ÖSSZEFOGLALÁS (magyarul)

A magyar felsőoktatást gyakran éri kritika (a hallgatók, a gazdaság, a kormányszervek stb. részéről) a képzés túlságosan elméleti jellege, a kevés szakmai tapasztalat (különösen nemzetközi) miatt. Jelen projekt e helyzet javításához kívánt hozzájárulni.

 

A projekt keretében 2 magyar felsőoktatási intézmény (Budapesti Műszaki és Gazdaság-tudományi Egyetem /BME/, Budapesti Műszaki Főiskola /BMF/) 16 külföldi szakmai gyakorlata valósult meg elsősorban informatika témában.

A konzorcium tagjai voltak még: Dunaújvárosi Főiskola, IBISTRA (német kisvállalkozás), CNAM (francia szakképzési, felsőoktatási intézmény, szakmai tanácsadó), Duneferr (magyar nagyvállalat, szaktanácsadó).

Gyakorlatilag ugyanez a konzorcium 2000-2003-ben megvalósított két hasonló célkitűzésű projektet (INFGERM HU/00/PL/205, INFTRAIN HU/01/PL/217) 39 külföldi szakmai gyakorlattal. Itt helyhiány miatt nem térünk ki a szervezés minden elemére (a gyakorlat előkészítése, megvalósítása, nyomon követése, értékelése), csak a HU/02/PL/210 projektre jellemző fő kérdéseket tárgyaljuk. Aláhúzandó, hogy a diákság körében nagy az érdeklődés a külföldi részképzés, szakmai gyakorlatok iránt.

Már a pályázat beadását követően sajnálatosan az európai informatikai piacon válság keletkezett (csődök, elbocsátások). A német partner (IBISTRA) erőfeszítései ellenére sem sikerült jelentős számú vállalati fogadókészség biztosítása. A 2002. nyarán Tiszaugon tartott konzorciumi ülést követően a projektben érintett hallgatói, vállalati kör kiszélesedett, módszertani, szervezési változások, új megoldások kerültek bevezetésre (megőrizve az előző időszak értékeit, pl. a kettős tutorálást) a korábbi projektekhez képest. Ezek főbb elemei:

ˇ        A BME vezetése 2002. nyarán létrehozta a Leonardo intézményi koordinátor intézményét (hasonlóan az EU Socrates/Erasmus akadémiai csereprogram intézményi koordinátorához) az egyetem minden kara hallgatói szakmai gyakorlata támogatására.

ˇ        A koordinátor intézmény csatlakozott a FACE (www.face.net.tc) és LEO-NET hálózatokhoz. Az utóbbiban több mint száz európai tagintézmény kölcsönösen segíti egymást a szakmai gyakorlatok megszervezésében (www.leo-net.org ).

ˇ        Az EU országok gyakorlatához hasonlóan fokozottan építettünk a hallgatók, felsőoktatási intézmények (BME, BMF) saját kapcsolatrendszerére.

A fentiek eredményeként a vállalt feladatot sikerült túlteljesíteni (15 helyett 16 utazó) kisebb módosításokkal (BME, BMF hallgatók voltak a kedvezményezettek, Németország mellett más célországok is szerepeltek).

Ez a projekt menedzsment eddig kb. 150 külföldi szakmai gyakorlatot szervezett 7 Leonardo projekt (köztük a mobilitási nívódíjjal kitüntetett HU/01/Pl/202) keretében. Mind a tájékoztatásnál, mind a projekt lebonyolításánál fontos szerepet kap a modern információs technológia (pl. www.bme.hu egyetemi honlap Leonardo része, www.tampont.bme.hu internetes újság, vagy a projekt főbb adatait tartalmazó http://tutor.nok.bme.hu honlap.

A tapasztalatokat igyekezünk terjeszteni egyetemi, országos (pl. az Magyar Televízió az ORTT támogatásával egy kb. 25 perces filmet készíttetett a Leonardo program bemutatására, melyben a mobilitási programokat a BME példáján szemléltették), nemzetközi szinten. Ez utóbbira lehetnek példák az alábbiak:

ˇ        ICEE 2003 - International Conference on Engineering Education konferencia /lásd  www.ineer.org/

, ahol a " Student Exchange Programs (academic, practical placements) in Europe" című előadásban részletesen bemutatásra, elemzésre kerül e projekt is.

