így a
MESIPA (Methodology for the Evaluation of Students Practical Placements
Abroad) projekt fő eredménye egy Útmutató ("Practical Guide") az
esettanulmányai között tartalmazza a mobilitási projekteket is (www.cefi.org
). A téma, az ebből készült nyomtatott anyag plenáris előadás tárgya volt a
párizsi UNESCO palotában rendezett "Placements Abroad, Strategies and
Systems" konferencián. Vagy a FACE (www.face.net.tc ) hálózati projekt
országonként és európai dimenzióban mutatja be a vegyipari szakmai gyakorlatokat.
Jelen
projekt eredményeinek terjesztését a fentiekhez hasonló módszerekkel
tervezzük. |
|
7
A
projekt költségvetése &
|
Az összegeket euróban adja meg! Kérjük, hogy költségvetését indokolja a
következő oldalon. |
Becsült költségek |
Becsült bevételek |
|
|||
A Leonardo programtól igényelt támogatás |
Saját forrás (a partnerintézmények-kel
együtt) |
Egyéb |
||||
Program-szervezés
és monitoring |
Programszervezés és monitoring |
16000 |
8000 |
8000 |
|
|
Kizárólag kis projektek esetében: az előkészítő
és monitoring látogatások utazási és megélhetési költségei[17] |
|
|
|
|
||
Részösszeg |
16000 |
8000 |
8000 |
|
||
Mobilitás[18] |
Utazás: a) kedvezményezettek |
12000 |
12000 |
|
|
|
b) kísérők |
|
|
|
|
||
Biztosítás: a) kedvezményezettek |
6000 |
6000 |
|
|
||
b) kísérők |
|
|
|
|
||
Megélhetés: a) kedvezményezettek |
134915 |
94915 |
40000 |
|
||
b) kísérők |
|
|
|
|
||
Részösszeg |
152915 |
112915 |
40000 |
|
||
|
Felkészítés[19] |
20000 |
10000 |
10000 |
|
|
Egyéb |
Hozzájárulás először
pályázó kis-és középvállalkozások pályázatírásához [20] |
|
|
|
|
|
Részösszeg |
20000 |
10000 |
10000 |
|
||
|
Összesen |
188915 |
130915 |
58000 |
|
|
·
Kérjük, mutassák be költségtételenként,
hogy a becsült költségek kiszámításakor milyen tevékenységeket terveztek és indokolják
az azokhoz tartozó költségeket. A program által maximum összeghatárral
nem szabályozott költségtételek esetében (utazás és biztosítás),
becsült költségvetésük alátámasztásaképpen mellékeljenek árajánlatot. ·
Amennyiben a szociálisan hátrányos helyzetű és/vagy fogyatékos kedvezményezettek számára többlettámogatást igényelnek
a megélhetési tételnél, kérük, hogy a pályázatukhoz feltétlenül mellékeljék
az esélyegyenlőségi kiegészítő adatlapot, amely 2005. novemberétől külön
dokumentumként letölthető a Tempus Közalapítvány honlapjáról. ·
Kérjük, hogy amennyiben a felkészítésre
igényelt támogatás meghaladja a teljes igényelt támogatás 10%-át,
indokolja ennek szükségességét (ld. még pályázatíró kalauz). · Amennyiben az indoklást
táblázatos formában kívánja kifejteni, azt kérjük, mellékletben csatolja. |
|
- |
PROGRAMSZERVEZÉS ÉS MONITORING. A pályázott
tevékenység, ami gyakorlatilag minden hallgatóval egyéni foglalkozást kíván,
terveink szerint 400 EURO/ fő szervezési költséggel jár. Az európai átlag
ennél magasabb (A Leo-Net szervezet 600 EURO-ra becsüli), de a sok éves
tapasztalat eredményeképpen várhatóan hatékony működéssel elérhető ez a
tervezet. A konzorcium tehát a 200 EURO/ fő Leonardo támogatás mellé még 200
EURO/fő kiegészítést tervez a programszervezésre. MOBILITÁS. Utazás, biztosítás.
300+150 EURO / kedvezményezett. Reális összeg figyelembe véve a cél országon
belüli utazás költségeit is. Megjegyezzük, hogy az utazási költséget az
elmúlt évek 400 EURO / fő szintjéről 300 EURO / főre csökkentettük,
figyelembe véve a repülőjegyek árainak mérséklődését az un.
