LEONARDO DA VINCI
NEMZETI IRODA
MAGYARORSZÁG
LEONARDO DA VINCI PROGRAM
A támogatási szerződés száma: HU/05/PL/205 |
A projekt kezdete és vége (év/hó/nap): 2005. június 1. |
|
A projekt hossza (hónap): 2006. május 31. |
||
A projekt címe: Mérnök
hallgatók szakmai gyakorlata |
||
A szerződéskötő intézmény: Budapesti
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
||
Szerződés módosítás(ok) |
Igen Nem X |
|
NYILATKOZAT
Alulírott ezennel kijelentem, hogy a jelen beszámolóban foglalt, illetve
annak mellékletét képező adatok pontosak és mindenben megfelelnek a valóságnak.
Különösképpen a beszámolóban feltüntetett pénzügyi adatok, melyek összhangban
állnak a mobilitási projekt szervezése és a kedvezményezettek felkészítése során
felmerült, valamint a projektben tervezett külföldi
gyakorlat(ok)/csereprogram(ok) teljesítésével kapcsolatban felmerült mobilitási
költségekre fordított tényleges kiadásokkal.
..........................................................................................................................................................................
(A szerződéskötő intézmény hivatalos képviselőjének (a
szerződés aláírójának) eredeti aláírása)
Név: Dr. Zrinyi Miklós
A
szerződéskötő intézményben betöltött munkakör: rektorhelyettes
Dátum: 2006. június 30.
A beszámolót 1 nyomtatott példányban, valamint elektronikusan (e-mailben vagy lemezen)
az alábbi címre juttassák el:
Leonardo Nemzeti Iroda
1438 Budapest 70, Pf. 508
leonardo@tpf.hu
I. A PROJEKT ÁTTEKINTÉSE |
1.
A PROJEKT ÖSSZEFOGLALÁSA
Kérjük, adjon
rövid (egy oldalas) áttekintést mobilitási projektjük fő t artalmi elemeiről
(témák, technológiai és képzési területek, partnerek, a kiutazás programja), a
projektben elért eredményekről, valamint az eredmények terjesztésének
módjairól, sikerességéről.
Értékelje, hogy a
projekt megvalósítása során mennyiben teljesítették a pályázatban foglalt
célokat.
Fejtse ki a
külföldi gyakorlatok/csereprogramok hasznosságát a kedvezményezettek
szempontjából, és mutassa be, milyen módon ismerték el a megszerzett
kompetenciákat.
Kérjük, a projekt áttekintését angol, francia vagy német
nyelven is szíveskedjen elkészíteni és a beszámolóhoz mellékelni.
Az elfogadott
projekt célkitűzése a Budapesti
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME)
és a Budapesti Műszaki Főiskola (BMF)
33 felsőbb éves hallgatója
összesen 660 hetes külföldi szakmai gyakorlatának megszervezése volt. Ténylegesen 38 hallgató utazott
külföldi munkavégzésre a projekt keretében. A részvevők számának lehetőség
szerinti növelése a projektvezetés tudatos törekvése. Jelezzük, hogy a
pályázatban 40 szakmai gyakorlatra kértünk támogatást. Ezen egy éves
futamidejű projekt végrehajtása párhuzamosan haladt és egyszerre fejeződött
be a kétéves futamidejű HU/04/PL/210 projekttel. Mindkettő a két nagy
budapesti műszaki felsőoktatási intézmény magasabb évfolyamú hallgatóinak
szakmai gyakorlata megszervezését tűzte ki célul. Az utóbbi projekt
„elhúzódásának” az oka egy 2005. decemberében odaítélt, és nagy örömmel
fogadott, kiegészítő támogatás volt. A projektek hasonlósága miatt
értelemszerűen a záró beszámolók egyes részei is hasonlóak. A jelen
mobilitási projekt statisztikáját vizsgálva összefoglalhatjuk, hogy a fogadó
vállalatok között jelen voltak korábbi partnerek (köztük a konzorciumi tagok)
és új vállalatok is. Az országok tekintetében az elmúlt évekhez hasonlóan Németországgal a legaktívabb az
együttműködés (21 fő), de további 9
európai országba is utaztak hallgatóink. Céljainknak megfelelően a szakmai
skála kiegyensúlyozott, javult a nők – férfiak (0.38-ról 0.52-re) aránya. A BME 1999 óta vesz részt a Leonardo
Programban, lényegében változatlan menedzsmenttel. Ez már az ötödik
projekt, ahol közösen pályázott a BME és a BMF. A BME 2002-ben létrehozta a Leonardo intézményi koordinátori
funkciót (hasonlóan a már korábban megalakult Socrates / Erasmus Irodához, melyet szintén egy intézményi
koordinátor vezet). Jelen projektet is az egyetem e szervezeti egysége
nyújtotta be. Tudomásunk szerint 2007-től a Leonardo program felsőoktatási
része az EU Erasmus programhoz hasonlóan / annak részeként fog működni. Úgy
tekinthetjük, hogy ebben a projektben már megtörténtek az első lépések a
fenti irányba. A
projektmenedzsment korábbi stratégiáját – hallgatók toborzása, vállalatok
felkutatása, majd hallgató-vállalat párosítása – új gyakorlat váltotta fel,
amelyet a hallgatók és oktatók nagyobb aktivitása jellemzett, a
projektmenedzsment szerepe csökkent a gyakorlatok létrejöttében, viszont nőtt
a minőség biztosításának irányában. Mindezt kedvező változásnak tekintjük,
amely fejlődést több éves Leonardo mobilitási tevékenység alapozott meg. Az
2005-ös évben már jelentős mennyiségi
(csak a Leonardo program keretében összesen 98 új külföldi szakmai gyakorlat
megszervezésére van lehetőség), és minőségi
(ezt mutatja például, hogy az egyik projektünk bekerült Európa 5 legjobb
mobilitási projektje közé, és 2005-ben az Oslóban megrendezett „Conference on
