1. Fedõlap
Szerzõdés száma:
0101-L012/32
Koordináló intézmény:
Budapesti Mûszaki Egyetem
Project neve: SANDWICH
Szerzõ: Dr. Moson Péter, projekt koordinátor
Tel: 36-1-463-35-46
Fax: 36-1-463-25-61
email: mosontutor.nok.bme.hu
, www: http://tutor.nok.bme.hu
Pénzügyi rész szerzõje: Varga Ildikó, koordinátor asszisztens
Tel: 36-1-463-35-46
Fax: 36-1-463-25-61
Kelt: 1997.
április 8.
A program célja a mérnökképzés területén diplomát kibocsátó hosszú ciklusú váltakozó felsõoktatási formák kialakítása a nemzetközi tapasztalatok figyelembe vételével (elsõsorban gyakornoki képzés - CNAM, Franciaország), és a magyar vállalatok valós igényei alapján. A megvalósítás pilot-modulok indításával kezdõdik.
A 2. munkaperiódus tevékenységeit a munkaterv és az 1. munkaperiódusról szóló jelentés alapján végeztük. A projekt tevékenységei 9 részmodul keretében folynak (Információ technológia, Általános menedzsment, Szakmai /4 mûszaki és 3 humán / oktatási modulok).
A jelentés tartalmazza a koordinátor
által irányított tevékenységek
összefoglalóját (Általános menedzsment
modul). Részletes leírás - fõként
a többi modulról - az Interneten: http://tutor.nok.bme.hu.
címen található. - Staff submodules rész
(Az anyagokban gyakran utalunk a "hot word" technika
segítségével elérhetõ további
dokumentumokra).
2.A. Eddigi tevékenységek
Megismételjük a tervezett tevékenységek
listáját az 1. munkaperiódus beszámolója
alapján, újabb tevékenységekkel kiegészítve
azt. A project modul struktúrája a következõ:
- 1. Információ technológia - Nagy Á.,
- 2. Általános menedzsment - közös tevékenységek - Moson P.,
- 3. Építészet modul - Matuscsák T., Rostás Z.,
- 4. Környezettechnika modul - Lajos T., Parti M.,
- 5. Folyamatszabályozás modul - Arató P., Loványi I.,
- 6. Acélszerkezetek modul - Iványi M., Dunai L.,
- 7. Angol kommunikáció modul - Sárvári J.,
- 8. Anyanyelvi kommunikáció modul - Kelemen É.,
- 9. Menedzsment modul - Hóka J., Gelegonya
J..
2. Általános menedzsment modul (Koordinátor: Moson Péter)
2.1. | Hallgatók végsõ kiválasztása, beiratkozás, találkozás a cégekkel. | 1/09/96-30/09/96. | Munkaterv (09.27, 10.17) |
2.2. | Elsõ évfolyam indítása, tanév kezdete . | 16/09/96 | Munkaterv (09.16) |
2.3. | Tutor képzés egyetemi oktatók részére (Balatonfüred) | 11.28-11.30/96. | Munkaterv (11.28.) |
2.4. | Tutor képzés mérnököknek (Balatonfüred) | 11.28-11.30/96 | Munkaterv (11.28.) |
2.5. | Jogi és pénzügyi háttér megteremtése (konzultációk, jelentések). | Munkaterv és Mádliné, Hóka; Lajos, Mészáros, Matuscsák, Penninger, Réffy kollégák beszámolói | |
2.6. | Tutorálás. Anyagok készítése, adaptálása. | 11.29/96
01-02/97 | Munkaterv (11.28-30/96, határozatok; Perger M. látogatása Párizsban 01/97) |
2.7. | Kiterjesztés (új résztvevõk, oktatás-technológia, oktatási igény felmérése), reklámtevékenység. | teljes idõszak | Munkaterv (10.17, 10.18, Október-November/96; 01.14-15, 01.16, 01-02, 02.25/97) |
2.8. | Konzorciumi ülés, oktatói értekezlet, a projekt 1. kiértékelése. | 01.13-01.14/97 | Munkaterv (01.13/97), angol információs anyag |
2.9. | Kiértékelés. Tanévzáró ülés. | 01-02/97 | Munkaterv (01-02/97, 01.08/97) |
2. Általános menedzsment modul
Más modulok:
1. Információ technológia (Koordinátor: Nagy Á.)
| |||
| |||
| |||
SZAKMAI MODULOK:
3. Építészet modul (Koordinátor: Matuscsák T., Klujber R., Rostás Z.)