"fapodos" légitársaságoknál. A kért árajánlatot csatoljuk. MEGÉLHETÉS. A Leonardo támogatás a
kézikönyv szerint került meghatározásra, a csoportok értékeit figyelembe
véve. II. csoport (összesen 38 fő) 13 hét * 115 + 7 hét * 100 = 2195 / fő, I.
csoport (összesen 2 fő) 13hét * 130 + 7hét*110 = 2460 / fő ). Vállalti
hozzájárulásként 1000 EURO / fő reális összeg (ez lehet közvetlen bér -
ösztöndíj, szállás, étkezési hozzájárulás stb. Aláhúzandó, hogy ez átlagban
értendő, szakmától, országtól függő. Egyes szakmákban (pl. építészet) nem
szokásos a hozzájárulás, más területeken (pl. gépészet) általánosan
elfogadott, szabályozott (többnyire az adott ország minimálbérének 1/3-a, kb.
300 EURO/fő/hónap). Az Esélyegyenlőségi Nyilatkozatban megjelölt 6 fő (2
fogyatékos, 4 hátrányos helyzetű) részére egységesen 50% kiegészítő költséget
számítottunk. Szükség esetén élni szeretnénk a későbbi magasabb megélhetési támogatás
igénylés lehetőségével. FELKÉSZÍTÉS. A 250 EURO / fő
Leonardo támogatás a BME, BMF egyéni pedagógiai, kulturális, nyelvi és
szakmai felkészítési költségeit fedezi. A vállatoknál felmerülő költségek a
saját részben szerepelnek. Megjegyzendő, hogy az egyéb partner intézmények (külföldi felsőoktatási)
hasonló projektjei végrehajtását támogatják a BME / BMF munkatársai. Ez a
tétel nem jeleníthető meg a költségvetésben. |
|
EZEKET A TÁBLÁZATOKAT CSAK ABBAN AZ ESETBEN
KELL KITÖLTENI, HA JELEN PÁLYÁZAT SZEMPONTJÁBÓL RELEVÁNSNAK MINŐSÜLNEK
8
A PÁLYÁZATHOZ KAPCSOLÓDÓ EGYÉB
PROJEKTEK
|
8.1
Kölcsönösség
|
·
Mutassa be a jelen pályázathoz kapcsolódó,
más ország(ok)ban, idén benyújtott, kölcsönösségen alapuló Leonardo da Vinci
mobilitási pályázatokat!
Ország[21] |
Pályázó intézmény |
A pályázat címe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
· Milyen hatással lenne a projektjük megvalósítására, ha a partnerintézményük által benyújtott pályázatot nem fogadnák el támogatásra? |
|
- |
|
|
8.2
Egymásra épülő pályázatok
(amelyek a jelen pályázati forduló alatt kerültek benyújtásra)
|
·
Mutassa be azokat az idén, más
pályázattípusban benyújtott Leonardo pályázatokat (pl. kísérleti vagy nyelvi és
kulturális készségek fejlesztése), amelyek a jelen pályázatra épülnek!
Pályázattípus |
A pályázat benyújtásának helye (ország) 1 |
Pályázó intézmény |
A pályázat címe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.3
A pályázathoz kapcsolódó egyéb
projektek
|
·
Kérjük, az alábbi táblázatban jelezze, ha
saját intézményük vagy a partnerintézmény(ek) az elmúlt öt év folyamán
részesült Közösségi támogatásban a jelen pályázathoz közvetlenül kapcsolódó
projekt révén!
Év |
Program neve |
Pályázó intézmény |
Azonosítószám |
A projekt címe |
A pályáztató szervezet neve és a pályázat
benyújtásának országa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. számú melléklet Szándéknyilatkozatok |
·
A pályázat elfogadásához legalább egy külföldi partnerintézmény
szándéknyilatkozatát csatolni kell. Mindazonáltal a projekt minősítését
erősíti, ha az összes résztvevő partner szándéknyilatkozatát csatolják.
·
A partnerintézmények szándéknyilatkozatát az
intézmények hivatalos (fejléces) papírján kell benyújtani.
·
A szándéknyilatkozatokat kézzel írott
formában nem fogadjuk el.
·
A szándéknyilatkozat a következőket
tartalmazza:
o
a Leonardo programra való hivatkozás;
o
a partnerek szerepének rövid leírása
o
konkrét hivatkozás arra, hogy a felek vállalják „A
partnerekre vonatkozó minőségbiztosítási kötelezettségek” (ld. 6. számú
melléklet) tiszteletben tartását
·
Ezen kívül tartalmaznia kell még:
o
a dátumot,
o
az intézmény hivatalos képviselőjének
aláírását és beosztásának megnevezését.
