Az Európai Közösség akcióprogramja
a szakképzés támogatására
Második szakasz: 2000-2006
Pályázati űrlap
Mobilitási projektek
2005-2006 évi pályázati fordulók
Az alábbi táblázatot a
Leonardo Nemzeti Iroda tölti ki!
Ország |
Év |
A projekt
száma |
HU |
05 |
PL- EX- |
Európai Bizottság
A pályázó intézmény neve |
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM |
|
A kapcsolattartó személy neve |
VARGA ILDIKÓ |
|
Utca, házszám |
Bogdánfy u. 5/b. |
|
Irányítószám – Város |
H-1117 |
BUDAPEST |
Átvételi elismervény |
Az átvételi elismervényt a Leonardo Nemzeti Iroda
visszajuttatja a pályázó intézménynek, ezzel igazolva a pályázati űrlap
beérkezését. Kérjük, hogy a fenti táblázatot és a projekt címét pontosan
töltsék ki!
A projekt címe: FIATAL
DIPLOMÁS MÉRNÖKÖK SZAKMAI GYAKORLATA (
DIPL05 )
Az
alábbiakat a Leonardo Nemzeti Iroda tölti ki!
Pályázati űrlapját
átvettük:
Ország |
Év |
Projekt száma |
HU |
05 |
PL- EX- |
Kérjük,
a Leonardo Nemzeti Irodával való további kapcsolattartás során minden esetben
hivatkozzanak a fenti számra!
Tisztelettel:
Dátum:
Tartalomjegyzék
(az 1-7. részt minden esetben ki kell tölteni)
3.3 Az
együttműködésben résztvevő egyéb partnerekre
vonatkozó adatok....... 13
4.5 A
megszerzett ismeretek elfogadtatása és érvényesítése &.................................. 13
8.2 Egymásra
épülő pályázatok (amelyek a jelen pályázati forduló alatt kerültek benyújtásra) 13
Mellékletek.......................................................................................................................... 22
Az űrlap egyes
kérdéseinél feltüntetett & jelzés
a Kalauz a pályázati űrlap kitöltéséhez –
Mobilitási projektek c. kiadvány használatára utal.
1
A
projekt bemutatása
|
A mobilitási programokra kizárólag intézmények
nyújthatnak be pályázatot
Az intézmény neve magyarul (Tüntesse
fel az intézmény teljes nevét, valamint rövidített elnevezését, ha van ilyen)
|
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
(BME) |
Az intézmény neve angolul, franciául vagy németül |
BUDAPEST UNIVERSITY OF TECHNOLOGY AND ECONOMICS
(BME) |
Az intézmény típusa [1] |
U |
Az intézmény székhelye
Utca |
MŰEGYETEM RKP. |
Házszám |
1-3. |
||||
Irányítószám |
H-1111 |
Város |
BUDAPEST |
||||
Közösségi adószám |
HU15308799 |
||||||
Hivatalos bejegyzés helye, dátuma és száma |
Budapest, 2001. 06. 25 - 8.815/3/2001 |
||||||
Telefon |
+36-1-4631111 |
Fax |
+36-1-4631291 |
||||
E-mail |
moson@bme-tk.bme.hu |
||||||
A kapcsolattartó személy
adatai
Név |
Varga Ildikó |
||||||
Beosztás |
Leonardo koordinátor |
||||||
Utca |
Bogdánfy Ö. utca |
Házszám |
5/b |
||||
Irányítószám |
H-1117 |
Város |
Budapest |
||||
Telefon |
+36 1 4631555 / +36-20-9613114 |
Fax |
+36-1-4631555 |
||||
E-mail |
varga@bme-intl.sulinet.hu |
||||||
Honlap |
|||||||
Ezt a táblázatot csak abban az esetben töltsék ki, ha a
pályázó intézmény nem azonos a koordináló intézménnyel!
Az intézmény neve magyarul (Tüntesse
fel az intézmény teljes nevét, valamint rövidített elnevezését, ha van ilyen) |
|
Az intézmény neve angolul, németül vagy franciául |
|
Az intézmény típusa2 |
|
Az intézmény székhelye
Utca |
|
Házszám |
|
||
Irányítószám |
|
Város |
|
||
A kapcsolattartó személy
adatai
Név |
|
||||||
Beosztás |
|
||||||
Utca |
|
Házszám |
|
||||
Irányítószám |
|
Város |
|
||||
Telefon |
|
Fax |
|
||||
E-mail |
|
||||||
Honlap |
http:// |
||||||
A kedvezményezettek típusa (csak
egyet jelöljenek meg) |
1. Külföldi gyakorlatok |
Szakmai
alapképzésben résztvevő fiatalok □ Felsőoktatásban
tanuló diákok □ Fiatal
dolgozók (középfokú végzettséggel rendelkezők)□ Friss diplomások
x |
Szakmai alapképzésben
résztvevő fiatalok esetén, kérjük, adja meg a leendő projektben érintett
szakmák OKJ-ban szereplő nevét és számát! |
·
·
·
·
|
2. Csereprogram |
Humánerőforrás
vezetők, szakképzési vezetők és munkatársak, oktatók, foglalkoztatási
tanácsadók □ Szaknyelvet oktatók, szaknyelvi tanácsadók □ |
A projekt címe (max.
100 karakter, szóközökkel együtt) |
Fiatal
diplomás mérnökök szakmai gyakorlata |
A projekt címe angolul, franciául vagy németül |
Practical Placements of Young Engineering Graduates |
A projekt rövid címe (max.
25 karakter) |
DIPLMOB05 |
A pályázat mely cél(oka)t kívánja megvalósítani? |
a “szakmai
készségek és szakmai tudás fejlesztése, …” ý b “szakmai továbbképzés minőségének
fejlesztése és az élethosszig tartó képzés jegyében mind szélesebb társadalmi
rétegek bevonása….” □ c “szakmai
képzéssel kapcsolatos újítások támogatása, különösen a versenyképesség
fejlesztése….” □ |
A
projekt időtartama (hónap): |
A projekt kezdete : 2005/06/01 (éé/hh/nn) |
A projekt vége:
2007/05/31 (éé/hh/nn) |
Írjon rövid (max. 1 oldal, 30 sor terjedelmű) projekt-összefoglalót,
melyben jellemezze a projektben szereplő partnereket, ismertesse a projekt
céljait a partnerek/pályázó intézmény/kedvezményezettek szemszögéből, írjon a
pályázat hátteréről, arról, hogy milyen szükségleteket elégít ki a projekt,
illetve a projekt megvalósításának lépéseiről (mikor, hol, mi történik). |
- |
A magyar
mérnökképzést többen (hallgatók, gazdaság, kormányzat, stb.) rendszeresen
bírálják a képzés túlságosan elméleti jellege, a végzősök szakmai, nemzetközi tapasztalata hiánya
miatt. A projekt e probléma megoldásához kíván hozzájárulni, elősegítve friss
diplomások jobb elhelyezkedési lehetőségét, országunk versenyképessége
növekedését. A közvetlen cél a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a Budapesti Műszaki Főiskola (BMF) 30 végzett hallgatója átlagban 20 hét hosszúságú külföldi szakmai gyakorlatának megszervezése, társfinanszírozása. E pályázat elkészítői, tervezett
végrehajtói 1999 óta több mobilitási projektet szerveztek felsőoktatásban
tanuló diákok részére a Leonardo da Vinci program keretében, részt vettek egy
2002-ben projektmenedzsment és fenntarthatóság kategóriában magyarországi
"Mobilitási Nívódíj"-ban
részesült projekt (HU/01/PL/202) végrehajtásában, amely 2004-ben bekerült Európa 5 legjobb felsőoktatási mobilitási
projektje közé. Szintén ezen menedzsment kezelésében lévő HU/02/PL/210
Leonardo mobilitási projekt is jelölt volt a 2004. évi hazai „Mobilitási
Nívódíjra. E munka során felmerült hallgatói
érdeklődés diploma utáni szakmai gyakorlatra. Ez társul sok szakma (pl.
építész, informatikus) elvárásával, ahol gyakorlati tapasztalatok hiányában
nem lehet érdemi tevékenységet végezni. Különösen a friss diplomás építészek
esetében okoz nagy nehézséget az elhelyezkedés és ez nem csak magyar
jelenség, számos európai partnerünk jelezte, hogy ezen a területen
együttműködésre számít. A BME a BMF-fel közösen 2004-ben pályázott először a friss diplomások kategóriában, és az
akkor elnyert 15 gyakorlati helyet fél év alatt sikerült betölteni. A szervezésnél (pl. kiválasztás,
felkészítés, minőségbiztosítás) építünk a korábbi Leonardo projektek
tapasztalatára. A hely rövidsége miatt itt csak néhány alapvető elemre térünk
ki. A vállalti
fogadókészséget több csatornán keresztül biztosítjuk (a partnerek nagy
száma miatt csak egy-egy reprezentáns szerepel a konzorciumban
szándéklevelével): a Leo-Net
nemzetközi hálózat, a partneregyetemek
hasonló szervezeti egységei, közvetlen vállalati
kapcsolatok. A kedvezményezettek külföldi tartózkodása alatt kiemeljük a
gyakorlatok folyamatos nyomon követését
(a volt témavezető és a vállalati felelős kettős irányításával). Alkalmazzuk,
EUROPASS bizonyítványt és ösztönözzük a tartalmas vállalati ajánlólevelek
megszületését. A menedzsment, tájékoztatás, kommunikáció terén a pályázók
jellege miatt a modern technikákra (email, mobil telefon, honlap - ls.
