LEONARDO DA VINCI
NEMZETI IRODA
MAGYARORSZÁG
LEONARDO DA VINCI PROGRAM
Megállapodás száma:HU/03/PL/203 |
A megállapodás időtartama: 24
hónap |
||
Év:2003 |
Ország: Magyarország |
A projekt hossza: 24 (hónap) |
|
Projekt címe:Mérnöki szakmai
gyakorlatok a Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen |
|||
Szerződéskötő intézmény: Budapesti
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
|||
A szerződéskötő intézmény hivatalos képviselője: Dr. Zrínyi Miklós rektorhelyettes |
|||
A beszámoló mely időszakra vonatkozik |
.2003/06/01 –tól -2005/05/31 –ig |
||
Szerződés módosítás(ok) |
Igen Nem x |
||
NYILATKOZAT
Alulírott ezennel kijelentem, hogy a
jelen beszámolóban foglalt, illetve annak mellékletét képező adatok pontosak és
mindenben megfelelnek a valóságnak. Különösképpen a beszámolóban feltüntetett
pénzügyi adatok, melyek összhangban állnak a mobilitási projekt szervezése és a
kedvezményezettek felkészítése során felmerült, valamint a projektben tervezett
külföldi gyakorlat(ok)/csereprogram(ok) teljesítésével kapcsolatban felmerült
mobilitási költségekre fordított tényleges kiadásokkal.
..........................................................................................................................................................
(A
szerződéskötő intézmény hivatalos képviselőjének (a szerződés aláírójának)
eredeti aláírása)
Név:
Dr. Zrínyi Miklós
A szerződéskötő intézményben betöltött munkakör: rektorhelyettes
Dátum: 2005. június 30.
A beszámolót az alábbi címre juttassák el:
Leonardo Nemzeti Iroda
1438 Budapest 70, Pf. 508
A SZERZŐDÉSKÖTŐ INTÉZMÉNY ADATAI |
Az intézmény neve magyarul (Tüntessék fel az intézmény teljes
nevét, valamint rövidített elnevezését, ha van ilyen!) |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) |
Az intézmény neve angolul, franciául vagy németül |
Budapest University of Technology and Economics (BME) |
Az intézmény székhelye
Utca |
Műegyetem rakpart |
Házszám |
1-3 |
Irányítószám |
H-1521 |
Város |
Budapest |
Ország |
Magyarország |
A
kapcsolattartó személy adatai
Név |
Mr x Ms□ |
Dr. Moson Péter |
|
Beosztás |
BME Leonardo intézményi koordinátor |
||
Utca |
Bertalan Lajos |
||
Házszám |
2 |
||
Irányítószám |
H-1521 |
||
Város |
Budapest |
||
Ország |
Magyarország |
||
Telefon |
++ /+36/1-4632690, mobil: +36/30-9329626 |
||
Fax |
++ /+36/1-4631291 |
||
E-mail |
moson@bme-tk.bme.hu |
||
Honlap |
|||
Az intézmény hivatalos
képviselője |
|||
Név |
Mr x Ms□ |
Dr. Zrínyi Miklós |
|
Beosztás |
rektorhelyettes |
||
Az intézmény
típus kódja [1] |
Régiókód |
Szektorkód (max
3) |
Méretkód |
||
U |
HU01 |
M80 |
|
|
S7 |
A projekt jellemzése [2](max
3 kulcskifejezés angol, francia vagy német nyelven) |
||
Access to Vocational training |
University/industry cooperation |
|
I. A MOBILITÁSI
PROJEKT ÁTTEKINTÉSE |
1.
CÉLCSOPORT
Jelölje meg a projektben szereplő célcsoportot:
Külföldi gyakorlatok: A – Szakmai alapképzésben résztvevő fiatalok B – Felsőoktatásban tanuló diákok C – Fiatal dolgozók, friss diplomások Csereprogramok : D – Vállalatok HR vezetői, szakképzési döntéshozók, oktatók,
foglalkoztatási tanácsadók E – Szaknyelvet oktatók, szaknyelvi tanácsadók |
2.
A KEDVEZMÉNYEZETTEK SZÁMA
|
A kedvezményezettek összlétszáma |
A kedvezményezettek neme |
|
A fogyatékos kedvezményezettek száma |
|
|
|
Nő |
Férfi |
|
|
A benyújtott pályázatban foglaltak szerint |
18 |
|
|
|
0 |
A támogatásra elfogadott projektben foglaltak szerint |
18 |
|
|
|
0 |
A tényleges megvalósulás szerint |
17 |
4 |
13 |
|
0 |
II. A PROJEKT
LEÍRÁSA |
3.
A PROJEKT ÁTTEKINTÉSE
Kérjük, adjon rövid (egy oldalas) áttekintést mobilitási
projektjük fő tartalmi elemeiről (témák, technológiai és képzési területek,
partnerek, a kiutazás programja), a projektben elért eredményekről, valamint az
eredmények terjesztésének módjairól, sikerességéről.
Értékelje, hogy a projekt megvalósítása során mennyiben
teljesítették a pályázatban foglalt célokat.
Fejtse ki a külföldi gyakorlatok/csereprogramok
hasznosságát a kedvezményezettek szempontjából, és mutassa be, milyen módon
ismerték el a megszerzett kompetenciákat.
Kérjük, a
projekt áttekintését angol, francia vagy német nyelven is szíveskedjen
elkészíteni és a beszámolóhoz mellékelni.
