Egész
életen át tartó tanulás program 2007-2013
Leonardo da
Vinci
Pályázati űrlap
Mobilitási projektek
2.0. verzió - 2007.02.28.
2007. évi pályázati forduló
A Tempus
Közalapítvány tölti ki:
A projekt száma: LdV-HU-07-…… -…….
Európai Bizottság
1. Általános
információk
1.1.
Célcsoport
Kérjük, jelölje meg x-szel a
projektben részt vevő résztvevők célcsoportját! Csak egyet jelöljön meg!
Szakmai alapképzésben részt vevő fiatalok |
|
Munkavállalók, munkanélküliek |
X |
Szakképzési szakértők |
|
Ha a Szakmai alapképzésben részt vevő fiatalok célcsoportját jelölte
meg, kérjük, adja meg a résztvevők képzésének nevét és OKJ-számát! Szükség
esetén bővítse további sorokkal a táblázatot!
Szakma megnevezése |
Képzés OKJ-száma |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.
A projekt címe
A projekt címe magyarul (max. 50 karakter) |
Fiatal
Diplomás Mérnökök Szakmai Gyakorlata |
A projekt címe angolul, németül vagy franciául |
Practical Placements of Young Engineering Graduates |
1.3.
A projekt céljai
Projektje az Egész életen
át tartó tanulás program melyik céljának megvalósításához kapcsolódik leginkább?
Kérjük, jelöljön meg x-szel legalább egy
általános és egy operatív célt!
|
|
a)
az ismeretek, készségek és képesítések megszerzése és
felhasználása céljából tartott képzéseken és továbbképzéseken részt vevő
személyek támogatása a személyes fejlődés, a munkavállalói esélyek és az európai
munkaerőpiacon való érvényesülés megkönnyítése érdekében |
X |
b)
a szakoktatási és -képzési rendszerek, intézmények és
gyakorlatok minőségi javításának és az e téren megvalósuló innovációnak a
támogatása |
|
c)
a szakoktatás, -képzés és mobilitás vonzóbbá tétele a
munkáltatók és magánszemélyek számára, valamint a szakképzésben részt vevő
munkavállalók mobilitásának elősegítése |
|
|
|
a)
a szakmai alapozó oktatásban, szakképzésben és
továbbképzésben érintett személyek egész Európára kiterjedő mobilitása
minőségének javítása és mennyiségének növelése azzal a céllal, hogy a
vállalkozásokhoz történő gyakorlatok száma az Egész életen át tartó tanulás
programjának végére legalább évi 80 000-re növekedjen |
X |
b)
az oktatási és képzési szolgáltatást nyújtó intézmények vagy
szervezetek, a vállalkozások, a szociális partnerek és más érintett szervek
közötti európai szintű együttműködés minőségének javítása és mennyiségének
növelése |
X |
c)
az innovatív gyakorlatok fejlesztésének elősegítése a
felsőfokútól eltérő szintű szakoktatás és -képzés terén, valamint e
gyakorlatoknak – többek között egyik részt vevő országból a többi országba
történő – átadása |
|
d)
a képesítések és a kompetenciák – köztük a nem formális és
informális tanulással szerzettek – átláthatóságának és elismerésének javítása |
|
e)
a modern idegen nyelvek tanulásának ösztönzése |
X |
f)
az Egész életen át tartó tanuláshoz kapcsolódóan az IKT-alapú
innovatív tartalom, a szolgáltatások, a módszertan és a gyakorlat
fejlesztésének támogatása |
|
1.
4. Nemzeti prioritások
Kérjük, hogy amennyiben
projektje kapcsolódik az alábbi hazai prioritások valamelyikéhez, az alábbi
táblázatban jelölje x-szel az(oka)t! Nem pályázati feltétel, hogy projektje
kapcsolódjon nemzeti prioritáshoz, megjelölésük nem kötelező.
Szakmai alapképzésben
részt vevő fiatalok célcsoportjában |
|
a)
a projekt résztvevői között hátrányos helyzetű tanuló(k) is
van(nak) (A hátrányos helyzetűség definícióját ld. a Kalauz a pályázati űrlap
kitöltéséhez 2007 c. dokumentumban.) |
|
b)
a projektben tervezett szakmai gyakorlat(ok) minimum 8 hétig
tart(anak) |
|
Munkavállalók,
munkanélküliek célcsoportjában |
|
c) a
projektben megvalósuló szakmai gyakorlat(ok) munkavállaló esetében a résztvevő
szervezett munkahelyi továbbképzését egészíti(k) ki vagy annak részét
képezi(k), vagy munkanélküliek esetében hazai tranzitfoglalkoztatási,
átképzési programot egészít(enek) ki |
|
Szakképzési szakértők
célcsoportjában |
|
d) a projekt
résztvevője(i) a külföldi tanulmányút során nem csak tapasztalatcserén
vesz(nek) részt, hanem tényleges gyakorlati munkát is végez(nek) |
|
e) a projekt
résztvevője(i) a külföldi tanulmányút során a sajátos nevelési igényű/sérült
tanulók és ép társaik integrált oktatásának bevált módszereit
tanulmányozzá(k) |
|
f) a
projekt kifejezett célja az oktatók, szakoktatók szaknyelvi tudásának
fejlesztése |
|
g) a projekt
résztvevője(i) pályaválasztási tanácsadással, pályaorientációval foglalkozó
szakember(ek) –akár az alapfokú oktatásban |
|
1.5. A
projekt összefoglalása
1. Írjon rövid (max. 1 A/4-es oldal
terjedelmű) összefoglalót a
projektről! Mutassa be a projektben részt vevő intézményeket (beleértve a
pályázó intézményt), a résztvevőket, speciális igényeiket, a projekt céljait,
az igényeket, amelyeket a projekt kielégít, valamint a megvalósítás folyamatának
főbb lépéseit!
A
hagyományosan jó színvonalú magyar mérnökképzés legtöbb oldalról (hallgatóság,
gazdaság, kormányzat, stb.) kritizált része a szakmai gyakorlatok, nemzetközi tapasztalatok nem elégséges volta.
A projekt e probléma megoldásához kíván hozzájárulni, elősegítve friss
diplomásaink jobb elhelyezkedési lehetőségét, országunk, Európa
versenyképessége növekedését.
A közvetlen cél
a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a Budapesti Műszaki Főiskola (BMF) 30 végzett hallgatója
átlagban 20 hét hosszúságú külföldi szakmai gyakorlatának megszervezése,
társfinanszírozása. A BME-BMF 2004 óta három hasonló Leonardo da Vinci (LdV)
mobilitási projekt keretében 63 friss diplomás szakmai gyakorlatához kapott
támogatást. Végzőseink megismerték a programot, az ösztöndíjak sajnos hamar
elfogynak. Ezt bizonyítja az is, hogy e pályázat elkészítése pillanatában már 5
további kedvezményezett kezdi meg gyakorlatát egy másik hazai intézmény
átcsoportosított keretéből.
A megvalósításnál (pl. kiválasztás, felkészítés,
minőségbiztosítás) építünk a korábbi LdV projektek (kísérleti és mobilitási)
tapasztalatára. A hely rövidsége miatt itt csak néhány alapvető elemre térünk ki:
A vállalti fogadókészséget több csatornán keresztül
biztosítjuk. Ezek a Leo-Net 32 ország több mint száz intézményét tömörítő
hálózat (www.leo-net.org), a partneregyetemek (TU Berlin, INSA de Rennes stb.)
hasonló szervezeti egységei, közvetlen vállalati kapcsolatok, illetve az EU
országok gyakorlatát követve törekedünk oktatóink, friss diplomásainknk
aktivitása növelésére, tapasztalataink szerint ez a legjobb garancia a későbbi
sikeres végrehajtáshoz.