pl. www.tudig.bme.hu ) építünk. Igen
fontosnak tartjuk, hogy a gyakorlatban résztvevő friss diplomások későbbi
elhelyezkedését nyomon kövessük, a Leonardo szakmai gyakorlat hasznosságát
felmérjük. Következetesen alkalmazzuk az EU mobilitásokra vonatkozó
alapelveit (“Statement of Principles on Quality in Educational
Mobility”). A Leonardo program
népszerűsítését, a disszeminációt
mindig fontosnak tartottuk (pl. cikkek, előadások az ICEE, EAIE nemzetközi
konferenciákon, műsor az MTV-ben). |
|
- |
Összefoglalás angolul, franciául vagy németül SUMMARY
Hungarian
engineer training is often criticised (by students, economy, and government…)
for its theoretical nature and the lack
of professional and international experience of the newly graduated
engineers. This project proposal intends to resolve this situation in part,
improving the job-market value of the fresh graduates and consequently the
competitiveness of the Hungarian economy. The
immediate objective is to organise and co-finance foreign practical training
for 30 graduates of the Budapest
University of Technology and Economics (BME) and the Budapest Tech (BT) for
an average of 20 weeks in length each. The
makers of this application have carried out several Leonardo mobility
projects since 1999 and among others they took part in the implementation of
a 2001 mobility project, which was awarded (Hungarian Mobilitási
Nívódíj) in the category of project-management and sustainability in
2002, and was also among the 5 nominees for the European Mobility Award in
2004 (Oslo). Another mobility project implemented by the same management unit
has also been nominated for the Hungarian Mobility Award in 2004. During the course of these
activities, interest arose among the students for post-graduate practical
training. This coincides with the expectations of several professions
(architecture, informatics), where the lack of practical experience means a
great obstacle when starting the actual work. Especially in the field of architecture,
young graduates have serious difficulties in finding a job, which is not only
a Hungarian experience, but many of our European partner institutions have
also initiated the need of co-operation in this area. BME and BT first
applied in the young workers’ category in 2004, and the implementation of all
15 placements has been finished within one semester. We will
build on the experiences of the previous Leonardo projects for example in the
selection of the participants, in the pre-training preparation and the
quality management etc. Due to the lack of space we only mention some basic
principles here: We will
use several channels to find hosting
companies (because of the great number of partners there are only some
representative companies listed in the application with their letter of
intents). These channels are: the
Leo-Net network, which gathers more than one hundred institutions from 26
countries (www.leo-net.org), the similar organisations of our partner universities (TU Berlin,
CNAM, etc.) and directly the existing university-company
partnerships. During the foreign placements of our former students we
emphasise the importance of continuous
monitoring of the practical training (under the double guidance of the
former thesis advisor and the company responsible). We will use the EUROPASS
diploma and encourage a substantial letter of recommendation to be issued by
the company. The management will use modern communication technologies
(email, mobile phone, web page –see: www.tudig.bme,hu).
We will keep track of the future of the trainees on the job market, to
measure the utilisation of the Leonardo practical training. In the
implementation we apply the EU guidelines on quality management (“Statement
of Principles on Quality in Educational Mobility”). We’ve
always been aware of the significance of the popularisation and dissemination
of the Leonardo programme (E.g. articles and presentations at the ICEE and
EAIE international conferences on education, programme on the Hungarian
television, MTV). |
|
Hivatalos aláírás (a
pályázó intézmény részéről) &
Név |
DR. ZRINYI
MIKLÓS |
Beosztás |
TUDOMÁNYOS ÉS
NEMZETKÖZI REKTORHELYETTES |
A mai napon az intézményre vonatkozóan felelősségem
teljes tudatában kijelentem, hogy:
-
nem áll csődeljárás, felszámolási vagy végelszámolási
eljárás alatt, nem kötött egyezséget hitelezőivel, tevékenységeit nem
függesztette fel, nem folyik ellene ilyen jellegű eljárás, és nincsen a nemzeti
jogszabályok és rendelkezések által előírt eljárásból eredő, hasonló
helyzetben;
-
nem ítélték el jogerősen olyan okokból, amelyek alapján
megkérdőjelezhető szakmai megbízhatósága;
-
nem ítélték el jogerősen szakmai vétséggel összefüggő
szabálysértés miatt;
-
országa törvényeinek megfelelően eleget tett és tesz
társadalombiztosítási járulék- és adófizetési kötelezettségének;
-
nem ítélték el jogerősen csalásért, vesztegetésért,
bűnszövetkezetben való részvételért vagy bármilyen törvényellenes
tevékenységért, amely az Európai Unió pénzügyi érdekeire nézve hátrányos;
-
nem állapították meg róla, hogy súlyos szerződésszegést
követett el a közösségi[2]
költségvetésből finanszírozott közbeszerzési eljárással vagy egyéb támogatási
eljárással összefüggésben;
-
tudomásom szerint nem áll fenn összeférhetetlenség
(családi, személyes, politikai, nemzeti, gazdasági vagy bármilyen
érdekérintettség) egy olyan intézménnyel vagy személlyel kapcsolatosan, ami/aki
közvetlen illetve közvetett módon érintett a pályázat bírálatában vagy a
szerződéskötésben;
-
nem tájékoztatja hamisan az Európai Bizottságot a
bírálati szakasz ideje alatt, és nem mulasztotta el az igényelt információk
átadását.
Továbbá, a mai napon kijelentem, hogy az intézmény
rendelkezik a pályázat sikeres megvalósításához:
-
jogképességgel
-
szilárd és elegendő anyagi forrásokkal
-
a megkövetelt kompetenciákkal és szakmai képesítésekkel
Tudomásul veszem, hogy
hamis nyilatkozat esetén adminisztratív és anyagi szankció hajtható végre
ellenem vagy az intézményem ellen.
Igazolom,
hogy a pályázati űrlapon feltüntetett adatok megfelelnek a valóságnak.
Dátum BUDAPEST, 2005. FEBRUÁR 2. Hivatalos aláírás DR. ZRINYI MIKLÓS Az
intézmény bélyegzője
2
A
pályázat indoklása
|
2.1
Igényfelmérés &
|
|
· Milyen európai, nemzeti, regionális, és/vagy szektoriális szintű igények, illetve intézményi stratégiai prioritások kielégítésére irányul a projekt? |
|
- |
A pályázat elsősorban a hazai mérnökképzés szakmai gyakorlat és
nemzetközi elemeinek növelése igény kielégítéséhez járul hozzá. Ez teljes
mértékben megfelel a kedvezményezettek
- friss diplomás egyetemi, főiskolai hallgatók- elvárásainak. Idézet a
BME Diákközpont által 2003-ban "A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem friss diplomásai elhelyezkedési esélyei (Felmérés a BME-n 2001-ben
végzettek körében)" című 52 oldalas tanulmányból (20. oldal): "…itt ugyanis a képzés gyengeségeire kérdeztünk
rá. A vezető gyengeség továbbra is a szakmai gyakorlatok hiánya az oktatás
egészén belül…". A legtöbb karon a képzés hiányosságai között a
második helyet a nem elégséges
nyelvtanulási lehetőség foglalja el. E felmérés tapasztalataival
összecseng, hogy a BME Leonardo Iroda több érdeklődő végzős hallgatót vissza
kellett utasítson, mivel korábban nem pályáztunk friss diplomások szakmai
gyakorlatára. Hasonlóan nyilatkoznak (szakmai, nyelvi
ismeretek nem elégséges volta) a vállalatok
is (pl. képviselőik révén a BME Társadalmi Szenátusában). A projekt partnerintézményei érdekeltek a szakmai gyakorlatok sikeres
lebonyolításában. Ezek ugyanis részben e célra létrehozott szervezetek (pl. a
LEO-NET hálózatot vezető DANUBE), részben olyan felsőoktatási intézmények (TU
Berlin, INSA de Rennes) melyek a kölcsönösség
alapján maguk vállalkoztak a közös tevékenységre. A fent idézett felmérés azt is bizonyítja,
hogy a munkaerő felvételnél a vállalatok
egyértelműen előnyben részesítik a
szakmai (különösen külföldi) tapasztalatokkal rendelkezőket. Megjegyzendő
azonban, hogy a szakmai gyakorlatra történő vállalati fogadókészség több
tényező, elsősorban a piaci helyzet, függvénye. Végezetül megemlítendő, hogy az egységesedő Európa
alapvető érdeke a világméretű versenyben a több kultúrában járatos, magasan
képzett szakemberek számának növelése. |
|
|
· Mutassa be a kedvezményezettek csoportját (típus, foglalkozási/képzési terület, a képzés vagy foglalkoztatás szintje, esetleges fogyatékosságok, szociálisan hátrányos helyzet[3], stb.) és speciális igényeiket! |
|
- |
A kedvezményezettek a Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem és a Budapesti Műszaki Főiskola friss diplomásai, különös tekintettel
azokra a szakokra, ahol a hallgatók kiugróan magas helyre tették a képzés
hiányosságai között a szakmai gyakorlatok, nyelvtanulási lehetőségeket
(építész, infomatikus, műszaki menedzser, villamosmérnök). A pályázati kiírással összhangban a kedvezményezettek kiválasztásánál előnyt fognak élvezni a szociálisan hátrányos helyzetű pályázók. Erre külön felhívjuk a figyelmet az ösztöndíjak meghirdetésénél (faliújság, honlap, elektronikus újság stb.). |
|
2.2
A projekt céljai &
|
||
· Mutassa be a projekt céljait a fentebb vázolt igényeknek, illetve a saját intézménye és a partnerintézmény(ek) stratégiai céljainak tükrében! |
||
- |
A
projekt közvetlen célja 30 BME / BMF friss
diplomás szakmai készsége, szaktudása, munkakultúrája, nyelvtudása stb. fejlesztése külföldi szakmai gyakorlat által, segítve ezzel a
munkaerőpiaci esélyeiket. Ezen
túl a BME stratégiai tervében szerepel a szakmai gyakorlatok (ezen belül a
külföldiek) számának növelése, rendszerének kialakítása. A kérdésnek külön
jelentőséget ad a kétciklusú mérnökképzésre való áttérés, mely
