Az 1997 nov.7-8-I Sandwich konferencia záróülésén elhangzott javaslatok

1. Az ipari fél egybehangzó kérése, hogy az ipari szakaszban szerezhessenek kreditpontot a hallgatók.

Az 1. ponttal összhangban szükségesnek látszik az ipari tutorok oktatói szerepének megerõsítése.

A hallgató értékelése jogilag és tartalmilag tisztázott legyen, a javasolt kreditpontot az egyetemi tutorral közösen adhassák.

Mérlegelendõ a mûegyetem tiszteletbeli oktatója cím

2. A tutori tapasztalatok összegyûjtése és átadása szükséges ( összesítés, kézikönyv )

-Ebben kérjük a már gyakorló tutorok segítségét, tapasztalataikat írásban juttassák el irodánkhoz.

3. Egyetértés mutatkozik abban a tekintetben, hogy a karokra háruló plusz adminisztratív, marketing…stb terhek csökkentése, valamint a hatékonyság növelése érdekében létre kellene hozni egy " alternáló képzési" központot, a francia INGÉNIEURS 2000 mintájára. A TANOK vezetése ezt elviekben támogatja, pályázati formában finanszírozási lehetõséget keresünk.

4. Javasoljuk, hogy a hallgatók és az ipari fél között hamarabb történjen meg a kapcsolatteremtés.

A villamoskari és építészkari tapasztalatok alapján a harmadik év végére a hallgatók már "elkeltek". Ha viszont ilyen ipari kapcsolata már van a hallgatónak, akkor a szendvics képzés ehhez tisztább, egyetemi kereteket tud biztosítani. Ezeken a karokon ez látszik a hallgatók bevonásának leghatékonyabb módjának. Egyben a diverzifikálást ( több ipari partner bevonását) is szolgálná, lásd 5. Pont.

Az ipari fél számára a korábbi kapcsolatfelvétel arra is adna lehetõséget, hogy olyan tárgyakat vehetne fel a hallgató, ami speciálisan a késõbbi ipari feladatában alkalmazható lenne.

5. Diverzifikáció

Több ipari fél bevonása kívánatos

Több oktatási intézmény bevonása kívánatos

Ez a feladat már egy ezzel foglalkozó szervezet függvénye ( lásd 3.pont ), a karok ezt nem tudják teljes mértékben felvállalni.

6. Homogenizálás.

A humán tárgyak oktatása egységes legyen

Az ipari szakasz ( legalábbis egy cégnél ) minden karon egyszerre induljon.

Tisztázni kell ki felel a humán tárgyakért, azokért is kreditpontot kellene adni ( ez nem minden karon valósul meg) . Játszik-e ebben szerepet a tutori értékelés?

Mûködjön a távoktatási forma.

7. Felmerült egy plusz félév lehetõsége, de ezt nem javasoljuk. Nem reális, nincs finanszírozása.

8. A szendvics terminológia nem szerencsés. Komolytalanságot sugall. Javaslatokat várunk (pl. ipari hátterû képzés, alternáló képzés…)

9. Világosan meg kell határozni a 3 fél ( hallgató / cég / egyetem ) érdekeit.

tutorok ösztönzése fontos ( ki finanszírozza?)

cég-egyetem: szakmai kapcsolat, melynek a hallgató a hordozója ( alapvetõ egyetemi érdek)

Az érdekek feltárása világossá teszi, hogy piacképes- ez a forma.

Az emlékeztetõt készítette: Varga Ildikó