Duális, üzemi-felsõoktatási
képzési rendszer Magyarországon --- Tervezet
A " Strengthening the Links
between Education and the Economy in Hungary (Az oktatás
és a gazdaság közötti kapcsolatok erõsítése
Magyarországon)" EU-PHARE projekt keretében,
nem utolsósorban a gazdaságból jövõ
impulzusok hatására a Budapesti Müszaki Egyetemen
(BME/TUB) úgynevezett szendvicsképzés indult
be felsõbb-évfolyamos mérnökhallgatók
számára.
Célok:
Vállalat-orientált kiegészítõ
képzési program mérnökhallgatók
számára.
A koncepció alapgondolata,
amely francia tapasztalatokra megy vissza, abban áll, hogy
a hároméves alapképzés után
kiegészitõ képzésre nyíljék
lehetõség érdeklõdõ hallgatók
részére. A szokásos képzés
menetével párhuzamosan - a tanulmányi idõ
meghosszabbítása nélkül, annak utolsó
két évében - lehetõség van
arra, hogy a diákok leendõ munkahelyükre egy
kiegészítõ menedzsment, elméleti és
-gyakorlati szakképesítés megszerzésével
is felkészüljenek.
Mindez kísérlet
egyfajta duális képzési formának az
egyetemi képzésbe történõ bevezetésére.
Helyzetleírás
Már második éve
fut egy kísérleti kurzus a Budapesti Mûszaki
Egyetemen. A menedzsmentmetodika francia eredetû. A képzés
gyakorlati részébe jelenleg egy nagyobb magyar vállalat
(Dunafer) került bevonásra. A kísérleti
kurzuson résztvevõ minden egyes diákot (jelenleg
mintegy 2O fõ) egy-egy vállalati illetve mûegyetemi
tutor segíti. A kísérleti kurzus tapasztalatai
nagyon pozitívan értékelhetõk. Mindazonáltal
a francia forrásból (Ingenieur 2OOO) történõ
finanszírozás a folyó év végével
kifut. A projektgazdák elhatározott szándéka,
hogy ezt a kombinált képzési formát
a pozitív tapasztalatok alapján további vállalatokra
és ágazatokra, valamint más közép-kelet-európai
országokra is kiterjesszék.
Német és joint-venture
vállalatok bevonása
A projektgazdák javasolták
a képzési formának német vállalatoknál
történõ propagálását.
Felajánlották, hogy az érdeklõdõ
vállalatok mind tartalmilag mind gyakorlati vonatkozásokban
kapcsolódjanak bele az egyetemi képzés tervezésébe.
Ez azt jelenti, hogy új képzési szakok kialakításában
vehetnek részt. Ezáltal lehetõség
nyílik arra, hogy speciális menedzsment tapasztalatokat
vigyenek be Magyarországra és hogy közvetlen
befolyást gyakoroljanak a képzésre.
A projektgazdák
A szendvicsprojekt gazdái
jelenleg a BME, az IBISTRA GmbH, egy gazdasági tanácsadó
cég Németországból, valamint egy francia
projektgazda (Ingenieur 2OOO). Az IBISTRA egyike volt az EU-projekt
kezdeményezõinek és azt kezdettõl
fogva figyelemmel követte. Az a feladata, hogy a projektet
az Európai Közösség részérõl
figyelemmel kísérje, továbbfejlessze és
más közép-kelet-európai országokra
kiterjessze.
Új szervezeti rendszer
Az eddigi projektgazdák
már megkerestek néhány német és
joint-venture vállalatot és ott érdeklõdésre
találtak. Kapcsolatot alakítottak ki a Német
Gazdasági Klubbal (DWC) és a Friedrich Naumann Alapítvánnyal
(Projekt: "Markt- und standortgerechte Wirtschafts- und Unternehmenspolitik
in MSOE (Piac-és helykonform gazdaság- és
vállalatpolitika Közép-Kelet-Európában)").
Az a céljuk, hogy a Klub tagjaival, vállalati képviselõkkel
valamint az Alapítvánnyal a résztvevõk
széles körét nyerjék meg a projektmunka
kiépitésére és továbbfejlesztésére.
Alapvetõ együttmûködési készséggel
fogadták õket.
A projektmunka specializálása
és továbbfejlesztése német és
joint-venture vállalatokkal való kooperáció
révén.