A szerződéskötés alapvető feltétele egy egyetemi
mentor léte, a mindkét fél (vállalat – egyetem) által elfogadott munkaterv. Ezt
kiegészíti a kulturális, nyelvi felkészítés. A hallgatók külföldi tartózkodása
alatt folyamatos a gyakorlatok nyomon követését (kettős irányítás). A munka
elismerésnél a "szokásos" módszerek (pl. vállalati ajánlólevél)
mellett alkalmazni szándékozunk az EUROPASS bizonyítványt.
A menedzsment, tájékoztatás, kommunikáció terén
párhuzamosan futnak a hagyományos ("Ösztöndíj Kalauz" kiadvány –
www.nemzig.bme.hu/erasmus, plakát, faliújság a Központi Épület aulájában,
újságcikk, telefon), és a modern technikákat (email, honlap - www.nemzig.bme.hu
- Leonardo / Szakmai gyakorlatok).
E pályázat elkészítői, tervezett végrehajtói 1999 óta 19
mobilitási projektet szerveztek az LdV program keretében Több projekt, illetve
kedvezményezett részesült különböző elismerésekben. A legjelentősebbek a
projektmenedzsment és fenntarthatóság kategóriában egy magyar "Mobilitási
Nívódíj”, illetve 2005. januárjában Európa 5 legjobb felsőoktatási mobilitási
projektjének egyike. A projekt kapcsolattartó személye a BME Leonardo
intézményi koordinátora.
A Leonardo program népszerűsítését, a disszeminációt
mindig fontosnak tartottuk (pl. a fenn említetteken túl cikkek előadások
nemzetközi konferenciákon: ICEE, EAIE), hiszen ez a Leonardo program
ismertségének növelése mellett lehetősét ad újabb partnerkapcsolatok
kiépítésére is.
Megértjük,
hogy változások vannak az EU Egész életen át tartó tanulás programjában az
előző időszak LdV programjához képest. Mindemellett intézményeink számítanak
sikeres projektjeik folytatására, és elsősorban a frissen végzett fiatal diplomások
remélik képzésük szakmai gyakorlattal való teljessé válását.
2.
Kérjük, a
projekt összefoglalóját angol, német vagy francia nyelven is készítse el!
SUMMARY (in English)
The Hungarian engineering education traditionally has
a good reputation in all over the world. However the lack of professional and international experience is often criticised
(by students, economy, government, etc.). This project proposal intends to
contribute to the resolution of this situation in part, improving the
job-market value of the young graduates and consequently the competitiveness of
the European, Hungarian economy.
The direct goal
is to organise and co-finance foreign
practical internship for 30 young graduates of the Budapest University of
Technology and Economics (BME) and Budapest Tech (BPT) for an average of 20
weeks in length each. Since 2004 BME-BPT have received support to 63 practical
placements of young workers in the framework of 3 Leonardo da Vinci (LdV)
projects. Our graduate students know the program, unfortunately the
scholarships are ran out quickly. It can be seen by the fact that at the moment
of preparation of this proposal 5 beneficiaries are starting their internship
from the budget originally allocated to another Hungarian higher educational
institution.
The experiences of the previous LdV projects (mobility
and pilot) will be used. Due to the lack of space only some basic principles
are mentioned here:
Several channels will be applied to identify host
enterprises. These channels are: the Leo-Net network, which gathers more than
one hundred institutions from 32 countries (www.leo-net.org), the similar
organisations of our partner universities (TU Berlin, INSA de Rennes etc.),
directly the existing university-company partnerships, and based on the
practice of the EU countries we encourage the activity of our teachers and the
young graduates, which according to our experience is the main guarantee of the
successful implementation.
The main condition of signing the contract is the
existence of a university tutor / mentor, and a learning plan accepted by both
partners (enterprise – university). There is a continuous monitoring of the
practical training (double guidance) during the stay abroad. In the acceptance
besides the „classical” methods (e.g. letter of recommendation from the
company) the EUROPASS certificate will be applied.
The traditional (a recently published booklet, which
is available on the net as well – www.nemzig.bme.hu/erasmus; posters; bulletin
boards; newspaper articles; telephone etc.) and modern methods (email,
web-page: www.nemzig.bme.hu , mailing lists) are used simultaneously in the
management and the information, communication.
The makers of this application have carried out 19
Leonardo mobility projects since 1999 and among others they took part in the
implementation of project HU/01/PL/202 which was awarded by the Hungarian
Mobility Award (in the category of project-management and sustainability),
and was rewarded in Oslo (Norway) as one
of the best 5 European higher educational Leonardo mobility projects in January
2005. Some beneficiaries of the previous projects were decorated as well. The
contact person is the Leonardo institutional coordinator of BME.
We’ve always been aware of the significance of the
popularisation and dissemination of the Leonardo programme. Besides the activities
mentioned above lectures, articles were presented at at national and
international conferences (e.g. ICEE, EAIE). It helps us to create new
cooperation as well.
We understand that there are differences in the new Life Long Learning
Program of the European Union with respect to the previous LdV program. However
our institutions count on the continuation of their successful projects, and
especially the recently graduated young workers hope to complete their training
by foreign practical placements.
2. A
projektben részt vevő intézmények
2.1.
A pályázó intézmény adatai
Kérjük, adja meg a pályázó intézmény hivatalos
nevét és székhelyének
elérhetőségeit!
Az intézmény neve magyarul (Hivatalos rövidítése
is, ha van) |
Budapesti
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) |
Az intézmény neve angolul, franciául vagy németül |
|
Az
intézmény típusa[1] |
EDU-UNIV |
Az intézmény székhelyének címe |
|||||
Irányítószám |
1111 |
Település |
Budapest |
Utca, házszám |
Műegyetem rkp. 1-3. |
Telefonszám |
3614632690 |
Fax szám |
3614632460 |
||
E-mail cím |
moson@bme-tk.bme.hu |
Honlap |
www.bme.hu |
Kérjük, adja meg az intézményi kapcsolattartó személy nevét, beosztását és intézményi
elérhetőségeit (ez utóbbiakat csak akkor, ha különböznek az intézmény
székhelyének fent megadott elérhetőségeitől)! Az itt megadott elérhetőségeken
keresztül történik a kapcsolattartás a Tempus Közalapítvány és a pályázó
intézmény között.
Név |
Dr.
Moson Péter |
Beosztás |
Leonardo
intézményi koordinátor |
|||||
Az
intézmény levelezési címe |
||||||||
Irányítószám |
|
Település |
|
Utca, házszám |
|
|||
Telefonszám |
36309329626 |
Fax szám |
3614634291 |
|||||
E-mail cím |
moson@bme-tk.bme.hu |
Honlap |
http://tutor.nok.bme.hu/sandwich/general/moson.htm |
|||||
Kérjük, adja meg az intézmény aláírásra jogosult
hivatalos képviselőjének adatait!
Név
|
Dr.
Zrinyi Miklós |
Beosztás |
rektorhelyettes |
Kérjük, ne felejtse el a 6.
fejezet végén aláírni az űrlapot!
2.2.
A partner intézmények adatai
Kérjük, adja meg a külföldi
és belföldi partner intézmények elérhetőségeit, típusát, és projektben
betöltött szerepét! Csoportosítsa őket a projektben betöltött szerepük szerint!
