Duális, üzemi-felsõoktatási képzési rendszer Magyarországon --- Tervezet

A " Strengthening the Links between Education and the Economy in Hungary (Az oktatás és a gazdaság közötti kapcsolatok erõsítése Magyarországon)" EU-PHARE projekt keretében, nem utolsósorban a gazdaságból jövõ impulzusok hatására a Budapesti Müszaki Egyetemen (BME/TUB) úgynevezett szendvicsképzés indult be felsõbb-évfolyamos mérnökhallgatók számára.

Célok: Vállalat-orientált kiegészítõ képzési program mérnökhallgatók számára.

A koncepció alapgondolata, amely francia tapasztalatokra megy vissza, abban áll, hogy a hároméves alapképzés után kiegészitõ képzésre nyíljék lehetõség érdeklõdõ hallgatók részére. A szokásos képzés menetével párhuzamosan - a tanulmányi idõ meghosszabbítása nélkül, annak utolsó két évében - lehetõség van arra, hogy a diákok leendõ munkahelyükre egy kiegészítõ menedzsment, elméleti és -gyakorlati szakképesítés megszerzésével is felkészüljenek.

Mindez kísérlet egyfajta duális képzési formának az egyetemi képzésbe történõ bevezetésére.

Helyzetleírás

Már második éve fut egy kísérleti kurzus a Budapesti Mûszaki Egyetemen. A menedzsmentmetodika francia eredetû. A képzés gyakorlati részébe jelenleg egy nagyobb magyar vállalat (Dunafer) került bevonásra. A kísérleti kurzuson résztvevõ minden egyes diákot (jelenleg mintegy 2O fõ) egy-egy vállalati illetve mûegyetemi tutor segíti. A kísérleti kurzus tapasztalatai nagyon pozitívan értékelhetõk. Mindazonáltal a francia forrásból (Ingenieur 2OOO) történõ finanszírozás a folyó év végével kifut. A projektgazdák elhatározott szándéka, hogy ezt a kombinált képzési formát a pozitív tapasztalatok alapján további vállalatokra és ágazatokra, valamint más közép-kelet-európai országokra is kiterjesszék.

Német és joint-venture vállalatok bevonása

A projektgazdák javasolták a képzési formának német vállalatoknál történõ propagálását. Felajánlották, hogy az érdeklõdõ vállalatok mind tartalmilag mind gyakorlati vonatkozásokban kapcsolódjanak bele az egyetemi képzés tervezésébe. Ez azt jelenti, hogy új képzési szakok kialakításában vehetnek részt. Ezáltal lehetõség nyílik arra, hogy speciális menedzsment tapasztalatokat vigyenek be Magyarországra és hogy közvetlen befolyást gyakoroljanak a képzésre.

A projektgazdák

A szendvicsprojekt gazdái jelenleg a BME, az IBISTRA GmbH, egy gazdasági tanácsadó cég Németországból, valamint egy francia projektgazda (Ingenieur 2OOO). Az IBISTRA egyike volt az EU-projekt kezdeményezõinek és azt kezdettõl fogva figyelemmel követte. Az a feladata, hogy a projektet az Európai Közösség részérõl figyelemmel kísérje, továbbfejlessze és más közép-kelet-európai országokra kiterjessze.

Új szervezeti rendszer

Az eddigi projektgazdák már megkerestek néhány német és joint-venture vállalatot és ott érdeklõdésre találtak. Kapcsolatot alakítottak ki a Német Gazdasági Klubbal (DWC) és a Friedrich Naumann Alapítvánnyal (Projekt: "Markt- und standortgerechte Wirtschafts- und Unternehmenspolitik in MSOE (Piac-és helykonform gazdaság- és vállalatpolitika Közép-Kelet-Európában)"). Az a céljuk, hogy a Klub tagjaival, vállalati képviselõkkel valamint az Alapítvánnyal a résztvevõk széles körét nyerjék meg a projektmunka kiépitésére és továbbfejlesztésére. Alapvetõ együttmûködési készséggel fogadták õket.

A projektmunka specializálása és továbbfejlesztése német és joint-venture vállalatokkal való kooperáció révén.