Valorization and Quality in Mobility” Leonardo rendezvényen elismerésben részesült)
növekedést is vont maga után. A szakmai
gyakorlatok jelentősége a hallgatók
számára a későbbi munkavállalás szempontjából egyre nő. A szakmai tudás
gyarapodásán túl, a magas szintű nyelvtudás és a munkatapasztalat egyaránt
fontos elemei az álláskereső életrajzának. Ezen túl kiemelendő, hogy a
Leonardo gyakornokok nemzetközi kapcsolati tőkére tesznek szert, ami
különösen vonzó lehet lehetséges munkáltatóik szempontjából. A Leonardo
programban való részvétel a felsőoktatási
intézmények kapcsolatrendszerét is növelte. Hálózatokhoz csatlakoztunk
(Leo-Net, FACE), a menedzsment tudatos disszeminációs
tevékenységet folytat (sajtó, TV, szemináriumok – konferenciák,
szakcikkek stb.). Összességében
megítélésünk szerint a HU/05/PL/205 mobilitási projektet a konzorcium
sikeresen végrehajtotta, a projekt hozzájárult a szakmai gyakorlatok
szerepének növeléséhez. A Leonardo da
Vinci programról, beleértve ezt a projektet is további információk
találhatóak a BME Tudományos és Nemzetközi Igazgatóság honlapján www.tudig.bme.hu a Leonardo / Szakmai
gyakorlatok részre kattintással. |
SUMMARY (in English) The
goal of the project was to organize foreign practical placements for 33
higher year engineering students for altogether 660 weeks of the 2 important
engineering schools located in Summarizing
the statistics of this mobility we can state that the list of the host
institutions includes previous partner companies (among others the consortium
members), but there are new partners besides them as well. Concerning the
countries of the placements, BME has been participating in the Leonardo Mobility
Program since 1999 and the organization was carried out by basically
the same management unit. This is the fifth joint project of BME and BMF. Foreign
practical placements have found their place in the organizational structure
of BME, following the establishment of the Leonardo Institutional Coordinator function in 2002 (similarly to
the Socrates/Erasmus Office, which
is led by an institutional coordinator as well). According to our knowledge
from 2007 the 2 programs (Erasmus – Leonardo) will be united on the higher
educational level. One can state that the realization of this project has
done the first steps toward such a united activity. The
successful Leonardo projects of the previous years created a wider interest
among the students and the professors of the higher educational institutions,
the outcome of which was a more active participation of students and staff
members in setting up student-company co-operations. The former strategy of
the Leonardo project management – recruiting students and companies and then
pairing them – has been replaced by a new practice, which was based on the
greater activity of students and teachers. The project management therefore
had lesser role in placing the students, but its role in quality issues
became more significant. We consider it an improvement, which was made
possible by years of hard work establishing Leonardo mobility at BME, BMF. In
2005 it resulted a significant quantitative ( in 2005 alone BME was
awarded financing for 98 Leonardo
placements) and qualitative (a
project of BME has been chosen as one of the five best European mobility
projects and it was presented and praised at a conference in Oslo in 2005) growth as well. For
the students, future young graduates the professional experience is getting
more and more important in the process of finding employment. Besides the
attained professional skills, the high level foreign language competencies
and the foreign work experiences are all very important part of the cv of a
job seeker. It should also be underlined that the Leonardo trainees gain
international enterprise connections, business relations, which might be very
attractive for prospective employers. The
participation in the Leonardo Program has increased the networking potentials
of participating higher educational institutions as well. We joined Leonardo
networks (e.g. Leo-Net, FACE) and the project management puts great emphasis
on dissemination (newspapers,
television, seminars, conferences, professional publications, etc.). Here we
mention only a publication: P. Moson,
I. Varga: Quality of EU Leonardo mobility projects university-enterprise. International Conference on Engineering Education and Research. Our
overall opinion is that BME-BMF have successfully implemented the
HU/05/PL/205 mobility project and contributed to the development of the
significance of foreign practical placements. More
information about the activity related to the Leonardo da Vinci program and
this project www.tudig.bme.hu. |
2.
A PROJEKT MEGVALÓSÍTÁSA
Írja le és értékelje a külföldi gyakorlat/csereprogram
előkészítésére, szervezésére, nyomonkövetésére, értékelésére és terjesztésére
vonatkozó tevékenységeket az alábbi öt alpont segítségével.
