Megjegyzés: A projekt csökkentett, 33 fős
létszámmal került elfogadásra.
Az Európai Közösség akcióprogramja
a szakképzés támogatására
Második szakasz: 2000-2006
Pályázati űrlap
Mobilitási projektek
2005-2006 évi pályázati fordulók
Az alábbi táblázatot a
Leonardo Nemzeti Iroda tölti ki!
Ország |
Év |
A projekt
száma |
HU |
05 |
PL- EX- |
Európai Bizottság
A pályázó intézmény neve |
BUDAPESTI
MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM |
|
A kapcsolattartó személy neve |
DR.
MOSON PÉTER |
|
Utca, házszám |
BERTALAN
LAJOS U. 2. |
|
Irányítószám – Város |
H-1111 |
BUDAPEST |
Átvételi elismervény |
Az átvételi elismervényt a Leonardo Nemzeti Iroda
visszajuttatja a pályázó intézménynek, ezzel igazolva a pályázati űrlap
beérkezését. Kérjük, hogy a fenti táblázatot és a projekt címét pontosan
töltsék ki!
A projekt címe:
MÉRNÖKHALLGATÓK SZAKMAI GYAKORLATA ( MOB05 )
Az
alábbiakat a Leonardo Nemzeti Iroda tölti ki!
Pályázati űrlapját
átvettük:
Ország |
Év |
Projekt száma |
HU |
05 |
PL- EX- |
Kérjük,
a Leonardo Nemzeti Irodával való további kapcsolattartás során minden esetben
hivatkozzanak a fenti számra!
Tisztelettel:
Dátum:
Tartalomjegyzék
(az 1-7. részt minden esetben ki kell tölteni)
3.3 Az
együttműködésben résztvevő egyéb partnerekre
vonatkozó adatok....... 14
4.5 A
megszerzett ismeretek elfogadtatása és érvényesítése &.................................. 21
8.2 Egymásra
épülő pályázatok (amelyek a jelen pályázati forduló alatt kerültek benyújtásra) 28
Mellékletek.......................................................................................................................... 22
Az űrlap egyes
kérdéseinél feltüntetett & jelzés a Kalauz a pályázati űrlap kitöltéséhez – Mobilitási
projektek c. kiadvány használatára utal.
1
A
projekt bemutatása
|
A mobilitási programokra kizárólag intézmények
nyújthatnak be pályázatot
Az intézmény neve magyarul (Tüntesse
fel az intézmény teljes nevét, valamint rövidített elnevezését, ha van ilyen)
|
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM (.BME.) |
Az intézmény neve angolul, franciául vagy németül |
BUDAPESTI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY AND
ECONOMICS ( BME
) |
Az intézmény típusa [1] |
U |
Az intézmény székhelye
Utca |
MŰEGYETEM RAKPART |
Házszám |
1-3. |
||||
Irányítószám |
H-1111 |
Város |
BUDAPEST |
||||
Közösségi adószám |
HU15308799 |
||||||
Hivatalos bejegyzés helye, dátuma és száma |
Budapest, 2001. 06. 25 - 8.815/3/2001 |
||||||
Telefon |
+3614631111 |
Fax |
+3614631291 |
||||
E-mail |
moson@bme-tk.bme.hu |
||||||
A kapcsolattartó személy
adatai
Név |
DR. MOSON PÉTER |
||||||
Beosztás |
LEONARDO INTÉZMÉNYI KOORDINÁTOR |
||||||
Utca |
BERTALAN LAJOS |
Házszám |
2 |
||||
Irányítószám |
H-1111 |
Város |
BUDAPEST |
||||
Telefon |
+3614632690 |
Fax |
+3614631291 |
||||
E-mail |
moson@bme-tk.bme.hu |
||||||
Honlap |
http://www.tudig.bme.hu |
||||||
Ezt a táblázatot csak
abban az esetben töltsék ki, ha a pályázó intézmény nem azonos a koordináló
intézménnyel!
Az intézmény neve magyarul (Tüntesse
fel az intézmény teljes nevét, valamint rövidített elnevezését, ha van ilyen) |
|
Az intézmény neve angolul, németül vagy franciául |
|
Az intézmény típusa2 |
|
Az intézmény székhelye
Utca |
|
Házszám |
|
||
Irányítószám |
|
Város |
|
||
A kapcsolattartó személy
adatai
Név |
|
||||||
Beosztás |
|
||||||
Utca |
|
Házszám |
|
||||
Irányítószám |
|
Város |
|
||||
Telefon |
|
Fax |
|
||||
E-mail |
|
||||||
Honlap |
http:// |
||||||
A kedvezményezettek típusa (csak
egyet jelöljenek meg) |
1. Külföldi gyakorlatok |
Szakmai
alapképzésben résztvevő fiatalok □ Felsőoktatásban tanuló
diákok X Fiatal
dolgozók (középfokú végzettséggel rendelkezők) □ Friss
diplomások □ |
Szakmai alapképzésben
résztvevő fiatalok esetén, kérjük, adja meg a leendő projektben érintett
szakmák OKJ-ban szereplő nevét és számát! |
·
·
·
·
|
2. Csereprogram |
Humánerőforrás
vezetők, szakképzési vezetők és munkatársak, oktatók, foglalkoztatási
tanácsadók □ Szaknyelvet oktatók, szaknyelvi tanácsadók □ |
A projekt címe (max.
100 karakter, szóközökkel együtt) |
MÉRNÖKHALLGATÓK SZAKMAI GYAKORLATA |
A projekt címe angolul, franciául vagy németül |
PRACTICAL
PLACEMENT OF UNDERGRADUATE ENGINEERING STUDENTS |
A projekt rövid címe (max.
25 karakter) |
MOB05 |
A pályázat mely cél(oka)t
kívánja megvalósítani? |
a “szakmai
készségek és szakmai tudás fejlesztése, …” b “szakmai továbbképzés minőségének
fejlesztése és az élethosszig tartó képzés jegyében mind szélesebb társadalmi
rétegek bevonása….” □ c “szakmai
képzéssel kapcsolatos újítások támogatása, különösen a versenyképesség
fejlesztése….” □ |
A
projekt időtartama (hónap): |
A projekt kezdete: 2005/06/01 (éé/hh/nn) |
A projekt vége : 2006/05/31 (éé/hh/nn) |
Írjon rövid (max. 1 oldal, 30 sor terjedelmű) projekt-összefoglalót,
melyben jellemezze a projektben szereplő partnereket, ismertesse a projekt
céljait a partnerek/pályázó intézmény/kedvezményezettek szemszögéből, írjon a
pályázat hátteréről, arról, hogy milyen szükségleteket elégít ki a projekt,
illetve a projekt megvalósításának lépéseiről (mikor, hol, mi történik). |
- |
A magyar mérnökképzés
hagyományosan jó színvonalú, végzetteink világszerte elismertek, keresettek.
Mindemellett több oldalról (hallgatóság, gazdaság, kormányzat, stb.) kritika
tárgya a szakmai, nemzetközi
tapasztalatok hiánya. A projekt e probléma megoldásához kíván hozzájárulni,
elősegítve hallgatóink jobb elhelyezkedési lehetőségét, országunk
versenyképessége növekedését. A
közvetlen cél a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a
Budapesti Műszaki Főiskola (BMF) 40
magasabb évfolyamú (kb. 210, illetve 150 kreditpontot megszerzett) hallgatója átlagban 20 hét hosszúságú
külföldi szakmai gyakorlatának megszervezése, társfinanszírozása.
Jelezzük, hogy a két vezető fővárosi műszaki felsőoktatási intézmény már évek
óta együttműködik e témában. A hasonló célkitűzésű
HU/02/PL/210 Leonardo mobilitási projekt jelölt volt a 2004. évi hazai
„Mobilitási Nívódíjra”. A tavalyi HU/04/PL/210
projekt már fél év alatt érdemben megvalósult. A
megvalósításnál (pl. kiválasztás, felkészítés, minőségbiztosítás) építünk a
korábbi Leonardo projektek (kísérleti és mobilitási) tapasztalatára, illetve
az új lehetőségekre (pl. EUROPASS), elvárásokra. Következetesen alkalmazzuk
az EU mobilitásokra vonatkozó irányelveit (“Statement of
Principles on Quality in Educational Mobility”).
A hely rövidsége miatt itt csak néhány alapvető elemre térünk ki: A
vállalti fogadókészséget több
csatornán keresztül biztosítjuk (a partnerek nagy száma miatt csak
egy-egy reprezentáns szerepel a konzorciumban szándéklevelével). Ezek a Leo-Net 26 ország több mint száz
intézményét tömörítő hálózat (www.leo-net.org), a partneregyetemek (TU Berlin, INSA de
Rennes stb.) hasonló szervezeti egységei, közvetlen vállalati kapcsolatok ( az EU országok gyakorlatát követve
törekedünk oktatóink, hallgatóink aktivitása növelésére, tapasztalataink
szerint ez a legjobb garancia a későbbi sikeres végrehajtáshoz). A
szerződéskötés alapvető feltétele
egy egyetemi tutor / mentor léte,
a mindkét fél (vállalat – egyetem) által elfogadott munkaterv. Ezt kiegészíti a kulturális, nyelvi felkészítés. A
hallgatók külföldi tartózkodása alatt kiemeljük a gyakorlatok folyamatos nyomon követését (kettős
irányítás). Az
elismerésnél a
"klasszikus" módszerek (pl. diploma-tervezés /30 kreditpont/,
praktikum szemeszter, index bejegyzés, vállalati ajánló
levél) mellett bevezetjük az EUROPASS bizonyítványt. A
menedzsment, tájékoztatás, kommunikáció terén párhuzamosan alkalmazzuk a
hagyományos (plakát, faliújság, újságcikk, telefon), és a modern technikákat
(email, honlap - www.tudig.bme.hu
). E
pályázat elkészítői, tervezett végrehajtói 1999 óta több mobilitási projektet
szerveztek a Leonardo da Vinci program keretében Részt vettek a HU/01/PL/202 projekt megvalósításában, mely a
projektmenedzsment és fenntarthatóság kategóriában magyar "Mobilitási Nívódíj"-ban
részesült, illetve 2004-ben bekerült Európa
5 legjobb felsőoktatási mobilitási projektje közé. A Leonardo program
népszerűsítését, a disszeminációt
mindig fontosnak tartottuk (pl. 2004-ben cikkek, előadások az ICEE, EAIE
nemzetközi konferenciákon, műsor az MTV-ben)
hiszen ez a Leonardo program ismertségének növelése mellett lehetősét ad
újabb partnerkapcsolatok kiépítésére. A Leonardo program keretében létrejött struktúráknak (pl. BME
Leonardo Iroda) jelentős multiplikáló hatása, az intézmények
hasonló minőségbiztosítási feltételekkel valósítják meg többi szakmai
gyakorlatukat is. |
|
- |
Összefoglalás angolul, franciául vagy németül |
SUMMARY (in English) The
Hungarian engineering education traditionally has a good reputation in all
over the world. However the lack of
professional and international experience is often criticised (by
students, economy, government, etc.). This project proposal intends to
contribute to the resolution of this situation in part, improving the
job-market value of the graduating students and consequently the
competitiveness of the Hungarian economy. The
direct goal is to organise and co-finance foreign practical internship for 40 higher year students (210, 150
ECTS credit points correspondingly) of the Budapest University of Technology
and Economics (BME) and the Budapest Tech (BMF) for an average of 20 weeks in
length each. The 2 leading educational institutes of technology from the
capital have been cooperating for several years in this field. The Leonardo
mobility project HU/02/PL/210 was among the nominees for the Hungarian
“Mobility Award” of year 2004. The similar project of the last year
(HU/04/PL/210) has been realized practically in half a year. In the
implementation we apply the EU guidelines on quality management (“Statement
of Principles on Quality in Educational Mobility”). The
experiences of the previous Leonardo projects (for example in the selection
of the participants, in the pre-training preparation and the quality
management etc.) and new demands, possibilities (e.g. EUROPASS) will be used.