A projekt
kitűzött célja18 felsőbb éves mérnökhallgató összesen 360 hetes külföldi
szakmai gyakorlatának megszervezése volt. A megvalósult projekt végül 17 hallgató összesen 365 hetes
gyakorlatát bonyolította le, azaz összességében a megvalósult gyakorlatok
hosszabbak voltak, mint a tervezettek. Ennek oka elsősorban az, hogy a magas
színvonalú, mind a hallgató, mind a vállalat számára hasznos gyakorlatok egy
viszonylag hosszabb alapozó, betanuló periódust igényelnek, ezért a
pályázatban tervezett 20 hét általában rövidnek bizonyult egy gyakorlatra. A BME 1999 óta vesz részt a Leonardo
Programban, lényegében változatlan menedzsmenttel. A kialakult
munkamódszerek a megvalósítás folyamán finomodnak és változnak, az adott
helyzethez igazodva. A jelen mobilitási projekt statisztikáját vizsgálva
összefoglalhatjuk, hogy a fogadó vállalatok között jelen voltak korábbi
partnerek és új vállalatok is. Az országok tekintetében a korábbi évekhez
hasonlóan Németországgal a
legaktívabb az együttműködés, de új
országokként megjelentek cégek például Írországból és Görögországból. A
korábbi informatikus túlsúlyt egyre inkább kiegyensúlyozottabb szakmai skála
váltja fel (a BME 8 karából 5-nek a
hallgatója vett részt). A projekt
megvalósulását tekintve már egy új
generációs projektnek tekinthető. A korábbi években lebonyolított sikeres
projektek felkeltették a BME-n a hallgatók és az oktatók érdeklődését,
melynek következményeképpen a gyakorlatok létrejöttében a hallgatói és
oktatói aktivitás, kapcsolati tőke felhasználása sokkal jelentősebb volt,
mint korábban. Szervezetileg is megszilárdult a külföldi szakmai gyakorlatok
helyzete. A BME 2002-ben létrehozta a Leonardo
intézményi koordinátori funkciót (hasonlóan a már korábban megalakult
Socrates / Erasmus Irodához, melyet szintén egy intézményi koordinátor
vezet). Ezen projekt volt az első, melyet már az egyetem új szervezeti
egysége nyújtott be. A
projektmenedzsment korábbi stratégiáját – hallgatók toborzása, vállalatok
felkutatása, majd hallgató-vállalat párosítása – új gyakorlat váltotta fel,
amelyet a hallgatók és oktatók nagyobb aktivitása jellemzett, a
projektmenedzsment szerepe csökkent a gyakorlatok létrejöttében, viszont nőtt
a minőség biztosításának irányában. Mindezt kedvező változásnak tekintjük,
amely fejlődést több éves Leonardo mobilitási tevékenység alapozott meg. Az
2004-es és 2005-ös években már jelentős mennyiségi
(ez évben csak a Leonardo program keretében összesen 98 új külföldi szakmai
gyakorlat megszervezésére van lehetőség), és minőségi (ezt mutatja például, hogy az egyik projektünk bekerült
Európa 5 legjobb mobilitási projektje közé, és 2005-ben az Oslóban
megrendezett Leonardo konferencián elismerésben részesült) növekedést is vont maga után. A szakmai
gyakorlatok jelentősége a hallgatók
számára a későbbi munkavállalás szempontjából egyre nő. A szakmai tudás
gyarapodásán túl, a magas szintű nyelvtudás és a munkatapasztalat egyaránt
fontos elemei az álláskereső életrajzának. Ezen túl kiemelendő, hogy a
Leonardo gyakornokok nemzetközi kapcsolati tőkére tesznek szert, ami
különösen vonzó lehet lehetséges munkáltatóik szempontjából. A Leonardo
programban való részvétel az egyetem
kapcsolatrendszerét is növelte. Hálózatokhoz csatlakoztunk (Leo-Net, FACE), a
menedzsment tudatos disszeminációs tevékenységet
folytat (sajtó, TV, szemináriumok – konferenciák, szakcikkek stb.). Összességében
megítélésünk szerint a HU/03/PL/203 mobilitási projektet a BME sikeresen
végrehajtotta, a projekt hozzájárult a szakmai gyakorlatok szerepének
növeléséhez. A BME Leonardo
da Vinci programbeli részvételéről, beleértve ezt a projektet is további
információk találhatóak a Tudományos és Nemzetközi Igazgatóság honlapján www.tudig.bme.hu a Leonardo / Szakmai
gyakorlatok részre kattintással. SUMMARY (in
English) The goal of the project was to organize
foreign practical placements for 18 higher year engineering students for
altogether 360 weeks. The implemented project carried out a slightly modified
program, there were 17 students on
practical training for altogether 365
weeks, so on average the implemented work periods were longer than the
planned ones. The reason for it was that a high quality practical training,
which is useful for the student and for the company as well requires a
relatively long preparation and foundation period at the company, so the
originally planned 20 week period proved to be insufficient in many cases. This project can be viewed as a new generation mobility project
concerning its implementation. The successful Leonardo projects of the
previous years created a wider interest among the students and the professors
of BME, the outcome of which was a more active participation of students and
staff members in setting up student-company co-operations. The utilization of
existing company-university relationships became a lot more significant, than
before. Foreign practical placements have found their place in the organizational
structure of the university, following the establishment of the Leonardo Institutional Coordinator
function ( similarly to the Socrates/Erasmus Office, which is led by an
institutional coordinator as well) in 2002. The first Leonardo project application
prepared by the new unit of the university was this mobility project. The former strategy of the Leonardo project
management – recruiting students and companies and then pairing them – has
been replaced by a new practice, which was based on the greater activity of
students and teachers. The project management therefore had lesser role in
placing the students, but its role in quality issues became more significant.
We consider it an improvement, which was made possible by years of hard work
establishing Leonardo mobility at BME. In 2004 and 2005 this resulted in
significant quantitative ( in 2005 alone BME was awarded financing for 98
Leonardo placements) and qualitative
(a project of BME has been chosen as one of the five best European mobility
projects and it was presented and praised at a conference in Oslo in 2005) growth as well The
professional experience is getting more and more important in the process of
finding employment. Besides the attained professional skills, the high level
foreign language competencies and the foreign work experiences are all very
important part of the cv of a job seeker. It should also be underlined that
the Leonardo trainees gain international enterprise connections, business
relations, which might be very attractive for prospective employers. The participation in the Leonardo Program has
increased the networking potentials of BME as well. We joined Leonardo
networks (Leo-Net, FACE) and the project management puts great emphasis on dissemination (newspapers, television,
seminars, conferences, professional publications, etc.). Our overall opinion is that BME has
successfully implemented the HU/03/PL/203 mobility project and contributed to
the development of the significance of foreign practical placements. More information about the activity of BME
related to the Leonardo da Vinci program and this project www.tudig.bme.hu. |
4.