vélhetőleg a két nagy budapesti mérnökképző intézmény kapcsolataira is
jelentős hatással lesz. A
Leonardo program segíthet a szervezeti
keretek, partnerkapcsolatok, lebonyolítás, értékelés módszereinek
kialakításában, továbbfejlesztésében. E célból hozta létre a BME 2002-ben a Leonardo Irodát, mely keretében e
projekt szervezői tevékenykednek. Reményeink
szerint a projekt multiplikáló hatására
az érintett friss diplomás rétegből mind többen (természetesen nem csak a Leonardo
program keretében) vehetnek részt külföldi szakmai gyakorlatokon. Az
oktatási intézmény partnereket hasonló statégiai célok vezérlik, mint a BME,
BMF-t. Megemlítendő, hogy Magyarország EU tagsága miatt
várhatóan fokozatosan növekszik majd az EU tagországok vállalatainak
érdeklődése a magyar diplomások iránt, továbba az EU tagállamokban tanulók,
végzettek érdeklődése a magyarországi szakmai gyakorlatokban. |
|
|
||
· Mutassa be, hogy a nemzetközi mobilitás hogyan illeszkedik a kedvezményezettek igényeihez, és milyen hozzáadott értékkel bír oktatásuk és képzésük szempontjából! |
||
- |
A friss diplomás szakmai gyakorlatokat az elméleti
tanulmányokat kiegészítő szakmai
tapasztalatok megszerzése, a munka
világának megismerése (pl. csoportmunka) indokolja. A nemzetközi mobilitás amellett, hogy mindezeket
elősegíti, kiegészül az európai
kultúra (ezen belül munkahelyi) megismerésével, az idegen nyelvi ismeretek (benne általános, szaknyelv)
megszerzésével, a kommunikációs
készségek növelésével |
|
|
||
· Hogyan illeszkedik a projekt céljaihoz a külföldi gyakorlat/csereprogram időtartama és a választott fogadó ország? |
||
- |
A "mérnöki"
gyakorlatok esetén a vállalatok
egyértelműen a hosszabb időtartamút
igénylik (hiszen elvárják, hogy a kedvezményezett ténylegesen hasznos munkát
végezzen, általában megoldjon egy konkrét feladatot). A célországok
kiválasztásánál 2 szempont volt irányadó: (i)
A francia és német nyelvterületű
országokkal hagyományosan szoros a
kapcsolat, már korábbi projektekben is sikeresen együttműködtünk. Ezen
országok hazánk legjelentősebb
gazdasági partnerei. (ii)
(ii)
Emellett a programnak szeretnénk európai
dimenziót adni, lehetőséget adni hallgatóinknak más EU tagállam
választására is. Erre utal a Leo-Net szervezet, illetve egy spanyol és egy
görög vállalat konzorciumi tagsága is. |
|
|
||
·
Ha intézményüknek már korábban
is volt hasonló Leonardo projektje, milyen új/innovatív elemeket tartalmaz a
jelenlegi pályázat a korábbi projekthez képest? |
||
- |
Intézményünk a 2004-es pályázati fordulóban vett részt
először a friss diplomásoknak kiírt pályázatban. Az első félév tapasztalatai
alapján bebizonyosodott, hogy nagyon nagy igény van ilyen jellegű szakmai
gyakorlatokra. A nagy számú jelentkező közül azokat a pályázókat fogjuk
előnyben részesíteni, akiknek a legkedvezőtlenebbek
a munakerőpiaci esélyeik. Így a relatíve kis számú gyakorlat összhatása
megnövelhető, egyénekre nézve annak pozitív hatása nagyobb lesz. |
|
|
|
|
|
||
·
Amennyiben projektötlete
kapcsolható a hazai Leonardo Nemzeti Iroda által meghatározott prioritások
valamelyikéhez (vagy akár többhöz), kérjük, jelölje meg. |
||
|
a)
a szociálisan hátrányos helyzetű célcsoportok
mobilitási projektjei......................................................... x b)
azok a mobilitási pályázatok, amelyek munkaerő-piaci
vagy vállalaton belüli képzést c)
a szakmai alapképzésben résztvevő fiatalok számára
szervezett legalább 8 hetes külföldi d)
azok a csereprogramok, amelyekben a tanárok/oktatók
tényleges szakmai gyakorlaton e) azok a
csereprogramok, amelyek az integrált oktatás bevált módszereinek a
tanulmányozását célozzák............................................................................................................................................................. □ |
|
3
Partnerek
&
|
Egy
partnerintézmény csak egyszer szerepeljen az alábbi táblázatokban; a jelen
projektben betöltött fő tevékenysége/szerepe alapján.
Mellékelje az
összes – de legalább a minimális partnerszámnak megfelelő számú - együttműködő
partner szándéknyilatkozatát!
A táblázat A1-es sorában szerepeljen a pályázó intézmény, ha
van koordináló intézmény, azt az A2-es sorban tüntesse fel.
N° |
Ország kód[4] |
Az intézmény neve magyarul |
Típus kód [5] |
Utca, házszám Irányítószám/város |
Telefon Fax E-mail |
szakképző intézmények esetén[6] |
A kiutazó kedvezményezettek száma |
szociálisan hátrányos helyzetű kedvezményezettek
száma |
|||
Az intézmény teljes
tanulói létszáma |
Szociálisan Hátrányos
helyzetűek száma a teljes létszámon belül[7] |
||||||||||
A1 |
HU |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
U |
Bogdánfy utca 5/b. H-1111, Budapest |
+3614631555, +36309329626 +3614631555, varga@bme-intl.sulinet.hu |
16000 |
1485 |
22 |
5 |
||
A2 |
HU |
Budapesti Műszaki Főiskola |
U |
Tavaszmező utca 17. H-1084, Budapest |
+3612102651 dudas.maria@kvk.bmf.hu |
12000 |
N/A |
8 |
2 |
||
A3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
… |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
Összesen |
30 |
7 |
||
Ebben
a táblázatban csak azok a fogadóintézmények szerepeljenek, amelyek ténylegesen
fogadják a kedvezményezetteket, a közvetítő intézmény(eke)t a 3.3-as
táblázatban tüntesse fel.
N° |
Országkód[8] |
Az intézmény neve nemzeti nyelven |
Típuskód [9] |
Utca, házszám Irányítószám/város |
Telefon Fax E-mail |
A fogadó intézménybe érkező kedvezményezettek száma |
B1 |
DE |
Opsira GmbH |
PME |
Leibnizstr. 20 D-88250 Weingarten |
+49 751561890, +49 751561899 |
2 |
B2 |
DE |
RLE International GmbH |
GRE |
Robert-Bosch str. 10 50769 Köln Germany |
+49 221 8886 549, +49 221 8886 502 nbarabassy@rle.de |
2 |
B3 |
ES |
RCR Aranda Pigem Vilalta Arquitectes |
PME |
Passeig Blay 34, 2n 17800 Olot (Girona) Spain |
+34 972269105, +34 972267558 rcr.arquitectes@coac.es |
2 |
B4 |
Gr |
Pythagoras |
PME |
13 Flias
V.Ipirou Str. Athens, Greece |
+30 210 8056448, +302108056091 vassilopoulos@gcparks.com |
1 |
B5 |
IT |
Noesi Architettura |
PME |
Via Tommaso d’Aquino 47 Roma 00136, Italy |
+390693175274, +390639038707 t.fersini@archiworld.it |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen |
|
1. Megjegyzés. A fogadó intézménekm teljes listája nem
kerül KÖZVETLENÜL MEGNEVEZÉSRE. Az eddigi tapasztalataink azt mutatták
(melyek részletes kifejtésére itt most nem térünk ki), hogy több mint egy évvel egy szakmai gyakorlat tényleges
megkezdése előtt nem lehet megbízhatóan előre jelezni sm az érintett
kedvezményezetteket, se a fogadó vállalatokat. Amikor erre kísérletet tettünk
(pl. a MOBI2000 - HU/99/2/07/109/PL/II.1:2.a/FPI projektben), akkor az esetek
kb. felében konzorciumi tag módosítási kérelmet kellett benyújtanunk. Ezért
döntött a konzorcium most úgy, hogy csak néhány reprezentatív vállalatot,
illetve a fő közvetítő partnereket nevezi meg. Hangsúlyozzuk, hogy a megfelelő
hallgatók és vállalatok felkutatása a 10 éves tapasztalat birtokában nem jelent
problémát.
Megjegyzés:
Ebben a táblázatban sem küldő, sem fogadó intézmények ne szerepeljenek.
N° |
Országkód[10] |
Az intézmény neve nemzeti nyelven |
Típuskód[11] |
Utca/ házszsám Irányítószám/ város |
Telefon Fax E-mail |
C1 |
AT |
DANUBE Europäische Bildung, Forschung und
Technologie |
CR |
Zieglergasse 28 A-1070 Wien Austria |
+43 1 5240606, +43 1 5240606-99, |
C2 |
DE |
Technische Universität Berlin Career Center |
U |
Hardenbergstr. 36a, D-10623 Berlin |
+49 30 31421456, +49 30 314 24087, agnes.matuschka@tu-berlin.de |
C3 |
FR |
INSA de Rennes (Institut National des Sciences
Appliquées de Rennes) |
U |
20 avenue des Buttes de Coësmes-CS14315 35043 Rennes Cedex (France) |
+33 (0) 223238593 +33 (0) 223238396 |
C4 |
|
|
|
|
|
C5 |
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
3.4
A partnerintézmények részletes
bemutatása&
|
Kérjük, hogy a 3.1-es
és 3.3-as táblázat szerinti sorrendben és számozással mutassa be a
partnerintézményeket! |
|
|
|
A1 |
Pályázó intézmény:
mutassa be intézményét és a projektben betöltött szerepét! - Az 1782-ben alapított Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem (www.bme.hu)
nemzetközileg elismert kutató, oktató egyetem. 8 Karán (építész, építő, gazdaság
és társadalomtudományi, gépész, közlekedés, természettudományi, vegyész,
villamos és informatikai) kb. 16.000 magyar és külföldi hallgató folytat több
szinten (akkreditált felsőfokú szakképzés, főiskola, egyetem, Ph. D.,
mérnöktovábbképzés, távoktatás stb.) tanulmányokat. A BME 5 nyelven oktat
(magyar, angol, francia, német, orosz). A pályázó hazánk legnagyobb okleveles
mérnökképző intézménye. A mérnöki szakok képzési követelményei tartalmaznak
egy szakmai gyakorlatot. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
hagyományosan nagyszámú hallgatót küld ki külföldi szakmai gyakorlatra. Az
egyetem 2002-ben kinevezett egy Leonardo intézményi koordinátort, a program
különböző pályázati formái hatékonyabb, egységes egyetemi kezelésére. Az egyetem rendszeresen nyomon követi
végzett hallgatói szakmai pályafutását. Az itt elhangzó vélemények, illetve a
jelenlegi végzés előtt álló hallgatók igényének eleget téve most először
pályázik a BME friss diplomások szakmai gyakorlatai megszervezésére. A BME részt vesz a szakmai gyakorlatok
szervezése minden főbb elemében (a friss diplomások kiválasztása,
felkészítése, tutorálása, mentorálása, a gyakorlat értékelése stb.). A
BME végzi a projekt szakmai és pénzügyi koordinálását. A projekt
minőségbiztosítása, az eredmények terjesztése elsősorban a BME feladata. |
|
|
|
Minden
partner esetében (ha van, a koordinátor intézménynél is) mutassa be azok
tevékenységi körét, a nemzetközi mobilitási együttműködések terén szerzett
tapasztalataikat és az együttműködésben betöltött szerepüket és feladataikat!