A pedagógiai szempontok
és a képzési eredmények mellett jelenleg
elsõsorban arról folynak tárgyalások,
hogy hogyan lehet a projektet önmagát hordozóan,
gazdaságosan és minimális adminisztrációs
ráfordítással megszervezni. A mostani elképzelések
szerint sor kerül annak megvizsgálására,
célszerû-e olyan alap létrehozása,
amelyen keresztül a programfinanszírozás bonyolódhat.
A kísérleti szakasz tapasztalatai alapján
szükséges egyfelõl, hogy a diákok ösztöndíjat
kapjanak. Másrészt meg kell teremteni további
képzési modulok fedezetét valamint az esetleges
külföldi tartózkodásokat is támogatni
kell. Az elképzelések többek között
pld. azt célozzák, hogy bürokratikus elõírásokat
elkerülve a kiválasztási eljárás
és a finanszírozás a piacgazdaság
versenyfeltételei mellett történjék.
Erre vonatkozóan egészen konkrét javaslatok
kidolgozása folyik jelenleg .
A projekt bármely bel-
és külföldi vállalat számára
alapvetõen nyitott. Az Európai Közösség
által támogatott szakaszban mindazonáltal
kézenfekvõ, hogy a részvétel a tag
-és a társult államok vállalataira
korlátozódjék. A német projektpartner,
az IBISTRA GmbH, valamint a Friedrich Naumann Alapítvány
nagyon érdekeltek lennének a német részvétel
kiépítésében. A DWC is, elnökének
kijelentése szerint, fontos és alapszabályának
megfelelõ tevékenységi területet lát
ebben a Klub és érdeklõdõ tagjai számára.
Eljárási elképzelések
A kiindulópont az a feltételezés, hogy német vállalatok meghatározzák mûszaki alapképzettségû magasan kvalifikált szak- és vezetõ munkatársaikra vonatkozó üzemspecifikus jövõbeli igényeiket. Ezután egy verseny- vagy aukciós eljárás keretében lehetõséget kapnak arra, hogy a BME mérnökhallgatói közül olyanokat válasszanak ki maguknak, akikrõl okkal valószínûsíthetõ, hogy képesek megfelelni az egyes vállalatok által támasztott speciális követelményeknek. A diákok a maguk részérõl viszont arra kapnak lehetõséget, hogy személyes érdeklõdésük, motiváltságuk alapján, az ágazat vonzerejét és a felkínált ösztöndíjat is - amelynek nagysága vállalatonként változva lépcsõzetesen függhet a széles értelemben vett tanulmányi elõmeneteltõl - figyelembevéve dönthessenek vállalat, illetve a csatolt kiegészitõ képzésben való részvétel mellett. A diák számára nagy ösztönzõ erõként hat az érdekes munkahelyre való kilátás csakúgy mint annak az esélye, hogy modern munkamódszereket és menedzsmenttapasztalatokat tanuljon illetve begyakoroljon. Az önmagában ugyancsak vonzó vállalati ösztöndíj nem utolsósorban mint az oktatási szünetek igénybevételének kompenzációja
fogható fel.
A projekt a 7.-1O. szemeszterben
tanuló diákokra vonatkozik. Õk a 7. és
a 9. szemeszter folyamán a BME elméleti menedzsment
kurzusain vesznek részt, míg a 8. és a 1O.
szemesztert a vállalatoknál töltik. A felsõoktatási
intézmény és az ipari partnervállalat
nem utolsósorban a tutorok bevonásával szoros
és célorientált együttmûködésre
törekszik. Elvárható, hogy a vállalalatok
a diákokat megfelelõ betanulási idõ
után - esetenként igényes feladatok állításával
- bevonják a praktikus üzemi folyamatokba és
ezáltal ellenõrizzék õket.
Az elméleti és gyakorlati
feladatokat egyeztetve kell meghatározni, hogy azok egymást
jól kiegészítsék. A diákok
az egyetemen egyfelõl intenzív elméleti képzést
kapnak különféle menedzsmentelméleti
és -modellezési témakörökben. Ezenkívûl
modern információtechnológiát is tanulnak
valamint egy speciális nyelvi modul keretében idegennyelvi
oktatásban vesznek részt.
Ez a szendvicsképzés
elsõsorban gyakorlatorientált diákok számára
ajánlott, akik képesek rá és akarják
is, hogy jó szakemberekké és munkahelyi vezetõkké
válljanak.