2.1 számú melléklet Ellenőrzési
lista a formai feltételekhez |
Győződjenek meg róla,
hogy a pályázatuk megfelel-e az alábbi formai követelményeknek! Csak a formai szempontból megfelelő pályázatok kerülhetnek
tartalmi értékelésre! ·
A pályázati felhívásban megadott pályázat
beadási határidőt betartották; ·
A partnerek száma megfelel a pályázati
kiírás követelményeinek: legalább két ország intézményei vesznek részt az
együttműködésben, közülük legalább egy intézmény az Európai Unió valamely
tagállamából származik. |
|
·
Ellenőrizzék, hogy az adminisztratív
szabályokat betartották-e: |
|
|
· A programban csak intézmények pályázhatnak. · A pályázatot az Európai Unió egyik hivatalos nyelvén nyújtották be. · A pályázati űrlap a megfelelő helyen tartalmazza a pályázó intézmény hivatalos képviselőjének sajátkezű aláírását és az intézmény hivatalos pecsétjét. · A pályázatot a hivatalos Leonardo da Vinci pályázati űrlapon nyújtották be. · A pályázathoz csatolták legalább egy partnerintézmény szándéknyilatkozatát (ld. 1. számú melléklet) · Az 1.5 pontban olvasható Nyilatkozat aláírásával igazolják, hogy a pályázó intézmény nincsen a felsorolt helyzetek valamelyikében, és rendelkezik a projekt sikeres megvalósításához szükséges pénzügyi és szervezeti kapacitással. |
·
Részletes költségvetést készítettek a
projekthez, és azt a pályázati űrlapban található táblázaton nyújtották be. |
2.2 számú melléklet: A pályázó intézmények pénzügyi és
szervezeti kapacitására vonatkozó bírálati szempontok |
A kapcsolódó bírálati
szempontok lehetővé teszik a pályázóintézmények – a projekt megvalósítására
vonatkozó – pénzügyi és szervezeti kapacitásának vizsgálatát, valamint
biztosítékot nyújtanak, hogy a pályázóintézmények megfelelő és stabil
pénzügyi háttérrel rendelkeznek a projektben szereplő tevékenységek
megvalósításához és a saját forrás előteremtéséhez2. Ennek érdekében minden
pályázó intézménynek már a pályázattal
együtt be kell nyújtani az alábbi dokumentumokat (egy, nem lefűzött
példányban):
Továbbá, az Európai Bizottság és a Leonardo Nemzeti
Iroda további dokumentumok benyújtására is kérheti a pályázóintézményeket a
projektciklus során bármikor. A dokumentumok magukba foglalhatnak többet is
az alábbi tételek közül:
|
3. számú melléklet országkódok |
Európai Unió |
|
MT |
MÁLTA |
|
AT |
AUSZTRIA |
|
NL |
HOLLANDIA |
BE |
BELGIUM |
|
PL |
LENGYELORSZÁG |
CY |
CIPRUS |
|
PT |
PORTUGÁLIA |
CZ |
CSEHORSZÁG |
|
SE |
SVÉDORSZÁG |
DE |
NÉMETORSZÁG |
|
SI |
SZLOVÉNIA |
DK |
DÁNIA |
|
SK |
SZLOVÁKIA |
EE |
ÉSZTORSZÁG |
|
UK |
EGYESÜLT KIRÁLYSÁG |
ES |
SPANYOLORSZÁG |
|
|
|
FI |
FINNORSZÁG |
|
AZ EFTA ORSZÁGAI |
|
FR |
FRANCIAORSZÁG |
|
IS |
IZLAND |
GR |
GÖRÖGORSZÁG |
|
LI |
LIECHTENSTEIN |
HU |
MAGYARORSZÁG |
|
NO |
NORVÉGIA |
IE |
ÍRORSZÁG |
|
|
|
IT |
OLASZORSZÁG |
|
EGYÉB ORSZÁGOK |
|
LV |
LETTORSZÁG |
|
BG |
BULGÁRIA |
LT |
LITVÁNIA |
|
RO
|
ROMÁNIA |
LU |
LUXEMBURG |
|
TR |
TÖRÖKORSZÁG |
4. számú melléklet intézménytípusok
kódjai |
PME |
KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALAT (250-NÉL KEVESEBB