A PROJEKT MEGVALÓSÍTÁSA
Írja le és értékelje a külföldi
gyakorlat/csereprogram előkészítésére, szervezésére, nyomonkövetésére,
értékelésére és terjesztésére vonatkozó tevékenységeket az alábbi öt alpont
segítségével.
4.1. A
PROJEKT INDÍTÁSA
Az együttműködés indítása Ezen projekt a BME 3 korábbi sikeresen megvalósított Leonardo da
Vinci mobilitási projektjét (HU/00/PL/205, HU/01/PL/217, HU/02/PL/210, a
harmadik projekt jelölt volt a 2004. évi magyarországi „Mobilitási Nívódíj”
elismerő címre)) követte magasabb évfolyamú hallgatók külföldi szakmai
gyakorlatának megszervezésében. A konzorciumi tagok egy részével (CNAM, INSA
de Rennes) már több éve együttműködünk oktatási-, ipari kapcsolatok témában.
Az előző három projekttől eltérően itt nem alkalmaztunk a cél országban
közvetítő partnert. A vállalati fogadókészség megszervezésében a pályázók,
illetve mentoraik támaszkodhattak még a többi konzorciumi tagra is.
Kiemelendő a Leo-Net hálózat (www.leo-net.org), mely 26 európai ország 130 intézményét
(köztük 2002 óta a BME) tömöríti a Leonardo szakmai gyakorlatok
megszervezését segítő céllal. A kedvezményezettek mobilitását
akadályozó tényezők Nehezen megoldható akadályozó tényező nem
volt. A jelentősebb utánajárást kívánók között megemlítenénk a német
munkavállalási engedély beszerzése kérdését. Ez a téma is 2005-től érdemben
megoldódott, leegyszerűsödött. Források felkutatása Hasonlóan a korábbi évekhez
a külföldi szakmai gyakorlatok még mindig nem általánosak a hazai
felsőoktatásban. A Leonardo program nyújtotta lehetőséggel élve az egyetemek
igyekeznek növelni e gyakorlatok számát. A Leonardo támogatást szinte minden
esetben kiegészítette valamilyen vállalati hozzájárulás is (ami időnként nem
egyszerűen dokumentálható: pl. olcsóbb szállás, étkezés biztosítása).
Aláhúzandó, hogy célunk és most már gyakorlat is, hogy a Leonardo program
keretében megvalósult gyakorlatok mellett a vállalatok fogadjanak további, nem
Leonardo finanszírozott, hallgatókat is. Ilyen például a jelen projekt
esetében az RLE német cég. |
4.2. A KÜLFÖLDI
GYAKORLATOK/CSEREPROGRAMOK ELŐKÉSZÍTÉSE
A kedvezményezettek toborzása, kiválasztása Az elnyert projekt, a részvétel lehetősége széleskörűen
meghirdetésre került intézményi
szinten (honlap – www.tudig.bme.hu,
internetes újság, intézményi Leonardo faliújság
stb.). Törekedtünk arra, hogy az egyetem minél több kara részesüljön a
támogatásban. Kiépülőben van (hasonlóan a Socrates / Erasmus programhoz) a kari Leonardo koordinátorok rendszere
is. A projekt koordinátor személyesen elbeszélgetett,találkozott minden
érdeklődő hallgatóval. A jelentkezők elkészítették a pályázati anyagaikat (idegen nyelvű szakmai önéletrajz; oktatói
ajánlólevél a mentorálás elvállalásának jelzésével; vállalati fogadókészség,
rövid munkaterv; felkészítési igény megjelölése stb.). A kiválasztás ez alapján történt elsősorban a szakmai, kisebb
részben nyelvi szempontok alapján figyelembe véve a pályázatban megjelölt
prioritásokat is. Pedagógiai, kulturális és nyelvi felkészítés A projekt keretében
megvalósult szakmai gyakorlatok többségükben különböző időpontban különböző
országok különböző vállalatainál kerültek lebonyolításra. Így egyedi felkészítésre volt szükség.
Mindemellett kialakultak közös elemek, melyekből néhányat felsorolunk:
|
4.3. A PROJEKT NYOMONKÖVETÉSE ÉS
ÉRTÉKELÉSE
A kedvezményezettek mentorálása, szakmai felügyeletének
biztosítása A projektben résztvevő hallgatók szakmai felügyelete
kettős (vállalati – egyetemi) tutorálás, mentorálás mellett folyik. A
támogatás nagymértékben kiutazásuk előtt megkezdődik, megtörténik. Valamennyi
adminisztratív problémájukkal a BME Leonardo Iroda munkatársaihoz fordulhatnak.