Szükség esetén bővítse további sorokkal a táblázatot!
|
Intézmény
szerepe a projektben[2] |
Országkód[3] |
Intézmény
neve saját nyelvén |
Típuskód [4] |
Irányítószám,
település, utca, házszám |
Telefonszám |
E-mail
cím |
Honlap |
1 |
Küldő |
HU |
Budapesti
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
EDU-UNIV |
1111,
Budapest, Műegyetem rkp. 1-3. |
3614631111 |
moson@bme-tk.bme.hu |
www.bme.hu |
2 |
Küldő |
HU |
Budapesti
Műszaki Főiskola |
EDU-UNIV |
1084,
Budapest, Tavaszmező u. 17. |
3616665050 |
Dudas.maria@rh.bmf.hu |
www.bmf.hu |
3 |
Közvetítő |
AT |
Leo-Net,
Network for Academic Mobility |
CONS-INF |
1070,
Wien, Zieglergasse 28 |
431524060622 |
info@leo-net.org |
www.leo-net.org |
4 |
Közvetítő |
FR |
Institut
National des Sciences Appliquées de Rennes |
EDU-UNIV |
35043
Rennes Cedex, 20 avenue des Buttes des
Coesmes |
33223238200 |
Alain.jigorel@insa-rennes.fr |
www.insa-rennes.fr |
5 |
Fogadó |
DE |
Opsira
GmbH |
ENT-SME |
88250
Weingarten, Leibnizstr. 20. |
49751561890 |
klug@opsira.de |
www.opsira.de |
6 |
Fogadó |
DE |
RLE
International GmbH |
ENT-LARGE |
50769
Köln, Robert Bosch Strasse 10. |
491739003680 |
nbarabassy@rle. de |
www.rle.de |
7 |
Fogadó |
FI |
Roal
Oy |
ENT-SME |
05201
Rajamaki, Tykkimaentie 15, POBox 57 |
358929042127 |
Terhi.puranen@roal.fi |
www.roal.fi |
8 |
Fogadó |
FR |
PROTECNO |
ENT-SME |
29804
Brest Cedex 9, rue Gustave Zédé, BP 223 |
33298020340 |
protecno@gtld.fr |
|
9 |
Fogadó |
NL |
Wageningen
ÚR / Agrotechnology & Food Innovations |
ENT-SME |
6700AA
Wageningen, Bornseesteeg59, Building 118. |
31317475225 |
Henry.vandervalk@wur.nl |
www.afsg.wur.nl |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.3. A projektben részt vevő intézmények
bemutatása
Kérjük, mutassa be egyenként
max. fél oldal terjedelemben a projektben részt vevő intézményeket, beleértve a
pályázó intézményt is! Térjen ki az intézmények méretére, tevékenységi
területére, a projekt témájában az intézményben rendelkezésre álló speciális
szakértelemre és szakmai jártasságára! Kérjük, hogy a könnyebb áttekinthetőség érdekében
A partnerintézmények adatai c.
táblázatban szereplő sorrendben mutassa be az intézményeket!
1. BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI
EGYETEM
Az 1782-ben alapított Budapesti
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (www.bme.hu) nemzetközileg elismert
kutató, oktató egyetem. 8 Karán (építész, építő, gazdaság és
társadalomtudományi, gépész, közlekedés, természettudományi, vegyész, villamos
és informatikai) kb. 25.000 magyar és külföldi hallgató folytat több szinten
(akkreditált felsőfokú szakképzés, főiskola, egyetem, Ph. D.,
mérnöktovábbképzés, távoktatás stb.) tanulmányokat. A BME 5 nyelven oktat
(magyar, angol, francia, német, orosz).
A pályázó hazánk legnagyobb okleveles
mérnökképző intézménye. A mérnöki szakok képzési követelményei tartalmaznak egy
szakmai gyakorlatot, ez gyakran csak egyetemi körülmények között valósul meg. A
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hagyományosan nagyszámú
hallgatót, friss diplomást küld ki külföldi szakmai gyakorlatra. Az egyetem
2002-ben kinevezett egy Leonardo intézményi koordinátort, a program különböző
pályázati formái hatékonyabb, egységes egyetemi kezelésére.
Az egyetem rendszeresen nyomon követi
végzett hallgatói szakmai pályafutását. Az itt elhangzó vélemények, illetve a
jelenlegi végzés előtt álló hallgatók igényének eleget téve most negyedszer
pályázik a BME friss diplomások szakmai gyakorlatai megszervezésére.
2. BUDAPESTI MŰSZAKI FŐISKOLA
A három nagy hagyományú oktatási intézményből 2000-ben létrejött Budapesti
Műszaki Főiskola (www.bmf.hu) öt karán, budapesti, székesfehérvári telephelyén
kb. 12000 hallgató folytat gépész, villamos, könnyűipari mérnöki, gazdasági,
informatikus tanulmányokat.
A Főiskola az oktatás tartalmának kialakításában egyensúlyra törekszik az
időtálló alapismeretek és a gyakorlati életre való közvetlen felkészülést
segítő ismeretek között, hangsúlyt helyez a hallgatók idegen nyelvi képzésére.
A BMF részt vesz a szakmai gyakorlatok szervezése minden főbb elemében (a
friss diplomások kiválasztása, felkészítése, tutorálása, mentorálása, a
gyakorlat értékelése stb.).
A BMF és a BME az elmúlt években összesen 10 Leonardo mobilitási
projektben volt partner. A koordinálást minden esetben a BME és annak ugyanazon
projektmenedzsment csoportja végezte. Az együttműködést azonban nemcsak a közös
tapasztalat, hanem konfliktumentes, hatékony munkakapcsolat is erősíti a két
intézmény projektmenedzsmentje között.
3.
LEO-NET
A LEO-NET 32 ország több mint 130 intézményét tömörítő
szervezet, Titkársága a DANUBE (www.danube.or.at ) Europaische Bildung,
Forschung und Technologie az osztrák Leonardo Nemzeti Iroda regionális
partnerénél került elhelyzésre. A BME 2002-ben lépett be a LEO-NET hálózatba
(www.leo-net.org). A szervezet JOE álláskereső, közvetítő adatbázisa fontos
segítség a kedvezményezetteknek. A szervezet tagjai rendszeres munkakapcsolatban
vannak. A LEO-NET a projektben való részvételét a szándéklevél részletezi. Itt
kiemeljük a vállalati fogadókészség biztosítását, illetve nagy tapasztalataikra
építve az egész folyamat magas színvonalának garantálását
4. INSA DE
RENNES
Institut National des Sciences Appliques de Rennes Az INSA-k, öt francia
mérnökképző intézményt ("grandes écoles") tömörítő hálózatának tagja
(Lyon, Rennes, Rouen, Strasbourg, Toulouse).
A BME 1992 óta folyó francia nyelvű képzése fő partnere, a képzés
elvégzését igazoló bizonyítvány kiadója. Az ehhez a képzéshez tartozó, (a 2.
szemesztert követő) nyári szakmai gyakorlatok aktív részvevője (a
"szokásos" tevékenységek /monitoring, értékelés stb./ mellett, pl.
éveken át ők kötötték a biztosítást a részvevő immár több száz hallgatónak).
Az INSA de Rennes e projektben a szakmai gyakorlatokhoz a vállalati
fogadókészség biztosításában, szükség esetén franciaországi monitoring
látogatásban közreműködik.
5. OPSIRA GMBH
Az Opsira optikai érzékelőkkel,
mérésekkel, szimulációval stb. foglalkozó német vállalat. Több korábbi Leonardo
projekt keretében fogadott informatikus hallgatókat szakmai gyakorlatra,
diplomatervezésre, melyek minden érdekelt kölcsönös megelégedésével végződtek.
A kisvállalat (10 fős) különlegesen alkalmas a frissen végzett hallgatók
szakmai kompetenciájának fejlesztésére, mivel nem csak termeléssel, hanem magas
színvonalú fejlesztéssel is foglalkozik.
A projektben fogadóintézményként,
illetve a németországi szakmai gyakorlatok terén tanácsadóként vesz részt.
6. RLE
International
Az RLE mérnöki tervezéssel (elsősorban gépészeti, közlekedési témában)
foglalkozó nagyvállalat (kb. 600 munkatárs), németországi központtal, több
külföldi telephellyel (Lengyelország, Magyarország, Nagy-Britannia, USA).