2.1. A PROJEKT INDÍTÁSA
Az együttműködés indítása Ezen projekt a
BME, BMF 5 korábbi sikeresen megvalósított Leonardo da Vinci mobilitási
projektjét (HU/00/PL/205, HU/01/PL/217, HU/02/PL/210, HU/03/PL/203;
HU/04/PL/210) követte. A harmadik
projekt jelölt volt a 2004. évi magyarországi „Mobilitási Nívódíj” elismerő
címre magasabb évfolyamú hallgatók külföldi szakmai gyakorlatának
megszervezésében. A konzorciumi
tagok egy részével (Együttműködésben résztvevő egyéb partnerek: INSA de
Rennes, TU Berlin) már több éve együttműködünk oktatási-, ipari kapcsolatok
témában. A Fogadó
Intézmények résznél néhány korábbi partner vállalat szerepelt. A vállalati
fogadókészség megszervezésében a pályázók, illetve mentoraik támaszkodhattak
még a Danube által képviselt Leo-Net hálózatra (www.leo-net.org), mely 26
európai ország 130 intézményét (köztük 2002 óta a BME) tömöríti a Leonardo
szakmai gyakorlatok megszervezését segítő céllal. A kedvezményezettek mobilitását akadályozó
tényezők Komolyabb
akadályozó tényező nem volt. A jelentősebb utánajárást kívánók között
megemlítenénk a német munkavállalási engedély beszerzése kérdését. Ez a téma
is 2005-től érdemben megoldódott, leegyszerűsödött. Források felkutatása Hasonlóan a
korábbi évekhez a külföldi szakmai gyakorlatok még mindig nem általánosak a
hazai felsőoktatásban. A Leonardo program nyújtotta lehetőséggel élve a
felsőoktatási intézmények igyekeznek növelni e gyakorlatok számát. A Leonardo
támogatást szinte minden esetben kiegészítette valamilyen vállalati
hozzájárulás is (ami időnként nem egyszerűen dokumentálható: pl. olcsóbb
szállás, étkezés, szakmai – kulturális programon való részvétel biztosítása).
Aláhúzandó, hogy célunk és már évek óta gyakorlat is, hogy a Leonardo program
keretében megvalósult gyakorlatok mellett a vállalatok fogadjanak további,
nem Leonardo finanszírozott, hallgatókat is. Ilyen például a jelen projekt
esetében a konzorciumi tag RLE német cég. Előfordult az is, hogy az
együttműködés eredményeként 3 magyar hallgató a német Leonardo keret terhére
végzett munkát. |
2.2. A KÜLFÖLDI GYAKORLATOK/CSEREPROGRAMOK ELŐKÉSZÍTÉSE
A kedvezményezettek toborzása, kiválasztása A nyertes
projekt, a részvétel lehetősége széleskörűen meghirdetésre került intézményi szinten (honlap – www.tudig.bme.hu, internetes újság, intézményi Leonardo faliújság stb.). Törekedtünk arra,
hogy az egyetem minél több kara részesüljön a támogatásban. Kiépülőben van
(hasonlóan a Socrates / Erasmus programhoz) a kari Leonardo koordinátorok rendszere is. A jelentkezők
elkészítették a pályázati anyagaikat
(idegen nyelvű szakmai önéletrajz; motivációs levél; oktatói ajánlólevél a
mentorálás elvállalásának jelzésével; vállalati fogadókészség, rövid
munkaterv; felkészítési igény megjelölése stb.). A kiválasztás ez alapján történt elsősorban a szakmai szempontok
alapján figyelembe véve a pályázatban megjelölt prioritásokat is. Munkaprogram Együtt kerül
kidolgozásra (vállalat – kedvezményezett) a mentor egyetértésével. Pedagógiai, kulturális és nyelvi felkészítés A projekt
keretében megvalósult szakmai gyakorlatok többségükben különböző időpontban
különböző országok különböző vállalatainál kerültek lebonyolításra. Így egyedi, sokszínű felkészítésre volt
szükség. Mindemellett kialakultak közös elemek, melyekből néhányat
felsorolunk: ·
A koordinátor személyesen minden érdeklődő hallgatónak eligazítást tart.
Ennek fő témái: a Leonardo program bemutatása, a vállalati fogadókészség
felkutatási módjainak vizsgálata, pedagógiai felkészítés az előkészítő
tárgyalásokra (vállalat - egyetem, szakmai - pénzügyi), a pályázás feltételei
(tanulmányi eredmény, vállalati fogadókészség, egyetemi mentor, rövid
munkaprogram stb.), a kulturális, nyelvi felkészítés bemutatása (honlapok,
segédletek, tanfolyamok stb.). ·
Miután a pályázás alapfeltételei (ls. előbb) teljesültek a pénzügyi és
asszisztens koordinátorok, az oktató mentor részletezik, megszervezik,
részben megvalósítják a pedagógiai, kulturális, nyelvi és szakmai
felkészítést az adott hallgató esetére. ·
A tényleges tevékenység, mint már jeleztük egyedi. Néhány példát
felsorolunk: személyre szóló, vagy kiscsoportos nyelvi felkészítés, a
Franciaországba irányuló szakmai gyakorlatokat segíti egy anyanyelvi
munkatárs (BME Francia Tagozat Ipari Kapcsolatok Iroda), szakmai felkészítés
(pl. egy speciális szoftver megtanítása az RLE-be utazó hallgatóknak). Mostanáig ezen projektekben szakértő által tartott pszichológiai
felkészítés nem volt. Mivel a BME egy másik projektcsaládjánál ez bevált
(Nyári szakmai gyakorlatok Spanyolországban), tervezzük itteni bevezetését
is. Utazás, szállás, biztosítás A menetjegyek, a biztosítás megvétele a Leonardo Iroda pénzügyi
munkatársainak feladata. A szállást a kedvezményezett intézi, tipikusan a
fogadó fél segítségével. |
2.3. A PROJEKT NYOMONKÖVETÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
A kedvezményezettek mentorálása, szakmai felügyeletének biztosítása A projektben
résztvevő hallgatók szakmai felügyelete kettős (vállalati – egyetemi)
tutorálás, mentorálás mellett folyik. A támogatás nagymértékben kiutazásuk
előtt megkezdődik, megtörténik. Valamennyi adminisztratív problémájukkal a
BME Leonardo Iroda munkatársaihoz fordulhatnak. A szakmai jellegű problémák
megoldásához elsősorban az egyetemi mentor, esetenként az adott kar kijelölt
felelőse járul hozzá (például Vegyész-, Közlekedésmérnöki Karok). A végzés
előtt álló hallgatóknál többnyire a diploma témavezetője az egyetemi mentor.