A szakmai jellegű problémák megoldásához elsősorban az egyetemi mentor,
esetenként az adott kar kijelölt felelőse járul hozzá (például Vegyész-,
Közlekedésmérnöki Karok). A végzés előtt álló hallgatóknál többnyire a
diploma témavezetője az egyetemi mentor. Lehetőség szerint a szakmai tutorok
(vállalati - egyetemi) személyesen is találkoztak. Azok a gyakorlati helyek
ahova elhelyezkedtek gyakran személyes egyetemi, vagy hallgatói kapcsolatok
eredményei, ezért a szakmai munka színvonala, illetve a hallgatói igényhez
való illeszkedése adott. Több esetben előfordult, hogy a gyakorlat eredménye
olyan komoly szakmai eredmény, hogy az diplomamunka értékű volt. A projekt értékelése A projekt értékelését a hallgatók időközi illetve végső
beszámolója alapozza meg. A szakmai tevékenység leírásán kívül olyan
kérdésekre is válaszolniuk kell, ami a projektmenedzsment munkáját értékeli,
és válaszaik alapján azt fejlesztjük is. |
4.4. A KÜLFÖLDI GYAKORLAT/CSEREPROGRAM
ELISMERÉSE
A szakmai gyakorlatok elismerése az egyes karokon
eltérő, a helyi sajátosságoknak megfelelően illeszkedik a hallgatók egyéni
programjába. Az alapszabály az, hogy a műszaki szakok képesítési követelményeiben
szerepel egy kötelező (jelenleg minimum 6 hét) szakmai gyakorlat. Ideális esetben a hallgató abban a félévben, időszakban
vesz részt a külföldi gyakorlaton, amikor a programjában (az adott szak
mintatantervében) éppen szakmai gyakorlat / diplomatervezés szerepel, és ezt az
egyetem elfogadja teljesítettnek. A szakmai gyakorlat, tartalmától függően, a
diplomamunka érdemi elkészítésében is segítségükre van. Ezt a hallgató
magyarországi szakmai vezetője tanúsítja. Abban az esetben, ha egyik feltétel
sem teljesült, akkor mind a felsőoktatási intézmény, mind a külföldi cég nagy
fokú rugalmasságot tanúsított, hogy a hallgató megfelelő számú kredtit pontot
tudjon teljesíteni a gyakorlati félév alatt (egyéni vizsgarend,
szabadság...). Erre az időszakra esett az EUROPASS bizonyítványok hazai bevezetése. A projekt munkatársai
részt vettek az erről tartott tájékoztatókon, konferencián. A bizonyítvány
széleskörű elterjedése a közeljövőben várható. A formális elismertetés mellett a kedvezményezettek
többsége jól elvégzett munkája után a vállalattól egy tanúsító iratot (ajánlólevél stb.) kapott, melyet be
tud építeni majd későbbi álláskereső dokumentumai közé. |
4.5. AZ EREDMÉNYEK TERJESZTÉSE
A Leonardo program, projektek eredményeinek
terjesztését különböző szinteken, célcsoportoknak végezzük. Ez egy folyamatos
feladat, itt az adott projektidőszak főbb eseményei részletezésére kerül sor: Hallgatók A BME hallgatói képviselete és az általa fenntartott
többnyire elektronikus fórumok (pl. Támpont) bevonása illetve nyomtatott
sajtótermékek (pl. Jövő Mérnöke) felhasználása volt az alapvető módszer. A
BME Leonardo Iroda létrehozása már önmagában is a jobb tájékoztatás célját
támogatta. Ezen iroda hírei megtalálhatóak a BME honlapja nemzetközi
kapcsolatokat részletező részén (www.tudig.bme.hu).
Egy faliújság is létesült (az Aulában központi helyen), ahol az aktuális
információk, az elérhetőségünk megtalálható. A hallgatók toborzásakor
meghívtuk az előző Leonardo mobilitási projektben résztvevő hallgatók egy
részét is, ezt nagyon hatékony eszköznek, követendő példának találtuk. Hazai közvélemény Munkatársaink
(Varga Ildikó, Moson Péter) több hazai konferencián, Leonardo ülésen közreműködtek
(pl. Budapest, 2004. november 19. /Varga/.
EUROPASS konferencia). A Magyar Televízió az ORTT
támogatásával „Uni-Jó” címmel filmet (kb. 25 perc) készíttetett a Leonardo
program bemutatására. A mobilitási programok szervezését a BME példáján
mutatták be. Nemzetközi
szinten A projekt
munkatársai rendszeres résztvevők (meghívott előadóként), cikkeket
publikálnak a szakmai gyakorlatok, egyetem – ipar kapcsolattartása témában. Néhány példa előadásokra
(időnként poszter bemutatókkal, szakcikkel, kiadvánnyal együtt):
Elérhetőségünk,
tevékenységünk több szakmai gyakorlat honlapon megjelent, így a Leo-Net
szervezetén (www.leo-net.org ), a FACE
az európai felsőoktatás - szakmai gyakorlatokat (elsősorban kémiai témában)
bemutató, vizsgáló Leonardo hálózati projekt honlapján (www.face.net.tc ). Mindezen
disszeminációs tevékenység elősegíti szélesebben a magyar felsőoktatás és a
gazdaság kapcsolatai növelését, szűkebb értelemben a mérnöki szakmai
gyakorlatok bővülését. Meggyőződésünk szerint ez hozzájárul hallgatóink jobb
felkészültségéhez, hazánk, térségünk, Európa versenyképessége növeléséhez. |
4.6. FELMERÜLT NEHÉZSÉGEK ÉS JAVASLATOK
Nehézségek Hasonlóak voltak a korábbi, a végrehajtás időszakát
tekintve is egymásba átnyúló projektekéhez. A megvalósítás közben felmerülő leggyakoribb probléma a
munkavállalási engedélyekkel volt kapcsolatos. Kisebb cégek, akik nem
ismerték a jogszabályi feltételeket, irodánktól kértek segítséget, de ehhez esetenként
a mi ismereteink is hiányoztak. Külön köszönet a Leonardo Nemzeti Iroda
munkatársainak, akik türelemmel és gyorsan segítettek nekünk a megoldásban.
Mára a németországi gyakorlatot már megismertük, illetve a rendszer is
egyszerűsödött, újabb országok esetén ezt a megismerési folyamatot mindig
újra kell kezdenünk. A másik problematikus terület az egyéni szerződések
módosítása volt. Többnyire hosszabbítani kívánt a cég és a hallgató, és ennek
a precíz megoldását nem ismertük, de a hallgatók érdekében igyekeztünk
rugalmasan megoldást találni. Jövő A BME rendszeres
pályázó a Leonardo da Vinci programban. A már jelzett kiépülő szervezeti
keretek (Leonardo Iroda, egyetemi, kari koordinátorok stb.) feltételezik a
hosszú távú részvételt a programban. Új elemekként
megemlíthetőek:
|
5.
AZ EREDMÉNYEK AZONOSÍTÁSA
Számoljon be
az elért eredményekről a projekt különböző szereplői (kedvezményezettek, küldő-
és fogadó intézmények, közvetítő intézmények) szemszögéből, valamint mutassa be
a projekt további hatásait az adott szektorra, illetve régióra nézve az alábbi
öt alpont segítségével!