2.1. | Tanterv fejlesztés | Tanterv szendvics típusú tréningre | |
2.2. | Tananyagok harmonizálása az ipari igényekkel | Tanterv szendvics típusú tréningre
Munkaközi jelentés | |
2.3. | Információ technológia lehetõségeinek tanulmányozása és alkalmazása. | Munkaközi jelentés | |
2.4. | Információ, reklám az adott célcsoportnak. | Munkaközi jelentés | |
2.5. | Monitoring és kiértékelés | Munkaközi jelentés |
4. Környezettechnika modul (Koordinátorok: Lajos T., Parti M.).
2.1. | Tananyagfejlesztés | Humánökológia alapjai tanterv
Környezetföldtan tanterv Meteorológiai alapismeretek tanterv | |
2.2. | Tananyagok harmonizálása az ipari igényekkel | Tutorok feladatai
Tutorok listája | |
2.3. | Elõadók és ipari tutorok képzésének szakmai sajátosságai | Tanulmányi szerzõdés
Ipari idõszak tevékenységei Feljegyzések, döntések | |
2.4. | Oktatás a tanév folyamán | Hallgatók listája
Kurzusok annotációi | |
2.5. | Információ technológia és multimédia fejlesztés lehetõségeinek tanulmányozása és alkalmazása. | ||
2.6.. | Monitoring és kiértékelés |
2.1. | Tananyagfejlesztés | ||
2.2. | Tananyagok harmonizálása az ipari igényekkel | ||
2.3. | Elõadók és ipari tutorok képzésének szakmai sajátosságai | ||
2.4. | Oktatás a tanév folyamán | ||
2.5. | Információ technológia és multimédia fejlesztés lehetõségeinek tanulmányozása és alkalmazása. | ||
2.6.. | Monitoring és kiértékelés |
2.1. | Tananyagfejlesztés | Acélszerkezetek tananyag fejlesztése
Multimédián alapuló strukturális stabilitás kurzus koncepciója | |
2.2. | Tananyagok harmonizálása az ipari igényekkel | Dunaferr-acélszerkezetek kapcsolata | |
2.3. | Elõadók és ipari tutorok képzésének szakmai sajátosságai | Oktatás a félév folyamán | |
2.4. | Oktatás a tanév folyamán | Oktatás a félév folyamán | |
2.5. | Információ technológia és multimédia fejlesztés lehetõségeinek tanulmányozása és alkalmazása. | Multimédián alapuló strukturális stabilitás kurzus koncepciója
Információs rendszer az acélszerkezetek m. hallgatóinak | |
2.6.. | Monitoring és kiértékelés |
7. Angol kommunikáció modul (Koordinátor: Sárvári J.)
2.1. | Tananyagfejlesztés | Tanulmányi egységek | |
2.2. | Tananyagok harmonizálása az ipari igényekkel | Tanulmányi egységek | |
2.3. | Elõadók és ipari tutorok képzésének szakmai sajátosságai | ||
2.4. | Információ technológia és multimédia fejlesztés lehetõségeinek tanulmányozása és alkalmazása. | ||
2.5. | Monitoring és kiértékelés | Hallgatók listája |
8. Anyanyelvi kommunikáció modul (Koordinátorok: Kelemen É., Perger M.)
2.1. | Tananyagfejlesztés | ||
2.2. | Tananyagok harmonizálása az ipari igényekkel | Tantárgyprogram leírása és ütemterve | |
2.3. | Elõadók és ipari tutorok képzésének szakmai sajátosságai | Hallgatók listája | |
2.4. | Információ technológia és multimédia fejlesztés lehetõségeinek tanulmányozása és alkalmazása. | ||
2.5. | Monitoring és kiértékelés | Munkaközi jelentés |
9. Menedzsment modul (Koordinátorok: Hóka J., Gelegonya J.)
2.1. | Tananyagfejlesztés | Tananyagfejlesztés | |
2.2. | Tananyagok harmonizálása az ipari igényekkel | Tananyagfejlesztés | |
2.3. | Elõadók és ipari tutorok képzésének szakmai sajátosságai | ||
2.4. | Információ technológia és multimédia fejlesztés lehetõségeinek tanulmányozása és alkalmazása. | ||
2.5. | Monitoring és kiértékelés |
2.B. Tevékenységek részletes
leírása
A munkaperiódus alaptevékenységei a következõk voltak:
5. Felszerelések installálása
(fõként információ technológia
rendszer), folyamatos használati feltételek megteremtése.
Tevékenységek összefoglalója:
(A tevékenységek leírása
a koordinátortól származik, így a
teljes projektre vonatkozó tevékenységeket
tartalmazza. Egy részletesebb összefoglalót
a 9 részmodul munkaterve tartalmaz, pl. a tantervfejlesztéssel
kapcsolatos kérdéseket.)
1996. szeptember 16. Az alternáló felsõoktatási képzés beindítása
Az egyetemi képzés 2 modulban indult
(környezettechnika, acélszerkezetek). Ezt követõen
(szeptember végén) indult be a 3. modul (folyamatszabályozás).
1996. szeptember 27. Ülés Dunaújvárosban.