Azok a gyakorlati helyek, ahova a hallgatók elhelyezkedtek gyakran személyes
egyetemi, vagy hallgatói kapcsolatok eredményei, ezért a szakmai munka
színvonala, illetve a hallgatói igényhez való illeszkedése adott. Lehetőség
szerint a szakmai mentorok (vállalati - egyetemi) személyesen is találkoztak.
A több hallgatót foglalkoztató RLE esetén ez rendszeres. Az opsira GmbH
mentora ellátogatott a BME-re a beszámolási időszakban. A projekt értékelése, fenntarthatóság A projekt
értékelését a hallgatók időközi illetve végső beszámolója alapozza meg. A
szakmai tevékenység leírásán kívül olyan kérdésekre is válaszolniuk kell, ami
a projektmenedzsment munkáját értékeli, és válaszaik alapján azt fejlesztjük
is. Értékelést végez
a Leonardo Nemzeti Iroda rendszeres monitoring látogatásával, az ez alapján
készülő jelentésekkel, jelölésekkel különböző díjakra. E projekt
menedzsment munkatársai 19 Leonardo mobilitási projektet nyertek el, ebből
eddig mindet határidőre sikeresen megvalósították. Ez bizonyítja a
fenntarthatóságot, mely érdekében persze sok minden történik, így
partnerkapcsolat építés minden szinten (intézmény, országos, nemzetközi), TV,
újság, szakcikkek, konferencia előadások stb. E lépések részletezése később
(Terjesztés) kerül sor. |
2.4. A KÜLFÖLDI GYAKORLAT/CSEREPROGRAM ELISMERÉSE
E téren a korábbi
projektekhez képest jelentős előrelépés történt. A 2006. tavaszán életbe
lépett magyar felsőoktatási törvény értelmében az idei évtől kezdve kötelezően ki kell adni a végző
hallgatók számára az OKLEVÉLMELLÉKLET
nevű dokumentumot. Az Európai Bizottság ajánlása szerint minden olyan adatot
be kell írni a mellékletbe, mely a hallgató tanulmányait, illetve ezekkel
kapcsolatos további eredményeit írja le. Ilyen a tantárgyakra kapott jegyeken
túlmenően az esetleges külföldi
részképzés, termelési gyakorlat,
stb. ténye. A BME megtette a szükséges lépéseket, mellékeljük az
oklevélmellékletbe bekerülő szövegek listáját e projekt kedvezményezettei
viszonylatában. Emellett a
korábbi gyakorlatot is folytatjuk. A szakmai gyakorlatok elismerése az egyes
intézményekben, azok karain eltérő, a helyi sajátosságoknak megfelelően illeszkedik
a hallgatók egyéni programjába. Az alapszabály az, hogy a műszaki szakok képesítési
követelményeiben szerepel egy kötelező (jelenleg minimum 6 hét) szakmai
gyakorlat. Ideális esetben
a hallgató abban a félévben, időszakban vesz részt a külföldi gyakorlaton,
amikor a programjában (az adott szak mintatantervében) éppen szakmai
gyakorlat / diplomatervezés szerepel/ praktikum szemeszter, és ezt az
intézmény elfogadja teljesítettnek. A szakmai gyakorlat, tartalmától függően,
a diplomamunka érdemi elkészítésében is segítségükre van. Ezt a hallgató
magyarországi szakmai vezetője tanúsítja. Abban az esetben, ha egyik feltétel
sem teljesült, akkor mind a felsőoktatási intézmény, mind a külföldi cég nagy
fokú rugalmasságot tanúsított, hogy a hallgató megfelelő számú kredtit pontot
tudjon teljesíteni a gyakorlati félév alatt (passzív félév, egyéni
vizsgarend, szabadság, ...). A hallgatóknak
lehetőségük van EUROPASS
bizonyítvány megszerzésére is E projektekben ez nem tekinthető általánosnak. A formális
elismertetés mellett a kedvezményezettek többsége jól elvégzett munkája után
a vállalattól egy tanúsító iratot (ajánlólevél
stb.) kapott, melyet be tud építeni majd későbbi álláskereső dokumentumai
közé. |
2.5. AZ EREDMÉNYEK TERJESZTÉSE
A Leonardo
program, projektek eredményeinek terjesztését különböző szinteken,
célcsoportoknak végezzük. Ez egy folyamatos feladat, itt az adott
projektidőszak főbb eseményei részletezésére kerül sor. A
projekt(ek)re vonatkozó Hallgatók, oktatók A BME, BMF
hallgatói képviselete és az általuk fenntartott többnyire elektronikus
fórumok (pl. Támpont) bevonása, illetve nyomtatott sajtótermékek (pl. Műhely,
Ösztöndíjkalauz) felhasználása volt az alapvető módszer. A BME Leonardo Iroda
létrehozása már önmagában is a jobb tájékoztatás célját támogatta. Ezen iroda
hírei megtalálhatóak a BME honlapja nemzetközi kapcsolatokat részletező
részén (www.tudig.bme.hu). Egy
faliújság is létesült (az Aulában központi helyen), ahol az aktuális
információk, az elérhetőségünk megtalálható. Az előző Leonardo mobilitási
projektekben résztvevő hallgatók rendezvényeken számoltak be
tapasztalataikról, melyen jelen volt a leendő kedvezményezettek egy része. Hazai közvélemény, országos szint. Munkatársaink (Dudás Mária - BMF, Varga Ildikó, Moson Péter - BME) több
hazai konferencián, Leonardo ülésen tartottak előadást. A Magyar Televízió
"Uni-Jó" címmel az ORTT támogatásával filmet (kb. 25 perc)
készíttetetett a Leonardo program bemutatására. A mobilitási programok
szervezését a BME példáján szemléltették. Nemzetközi szint A projekt
BME/BMF szervezői részt vesznek (az esetek döntő többségében meghívott
előadóként előadásokat tartanak, cikkeket publikálnak) nemzetközi
konferenciákon a szakképzés, szakmai gyakorlatok témában. Néhány példa a
közelmúltból: Párizs,
2004. június (Moson). CEFI (Comité d'Etudes sur les Formations d'Ingénieurs,
www.cefi.org) szeminárium "Les formations d'ingénieurs dans les pays
d'Europe Centrale et Orientale”. Az eredmények a CEFI Dossier Partenariat
Entreprises sorozata 100 oldalas kiadványában is megjelentek. Torinó,
Krakkó 2004, 2005. szeptember. (Dudás, Varga, Moson). European Association
for International Education (EAIE, www.eaie.org) évi rendes (16-17.)