5.1. A
PROJEKT MEGVALÓSÍTÁSÁNAK ÁTTEKINTÉSE
A
kedvezményezettek közül 4 nő és 13 férfi, azaz a tervezettnél nagyobb a
férfiak aránya. Ez a BME sajátosságából adódik, de a női jelentkezőket
kiemelten támogatjuk (2004-től ennek hatására meg is növekedett arányuk). 11-en
Németországban, 2-en Görögországban, 2-en Írországban, 1 fő Franciaországban,
1 fő Hollandiában volt. A kétéves
projekt időtartama alatt, 2-en 2003 őszi-,10-en 2004 tavaszi félévében
utaztak, 4-en 2004 nyarán és 1 fő 2005 őszi félévében. A tavaszi félév a
végzéshez közel álló hallgatók számára a legkedvezőbb, ekkor ugyanis
diplomaíró szemeszterük van, a nyári gyakorlatok pedig azért előnyösek, mert
az adott kar képzési programjában kötelező nyári gyakorlat szerepel és a
Leonardo gyakorlattal azt teljesítik. A fogadó
vállalatok közül az Opsira GmbH és az RLE International összesen 6 hallgatót
fogadott, ezekkel a cégekkel évek óta tart az együttműködés, magas
színvonalon, kölcsönös megelégedettség mellett. Az ír Shannon
Engine Support Limited egy hallgatót fogadott, elsőként Írországból. A magas
színvonalú diplomatervezést segítő gyakorlat eredményeképpen a gyakornoknak a
diploma megszerzése után állás is kínáltak. Írországba egy másik hallgató is
utazott, aki környezetvédelmi kutatásokat végzett. Külön kiemelte, hogy
gyakorlati ideje alatt több konferenciára is delegálták, komoly betekintést
kapott az Európai Unió környezetvédelmi stratégiájába. Egy másik hallgató
Drezdában szintén hasonló témával foglalkozott, a szemét újrahasznosításával
kapcsolatos munkát látott el. Az
építészhallgatók körében egyre népszerűbb a program. Ketten is kisebb tervező
cégnél dolgoztak (Franciaországban és Hollandiában). Nagy megelégedéssel
számoltak be arról, hogy felelősségteljes, önálló munkákat bíztak rájuk. Mindketten
megjegyezték, hogy olyan tervezési feladatot teljesítettek, amiből, életükben
először, épület is készült. A
német Schrick GmbH elsőként fogadott BME hallgatót (egyetemi kapcsolatok révén),
aki autógépészeti csúcstechnológiával ismerkedhetett ott meg, aminek
kiemelkedő diplomamunka lett az eredménye. Számos céghez hasonlóan, ennél a
cégnél angolt és németet is használtak munkanyelvként, ami a nemzetközi
kapcsolatokkal, kutatásokkal rendelkező európai cégek esetében általános, a
hallgatók számára viszont nagy kihívás. Összességében
elmondható, hogy valamennyi gyakorlat sikeres volt, komolyabb problémáról
senki nem számolt be. Szakmailag és személyes fejlődésüket tekintve viszont
nagyon hasznosnak találták a hallgatók. Több kiemelkedő diplomamunka is
született. |
5.2. A PROJEKT EREDMÉNYEI A
KEDVEZMÉNYEZETTEK SZEMPONTJÁBÓL
Az előző
pontban részletezett, szakmailag sikeres gyakorlatok beszámolóiból idézzük a
következőket: ·
Véleményem szerint sokkal hasznosabb az így
külföldön töltött idő a későbbi élet szempontjából, mintha mondjuk tanulni
jöttünk volna ki egy egyetemre valamilyen (pl. Erasmus) ösztöndíjjal. ·
Nagyon hasznosnak találom ezt a programot több
szempontból is. Először is a nyelv miatt, ritka jó lehetőség ez a
nyelvtanulásra, a szaknyelvről nem is beszélve. Másrészt ez az első munkahelyem,
ahol bár még „csak” gyakorlatos vagyok, de rendes 8 órás munkaidőben
dolgozom, rendes feladatokkal, a munkám nem „kávéfőzésben” merül ki ·
A gyakorlat alatt az építészeti tervezés teljes
spektrumát gyakorolhattam, betekintést nyerve arra, hogyan működik az ilyesmi
Hollandiában. ·
Életemben először tervezhettem olyasmit, ami
–minden bizonnyal – meg fog épülni. ·
…olyan környezetben és megrendelői igények
mellett dolgozhattam, amely az iroda szerint is ritkaságszámba megy. Eddigi
legnagyobb szakmai élményem volt ez a tervezési feladat és nem csak azért,
mert ez lesz életem elsőként megvalósuló épülete, hanem, mert úgy érzem, hogy
tudásom maximumát tudtam belevinni a tervbe. ·
Összességében rengeteget tanultam ebből a 14 hét
szakmai gyakorlatból és nem utolsó sorban nagyon értékes barátokat szereztem. ·
A napi kommunikáció német nyelven történt,…, de
az angoltudásomra is szükségem volt a Jaguárral történő kapcsolattartás
során, bár ezt a nyelvet soha nem tanultam nyelviskolában. ·
A váltómechanizmus tervezését ugyanakkor teljes
egészében rám bízták. ·
A cég és a tanszék kapcsolata már több évre
nyúlik vissza és remélem még sokáig meg is marad, hiszen nyugodt szívvel
ajánlhatom minden közlekedésmérnök hallgatónak. ·
A kutatás végrehajtásában szabad kezet kaptam,
bár folyamatosan beszámoltam a projekt helyzetéről, előmeneteléről. ·
Kint tartózkodásom alatt több konferencián vettem
részt, ahol hasznos információkat hallottam és emellett szakmai kapcsolatok
kialakítására is lehetőségem volt. ·
Ilyen jellegű tevékenység Magyarországon nem
található meg, ezért esett választásom a Remscheidben elhelyezkedő
vállalatra. ·
A gyakorlati hely Németországban található és a
cég hivatalos nyelveként az angolt használták, hiszen multinacionális, több
országban illetve kontinensen megtalálhatók üzemeik. Így nem csak a német,
hanem az angol nyelvtudásomat is gyarapíthattam, a műszaki szakkifejezésekkel
együtt. ·
A végzett munkában az elvárt nagy önállóság volt
az alapvető újdonság. ·
A Leonardo programnak sok hasznos oldala van.
