ÖSSZEFOGLALÁS (magyarul)
A magyar felsőoktatást gyakran éri
kritika (a hallgatók, a gazdaság, a kormányszervek stb. részéről) a képzés
túlságosan elméleti jellege, a kevés szakmai tapasztalat (különösen nemzetközi)
miatt. Jelen projekt e helyzet javításához kívánt hozzájárulni.
A projekt keretében 2 magyar
felsőoktatási intézmény (Budapesti Műszaki és Gazdaság-tudományi Egyetem /BME/,
Budapesti Műszaki Főiskola /BMF/) 16 külföldi szakmai gyakorlata valósult meg
elsősorban informatika témában.
A konzorcium tagjai voltak még:
Dunaújvárosi Főiskola, IBISTRA (német kisvállalkozás), CNAM (francia
szakképzési, felsőoktatási intézmény, szakmai tanácsadó), Duneferr
(magyar nagyvállalat, szaktanácsadó).
Gyakorlatilag ugyanez a konzorcium
2000-2003-ben megvalósított két hasonló célkitűzésű projektet (INFGERM HU/00/PL/205, INFTRAIN HU/01/PL/217) 39 külföldi szakmai
gyakorlattal. Itt helyhiány miatt nem térünk ki a szervezés minden elemére (a
gyakorlat előkészítése, megvalósítása, nyomon követése, értékelése), csak a HU/02/PL/210 projektre jellemző fő kérdéseket tárgyaljuk.
Aláhúzandó, hogy a diákság körében nagy az érdeklődés a külföldi részképzés,
szakmai gyakorlatok iránt.
Már a pályázat beadását követően sajnálatosan az európai
informatikai piacon válság keletkezett (csődök,
elbocsátások). A német partner (IBISTRA) erőfeszítései ellenére sem sikerült
jelentős számú vállalati fogadókészség biztosítása. A 2002. nyarán Tiszaugon tartott konzorciumi ülést követően a projektben
érintett hallgatói, vállalati kör kiszélesedett, módszertani, szervezési
változások, új megoldások kerültek bevezetésre (megőrizve az előző időszak
értékeit, pl. a kettős tutorálást) a korábbi
projektekhez képest. Ezek főbb elemei:
ˇ
A BME vezetése 2002. nyarán létrehozta a Leonardo intézményi
koordinátor intézményét (hasonlóan az EU Socrates/Erasmus
akadémiai csereprogram intézményi koordinátorához) az egyetem minden kara
hallgatói szakmai gyakorlata támogatására.
ˇ
A koordinátor intézmény csatlakozott a FACE (www.face.net.tc)
és LEO-NET hálózatokhoz. Az utóbbiban több mint száz európai tagintézmény
kölcsönösen segíti egymást a szakmai gyakorlatok megszervezésében (www.leo-net.org ).
ˇ
Az EU országok gyakorlatához hasonlóan fokozottan építettünk a
hallgatók, felsőoktatási intézmények (BME, BMF) saját kapcsolatrendszerére.
A fentiek eredményeként a vállalt feladatot sikerült
túlteljesíteni (15 helyett 16 utazó) kisebb módosításokkal (BME, BMF hallgatók
voltak a kedvezményezettek, Németország mellett más célországok
is szerepeltek).
Ez a projekt menedzsment eddig kb.
150 külföldi szakmai gyakorlatot szervezett 7 Leonardo projekt (köztük a
mobilitási nívódíjjal kitüntetett HU/01/Pl/202)
keretében. Mind a tájékoztatásnál, mind a projekt lebonyolításánál fontos
szerepet kap a modern információs technológia (pl. www.bme.hu egyetemi honlap Leonardo része, www.tampont.bme.hu
internetes újság, vagy a projekt főbb adatait tartalmazó http://tutor.nok.bme.hu
honlap.
A tapasztalatokat igyekezünk terjeszteni
egyetemi, országos (pl. az Magyar Televízió az ORTT támogatásával egy kb. 25
perces filmet készíttetett a Leonardo program bemutatására, melyben a
mobilitási programokat a BME példáján szemléltették), nemzetközi szinten. Ez
utóbbira lehetnek példák az alábbiak:
ˇ
ICEE 2003 - International Conference on Engineering
Education konferencia /lásd www.ineer.org/
, ahol a " Student Exchange Programs (academic, practical placements)
in Europe" című előadásban részletesen bemutatásra, elemzésre kerül e
projekt is.