közgyűlése. Pl. Workshop XXIV. Towards content and language integrated LOP
(Language for Occupational Purposes) training. Bonn, 2004.
november. (Moson). Német Leonardo da Vinci Konferencia 2004, „Quality of
mobility projects university – enterprise” workshop. Budapest,
2004. november. (Varga). EUROPASS konferencia. Poszter szekció. Oslo, 2005.
január. (Dudás, Varga). Nemzetközi "Mobilitási Nívódíj" átadási
ceremónia. Film a projektekről, poszter, vitafórum. Szakcikkek a
témáról, pl.: P. Moson, I. Varga: Quality of EU Leonardo mobility projects
university – enterprise. International Conference on Engineering Education.
Proccedings (ICEE05 Gliwice, Poland.
July 25-29, 2005). Book, CD ISSN 1562-3580 (p. 287-290).
www.ineer.org. A BME/BMF
partnerként közreműködött / közreműködik Leonardo kísérleti, hálózati
projektek munkájában. Ezek honlapjai, kiadványai az eredmények terjesztésének
fontos eszközei. Így a MESIPA (Methodology for the Evaluation of Students
Practical Placements Abroad) projekt fő eredménye egy Útmutató
("Practical Guide") az esettanulmányai között tartalmazza a
mobilitási projekteket is (www.cefi.org ). A téma, az ebből készült
nyomtatott anyag plenáris előadás tárgya volt a párizsi UNESCO palotában
rendezett "Placements Abroad, Strategies and Systems" konferencián.
Vagy a FACE (www.face.net.tc ) hálózati projekt országonként és európai
dimenzióban mutatja be a vegyipari szakmai gyakorlatokat. Mindezen
disszeminációs tevékenység elősegíti szélesebben a magyar felsőoktatás és a
gazdaság kapcsolatai növelését, szűkebb értelemben a mérnöki szakmai
gyakorlatok bővülését. Meggyőződésünk szerint ez hozzájárul hallgatóink jobb
felkészültségéhez, hazánk, térségünk, Európa versenyképessége növeléséhez. |
2.6. FELMERÜLT NEHÉZSÉGEK ÉS JAVASLATOK
Nehézségek Komoly NEM volt.
Az áthidalhatóak hasonlóak voltak a korábbi, a végrehajtás időszakát tekintve
is egymásba átnyúló projektekéhez. A megvalósítás közben felmerülő
leggyakoribb probléma a munkavállalási engedélyekkel kapcsolatos. Kisebb
cégek, akik nem ismerték a jogszabályi feltételeket, irodánktól kértek
segítséget, de ehhez esetenként a mi ismereteink is hiányoztak. Külön
köszönet a Leonardo Nemzeti Iroda munkatársainak, akik türelemmel és gyorsan
segítettek nekünk a megoldásban. Mára a németországi gyakorlatot már
megismertük, illetve a rendszer is egyszerűsödött, de újabb országok esetén
ezt a megismerési folyamatot mindig újra kell kezdenünk. A projekt
indulásakor (az első hallgató 20 nappal a hivatalos projektkezdés után,
lényegében még a szerződéskötési időszakban, utazott) a támogatás valamelyest
későbbi megérkezése okozott izgalmakat. Jövő A BME, BMF
rendszeres pályázók a Leonardo da Vinci programban. A már jelzett kiépülő
szervezeti keretek (Leonardo Iroda, intézményi, kari koordinátorok stb.)
feltételezik a hosszú távú részvételt, tevékenységet e téren. Igyekezünk
mindig új elemeket is bevinni (pl. 2006-ban az angol, francia, német, spanyol
munkanyelvek után nagyobb hangsúlyt adunk az olasznak). Várjuk az új Leonardo
III. programkiírását. |
3. AZ EREDMÉNYEK AZONOSÍTÁSA
Számoljon be az elért eredményekről a projekt különböző
szereplői (kedvezményezettek, küldő- és fogadó intézmények, közvetítő
intézmények) szemszögéből, valamint mutassa be a projekt további hatásait az
adott szektorra, illetve régióra nézve az alábbi öt alpont segítségével!