Due to the lack of space only some basic principles are mentioned here: Several channels will be applied to
identify host enterprises (because
of the great number of partners there are only some representative companies
listed in the application with their letter of intents). These channels are:
the Leo-Net network, which gathers more than one hundred institutions from 26
countries (www.leo-net.org), the similar organisations of our partner universities (TU Berlin, INSA
de Rennes etc.) and directly the existing university-company partnerships (based
on the practice of the EU countries we encourage the activity of our teachers
and the students, which according to our practice is the main guarantee of
the successful implementation). The
main condition of signing the contract is the existence of a university tutor / mentor, and a learning plan accepted by both
partners (enterprise – university). There
is a continuous monitoring of the
practical training (double guidance) during the stay abroad. In the acceptance besides the „classical”
methods (e.g. diploma–thesis work for 30 ECTS credits, practical training
semester, record in the transcript, letter of recommendation from the
company) the EUROPASS certificate will be introduced. The
traditional (posters, bulletin boards, newspaper articles, telephone) and
modern methods (email, web-page: www.tudig.bme.hu
, mailing lists) are used simultaneously in the management and the
information, communication. The
makers of this application have carried out several Leonardo mobility
projects since 1999 and among others they took part in the implementation of
a project HU/01/PL/202 which was awarded by the Hungarian Mobility Award (in the category of project-management
and sustainability), and was selected among the best 5 European higher education Leonardo mobility projects in 2004. We’ve
always been aware of the significance of the popularisation and dissemination of the Leonardo
programme (e.g. in 2004 articles and presentations at the ICEE and EAIE
international conferences on education, programme on the Hungarian
television, MTV), which helps to create new cooperation as well. The
structures (e.g. Leonardo Office of BME) related to Leonardo program play an
important multiplicator role, as the same methods (quality
criteria) are applied to other internships. |
Hivatalos aláírás (a
pályázó intézmény részéről) &
Név |
DR. ZRINYI
MIKLÓS |
Beosztás |
TUDOMÁNYOS ÉS
NEMZETKÖZI REKTORHELYETTES |
A mai napon az intézményre vonatkozóan felelősségem
teljes tudatában kijelentem, hogy:
-
nem áll csődeljárás, felszámolási vagy végelszámolási
eljárás alatt, nem kötött egyezséget hitelezőivel, tevékenységeit nem
függesztette fel, nem folyik ellene ilyen jellegű eljárás, és nincsen a nemzeti
jogszabályok és rendelkezések által előírt eljárásból eredő, hasonló
helyzetben;
-
nem ítélték el jogerősen olyan okokból, amelyek alapján
megkérdőjelezhető szakmai megbízhatósága;
-
nem ítélték el jogerősen szakmai vétséggel összefüggő
szabálysértés miatt;
-
országa törvényeinek megfelelően eleget tett és tesz
társadalombiztosítási járulék- és adófizetési kötelezettségének;
-
nem ítélték el jogerősen csalásért, vesztegetésért,
bűnszövetkezetben való részvételért vagy bármilyen törvényellenes
tevékenységért, amely az Európai Unió pénzügyi érdekeire nézve hátrányos;
-
nem állapították meg róla, hogy súlyos szerződésszegést
követett el a közösségi[2]
költségvetésből finanszírozott közbeszerzési eljárással vagy egyéb
támogatási eljárással összefüggésben;
-
tudomásom szerint nem áll fenn
összeférhetetlenség (családi, személyes, politikai, nemzeti, gazdasági vagy
bármilyen érdekérintettség) egy olyan intézménnyel vagy személlyel
kapcsolatosan, ami/aki közvetlen illetve közvetett módon érintett a pályázat
bírálatában vagy a szerződéskötésben;
-
nem tájékoztatja hamisan az Európai Bizottságot a
bírálati szakasz ideje alatt, és nem mulasztotta el az igényelt információk
átadását.
Továbbá, a mai napon kijelentem, hogy az intézmény
rendelkezik a pályázat sikeres megvalósításához:
-
jogképességgel
-
szilárd és elegendő anyagi forrásokkal
-
a megkövetelt kompetenciákkal és szakmai
képesítésekkel
Tudomásul veszem, hogy
hamis nyilatkozat esetén adminisztratív és anyagi szankció hajtható végre
ellenem vagy az intézményem ellen.
Igazolom,
hogy a pályázati űrlapon feltüntetett adatok megfelelnek a valóságnak.
Dátum: 2005. FEBRUÁR 3. Hivatalos aláírás Az
intézmény bélyegzője
2
A
pályázat indoklása
|
2.1
Igényfelmérés &
|
|
· Milyen európai, nemzeti, regionális, és/vagy szektoriális szintű igények, illetve intézményi stratégiai prioritások kielégítésére irányul a projekt? |
|
- |
A pályázat elsősorban a hazai mérnökképzés szakmai gyakorlat és
nemzetközi elemeinek növelése igény kielégítéséhez járul hozzá. Ez teljes
mértékben megfelel a kedvezményezettek
- végzős egyetemi, főiskolai hallgatók- elvárásainak. Idézet a BME
Diákközpont által 2003-ban végzett kérdőíves felmérés alapján készült 52
oldalas tanulmányból (20. oldal): "…itt ugyanis a képzés gyengeségeire kérdeztünk rá. A vezető gyengeség
továbbra is a szakmai gyakorlatok hiánya az oktatás egészén belül…". A
legtöbb karon a képzés hiányosságai között a második helyet a nem elégséges
nyelvtanulási lehetőség foglalja el. Hasonlóan nyilatkoznak a vállalatok is
(pl. képviselőik révén a BME Társadalmi Szenátusában). Mindkét
intézmény (BME, BMF) most
(2005/2006-ban) tér át a kétciklusú
mérnökképzésre. Habár jelen projekt szakmai gyakorlatai még nem az új
képzések (mérnöki alap-, mesterdiploma) hallgatóit érintik, meglétük
előkészíti a kétszintű képzések ipari, nemzetközi kapcsolatai kiépítését. A projekt külföldi partnerintézményei érdekeltek a szakmai gyakorlatok
sikeres lebonyolításában. Ezek ugyanis részben e célra létrehozott
szervezetek (pl. a LEO-NET hálózatot vezető DANUBE), részben olyan
felsőoktatási intézmények (TU Berlin, INSA de Rennes), melyek a kölcsönösség alapján maguk
vállalkoztak a közös tevékenységre, illetve olyan vállalatok, melyekkel évek
óta sikeresen működünk együtt. A fent idézett felmérés azt is bizonyítja,
hogy a munkaerő felvételnél a vállalatok
egyértelműen előnyben részesítik a
szakmai (különösen külföldi) tapasztalatokkal rendelkezőket. Megjegyzendő
azonban, hogy a szakmai gyakorlatra történő vállalati fogadókészség több
tényező, elsősorban a piaci helyzet, függvénye. Végezetül megemlítendő, hogy a kibővült Európai Unió alapvető érdeke a világméretű versenyben a
több kultúrában járatos, magasan képzett szakemberek számának növelése |
|
|
· Mutassa be a kedvezményezettek csoportját (típus, foglalkozási/képzési terület, a képzés vagy foglalkoztatás szintje, esetleges fogyatékosságok, szociálisan hátrányos helyzet[3], stb.) és speciális igényeiket! |
|
- |
A kedvezményezettek a Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem és a Budapesti Műszaki Főiskola magasabb évfolyamú (kb. 210, illetve
150 kreditpontot megszerzett, döntő többségükben mérnöki tanulmányokat
folytató) hallgatói. A pályázati kiírással összhangban a
kedvezményezettek kiválasztásánál előnyt fognak élvezni a szociálisan hátrányos helyzetű felsőoktatásban
tanuló hallgatók. Erre külön felhívjuk a figyelmet az ösztöndíjak
meghirdetésénél (faliújság, honlap, elektronikus újság stb.). |
|
2.2
A projekt céljai &
|
||
· Mutassa be a projekt céljait a fentebb vázolt igényeknek, illetve a saját intézménye és a partnerintézmény(ek) stratégiai céljainak tükrében! |
||
- |
A projekt közvetlen célja 40 BME / BMF
hallgató szakmai készsége, szaktudása,
munkakultúrája, nyelvtudása stb.
fejlesztése külföldi szakmai
gyakorlat által. Ezen túl a BME stratégiai tervében szerepel a szakmai gyakorlatok (ezen
belül a külföldiek) számának növelése, rendszerének kialakítása. A kérdésnek
külön jelentőséget ad a kétciklusú
mérnökképzésre való áttérés, mely
vélhetőleg a két nagy budapesti mérnökképző intézmény kapcsolataira is
jelentős hatással lesz. A Leonardo program (benne ez a projekt)
segít a szervezeti keretek,
partnerkapcsolatok, lebonyolítás, értékelés módszereinek
továbbfejlesztésében. E célból hozta létre a BME 2002-ben a Leonardo intézményi koordinátor
funkciót (e projekt koordinátora tölti be). Hasonló szervezeti keretek
léteznek a BMF esetén is. Reményeink szerint a projekt multiplikáló hatására az érintett kb.
10.000 magasabb évfolyamú hallgatóból mind többen
(természetesen nem csak a Leonardo program keretében) vehetnek részt külföldi
szakmai gyakorlatokon. Az oktatási intézmény külföldi partnereket
hasonló stratégiai célok vezérlik (pl. az INSA de Rennes tervei szerint
minden hallgatónak nemzetközi tapasztalatra kell szert tennie). Megemlítendő, hogy Magyarország EU tagsága miatt az
utóbbi időben láthatóan növekedett az EU tagországok érdeklődése az
együttműködés iránt e téren (példaként csak a BME aktív közreműködésével
lezajlott „Svédületes” rendezvénysorozatot
említjük).. |
|
|
||
· Mutassa be, hogy a nemzetközi mobilitás hogyan illeszkedik a kedvezményezettek igényeihez, és milyen hozzáadott értékkel bír oktatásuk és képzésük szempontjából! |
||
- |
A magasabb évfolyamú
"mérnök" gyakorlatokat az elméleti
tanulmányokat kiegészítő szakmai
tapasztalatok megszerzése, a munka
világának megismerése (pl. csoportmunka) indokolja. A nemzetközi mobilitás amellett, hogy mindezeket elősegíti,
kiegészül az európai kultúra (ezen
belül munkahelyi) megismerésével, az
idegen nyelvi ismeretek (benne általános, szaknyelv) megszerzésével, a kommunikációs készségek növelésével |
|
|
||
· Hogyan illeszkedik a projekt céljaihoz a külföldi gyakorlat/csereprogram időtartama és a választott fogadó ország? |
||
- |
A "mérnöki"
gyakorlatok esetén a vállalatok
egyértelműen a hosszabb időtartamút
igénylik (hiszen elvárják, hogy a hallgató ténylegesen hasznos munkát
végezzen, általában megoldjon egy konkrét feladatot). A választott 20 hét figyelembe a veszi az egyetemi képzés ritmusát is. A
külföldi szakmai gyakorlat 1 szemeszter (a BME esetében tipikusan a tavaszi,
a BMF hallgatóinál az őszi) alatt valósul meg. A cél országok
választásánál 2 szempont volt irányadó: (i) Franciaországgal, Németországgal
hagyományosan szoros a kapcsolat
(pl. a BME képez az adott nyelveken magyar hallgatókat), ezen országok hazánk
legjelentősebb gazdasági partnerei.