Indokolja meg, hogy miért ezek a partnerek vesznek részt az együttműködésben! Egy partnerintézményt maximum 15
sorban mutasson be! |
A2 |
- A három nagy hagyományú oktatási
intézményből 2000-ben létrejött Budapesti
Műszaki Főiskola (www.bmf.hu) öt karán, budapesti,
székesfehérvári telephelyén kb. 8000 hallgató folytat gépész, villamos,
könnyűipari mérnöki, gazdasági, informatikus tanulmányokat. A Főiskola az oktatás tartalmának
kialakításában egyensúlyra törekszik az időtálló alapismeretek és a
gyakorlati életre való közvetlen felkészülést segítő ismeretek között,
hangsúlyt helyez a hallgatók idegen nyelvi képzésére. A BMF részt vesz a szakmai gyakorlatok
szervezése minden főbb elemében (a friss diplomások kiválasztása,
felkészítése, tutorálása, mentorálása, a gyakorlat értékelése stb.). A
BMF és a BME az elmúlt 4 évben összesen 5 Leonardo mobilitási projektben volt
partner. A koordinálást minden esetben a BME és annak ugyanazon
projektmenedzsment csoportja végezte. Az együttműködést azonban nem csak
közös tapasztalat, hanem konfliktumentes, hatékony munkakapcsolat is erősíti
a két intézmény projektmenedzsmentje között. |
|
Kérjük, hogy a 3.2-es
és 3.3-as táblázat szerinti sorrendben és számozással mutassa be a
partnerintézményeket |
|
|
|
|
Minden
partner esetében mutassa be azok tevékenységi körét, a nemzetközi mobilitási
együttműködések terén szerzett tapasztalataikat és az együttműködésben
betöltött szerepüket és feladataikat! Indokolja meg, hogy miért ezek a
partnerek vesznek részt az együttműködésben! Egy partnerintézményt maximum 15
sorban mutasson be! |
B1 |
- Az opsira
GmbH (www.opsira.com) optikai
érzékelőkkel, mérésekkel, szimulációval stb. foglalkozó német vállalat. Több korábbi Leonardo projekt keretében
fogadott informatikus hallgatókat szakmai gyakorlatra, diplomatervezésre,
melyek minden érdekelt kölcsönös megelégedésével végződtek. Az elmult evek
folyamán már 5 szakmai gyakorlatos fogadtak, szemeszterenként egyet és a cég
egyik vezető munkatársa látogatást is tett a BME-n ahol nemcsak a korábbi
tevékenység folytatását, hanem annak kiterjesztését, mérnők-fizikusokra is
felvetették. A kisvállalat (10 fős) különlegesen alkalmas a frissen végzett
hallgatók szakmai kompetenciájának fejlesztésére, mivel nem csak termeléssel,
hanem magas színvonalú kutatással is foglalkoznak. A projektben
fogadóintézményként, illetve a németországi szakmai gyakorlatok terén
tanácsadóként vesznek részt. |
|
|
B2 |
--
Az RLE International (www.rle.de)
mérnöki tervezéssel (elsősorban gépészeti, közlekedési témában) foglalkozó
nagyvállalat (kb. 600 munkatárs), németországi központtal, több külföldi
telephellyel (Lengyelország, Magyarország, Nagy-Britannia, USA). Kapcsolata
a BME Közlekedésmérnöki Karával (KO) már 10 éves múltra tekint vissza. Az
utóbbi években több hallgató végzett itt szakmai gyakorlatot a Leonardo
program keretében is. A szándéklevélben is megfogalmazott módon az ehhez a
céghez kerülő gyakornokok kiválasztását közvetlenül a kar dékánhelyettesének
bevonásával fogjuk végezni. 2004.
novemberi tárgyalásokat (RLE képviselői, a BME KO dékánhelyettese)
csatlakoztak a konzorciumhoz, mint fogadóintézmény. |
|
|
B3 |
- RCR arquitectes egy fiatal spanyol
építészeti tervezőiroda, amelyet három spanyol építész: Rafael Aranda ,
Carmen Pigem és Ramón Villalta neve fémjelez. Az elmúlt években jónéhány
nemzetközi díjjal is kitüntetett építészeti projektjük volt. 2004-ben már fogadtak
Leonardo gyakornokot, mindkét fél nagy megelégedettségére. Ezt követően
jelezék, hogy ezt az együttműködést folytatni kívánják,
szándéknyilatkozatukkal megerősítve azt. |
|
|
B4 |
-
Noesi
Architettura egy kis
római építésziroda, amely elsősorban városépítési és műemlékvédelmi
projektekkel foglalkozik. Egy BME-n végzett
építészmérnök fogadására vállalkoztak. A kapcsolat a BME Tanszék és az
iroda között már évek óta létezik. |
|
|
|
|
|
|
C1 |
-
A DANUBE (www.danube.or.at ) Europaische
Bildung, Forschung und Technologie az osztrák Leonardo Nemzeti Iroda
regionális partnere EU szakmai gyakorlatok szervezésében. Évente kb. 200 diák
szakmai gyakorlatát szervezi. Alapító tagja a LEO-NET (Leonardo
Network for Academic Mobility) szervezetnek,
az ő munkatársaik végzik a szervezet adminisztratív feladatait. Nagy
tapasztalatokkal rendelkezik európai projektek megvalósításában (1997 óta
több mint 20, többségében Leonardo, projektnek voltak koordinátorai. A BME 2002-ben belépett a LEO-NET
hálózatba (melynek vezetője a DANUBE igazgatója). Azóta szoros kapcsolat
alakult ki részben a mobilitási projektek szervezése (a BME a LEO-NET
hallgatói nyilvántartási anyagait használja), részben a hallgatócsere (több
BME hallgató elhelyezésében közreműködtek) terén. A
DANUBE a projektben való részvételét a szándéklevél részletezi. Itt kiemeljük
a vállalati fogadókészség biztosítását, illetve nagy tapasztalataikra építve
az egész folyamat magas színvonalának garantálását. |
|
|
C2 |
- A TU
Berlin (www.tu-berlin.de
) Németország egyik legjelentősebb egyeteme. Profilja túlmutat a hagyományos
műszaki egyetemekén. 8 karán, hasonlóan a BME-hez, a mérnöki tanulmányok
mellett természettudományos, társadalomtudományi és gazdasági képzések is
folynak kb. 30000 hallgató számára. A TU Berlin Karrier Központja és a BME
Leonardo munkatársai korábban is együtt működtek szakmai gyakorlatok
kölcsönös megszervezésében, színvonalas lebonyolításában. |
|
|
C3 |
-
INSA de Rennes (www.insa-rennes.fr
, Institut National des Sciences Appliques de Rennes). Az INSA-k, öt francia
mérnökképző intézményt ("grandes écoles") tömörítő hálózatának
tagja (Lyon, Rennes, Rouen, Strasbourg, Toulouse). A BME 1992 induló francia nyelvű első
ciklusú képzése (első 4 szemeszter) fő partnere, a képzés elvégzését igazoló
DEUG bizonyítvány kiadója. Az ehhez a képzéshez tartozó, (a 2. szemesztert
követő) nyári szakmai gyakorlatok aktív részvevője (a "szokásos"
tevékenységek /monitoring, értékelés stb./ mellett, pl. ők kötötték a
biztosítást a részvevő immár több száz hallgatónak). Az INSA de Rennes e projektben a szakmai
gyakorlatokhoz a vállalati fogadókészség biztosításában közreműködik. |
|
4
A
külföldi gyakorlat/ csereprogram megvalósítása
|
· Mutassa be a kedvezményezettek kiválasztásának folyamatát és szempontjait! |
|
- |
A
projekt kezdeti, kísérleti szakaszában elsősorban a már "bevált"
oktatók, vállalatok közreműködésére számítunk. Több végzős (építész,
informatikus, vegyész) hallgató jelezte részvételi szándékát, várólistán van, az ő fogadó
vállalataik már megjelölésre is kerültek pályázatunkban. A
kiválasztás hosszabb távon várhatóan (a hallgatói projektekhez hasonlóan)
több csatornán keresztül, iterációs folyamatban fog zajlani. A
2 fő módszer: 1.
A BME/BMF friss diplomásai lehető
legszélesebb köre tájékoztatása után az érdeklődők kitöltenek egy pályázati
dossziét. A pályázati anyagban szerepelnie kell az esetleges hátrányos
helyzet bizonyításának is. Ennek megléte esetén a pályázatot kiemelten
kezeljük. A pályázati anyagot egyes esetekben a Kar illetve Tanszék
vezetőjének bevonásával értékeljük (pl. A Közlekedésmérnöki Kar – RLE
International céghez küldött gyakornokai). Ezt juttatjuk el az oktatók,
hallgatók, a konzorciumi tag, illetve a közvetítő szervezeteken keresztül
megtalált vállalatokhoz. A vállalat kiválasztja a megfelelőnek tűnő volt
hallgatót, egyes esetekben tesztelés (szakmai, személyiség, személyes
beszélgetés) útján. 2.