Résztvevõk: Dunaferr képviselõi (Mádliné dr. Maár Ilona, a Humán Intézet igazgatója, kft. igazgatók és képviselõk: Szûcs L., Suba Z., Trencsényi I., Bakonyi F., Hufnágel L., Szloboda A.), BME professzorai (Dr. Dunai L., Dr. Loványi I., Dr. Moson P., Dr. Parti M.), az új, váltakozó képzési forma hallgatói (11 környezetvédelem, 4 acélszerkezet), más résztvevõk.
Összefoglaló.
Az ülésen elnökölt Mádliné
dr. Maár Ilona. A Dunaferr képviselõi részletesen
bemutatták a jelenlegi helyzetet, jövõbeni
terveiket. Fõként a mérnökképzésrõl
esett szó, de érintettek olyan témákat
is, mint a finanszírozás, humán erõforrás.
Moson P. összefoglalta a szendvics projektet, az egyetem-vállalatok
közös tevékenységének elsõ
eredményeit. Néhány hozzászólást
követõen a hallgatók aláírták
a szerzõdéseket a Dunaferrel a következõ
két éves váltakozó képzésre.
Az ülést követõen meglátogatták
a vállalatot.
1996. október 15. Az 1. munkaperiódusról szóló jelentés.
A jelentés tartalmazza a végzett tevékenységeket,
pénzügyi beszámolót, munkatervet a 2.
munkaperiódusra. Ezt a Phare irodának átadtuk.
1996. október 17. Hivatalos tanévnyitó ünnepség (Budapesti Mûszaki Egyetem)
Program: 10:15-10:30. Fogadás a Rektori Hivatalban
10:30-12:00. Tanévnyitó ünnepség a BME dísztermében
12:00-12:30. Információ , konzultációk, viták.
12:30-13:15. A projekt Információ Technológia rendszerének
megtekintése.
13:30- 15:00. Ebéd.
Résztvevõk:(Tanévnyitó). EU, francia vendégek, CNAM küldöttsége, konzorciumi tagok (vállalatok, szervezetek, külföldi partnerek), Magyarországi minisztériumok képviselõi, BME professzorok, az új váltakozó képzés hallgatói, a szendvics típusú képzés iránt érdeklõdõk (kb. 150 résztvevõ).
Összefoglaló.
Az ünnepségen Moson P. projekt koordinátor
elnökölt. Beszédet mondott (felszólalási
sorrendben) Dr. Bíró P., a BME rektora; Dr. Ch.
Sol, CNAM, ESCPI igazgatója; Zsíros M., Dunaferr
Humán Erõforrás igazgató; F. Nicoullaud,
a Francia Köztársaság magyarországi
nagykövete; Forgács A., Mûvelõdési
és Közoktatási Minisztérium helyettes
államtitkára; M. Monfort, Francia Külügyminisztérium;
B. Emont, Francia Mûvelõdési Minisztérium;
Hamzi Zs., a váltakozó képzés hallgatója;
M. Pincon, Francia-Magyar post-secondary képzés
együttmûködés; G. Malglaive, igazgató,
Ingénieurs 2000; Soltész P., Mûvelõdési
és Közoktatási Minisztérium. A felszólalók
méltatták az új képzési forma
fontosságát és a példaértékû
együttmûködést, ami az EU partnerek, magyar
vállalatok, minisztériumok és felsõoktatás
között létrejött. Az ünnepség
lehetõséget nyújtott az új képzési
forma bemutatására a résztvevõk számára
(egyetem képviselõi, vállalatok, hallgatók,
magyar és külföldi kormányszervek). Az
információ technológia rendszer bemutatása
annak sikeres installálását bizonyította.
A rendszer jelenleg képes általános információt
nyújtani a projektrõl és a létezõ
modulokról a World Wide Web-en.
1996. október 18. CNAM hálózati ülés (Budapesti Mûszaki Egyetem)
Az ülés célja a CNAM hálózat
bemutatása (kb. 60 központ a világban) a résztvevõ
17 magyar felsõoktatási intézménynek.
Egy ilyen központ lesz valószínüleg a
BME is, és az ülés a váltakozó
(szendvics típusú) képzési mód
kiterjesztésének elsõ lépése
volt más magyar felsõoktatási intézmények
felé.
1996. október 19. Információ Technológia kurzus (Budapesti Mûszaki Egyetem)
Bemutatásra került az IT rendszer a résztvevõ
9 modul képviselõje és a francia partnerek
részére. A rendszer használatáról
beszélgetések folytak. Elhatározták,
hogy 10, technikailag azonos (Windows 95-re telepített)
terminált alakítanak ki a folyamatos oktatási
és adminisztratív munka érdekében.
1996. október- november. A szendvicsképzés általános reklámozása.
A reklámtevékenység két
irányban történt: 1. Általános
információ a projectrõl; 2. Speciális
információk az oktatási modulokról.