(ii) Emellett a programnak szeretnénk európai
dimenziót adni, erre utal a Leo-Net szervezet, néhány további ország
vállalata megjelenése a konzorciumban. |
|
|
||
·
Ha intézményüknek már korábban
is volt hasonló Leonardo projektje, milyen új/innovatív elemeket tartalmaz a
jelenlegi pályázat a korábbi projekthez képest? |
||
- |
A BME ezen projekt
menedzsmentje eddig 11 sikeres Leonardo mobilitási pályázatot (tavaly egyet
„fiatal”, egyet „idős” egyetemi hallgatóknak, egyet „fiatal diplomásoknak”)
nyújtott be. A „magasabb évfolyamú
- idős” felsőoktatási hallgatóknak (BME min. 210, BMF min. 150 kredippont)
szóló pályázatokban (eddig összesen 4-ben) konzorciumi tagként szerepelt a
BMF. A program mindkét intézmény hallgatói számára ismert (már várják,
készülnek a szakmai gyakorlatokra), kialakultak a szervezés,
minőségbiztosítás keretei. Új elemként egyrészt
fokozni kívánjuk a projekt multiplikáló
hatását, azaz a pályázatban megadott létszámnál több hallgatót kívánunk a
Leonardo program minőségbiztosítási rendszere szerint külföldi szakmai
gyakorlatra küldeni. Ennek elemei már felelhetőek voltak a korábbiakban is
(pl. a már említett 2004-es hazai mobilitási nívódíjra jelölt
HU/02/PL/210 projektben több gyakorlat valósult meg a tervezettnél, vagy a
konzorciumi tag RLE német vállalat más finanszírozással is fogad
hallgatókat). Másik új elem azon
törekvés, hogy a program a hallgatók
minél szélesebb körét érintse. A Leonardo ösztöndíjak nagyon népszerűvé
váltak, jelentős a hallgatói túljelentkezés. Következetesen igyekszünk
elérni, hogy a két intézmény különböző karai, szakai hasonlóan legyenek
képviselve a kiutazók között, illetőleg a szociálisan hátrányos helyzetű
felsőoktatási hallgatók előnyt élvezzenek a kiválasztásnál. E projekt kedvezményezettjeire már teljességgel
bevezetésre kerül az. EUROPASS
bizonyítvány. |
|
|
|
|
|
||
·
Amennyiben projektötlete
kapcsolható a hazai Leonardo Nemzeti Iroda által meghatározott prioritások
valamelyikéhez (vagy akár többhöz), kérjük, jelölje meg. |
||
|
a)
a szociálisan
hátrányos helyzetű célcsoportok mobilitási projektjei......................................... X b)
azok a mobilitási pályázatok, amelyek munkaerő-piaci
vagy vállalaton belüli képzést c)
a szakmai
alapképzésben résztvevő fiatalok számára szervezett legalább 8 hetes külföldi d)
azok a csereprogramok, amelyekben a tanárok/oktatók
tényleges szakmai gyakorlaton e)
azok a csereprogramok, amelyek az integrált oktatás
bevált módszereinek a tanulmányozását célozzák............................................................................................................................................................. □ Megjegyzendő, hogy e projekt csak kapcsolható a fenti prioritásokhoz,
nem azokat érdemben szolgáló. A kiutazók között várhatóan csak néhány
szociálisan hátrányos helyzetű lesz. A c) pont bejelölése értelmezés kérdése. A
mérnökképzés a felsőoktatási hallgatók többsége számára szakmai szempontból
alapképzésnek számít. |
|
3
Partnerek
&
|
Egy
partnerintézmény csak egyszer szerepeljen az alábbi táblázatokban; a jelen
projektben betöltött fő tevékenysége/szerepe alapján.
Mellékelje az
összes – de legalább a minimális partnerszámnak megfelelő számú - együttműködő
partner szándéknyilatkozatát!
A táblázat A1-es sorában szerepeljen a pályázó intézmény, ha
van koordináló intézmény, azt az A2-es sorban tüntesse fel.
N° |
Ország kód[4] |
Az intézmény neve magyarul |
Típus kód [5] |
Utca, házszám Irányítószám/város |
Telefon Fax E-mail |
szakképző intézmények esetén[6] |
A kiutazó kedvezményezettek száma |
szociálisan hátrányos helyzetű kedvezményezettek
száma |
|
Az intézmény teljes
tanulói létszáma |
Szociálisan Hátrányos
helyzetűek száma a teljes létszámon belül[7] |
||||||||
A1 |
HU |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
(BME) |
U |
Bertalan Lajos utca 2. H-1111, Budapest |
+3614632690, +36309329626 +3614631291, moson@bme-tk.bme.hu |
16.000 |
1485 |
30 |
3 |
A2 |
HU |
Budapesti Műszaki Főiskola (BMF) |
U |
Tavaszmező utca 17. H-1084, Budapest |
+3612102651 dudas.maria@kvk.bmf.hu |
12.000 |
n.a. |
10 |
1 |
… |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen |
40 |
4 |
Megjegyzés. A kiutazó szociálisan hátrányos helyzetre
vonatkozó adatok becsültek, mivel eddig ilyen kimutatást nem készítettünk,
illetve a felsőoktatási pályázatok beadásakor még nem ismertek a kiutazók
(magyarázatot lásd 3.2. pont).
Ebben
a táblázatban csak azok a fogadóintézmények szerepeljenek, amelyek ténylegesen
fogadják a kedvezményezetteket, a közvetítő intézmény(eke)t
a 3.3-as táblázatban tüntesse fel.
N° |
Országkód[8] |
Az intézmény neve nemzeti nyelven |
Típuskód [9] |
Utca, házszám Irányítószám/város |
Telefon Fax E-mail |
A fogadó intézménybe érkező kedvezményezettek száma |
B1 |
DE |
Opsira Gmbh |
PME |
Leibnizstr. 20. D-88250, Weingarten |
+49751561890, +49751561899 klug@opsira.de |
|
B2 |
DE |
RLE International |
GE |
Robert-Boschstr10 F-50769 Köln |
+492218886549 nbarabassy@rle.de |
|
B3 |
ES |
RCR Aranda Pigem Vilalta Arquitectes |
PME |
Passeig Blay 34, 2n 17800 Olot (Girona) Spain |
+34 972269105, +34 972267558 rcr.arquitectes@coac.es |
|
B4 |
NL |
Royal Nedalco B.V. |
GE |
Bergen op Zoom 4500AA, The Netherlands |
+31164213400, +31164213401 S.F.Maltha@nedalco.nl |
|
|
|
|
|
|
Összesen |
40 |
1. Megjegyzés. A fogadó intézménybe érkezők PONTOS SZÁMA
NEM KERÜL KÖZVETLENÜL MEGNEVEZÉSRE. Az eddigi tapasztalataink azt mutatták
(melyek részletes kifejtésére itt most nem térünk ki), hogy több mint egy évvel egy szakmai gyakorlat tényleges
megkezdése előtt nem lehet megbízhatóan előre jelezni se az érintett
hallgatókat (különösen, ha ezek magasabb évfolyamú hallgatók, diplomatervezők),
se a fogadó vállalatokat. Amikor erre kísérletet tettünk (pl. a MOBI2000 -
HU/99/2/07/109/PL/II.1:2.a/FPI projektben), akkor az esetek kb. felében
konzorciumi tag módosítási kérelmet kellett
benyújtanunk. Ezért döntött a konzorcium most úgy, hogy csak néhány
reprezentatív vállalatot (akikre a fogadókészségen túl is számítunk), illetve a
fő közvetítő partnereket nevezi meg. Hangsúlyozzuk, hogy a megfelelő hallgatók
és vállalatok felkutatása a több éves tapasztalat birtokában nem jelent
problémát.
2. Megjegyzés. Az előző részben azt nem állítottuk, hogy
a fogadó intézmények megnevezése soha nem lehetséges. A homogénebb hallgatói
körű, a közelebbi jövőben megvalósuló szakmai gyakorlatoknál például a BME
Francia Tagozata is így jár el (ls. HU/01/PL/202, HU/02/PL/201,
HU/03/PL/204, HU/04/PL/202). E pályázathoz is vannak olyan már most olyan
szándéklevelek, ahol megnevezésre kerül a pontos kezdés, a hallgató neve, téma
stb.
Megjegyzés:
Ebben a táblázatban sem küldő, sem fogadó intézmények ne szerepeljenek.
N° |
Országkód[10] |
Az intézmény neve nemzeti nyelven |
Típuskód[11] |
Utca/ házszsám Irányítószám/ város |
Telefon Fax E-mail |
C1 |
AT |
DANUBE Europaische Bildung, Forschung und
Technologie |
CR |
Zieglergasse 28, A - 1070, Wien |
+43 1 524 06 06 22 +43 1 524 06 06 99 igruber @danube.or.at |
C2 |
DE |
Technische Universitat Berlin Career Center |
U |
Hardenbergerstr. 36a. D-10623, Berlin |
+493031421456, +493031424087 leonardo@tu-berlin.de |
C3 |
FR |
INSA de Rennes (Institut National des Sciences
Appliques de Rennes) |
U |
20 avenue des Buttes Coesmes -CS 14315 35043 Rennes (Cedex) |
+33-299286543 +33-299486400 jean-claude rival@insa-rennes.fr |
… |
|
|
|
|
|
Megjegyzés. Emlékeztetünk az Összefoglalásban (6. oldal)
leírtakra a B., illetve C. táblázatok tekintetében: „a
partnerek nagy száma miatt csak egy-egy reprezentáns szerepel a konzorciumban
szándéklevelével”.