Kapcsolata a BME Közlekedésmérnöki Karával (KO) több mint 10 éves múltra
tekint vissza. Az utóbbi években több kedveznényezett végzett itt szakmai
gyakorlatot a Leonardo program keretében is.
7. ROAL OY
A Roal Oy Finnorszag jelentős biotechnológiai
kisvállalata (kb. 50 dolgozó). Fő profiljuk az ipar igényeinek megfelelő
enzimek fejlesztése és gyártása. A papíripar számára kifejlesztett ECONASE
széria enzimjei széles körben alkalmazottak a biológiai fehérítés területén. A
cég különösen nagy hangsúlyt fektet a K+F tevékenységre és a
környezetvédelemre. Már korábbi projektekben is fogadtak kedvezményezetteket.
8. PROTECNO
Franciaországi (Bretagne) integrált áramköröket gyártó
vállalkozás. Több mint egy évtizede fogad évente 2 villamosmérnöki ismeretekkel
rendelkező kedvezményezettünket mindkét fél kölcsönös megelégedésére.
Jellegzetessége, hogy munkatársaik, gyakornokaik sok különböző országból
kerülnek ki.
9. WAGENINGEN UR /AGROTECHNOLOGY & FOOD INNOVATIONS
80 főállású munkatársat foglalkoztató holland élelmiszeripari vállalkozás. Európa országaiból évente 5-10 diákot, fiatal diplomást fogadnak szakmai gyakorlatra. A 4 fő egysége közül a szálas anyagok, papír részleg várja a magyar munkavállalókat.
2.4.
A partner intézmények szándéknyilatkozatai
Kérjük, az oldal után közvetlenül
csatolja a pályázati űrlaphoz a projektben részt vevő belföldi és külföldi
partner intézmények meglévő szándéknyilatkozatait! Kérjük, hogy a könnyebb
áttekinthetőség érdekében A partnerintézmények
adatai c. táblázatban szereplő sorrendben mellékelje a
szándéknyilatkozatokat!
A szándéknyilatkozatokra
vonatkozó formai és tartalmi követelmények a pályázati űrlap végén olvashatóak,
kérjük, ezeket vegye figyelembe!
3.
A projekt bemutatása
Kérjük, hogy az egyes kérdésekre konkrét és
részletes választ adjon!
1. Mutassa be a projekt résztvevőit! (max. 10
sorban) Térjen ki az alábbi szempontokra:
Szakmai
alapképzésben részt vevő fiatalok célcsoportjában: iskolai képzési terület
és szint, évfolyam, nyelvtudás, , esetleges speciális igények, hátrányos
helyzet, fogyatékosság
Munkavállalók,
munkanélküliek célcsoportjában: tanult szakma, végzettség, nyelvtudás, átképzés,
beosztás, munkaerő-piaci esélyek, , esetleges speciális igények, fogyatékosság
Szakképzési
szakértők célcsoportjában: tanult szakma, végzettség, nyelvtudás, beosztás, oktatási
terület, , esetleges speciális igények, fogyatékosság
A kedvezményezettek a
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, illetve a Budapesti Műszaki
Főiskola fiatal diplomásai, különös tekintettel azokra a szakokra, ahol a
hallgatók kiugróan magas helyre tették a képzés hiányosságai között a szakmai
gyakorlatok, nyelvtanulási lehetőségeket (építész, infomatikus, műszaki
menedzser, villamosmérnök).
A kedvezményezettek kiválasztásánál
előnyt élveznek a hátrányos helyzetű, fogyatékossággal élő friss diplomások.
Erre (beleértve a hátrányos helyzet pontos definícióját) külön felhívjuk a
figyelmet az ösztöndíjak meghirdetésénél. Kimutatások szerint a BME-BMF hallgatóinak
10%-a tartozik e kategóriába. Mindamellett jelenleg NEM TUDHATÓ hányan
utazhatnak ténylegesen e körből, így ezt sehol a továbbiakban nem adtuk meg,
erre nem utaltunk.
2. Mutassa be a résztvevők
(tovább)képzési igényeit, és azt, hogy a projektben való részvételük által
várhatóan hogyan fejlődnek szakmai és személyes képességeik!! (max. 10 sorban)
A BME egy évvel a végzés után felmérést készít volt hallgatói körében. A képzés „gyengéire” vonatkozó kérdésekre adott válaszokban évek óta vezető helyen van a szakmai, nemzetközi tapasztalatok nem elégséges volta (lásd még 5. pont).
Sokéves Leonardo tevékenységünk tapasztalata, hogy a kedvezményezettek a gyakorlat után sokkal önállóbb, magabiztosabb emberekké válnak.
3. Mutassa be, hogyan teszi
lehetővé a projekt a résztvevők (tovább)képzési igényeinek kielégítését! Térjen
ki arra is, milyen módon és milyen eszközökkel biztosítja a projekt a résztvevők
fejlődését! (max. 10 sorban)
A friss diplomás szakmai
gyakorlatokat az elméleti tanulmányokat kiegészítő szakmai tapasztalatok
megszerzése, a munka világának megismerése (pl. csoportmunka) indokolja.
A nemzetközi mobilitás
amellett, hogy mindezeket elősegíti, kiegészül az európai kultúra (ezen belül
munkahelyi) megismerésével, az idegen nyelvi ismeretek (benne általános,
szaknyelv) megszerzésével, a kommunikációs készségek növelésével.
Megjegyzendő, hogy már az ösztöndíj elnyerése is
hozzájárul a friss diplomás fejlődéséhez, hisz ez tapasztalatokat ad a
munkakeresés folyamatához.
4. Indokolja meg a kinntartózkodás
tervezett hosszát és a fogadó intézmény(ek) kiválasztását! (max. 10 sorban)
A tervezett
hosszúság átlagban 20 hét / fő. A "mérnöki" gyakorlatok esetén a
vállalatok egyértelműen a hosszabb időtartamút igénylik (hiszen elvárják, hogy
a kedvezményezett ténylegesen hasznos munkát végezzen, általában megoldjon egy
konkrét feladatot).
A
célországok kiválasztásánál 2 szempont irányadó:
--A francia
és német nyelvterületű országokkal hagyományosan szoros a kapcsolat, már
korábbi projektekben is sikeresen együttműködtünk. Ezen országok hazánk
legjelentősebb gazdasági partnerei.
--Emellett a
programnak szeretnénk európai dimenziót adni, lehetőséget adni hallgatóinknak
más EU tagállam választására is. Erre utal a Leo-Net szervezet, illetve
multinacionális vállalat(ok) bevonása, melyek több EU tagországban rendelkeznek
telephellyel.
Aláhúzandó,
hogy a projektben szándéklevelükkel szereplő vállalatokon túl további
munkahelyekre is fognak menni fiatal diplomásaink.
5. Mutassa be, hogy milyen
intézményi, szektorális, regionális vagy nemzeti célokat elégít ki a projekt,
valamint, hogy hogyan kapcsolódik az Egész életen át tartó tanulás program
célkitűzéseihez (ld. 3.oldal)! (max. 10 sorban)
A pályázat elsősorban a
hazai mérnökképzés szakmai gyakorlat és nemzetközi elemeinek növelése igény
kielégítéséhez járul hozzá. Ez megfelel a kedvezményezettek - friss diplomás
egyetemi, főiskolai hallgatók- elvárásainak. Igazolásul álljon itt a BME
Diákközpont gondozásában (felelős kiadó: Veres Gábor) készült "A Budapesti
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Friss Diplomásainak Elhelyezkedési
Esélyei” 2005. szeptemberében megjelent 40 oldal terjedelmű kérdőíves felmérést
összegező, értékelő kiadvány Vezetői Összefoglaló része (2. oldal): „Ahogy az
elmúlt hat évben, úgy most is az egyetemi képzés fő gyengesége a szakmai
gyakorlatok hiánya, vagy nem kielégítő aránya az oktatás egészén belül. A
pályakezdők gyakorlatának hiányát egyre több gazdálkodó emeli ki.”.Hasonlóan
nyilatkoznak (szakmai, nyelvi ismeretek nem elégséges volta) a vállalatok
képviselői a BME Társadalmi Szenátusában.