Ebben az idõszakban a hangsúlyt az általános
tájékoztatásra fektettük. Alapvetõ
tevékenységek:
sajtó tájékoztatása az alternáló képzésrõl (MTI, Jövõ mérnöke, ...)
tárgyalások Dr. Gordos Géza rektorhelyettessel a különbözõ vállalat-egyetem közös képzések formáiról (Moson P., 1996. november 8). Kidolgoztak egy munkatervet a képzés jogi hátterének megteremtésére.
bemutatkozó leveleket küldtünk a BME karok dékánjaihoz.
a projekt bemutatása a BME Támogatói Köre számára - 1996. november 18.
anyagok elõkészítése
az 1997. január 14. - 15.-én megtartandó
Technológia transzfer ülésszakra.
1996. november 18. Phare Szakmai Felügyelõ Bizottság látogatása
Bizottság tagjai: Dr. Agg G. (Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium), Dr. Hollán L. (EU szakértõ, SEVRES, Franciaország), Dr. Tátrai F. (PHARE program vezetõ).
Összefoglaló: A projekt koordinátor bemutatta a CFA Hungary 2000 irodát, az információ technológia rendszert és a SANDWICH project adminisztratív file-jait.
A beszélgetések során egyebek közt a következõkrõl esett szó:
- javasolt a Dunaferr mellett más vállalatok valamint más BME karok bevonása a projektbe,
- minden anyagon meg kell jelentetni a Phare embléma mellett a program nevét és számát is,
- EU és magyar kormányszervek részvétele megkönnyíti a projekt jogi és pénzügyi hátterének megteremtését, ami igen fontos a váltakozó felsõoktatási forma hosszú távú fennmaradásához.
A project általános értékelése
nagyon jó volt.
1996. november 28-30. Tutor képzés, Balatonfüred.
Célkitûzések (korábban megfogalmazódtak):
beszélgetések az ipari képzés szakaszáról, a kettõs tutorális szerkezet véglegesítése, tennivalók, határidõk,
tutor tréning a CNAM módszerei alapján,
Információ technológia rendszer használata a tutorálásban.
Résztvevõk: CNAM szakértõk (J.M. Pajot, J.S. Chantome), Vállalati képviselõk (Dunaferr 13 résztvevõ, Alba Regia 1 résztvevõ), BME professzorai (19 résztvevõ).
Program:
Csütörtök 16:00. Megnyitó. Eddigi eredmények kiértékelése, jövõbeni
tevékenységek kitûzése (Moson P.).
16:45. Tutor-rendszer a távoktatásban, multimédiás anyagok elkészítése
(Loványi I.).
17:45. Információ technológia rendszer (Nagy A.).
19:00. Vacsora, konzultációk, fogadás.
Péntek 9:00-12:00. Tutor-tréning. A váltakozó mérnökképzés általános
tudnivalói . Fõ célkitûzés: egyetemi és szakmai szempontból egyaránt
kompetens mérnökök képzése. Fõ módszer: az egyetemi és vállalati
tutorok, valamint hallgatók és mérnökök együttmûködése, melyet a
minden szinten történõ rendszeres értékelés határoz meg. (J.M. Pajot).
15:00-18:00. Tutor-rendszer. Konkrét megvalósulás. Részletes
leírás a módszerekrõl, eszközökrõl, felhasznált CNAM
dokumentumokról. Vita (egyetem, vállalatok képviselõi). (J.S.
Chantome).
18:00-18:30. Döntések az ipari képzés szakaszáról, tutor-rendszerrõl (ld.
részletes leírás).
19:00. Vacsora. További beszélgetések.
Szombat 9:00-11:00. Összefoglaló jellegû konzultációk (koordinátor - francia
szakértõk)
Döntések:
az ipari képzés idõszakáról és más Dunaferr tevékenységekkel kapcsolatban:
1. Orientációs teszt a hallgatók részére: 1997. január 8, 10 óra (terv).
2. Tutorok végsõ kiválasztása (a szakmai témák véglegesítését követõen, rövid idõn belül - 96. dec. - 97. febr.).
3. Dunaferr kifejezte azon szándékát, hogy egy második évfolyam diákjait is fogadja a szendvicsképzés keretein belül. Látogatást tervezünk a Dunaferr-nél (valós technikai problémák bemutatásával). a modulok koordinátorai választják ki az erre legmegfelelõbb idõpontot.
4. MUNKATERV kidolgozása. Tervezett tevékenységek és idõpontok:
Ipari képzés szakaszának kezdete (acélszerkezetek: 1997. febr. 7; Környezettechnológia-menedzsment: 1997. febr.7 speciális tréning a BME-n, március közepétõl az ipari képzés szakasza).
Angol nyelv: távoktatás, 1 konzultáció havonta Dunaújvárosban.
"Dunaferr ismeretek". 1 hetes bemutató a vállalatról, találkozás az igazgatókkal (1997. április).