3.4
A partnerintézmények részletes
bemutatása&
|
Kérjük, hogy a 3.1-es és 3.3-as táblázat szerinti sorrendben és
számozással mutassa be a partnerintézményeket! |
|
|
|
A1 |
Pályázó
intézmény: mutassa be intézményét és a projektben betöltött szerepét! -
Az 1782-ben alapított Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem (www.bme.hu)
nemzetközileg elismert kutató, oktató egyetem. 8 Karán (építész, építő,
gazdaság és társadalomtudományi, gépész, közlekedés, természettudományi,
vegyész, villamos és informatikai) kb. 15.000 magyar
és külföldi nappali szakos egyetemi hallgató folytat több szinten
(akkreditált felsőfokú szakképzés, főiskola, egyetem) tanulmányokat. További
kb. 10.000 hallgató folytat Ph. D.,
mérnöktovábbképzés, távoktatás stb. tanulmányokat. A BME 5 nyelven oktat
(magyar, angol, francia, német, orosz). A pályázó hazánk legnagyobb okleveles
mérnökképző intézménye. A mérnöki szakok képzési követelményei tartalmaznak
egy szakmai gyakorlatot. E projekt ezen gyakorlatok
külföldi megszervezését tűzte ki célul. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem hagyományosan nagyszámú hallgatót küld ki külföldi szakmai
gyakorlatra. Ezen gyakorlatok szervezésében fontos
szerepet töltenek be a több mint 10 éve létrehozott francia, német tagozatok.
A Francia tagozat például 1992 óta kb. 300 ilyen gyakorlatot szervezett
magyar hallgatóknak (ebből kb. 80 a Leonardo program keretében), és kb.
ugyanennyi frankofon külföldi hallgató magyar vállalatoknál végzett
munkájában közreműködött. Az egyetem 2002-ben kinevezett egy
Leonardo intézményi koordinátort, a program különböző pályázati formái
hatékonyabb, egységes egyetemi kezelésére. A BME részt vesz a szakmai gyakorlatok
szervezése minden főbb elemében (a hallgatók kiválasztása, felkészítése,
tutorálása / mentorálása, a gyakorlat értékelése stb.). A
BME végzi a projekt szakmai és pénzügyi koordinálását. A projekt
minőségbiztosítása, az eredmények terjesztése elsősorban a BME feladata |
|
|
|
Minden
partner esetében (ha van, a koordinátor intézménynél is) mutassa be azok
tevékenységi körét, a nemzetközi mobilitási együttműködések terén szerzett
tapasztalataikat és az együttműködésben betöltött szerepüket és feladataikat!
Indokolja meg, hogy miért ezek a partnerek vesznek részt az együttműködésben! Egy partnerintézményt maximum 15
sorban mutasson be! |
A2 |
-
A három nagy hagyományú
oktatási intézményből 2000-ben létrejött Budapesti
Műszaki Főiskola (www.bmf.hu) öt karán,
budapesti, székesfehérvári telephelyén kb. 12.000
hallgató folytat gépész, villamos, könnyűipari mérnöki, gazdasági,
informatikus tanulmányokat. A Főiskola az oktatás tartalmának
kialakításában egyensúlyra törekszik az időtálló alapismeretek és a
gyakorlati életre való közvetlen felkészülést segítő ismeretek között,
hangsúlyt helyez a hallgatók idegen nyelvi képzésére. A
BMF részt vesz a szakmai gyakorlatok szervezése minden főbb elemében (a
hallgatók kiválasztása, felkészítése, tutorálása / mentorálása, a gyakorlat
értékelése stb.) |
|
Kérjük, hogy a 3.2-es és 3.3-as táblázat szerinti sorrendben és
számozással mutassa be a partnerintézményeket |
|
|
|
|
Minden
partner esetében mutassa be azok tevékenységi körét, a nemzetközi mobilitási
együttműködések terén szerzett tapasztalataikat és az együttműködésben
betöltött szerepüket és feladataikat! Indokolja meg, hogy miért ezek a
partnerek vesznek részt az együttműködésben! Egy partnerintézményt maximum 15
sorban mutasson be! |
B1 |
-
Az opsira GmbH (www.opsira.com)
optikai érzékelőkkel, mérésekkel, szimulációval stb. foglalkozó német
vállalat. Több korábbi Leonardo projekt keretében (a HU/04/PL/210, HU/04/PL/308 projektekben már konzorciumi
tagként) fogadott informatikus kedvezményezetteket szakmai gyakorlatra
diplomatervezésre, melyek minden érdekelt kölcsönös megelégedésével
végződtek. Legutóbb 2005. januárjában R. Klug úr budapesti látogatásakor
került sor a tapasztalatok értékelésére. A
projektben fogadóintézményként, illetve a németországi szakmai gyakorlatok
terén tanácsadóként vesznek részt |
|
|
B2 |
-
Az RLE International (www.rle.de)
mérnöki tervezéssel (elsősorban gépészeti, közlekedési témában) foglalkozó
nagyvállalat (kb. 600 munkatárs), németországi központtal, több külföldi telephellyel
(Lengyelország, Magyarország, Nagy-Britannia, USA). Kapcsolata
a BME Közlekedésmérnöki Karával (KO) már 10 éves múltra tekint vissza. Az
utóbbi években több hallgató végzett itt szakmai gyakorlatot a Leonardo
program keretében is. 2004.
novemberi tárgyalásokat (RLE képviselői, a BME KO dékánhelyettese) követően
csatlakoztak a konzorciumhoz, mint fogadóintézmény. Itt tervezzük kipróbálni
az új elemként megemlített többcsatornás fogadókészség rendszerét |
|
|
B3 |
- RCR arquitectes egy fiatal spanyol építészeti
tervezőiroda, amelyet három spanyol építész: Rafael Aranda
, Carmen Pigem és Ramón Villalta neve fémjelez. Az elmúlt években
jónéhány nemzetközi díjjal is kitüntetett építészeti projektjük volt.
2004-ben már fogadtak Leonardo gyakornokot, mindkét fél nagy
megelégedettségére. Ezt követően jelezék, hogy ezt az együttműködést
folytatni kívánják, szándéknyilatkozatukkal megerősítve azt. |
|
|
B4 |
-
A Royal Nedalco B.V. (www.nedalco.com) a holland Cosun és CSM
cukor termelők közös vállalkozása Európa legnagyobb mezőgazdasági eredetű
etilalkohol gyártója. Telephelyei több EU országban (BE, DE, IT, NL) vannak. A BME Vegyészmérnöki Karával hosszabb
időre visszanyúló szakmai kapcsolatai vannak, már konzorciumi tagok voltak,
és fogadtak hallgatókat a HU/04/PL/210, HU/04/PL/308
mobilitási projektekben is. Részvételük
kapcsolódik a most zárult FACE Leonardo hálózati projekthez (www.face.net.tc), melyben a
BME partnerként részt vett |
|
|
C1 |
-
A DANUBE (www.danube.or.at ) Europaische Bildung, Forschung und Technologie az
osztrák Leonardo Nemzeti Iroda regionális partnere EU szakmai gyakorlatok
szervezésében. Évente kb. 200 diák szakmai gyakorlatát
szervezi. Alapító tagja a LEO-NET (Leonardo Network for Academic
Mobility, www.leo-net.org ) szervezetnek,
az ő munkatársaik végzik a szervezet adminisztratív feladatait. Nagy
tapasztalatokkal rendelkezik európai projektek megvalósításában (1997 óta
több mint 25, többségében Leonardo, projektnek voltak koordinátorai. A BME 2002-ben belépett a LEO-NET
hálózatba (melynek vezetője a DANUBE igazgatója). Azóta szoros kapcsolat
alakult ki részben a mobilitási projektek szervezése (munkatársaink részt
vettek továbbképzéseiken, az EAIE konferenciákon tartott éves
közgyűléseiken), részben a hallgatócsere (több hallgató elhelyezésében
közreműködtek) terén. A
DANUBE a projektben való részvételét a szándéklevél részletezi. 2004. novemberében
Bonnban a Német Éves Leonardo Konferencián (ahol e projekt koordinátora
meghívottként előadott) fogalmazódott meg a kölcsönösség igénye, azaz a
magyar fogadókészség biztosítása. Lehetőségeinkhez mérten e téren is
megpróbálunk együttműködni |
|
|
C2 |
-
A TU Berlin (www.tu-berlin.de ) Németország egyik legjelentősebb egyeteme. Profilja
túlmutat a hagyományos műszaki egyetemekén. 8 karán, hasonlóan a BME-hez, a
mérnöki tanulmányok mellett természettudományos, társadalomtudományi és
gazdasági képzések is folynak kb. 30.000 hallgató
számára. A TU Berlin Karrier Központja és a BME
Leonardo munkatársai korábban is együtt működtek szakmai gyakorlatok
kölcsönös megszervezésében, színvonalas lebonyolításában. A DANUBE-nál említett
bonni konferencián az ő képviselőik is jelen voltak, hasonló kölcsönösségre
is törekedünk. |
|
|
C3 |
-
INSA
de Rennes (www.insa-rennes.fr , Institut National
des Sciences Appliques de Rennes). Az INSA-k, öt francia mérnökképző
intézményt ("grandes écoles") tömörítő hálózatának tagja (Lyon,
Rennes, Rouen, Strasbourg, Toulouse). A BME 1992 induló francia nyelvű első
ciklusú képzése (első 4 szemeszter) fő partnere, a képzés elvégzését igazoló
bizonyítvány kiadója. Az ehhez a képzéshez tartozó, (a 2. szemesztert követő)
nyári szakmai gyakorlatok aktív részvevője (a "szokásos"
tevékenységek /monitoring, értékelés stb./ mellett, pl. ők kötötték a
biztosítást a részvevő immár több száz hallgatónak). Az
INSA de Rennes e projektben a magasabb évfolyamú szakmai gyakorlatokhoz a
vállalati fogadókészség, a minőség biztosításában működik közre. A kétciklusú
oktatásra való áttérést követően az BME és az INSA tervezi új közös képzések
(jelentős szakmai gyakorlat elemekkel) létrehozását. |
|
|
C4 |
-
|
|
A
fenti, 3.4.
Partnerintézmények Részletes Bemutatása, részben vázoltuk a konzorciumi
tagok profilját, kiemeltük a projekt szempontjából leglényegesebb
tevékenységeiket. A partnerintézmények
szerepének további ismertetése a szándéklevelekben található meg.
4
A
külföldi gyakorlat/ csereprogram megvalósítása
|
· Mutassa be a kedvezményezettek kiválasztásának folyamatát és szempontjait! |
|
- |
A kiválasztás a korábbi évek
tapasztalataira építve több csatornán
keresztül, iterációs folyamatban
zajlik. A 2 fő módszer: 1. A BME/BMF hallgatók lehető legszélesebb köre tájékoztatása után az
érdeklődők kitöltenek egy pályázati dossziét, az un. "student's
profile" (többnyire a LEO-NET hálózatnál használtat: fényképes adatlap,
önéletrajz, motivációs levél szakmai utalásokkal, indexmásolat, oktatói
ajánlás). Ezt juttatjuk el az oktatók,
hallgatók, a konzorciumi tag, illetve a közvetítő szervezeteken keresztül
megtalált vállalatokhoz. A vállalat kiválasztja a megfelelőnek tűnő
hallgatót, egyes esetekben tesztelés (szakmai, személyiség, személyes
beszélgetés) útján. Néhány képzéseknél egy-két hallgató
esetében (pl. "n+i" kettős diploma program, lásd www.nplusi.org ) kísérleti jelleggel a kötelező szakmai gyakorlatot e program
keretében kívánjuk lebonyolítani. Ezek a hallgatók már kiválasztottak,
készülnek rá. 2. Az érdeklődő vállalatok meghirdetik igényeiket
(időnként bemutató előadást is tartanak). Ezek kerülnek tájékoztatásra a
hallgatóság körében. Innen az előző módszer (dosszié stb.). A fő szempont
a szakmai megfelelés. Ez évtől
kiegészítő szempontként, előnyként bekerül a szociálisan hátrányos helyzet. |
|
|
· Hogyan tájékoztatják a lehetséges kedvezményezetteket, és milyen módszereket terveznek a kedvezményezettek motiválására a külföldi gyakorlaton/ csereprogramon való részvételük érdekében? |
|
- |
A kedvezményezettek körét leghatékonyabban
modern információs technológiai
csatornákon lehet elérni (hallgatói, illetve tematikus levelezőlisták,
internetes fórumokon keresztül), de a hagyományos
eszközöket is igénybe vesszük (faliújság /pl. a BME Központi épület
Aulájában/, egyetemi újságok) és támaszkodhatunk a korábbi Leonardo projektek
népszerűségére is, a hallgatók már egyre nagyobb számban ismerik a
lehetőséget és terjesztik is azt. Mivel az előző évi pályázat Leonardo
ösztöndíjai e kategóriában már elfogytak, az érdeklődő hallgatók már az új
pályázatban remélhetőleg elnyerendő helyek betöltésére készülnek jelenleg is.