ˇ        A koordinátor (a Magyarországi Nemzeti Leonardo Iroda képviseletében) részt vesz és bemutatja a tapasztalatainkat az  European Association for International Education (EAIE) 15. éves konferenciája (Bécs, 2003. szeptember 10-13.) "LEONARDO DA VINCI - együttműködés az EU tagjelölt országokkal" című szekció ülésén. A részletekről www.eaie.org .

Összességében a vállalások teljesültek, az EU Leonardo program ismertsége növekedett, a projekt tapasztalatai jelentősen hozzájárultak a BME külföldi szakmai gyakorlatok rendszere továbbfejlesztéséhez (jelezzük, hogy az elfogadott 2003, 2004.. évi Leonardo mobilitási projektek már ezen új alapokon készültek).

Summary (in English)

This project supported the foreign practical placements for 16 students (mainly in informatics) of 2 Hungarian higher educational institutions (Budapest University of Technology and Economics /BUTE/, Budapest Polytechnic /BPT/)

Another members of consortium were: Dunaújváros Polytechnic, IBISTRA (German  PME) CNAM (French vocational, higher educational institution - expert), Dunaferr (Hungarian GE - expert).

Practically the same consortium realized in 2000-2003 2 Leonardo mobility projects (INFGERM HU/00/PL/205, INFTRAIN HU/01/PL/217) with similar objectives for 39 internships. Here because of the lack of space we do not consider all elements of organizational process (preparation, realization, follow up, evaluation of placements), it will be concentrated only on the special aspects of this (HU/02/PL/210) project. It should be underlined that there is a high interest of students to participate in foreign practical placements.

Unfortunately followed the application (in winter 2001-02) an economic crisis started at the informatics market (bankruptcies, dismissals). Despite of efforts of the German partner (IBISTRA) there was not enough receiving enterprises. The consortium evaluated the situation in summer 2002 at its meeting in Tiszaug (Hungary), and decided to widen the targeted students and enterprises, to introduce new methodological, organizational solutions (but preserving the successful parts, e.g. double tutorship) with respect to the earlier projects. Their main elements are:

ˇ        BUTE created in 2002 a Leonardo institutional coordination unit (similarly to the EU Socrates / Erasmus academic exchange unit) with objective to support the foreign practical placements for students of all faculties.

ˇ        The coordinating institution has joined the networks FACE (www.face.net.tc) and LEO-NET (www.leo-net.org , where more than 100 European institutions mutually help each other in the organization of internships).

ˇ        Following the practice of EU countries more emphasis is given to the own contacts of students and institutions (BUTE, Budapest Polytechnic).

As a result of the above mentioned new elements the task of the project has been realized (16 placements instead of 15 planned) with some minor modifications (students of 2 institutions, involvement of other EU countries besides Germany).

This project management unit has organized about 150 foreign practical placements in the framework of 7 Leonardo projects (among them the mobility award winning HU/01/PL/202). Besides the "classical" methods (Leonardo wall newspaper, posters, letters etc.) the modern information technology (e.g. the Leonardo part of BUTE homepage www.bme.hu , the internet newspaper www.tampont.bme.hu , or the homepage of the projects http://tutor.nok.bme.hu ) plays an important role both in the information and management.

The experience has been disseminated on university, national (e.g. The Hungarian National Television has prepared a 25 minutes film about the Leonardo program. The mobility projects have been presented by BUTE), international level. Here we cite only the:

ˇ        ICEE 2003 - International Conference on Engineering Education (see  www.ineer.org ), where in the presentation " Student Exchange Programs (academic, practical placements) in Europe" this project was discussed as well.

ˇ        The coordinator (as a representative of Hungarian National Leonardo Office) took part and presented our experience at the 15th Annual Conference of European Association for International Education (EAIE) in Wien, Austria, September 10-13. The title of the session: "LEONARDO DA VINCI - cooperation with Accession Countries". Details www.eaie.org .

Finally one can state that this project has significantly contributed to the development of BUTE foreign practical placements system (we remark that the accepted mobility projects of years 2003-2004 are already based on these new ideas developed here).