Elsőként azt emelném ki, hogy nagymértékben segíti a problémamegoldó képesség
fejlesztését és a szervezőképességet, valamint a kommunikációt. A program
következő hasznossága a gyakorlat keretén belül tapasztalható, egyszerre
fejleszti a nyelvtudást és a szakmai ismereteket… Véleményem szerint, ha nem
megfelelő ütemben halad a nyelvtudás, akkor az veszélyezteti a feladatok
elvégzését. Végül, pedig a szakmai kapcsolatok kiépítéséhez is jó lehetőséget
ad a program által támogatott gyakorlat. Az elvégzett munkával jó
referenciákat teremthetünk, amit később az álláskeresésnél előnyösen
használhatunk fel. ·
Ennek hiányában valószínűleg nem juthattam volna
el az autó ill. motorfejlesztés közelébe, és nem tehettem volna szert ilyen
átfogó tapasztalatokra. |
5.3. A
KÜLFÖLDI GYAKORLATOK/CSEREPROGRAMOK ÉRVÉNYESÍTÉSE/ TANUSÍTÁSA/ ELISMERÉSE
5.4. A
PROJEKT HASZNOSSÁGA AZ EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREK SZEMPONTJÁBÓL ÉS EGYÉB HATÁSOK
Hazánkban a műszaki felsőoktatás képesítési
követelményei előírnak szakmai gyakorlatot. A fentiek miatt a BME kari
(szakok) tantervei több, kevesebb mértékben szintén tartalmaznak szakmai
gyakorlatot. A jelentős hallgatói igény mellett (amit a minden évben a
végzettek körében készített felmérés rendszeresen igazol), a sikeres Leonardo
projektek is ösztönzik az érdekelteket a külföldi szakmai gyakorlatok
számának növelésére. A fentieket igazolja az Egyetemi Tanács 2005. április
25-i ülésén elfogadott Javaslat a BME
stratégia célkitűzésére dokumentum alábbi részlete. „A BME hagyományaira építve fenntartja és lehetőségei szerint
fejleszti idegen nyelven folyó képzéseit. Az egyetem aktívan részt kíván
venni a nemzetközi oktatási és szakmai gyakorlatok csereprogramokban (pl. EU
Socrates / Erasmus, Leonardo), törekedik közös képzési formák létrehozására a
világ vezető egyetemeivel.” Itt csak jelezzük, hogy e projekt konzorciuma
felsőoktatási tagjaival (Milánó, Párizs, Rennes) több közös képzése,
csereprogramja van egyetemünknek. A megvalósítás során szerzett tapasztalatok és kapcsolatok
reményt adnak arra, hogy ezen tevékenység a Leonardo program keretein belül
és kívül is folytathatóvá és finanszírozhatóvá válik, és a külföldi szakmai
gyakorlatok, egyéb programok lehetőséget egyre több hallgató veheti igénybe. A disszeminációs tevékenység
közben megismerjük az EU országok gyakorlatát (egyes intézményekben már
minden hallgatónak kötelezően kell külföldi tanulmányt, vagy szakmai
gyakorlatot folytatnia). Az egész kelet-közép európai régiót az utóbbi időben
gyakran éri kritika (pl. a 4.5. pontban említett bonni német Leonardo
konferencián), hogy keveset tesznek a külföldi diákok magyarországi
vállalatoknál való elhelyezése ügyében. A 4.6. pontban már említett Leonardo
kísérleti pályázat elfogadása vélhetőleg jelentősebb előrelépéshez vezetne az
itt felvetett témákban is. |
5.5. TOVÁBBI INFORMÁCIÓK, MEGJEGYZÉSEK,
ÉSZREVÉTELEK
- |
III.
PARTNEREK
6.
INFORMÁCIÓ A PARTNEREKRŐL
KÜLDŐ INTÉZMÉNYEK
N° |
Ország (kód) |
Az intézmény/szervezet neve nemzeti nyelven |
Típus (kód) |
Régió (kód) |
Szektor (kód) |
Méret (kód) |
Kapcsolattartó személy |
Utca, házszám Város Irányítószám |
Telefon, Fax, E-mail |
A küldött kedvezményezettek száma |
|
Név |
F/N |
||||||||||
1 |
HU |
Budapesti Műszaki és Gaz-daságtudományi Egyetem |
U |
HU01 |
M80 |
S7 |
Dr. Moson Péter |
F |
Bertalan L. u. 2 Budapest, 1111 |
+3614632690 +3614631291 |
17 |
FOGADÓ INTÉZMÉNYEK
N° |
Ország (kód) |
Az intézmény/szervezet neve nemzeti nyelven |
Típus (kód) |
Régió (kód) |
Szektor (kód) |
Méret (kód) |
Kapcsolattartó személy |
Utca, házszám Város Irányítószám |
Telefon, Fax, E-mail |
A fogadott kedvezménye-zettek száma |
|
Név |
F/N |
||||||||||
1 |
DE |
Opsira GmbH |
PME |
DE11 |
72 |
S2 |
Robert Klug |
F |
88250 Weingarten
Leibnizstr 20. |
|
2 |
2 |
DE |
RLE International GmbH |
PME |
DEA2 |
72 |
S3 |
Nicolaus Barabássy |
F |
Köln, Robert-Bosch Strasse
10 D50769 |
|
4 |
3 |
GR |
Nokia Greece – Athens |
GE |
GR3 |
32 |
S5 |
Yiannis Koulas |
F |
Athens, 151 Kfissias Ave.,
Marousi |
+302106127980 |
2 |
4 |
IE |
Mendes Limited |
PME |
IE025 |
64 |
S1 |
Graham Lightfoot |
F |
Bridge House, Main Street,
Scariff, Co. Clare, |
061924260 |
1 |
5 |
FR |
C.Offner
J.P.Gilch F.Kalk P.H.Tran Société d’Architecture |
PME |
|
45 |
S1 |
J.P.Gilch |
F |
67205 Strasbourg
7, Rue de Parc France |
0388569797 |
1 |
6 |
BE |
De Werff
Architectuur |
PME |
|
45 |
S1 |
Ir. Riétte van
de Werff |
N |
3071 LM
Rotterdam, Van de Takstraat 72 |
|
1 |
7 |
DE |
Peschel-Motoren-Entwickungsgeselschaft
mbH |
|
|
|
|
Horst Peschel |
F |
D-51643
Gummersbach Mühlenstrasse 14/C |
|
2 |
8 |
DE |
Stadtreinigung
Dresden GmbH |
|
|
|
|
Herr Saalbach |
|
Pfotenhauerstr
46. 01307 Dresden |
035144455281 |
1 |
9 |
DE |
Dr. Schrick GmbH |
|
|
|
|
Dr. Robert
Schumacher |
|
Dreherstra. 3-5.