A jelentkezés feltételei, egyéb
információk elérhetőek a www.tudig.bme.hu címről (itt egymás
mellett van az EU 2 nagy mobilitási programja a Socrates / Erasmus és a
Leonardo da Vinci). Motivációs
eszköz lesz a „Jövő mérnöke” újságban a közeljövőben megjelenő cikk is. Ennek az ad
időszerűséget, hogy a HU/01/PL/202 projektünk
bekerült Európa 5 legjobb felsőoktatási mobilitási projektje közé,
bemutatásra került az Oslóban 2005. januárjában megrendezett konferencián.
Erről az eseményről, a tavalyi Leonardo tevékenységről egyébként már a BME
Hírlevél is beszámolt (VI. évf. 1. szám). Egyébként
különösebb motiválásra nincs szükség,
a jelenlegi lehetőségeinkhez képest mindig jelentős a túljelentkezés. Talán a
szociálisan hátrányos helyzetű hallgatók felkutatása, motiválása, támogatása
jelent új feladatot. |
|
· Hogyan és mikor készítik fel a kedvezményezetteket a külföldi gyakorlatra/ csereprogramra: milyen nyelvi, lélektani és kulturális felkészítésen fognak részt venni? |
|
- |
A
nyelvi felkészítést igénylő hallgatók számára az igények szerint angol,
illetve német intenzív kurzust szervezünk. A két oktatási intézmény hallgatói közösen látogathatják azt, és
elsősorban kommunikációs helyzetekre való felkészítést, beilleszkedést
segítő gyakorlatokat tartalmaz, nem a szakmai kommunikációra helyezi a
hangsúlyt. A
pedagógiai és kulturális felkészítés a projekt jellege miatt (felsőoktatási
hallgatók egyedi, különböző helyeken, szakmában levő gyakorlatai) többnyire egyéni konzultációt jelent. Minden
érdeklődő először a projekt koordinátorával konzultál terveiről. A programba
bekapcsolódó hallgatók tájékoztatása a Leonardo programot évek óta bonyolító
munkatársak feladata. Az összegyűlt tapasztalatok alapján a kiutazás
szervezéséhez és a kint tartózkodást megkönnyítendő különböző dokumentumok
állnak a hallgatók rendelkezésére (melyek részben a honlapról is elérhetőek). |
|
· Adja meg az egyes kiutazások[12] tervezett munkaprogramját! |
|
- |
A
szakmai gyakorlatok már korábban többször idézett felsőoktatási, egyedi
jellege miatt e kérdésre nem lehet egyértelmű választ adni. Néhány szóba
jöhető felelet: Azoknak a kiutazó hallgatóknak a munkaprogramja, akik a
diplomamunka készítésére szánt szemeszterben mennek szakmai gyakorlatra,
ideális esetben a diplomamunka témája lehet, vagy segíti annak
megvalósítását. Ez a cég kiválasztásánál elsődleges szempont, de nem
követelmény. A főiskolai hallgatók a programban szereplő gyakorlati félévet
töltik külföldön Leonardo támogatással. Ezek munkaprogramjának csatlakoznia
kell a képzési irányukhoz, ami a gyakorlat elfogadásának feltétele. Alapvetően
azonban a hallgatóknak kettős
feladatot kell ellátniuk. Részben egy a vállalattal előre egyeztetett feladatot megoldani, erről típusától függően
beszámolni az egyetemen illetve a főiskolán (szóbeli bemutatótól a
diplomamunkáig), másrészt pedig részt venni a
vállalat mindennapi munkájában |
|
· Mutassa be azokat a lépéseket, melyek során megvitatják és kialakítják a fogadó intézményekkel a külföldi gyakorlat/csereprogram tartalmát! |
|
- |
Az
egyik lehetséges eset az, hogy a fogadókészségüket jelző cégek az ellátandó
feladat rövid leírását, illetve az ahhoz szükséges kompetenciákat eljuttatják
a menedzsmenthez (pl. ezt követi a konzorciumi tag opsira). Ehhez keresnek az
intézmények hallgatót, a jelentkezésekor kitöltött hallgatói adatlapok
alapján. A menedzsment kezdeti kapcsolattartását a szakemberek (BME képzési
felelősök /pl. dékánhelyettes, kari felelős/ - vállalati üzemrész vezető/),
majd a tényleges mentorok konzultációja követi. A
másik lehetséges eset az, hogy a hallgató már egy fogadóvállalat ajánlatával,
illetve oktatója (leendő tutora / mentora) támogató levelével pályázik a
Leonardo ösztöndíjra. Ekkor beszámol arról, hogy milyen feladatot kell a
cégnél elvégeznie és a támogatás megítélésével a menedzsment
elismeri (amennyiben ez kérdéses, akkor az adott terület további
szakembereivel konzultálva) a gyakorlat szakmai hasznosságát. A
szerződéskötéskor a fogadó intézménytől egy rövid, kb. egy oldalas mellékletet kérünk, amelyben a munkavégzés tartalmát
illetve kereteit rögzítik. Ezt az egyetemi mentor is láttamozza. Ezzel a
gyakorlat körülményei minden szerződő fél számára világossá válnak, ami
elsősorban a hallgató érdekeit védi, de a kötelességeit is rögzíti. |
|
· Tutorálás: Milyen módszerekkel és milyen gyakorisággal fogják a gyakorlat/ csereprogram előrehaladását nyomon követni? |
|
- |
A
hallgatók a kiutazás után kötelesek emailben beszámolni a munka- és
életkörülményekről. Amennyiben problémáik vannak, akkor a menedzsment
felveszi a kapcsolatot a vállalati felelőssel, illetve az egyetemi mentor
segítségét kéri szakmai kérdés esetén. A gyakorlat félidejében a hallgató
köteles időközi beszámolót írni, melynek elkészítése a következő havi
ösztöndíj elutalásának feltétele. A gyakoribb kapcsolattartás elsősorban
emailben, telefonon történik. Mivel a Leonardo Iroda munkatársai személyesen
ismerik a kiutazókat bármilyen probléma esetén, a hallgatók velük veszik fel
a kapcsolatot. Szakmai segítségért közvetlenül egyetemi kapcsolattartójukhoz
(mentor) fordulhatnak. A gyakorlat befejezése után természetesen részletes
beszámolót kell készíteni a hallgatóknak és lehetőség szerint nyilvános
prezentáció keretében a további érdeklődő hallgatók számára is be kell mutatniuk az elvégzett munkát. |
|
|
· Mentorálás: Milyen módon és ki fogja a kedvezményezettek munkaprogramját és szakmai fejlődését nyomon követni? |
|
- |
A
BME egyes képzései szakmai felelősei /dékánhelyettes, kari felelős/
kijelölnek minden hallgatóhoz egy mentort (lásd pl. az RLE szándéklevelét,
ahol ezen
személy megnevezésre is kerül). Hasonlóan a vállalat is hozzárendel
egy mentort a hallgatóhoz, akivel napi munkakapcsolatban áll. Tapasztalataink
szerint a vállalati mentor szerepe jelentősebb. Szorgalmazzuk, hogy az egyetemi és a
vállalati mentor vegye fel a kapcsolatot. Ideális esetben személyes
találkozásra is sor kerül. Ez azokban az esetekben reális, amikor a hallgató
már meglévő felsőoktatás-vállalat kapcsolat eredményeképpen kerül a céghez. |
|
·
Milyen módon biztosítják a
képzés/gyakorlat elfogadtatását, érvényesítését? Ki fogja elismerni a
külföldi gyakorlat/csereprogram során megszerzett készségeket és
képességeket? Mennyiben számít hivatalosnak ez az elismerés? (Ha
rendelkezésükre áll, kérjük, csatolja az alkalmazni kívánt elismerő
dokumentum tervezetét!) |
|
- |
Akadémiai elismerés. Minden szakmai gyakorlat bevezetésre
kerül a hallgató indexe
(leckekönyv) megfelelő rovatába. A külföldi gyakorlatokat, nemzetközi keretek
között folyó képzést (pl. itt a BME Francia Tagozat) a diplomát kiegészítő tanúsítvány is igazolja (a
partnerintézmény INSA de Rennes) aláírásával. Kreditpontok (diplomatervezés BME-n 30 kreditpont, gyakorlati
szemeszter a BMF-en 30 kreditpont.). Vállalati elismerés. A projekt javasolja a vállaltoknak, hogy
a gyakorlat befejezése után adjanak részletes ajánlólevelet a hallgatónak. Európai elismerés. EUROPASS. |
|
|
· Tervezik az Europass Mobilitási Igazolvány használatát (amely az Europass Szakképzés továbbfejlesztett formája) és vállalják az ezzel kapcsolatos többletmunkát? |
|
|
X Igen □
Nem Jelezzük, hogy munkatársaink részt vettek az e témával
foglalkozó budapesti konferencián 2004. őszén. Előző évi projektjeink esetén
néhány esetben már megtörtént az igazolványok kiadása. |
|
·
Mutassák be a projekt értékelésének
folyamatát és módszereit, illetve az értékelésért felelős személyeket! |
|
- |
.A projekt tevékenysége folyamatos értékeléséért a koordinátor felelős. A minőségbiztosítás a nagy
tapasztalatú külföldi partnerekre hárul (pl. INSA de Rennes - Jean-Claude
Rival, DANUBE-LEONET - Iris Gruber). A pénzügyi szűkösség miatt konzorciumi ülést nem
tervezünk. A tagokkal a kommunikációt a hagyományos csatornákon folytatjuk (e-mail, telefon, levél). Amennyiben
ez szükséges telefon, video
konferenciát, vagy rendkívüli konzorciumi
ülést (Magyarországon vidéken költségkímélés
miatt). Megjegyezzük, hogy a korábbi projektjeinknél mindegyikre volt már
példa. Aláhúzandó, hogy a projekt legfontosabb dokumentumai
naprakészen megtekinthetőek mindig a honlapon
(a közvetlen cím: http://tutor.nok.bme.hu), illetve a hazai
Leonardo Iroda újonnan bevezetett mobilitási
projektek nyilvántartásában. |
|
4.6
A kiutazások becsült adatai
|
A külföldi gyakorlatokat/cseréket kiutazási csoportonként sorolja fel
olyan módon, hogy az azonos paraméterekkel rendelkező kiutazások egy sorba
kerüljenek (azonos fogadóország, azonos munkanyelv, azonos időtartam)!