A fent idézett felmérés
azt is bizonyítja, hogy a munkaerő felvételnél a vállalatok egyértelműen
előnyben részesítik a szakmai (különösen külföldi) tapasztalatokkal
rendelkezőket.
Végezetül megemlítendő, hogy az egységesedő Európa alapvető érdeke a világméretű versenyben a több kultúrában jártas, magasan képzett szakemberek számának növelése. E tényt az általános európai nyilatkozatok mellett bizonyítja az utóbbi időben megélénkült tevékenység az EU műszaki felsőoktatása fejlesztésére (pl. gondolatok, viták az Európai Műszaki Egyetem témában.
6. Mutassa be a részt vevő
intézmények projektben betöltött szerepét, vállalt feladatait és
kötelezettségeit! Röviden ismertesse, hogyan került sor a partner intézményekkel
a kapcsolatfelvételre és az együttműködés kialakítására! (max. 1 oldal összesen)
A projekt küldő intézményei a BME, BMF. Ők részt vesznek a szakmai
gyakorlatok szervezése minden főbb elemében (a friss diplomások kiválasztása,
felkészítése, tutorálása - mentorálása, a gyakorlat értékelése stb.). A BME
végzi a projekt szakmai és pénzügyi koordinálását. A projekt
minőségbiztosítása, az eredmények terjesztése mindkét intézmény feladata.
A BME-BMF építhethek kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszerükre, az elmúlt
évek LdV programban szerzett tapasztalataira. A többi konzorciumi tag
elsősorban jelzés értékű, régi együttműködő partnerünk.. A korábbiakhoz
hasonlóan, várhatóan ezen projekt végrehajtásában is a szándéklevéllel
szerplőknél több közvetítő, fogadó intézmény lesz.
A közvetítő intézmények egyrészt segítenek a munkalehetőségek
felkutatásában, másrészt esetleges problémák, nehézségek esetén a helyszínen,
az ottani sajátosságok ismeretében, segítenek azok megoldásában.
A fogadó intézmények teljes listája NEM KERÜL KÖZVETLENÜL
MEGNEVEZÉSRE. Az eddigi tapasztalataink azt mutatták (melyek részletes
kifejtésére itt most nem térünk ki), hogy kb. egy évvel egy szakmai gyakorlat
tényleges megkezdése előtt nem lehet megbízhatóan előre jelezni se az érintett
kedvezményezetteket (különösen, amennyiben friss diplomásokról van szó), se a
fogadó vállalatokat. Amikor erre kísérletet tettünk (pl. a MOBI2000 -
HU/99/2/07/109/PL/II.1:2.a/FPI projektben), akkor az esetek kb. felében
konzorciumi tag módosítási kérelmet kellett benyújtanunk. Ezért döntöttünk úgy,
hogy csak néhány reprezentatív vállalatot, illetve a fő közvetítő partnereket
nevezzük meg. Hangsúlyozzuk, hogy a megfelelő kedvezményezettek és vállalatok
felkutatása a 10 éves tapasztalat birtokában nem jelent problémát.
7. Mutassa be, hogyan történik a lehetséges kiutazók
tájékoztatása a projektben való részvétel lehetőségéről!
Hogyan választják ki a résztvevőket? Térjen ki az alábbiakra: a
kiválasztás szempontjai, módszerei, felelősei, folyamata! (max. fél oldal)
Egyéni kezdeményezésű projektnél mutassa be, hogyan került sor a résztvevő
és a pályázó intézmény közötti együttműködés kialakítására!
TÁJÉKOZTATÁS. A kedvezményezettek
körét leghatékonyabban modern információs technológiai csatornákon lehet elérni
(hallgatói illetve tematikus levelezőlisták, internetes fórumokon keresztül,
pl. www.tampont.bme.hu). Teljes körű információt tartalmaz a Leonardo da Vinci
programról, a projektekről a www.nemzig.bme.hu címről elérhető Leonardo honlap.
A hagyományos eszközöket is igénybe vesszük (faliújság, egyetemi újság). A
kettő kombinációjaként kiemeljük pl. a BME-n először a 2005-ben megjelent
"ÖSZTÖNDÍJ-KALAUZ" kiadványt, mely kísérletet tesz a külföldi
részképzések, szakmai gyakorlatok (benne a Leonardo program), kutatási
lehetőségek hallgatók, friss diplomások számára egységes összefoglalására. A
kiadvány naprakész változata elérhető elektronikusan a www.nemzig.bme.hu címről
(Erasmus/Socrates rész). Támaszkodhatunk a korábbi Leonardo projektek
népszerűségére is, a hallgatók, friss diplomások már egyre nagyobb számban
ismerik a lehetőséget és terjesztik is azt. A hátrányos helyzetű végzettek
azonosításában a Hallgatói Diákönkormányzat segítségét is igénybe vesszük..
Hasonló módszereket alkalmaz a BMF is.
KIVÁLASZTÁS. A kiválasztás (a
hallgatói projektekhez hasonlóan) több csatornán keresztül, iterációs
folyamatban fog zajlani. A 2 fő módszer:
2. Az érdeklődő
vállalatok elküldik igényeiket (időnként bemutató előadást is tartanak). Ezek
kerülnek meghirdetésre a hallgatóság körében. Innen az előző módszer (dosszié
stb.).
A fő szempont a vállalat és a
gyakornok párosításánál a szakmai megfelelés és a gyakornok szakmai
kompetenciáinak, munkaerőpiaci helyzetének optimalizálása, a lehető legnagyobb
egyéni fejlődés elérése.
Mivel már jelenleg több várólistán
levő hallgatónk (a projekt elnyerése pillanatában már diplomás lesz) van az
első szelekciós határidőt a döntést közvetlenül követő időre 2007. július 10-re
tervezzük. Cél még az egyes mérnöki területek arányos képviselete. Amennyiben
egy szakmában túljelentkezés van, akkor a Kar illetve az érintett Tanszék
vezetőjének bevonásával történik az értékelés (pl. a Közlekedésmérnöki Kar –
RLE International céghez küldött kedvezményezettek).
8. Mutassa be, hogy milyen szakmai/(szak)nyelvi/kulturális/lélektani felkészítésben vesznek részt a résztvevők
a kiutazás előtt és/vagy alatt! Részletezze a különböző típusú felkészítések
indokoltságát, tartalmát, módszerét, időtartamát, gyakoriságát, óraszámát, felelősét!
Hátrányos helyzetű és fogyatékossággal élő résztvevők esetén milyen speciális
felkészítésre van szükség (ha releváns)? (max. 1 oldal)
A nyelvi felkészítést igénylő friss
diplomások számára az igények szerint külön angol, francia, illetve német
intenzív kurzust szervezünk. Ez elsősorban kommunikációs helyzetekre való
felkészítést és beilleszkedést segítő gyakorlatokat tartalmaz és nem a szakmai
kommunikációra helyezi a hangsúlyt. Amennyiben az európai dimenziók
kiszélesedésével további munkanyelvekből is igény támad nyelvi előkészítésre
(az olasz tekintetében az elmúlt évben jelentősebb lépéseket tettünk), akár
egyedi, egy-egy hallgatóra szabott kurzust is szervezünk, ahogy azt az elmúlt
évben már többször is megtettük. Ilyen esetekben akár anyanyelvi tanárt is
bevonunk néhány órában.