Menedzsment tárgyak harmonizálása
A kiértékelés formájának
és idõpontjának meghatározása.
a tutor rendszerrel és más tevékenységekkel kapcsolatban:
5. CNAM tutor-rendszerérõl szóló dokumentáció lefordítása és adaptációja (M. Pajot a szoftver elektronikus verzióját adta át részünkre).
6. CNAM dokumentáció írott
és elektronikus (internet) verzióban
is elérhetõ lesz egy kísérleti
idõszakban.
1997. január 8. Budapest.
Rátermettség, tehetségvizsgálat az elsõ évfolyam hallgatóin (14 fõ), melyet a DUNAFERR szervez. Ez az ipari képzés idõszakának egy elõkészítõ fázisa (a megfelelõ munkaterület kiválasztásában nyújtott segítséget a hallgatóknak). A felmérést Balogh A. (SHL Hungária Kft. - a Dunaferr kft. régi partnere) vezette. Írásos és szóbeli részbõl állt. Az írásbeli részei:
1. teszt Numerikus képességek (35 perc)
2. teszt Szövegértés (35 perc)
Személyes kérdõív (munkával
kapcsolatos kérdésekkel).
1997. január 13. Konzorciumi ülés, Budapest.
Résztvevõk: A 10 konzorciumi tag képviselõi, a projectben résztvevõ BME professzorok (kb. 30 fõ, a mellékelt lista alapján).
Tevékenységek összefoglalója.
1. Videofilm a CNAM bemutatására, fõként a tutor-rendszerrõl (10 perc)
2. Koordinátor (Moson P.) beszámolója az elmúlt idõszak tevékenységeirõl (1996. szeptember 1 - 1997. január), feladatok a közeljövõre (az elsõ évfolyam ipari képzésének idõszaka, PR tevékenység /általános + kurzusok szintjén/, tutor-rendszert bemutató anyagok adaptációja, információs rendszer használatának kiterjesztése, pénzügyi, jogi aspektusok), stratégiai terv.
Ch. Sol (CNAM) hozzászólása. Kiértékelés: A project igen gyorsan bontakozik ki, fontos elõrelépések történtek. Kockázati tényezõk, megoldásra váró feladatok: (i) a BME vezetésének aktívabb bevonása a pedagógiai részbe; (ii) megfelelõ belsõ struktúra kiválasztása (javaslat: az oktatás és a diploma lehet egyetemi szintû, ám a vállalati kapcsolatokat, PR, marketing tevékenységet inkább egy központ, HONG 2000, TUB PRO irányítsa; (iii) újabb résztvevõ vállalatok számának növelése.
Vita.
3. Vita (fõ témák: a hallgatók fogadása Dunaújvárosban (Mádliné dr. Maár I., Lajos T., Dunai L.); az ipari tutorok látogatása a CNAM-nál Franciaországban (Ch. Sol, Mádliné dr. Maár I.); információs anyagok véglegesítése (Gazdasági Vezetõk Kerekasztala adja majd közre - Brányik Á.); pénzügyi kérdések (Varga I.); tutor-rendszerrõl szóló anyagok adaptációja (Perger M. állítja össze, ellenõrzi Loványi I.), információ technológia rendszer (Nagy Á.), építészet modul (Matuscsák T.).
4. Konzorciumi ülés. Eddig a tevékenységek nagy részét a BME, CNAM ESCPI, Ingénieur 2000, Dunaferr, GVK végezte. A következõ idõszakban a többi konzorciumi tag aktívabb részvételét tervezzük (vállalatok, hallgatók, oktatók bevonása ált. reklámanyagok, speciális bemutatások, személyes tevékenységek útján). Eldöntötték az információs anyagok angol nyelvre való fordítását. Az oktatás különbözõ módjainak megteremtése merült fel (a képzés hossza, résztvevõ hallgatók munkaviszonya stb. szempontjából). A résztvevõk pénzügyi motiválásáról is szó esett.
5. Vacsora. Jelen ülés a második
(az elsõre 1996. januárjában került
sor Párizsban, a Phare pályázat terveinek
megfelelõen). Az általános irányvonalakról
folytattak megbeszélést, fõként külföldi
és multinacionális cégekkel kapcsolatban.
1997. január 14-15. Ipari napok. BME - Budapest.
A program célja az egyetem-vállalatok közötti kapcsolat erõsítése (mely a PHARE HU. 94.05. program fõ célkitûzése is egyben). Program:
1. Megnyitó beszédet mond Bíró P., BME rektor.
2. Fõ célkitûzések részletes bemutatója (jelenlegi helyzet felmérése, tervek) - Gordos G., BME rektorhelyettese. Itt egyebek közt hangsúlyozták a BME oktatási tevékenységének fontosságát, mely a gazdasági szektor igényeire épít és nemcsak az egyetemi campus keretein belül valósul meg (ennek jó példája a váltakozó, szendvics típusú képzés megalakítása).