42899 -remscheid |
|
1 |
10 |
IE |
Shannon Engine Support
Limited |
|
|
|
|
Michael Moore |
F |
Aviation House
Shannon Industrial Estate, Co. Clare |
|
1 |
11 |
DE |
Bilfinger Berger
AG Niederlassung Hochbau München |
|
|
|
|
Frank Jainz |
N |
D-81379 München
Kistlerhofstrasse 144 |
|
1 |
KÖZVETÍTŐ INTÉZMÉNYEK (Amennyiben vannak a projektben)
N° |
Ország (kód) |
Az intézmény/szervezet neve nemzeti nyelven |
Típus (kód) |
Régió (kód) |
Szektor (kód) |
Méret (kód) |
Kapcsolattartó személy |
Utca, házszám Város Irányítószám |
Telefon, Fax, E-mail |
|
Név |
F/N |
|||||||||
1 |
AT |
DANUBE Europaische Bildung, Forschung und Technologie |
CR |
|
|
|
Iris Gruber |
N |
Zieglergasse 28, A - 1070, Wien |
+43 1 524 06 06 22, +43 1 524 06 06 99, igruber @danube.or.at |
2 |
FR |
Conservatoire National des Asrts et Métiers (CNAM) |
U |
|
|
|
Francois Laulan/ Christophe Proudhom |
F |
Saint-Martin 292Paris 75141 |
+33140272751 +33140272070 |
3 |
FR |
INSA de Rennes (Institut National des Sciences Appliques de Rennes) |
U |
|
|
|
Jean-Claude Rival |
F |
20 avenue des Buttes Coesmes -CS 14315 35043 Rennes (Cedex) |
+33-299286543 +33-299486400 jean-claude rival@insa-rennes.fr |
4 |
IT |
Politecnico di Milano |
U |
|
|
|
Giancarlo Spinelli |
F |
Piazza Leonardo da Vinci 32 I - 20133 Milano |
+39-02-2399.2542, Fax:
+39-02-2399-2339, cri.promozione@polimi.it |
5 |
LI |
Fachhochschule Liechtenstein |
U |
|
|
|
Mirjana Matic |
N |
Fürst-Franz-Josef-Strasse, FL-9490 Vaduz |
+423 265 11 07 +423 265 12 65 mirjana.matic@fh-liechtenstein.li |
Megjegyzés: A táblázatok
kitöltéséhez, kérjük, használja a megfelelő kódokat.
Kérjük,
használjon újabb oldalakat, amennyiben szükséges.
IV. PÉNZÜGYI
TÁBLÁZATOK |
7.
PÉNZÜGYI ÖSSZESÍTŐ ÉS RÉSZLETEEZŐ
TÁBLÁZATOK
Kérjük, töltse ki a 4.a.iv számú mellékletben található
Excel táblázatot!
A támogatás második részlete átutalásának feltétele az záróbeszámolóval
együtt a támogatás fennmaradó részletének pontos összegét is megjelölő, annak
folyósítására vonatkozó írásbeli kérelem megküldése a Nemzeti Irodának.
V. A
KEDVEZMÉNYEZETTEK ADATAI
8.
A KEDVEZMÉNYEZETTEK AZONOSÍTÁSA –
KÜLFÖLDI GYAKORLAT/CSEREPROGRAM
Az alábbi két táblázatba írt adatok statisztikai célokat szolgálnak. A
kedvezményezettek nevének megadása nem kötelező.