3.1. A PROJEKT MEGVALÓSÍTÁSÁNAK ÁTTEKINTÉSE
38 fő szakmai
gyakorlatára került sor. Közülük 25 férfi, 13 nő. 21-en Németországban; 3-3
fő Finnországban, Olaszországban; 2–2 fő Ausztriában, Franciaországban,
Görögországban, Svédországban, 1 - 1 fő Dániában, Nagy-Britanniában,
Spanyolországban, volt. Az időtartam 2 év volt. A kiutazó hallgatók kb.
harmada a projekt, konzorciumi tagjaihoz utazott (opsira, Royal Nedalco;
RLE). Ezekkel a cégekkel évek óta tart az együttműködés, magas színvonalon,
kölcsönös megelégedettség mellett. Összességében elmondható, hogy
valamennyi gyakorlat sikeres volt, komolyabb problémáról senki nem számolt
be. Szakmailag és személyes fejlődésüket tekintve viszont nagyon hasznosnak
találták a hallgatók. Több diplomamunka is született. |
3.2. A PROJEKT EREDMÉNYEI A KEDVEZMÉNYEZETTEK SZEMPONTJÁBÓL
Az előző pontban részletezett, szakmailag sikeres gyakorlatok
beszámolóiból idézzük a következőket: „Örülök, hogy tanulmányaim területén szerezhettem tapasztalatokat, és a
kölcsönös megelégedettség zálogának tekintem, hogy eredeti szakmai
gyakorlatom lejártát követően a vállalat azt meghosszabbította, megemelt
honoráriummal egyetemben” Jónás Péter,
London „a Leonardo-ösztöndíj
lehetővé tette, hogy szülői támogatás nélkül el tudjam végezni a gyakorlatot.
Kovács Gábor, Németország „Szerencsére formatervezési téma mellé gépészmérnök konzulenst ajánlott a
tanszék, amit én örömmel fogadtam, mert így a cégnél az esztétikai oldalt, az
egyetemen a gyárthatóságot tudtam magas szinten egyeztetni. A kommunikáció a
két oldal között (főnökeim-konzulensem) tulajdonképpen rajtam keresztül
valósult meg. Mindkét fél kellő alázattal fogadta a másik véleményét, és
emiatt sosem volt gondom a munkámmal, folyamatosan tudtam vele foglalkozni,
és minden kérdésemre azonnal választ kaptam.”
Magyar Mátyás, Németország „Svédország déli része a dán koppenhágai régióval együtt a világ
élvonalába tartozik az enzimgyártás területén. Ebben a technikailag nagyon
fejlett munkakörnyezetben volt lehetőségem ipari gyakorlatot szerezni.
–Megyeri Márton, Svédország „A cégnél a diplomamunka megírása volt a fő feladatom.
A diplomamunkám címe: „The effect of the Continuously Adjustable Electronic
Down” A cégnél ezen kívül különféle hálóza tervezési és optimalizálási
feladatokban vettem részt. Természetesen ezekről az aláírt titoktartási
nyilatkozat miatt többet nem mondhatok.” –Tuzson Balázs, Finnország „A Leonardo ösztöndíj egy nagyon hasznos támogatás az
olyan diákoknak, akiknek nincs más lehetősége külföldön szakmai gyakorlatot
csinálni. A külföldi diákoknál teljesen normális, hogy diploma előtt minimum
1 évet külföldön töltenek.” –Varga Rita, Németország „Tovább nehezítette a feladatot, hogy mindent angolul
kellett megcsinálni, azonban a mérnökökkel németül beszéltem, azaz az egyes
szakszavakat mindig át kellett fordítanom németről angolra, vagy éppen
fordítva….Nagyon hálás vagyok azért, hogy megkaphattam ezt az ösztöndíjat, és
én ezután mindenkit csak bátorítani fogok, hogy ha teheti, mindenképpen vegyen
részt valamilyen hasonló programban.”
-Vass Ágnes, Németország „A Leonardo ösztöndíjjal támogatott szakmai
gyakorlatomat életem egyik legjelentősebb eseményei közé sorolom. Dortmundi
tartózkodásomnak komoly befolyása van a jövőmre. A VSBS modell, amellyel az
RWE Energy AG-nal Klaus Leisen úrral foglaloztunk kiváló diplomatéma. És
mivel az RWE e modell magyarországi bevezetését tényleg tervezi, ez már több
diplomamunkánál. A szakmai gyakorlatom alatt elsajátított tapasztalatok,
megismert munkatársak mind nagy szerepet játszottak abban, hogy hazaérkezésem
után jó álláshoz jutottam a Budapesti Elektromos Műveknél.” -Pintér Gábor, Németország „ A mérnökgeológia tanszék részéről Dr.Török Ákos lett
a mentorom és konzulensem, aki még a szakmai gyakorlat megkezdése előtt
ellátott számos magyar és angol nyelvű szakirodalommal. A szakmai
gyakorlatomról tájékoztattam a környezettechnika szakirány vezetőjét, Dr. Parti
Mihály urat is, aki a kezdetektől fogva támogatásáról biztosított. Az ő
támogatása azért is különösen fontos, mert karunkon a képzés alatt egy
hónapot szakmai gyakorlaton kell tölteni, általában nyáron. Parti tanár úr
beleegyezett, hogy a Leonardo ösztöndíjjal eltöltött külföldi gyakorlatomat
itthon szakmai gyakorlatként is elfogadják.” – Bérces Balázs, Görögország „ A diplomamunkám elvégzésére megpályáztam a
németországi AREVA NP GmbH cég által kiírt diplomatervezési
munkalehetőséget...A cég, amelynél végeztem a gyakorlatot, az atomipar egyik
jelentős láncszeme. Végeznek kutatást, erőművek karbantartását és
erőműépítést…. A szakmai gyakorlat alatt az általam végzett tevékenységek