A pedagógiai szempontok és a képzési eredmények mellett jelenleg elsõsorban arról folynak tárgyalások, hogy hogyan lehet a projektet önmagát hordozóan, gazdaságosan és minimális adminisztrációs ráfordítással megszervezni. A mostani elképzelések szerint sor kerül annak megvizsgálására, célszerû-e olyan alap létrehozása, amelyen keresztül a programfinanszírozás bonyolódhat. A kísérleti szakasz tapasztalatai alapján szükséges egyfelõl, hogy a diákok ösztöndíjat kapjanak. Másrészt meg kell teremteni további képzési modulok fedezetét valamint az esetleges külföldi tartózkodásokat is támogatni kell. Az elképzelések többek között pld. azt célozzák, hogy bürokratikus elõírásokat elkerülve a kiválasztási eljárás és a finanszírozás a piacgazdaság versenyfeltételei mellett történjék. Erre vonatkozóan egészen konkrét javaslatok kidolgozása folyik jelenleg .

A projekt bármely bel- és külföldi vállalat számára alapvetõen nyitott. Az Európai Közösség által támogatott szakaszban mindazonáltal kézenfekvõ, hogy a részvétel a tag -és a társult államok vállalataira korlátozódjék. A német projektpartner, az IBISTRA GmbH, valamint a Friedrich Naumann Alapítvány nagyon érdekeltek lennének a német részvétel kiépítésében. A DWC is, elnökének kijelentése szerint, fontos és alapszabályának megfelelõ tevékenységi területet lát ebben a Klub és érdeklõdõ tagjai számára.

Eljárási elképzelések

A kiindulópont az a feltételezés, hogy német vállalatok meghatározzák mûszaki alapképzettségû magasan kvalifikált szak- és vezetõ munkatársaikra vonatkozó üzemspecifikus jövõbeli igényeiket. Ezután egy verseny- vagy aukciós eljárás keretében lehetõséget kapnak arra, hogy a BME mérnökhallgatói közül olyanokat válasszanak ki maguknak, akikrõl okkal valószínûsíthetõ, hogy képesek megfelelni az egyes vállalatok által támasztott speciális követelményeknek. A diákok a maguk részérõl viszont arra kapnak lehetõséget, hogy személyes érdeklõdésük, motiváltságuk alapján, az ágazat vonzerejét és a felkínált ösztöndíjat is - amelynek nagysága vállalatonként változva lépcsõzetesen függhet a széles értelemben vett tanulmányi elõmeneteltõl - figyelembevéve dönthessenek vállalat, illetve a csatolt kiegészitõ képzésben való részvétel mellett. A diák számára nagy ösztönzõ erõként hat az érdekes munkahelyre való kilátás csakúgy mint annak az esélye, hogy modern munkamódszereket és menedzsmenttapasztalatokat tanuljon illetve begyakoroljon. Az önmagában ugyancsak vonzó vállalati ösztöndíj nem utolsósorban mint az oktatási szünetek igénybevételének kompenzációja

fogható fel.

A projekt a 7.-1O. szemeszterben tanuló diákokra vonatkozik. Õk a 7. és a 9. szemeszter folyamán a BME elméleti menedzsment kurzusain vesznek részt, míg a 8. és a 1O. szemesztert a vállalatoknál töltik. A felsõoktatási intézmény és az ipari partnervállalat nem utolsósorban a tutorok bevonásával szoros és célorientált együttmûködésre törekszik. Elvárható, hogy a vállalalatok a diákokat megfelelõ betanulási idõ után - esetenként igényes feladatok állításával - bevonják a praktikus üzemi folyamatokba és ezáltal ellenõrizzék õket.

Az elméleti és gyakorlati feladatokat egyeztetve kell meghatározni, hogy azok egymást jól kiegészítsék. A diákok az egyetemen egyfelõl intenzív elméleti képzést kapnak különféle menedzsmentelméleti és -modellezési témakörökben. Ezenkívûl modern információtechnológiát is tanulnak valamint egy speciális nyelvi modul keretében idegennyelvi oktatásban vesznek részt.

Ez a szendvicsképzés elsõsorban gyakorlatorientált diákok számára ajánlott, akik képesek rá és akarják is, hogy jó szakemberekké és munkahelyi vezetõkké válljanak.