Az érdeklődő vállalatok elküldik
igényeiket (időnként bemutató előadást is tartanak). Ezek kerülnek
meghirdetésre a hallgatóság körében. Innen az előző módszer (dosszié stb.). A
fő szempont a vállalat és a gyakornok párosításánál a szakmai
megfelelés és a gyakornok szakmai kompetenciáinak, munkaerőpiaci
helyzetének optimalizálása, a lehető legnagyobb egyéni fejlődés elérése. A
szociálisan hátrányos helyzetűek körében azonos ráfordítás esetén nagyobb
eredmény elérése várható. |
|
|
· Hogyan tájékoztatják a lehetséges kedvezményezetteket, és milyen módszereket terveznek a kedvezményezettek motiválására a külföldi gyakorlaton/ csereprogramon való részvételük érdekében? |
|
- |
A
kedvezményezettek körét leghatékonyabban modern
információs technológiai csatornákon lehet elérni (hallgatói illetve
tematikus levelezőlisták, internetes fórumokon keresztül), de a hagyományos eszközöket is igénybe
vesszük (faliújság, egyetemi újság) és támaszkodhatunk a korábbi Leonardo
projektek népszerűségében is, a hallgatók, friss diplomások már egyre nagyobb
számban ismerik a lehetőséget és terjesztik is azt. A szocialisan hátrányos helyzetű végzettek
azonosításában a Hallgatói Diákönkormányzat segítségét is igénybe fogjuk
venni. |
|
· Hogyan és mikor készítik fel a kedvezményezetteket a külföldi gyakorlatra/ csereprogramra: milyen nyelvi, lélektani és kulturális felkészítésen fognak részt venni? |
|
- |
A
nyelvi felkészítést igénylő friss diplomások számára az igények szerint
angol, illetve német intenzív kurzust szervezünk. A két oktatási intézmény hallgatói közösen látogathatják azt, és
elsősorban kommunikációs helyzetekre való felkészítést és beilleszkedést
segítő gyakorlatokat tartalmaz majd és nem a szakmai kommunikációra helyezi a
hangsúlyt. Amennyiben az európai dimenziók kiszélesedésével további
munkanyelvekből is igény támad nyelvi előkészítésre, akár egyedi, egy-egy
hallgatóra szabott kurzust is szervezünk, ahogy azt az elmúlt évben már
többször is megtettük. Ilyen esetekben akár anyanyelvi tanárt is bevonunk néhány
órában. A pedagógiai és kulturális felkészítés többnyire egyéni konzultációt jelent. Az érdeklődő illetve a programba
bekapcsolódó friss diplomások tájékoztatása a Leonardo programot évek óta
bonyolító oktatók illetve egyéb munkatársak feladata. Az összegyűlt
tapasztalatok alapján a kiutazás szervezéséhez és a kinttartózkodást
megkönnyítendő különböző dokumentumok állnak a kedvezményezettek
rendelkezésére, melyek a honlapon elérhetőek. |
|
· Adja meg az egyes kiutazások[12] tervezett munkaprogramját! |
|
- |
A
friss diplomásoknak kettős
feladatot kell ellátniuk. Részben egy a vállalattal előre egyeztetett feladatot megoldani, részben pedig részt venni
a vállalat mindennapi munkájában.
A munkatapasztalatok (pl. csoportmunka) megszerzése különösen fontos az
önálló szakmai pálya megkezdésére készülő fiatalnál. |
|
|
· Mutassa be azokat a lépéseket, melyek során megvitatják és kialakítják a fogadó intézményekkel a külföldi gyakorlat/csereprogram tartalmát! |
|
- |
A
Kiválasztás (4.1.) résznél ismertetésre került a vállalat-gyakornok párosítás meghatározásának mechanizmusa, amely
már a feladat meghatározását is részben tartalmazza. A szakmai feladat
egyeztetésében az egyetemi konzulens is részt vesz, és a gyakorlatot
ajánlásával annak ismeretében támogatja. A tényleges munkaprogram leírása
azonban alapvetően a fogadó cég feladata. Emellett eljuttatunk a
vállalatokhoz egy korábbi projektben kifejlesztett ajánlást a gyakorlat
néhány általános körülményére (pl.
a cég bemutatása az első héten, esetleges nyelvi, szakmai képzés a vállalat
kezdeményezésére, tartalmas ajánlólevél stb.). A menedzsment (hazai és
konzorciumi tagok egyrészről, vállalati humán erőforrás szakemberek
másrészről) kezdeti kapcsolattartását a szakemberek (BME képzési felelősök
/pl. kari felelős / - vállalati üzemrész vezető /), majd a tényleges mentorok
konzultációja követi. |
|
· Tutorálás: Milyen módszerekkel és milyen gyakorisággal fogják a gyakorlat/ csereprogram előrehaladását nyomon követni? ·
|
|
- |
A kedvezményezettek írásban (email-en keresztül) beszámolnak a munkáról, általános
benyomásokról. Három ilyen kötelező beszámolási kötelezettségük van, az első
hét után, félidőben és a gyakorlat befejezése után. Az ajánló konzulensek,
akik a munkafeladatot részletesen ismerik igény szerinti kapcsolatban vannak
a gyakornokkal. Lehetőség szerint (új vállalati partnernél
mindig) minden friss diplomást legalább egyszer személyesen a helyszínen meglátogatja a konzorcium
valamelyik képviselője. Rendkívüli
esetekben a külföldi
konzorciumi tagok képviselői azonnal tájékozódni tudnak. A
"normális" kapcsolattartás e-mailen és telefonon történik. |
|
|
· Mentorálás: Milyen módon és ki fogja a kedvezményezettek munkaprogramját és szakmai fejlődését nyomon követni? |
|
- |
Minden kedvezményezetthez tartozik egy
egyetemi konzulens (friss diplomás esetében többnyire a korábbi diploma
témavezetőt), aki a pályázatát ajánlja, a szakmai feladatot ismeri és a
gyakorlat ideje alatt nyomon követi. Hasonlóan a vállalat is hozzárendel egy
mentort a hallgatóhoz, aki a napi munkában a főnöke. Lehetőség szerint a két
mentor személyesen is találkozik illetve már létező szakmai kapcsolatuk van. A rendszeres
beszámolót kiegészítheti egy szélesebb publikum előtti bemutató (poszter,
előadás - pl. szakmai konferencia), amelyre akár a fogadó cég akár az egyetem
kéri fel a kedvezményezettet. |
|
·
Milyen módon biztosítják a
képzés/gyakorlat elfogadtatását, érvényesítését? Ki fogja elismerni a
külföldi gyakorlat/csereprogram során megszerzett készségeket és
képességeket? Mennyiben számít hivatalosnak ez az elismerés? (Ha
rendelkezésükre áll, kérjük, csatolja az alkalmazni kívánt elismerő
dokumentum tervezetét!) |
|
- |
Európai elismerés. EUROPASS, amely az Unió nevével (minőségi garancia) fémjelzi a
szakmai gyakorlatot, és igazolja annak megtörténtét. Vállalati elismerés. A projekt kéri a
vállalatoktól, hogy a gyakorlat befejezése után adjanak részletes ajánlólevelet a hallgatónak. Ez a
tartalmas, egyénre szabott ajánlás a cégtől a jövőbeli munkáltatók számára a
legautentikusabb elismerési forma, amely nem csak a minőségbiztosított
gyakorlat létét, hanem annak tartalmát is pontosan leírja kitérve a
megszerzett az egyéni képességekre és szakmai kompetenciákra. |
|
|
· Tervezik az Europass Mobilitási Igazolvány használatát (amely az Europass Szakképzés továbbfejlesztett formája) és vállalják az ezzel kapcsolatos többletmunkát? |
|
|
X Igen □ Nem |
|
·
Mutassák be a projekt értékelésének
folyamatát és módszereit, illetve az értékelésért felelős személyeket! |
|
- |
A projekt tevékenysége folyamatos értékeléséért a
koordinátor felelős. A minőségbiztosítás a nagy tapasztalatú külföldi
partnerekre hárul (CNAM - Christophe Proudhom, INSA de Rennes Jean-Claude
Rival, DANUBE-LEONET Iris Gruber). A pénzügyi szűkösség miatt konzorciumi ülést nem
tervezünk. A tagokkal a kommunikációt a hagyományos csatornákon folytatjuk (e-mail, telefon, levél). Amennyiben
ez szükséges telefon - video
konferenciát, vagy rendkívüli konzorciumi
ülést (Magyarországon vidéken költségkímélés miatt). Megjegyezzük, hogy a
korábbi projektjeinknél mindegyikre volt már példa. Aláhúzandó, hogy a projekt lefolyása naprakészen
megtekinthető mindig a honlapon. |
|
4.7
A kiutazások becsült adatai
|
A külföldi gyakorlatokat/cseréket kiutazási csoportonként sorolja fel
olyan módon, hogy az azonos paraméterekkel rendelkező kiutazások egy sorba
kerüljenek (azonos fogadóország, azonos munkanyelv, azonos időtartam)!
Egy
sorba egy kiutazás (kiutazási csoport) kerüljön!
Kiutazás
sorszáma |
Küldő
ország[13] |
Fogadó
ország1 |
Munkanyelv(ek)[14] |
A külföldi gyakorlatok/ csereprogramok időkerete |
Kedvezmé-nyezettek
száma |
Azon
kedvezményezettek száma, akiknek a felkészítéséhez támogatást igényelnek |
Azon
fogyatékos kedvezményezettek
száma, akik számára addicionális támogatást igényelnek |
Azon
kísérő személyek száma, akik
számára támogatást igényelnek[15] |
||
Tervezett
időtartam[16]
(hetekben) |
A
külföldi gyakorlat/csere-program kezdete |
A
külföldi gyakorlat/csere-program vége |
||||||||
1 |
HU |
DE |
DE, EN |
20 |
2005. június |
2005. november |
5 |
5 |
|
|
2 |
HU |
GR |
EN, |
20 |
2005. június |
2005. november |
1 |
1 |
|
|
3 |
HU |
ES |
EN, ES |
20 |
2005. június |
2005. november |
1 |
1 |
|
|
3 |
HU |
DE |
DE |
20 |
2005. november |
2006. március |
10 |
10 |
|
|
4 |
HU |
FR |
EN, FR |
20 |
2005. november |
2006. március |
5 |
5 |
|
|
5 |
HU |
NL |
EN |
20 |
2005. november |
2006. március |
3 |
3 |
|
|
6 |
HU |
IT |
EN,IT |
20 |
2005. november |
2006. március |
5 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen |
30 |
30 |
|
|
5
Projektmenedzsment&
|
· Részletezze a tervezett munka-és időtervet! Vázolja a projekt menedzsmentjét, illetve a projekt szerződéses és pénzügyi vonatkozásait![17] |
|
- |
A projekt menedzsere Varga Ildikó, a
BME Leonardo Iroda
projektkoordinátora, asszisztens koordinátor Németh Bernadett (BME
Leonardo Iroda) lesz. A fenti projektmenedzsment által az utóbbi 8 évben
eddig sikeresen megvalósított pályázatok részletei megtalálhatóak a http://tutor.nok.bme.hu címen. A magyar
és a külföldi partnerek többségével már a jelen projektet megelőző időkből
együttműködési szerződése van az egyetemnek, a menedzserek személyesen
ismerik egymást, voltak közös munkáik. A projekt végrehajtására a konzorcium 24 hónapot kért. Várható azonban,
hogy ennél kevesebb idó alatt sikerül a megvalósítás. Az alábbiakban közöljük
a projekt Időtervét: 2005. június-augusztusig. A
végzős hallgatók tájékoztatása, különös tekintettel azokra a hallgatókra,
akik érdeklődésüket már jelezték. Esetükben a projekt kért inulási
időpontjára, júniusra már a pályázati és döntési folyamat lezajlik és nyáron
meg is kezdhetik a gyakorlatot. Ez az előkészítő munka már megkezdődött, a
2004-es hasonló projekt lebonyolítása részeként, azaz csak a nyelvi és
pedagógiai felkészítés és a szerződéskötés marad hátra. Önéletrajzok, szakmai profilok elkészítése,
kedvezményezetti pályázatok értékelése. 2005. szeptember-október Előzetes
szelekció. A szakmai szempontoknak megfelelő fogadó vállalatok megkeresése Az
ebből a körből utazó végzett hallgatók végleges kiválasztása. Ebben az első
körben elsősorban azokat a vállalatokat keressük meg, akik a korábbi
mobilitás projektekben már részt vettek, színvonalas munkát biztosítottak a
gyakornokoknak és érdeklődésüket az együttműködésre már jelezték is. 2005. októberig Szakmai
program véglegesítése. A kinttartózkodás feltételeinek megszervezése, pl.