ALKALMAZOTTAL) |
GE |
NAGYVÁLLALAT (250 VAGY TÖBB ALKALMAZOTTAL) |
GRE |
CÉGEK CSOPORTJA, SZÖVETSÉGE |
OE |
MUNKAADÓK SZÖVETSÉGE, SZERVEZETE |
OS |
SZAKSZERVEZET |
OP |
KÖZÖS VÁLLALAT |
OF |
SZAKKÉPZŐ INTÉZMÉNY, SZAKKÉPZŐ SZERVEZET |
U |
FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNY |
AUEF |
EGYETEM - VÁLLALAT SZAKKÉPZÉSI EGYÜTTMŰKÖDÉSE |
CR |
REGIONALIS KONZORCIUM |
OST |
SZEKTORIÁLIS SZERVEZET |
CC |
KERESKEDELMI, IPARI, AGRÁR KAMARA |
OPR |
SZAKMAI SZERVEZTEK/SZÖVETSÉGEK/CSOPORTOK |
OQ |
VIZSGÁZTATÓ SZERVEZETEK |
PP |
HATÓSÁGOK |
EUR |
EURÓPAI SZINTŰ SZERVEZETEK |
REC |
KUTATÓINTÉZETEK |
O |
EGYÉB SZERVEZETEK |
5. számú melléklet nyelvi
kódok |
BG |
BOLGÁR |
LT |
LITVÁN |
CZ |
CSEH |
LU |
LUXEMBURGI |
DA |
DÁN |
LV |
LETT |
DE |
NÉMET |
MT |
MÁLTAI |
EE |
ÉSZT |
NL |
HOLLAND |
EN |
ANGOL |
NO |
NORVÉG |
ES |
SPANYOL |
PL |
LENGYEL |
FI |
FINN |
PT |
PORTUGÁL |
FR |
FRANCIA |
RO |
ROMÁN |
GR |
GÖRÖG |
SE |
SVÉD |
HU |
MAGYAR |
SI |
SZLOVÉN |
IS |
IZLANDI |
SK |
SZLOVÁK |
IT |
OLASZ |
TR |
TÖRÖK |
6. számú melléklet A
partnerekre vonatkozó minőségbiztosítási kötelezettségek |
A
küldő intézmény vállalja, hogy:
q
A fejlesztendő készségeket és kompetenciákat
figyelembe véve meghatározza a szakmai gyakorlat/tanulmányút célját.
q
Kiválasztja
a fenti célok eléréséhez megfelelő célországot és fogadó intézményt, valamint
meghatározza a projekt hosszát és szakmai tartalmát világosan meghatározott,
átlátható feltételek alapján kiválasztja a kedvezményezetteket.
q
A partnerekkel együttműködve felkészíti
a kedvezményezetteket a fogadó országban rájuk váró gyakorlati, szakmai és
kulturális életre, különös hangsúlyt fektetve a szaknyelvi felkészítésre.
q
Olyan szerződést köt a partnereivel,
amelynek tartalma minden partner számára világos.
q
Megszervezi
az utazást, a szállást, intézi a vízumkérelmi és munkaügyi eljárásokat,
valamint a társadalombiztosítást és egyéb biztosításokat.
q
Minden egyes kedvezményezettel közösen kiértékeli
a Leonardo programban való részvételen keresztül elért személyes és szakmai
fejlődését.
A közvetítő intézmény (ahol van ilyen), vállalja,
hogy:
q Kiválasztja
a megfelelő fogadó intézményeket és biztosítja, hogy
azok együttműködjenek a szakmai
gyakorlat/tanulmányút céljainak elérésében.
q
Megadja a partnerek
elérhetőségeit és biztosítja a szakmai gyakorlatok/tanulmányutak részleteinek
előkészítését még a kedvezményezettek kiutazását megelőzően.
A küldő és a fogadó
intézmény együttesen vállalják, hogy
q
Személyre szabott szakmai programot állítanak
össze minden egyes kedvezményezettnek (lehetőség szerint az előkészítő látogatás
alatt)
q
Megállapodnak
a szakmai gyakorlat nyomonkövetéséről és a mentorálásról.
q
Biztosítják
a megszerzett készségek és kompetenciák elismerését és ennek érdekében az
egyeztetett érvényesítési eljárást alkalmazzák.
q
Megfelelő kommunikációs csatornákat alakítanak
ki minden partner, így a kedvezményezettek számára is.
q
A projekt előrehaladását folyamatosan értékelik
és, amennyiben szükséges, megfelelő korrekciókat alkalmaznak.
