Gazdaság és felsõoktatás

"Szendvicsképzés" a DUNAFERR-nél



Az értékelés rendszere

Annak érdekében, hogy a hallgatók fejlõdésük elõrehaladásáról folyamatosan visszajelzést kaphassanak, több lépcsõs értékelési rendszert alakítottunk ki. Az értékelésnek a célja, hogy a leendõ mérnökök havonta szembesüljenek azzal, hogy munkájukat hogyan ítélik meg a tutorok, megfelelõ lépéseket tettek-e a feladatok megoldása érdekében, kialakították-e a szükséges együttmûködést a munkaterületükön, illetve a következõ idõszakban milyen irányba kell változtatniuk munkájukon, együttmûködési készségükön, szorgalmukon vagy viselkedésükön.

A mérnökjelöltek értékelése

Az értékelés elsõ lépcsõje a mérnök-tutorok által havonta kitöltött értékelõlapon alapul (1. számú adatlap). Minden hónap végén rendszeres értekezletre kerül sor, amelyen valamennyi tutor részt vesz, megbeszélik tapasztalataikat, és elmondják véleményüket a hallgatókról az értékelõlap szempontjai szerint. Ezek után minden tutor egyéni elbeszélgetés keretében megismerteti a hallgatót a róla készült értékeléssel és közösen kialakítják a következõ idõszak feladatait, egyeztetik az elvárásokat.

Az értékelés második lépcsõje a kéthavonkénti kiértékelõlapon keresztül valósul meg (2. számú adatlap). Minden második hó végén az egyetem tutorai és a mérnök-tutorok az általuk külön-külön kitöltött értékelõlapokat közös megbeszélésen egyeztetik, majd ezek után közösen beszélgetnek a hallgatókkal, értékelik a feladat megoldásának addigi teljesítményét és szintén meghatározzák a következõ idõszak követelményeit.

Az értékelés harmadik szintje az ipari gyakorlat utolsó két hetében zajlik, az úgynevezett “szendvicskonferencia" keretében. A diákok, az egyetemi tutorok és az ipari tutorok a Dunaferr szakembereinek, valamint diáktársaik jelenlétében rövid prezentáció keretében adnak számot a félévben végzett munkájukról, az általuk választott feladat megoldásáról. A prezentációt megelõzõen már értékelésre kerül dolgozatuk az elvégzett munkáról, majd a prezentációt követõen a dolgozat, a prezentáció, valamint a félév során készített értékelések összesítése alapján a tutorok együttesen értékelik a hallgatót, bemutatják neki féléves fejlõdésüket, s azt, hogy milyen mértékben feleltek meg egy leendõ mérnökkel szembeni elvárásnak.

A mérnök-tutorok együttmûködése, értékelése

Annak érdekében, hogy az ipari tutorok felelõsségteljesen tudják végezni munkájukat, rendszeres konzultációk szükségesek a vállalatvezetés és a tutorcsoport között. A kéthavi értékeléseket követõen ezért minden esetben találkozóra kerül sor a személyügyi igazgatók, a Dunaferr Rt. humán igazgatója, valamint az ipari tutorok között. A megbeszélés témája mindig az eddigi tapasztalatok, problémák, lehetõségek értékelése, s ezek alapján a következõ idõszak elvárásainak meghatározása.

A szendvics félév közepén sor kerül a tutoroknak a diákok általi értékelésére, amely szintén kérdõív formájában történik (3. számú adatlap). A kérdõív elsõsorban arra vonatkozik, hogy a diák véleménye szerint õ milyen mértékben tud együttmûködni a tutorral, alkalma van-e elegendõ idõt konzultálni vele, támogatja-e az egyéni kezdeményezéseit. Az értékeléseket a személyügyi igazgatók beszélik meg a mérnök-tutorokkal és szükség esetén közösen megoldást keresnek a tutorálás rendszerének továbbfejlesztésére. Erre az értékelésre a félév végén szintén sort kell keríteni, hiszen a tutor ugyanolyan mértékben érdekelt a feladatmegoldásban, mint a hallgató, mivel a diák az õ vállalatának egyik fontos problémájával foglalkozik, a problémának a megoldására tesz javaslatot, s adott esetben a tutor személyes ösztönzése is függ a közös munka sikerétõl.