IPARI HÁTTERŰ ALTERNÁLÓ KÉPZÉS A BUDAPESTI MŰSZAKI EGYETEMEN

(Javaslat a képzés tantervének, oktatásszervezésének egyetemi szintű megvalósításához)

 

Képzési alapelvek

Az egyetemen a képzés a kreditrendszer keretei között történik. Az oktatási egységet a szemeszter jelenti és minden egyetemi képzési forma 10 szemeszterre épül. Minden egyes szemeszterben 30 kreditpontot szerezhet általános esetben a hallgató a mintatantervekben megadott tárgyak közül. Az alternáló képzés a tanulmányok második felét érinti, amikor a hallgatók befejezték alapképzésüket és a szakirányos képzésük elkezdődik.

A létrejött új képzési forma fő ismérvei:

 

 

Javaslat az alternáló mérnök képzés szemesztereinek szervezésére, tantervének kialakítására:

A javaslatok kialakításánál figyelembe vettük az alternáló képzéssel rendelkező Karok módszereit és azok alapján állítottuk össze azokat.

(A javaslat figyelembe veszi a tanulmányi és vizsgaszabályzatban rögzített egyéni tanulmányi rend kialakíthatóságának lehetőségét)

1-6. szemeszter: azonos az adott Kar nappali képzésének programjával.(180 kreditpont)

7 és 9. egyetemi szemeszterek:

nappali törzsanyag, kötelező szakirányos tárgyak és választható műszaki tárgyak,

menedzsment , kommunikációs és társadalom tudományi .törzsanyag (menedzsment, idegen és anyanyelvi kommunikációs ismeretek).

8. ipari szemeszter:

kötelező szakirányos tárgyak, az egyetem által távoktatás formájában oktatva.(Amelyik karon ez megvalósítható). Egyéni feladat amely kapcsolódik a vállalati munkához. (A kari szabályoknak megfele kreditpont!)

10. ipari szemeszter:

diplomatervezés.

Tantárgyak, kreditpontok:

A négy szemeszterben megszerzendő kreditek száma: 120, (ebből 30 a diploma tervezésé). A tárgyak az alábbi módon osztályozhatók:

 

Szakmai modul

minimális kreditszám: a kari szabályoknak megfelelő,

az ipari partnerrel közösen meghatározott szakirány a kari tantervben meghatározott módon.

Menedzsment, kommunikációs és társadalom tudományi törzsanyag

minimális kreditszám: 15, (ez ott is megszerezhető, ahol a többi kredit más célra van hasznosítva, mivel minden tanterv tartalmaz 5% szabadon választható nem műszaki kreditanyagot, aki pedig ezt a képzési formát választotta annak előírják ezen tárgyakat)

BME ipari hátterű alternáló képzés -program alapján kötelezően teljesítendő menedzsment, kommunikációs és társadalom tudományi ismeretek

Megjegyzés: a fenti szakirányos tárgyak részben az ipari szemeszter során is oktathatók az egyetem által távoktatással.

Anyanyelvi kommunikációs tárgyak (kötelező tárgyak a GTK által oktatva, a

szabadon választható nem műszaki tárgyak terhére)

Idegen nyelvi szakmai kommunikációs tárgyak (ajánlott tárgyak a GTK által oktatva)

Az Egyetemi Bizottság ezt a programot támogatta és javasolja elfogadásra a Karoknak, de ha ez nem lehetséges a következő alternatív módszereket is elfogadhatónak tartja.

 

Alternatív programjavaslat

(A módszer nem veszi figyelembe a tanulmányi és vizsgaszabályzatban rögzített egyéni tanulmányi rend kialakíthatóságának és a távoktatás lehetőségét)

 

a.) Ha az ipari gyakorlat budapesti cégnél folyik (vagyis a hallgatók végig Budapesten vannak), akkor az alternáló típusú képzés alig kíván tanterv módosítást.

diplomatervezés.

 

b.) Ha az ipari gyakorlat nem budapesti cégnél folyik (vagyis a hallgatók Budapesttől távol vannak az ipari gyakorlat alatt), akkor az alternáló típusú képzés távoktatás és egyéni tanulmányi rend hiányában az alábbi ütemezés szerint történhet:

 

 

Konzulensek:

Minden hallgató munkáját egy egyetemi és egy ipari tutor irányítja.

 

Az oktatás menedzselése

 

Kar, Tanszék

Adott szakterületre vonatkozó alternáló képzési modult az ipari partner vállalattal (vagy vállalatokkal) kapcsolatban lévő tanszék (vagy tanszékek) szervezi(k) meg a kari alternáló képzési felelős felügyelete mellett. A képzés feltételeit a partnerek közötti együttműködési szerződés rögzíti, amely teljesíti a BME Alternáló Képzés -program és az adott Kar alternáló képzésre vonatkozó globális feltételeit.

A fő-szakirányt és a diplomamunkát az együttműködő tanszék(ek) és vállalat(ok) határozzák meg. A tanszék a kari felelős közreműködésével gondoskodik az ipari vállalattal való kapcsolattartásról, a képzés hallgatók számára történő meghirdetéséről, az egyetemi tutorok biztosításáról, az ipari szemeszterben a tárgyak távoktatásáról, a hallgatók vállalatnál végzett munkájának nyomon követéséről és értékeléséről.

Egy adott szakterületre vonatkozó modult az adott Karon meghatározott minimum és maximum hallgatóval lehet elindítani.

 

BME Alternáló Képzés

A TANOK alternáló képzési irodája adja a szervezéshez szükséges eszközöket, összefogja, koordinálja a képzést (ipari szakasz egységes kezelése: időpontok, értékelés, konferencia, tutori összejövetelek) és a felvételek lebonyolítását. A Karokat a mindennapi operatív feladatok lebonyolításában a kari képzési felelős képviseli, aki az oktatási dékánhelyettes felügyelete mellett ellátja a tanulmányi program irányítását. A hallgatók a Kar nyilvántartásában maradnak. A képzés egyetemi szintű döntéseit a Képzési Koordinációs Tanács végzi, melynek tagjai a Karok vezetői, a TANOK képviselői. Szemeszterenkét két alkalommal, de szükségszerűen, rendkívüli esetben is tarthatnak ülést.

A BME Alternáló Képzés -program biztosítja a Alternáló Képzés törzsanyag összehangolását és adminisztrációját.

Az iroda kiemelt fontosságú feladata a képzés általános népszerűsítése, új vállalati kapcsolatok kialakítása.

Összefoglalva, irányító alapelvként megfogalmazhatjuk, hogy az alternáló képzés a BME keretei között:

 

 

Budapest, 1999 május 11.