egybevágtak az itthoni szakmai képzésemen, a szakirányomon tanultakkal…-Csécs
Kinga, Németország „A Leonardo ösztöndíjból kis odafigyeléssel fedezni
tudtam megélhetésem összes kiadását.Úgy gondolom, a Berlinben töltött
hónapoknak köszönhetően nem csak jó német nyelvtudásra tettem szert, de az
ország kultúrájával, és a mindennapi élettel is megismerkedhettem.Az irodában
eltöltött idő pedig talán még hasznosabb volt: hiszen nagyszerű téma adódott
a diplomamunkámhoz és szakmai téren is sokat tanultam. –Csuvár Zsuzsa,
Németország „Továbbá szeretném megköszönni Farkas Lajosnak, hogy
mentorom volt a 14 hét alatt és bármilyen problémám volt, mindig segítségemre
volt. Végül, de nem utolsó sorban szeretném megköszönni, Varga Ildikónak és
Moson Péternek, hogy hozzásegítettek a Leonardo ösztöndíjhoz, hogy esélyt
adtalk a gyakorlat elvégzésére.” –Dargó Sándor, Svédország „A fizikai munkálatokban semmi sem volt kötelező
jellegű.Természetesen azonban részt vettem mindenben, amiben lehetett. Így
nagy örömömre pontról-pontra, lépésről-lépésre végig követhettem egy ház
felépítését.Nagyszerű dolog volt, és nem csak azért mert ebben én is aktívan
részt vállalhattam, hanem, mert minden egyes újabb fázisnál jött a
magyarázat, az indoklás, az összevetés, hogy miért is alkalmazzák itt ezt, és
miért is előnyösebb ennél vagy annál a megoldásnál- Freisinger Zoltán,
Németország „A főnök azt mondta, hogy igazából már most megtérült nekik,
hogy gyakornoknak fogadtak és szeretnék, ha a tervezői oldalról is tanulnék
igy…elmehetek dolgozni tervező irodához is….örültem, hogy más téren is
kipróbálhatom magam, és nagyon rendes dolognak tartom, hogy ennek külön ők
maguk jártak utána, hogy én még többet tanulhassak….Ez a félév nagyon
tanulságos volt, rengeteg tapasztalatot szereztem; először éltem egyedül,
ráadásul mindezt idegen országban. És először dolgoztam ennyire komolyan is,
napi nyolc órát, vagy akár többet is…Azt is nagyon jó volt látni, hogy igenis
ér valamit az a tudás, amit az egyetemen szereztem. –Gál Melinda, Dánia |
3.3. A PROJEKT HASZNOSSÁGA AZ EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREK
SZEMPONTJÁBÓL ÉS EGYÉB HATÁSOK
Hazánkban a
műszaki felsőoktatás képesítési követelményei előírnak szakmai gyakorlatot. A
fentiek miatt a BME, BMF kari (szakok) tantervei több, kevesebb mértékben
szintén tartalmaznak szakmai gyakorlatot. A jelentős
hallgatói igény igazolásául álljon itt a BME Diákközpont gondozásában (felelős kiadó:
Veres Gábor) készült "A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Friss Diplomásainak Elhelyezkedési Esélyei” című 2005. szeptemberében
megjelent 40 oldal terjedelmű kérdőíves felmérést összegező, értékelő
kiadvány néhány sora. A vezetői összefoglaló részben (2. oldal) az alábbiak olvashatók:
„Ahogy az elmúlt hat évben, úgy most is az egyetemi képzés fő gyengesége a
szakmai gyakorlatok hiánya, vagy nem kielégítő aránya az oktatás egészén
belül. A pályakezdők gyakorlatának hiányát egyre több gazdálkodó emeli ki.”.
Hasonlóan nyilatkoznak (szakmai, nyelvi ismeretek nem elégséges A fentieket
kapcsolódik a BME Egyetemi Tanács 2005. április 25-i ülésén elfogadott Javaslat a BME stratégia célkitűzésére dokumentum
alábbi részlete. „A BME hagyományaira
építve fenntartja és lehetőségei szerint fejleszti idegen nyelven folyó
képzéseit. Az egyetem aktívan részt kíván venni a nemzetközi oktatási és
szakmai gyakorlatok csereprogramokban (pl. EU Socrates / Erasmus, Leonardo),
törekedik közös képzési formák létrehozására a világ vezető egyetemeivel.” Itt csak
jelezzük, hogy e projekt konzorciuma felsőoktatási tagjaival (Rennes, Beriln)
több közös képzése, csereprogramja van egyetemünknek. A megvalósítás
során szerzett tapasztalatok és kapcsolatok reményt adnak arra, hogy ezen
tevékenység a Leonardo program keretein belül és kívül is folytathatóvá és
finanszírozhatóvá válik, és a külföldi szakmai gyakorlatok, egyéb programok
lehetőséget egyre több hallgató veheti igénybe. A disszeminációs tevékenység
közben megismerjük az EU országok gyakorlatát (egyes intézményekben már
minden hallgatónak kötelezően kell külföldi tanulmányt, vagy szakmai
gyakorlatot folytatnia). Végezetül
megemlítendő, hogy az egységesedő Európa alapvető érdeke a világméretű
versenyben a több kultúrában járatos, magasan képzett szakemberek számának
növelése. E tényt az általános európai nyilatkozatok mellett bizonyítja az
utóbbi időben megélénkült tevékenység az EU műszaki felsőoktatása
fejlesztésére (pl. gondolatok, viták az Európai Műszaki Egyetem témában). |
3.4. TOVÁBBI INFORMÁCIÓK, MEGJEGYZÉSEK, ÉSZREVÉTELEK
Ehelyütt intézményeink, és hallgatóink nevében
szeretnénk megköszönni az EU, a Magyar Nemzeti Leonardo Iroda támogatását.