KÜLFÖLDI GYAKORLATOK/CSEREPROGRAMOK
ADATAI |
||||||||||||||
N° |
A kedvezményezett neve (fakultatív) |
A kedvezményezett neme (F/N) |
A kedvezményezett fo-gyatékos személy? (I/N) |
A kedvezményezett életkora a kiutazás kezdetekor |
A kedvezményezett lakóhelye (régiókód) |
A kedvezményezett képzési szintje illetve foglalkozási területe (kód) |
A külföldi gyakorlat/csereprogram időtartama hetekben |
A külföldi gyakorlat/ csereprogram helyszíne (régiókód) |
Az alkalmazott munkanyelv(ek) – max. három (nyelvi kód) |
Küldő intézmény |
Fogadó intézmény |
A külföldi gyakorlat/ csereprogram érvényesítése igazolása elfogadása
(kód) |
||
1 |
Boja Bence |
F |
N |
24 |
HU01 |
LS3.3 |
20 |
DE11 |
DE |
|
|
BME |
Opsira GmbH |
VA5 |
2 |
Haris Benedek |
F |
N |
25 |
HU01 |
LS3.3 |
26 |
DEA2 |
DE |
EN |
|
BME |
RLE International GmbH |
VA5 |
3 |
Haydeé Noelia Castro
Hurtado |
N |
N |
23 |
HU01 |
LS3.3 |
22 |
GR3 |
EN |
GR |
|
BME |
Nokia Greece – Athens |
VA5 |
4 |
Kaszás Dóra |
N |
N |
25 |
HU01 |
LS3.3 |
25 |
IE025 |
EN |
|
|
BME |
Mendes Limited |
VA5 |
5 |
Nyiráti László |
F |
N |
23 |
HU01 |
LS3.3 |
22 |
GR3 |
EN |
GR |
|
BME |
Nokia Greece - Athens |
VA |
6 |
Rózsás László |
F |
N |
26 |
HU04 |
LS3.3 |
23 |
DE11 |
DE |
AN |
|
BME |
Opsira GmbH |
VA5 |
7 |
Szmutka Zsolt |
F |
N |
23 |
HU07 |
LS3.3 |
26 |
DEA2 |
DE |
EN |
|
BME |
RLE International GmbH |
VA5 |
8 |
Szilágyi Ervin |
F |
N |
27 |
HU04 |
LS3.3 |
26 |
DEA2 |
DE |
EN |
|
BME |
RLE International GmbH |
VA5 |
9 |
Varga Attila |
F |
N |
23 |
HU01 |
LS3.3 |
26 |
DEA2 |
DE |
EN |
|
BME |
RLE International GmbH |
VA5 |
10 |
Balázs Péter |
F |
N |
23 |
|
LS3.3 |
17 |
|
DE |
|
|
BME |
Dr. Schrick GmbH |
VA5 |
11 |
Jamnicky Tibor |
F |
N |
26 |
|
LS3.3 |
25 |
|
EN |
|
|
BME |
Shannon Engine Support Limited |
VA5 |
12 |
Kovács Dániel |
F |
N |
24 |
HU1 |
LS3.3 |
16 |
|
DE |
|
|
BME |
Stadtreinigung Dresden GmbH |
VA5 |
13 |
Pál Attila |
F |
N |
24 |
|
LS3.3 |
14 |
|
DE |
|
|
BME |
Peschel-Motoren-Entwickungsgeselschaft mbH |
VA5 |
14 |
Pásztor Ádám |
F |
N |
24 |
HU1 |
LS3.3 |
16 |
|
EN |
DE |
|
BME |
De Werff Architectuur |
VA5 |
15 |
Pathy-Nagy Zoltán |
F |
N |
25 |
HU1 |
LS3.3 |
14 |
|
DE |
EN |
|
BME |
Peschel-Motoren-Entwickungsgeselschaft mbH |
VA5 |
16 |
Szabó Kinga |
N |
N |
25 |
|
LS3.3 |
14 |
|
FR |
EN |
|
BME |
C. Offner J.P.Gilch F.Kalk P.H.Tran société d’Archtecture |
VA5 |
17 |
Szerencsi Judit |
N |
N |
23 |
|
LS3.3 |
29 |
|
DE |
|
|
BME |
Bilfinger Berger AG Niederlassung Hochbau München |
VA5 |
Megjegyzés: A táblázatok
kitöltéséhez, kérjük, használja a megfelelő kódokat.
Kérjük,
használjon újabb oldalakat, amennyiben szükséges.
VI. MELLÉKLETEK |
Kérjük, mellékelje az összes kedvezményezettel, illetve a
fogadó intézményekkel kötött megállapodások másolatát és a kedvezményezetti
beszámolók 20%-át.
Mellékelje továbbá a fogadó intézmények igazolását a
megvalósított külföldi gyakorlat(ok)ról/csereprogram(ok)ról, melyet a fogadó
intézmény képviseleti joggal rendelkező vezetője aláírásával hitelesített. Az
igazolásnak tartalmaznia kell a programban résztvevő Kedvezményezettek
listáját, a külföldi gyakorlat/csere időtartamát, valamint az elvégzett
feladatok és a szakmai programok felsorolását.
A Főpályázónak, a Leonardo Nemzeti Iroda kérésére, be
kell nyújtania a projekttel összefüggő dokumentumokat és pénzügyi bizonylatokat
a Leonardo da Vinci támogatás szabályszerű felhasználásának alátámasztására.
A Főpályázó köteles az említett dokumentumokat és a
projekttel összefüggő valamennyi pénzügyi bizonylatot a támogatás utolsó
részletének kézhezvételét követő 5 évig megőrizni.
Az
intézményük és a Tempus Közalapítvány között létrejött támogatási szerződés
értelmében a támogatás fennmaradó része átutalásának feltétele az utolsó
részlet pontos összegét is megjelölő, folyósítására vonatkozó írásbeli kérelem
benyújtása. Kérjük, ne felejtsék el a záróbeszámolóval együtt a Nemzeti
Irodának megküldeni ezen dokumentumot is.
ÁTVÉTELI ELISMERVÉNY |
Az átvételi
elismervényt a nemzeti iroda visszajuttatja intézményüknek, ezzel igazolva záróbeszámolójuk beérkezését. Kérjük,
hogy az alábbi táblázatot pontosan töltsék ki!
A projekt címe: Mérnöki szakmai gyakorlatok a Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetemen
A pályázó intézmény neve |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
||
A kapcsolattartó személy neve |
Dr. Moson Péter |
||
Utca, házszám |
Bertalan Lajos u. 2. |
||
Az ország kódja, irányítószám, város |
H-1111, Budapest |
||
|
|
|
|
Az záróbeszámoló beküldésének időpontja |
2005 / 06 / 30 |
||
___________________________________________________________________________
A
Leonardo Nemzeti Iroda tölti ki
A
beérkezett dokumentumok:
Záróbeszámoló Mellékletek |
Hiánypótlás,
mihamarabbi benyújtásra (max. két héten belül):
|
Igazoljuk, hogy a projektre vonatkozó záróbeszámolót
megkaptuk:
Ország |
Év |
Projekttípus |
Projektszám |
HU |
04 |
PL
/ EX |
|
Kérjük, hogy a
Nemzeti Irodával történő kapcsolattartás során minden esetben hivatkozzon a
fenti projektszámra.
Üdvözlettel,
Dátum: _________ Aláírás:
____________________________________________
Név :
__________________________________________________________________
Beosztás : __________________________________