A pedagógiai és kulturális
felkészítés többnyire egyéni konzultációt jelent. Az érdeklődő illetve a
programba bekapcsolódó friss diplomások tájékoztatása a Leonardo programot évek
óta bonyolító oktatók illetve egyéb munkatársak feladata. Az összegyűlt
tapasztalatok alapján a kiutazás szervezéséhez és a kinttartózkodást
megkönnyítendő különböző dokumentumok állnak a kedvezményezettek
rendelkezésére, melyek a honlapon elérhetőek.
9. Mutassa be, ki és hogyan gondoskodik az utazás, a biztosítás, a
szállás és a megélhetés megszervezéséről! Amennyiben ez a résztvevők
feladata, milyen segítséget nyújt ehhez a pályázó intézmény? Fogyatékossággal
élő személyek esetén milyen speciális utazásra, szállásra van szükség? (max. 10
sorban)
A BME 2002-ben létrehozott Leonardo Irodája az LdV2
program alatt közösen szervezte mind a 18 elnyert projekt (különböző témában,
célcsoportnak megszervezett szakmai gyakorlataira) egyes fenti elemeit (biztosítás,
szállás, ösztöndíj utalása stb.). Ez folytatódna az LdV3 programban is. Az
olcsó, munkahelyhez közeli szállásról a fogadó intézmények (egyes esetekben a
közvetítők) gondoskodnak. Felnőtt emberekről lévén szó a megélhetéssel a
menedzsment csak előzetes tanácsadás szinten foglalkozik.
10. Mutassa be a résztvevők munkaprogramját! (max. 1 oldal)
Szakmai alapképzésben részt
vevő fiatalok és Munkavállalók, munkanélküliek célcsoportjában: A munkaprogram tartalmazza a munkavégzés helyét, idejét, időbeosztását, a
munkafeladatokat és az egyéb szakmai tevékenységeket lehetőleg hetekre/napokra
lebontva.
Szakképzési szakértők
célcsoportjában: A munkaprogram
tartalmazza az összes szakmai tevékenységet lehetőleg napokra lebontva.
Mutassa be, hogy alakították ki a partnerekkel együtt a résztvevők
igényeinek megfelelő munkaprogramot!
Az eddigiekből látszik,hogy jelen projekt elsősorban egyéni szakmai
gyakorlatok megszervezésére vállalkozik. Célunk, hogy a szakmai, nyelvi,
önállóság stb. fejlődés érdekében egy munkahelyen egyszerre lehetőleg csak egy
kedvezményezett legyen. Így e kérdés feleletében az alkalmazott általános
szempontokat adjuk meg:
A gyakorlat megkezdése előtt a vállalat, az egyetemi mentor és a
kedvezményezett együttműködésével egy munkaterv készült. Ennek a mentor által
is aláírt változatát be kell nyújtani.
A vállalatoknak javasoljuk, hogy a munka első napjait szánják a cég
tevékenysége, munkahelyei bemutatására. Erre rövid, idegen nyelveken is
elérhető, módszertani bemutató is készült egy korábbi projekt keretében.
A tényleges munkavégzés egyrészt valamilyen konkrét feladat megoldását
jelenti (ami megjelenik a munkatervben), emellett viszont a kedvezményezett
részt vesz a cég mindennapos munkájában is.
A gyakorlat közben, után a részvevők írásos, szóbeli formában
beszámolnak tevékenységükről.
11. Szakmai alapképzésben részt vevő fiatalok
és Munkavállalók, munkanélküliek
célcsoportjában: Mutassa be, hogy kik,
hogyan és milyen rendszerességgel fogják figyelemmel kísérni a résztvevők
munkaprogramjának megvalósulását és nyomon követni szakmai fejlődésüket
a kinntartózkodás alatt! (max. 10 sorban)
Indokolja a kísérő személy(ek) kiutazásának szükségességét (amennyiben
releváns)!
Szakképzési szakértők
célcsoportjában: Ki és hogyan
biztosítja/követi nyomon a tervezett munkaprogram megvalósulását? (max. 10
sorban)
A korlátozott pénzügyi lehetőségek miatt nincs lehetőség minden
gyakornok monitoring meglátogatására.
A pályázatban feltűntetett konzorciumi tagok ismerik a programot, a
gyakorlatok megszervezésének módszereit. Őket ez évben inkább az LdV3
programbelépését követő szervezési változtatásokról kellett tájékoztatni. Ezt
megtettük részben személyes találkozásokon, részben telefon beszélgetéseken,
írásos dokumentumokkal. A belépő új intézményeket is igyekeznek a konzorciumi
tagok (nem okvetlenül a küldő intézmények) legalább egyszer meglátogatni.
A kedvezményezettek megérkezésüket követően rendszeres email (szükség
esetén telefon) kapcsolatban vannak a projekt menedzsmenttel. A szakmai
monitoring a már említett kettős mentoráláson keresztül valósul meg.
12. Szakmai alapképzésben részt vevő fiatalok
és Munkavállalók, munkanélküliek
célcsoportjában: Mutassa be, ki és
milyen formában ismeri el, számítja be a gyakorlatot a résztvevők itthoni
képzésébe! Használják az Europass mobilitási igazolványt a szakmai gyakorlat dokumentálására?
Kérjük, vegye figyelembe, hogy az Europass mobilitási igazolványt minden
esetben ki kell állítania, amennyiben a résztvevő igényt tart rá! (max. 10 sorban)
Szakképzési szakértők
célcsoportjában: Ki és milyen módon
rögzíti, ismeri el a tanulmányutat? (max. 10 sorban)
Európai elismerés. EUROPASS,
amely az Unió nevével (minőségi garancia) fémjelzi a szakmai gyakorlatot, és
igazolja annak megtörténtét.
Vállalati elismerés. A projekt
kéri a vállalatoktól, hogy a gyakorlat befejezése után adjanak részletes
ajánlólevelet a hallgatónak. Ez a tartalmas, egyénre szabott ajánlás a cégtől a
jövőbeli munkáltatók számára a legautentikusabb elismerési forma, amely nem
csak a minőségbiztosított gyakorlat létét, hanem annak tartalmát is pontosan
leírja kitérve a megszerzett az egyéni képességekre és szakmai kompetenciákra.
13. Készítsen egy
komplex projektmenedzsment tervet,
amely tartalmazza a projekt összes lényeges lépését, ezek időpontját és
felelőseit a projekt egész időtartamára vonatkozóan! Térjen ki a projekt
minőségbiztosítására, pénzügyi és adminisztratív feladataira is! Mutassa be a
projektmenedzsment megvalósításáért felelős csapatot! Adja meg a projekt
kezdetének és befejezésének tervezett időpontját! (max. 1 oldal)
A projekt menedzsere Dr. MOSON Péter,
a BME Leonardo intézményi koordinátora, pénzügyi koordinátor VARGA Ildikó. A
BMF koordinátora DUDÁS Mária a BMF Nemzetközi Képzési Ügyek Központjának
igazgatója. A fenti projektmenedzsment által az utóbbi 9 évben eddig sikeresen
megvalósított pályázatok (nemcsak Leonardo) részletei megtalálhatóak a
http://tutor.nok.bme.hu címen. A fentiek munkáját intézményenként 1-1
adminisztratív munkatárs segíti.
A BME 2002-ben hozta létre a Leonardo
Irodáját (hasonlóan a már korábban létező Erasmus koordinátorhoz, irodához),
azóta kiépülőben van a kari szakmai gyakorlat felelősök rendszere (például a
Dr. RÉCZEY Katalin a Vegyészmérnöki Karról, vagy Dr. MÁRIALIGETI János a
Közlekedésmérnöki Karról). A Leonardo koordinátor munkáját összehangolja Dr.
LÁSZLÓ Krisztina Erasmus egyetemi koordinátorral.