ˇ
A koordinátor (a Magyarországi
Nemzeti Leonardo Iroda képviseletében) részt vesz és bemutatja a
tapasztalatainkat az European
Association for International Education (EAIE) 15. éves konferenciája (Bécs,
2003. szeptember 10-13.) "LEONARDO DA VINCI - együttműködés az EU
tagjelölt országokkal" című szekció ülésén. A részletekről www.eaie.org
.
Összességében a vállalások
teljesültek, az EU Leonardo program ismertsége növekedett, a projekt
tapasztalatai jelentősen hozzájárultak a BME külföldi szakmai gyakorlatok
rendszere továbbfejlesztéséhez (jelezzük, hogy az elfogadott 2003, 2004.. évi Leonardo mobilitási projektek már ezen új alapokon
készültek).
Summary (in
English)
This project supported the foreign practical placements
for 16 students (mainly in informatics) of 2 Hungarian higher educational
institutions (Budapest University of Technology and Economics /BUTE/, Budapest
Polytechnic /BPT/)
Another members of consortium were: Dunaújváros
Polytechnic, IBISTRA (German
PME) CNAM (French vocational, higher educational institution -
expert), Dunaferr (Hungarian GE - expert).
Practically the same consortium realized in 2000-2003 2
Leonardo mobility projects (INFGERM HU/00/PL/205, INFTRAIN HU/01/PL/217) with similar objectives for 39 internships. Here
because of the lack of space we do not consider all elements of organizational
process (preparation, realization, follow up, evaluation of placements), it
will be concentrated only on the special aspects of this (HU/02/PL/210) project. It should be underlined that there is a high
interest of students to participate in foreign practical placements.
Unfortunately followed the application (in winter 2001-02)
an economic crisis started at the informatics market (bankruptcies, dismissals).
Despite of efforts of the German partner (IBISTRA) there was not enough
receiving enterprises. The consortium evaluated the situation in summer 2002 at
its meeting in Tiszaug (Hungary), and decided to
widen the targeted students and enterprises, to introduce new methodological,
organizational solutions (but preserving the successful parts, e.g. double
tutorship) with respect to the earlier projects. Their main elements are:
ˇ
BUTE created in 2002 a Leonardo institutional
coordination unit (similarly to the EU Socrates / Erasmus academic exchange
unit) with objective to support the foreign practical placements for students
of all faculties.
ˇ
The coordinating institution has joined the networks
FACE (www.face.net.tc)
and LEO-NET (www.leo-net.org
, where more than 100 European institutions mutually help each other in the
organization of internships).
ˇ
Following the practice of EU
countries more emphasis is given to the own contacts of students and
institutions (BUTE, Budapest Polytechnic).
As a result of the above mentioned new elements the task
of the project has been realized (16 placements instead of 15 planned) with
some minor modifications (students of 2 institutions, involvement of other EU
countries besides Germany).
This project management unit has organized about 150
foreign practical placements in the framework of 7 Leonardo projects (among
them the mobility award winning HU/01/PL/202). Besides the
"classical" methods (Leonardo wall newspaper, posters, letters etc.)
the modern information technology (e.g. the Leonardo part of BUTE homepage www.bme.hu
, the internet newspaper www.tampont.bme.hu
, or the homepage of the projects http://tutor.nok.bme.hu
) plays an important role both in the information and management.
The experience has been disseminated on university, national
(e.g. The Hungarian National Television has prepared a 25 minutes film about
the Leonardo program. The mobility projects have been presented by BUTE),
international level. Here we cite only the:
ˇ
ICEE 2003 - International Conference on Engineering
Education (see www.ineer.org
), where in the presentation " Student
Exchange Programs (academic, practical placements) in Europe" this project
was discussed as well.
ˇ
The coordinator (as a representative of Hungarian National
Leonardo Office) took part and presented our experience at the 15th
Annual Conference of European Association for International Education (EAIE) in
Wien, Austria, September 10-13. The title of the session: "LEONARDO DA
VINCI - cooperation with Accession Countries". Details www.eaie.org
.
Finally one can
state that this project has significantly
contributed to the development of BUTE foreign practical placements system (we
remark that the accepted mobility projects of years 2003-2004 are already based
on these new ideas developed here).