Egy
sorba egy kiutazás (kiutazási csoport) kerüljön!
Kiutazás
sorszáma |
Küldő
ország[13] |
Fogadó
ország1 |
Munkanyelv(ek)[14] |
A külföldi gyakorlatok/ csereprogramok időkerete |
Kedvezmé-nyezettek
száma |
Azon
kedvezményezettek száma, akiknek a felkészítéséhez támogatást igényelnek |
Azon
fogyatékos kedvezményezettek
száma, akik számára addicionális támogatást igényelnek |
Azon
kísérő személyek száma, akik
számára támogatást igényelnek[15] |
||
Tervezett
időtartam[16] (hetekben) |
A
külföldi gyakorlat/csere-program kezdete |
A
külföldi gyakorlat/csere-program vége |
||||||||
1 |
HU |
DE |
DE, EN |
20 |
2005. szeptember |
2006. január |
15 |
15 |
|
|
2 |
HU |
FR |
FR |
20 |
2005. szeptember |
2006. január |
5 |
5 |
|
|
3 |
HU |
NL |
EN |
20 |
2005. szeptember |
2006. január |
3 |
3 |
|
|
4 |
HU |
ES |
ES |
20 |
2005. szeptember |
2006. január |
2 |
2 |
|
|
5 |
HU |
DE |
DE, EN |
20 |
2006. január |
2006. május |
10 |
10 |
|
|
6 |
HU |
FR |
FR |
20 |
2006. január |
2006. május |
5 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen |
40 |
40 |
|
|
Csatoljon újabb
lapot, ha szükséges!
5
Projektmenedzsment&
|
· Részletezze a tervezett munka-és időtervet! Vázolja a projekt menedzsmentjét, illetve a projekt szerződéses és pénzügyi vonatkozásait![17] |
|
- |
A projekt menedzsere Dr. MOSON
Péter, a BME Leonardo intézményi koordinátora, pénzügyi koordinátor VARGA Ildikó, asszisztens koordinátor NÉMETH Bernadett (BME Leonardo Iroda)
lesz. A fenti projektmenedzsment által az utóbbi 7 évben eddig sikeresen
megvalósított pályázatok (több mint 10) részletei megtalálhatóak a http://tutor.nok.bme.hu címen. A BME 2002-ben hozta létre a Leonardo Irodáját a fenti munkatársak
közreműködésével (a már korábban létező EU SOCRATES Iroda mintájára). Azóta
kiépülőben van a kari Leonardo
felelősök rendszere (lásd például a szándéklevelekben is említett Dr.
RÉCZEY Katalint a Vegyészmérnöki Karról, vagy Dr. MÁRIALIGETI Jánost a
Közlekedésmérnöki Kar dékánhelyettesét). A Leonardo koordinátor évente írásos
beszámolóban tájékoztatja, rendszeresen konzultál a munkáról, az új
feladatokról Dr. ZRINYI Miklós felügyelő
rektorhelyettessel, ÁDÁM Antal tudományos és nemzetközi igazgatóval. Hasonló struktúra létezik a BMF
keretében is. A projekt felelőse
DUDÁS Mária az intézmény nemzetközi oktatási kapcsolatok felelőse. A külföldi partnerek többségével már a jelen projektet megelőző időkből
együttműködnek a magyar felsőoktatási intézmények, a menedzserek személyesen
ismerik egymást, voltak közös munkáik. A projekt végrehajtására a konzorcium 12 hónapot kért (eltérően a korábbi évek 24 hónapos
időtartamától). Ennek fő oka az, hogy a BME- BMF 2004. évi hasonló
célkitűzésű projektje (HU/04/PL/210) érdemben már e pályázat beadásának
idejére megvalósult, minden szerződés megkötésre került. A gyakorlatok időterve (vázlatos, lásd korábbi
részek): 1. csoport (2005.
szeptemberi tervezett indulás) 2005. májusig. A hallgatók
tájékoztatása. Ez az előkészítő munka már folyik, a 2004-es hasonló projekt
lebonyolítása részeként. Önéletrajzok, szakmai profilok elkészítése, a
kedvezményezettek pályázatainak értékelése. 2005. június. Előzetes szelekció.
Egyeztetés a fogadó vállalatokkal. A kiutazó hallgatók végleges kiválasztása.
2005. július, augusztus. Szakmai program
véglegesítése (vállalat, egyetemi mentor, hallgató). A kint tartózkodás
feltételeinek megszervezése, pl. szállás, vállalati Leonardo szerződések
megkötése. Biztosítás, utazás, folyamatos pénzügyi kapcsolattartás
feltételeinek megszervezése. Szakmai (további), nyelvi, kulturális
felkészítés. 2005. szeptember. A gyakorlat megkezdése. 2005. szeptember -2006. január. A
szakmai gyakorlatok szakmai, pénzügyi nyomon követése. A partnerkapcsolatokon
keresztül a programba becsatlakozni kívánó újabb fogadóvállalatok
felkutatása. Ez a feladat folyamatos, de ebben a periódusban intenzívebben
folyik majd, felkészülendő az újabb jelentkezőkre. 2006. február, március. A
szakmai gyakorlatokról készült jelentések leadása. Értékelés. Egy nyílt fórum
szervezése a felsőbb éves hallgatók számára, amelyen a gyakorlatot
befejezettek beszámolnak a tapasztalataikról. A fórumon való bemutatkozás
előírt kötelezettség. 2. csoport (2006.
januári tervezett indulás). Ugyanezen tevékenységek 2005. szeptemberi
kezdettel. 2006.
tavasz. A tapasztalatok
összegzése, a folytatás feltételeinek megteremtése. Közben folyamatosan az
eredmények terjesztése, újabb partnerek felkutatása. |
|
6
Az
eredmények terjesztése &
|
·
Hogyan fogják megosztani és terjeszteni a
projekt eredményeit és a projekt során szerzett tapasztalatokat más
intézmények körében, szektoriális, és/ vagy regionális, nemzeti és nemzetközi
szinten? |
|
- |
A projekt(ek)re
vonatkozó minden fontosabb információ megtalálható - mindenki számára
elérhető - a www.tudig.bme.hu honlapon (Leonardo / Szakmai
gyakorlatok rész). Ezen projekt menedzsment 1999 óta
foglalkozik Leonardo mobilitási projektekkel. Az eredmények, tapasztalatok
közkinccsé tétele azóta több szinten folyik. Az alábbiakban röviden ismertetjük az eddig
a terjesztés terén végzetteket,
melyet folytatni kívánunk, és
lehetőségek szerint új elemekkel
bővítünk. Intézményi szint. A BME/BMF oktatói, hallgatói különböző fórumokon (plakát, ülés,
újságcikk, honlap, internetes újság stb.) megismerték a projekteket, rajtuk
keresztül a Leonardo programot. 2003 januárjától a BME Központi Épület Aula
1. emeletén Leonardo Faliújság
működik. Országos szint.
Munkatársaink (Dudás Mária - BMF, Varga Ildikó, Moson Péter - BME) több hazai konferencián, Leonardo ülésen
tartottak előadást. A Magyar Televízió
"Uni-Jó" címmel az ORTT támogatásával filmet (kb. 25 perc)
készíttetetett a Leonardo program bemutatására. A mobilitási programok szervezését a BME példáján szemléltették. .Nemzetközi szint. A
projekt BME/BMF szervezői részt vesznek (az esetek többségében meghívott
előadóként előadásokat tartanak, cikkeket publikálnak) nemzetközi konferenciákon a szakképzés, szakmai gyakorlatok
témában. Néhány 2004-es példa: Párizs, 2004. június
18. (Moson). CEFI (Comité d'Etudes sur les Formations d'Ingénieurs, www.cefi.org) szeminárium "Les
formations d'ingénieurs dans les pays d'Europe Centrale et Orientale”. Az
eredmények a CEFI Dossier Partenariat
Entreprises sorozata 100 oldalas kiadványában is megjelentek. Torinó, 2004.
szeptember 16. (Dudás, Varga, Moson). European Association for International
Education (EAIE, www.eaie.org) 2004. évi
rendes (16.) közgyűlése. Pl. Workshop XXIV. Towards content and language
integrated LOP (Language for Occupational Purposes)
training. Bonn, 2004. november
8-9. (Moson). Német Leonardo da Vinci Konferencia 2004, „Quality of mobility
projects university – enterprise” workshop. Budapest, 2004.
november 19. (Varga). EUROPASS konferencia. Poszter szekció. Szakcikk a témáról: P.