Egyben jelezzük, hogy az itt ismertetett projekthez hasonlóan a többi,
jelenleg végrehajtási stádiumban levő, projektjeinknél is örömmel vennénk egy esetleges kiegészítő
támogatást (hivatkozással arra is, hogy az érthető korlátos pénzügyi
lehetőségek miatt, pályázataink általában csökkentett költségvetéssel kerültek
elfogadásra). |
Az alábbi – a támogatási szerződés
4.b.2 mellékletét képező – táblázatok a RAP4LEOeo
Adatbázisban készíthetők el.
II. A PARTNEREK ADATAI
Kérjük, hogy a RAP4LEO Adatbázisból nyomtassa ki a küldő,
a fogadó és a közvetítő partnerek adatait tartalmazó táblázatokat, és csatolja
ezeket a záróbeszámolóhoz.
III. A KIUTAZÁSOK ADATAI
Kérjük, hogy a RAP4LEO Adatbázisból nyomtassa ki a kedvezményezettek
adatait tartalmazó táblázatot és csatolja azt a záróbeszámolóhoz.
IV. KEDVEZMÉNYEZETTI KÉRDŐÍVEK
Kérjük, figyeljen
rá, hogy a RAP4LEO adatbázisban minden kedvezményezett kitöltse a
kedvezményezetti kérdőívet. A kérdőívek kinyomtatása
nem szükséges, de a záróbeszámoló elfogadásához elengedhetetlen, hogy minden egyes kedvezményezett kitöltse
azt.
IV. ZÁRÓ PÉNZÜGYI BESZÁMOLÓ
Kérjük, hogy a projekt záró pénzügyi beszámolóját RAP4LEO
Adatbázis segítségével készítse el. Nyomtassa ki a következő táblázatokat és az intézmény pecsétjével, valamint a
hivatalos képviselő aláírásával ellátva csatolja ezeket a záróbeszámolóhoz:
q
Pénzügyi összefoglaló
q
Pedagógiai, nyelvi és kulturális
felkészítés költségei
q
Mobilitási költségek
kedvezményezettenkénti lebontásban
q
Mobilitási költségek kísérőnkénti
lebontásban (amennyiben voltak kísérők)
q
Kizárólag kis projektek esetében: az előkészítő és
monitoring látogatások utazási és megélhetési költségei
A támogatás fennmaradó részletének átutalási
feltétele a záróbeszámolóval együtt a Nemzeti Irodának megküldött, a kért fennmaradó részlet pontos összegét is
megjelölő, folyósításra vonatkozó írásbeli kérelem.
V. MELLÉKLETEK |
A tartalmi
beszámolóhoz mellékelje:
§
a kedvezményezetti
munkanaplók/beszámolók 20 %-nak másolatát
§
a kedvezményezettel és a fogadó
intézménnyel kötött szerződés másolatát (amennyiben ezt eddig még nem juttatta
el a Nemzeti Irodához) minden kiutazásra vonatkozóan,
§
az Europass Mobilitási Igazolványnak vagy a fogadó intézmény egyéb
igazolásának másolatát minden egyes megvalósított szakmai
gyakorlatról/tanulmányútról. Az igazolásnak tartalmaznia kell a fogadott
kedvezményezett nevét, a külföldi gyakorlat/tanulmányút pontos időtartamát,
valamint az elvégzett feladatok és a szakmai program bemutatását.
Támogatottnak, a
Leonardo Nemzeti Iroda kérésére, be kell nyújtania a projekttel összefüggő
dokumentumokat és pénzügyi bizonylatokat a Leonardo da Vinci támogatás
szabályszerű felhasználásának alátámasztására.
Támogatott köteles
az említett dokumentumokat és a projekttel összefüggő valamennyi pénzügyi
bizonylatot a támogatás utolsó részletének kézhezvételét követő 5 évig megőrizni.
ÁTVÉTELI ELISMERVÉNY |
Az átvételi
elismervényt a nemzeti iroda visszajuttatja intézményüknek, ezzel igazolva záróbeszámolójuk beérkezését. Kérjük,
hogy az alábbi táblázatot pontosan töltsék ki!
A projekt címe:
A pályázó intézmény neve |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
|
A kapcsolattartó személy neve |
Dr. Moson Péter |
|
Utca, házszám |
Műegyetem rkp. 1-3. |
|
Az ország kódja, irányítószám, város |
H-1111. Budapest |
|
|
|
|
Az záróbeszámoló beküldésének időpontja |
30 / 06 / 2006 |
___________________________________________________________________________
A
Leonardo Nemzeti Iroda tölti ki
A
beérkezett dokumentumok:
|
Hiánypótlás,
mihamarabbi benyújtásra (max. két héten belül):
|
Igazoljuk, hogy a projektre vonatkozó záróbeszámolót
megkaptuk:
Ország |
Év |
Projekttípus |
Projektszám |
HU |
04 |
PL
/ EX |
|
Kérjük, hogy a
Nemzeti Irodával történő kapcsolattartás során minden esetben hivatkozzon a
fenti projektszámra.
Üdvözlettel,
Dátum: _________ Aláírás:
____________________________________________
Név :
__________________________________________________________________
Beosztás : __________________________________