A friss
diplomás szakmai gyakorlatok már említett egyedi jellege, illetve a már évek
óta működő projektmenedzsment megléte miatt a „Pályázati kalauz”-ban említett
táblázat elkészítésétől eltekintünk. A leglényegesebb elemet megismételve: Minden kedvezményezetthez tartozik
egy egyetemi mentor (friss diplomás esetében többnyire a korábbi diploma
témavezető), aki a pályázatát ajánlja, a szakmai feladatot ismeri, és a
gyakorlat ideje alatt nyomon követi. Hasonlóan a vállalat is hozzárendel egy
mentort a gyakornokhoz, aki a napi munkában a főnöke. Lehetőség szerint a két
mentor személyesen is találkozik, illetve már létező szakmai kapcsolatuk van. A rendszeres beszámolót kiegészítheti egy szélesebb publikum előtti
bemutató (poszter, előadás - pl. szakmai konferencia), amelyre akár a fogadó
cég akár az egyetem kéri fel a kedvezményezettet.
A projekt végrehajtását a konzorcium 2007. július 1-én tervezi megkezdeni,
a kért befejezési határidő 2009. május 31. Várható azonban, hogy ennél rövidebb
idó alatt sikerül a megvalósítás (hiszen már e pályázat megírása pillanatában
többen vannak várólistán a reményeink szerint elnyerendő pályázat helyeire).
14. Mutassa be,
hogy kik és hogyan értékelik a
projekt egészét és egyes szakaszait, és hogyan mérik fel a résztvevők
fejlődését a projekt folyamán! Hogyan hasznosítják intézményi szinten a projekt
eredményeit, tapasztalatait? (max. fél oldal)
A projekt
tevékenysége általános értékeléséért a koordinátor felelős. A BME Leonardo
intézményi koordinátora rendszeresen (évente minimum egyszer írásban) beszámol a
munkáról Dr. Zrinyi Miklós tudományos és nemzetközi rektorhelyettesnek..
A
kedvezményezettek munkáját, a kettős tutorálás szellemében, a vállalati, illetve
egyetemi mentor közösen értékeli.
A kétciklusú
képzésre most áttérő magyar felsőoktatásban még nem tisztázódott a szakmai
gyakorlatok szerepe. Ehhez hozzájárulhatnak jelen projekt tapasztalatai is.
15. Milyen várható
eredményei lesznek a projektnek, és milyen eszközökkel fogják terjeszteni
ezeket intézményi, szektorális, regionális, nemzeti és/vagy nemzetközi szinten?
Sorolja fel az intézmény által tervezett konkrét terjesztési módokat! (max. fél
oldal)
A projekt(ek)re
vonatkozó minden fontosabb információ megtalálható - mindenki számára elérhető
- a www.nemzig.bme.hu honlapon (Leonardo / Szakmai gyakorlatok rész).
Az alábbiakban
röviden ismertetjük a korábbi években a terjesztés terén végzetteket, melyet folytatni,
lehetőség szerint kibővíteni kívánunk e projekt időszakában is.
Intézményi
szint. A BME, BMF oktatói, hallgatói különböző fórumokon (plakát, ülés,
újságcikk, kiadvány, honlap, internetes újság stb.) megismerték a projekteket,
rajtuk keresztül a Leonardo programot. 2003 januárjától a BME Központi Épület
Aula 1. emeletén Leonardo Faliújság működik.
Országos szint.
Munkatársaink (Dudás Mária, Varga Ildikó, Moson Péter) több hazai konferencián,
Leonardo ülésen tartottak előadást. A Magyar Televízió "Uni-Jó"
címmel az ORTT támogatásával filmet (kb. 25 perc) készíttetetett a Leonardo
program bemutatására. A mobilitási programok szervezését a BME példáján
szemléltették.
Nemzetközi
szint. A projekt szervezői részt vesznek (az esetek döntő többségében meghívott
előadóként előadásokat tartanak, cikkeket publikálnak) nemzetközi
konferenciákon a szakképzés, szakmai gyakorlatok témában. Néhány példa:
European
Association for International Education (EAIE, www.eaie.org) évi közgyűlései
(Dudás, Varga), ICEE (International Conference on Engineering Education), szakcikkek
( pl.: P. Moson, I. Varga: Quality of EU Leonardo mobility projects university
– enterprise. Proccedings, ICEE05 Gliwice, Poland. July 25-29, 2005. Book, CD ISSN 1562-3580, p.
287-290. www.ineer.org.). Az ICEE 2007 (Coimbra) konferenciára elfogadták a
„Practical placements supported by European programs” című előadást, publikációt.
Az ICEE2008 konferenciát a Pécsi Tudományegyetem és a BME közösen szervezi. Itt
egy szekciót kívánunk szentelni a friss diplomások szakmai gyakorlata témának..
16. Speciális
igények: Kérjük, részletezze, hogy milyen lépéseket tervez annak érdekében,
hogy speciális igényekkel vagy fogyatékossággal élő résztvevők is részt
vehessenek a projektben! (max. fél oldal)
Intézményeink minden megtesznek, hogy minél
több hátrányos helyzetű friss diplomás kapcsolódhasson be a programba. A
program meghirdetésekor mindenütt (faliújság, honlap, tájékoztató stb.) erre a
lehetőségre külön felhívjuk a figyelmet. Megjegyezzük, hogy a korábbi
projektekben részt vettek ilyen fiatalok.
17. Előző
projektek: Kérjük, részletezze, ha az elmúlt három évben részt vett /
vesz a jelen pályázathoz kapcsolódó más projektekben, akár az Egész életen át
tartó tanulás program támogatásával, akár egyéb pályázati formák keretében! Szükség esetén bővítse további sorokkal a
táblázatot! |
||||
Év |
Pályázati program |
Referencia szám |
Szerződéskötő intézmény |
A projekt címe |
2004-2006 |
Leonardo da Vinci |
HU/04/PL/308 |
BME |
Fiatal
diplomások szakmai gyakorlata (DIPLMOB04) |
2005-2007 |
Leonardo da Vinci |
HU/05/PL/302 |
BME |
Fiatal
diplomás mérnökök szakmai gyakorlata (DIPLMOB05) |
2006-2008 |
Leonardo da Vinci |
HU/06/PL/302 |
BME |
Fiatal
diplomások mérnökök szakmai gyakorlata (DIPL06) |
|
|
|
|
|
4.
Tervezett kiutazások
Kérjük, a tervezett
kiutazások adatait úgy adja meg, hogy az azonos fogadó országba azonos
időpontban azonos időtartamra (egy turnusban) kiutazók adatait egy sorban
tüntesse fel! Ha szükséges, több turnus esetén bővítse további sorokkal a
táblázatot!
|
Fogadó
ország kódja[5] |
Képzési/
foglalkozási terület kódja[6] |
Kiutazás
tervezett kezdő időpontja (külföldi
felkészítéssel együtt, ha releváns!) (éééé.hh.nn.) |
Külföldi
felkészítés tervezett időtartama (ha
releváns) (hét[7]) |
Munka-program
tervezett időtartama (hét[8]) |
Kinntartózkodás
teljes időtartama= külföldi felkészítés (ha releváns)+ munkaprogram
időtartama (hét[9]) |
Összes
résztvevő száma (fő) |
Azon
hátrányos helyzetű résztvevők száma, akik számára magasabb mobilitási
támogatást igényelnek (fő) |
Azon
fogyatékossággal élő résztvevők száma, akik számára magasabb mobilitási
támogatást igényelnek (fő) |
Kísérő
személyek száma, akik számára mobilitási támogatást igényelnek (fő) |
1 |
DE |
52 |
2007. augusztus 1. |
|
20 |
20 |
2 |
|
|
|
2 |
FI |
54 |
2007. augusztus 1. |
|
20 |
20 |
2 |
|
|
|
3 |
FR |
52 |
2007. augusztus 1. |
|
20 |
20 |
2 |
|
|
|
4 |
DE |
52 |
2007. szeptember 1. |
|
20 |
20 |
4 |
|
|
|
5 |
FR |
34 |
2007. szeptember 1. |
|
20 |
20 |
2 |
|
|
|
6 |
NL |
52 |
2007. szeptember 1. |
|
20 |
20 |
4 |
|
|
|
7 |
DE |
52 |
2007. szeptember 1. |
|
20 |
20 |
2 |
|
|
|
8 |
DE |
52 |
2007. november 1. |
|
20 |
20 |
4 |
|
|
|
9 |
FI |
54 |
2007. november 1. |
|
20 |
20 |
2 |
|
|
|
4 |
FR |
58 |
2007. november 1. |
|
20 |
20 |
2 |
|
|
|
5 |
NL |
52 |
2007. november 1. |
|
20 |
20 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen |
30 |
|
|
|
Megjegyzés. Az országok, foglalkoztatási területek becsültek (a korábbi projektek alapján). A kezdési időpontok részben a projekt indítás (már várólistán levők), részben a hallgatók diplomavédése következményei.