Moson: Hungarian Participation in International Engineering Exchange
Programs. International Conference on
Engineering Education and Research. Proceedings (ICEER04 Olomouc June 27-30,
2004). CD ISSN 1562-3580 (p. 1667-1672). Lásd még www.ineer.org. A BME/BMF partnerként közreműködött /
közreműködik Leonardo kísérleti, hálózati projektek munkájában. Ezek honlapjai, kiadványai az eredmények
terjesztésének fontos eszközei. Így a MESIPA (Methodology for the Evaluation
of Students Practical Placements Abroad) projekt fő eredménye egy Útmutató
("Practical Guide") az esettanulmányai között tartalmazza a
mobilitási projekteket is (www.cefi.org ). A téma, az ebből
készült nyomtatott anyag plenáris előadás tárgya volt a párizsi UNESCO
palotában rendezett "Placements Abroad, Strategies and Systems"
konferencián. Vagy a FACE (www.face.net.tc ) hálózati projekt országonként és európai dimenzióban
mutatja be a vegyipari szakmai gyakorlatok minden főbb érintettjét (tanuló,
munkaadó, oktató), elősegítve a partnerek egymásra találását. Aláhúzzuk, hogy a fenti
tevékenységekhez hasonlókat szándékozunk jelen projekt eredményei, tanulságai
terjesztésénél is alkalmazni |
|
7
A
projekt költségvetése &
|
Az összegeket euróban adja meg! Kérjük, hogy költségvetését indokolja a
következő oldalon. |
Becsült költségek |
Becsült bevételek |
|
|||
A Leonardo programtól igényelt támogatás |
Saját forrás (a partnerintézményekkel
együtt) |
Egyéb |
||||
Program-szervezés
és monitoring |
Programszervezés és monitoring |
16000 |
8000 |
6000 |
2000 |
|
Kizárólag kis projektek esetében: az előkészítő
és monitoring látogatások utazási és megélhetési költségei[18] |
|
|
|
|
||
Részösszeg |
16000 |
8000 |
6000 |
2000 |
||
Mobilitás[19] |
Utazás: a)
kedvezményezettek |
16000 |
16000 |
|
|
|
b) kísérők |
|
|
|
|
||
Biztosítás: a)
kedvezményezettek |
6000 |
6000 |
|
|
||
b) kísérők |
|
|
|
|
||
Megélhetés: a)
kedvezményezettek |
127800 |
87800 |
40000 |
|
||
b) kísérők |
|
|
|
|
||
Részösszeg |
149800 |
109800 |
40000 |
|
||
Egyéb |
Felkészítés[20] |
20000 |
10000 |
10000 |
|
|
Részösszeg |
20000 |
10000 |
10000 |
|
||
|
Összesen |
185800 |
127800 |
56000 |
2000 |
|
A
költségvetés indoklása
|
·
Kérjük, mutassák be költségtételenként,
hogy a becsült költségek kiszámításakor milyen tevékenységeket terveztek és indokolják az azokhoz tartozó
költségeket. A program által maximum összeghatárral nem szabályozott
költségtételek esetében (utazás és
biztosítás), becsült költségvetésük alátámasztásaképpen mellékeljenek árajánlatot. ·
Amennyiben szociálisan hátrányos helyzetű kedvezményezettek számára plusz
megélhetési támogatást igényeltek, kérjük, ellenőrizzék, hogy kitöltötték-e a
3.1-es táblázat szociálisan hátrányos helyzetre
vonatkozó oszlopait (ld. még 6. melléklet). ·
Kérjük, hogy amennyiben a felkészítésre igényelt támogatás
meghaladja a teljes igényelt támogatás 10%-át, indokolja ennek
szükségességét. |
|
- |
Programszervezés és monitoring. A pályázott tevékenység, ami gyakorlatilag
minden hallgatóval egyéni foglalkozást kíván, kb. 600 EURO / fő költséggel
jár (osztrák adat, ott ennyire ki is egészítik e tételt). Eddigi
tapasztalataink szerint (figyelembe véve a hazai viszonyokat is) jelöltük meg
a 400 EURO / fő összeget, melyet fele részben a Leonardo, illetve a
konzorcium (elsősorban a vállalatok), egyéb szervezetek (pl. a Terjesztés
részben megemlített meghívott előadók monitoring tevékenységet is folytattak)
fizet. Mobilitás. Utazás, biztosítás. 400+150 EURO / kedvezményezett. Reális
összeg figyelembe véve a cél országon belüli utazás költségeit is. Megélhetés. A Leonardo támogatás a kézikönyv szerint
került meghatározásra (13 hét * 115 + 7 hét * 100 = 2195 / fő). Minden
hallgatóra a II. csoportbeli összeg került figyelembe vételre (minden
szándéklevél ezen országokból van). A szociálisan hátrányos helyzetűekre
többletköltséget nem kértünk. Vállalti hozzájárulásként 1000 EURO / fő reális
összeg (ez lehet közvetlen bér, szállás, étkezési hozzájárulás stb.).
Aláhúzandó, hogy ez átlagban értendő, szakmától, országtól függő. Egyes
szakmákban (pl. építészet) nem szokásos a hozzájárulás, más területeken (pl.
gépészet) általánosan elfogadott, szabályozott. Felkészítés. A 250 EURO / fő Leonardo támogatás a BME,
BMF egyéni pedagógiai, kulturális és nyelvi felkészítési költségeit fedezi. A
vállatoknál felmerülő költségek a saját részben szerepelnek. Megjegyzendő,
hogy az egyéb partner intézmények hasonló projektjei végrehajtását támogatják
a BME / BMF munkatársai. Ez a tétel nem jeleníthető meg a költségvetésben |
|
Megjegyzés a KIEGÉSZÍTŐ TÁBLÁZATOKRÓL. Ezek kitöltésétől eltekintettünk,
mivel a kért információk többsége nem releváns e projekt viszonylatában. Néhány megjegyzést azért teszünk.
8.1.
Kölcsönösség. A BME/BMF több külföldi partnere
hasonló mobilitási pályázatához küldött szándéklevelet. A bejövő hallgatók
támogatása azonban nem közvetlenül jelen projekt, hanem a megfelelő szervezeti
egységek, munkatársak közötti együttműködés formájában valósul meg.
8.3.
A pályázathoz kapcsolódó egyéb projektek. A konzorciumi tagok többsége aktív a
nemzetközi pályázatokban (az elmúlt 5 évben pl. a
DANUBE 14, a BME 11 Leonardo projektet koordinált, további nagyszámú sikeres
pályázatban volt partner). Az elnyert projektek közül azokat, melyek szorosan
kapcsolódnak e pályázathoz a korábbi szöveges részekben pontos adataikkal
megadtuk.
Jelen mobilitási pályázati ciklusban a
BME 4 projektet (magasabb évfolyamú hallgatók, fiatal diplomások, francia,
spanyol nyelvű szakmai gyakorlatok) nyújt be, a BMF 2 projektben szerepel.
MELLÉKLETEK
1.
Szándéklevelek
2.
A
partnerekre vonatkozó minőségbiztosítási kötelezettségek
3.
A
minőségbiztosítási kötelezettségeket elfogadó nyilatkozatok
4.
Árajánlat
az utazási költségekre, biztosításra
5.
A
BME közintézmény voltát igazoló irat (csak az eredeti példányban)
Kiegészítő táblázatok &
EZEKET A
TÁBLÁZATOKAT CSAK ABBAN AZ ESETBEN KELL KITÖLTENI, HA JELEN PÁLYÁZAT
SZEMPONTJÁBÓL RELEVÁNSNAK MINŐSÜLNEK
8
A PÁLYÁZATHOZ KAPCSOLÓDÓ EGYÉB PROJEKTEK
|
8.1
Kölcsönösség
|
·
Mutassa be a jelen pályázathoz kapcsolódó,
más ország(ok)ban, idén benyújtott, kölcsönösségen
alapuló Leonardo da Vinci mobilitási pályázatokat!
Ország[21] |
Pályázó intézmény |
A pályázat címe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
· Milyen hatással lenne a projektjük megvalósítására, ha a partnerintézményük által benyújtott pályázatot nem fogadnák el támogatásra? |
|
- |
|
|
8.2
Egymásra épülő pályázatok
(amelyek a jelen pályázati forduló alatt kerültek benyújtásra)
|
·
Mutassa be azokat az idén, más
pályázattípusban benyújtott Leonardo pályázatokat (pl. kísérleti vagy nyelvi és
kulturális készségek fejlesztése), amelyek a jelen pályázatra épülnek!
Pályázattípus |
A pályázat benyújtásának helye (ország) 1 |
Pályázó intézmény |
A pályázat címe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.3
A pályázathoz kapcsolódó egyéb
projektek
|
·
Kérjük, az alábbi táblázatban jelezze, ha
saját intézményük vagy a partnerintézmény(ek) az
elmúlt öt év folyamán részesült Közösségi támogatásban a jelen pályázathoz
közvetlenül kapcsolódó projekt révén!
Év |
Program neve |
Pályázó intézmény |
Azonosítószám |
A projekt címe |
A pályáztató szervezet neve és a pályázat
benyújtásának országa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mellékletek
1. számú melléklet Szándéknyilatkozatok |
·
A pályázat elfogadásához legalább egy külföldi partnerintézmény
szándéknyilatkozatát csatolni kell. Mindazonáltal a projekt minősítését
erősíti, ha az összes résztvevő partner szándéknyilatkozatát csatolják.
·
A partnerintézmények szándéknyilatkozatát az
intézmények hivatalos (fejléces) papírján kell benyújtani.
·
A szándéknyilatkozatokat kézzel írott
formában nem fogadjuk el.
·
A szándéknyilatkozat a következőket
tartalmazza:
o
a Leonardo programra való hivatkozás;
o
a partnerek szerepének rövid leírása
o
konkrét hivatkozás arra, hogy a felek vállalják „A partnerekre vonatkozó minőségbiztosítási kötelezettségek”
(ld. 7. számú melléklet) tiszteletben tartását
·
Ezen kívül tartalmaznia kell még:
o
a dátumot,
o
az intézmény hivatalos képviselőjének
aláírását és beosztásának megnevezését.
2.1 számú melléklet Ellenőrzési
lista a formai feltételekhez |
Győződjenek meg róla,
hogy a pályázatuk megfelel-e az alábbi formai követelményeknek! Csak a formai szempontból megfelelő pályázatok kerülhetnek
tartalmi értékelésre! ·
A pályázati felhívásban megadott pályázat
beadási határidőt betartották; ·
A partnerek száma megfelel a pályázati
kiírás követelményeinek: legalább két ország intézményei vesznek részt az
együttműködésben, közülük legalább egy intézmény az Európai Unió valamely
tagállamából származik. |
|
·
Ellenőrizzék, hogy az adminisztratív
szabályokat betartották-e: |
|
|
· A programban csak intézmények pályázhatnak, · A pályázatot az Európai Unió egyik hivatalos nyelvén nyújtották be. · A pályázati űrlap a megfelelő helyen tartalmazza a pályázó intézmény hivatalos képviselőjének sajátkezű aláírását. · A pályázatot a hivatalos Leonardo da Vinci pályázati űrlapon nyújtották be. · A pályázathoz csatolták legalább egy partnerintézmény szándéknyilatkozatát (ld. 1. számú melléklet) · Az 1.5 pontban olvasható Nyilatkozat aláírásával igazolják, hogy a pályázó intézmény nincsen a felsorolt helyzetek valamelyikében, és rendelkezik a projekt sikeres megvalósításához szükséges pénzügyi és szervezeti kapacitással. |
·
Részletes költségvetést készítettek a
projekthez, és azt a pályázati űrlapban található táblázaton nyújtották be. |
2.2 számú
melléklet: A pályázó
intézmények pénzügyi és szervezeti kapacitására vonatkozó bírálati szempontok |
Ezek a bírálati szempontok lehetővé teszik a pályázó
intézmények a projekt megvalósítására vonatkozó pénzügyi és szervezeti
kapacitásának vizsgálatát, valamint biztosítékot nyújtanak, hogy a pályázó
intézmények megfelelő és stabil pénzügyi háttérrel rendelkeznek a projektben
szereplő tevékenységek megvalósításához és a saját forrás előteremtéséhez[22]. Ennek érdekében minden pályázó intézménynek be
kell nyújtani az alábbi dokumentumokat:
Fenti dokumentumokat csak
az eredeti pályázati példányhoz kell csatolni, a másolati példányok esetében
ez nem szükséges. Továbbá, az Európai Bizottság és a Leonardo Nemzeti
Iroda további dokumentumok benyújtására is kérheti a pályázóintézményeket a
projektciklus során bármikor. A dokumentumok magukba foglalhatnak többet is
az alábbi tételek közül:
|
3. számú melléklet országkódok |
Európai Unió |
|
MT |
MÁLTA |
|
AT |
AUSZTRIA |
|
NL |
HOLLANDIA |
BE |
BELGIUM |
|
PL |
LENGYELORSZÁG |
CY |
CIPRUS |
|
PT |
PORTUGÁLIA |
CZ |
CSEHORSZÁG |
|
SE |
SVÉDORSZÁG |
DE |
NÉMETORSZÁG |
|
SI |
SZLOVÉNIA |
DK |
DÁNIA |
|
SK |
SZLOVÁKIA |
EE |
ÉSZTORSZÁG |
|
UK |
EGYESÜLT KIRÁLYSÁG |
ES |
SPANYOLORSZÁG |
|
|
|
FI |
FINNORSZÁG |
|
AZ EFTA ORSZÁGAI |
|
FR |
FRANCIAORSZÁG |
|
IS |
IZLAND |
GR |
GÖRÖGORSZÁG |
|
LI |
LIECHTENSTEIN |
HU |
MAGYARORSZÁG |
|
NO |
NORVÉGIA |
IE |
ÍRORSZÁG |
|
|
|
IT |
OLASZORSZÁG |
|
EGYÉB ORSZÁGOK |
|
LV |
LETTORSZÁG |
|
BG |
BULGÁRIA |
LT |
LITVÁNIA |
|
RO
|
ROMÁNIA |
LU |
LUXEMBURG |
|
TR |
TÖRÖKORSZÁG |
4. számú melléklet intézménytípusok kódjai |
PME |
KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALAT (250-NÉL KEVESEBB
ALKALMAZOTTAL) |
GE |
NAGYVÁLLALAT (250 VAGY TÖBB ALKALMAZOTTAL) |
GRE |
CÉGEK CSOPORTJA, SZÖVETSÉGE |
OE |
MUNKAADÓK SZÖVETSÉGE, SZERVEZETE |
OS |
SZAKSZERVEZET |
OP |
KÖZÖS VÁLLALAT |
OF |
SZAKKÉPZŐ INTÉZMÉNY, SZAKKÉPZŐ SZERVEZET |
U |
FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNY |
AUEF |
EGYETEM - VÁLLALAT SZAKKÉPZÉSI EGYÜTTMŰKÖDÉSE |
CR |
REGIONALIS KONZORCIUM |
OST |
SZEKTORIÁLIS SZERVEZET |
CC |
KERESKEDELMI, IPARI, AGRÁR KAMARA |
OPR |
SZAKMAI SZERVEZTEK/SZÖVETSÉGEK/CSOPORTOK |
OQ |
VIZSGÁZTATÓ SZERVEZETEK |
PP |
HATÓSÁGOK |
EUR |
EURÓPAI SZINTŰ SZERVEZETEK |
REC |
KUTATÓINTÉZETEK |
O |
EGYÉB SZERVEZETEK |
5. számú melléklet nyelvi kódok |
BG |
BOLGÁR |
LT |
LITVÁN |
CZ |
CSEH |
LU |
LUXEMBURGI |
DA |
DÁN |
LV |
LETT |
DE |
NÉMET |
MT |
MÁLTAI |
EE |
ÉSZT |
NL |
HOLLAND |
EN |
ANGOL |
NO |
NORVÉG |
ES |
SPANYOL |
PL |
LENGYEL |
FI |
FINN |
PT |
PORTUGÁL |
FR |
FRANCIA |
RO |
ROMÁN |
GR |
GÖRÖG |
SE |
SVÉD |
HU |
MAGYAR |
SI |
SZLOVÉN |
IS |
IZLANDI |
SK |
SZLOVÁK |
IT |
OLASZ |
TR |
TÖRÖK |
6. számú melléklet A HÁTRÁNYOS HELYZET MEGHATÁROZÁSA |
A Tempus Közalapítvány pályázati programjainak kezelése során hangsúlyt kap
a szociálisan hátrányos helyzetűek támogatása. A szociálisan hátrányos
helyzetűek és a velük foglalkozó intézmények segítésére a bírálat során
többletpontok, illetve a támogatás megítélésekor többlettámogatás adhatók (a
részleteket ld. a Pályázatíró Kalauzban).