szállás, vállalati Leonardo szerződések megkötése A biztosítás, utazás,
folyamatos pénzügyi kapcsolattartás feltételeinek megszervezése. Szakmai,
nyelvi, kulturális felkészítés 2005 november A gyakorlat megkezdése.
Mivel olyan gyakornok-vállalat kapcsolatokat hozunk létre amelyek
előfeltételei már most kialakulóban vannak, lehetséges akár a szeptemberi
munkakezdés is, reálisan azonban sokkal hamarabb nem várható. 2005 november-2006 március. A
szakmai gyakorlatok szakmai, pénzügyi nyomon követése. A partnerkapcsolatokon
keresztül a programba becsatlakozni kívánó újabb fogadóvállalatok
felkutatása. Ez a feladat folyamatos, de ebben a periódusban intenzívebben
folyik majd, felkészülendő az újabb jelentkezőkre. Célunk, hogy a lehetőség
második meghirdetésekor vállalati ajánlatokat is bemutassunk az új
érdeklődőknek. 2006. februártól: A
tavaszi szemeszterben diplomázó hallgatók minél szélesebb körben történő
tájékoztatása. A projekt bemutatása az iskolák hagyományos Állás Börzéjén. 2006. április. A
szakmai gyakorlatokról készült jelentések leadása. Értékelés. Egy nyílt fórum
szervezése a felsőbb éves hallgatók számára, amelyen a gyakorlatot
befejezettek beszámolnak a tapasztalataikról. A fórumon való bemutatkozás a
gyakorlatot befejezők számára előírt kötelezettség. A
most következő második körre csak abban az esetben lesz szükség, ha nem
sikerül a projekt megvalósítását az eslő körben befejezni. 2006 júniusától –szeptemberéig A második
körben pályázók összegyűjtése, kiválasztása, szerződéskötés és a gyakornoki
program megkezdése. 2007 márciusától-a projekt végéig: Az első két év tapasztalatainak összegzése és az
eredmények terjesztése intézményi illetve országos és európai szinten
(előadások, újságcikkek, publikációk). A folytatás feltételeinek
megteremtése. |
6
Az
eredmények terjesztése &
|
·
Hogyan fogják megosztani és terjeszteni a
projekt eredményeit és a projekt során szerzett tapasztalatokat más
intézmények körében, szektoriális, és/ vagy regionális, nemzeti és nemzetközi
szinten? |
|
- |
A projekt(ek)re vonatkozó
minden fontosabb információ megtalálható - mindenki számára elérhető - a www.tudig.bme.hu honlapon (Leonardo / Szakmai gyakorlatok rész). Ezen projekt menedzsment 1999
óta foglalkozik Leonardo mobilitási projektekkel. Az eredmények,
tapasztalatok közkinccsé tétele azóta több
szinten folyik. Az alábbiakban röviden ismertetjük az eddig a terjesztés terén végzetteket, melyet folytatni kívánunk, és lehetőségek
szerint új elemekkel bővítünk. Intézményi szint. A BME/BMF oktatói, hallgatói különböző fórumokon (plakát, ülés,
újságcikk, honlap, internetes újság stb.) megismerték a projekteket, rajtuk
keresztül a Leonardo programot. A BME 2002. tavaszán úgy határozott, hogy
hasonlóan a hallgatók akadémia cseréjéhez (EU Socrates/Erasmus program), a
szakmai gyakorlatok, nemzetközi szakképzési kérdések egységes egyetemi
kezelésére létrehozza a BME Leonardo
Irodát. A koordinátor ezen egység keretében tevékenykedik. 2003
januárjától a BME Központi Épület Aula 1. emeletén Leonardo Faliújság működik. A BMF kapcsolattartója hasonló
funkciót tölt be a főiskolán. Országos szint.
Munkatársaink (Dudás Mária - BMF, Varga Ildikó, Moson Péter - BME) több hazai konferencián, Leonardo ülésen
tartottak előadást. A Magyar Televízió
"Uni-Jó" címmel az ORTT támogatásával filmet (kb. 25 perc)
készíttetetett a Leonardo program bemutatására. A mobilitási programok szervezését a BME példáján szemléltették. Nemzetközi szint. A
projekt BME/BMF szervezői részt vesznek (az esetek többségében meghívott
előadóként előadásokat tartanak, cikkeket publikálnak) nemzetközi konferenciákon a szakképzés, szakmai gyakorlatok
témában. Néhány 2004-es példa: Párizs, 2004. június
18. (Moson). CEFI (Comité d'Etudes sur les Formations d'Ingénieurs, www.cefi.org) szeminárium "Les
formations d'ingénieurs dans les pays d'Europe Centrale et Orientale”. Az
eredmények a CEFI Dossier Partenariat
Entreprises sorozata 100 oldalas kiadványában is megjelentek. Torinó, 2004.
szeptember 16. (Dudás, Varga, Moson). European Association for International
Education (EAIE, www.eaie.org) 2004. évi
rendes (16.) közgyűlése. Pl. Workshop XXIV. Towards content and language
integrated LOP (Language for Occupational Purposes)
training. Bonn, 2004. november
8-9. (Moson). Német Leonardo da Vinci Konferencia 2004, „Quality of mobility
projects university – enterprise” workshop. Budapest, 2004.
november 19. (Varga). EUROPASS konferencia. Poszter szekció. Szakcikk a témáról: P.
Moson: Hungarian Participation in International Engineering Exchange
Programs. International Conference on
Engineering Education and Research. Proceedings (ICEER04 Olomouc June 27-30,
2004). CD ISSN 1562-3580 (p. 1667-1672). Lásd még www.ineer.org. A BME/BMF partnerként közreműködött /
közreműködik Leonardo kísérleti, hálózati projektek munkájában. Ezek honlapjai, kiadványai az eredmények
terjesztésének fontos eszközei. Így a MESIPA (Methodology for the Evaluation
of Students Practical Placements Abroad) projekt fő eredménye egy Útmutató
("Practical Guide") az esettanulmányai között tartalmazza a
mobilitási projekteket is (www.cefi.org ).
A téma, az ebből készült nyomtatott anyag plenáris előadás tárgya volt a párizsi
UNESCO palotában rendezett "Placements Abroad, Strategies and
Systems" konferencián. Vagy a FACE (www.face.net.tc ) hálózati
projekt országonként és európai dimenzióban mutatja be a vegyipari szakmai
gyakorlatok minden főbb érintettjét (tanuló, munkaadó, oktató), elősegítve a
partnerek egymásra találását. Aláhúzzuk, hogy a fenti tevékenységekhez hasonlókat
szándékozunk jelen projekt eredményei, tanulságai terjesztésénél is
alkalmazni. |
|
7
A
projekt költségvetése &
|
Az összegeket euróban adja meg! Kérjük, hogy költségvetését indokolja a
következő oldalon. |
Becsült költségek |
Becsült bevételek |
|
|||
A Leonardo programtól igényelt támogatás |
Saját forrás (a partnerintézmények-kel
együtt) |
Egyéb |
||||
Program-szervezés
és monitoring |
Programszervezés és monitoring |
9000 |
6000 |
3000 |
|
|
Kizárólag kis projektek esetében: az előkészítő
és monitoring látogatások utazási és megélhetési költségei[18] |
|
|
|
|
||
Részösszeg |
9000 |
6000 |
3000 |
|
||
Mobilitás[19] |
Utazás: a) kedvezményezettek |
12000 |
12000 |
|
|
|
b) kísérők |
|
|
|
|
||
Biztosítás: a) kedvezményezettek |
4500 |
4500 |
|
|
||
b) kísérők |
|
|
|
|
||
Megélhetés: a) kedvezményezettek |
89850 |
65850 |
24000 |
|
||
b) kísérők |
|
|
|
|
||
Részösszeg |
106350 |
82350 |
24000 |
|
||
Egyéb |
Felkészítés[20] |
9200 |
7200 |
2000 |
|
|
Részösszeg |
9200 |
7200 |
2000 |
|
||
|
Összesen |
124550 |
95550 |
29000 |
|
|
Hozzájárulás
először pályázó kis-és középvállalkozások pályázatírásához [21] |
|
|||||
A
költségvetés indoklása
|
·
Kérjük, mutassák be költségtételenként,
hogy a becsült költségek kiszámításakor milyen tevékenységeket terveztek és indokolják az azokhoz tartozó
költségeket. A program által maximum összeghatárral nem szabályozott
költségtételek esetében (utazás és
biztosítás), becsült költségvetésük alátámasztásaképpen mellékeljenek árajánlatot. ·
Amennyiben szociálisan hátrányos helyzetű kedvezményezettek számára plusz
megélhetési támogatást igényeltek, kérjük, ellenőrizzék, hogy kitöltötték-e a
3.1-es táblázat szociálisan hátrányos helyzetre vonatkozó oszlopait (ld. még
6. melléklet). ·
Kérjük, hogy amennyiben a felkészítésre igényelt támogatás
meghaladja a teljes igényelt támogatás 10%-át, indokolja ennek
szükségességét. |
|
- |
Programszervezés és monitoring. A pályázott tevékenység, ami gyakorlatilag
minden hallgatóval egyéni foglalkozást kíván, terveink szerint 300 EURO/ fő
szervezési költséggel jár. Az európai átlag ennél magasabb, de a sok éves
tapasztalat eredményeképpen várhatóan hatékony működéssel elérhető ez a
tervezet. A konzorcium tehát a 200 EURO/ fő Leonardo támogatás mellé még 100
EURO/fő kiegészítést tervez a programszervezésre Mobilitás. Utazás, biztosítás. 400+150 EURO / kedvezményezett. Reális
összeg figyelembe véve a cél országon belüli utazás költségeit is. A kért
árajánlatot csatoljuk. Megélhetés. A Leonardo támogatás a kézikönyv szerint
került meghatározásra, a II.csoport értékeit figyelembe véve. (13 hét * 115 +
7 hét * 100 = 2195 / fő). Vállalti hozzájárulásként 800 EURO / fő reális
összeg (ez lehet közvetlen bér, szállás, étkezési hozzájárulás stb.