A fogadó intézmény
vállalja, hogy:
q
Elősegíti a fogadó ország
kultúrájának és szokásainak megértését a kedvezményezett számára.
q
A kedvezményezetteket a tudásuknak,
készségeiknek, kompetenciáiknak és képzési céljaiknak megfelelő feladatokkal és
felelősségi körökkel látja el, valamint biztosítja számukra a szükséges
eszközöket és támogatást.
q
Megbíz egy munkatársat
(mentort) a kedvezményezett szakmai előrehaladásának nyomonkövetésére.
q
Gyakorlati segítséget ad, amennyiben
szükséges.
q
Ellenőrzi, hogy minden
kedvezményezett rendelkezik-e megfelelő biztosítással.
A kedvezményezett
vállalja, hogy:
q
A szakmai gyakorlatot/tanulmányutat
részletező megállapodásban foglaltaknak eleget tesz, és minden tőle
telhetőt megtesz, hogy a szakmai gyakorlat/tanulmányút sikeres legyen.
q
Elfogadja a fogadó
intézményben életben lévő szabályokat, a munkaidőt, a viselkedési normákat és a
titoktartásra vonatkozó szabályozást.
q
Kommunikálja a
küldő intézmény felé a szakmai gyakorlattal/tanulmányúttal kapcsolatban
felmerült problémákat és változásokat.
q
A szakmai gyakorlat/tanulmányút végén beszámolót
készít a megadott szempontok alapján, amelyhez mellékeli a küldő
intézmény által kért számlákat, bizonylatokat.
[1]Tüntesse fel az intézmény teljes nevét, valamint
rövidített elnevezését, ha van ilyen.
[2] Kattintson a mezőre és válasszon a legördülő menüből! Kérjük
használja a 4. sz. mellékletben található kódokat.
[3]Amennyiben az intézmény rendelkezik közösségi adószámmal.
[4] európai uniós
[5] Kérjük,
alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott kódokat.
[6] Kérjük, kattintson a
mezőbe és válasszon a legördülő menüből. Kérjük, alkalmazza a 4 sz. mellékletben megadott kódokat.
[7] Kérjük, alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott kódokat! A fogadó
intézményeket az ország betűrendje szerint állítsa sorrendbe.
[8] Kérjük, kattintson a mezőbe és válasszon a
legördülő menüből. Kérjük, alkalmazza a 4.
sz. mellékletben megadott kódokat!
[9] Kérjük, alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott kódokat! A partner
intézményeket az ország betűrendje szerint állítsa sorrendbe.
[10] Kérjük, kattintson a mezőbe és válasszon a
legördülő menüből. Kérjük, alkalmazza a 4.
sz. mellékletben megadott kódokat!
[11] Azonos
kiutazásnak számít azoknak a külföldi gyakorlatoknak/csereprogramoknak a
csoportja, melyeknél ugyanaz a fogadó ország, ugynaz a munkanyelv, és a
kiutazás időtartama megegyezik.
[12] Kérjük, alkalmazza a 3 sz. mellékletben található
országkódokat!
[13] Kérjük, kattintson a mezőbe és válasszon a legördülő
menüből. Kérjük, alkalmazza az 5. sz.
mellékletben található nyelvi kódokat!
[14] Kísérőt
a program a 21. életévüket be nem töltött kedvezményezettek esetén támogat
szakmai alapképzésben résztvevő fiatalok és fiatal dolgozók célcsoportjában.
[15] A külföldi gyakorlatok tervezett időkeretét hetekben adja meg! Az eltérő
időtartamú külföldi gyakorlatokat külön sorokban tüntesse fel akkor is, ha a
fogadó ország azonos. A kiutazás időtartamát a következőképpen kell feltünteni:
ha pl. 3 kedvezményezett utazik 12 hétre, ‘12’-t kell beírni , nem pedig
3x12=36 hetet.
[16] Csatolja az erre vonatkozó dokumentumokat, ha azok
rendelkezésre állnak!
[17] Kérjük, hogy tanulmányozza át a Kalauz a pályázati űrlap kitöltéséhez –
Mobilitási projektek c. kiadványunkat!
[18] A kísérő személyek mobilitási költségeit itt kell feltüntetni.
[19] A felkészítésre Leonardo támogatás általában külföldi gyakorlatok
esetében igényelhető, csereprogramok esetében külön indoklás szükséges.
[20] A felkészítés, valamint a kis és középvállalkozók első pályázatának
támogatása együttesen csak indokolt esetben haladhatja meg a Leonardo
programtól igényelt támogatás 10%-t.
[21] Kérjük, alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott
országkódokat!
2 A kiválasztott projektek
számára a Közösségi pénzügyi támogatás a projektek költségvetéséhez való
hozzájárulásként kerül megítélésre, általában nem fedezi az összes szükséges
kiadást.
4 Beleértve a
közép- és felsőfokú képzőintézményeket.