A Leonardo program mobilitási pályázattípusában célcsoportok szerint a
következőképpen került meghatározásra a szociálisan hátrányos helyzet:
Szakmai alapképzésben
résztvevő fiatalok esetében szociálisan hátrányos helyzetűnek tekintjük azt a
diákot
Felsőoktatásban résztvevő
hallgatók esetében szociálisan hátrányos helyzetűnek tekintjük azt a hallgatót
Fiatal dolgozók és friss
diplomások esetében szociálisan hátrányos helyzetűnek tekintjük azt a
kedvezményezettet
A kedvezményezettek
szociálisan hátrányos helyzetét a beszámoláskor hivatalos dokumentumokkal szükséges igazolni.
7. számú melléklet A partnerekre vonatkozó minőségbiztosítási kötelezettségek |
A küldő intézmény vállalja, hogy:
q
A fejlesztendő készségeket és kompetenciákat
figyelembe véve meghatározza a
szakmai gyakorlat/tanulmányút célját.
q
Kiválasztja
a fenti célok eléréséhez megfelelő célországot és fogadó intézményt, valamint
meghatározza a projekt hosszát és szakmai tartalmát világosan
meghatározott, átlátható feltételek alapján kiválasztja a kedvezményezetteket.
q
A partnerekkel együttműködve felkészíti a kedvezményezetteket a
fogadó országban rájuk váró gyakorlati, szakmai és kulturális életre, különös
hangsúlyt fektetve a szaknyelvi felkészítésre.
q
Olyan szerződést
köt a partnereivel, amelynek tartalma minden partner számára világos.
q
Megszervezi
az utazást, a szállást, intézi a vízumkérelmi és munkaügyi eljárásokat,
valamint a társadalombiztosítást és egyéb biztosításokat.
q
Minden egyes kedvezményezettel közösen kiértékeli a Leonardo programban való
részvételen keresztül elért személyes és szakmai fejlődését.
A közvetítő
intézmény (ahol van ilyen), vállalja, hogy:
q Kiválasztja a megfelelő
fogadó intézményeket és biztosítja, hogy azok együttműködjenek a szakmai
gyakorlat/tanulmányút céljainak elérésében.
q
Megadja
a partnerek elérhetőségeit és biztosítja a szakmai gyakorlatok/tanulmányutak
részleteinek előkészítését még a kedvezményezettek kiutazását megelőzően.
A küldő és a fogadó
intézmény együttesen vállalják, hogy
q
Személyre szabott szakmai programot állítanak össze minden egyes kedvezményezettnek
(lehetőség szerint az előkészítő látogatás alatt)
q
Megállapodnak
a szakmai gyakorlat nyomonkövetéséről és a mentorálásról.
q
Biztosítják
a megszerzett készségek és kompetenciák elismerését és ennek érdekében az
egyeztetett érvényesítési eljárást alkalmazzák.
q
Megfelelő kommunikációs csatornákat alakítanak ki minden partner, így a
kedvezményezettek számára is.
q
A projekt előrehaladását folyamatosan értékelik és, amennyiben szükséges,
megfelelő korrekciókat alkalmaznak.
A fogadó intézmény vállalja, hogy:
q
Elősegíti
a fogadó ország kultúrájának és szokásainak megértését a
kedvezményezett számára.
q
A kedvezményezetteket a tudásuknak,
készségeiknek, kompetenciáiknak és képzési céljaiknak megfelelő feladatokkal és
felelősségi körökkel látja el, valamint
biztosítja számukra a szükséges eszközöket és támogatást.
q
Megbíz
egy munkatársat (mentort) a kedvezményezett szakmai előrehaladásának
nyomonkövetésére.
q
Gyakorlati segítséget ad, amennyiben szükséges.
q
Ellenőrzi,
hogy minden kedvezményezett rendelkezik-e megfelelő biztosítással.
A kedvezményezett vállalja, hogy:
q
A szakmai gyakorlatot/tanulmányutat
részletező megállapodásban foglaltaknak eleget
tesz, és minden tőle telhetőt megtesz, hogy a szakmai gyakorlat/tanulmányút
sikeres legyen.
q
Elfogadja
a fogadó intézményben életben lévő szabályokat, a
munkaidőt, a viselkedési normákat és a titoktartásra vonatkozó szabályozást.
q
Kommunikálja
a küldő intézmény felé a szakmai gyakorlattal/tanulmányúttal
kapcsolatban felmerült problémákat és változásokat.
q
A szakmai gyakorlat/tanulmányút végén beszámolót készít a megadott szempontok alapján, amelyhez mellékeli a küldő
intézmény által kért számlákat, bizonylatokat.
[1] Kérjük használja a 4. sz. mellékletben található kódokat.
[2] európai uniós
[3] Lásd 6. sz. melléklet
[4] Kérjük,
alkalmazza a 3. sz. mellékletben
megadott kódokat.
[5] Kérjük, alkalmazza a 4 sz. mellékletben
megadott kódokat.
[6] Kitöltendő szakmai alapképzésben résztvevő fiatalok és
szakképző intézményben dolgozó oktatók mobilitása esetén.
[7] A szociálisan hátrányos helyzet program általi
értelmezését a 6. számú mellékletben találják. Az ott
leírtakon kívüli szociálisan hátrányos helyzetet a bírálatkor nem áll módunkban
figyelembe venni.
[8] Kérjük, alkalmazza a 3. sz. mellékletben
megadott kódokat! A fogadó intézményeket az ország betűrendje szerint állítsa
sorrendbe.
[9] Kérjük, alkalmazza a 4. sz. mellékletben
megadott kódokat!
[10] Kérjük,
alkalmazza a 3. sz. mellékletben
megadott kódokat! A partner intézményeket az ország betűrendje szerint állítsa
sorrendbe.
[11] Kérjük, alkalmazza a 4. sz. mellékletben
megadott kódokat!
[12] Azonos
kiutazásnak számít azoknak a külföldi gyakorlatoknak/csereprogramoknak a
csoportja, melyeknél ugyanaz a fogadó ország, ugynaz a munkanyelv, és a
kiutazás időtartama megegyezik.
[13] Kérjük, alkalmazza a 3 sz. mellékletben
található országkódokat!
[14] Kérjük,
alkalmazza az 5. sz. mellékletben
található nyelvi kódokat!
[15] Kísérőt
a program a 21. életévüket be nem töltött
kedvezményezettek esetén támogat szakmai alapképzésben résztvevő fiatalok és
fiatal dolgozók célcsoportjában.
[16] A külföldi gyakorlatok tervezett időkeretét hetekben adja meg! Az eltérő
időtartamú külföldi gyakorlatokat külön sorokban tüntesse fel akkor is, ha a
fogadó ország azonos. A kiutazás időtartamát a következőképpen kell feltünteni:
ha pl. 3 kedvezményezett utazik 12 hétre, ‘12’-t kell beírni
, nem pedig 3x12=36 hetet.
[17] Csatolja az erre vonatkozó
dokumentumokat, ha azok rendelkezésre állnak!
[18] Kérjük, hogy tanulmányozza át a Kalauz a pályázati
űrlap kitöltéséhez – Mobilitási projektek c. kiadványunkat!
[19] A kísérő személyek mobilitási költségeit itt kell feltüntetni.
[20] A felkészítésre Leonardo támogatás általában külföldi gyakorlatok esetében igényelhető, csereprogramok esetében külön indoklás szükséges.
[21] Kérjük, alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott országkódokat!
[22] A kiválasztott
projektek számára a Közösségi pénzügyi támogatás a
projektek költségvetéséhez való hozzájárulásként kerül megítélésre, általában
nem fedezi az összes szükséges kiadást.
[23] A “hivatalos”
kifejezés a számlák megfelelő külső szerv általi igazolását és/vagy
közzétételét és/vagy a szervezet közgyűlése általi elfogadását jelenti.
[24] Beleértve a
közép- és felsőfokú képzőintézményeket.
[25] Beleértve a
közép- és felsőfokú képzőintézményeket.