Aláhúzandó, hogy ez átlagban értendő, szakmától, országtól függő. Egyes
szakmákban (pl. építészet) nem szokásos a hozzájárulás, más területeken (pl.
gépészet) általánosan elfogadott, szabályozott. Ugyancsak eltérő az egyes
országban elfogadott gyakorlat a gyakornokok ösztöndíjával kapcsolatban. Felkészítés. A 240 EURO / fő Leonardo támogatás a BME,
BMF egyéni pedagógiai, kulturális és nyelvi felkészítési költségeit fedezi. A
vállatoknál felmerülő költségek a saját részben szerepelnek. Megjegyzendő,
hogy az egyéb partner intézmények hasonló projektjei végrehajtását támogatják
a BME / BMF munkatársai. Ez a tétel nem jeleníthető meg a költségvetésben |
|
MELLÉKLETEK
1. Szándéklevelek
2. A partnerekre vonatkozó
minőségbiztosítási kötelezettségek
3. A minőségbiztosítási kötelezettségeket
elfogadó nyilatkozatok
4. Árajánlat az utazási költségekre,
biztosításra
5. A BME közintézmény voltát igazoló irat
(csak az eredeti példányban)
EZEKET A TÁBLÁZATOKAT CSAK ABBAN AZ
ESETBEN KELL KITÖLTENI, HA JELEN PÁLYÁZAT SZEMPONTJÁBÓL RELEVÁNSNAK MINŐSÜLNEK
8
A PÁLYÁZATHOZ KAPCSOLÓDÓ EGYÉB
PROJEKTEK
|
8.1
Kölcsönösség
|
·
Mutassa be a jelen pályázathoz kapcsolódó,
más ország(ok)ban, idén benyújtott, kölcsönösségen alapuló Leonardo da Vinci
mobilitási pályázatokat!
Ország[22] |
Pályázó intézmény |
A pályázat címe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
· Milyen hatással lenne a projektjük megvalósítására, ha a partnerintézményük által benyújtott pályázatot nem fogadnák el támogatásra? |
|
- |
|
|
8.2
Egymásra épülő pályázatok
(amelyek a jelen pályázati forduló alatt kerültek benyújtásra)
|
·
Mutassa be azokat az idén, más
pályázattípusban benyújtott Leonardo pályázatokat (pl. kísérleti vagy nyelvi és
kulturális készségek fejlesztése), amelyek a jelen pályázatra épülnek!
Pályázattípus |
A pályázat benyújtásának helye (ország) 1 |
Pályázó intézmény |
A pályázat címe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.3
A pályázathoz kapcsolódó egyéb
projektek
|
·
Kérjük, az alábbi táblázatban jelezze, ha
saját intézményük vagy a partnerintézmény(ek) az elmúlt öt év folyamán
részesült Közösségi támogatásban a jelen pályázathoz közvetlenül kapcsolódó
projekt révén!
Év |
Program neve |
Pályázó intézmény |
Azonosítószám |
A projekt címe |
A pályáztató szervezet neve és a pályázat
benyújtásának országa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mellékletek
1. számú melléklet Szándéknyilatkozatok |
·
A pályázat elfogadásához legalább egy külföldi partnerintézmény
szándéknyilatkozatát csatolni kell. Mindazonáltal a projekt minősítését
erősíti, ha az összes résztvevő partner szándéknyilatkozatát csatolják.
·
A partnerintézmények szándéknyilatkozatát az
intézmények hivatalos (fejléces) papírján kell benyújtani.
·
A szándéknyilatkozatokat kézzel írott
formában nem fogadjuk el.
·
A szándéknyilatkozat a következőket
tartalmazza:
o
a Leonardo programra való hivatkozás;
o
a partnerek szerepének rövid leírása
o
konkrét hivatkozás arra, hogy a felek vállalják „A
partnerekre vonatkozó minőségbiztosítási kötelezettségek” (ld. 7. számú
melléklet) tiszteletben tartását
·
Ezen kívül tartalmaznia kell még:
o
a dátumot,
o
az intézmény hivatalos képviselőjének
aláírását és beosztásának megnevezését.
2.1 számú melléklet Ellenőrzési
lista a formai feltételekhez |
Győződjenek meg róla,
hogy a pályázatuk megfelel-e az alábbi formai követelményeknek! Csak a formai szempontból megfelelő pályázatok kerülhetnek
tartalmi értékelésre! ·
A pályázati felhívásban megadott pályázat
beadási határidőt betartották; ·
A partnerek száma megfelel a pályázati
kiírás követelményeinek: legalább két ország intézményei vesznek részt az
együttműködésben, közülük legalább egy intézmény az Európai Unió valamely
tagállamából származik. |
|
·
Ellenőrizzék, hogy az adminisztratív
szabályokat betartották-e: |
|
|
· A programban csak intézmények pályázhatnak, · A pályázatot az Európai Unió egyik hivatalos nyelvén nyújtották be. · A pályázati űrlap a megfelelő helyen tartalmazza a pályázó intézmény hivatalos képviselőjének sajátkezű aláírását. · A pályázatot a hivatalos Leonardo da Vinci pályázati űrlapon nyújtották be. · A pályázathoz csatolták legalább egy partnerintézmény szándéknyilatkozatát (ld. 1. számú melléklet) · Az 1.5 pontban olvasható Nyilatkozat aláírásával igazolják, hogy a pályázó intézmény nincsen a felsorolt helyzetek valamelyikében, és rendelkezik a projekt sikeres megvalósításához szükséges pénzügyi és szervezeti kapacitással. |
·
Részletes költségvetést készítettek a
projekthez, és azt a pályázati űrlapban található táblázaton nyújtották be. |
2.2 számú melléklet: A pályázó intézmények pénzügyi és
szervezeti kapacitására vonatkozó bírálati szempontok |
Ezek a bírálati szempontok lehetővé teszik a pályázó
intézmények a projekt megvalósítására vonatkozó pénzügyi és szervezeti
kapacitásának vizsgálatát, valamint biztosítékot nyújtanak, hogy a pályázó
intézmények megfelelő és stabil pénzügyi háttérrel rendelkeznek a projektben
szereplő tevékenységek megvalósításához és a saját forrás előteremtéséhez[23]. Ennek érdekében minden pályázó intézménynek be
kell nyújtani az alábbi dokumentumokat:
Fenti dokumentumokat csak
az eredeti pályázati példányhoz kell csatolni, a másolati példányok esetében
ez nem szükséges. Továbbá, az Európai Bizottság és a Leonardo Nemzeti
Iroda további dokumentumok benyújtására is kérheti a pályázóintézményeket a
projektciklus során bármikor. A dokumentumok magukba foglalhatnak többet is
az alábbi tételek közül:
|
3. számú melléklet országkódok |
Európai Unió |
|
MT |
MÁLTA |
|
AT |
AUSZTRIA |
|
NL |
HOLLANDIA |
BE |
BELGIUM |
|
PL |
LENGYELORSZÁG |
CY |
CIPRUS |
|
PT |
PORTUGÁLIA |
CZ |
CSEHORSZÁG |
|
SE |
SVÉDORSZÁG |
DE |
NÉMETORSZÁG |
|
SI |
SZLOVÉNIA |
DK |
DÁNIA |
|
SK |
SZLOVÁKIA |
EE |
ÉSZTORSZÁG |
|
UK |
EGYESÜLT KIRÁLYSÁG |
ES |
SPANYOLORSZÁG |
|
|
|
FI |
FINNORSZÁG |
|
AZ EFTA ORSZÁGAI |
|
FR |
FRANCIAORSZÁG |
|
IS |
IZLAND |
GR |
GÖRÖGORSZÁG |
|
LI |
LIECHTENSTEIN |
HU |
MAGYARORSZÁG |
|
NO |
NORVÉGIA |
IE |
ÍRORSZÁG |
|
|
|
IT |
OLASZORSZÁG |
|
EGYÉB ORSZÁGOK |
|
LV |
LETTORSZÁG |
|
BG |
BULGÁRIA |
LT |
LITVÁNIA |
|
RO
|
ROMÁNIA |
LU |
LUXEMBURG |
|
TR |
TÖRÖKORSZÁG |
4. számú melléklet intézménytípusok
kódjai |
PME |
KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALAT (250-NÉL KEVESEBB
ALKALMAZOTTAL) |
GE |
NAGYVÁLLALAT (250 VAGY TÖBB ALKALMAZOTTAL) |
GRE |
CÉGEK CSOPORTJA, SZÖVETSÉGE |
OE |
MUNKAADÓK SZÖVETSÉGE, SZERVEZETE |
OS |
SZAKSZERVEZET |
OP |
KÖZÖS VÁLLALAT |
OF |
SZAKKÉPZŐ INTÉZMÉNY, SZAKKÉPZŐ SZERVEZET |
U |
FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNY |
AUEF |
EGYETEM - VÁLLALAT SZAKKÉPZÉSI EGYÜTTMŰKÖDÉSE |
CR |
REGIONALIS KONZORCIUM |
OST |
SZEKTORIÁLIS SZERVEZET |
CC |
KERESKEDELMI, IPARI, AGRÁR KAMARA |
OPR |
SZAKMAI SZERVEZTEK/SZÖVETSÉGEK/CSOPORTOK |
OQ |
VIZSGÁZTATÓ SZERVEZETEK |
PP |
HATÓSÁGOK |
EUR |
EURÓPAI SZINTŰ SZERVEZETEK |
REC |
KUTATÓINTÉZETEK |
O |
EGYÉB SZERVEZETEK |
5. számú melléklet nyelvi
kódok |
BG |
BOLGÁR |
LT |
LITVÁN |
CZ |
CSEH |
LU |
LUXEMBURGI |
DA |
DÁN |
LV |
LETT |
DE |
NÉMET |
MT |
MÁLTAI |
EE |
ÉSZT |
NL |
HOLLAND |
EN |
ANGOL |
NO |
NORVÉG |
ES |
SPANYOL |
PL |
LENGYEL |
FI |
FINN |
PT |
PORTUGÁL |
FR |
FRANCIA |
RO |
ROMÁN |
GR |
GÖRÖG |
SE |
SVÉD |
HU |
MAGYAR |
SI |
SZLOVÉN |
IS |
IZLANDI |
SK |
SZLOVÁK |
IT |
OLASZ |
TR |
TÖRÖK |
6. számú melléklet A
HÁTRÁNYOS HELYZET MEGHATÁROZÁSA |
A Tempus Közalapítvány pályázati programjainak kezelése során hangsúlyt kap
a szociálisan hátrányos helyzetűek támogatása. A szociálisan hátrányos
helyzetűek és a velük foglalkozó intézmények segítésére a bírálat során
többletpontok, illetve a támogatás megítélésekor többlettámogatás adhatók (a
részleteket ld. a Pályázatíró Kalauzban).