3. Különbözõ ajánlatok
bemutatása a meghívottaknak (kutatás, oktatás,
stb.). A koordinátor bemutatta a SANDWICH projectet (1997.
január 14, 15:20-15:40), és a plakátot. A
project megvalósításáról folytattak
vitát, a részvételi érdekeltségrõl
(pl. Bács-Kiskun Megyei Vállalkozás Fejlesztési
Alapítvány).
1997. január 16. FRANKOFÓNIA ünnepe
J. Chirac, a Francia Köztársaság
elnöke Magyarországra látogatott. Programjában
szerepelt egy találkozás a magyarországi
fiatalokkal (kb. 3000 résztvevõ) a Budapest Sportcsarnokban.
Kiállítást rendeztek az oktatási lehetõségekrõl,
francia érdekeltségû projectekbõl.
Bemutatásra került a szendvics project is (plakát,
információs anyagok, a projectben résztvevõ
kollegák közremûködésével).
1997. január, február. Más vállalatok bevonására irányuló tevékenységek
A konzorciumi tagok aktív PR tevékenységet folytattak. A magyar nyelvû információs anyag felújításra került, elkészítettük az angol változatot.
A Gazdasági Vezetõk Kerekasztala az új információs anyagot eljuttatta mintegy 100 magyar vezetõ vállalathoz. Ezt követõen a Kerekasztal egy ülésén Horváth I., a Dunaferr vezérigazgatója bemutatta a vállalat filozófiáját, belefoglalva a szendvics típusú képzést is.
1997. január 25-29: a koordinátor látogatása az IBISTRA cégnél Berlinben. A látogatás célja az IBISTRA konzorciumi tag részvétele, a BME szendvics projectjének ismertetésében Észak-Európában (Németország, Dánia, Finnország). A tervek szerint speciális információs anyagot készítünk elõ (az angol verzió alapján). Ezt követõen a vállalat képviselõi kiválasztják az érdeklõdõ cégeket és részletes információt nyújtanak nekik. Az IBISTRA nevében Thomas Pfau (konzorciumi tag) és Fritz Steinbeck vettek részt az üléseken. Ezért a munkáért a projectbõl kb. 3000 ECU fizethetõ ki az IBISTRA-nak. Az együttmûködés további, hosszútávú finanszírozása attól függ, hogy hány vállalatot sikerül majd ezúton bevonni a váltakozó képzésbe.
A programban szerepelt egy látogatás az a&d Schulungszentrum - Berlin vállalatnál, ahol Hilbert Krüger tájékoztatta a koordinátort a továbbképzési tevékenységeikrõl és annak tapasztalatairól.
A látogatás lehetõséget nyújtott a partnerintézmény munkájának jobb megismerésére. Reális haszna késõbb mérhetõ le, a fentebb ismertetett tevékenységek sikerétõl függõen.
Perger Mária látgatása Párizsban (ESCPI, Ingénieurs 2000). Perger M. elõadó az anyanyelvi modulban, részt vesz az egyetem-vállalatok közötti együttmûködésben. Részt vett a tutorok ülésein, a kiértékelési folyamatban, felelõse a tutor-rendszer adminisztrációs anyagának fordításáért.
Más konzorciumi tagok (ÉVOSZ) aktívan
részt vettek az új modulok megteremtésében.
1997. január, február. Az oktatási idõszak záróvizsgái, ipari képzés idõszakának kezdete.
A szendvicsképzésben résztvevõ hallgatók sikeresen megfeleltek a félévi vizsgakövetelményeknek.
A 3 modul koordinátorai, kollegáikkal és a vállalatok képviselõinek segítségével intenzíven dolgoztak az ipari idõszak beindításán.
Ipari képzés idõszakának
kezdete az acélszerkezetek modul 4 hallgatója számára
(Dunaújváros). A környezettechnológia-menedzsment
modul hallgatói intenzív tréningen vettek
részt, melyet a BME szervezett a számukra.
1997. február 22-27. Párizs. Ipari tutorok látogatása.
Ipari tutorok képviselõi (7 fõ
- Dunaferr, Alba Regia-ÉVOSZ) látogatták
meg Párizsban az ESCPI és Ingénieurs 2000-t.
A delegációt Perger M. vezette.
1997. február 25. A project bemutatása a hallgatóknak.
A bemutató az EUROBUS - az Európai
Unió a Budapesti Mûszaki Egyetemen c. rendezvénysorozat
része. A koordinátor elõadást tartott
a résztvevõknek: Oktatás az EU-ban címmel.
Kiértékelés, változások,
kockázati tényezõk.
A tevékenység a tervek szerint történik, nincsen jelentõs változás a projekt szakmai részében.
A pénzügyi részben észlelhetõ
némi késedelem ( ennek az a tipikus esete, amikor
egy munkát elvégeztek egy adott idõben, de
nem történt meg a kifizetése abban az idõszakban).
Kockázati tényezõk.