Kérjük, a projektben
kiutazó résztvevők célcsoportjának megfelelő költségvetési táblázatot töltse ki!
A másik táblázatot törölje ki az űrlapból!
Az igényelt támogatási
összegeket euróban adja meg!
5.1.
Összefoglaló költségvetési táblázat - Szakmai alapképzésben részt vevő fiatalok
és Munkavállalók, munkanélküliek célcsoportjában
|
Résztvevők száma (fő) |
Igényelt támogatás
összege (€) |
I. Szervezési és
felkészítési költségek |
|
|
Programszervezés
és monitoring |
30 |
7500 |
Felkészítés |
30 |
6000 |
Részösszeg |
|
13500 |
II. Mobilitási költségek |
|
|
Résztvevők[10] |
30 |
106800 |
Hátrányos
helyzetű[11]
résztvevők |
|
|
Fogyatékossággal
élő résztvevők[12] |
|
|
Kísérő
személyek |
|
|
Részösszeg |
|
106800 |
Összes igényelt támogatás |
|
120300 |
5.2.
Költségvetés indoklása
Kérjük, az alábbi költségtételeknél részletesen indokolja meg az
igényelt támogatás nagyságát! (A többi költségtételnél nem szükséges). Az indoklás megírása előtt, kérjük,
feltétlenül olvassa el a Pályázati kalauz erre vonatkozó részét!
Ha a Szakmai alapképzésben résztvevő
fiatalok vagy a Munkavállalók, munkanélküliek célcsoportjában igényel
támogatást:
Felkészítés költsége
Mobilitási költségek: Egyszeri plusz mobilitási költség
Mobilitási költségek : Fogyatékossággal élő résztvevők[13]
Ha a Szakképzési szakértők
célcsoportjában igényel támogatást:
Felkészítés költsége
Mobilitási költségek: Utazás
Mobilitási költségek: Fogyatékossággal élő résztvevők[14] megélhetése
SZERVEZÉSI
ÉS FELKÉSZÍTÉSI KÖLTSÉGEK
PROGRAMSZERVEZÉS ÉS MONITORING. A pályázott tevékenység, ami
gyakorlatilag minden hallgatóval egyéni foglalkozást kíván, az eddigi saját
illetve európai tapasztalatok szerint, kb. 400 EURO/ fő szervezési költséggel
jár.. A konzorcium tehát a kért 250 EURO/ fő Leonardo támogatás mellé még kb.
150 EURO/fő kiegészítést ad a programszervezésre.
FELKÉSZÍTÉS. A lehetségesnél (500 EURO / kiutazó) lényegesen szerényebb kért összeg (200 EURO / kiutazó) magyarázata kettős:
(i) A fiatal diplomások általános értelemben megfelelően felkészültek külföldi munkavállalásra. A plusz összeg speciális nyelvi, szakmai, helyenként kulturális igények kielégítését szolgálja.
(ii) Az elmúlt 3 év projektjei során is evvel az összeggel rendelkeztünk, ez megfelelőnek tűnt.
MOBILITÁSI KÖLTSÉGEK.
Itt a kalkuláció alapja 250 EURO / hét az első 4 hétben, majd 160 EURO / hét a további 16 héten. Ezen összegek az igényelhető felső határa közelében vannak. Indoklásul szolgáljon az, hogy a friss diplomás ily módon garantált havi díjazása a nyugat-európai országok minimálbérének fele körül van. A fentinél pontosabb költségvetés nem készíthető, mivel jelen pillanatban a célországok pontosan nem ismertek. Hasonló okok miatt nem kértünk külön támogatást az esetleges hátrányos helyzetű, fogyatékossággal élőkre.
6. A pályázó intézmény hivatalos képviselőjének
nyilatkozata és aláírása
Aláírásommal tanúsítom,
hogy
Továbbá kijelentem, hogy a pályázó intézmény
Tudomásul veszem, hogy
hamis nyilatkozat esetén adminisztratív és pénzügyi szankciók hajthatóak végre
ellenem vagy az intézményem ellen.
A pályázó intézmény hivatalos
képviselőjének aláírása
Figyelem! A Pályázati űrlap 6. oldalán feltüntetett
személy aláírása kerüljön ide!
Dátum: 2007. március 26. ……….………………………………………………
Hivatalos képviselő aláírása
Bélyegző
Csak közintézmények által benyújtott pályázat
esetében kitöltendő:
Aláírásommal tanúsítom,
hogy intézményem közintézménynek[15]
minősül a 2007. évi Általános pályázati felhívás II. Adminisztrációs és
pénzügyi részének 3.2 pontjában rögzített definíciója értelmében. Tudomásul veszem, hogy
hamis nyilatkozat esetén adminisztratív és pénzügyi szankciók hajthatóak végre
ellenem vagy az intézményem ellen.
Dátum: 2007. március 26. ……….………………………………………………
Hivatalos képviselő aláírása
Bélyegző
[1] Kérjük, használja a
Kódjegyzékben található kódokat!
[2] Az intézmény szerepe szerint lehet: küldő,
fogadó vagy közvetítő
[3] Kérjük, használja a
Kódjegyzékben található kódokat!
[4] Kérjük, használja a
Kódjegyzékben található kódokat!
[5] Kérjük, használja a
Kódjegyzékben felsorolt kódokat!
[6] Kérjük, használja a
Kódjegyzékben felsorolt kódokat! A legjobb közelítést válassza!
[7] Amennyiben nem egész
heteket ad meg, akkor az alábbi példa szerint tüntesse fel: 1 hét + 3 nap
[8] Amennyiben nem egész
heteket ad meg, akkor az alábbi példa szerint tüntesse fel: 1 hét + 3 nap
[9] Amennyiben nem egész
heteket ad meg, akkor az alábbi példa szerint tüntesse fel: 1 hét + 3 na
[10] Kivéve a hátrányos helyzetű
és a fogyatékossággal élő résztvevőket, akik számára az igényelt támogatást
külön sorban tüntesse fel
[11] A hátrányos helyzetű
résztvevők definícióját ld. a Pályázati kalauzban
[12] A fogyatékossággal élő személy definícióját ld. a Pályázati kalauzban
[13] A fogyatékossággal élő
személy definícióját ld. a Pályázati kalauzban
[14] A fogyatékossággal élő
személy definícióját ld. a Pályázati kalauzban
[15] A jelen pályázati felhívás szempontjából
közintézménynek minősül a programban részt vevő országok által meghatározott
valamennyi iskola és felsőfokú oktatási intézmény, továbbá minden olyan tanulási
lehetőséget biztosító intézmény vagy szervezet, amely az elmúlt két évben éves
bevételének több mint 50 százalékát közforrásból szerezte, vagy amely
közintézmények vagy azok képviselői felügyelete alatt áll. Tanulási
lehetőségnek minősül minden formális, informális és nem formális tanulási
forma.