A Leonardo program mobilitási pályázattípusában célcsoportok szerint a
következőképpen került meghatározásra a szociálisan hátrányos helyzet:
Szakmai alapképzésben
résztvevő fiatalok esetében szociálisan hátrányos helyzetűnek tekintjük azt a
diákot
Felsőoktatásban résztvevő
hallgatók esetében szociálisan hátrányos helyzetűnek tekintjük azt a hallgatót
Fiatal dolgozók és friss
diplomások esetében szociálisan hátrányos helyzetűnek tekintjük azt a
kedvezményezettet
A kedvezményezettek
szociálisan hátrányos helyzetét a beszámoláskor hivatalos dokumentumokkal szükséges igazolni.
7. számú melléklet A
partnerekre vonatkozó minőségbiztosítási kötelezettségek |
A küldő intézmény vállalja, hogy:
q
A fejlesztendő készségeket és kompetenciákat
figyelembe véve meghatározza a
szakmai gyakorlat/tanulmányút célját.
q
Kiválasztja
a fenti célok eléréséhez megfelelő célországot és fogadó intézményt, valamint
meghatározza a projekt hosszát és szakmai tartalmát világosan
meghatározott, átlátható feltételek alapján kiválasztja a kedvezményezetteket.
q
A partnerekkel együttműködve felkészíti a kedvezményezetteket a
fogadó országban rájuk váró gyakorlati, szakmai és kulturális életre, különös
hangsúlyt fektetve a szaknyelvi felkészítésre.
q
Olyan szerződést
köt a partnereivel, amelynek tartalma minden partner számára világos.
q
Megszervezi
az utazást, a szállást, intézi a vízumkérelmi és munkaügyi eljárásokat,
valamint a társadalombiztosítást és egyéb biztosításokat.
q
Minden egyes kedvezményezettel közösen kiértékeli a Leonardo programban való
részvételen keresztül elért személyes és szakmai fejlődését.
A közvetítő
intézmény (ahol van ilyen), vállalja, hogy:
q Kiválasztja a megfelelő
fogadó intézményeket és biztosítja, hogy azok
együttműködjenek a szakmai gyakorlat/tanulmányút céljainak elérésében.
q
Megadja
a partnerek elérhetőségeit és biztosítja a szakmai gyakorlatok/tanulmányutak
részleteinek előkészítését még a kedvezményezettek kiutazását megelőzően.
A küldő és a fogadó
intézmény együttesen vállalják, hogy
q
Személyre szabott szakmai programot állítanak össze minden egyes
kedvezményezettnek (lehetőség szerint az előkészítő látogatás alatt)
q
Megállapodnak
a szakmai gyakorlat nyomonkövetéséről és a mentorálásról.
q
Biztosítják
a megszerzett készségek és kompetenciák elismerését és ennek érdekében az
egyeztetett érvényesítési eljárást alkalmazzák.
q
Megfelelő kommunikációs csatornákat alakítanak ki minden partner, így a
kedvezményezettek számára is.
q
A projekt előrehaladását folyamatosan értékelik és, amennyiben szükséges,
megfelelő korrekciókat alkalmaznak.
A fogadó intézmény vállalja, hogy:
q
Elősegíti
a fogadó ország kultúrájának és szokásainak megértését a
kedvezményezett számára.
q
A kedvezményezetteket a tudásuknak,
készségeiknek, kompetenciáiknak és képzési céljaiknak megfelelő feladatokkal és
felelősségi körökkel látja el, valamint
biztosítja számukra a szükséges eszközöket és támogatást.
q
Megbíz
egy munkatársat (mentort) a kedvezményezett szakmai előrehaladásának
nyomonkövetésére.
q
Gyakorlati segítséget ad, amennyiben szükséges.
q
Ellenőrzi,
hogy minden kedvezményezett rendelkezik-e megfelelő biztosítással.
A kedvezményezett vállalja, hogy:
q
A szakmai gyakorlatot/tanulmányutat
részletező megállapodásban foglaltaknak eleget
tesz, és minden tőle telhetőt megtesz, hogy a szakmai gyakorlat/tanulmányút
sikeres legyen.
q
Elfogadja
a fogadó intézményben életben lévő szabályokat, a munkaidőt, a viselkedési
normákat és a titoktartásra vonatkozó szabályozást.
q
Kommunikálja
a küldő intézmény felé a szakmai gyakorlattal/tanulmányúttal
kapcsolatban felmerült problémákat és változásokat.
q
A szakmai gyakorlat/tanulmányút végén beszámolót készít a megadott szempontok alapján, amelyhez mellékeli a küldő
intézmény által kért számlákat, bizonylatokat.
[1] Kérjük használja a 4. sz. mellékletben található kódokat.
[2] európai uniós
[3] Lásd 6. sz. melléklet
[4] Kérjük,
alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott kódokat.
[5] Kérjük, alkalmazza a 4 sz. mellékletben
megadott kódokat.
[6] Kitöltendő szakmai alapképzésben résztvevő fiatalok és
szakképző intézményben dolgozó oktatók mobilitása esetén.
[7] A szociálisan hátrányos helyzet program általi
értelmezését a 6. számú mellékletben találják. Az ott leírtakon kívüli
szociálisan hátrányos helyzetet a bírálatkor nem áll módunkban figyelembe
venni.
[8] Kérjük, alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott kódokat! A fogadó
intézményeket az ország betűrendje szerint állítsa sorrendbe.
[9] Kérjük, alkalmazza a 4. sz. mellékletben megadott kódokat!
[10] Kérjük,
alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott kódokat! A partner intézményeket az
ország betűrendje szerint állítsa sorrendbe.
[11] Kérjük, alkalmazza a 4. sz. mellékletben megadott kódokat!
[12] Azonos
kiutazásnak számít azoknak a külföldi gyakorlatoknak/csereprogramoknak a
csoportja, melyeknél ugyanaz a fogadó ország, ugynaz a munkanyelv, és a
kiutazás időtartama megegyezik.
[13] Kérjük, alkalmazza a 3 sz. mellékletben található
országkódokat!
[14] Kérjük,
alkalmazza az 5. sz. mellékletben található nyelvi kódokat!
[15] Kísérőt
a program a 21. életévüket be nem töltött kedvezményezettek esetén támogat
szakmai alapképzésben résztvevő fiatalok és fiatal dolgozók célcsoportjában.
[16] A külföldi gyakorlatok tervezett időkeretét hetekben adja meg! Az eltérő
időtartamú külföldi gyakorlatokat külön sorokban tüntesse fel akkor is, ha a
fogadó ország azonos. A kiutazás időtartamát a következőképpen kell feltünteni:
ha pl. 3 kedvezményezett utazik 12 hétre, ‘12’-t kell beírni , nem pedig
3x12=36 hetet.
Megjegyzés.
A projekt jellegéből adódóan (friss
diplomások egyedi szakmai gyakorlata) jelenleg a fenti táblázat pontosan
nem tölthető ki.
[17] Csatolja az erre vonatkozó dokumentumokat, ha azok
rendelkezésre állnak!
[18] Kérjük, hogy tanulmányozza át a Kalauz a pályázati űrlap kitöltéséhez –
Mobilitási projektek c. kiadványunkat!
[19] A kísérő személyek mobilitási költségeit itt kell feltüntetni.
[20] A felkészítésre Leonardo támogatás általában külföldi gyakorlatok esetében igényelhető, csereprogramok esetében külön indoklás szükséges.
[21] A felkészítés, valamint a kis és középvállalkozók első pályázatának
támogatása együttesen csak indokolt esetben haladhatja meg a Leonardo
programtól igényelt támogatás 10%-t.
[22] Kérjük, alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott
országkódokat!
[23] A kiválasztott
projektek számára a Közösségi pénzügyi támogatás a projektek költségvetéséhez
való hozzájárulásként kerül megítélésre, általában nem fedezi az összes
szükséges kiadást.
[24] A “hivatalos”
kifejezés a számlák megfelelő külső szerv általi igazolását és/vagy
közzétételét és/vagy a szervezet közgyűlése általi elfogadását jelenti.
[25] Beleértve a
közép- és felsőfokú képzőintézményeket.
[26] Beleértve a
közép- és felsőfokú képzőintézményeket.