Amint azt már korábban is megfogalmaztuk:
Egy ilyen típusú képzés sikere függ az ipari igényektõl. Valamennyi konzorciumi partner ebben az irányban tevékenykedik, fõként saját, hazai cégeik esetében.
A projectben 5 cég vesz részt és fogad hallgatókat. A legfontosabb ezek közt a Dunaferr (15 hallgató és a következõ évfolyamra is felvesz diákokat). Az (általános jellegû) információterjesztés ellenére jelenleg más ipari cég, amely ilyen mértékben érdeklõdne a project iránt még nincs.
Egy további kockázati tényezõ az adminisztrációs munkatársak gyakori cseréje (alapjában véve ez az alacsony fizetéseknek tudható be, egy olyan munkára ami számítógépes ismereteket és angol, francia nyelvtudást igényel ).
A képzés kari szintû koordinálásban
történik. Ennek vannak elõnyei, ám a
9 részmodul harmonizációja komoly feladat.
PHARE támogatás (beleértve
az 1-2 munkaperiódust): 125431 ECU.
PHARE alapból kiadás (beleértve
az 1-2 munkaperiódust): 70585 ECU:
Fizetési késedelmek és kisebb változtatások magyarázata.
A project pénzügyei a tervek szerint folytak, ám a fizetések késedelmek mutatkoznak. Ennek több oka is volt:
Speciális esetek:
A projekt Pénzügyi Megegyezése
(Co-finance Agreement) nem tartalmaz PHARE forrásból
külföldi utazás és tartózkodás
költségeire vonatkozó tételt. A project
megvalósítása során azonban felmerült
ilyen utazások szükségessége. Ezeket
a tartalmilag az utazás céljához kapcsolódó
forrásokból fizettük (ld. Ált. menedzsment
2.10.). Az ilyen költségek a teljes PHARE büdzsé
kb. 1%-át tették ki. Kérjük ennek a
változtatásnak az engedélyezését
a jövõben is, amennyiben ez szükséges.
Az adott idõszakban vásárolt felszerelések listája:
Lásd pénzügyi beszámoló.
2.C. Humán erõforrás, személyi jellegû ráfordítások
Lásd pénzügyi beszámoló.
A 3. munkaperiódusra tervezett tevékenységek (97.03.01-97.08.31.)
Az eredeti tervünk alapján végezzük,
azaz:
1. Információ technológia - (Koordinátor: Nagy Á.)
3. Munkaperiódus (1997. márc. 1. - 1997. aug. 31)
IT folyamatos használata.
Kiterjesztés (vállalatok, más résztvevõk).
Monitoring és kiértékelés.
2. Általános menedzsment - közös tevékenységek (Koordinátor: Moson P.)
Amint azt a Tevékenységek Munkatervének általános részében megfogalmaztuk, az Általános menedzsment folyamatos feladatai a következõk:
- konzorciumi tagok tevékenységének koordinálása, project finanszírozása,
- az új képzés jogi, pénzügyi, stb. hátterének megteremtése,
- a gazdasági és oktatási terület felé általános információk terjesztése, általános reklám,
- a modulok oktatási tevékenységének koordinálása,
- hallgatók képzési folyamatának rögzítése és követése,
- tutorálás megvalósításának metodikája,
- monitoring és kiértékelés.
Az adott idõszakban csak a tevékenységekre vonatkozó fontosabb eseményeket említettük meg.
3. Munkaperiódus (1997. márc. 1.- 1997. aug. 31)
02-03/97. Ipari szakasz indítása
02-06/97. Reklámtevékenység az 1997 szeptemberében beinduló képzésre vonatkozóan.
06-08/97. Ipari szakasz kiértékelése, tutorok beszámolója.
02-07/97. Kettõs tutorálás.
05-09/97. Hallgatók kiválasztása, dokumentáció.
02-08/97. A project jogi és pénzügyi
hátterének megteremtése.
SZAKMAI MODULOK.
Ezen modulok alaptevékenysége az oktatás,
( a modulnak megfelelõ ) tananyagfejlesztés, a karok
specialitásainak kidolgozása.
3. Építészet modul (Koordinátor: Matuscsák T., Rostás Z.)
Ez a modul tartalmazza a hasonló képzési formák indításánál várhatóan szükséges összes tevékenységet (kezdve az ipar igényeivel). A képzés 1997. szeptemberében indul.
3. Munkaperiódus (1997. márc. 1 - 1997. aug. 31.)
Tananyagfejlesztés.
Tananyagok harmonizálása az ipari igényekkel
Információ, reklám adott célcsoport részére.
Információ technológia folyamatos használata, multimédia fejlesztés.
Hallgatók toborzása, kiválasztása.
Monitoring és kiértékelés.
4. Környezetvédelem modul Lajos T., Parti M.,
5. Folyamatszabályozás modul - Arató P., Loványi I.,
6. Acélszerkezetek modul -Iványi M., Dunai L.
A felsorolt modulok 1996. szeptemberében indításra készen álltak és megkezdõdött az oktatás.
3. munkaperiódus (1997. márc. 1. - 1997. aug. 31)
Tananyagfejlesztés.
Tananyagok harmonizálása az ipari igényekkel
Folyamatos kapcsolattartás a tutorokkal és hallgatókkal az ipari képzés idõszakában.
Információ, reklám adott célcsoport részére (2. évfolyam).
Információ technológia folyamatos használata, multimédia fejlesztés.
Hallgatók toborzása, kiválasztása.
Monitoring és kiértékelés.
7. Angol kommunikáció modul - Sárvári J.,
8. Anyanyelvi kommunikáció modul - Kelemen É.,
9. Menedzsment modul - Hóka J., Gelegonya J.
Ezek a modulok azonosak minden szakmai modul esetében és alapjában véve új tantervekre épülnek. Néhány kolléga részt vesz a projekt közös tevékenységeiben is. A képzés 1996. szeptemberében indult.
3. munkaperiódus (1997. márc. 1 - 1997. aug. 31)
Tananyagfejlesztés.
Tananyagok harmonizálása az ipari igényekkel
Távoktatás az ipari képzés idõszakában. Információ technológia folyamatos használata.
Monitoring és kiértékelés.
JÖVÕBENI TEVÉKENYSÉGEK
(A PROJECT BEFEJEZTÉIG)
A project végéig tervezett tevékenységek.
A Tevékenységek Részletes
leírása szerint történik.
(Co-finance Agreement A3). Változtatás nem
szükséges. Az alaptevékenységek:
a rendszer folyamatos használata (információ
technológia, adminisztráció, oktatási
folyamat, állandó kapcsolat a konzorciumi tagok
között, fõként a CNAM-mal, egyetem-vállalatok),
a váltakozó mérnökképzés
struktúrája (jogi, pénzügyi,
módszertani stb. háttér), kiterjesztés
vállalatok, karok, felsõoktatási intézmények
bevonásával.
A jelenlegi eredmények azt mutatják,
hogy a kitûzött célokat el lehet érni
a tervezett idõszakban.
A büdzsé reális. A 2. munkaperiódusról
elmaradt kifizetésekre rövid idõn belül
sor kerül. A 3.-4. munkaperiódusban a projectet a
B mellékletben szereplõ táblázat alapján
szeretnénk finanszírozni.
Részletes terv.
1. Információ technológia - (Koordinátor: Nagy Á.)
4. munkaperiódus (1997. szept. 1. - 1998. febr. 28.)
4.1.IT rendszeres használata.
4.2.Kiterjesztés (új vállalatok, más résztvevõk).
4.3.Monitoring és kiértékelés.
2. Általános menedzsment - közös tevékenységek (Koordinátor: Moson P.)
4. munkaperiódus (1997. szept. 1 - 1998. febr. 28)
4.1. 1997. 09. 01-10. Elsõ évfolyam tanév lezárása.
4.2. 1996. 09. 16. Elsõ, második évfolyam hallgatóinak felvétele, tanév kezdete.
4.3. 1997. 10. Az új modulok egyetemi tutorainak tréningje (1 hét).
4.4. 1997. 11. Az új modulok egyetemi tutorainak tréningje (1 hét).
4.5. 1997. 11. Ülés, Irányító Bizottság ülése, a project 2. kiértékelése.
4.6. 1997. 11-12. Általános javaslatok
a szendvics típusú képzés jövõjére
vonatkozóan
SZAKMAI MODULOK.
3. Építészet modul (koordinátor: Matuscsák T., Rostás Z., Klujber R.)
4. munkaperiódus (1997. szept. 1. - 1998. febr. 28)
4.1. Tananyagfejlesztés.
4.2. Tananyag harmonizációja az ipari igényekkel.
4.3. Oktatás a tanév folyamán.
4.4. Információ technológia rendszeres használata.
4.5. Részvétel a project végsõ
kiértékelésében.
4. Környezettechnológia modul Lajos T., Parti M.,
5. Folyamatszabályozás modul - Arató P., Loványi I.,
6. Acélszerkezetek modul -Iványi M., Dunai L..
4. munkaperiódus (1997. szept. 1. - 1998. febr. 28)
4.1. Tananyagfejlesztés.
4.2. Tananyag harmonizációja az ipari igényekkel.
4.3. Oktatás a tanév folyamán.
4.4. Információ technológia rendszeres használata.
4.5. Részvétel a project végsõ
kiértékelésében.
7. Angol kommunikáció modul - Sárvári J.,
8. Anyanyelvi kommunikáció modul - Kelemen É.,
9. Menedzsment modul - Hóka J., Gelegonya J.
4. munkaperiódus (1997. szept. 1 - 1998. febr. 28)
4.1. Tananyagfejlesztés.
4.2. Tananyagok harmonizálása az ipari igényekkel
4.3. Részvétel a project végsõ kiértékelésében.