Phare HU-94.05
1. alprogram (oktatás és gazdaság kapcsolatainak erõsítése)
Budapesti Mûszaki Egyetem, 0101-L012/32
Dr. Moson Péter
projekt koordinátor
Alternáló
(szendvics típusú) mérnökképzés
a Budapesti Mûszaki Egyetemen
Háttér.
A Magyarországon folyó átalakulási folyamat indokolja az ipar (a szélesebb értelemben tekintett gazdaság) és a felsõoktatás kapcsolatának szorosabbá tételét, az oktatás gyorsabb reagálását a felmerülõ szakember igényekre, a két terület közötti tartós, intézményes, személyes kapcsolatrendszer kialakulását. Ezen célok elérésében fontos szerepet játszhat az alternáló (szendvics típusú) gyakorlat orientált mérnökképzési forma meghonosítása, amely már igazolta életképességét korábban hazánkban illetve a nemzetközi gyakorlatban is.
A 90-es évek közepén
három oldalról is felmerült az alternáló
képzés bevezetésének gondolata. A
gazdálkodói szféra igényét
Horváth István a Dunaferr Rt (az egyik legnagyobb
magyar vállalat) elnök vezérigazgatója
fogalmazta meg. A nagy múltú (1793-ban alapított)
francia CNAM (Conservatoire National des Arts et Métiers)
kifejezte készségét az alternáló
képzés terén szerzett tapasztalatai átadására.
A Budapesti Mûszaki Egyetem vállalkozott az oktatás
megszervezésére, az új képzési
forma bevezetését célul kitûzõ
jelen Phare projekt koordinálására.
Célkitûzések.
Az alternáló mérnökképzés módszertani, szervezeti, jogi, pénzügyi feltételeinek vizsgálata, illetve tananyagfejlesztés és az oktatás megkezdése.
Az új képzési
forma fõ ismérvei: idõtartam 4 szemeszter
(a szakosodás 7-10. szemeszterei); az oktatás szendvics
kurzus jelleggel részben az egyetemen, részben a
vállalatoknál folyik, 6-6 hónapos ciklusokkal;
a tananyag a vállalatok igényeinek figyelembe vételével
kerül meghatározásra, a tananyagfejlesztést
közösen végzik az egyetemi és vállalati
szakemberek; a szakmai modul mellett a képzésben
fontos szerepet játszanak a menedzsment, idegen és
anyanyelvi kommunikációs ismeretek; a tanulók
felvételének feltétele az egyetemi természettudományos
és mûszaki alapképzés teljesítése
(pl. BME elsõ 6 szemeszter); a tanulók megõrzik
egyetemi hallgató státuszukat, a tanulmányok
sikeres befejezése után a BME diplomáját
kapják meg; minden tanuló munkáját
egy ipari és egyetemi tutor segíti (az oktatás
alapegysége a tanuló - ipari tutor - egyetemi tutor
hármas); a hallgatók felvétele, a tanulmányok
értékelése közösen történik,
illeszkedve az egyetemi kredit rendszerhez, a vállalat
elvárásaihoz.
Elõnyök.
A vállalkozások leendõ munkatársaik az igényeknek legjobban megfelelõ kiképzését biztosíthatják viszonylag kis költség ráfordításával. A tanulók már az oktatás folyamán is használható szakemberek, a végzett diplomások közvetlenül megkezdhetik munkájukat.
A tanulók egyedi képzéssel, nemzetközi keretek között, lényegesen motiváltabban folytatják tanulmányaikat. Részben pénzbeli, részben természetbeni többletjuttatásokat kapnak. Megnõ az esély munkahelyük biztosítására. Leendõ munkakörükre mind elméletben, mind gyakorlatban jobban felkészülhetnek.
Az egyetemen lehetõség
nyílik tananyag fejlesztésre, a modern oktatási
módszerek elterjesztésére pótlólagos
erõforrások bevonásával. A szorosabbá
váló gazdaság - felsõoktatás
kapcsolat rendszer az oktatási együttmûködés
mellett a kutatás, technológia transzfer céljait
is szolgálhatja.
A projekt szerkezete, a BME szerepe.
A munka a Budapesti Mûszaki Egyetem Tanfolyami és Nemzetközi Oktatási Központ (igazgató Dr. Penninger Antal) keretében folyik. A szakmai és pénzügyi feladatokat a BME 9 részterületre osztotta. Ezek felsorolását, vezetõik nevét, legfontosabb tennivalóikat az alábbiakban közöljük.
1.Információs technológia (Dr. Nagy Ákos). A projekt információs rendszerének létrehozása, eszközök (szerver stb.) megvásárlása, üzemeltetése. A projekt honlapja http://tutor.nok.bme.hu, a projekt beszámolói, a tevékenységek összefoglalása megtalálható (http://tutor.nok.bme.hu/sandwich/general/title.htm ) angolul, ill. (http://tutor.nok.bme.hu/sandwich/general/mtitle.htm) magyarul az elõbbi címeken.
2.Projekt menedzsment (Dr. Moson Péter koordinátor, Varga Ildiló asszisztens koordinátor). A projekt szakmai és pénzügyi irányítása. A közös rendezvények (konzorciumi ülés, tutorképzés, szendvics konferencia stb.) szervezése. A képzés módszertani, jogi, pénzügyi hátterének vizsgálata. Általános tájékoztatás, beszámolók (tanulók, vállalatok, egyetemek, Phare részére).
3-6. Szakmai modulok. Acélszerkezetek (Építõmérnöki Kar, Dr. Iványi Miklós, Dr. Dunai László), Építészet (Építészmérnöki Kar, Dr. Matuscsák Tamás, Dr. Klujber Róbert), Folyamatszabályozás (Villamosmérnöki és Informatika Kar, Dr. Arató Péter, Dr. Loványi István), Környezettechnika-menedzsment (Gépészmérnöki Kar, Dr. Lajos Tamás, Dr. Parti Mihály). Tananyagfejlesztés a vállalatok képviselõivel együtt. A modul indítás jogi feltételeinek biztosítása a karon. A hallgatók felvételének megszervezése. Oktatás az egyetemi szakaszban, tutorálás az ipari szakaszban. A tanuló munkájának folyamatos követése, értékelése (havi értékelõlap, rendszeres tanulói beszámolók, prezentációk) az ipari tutorokkal együtt). Új vállalatok bevonása a képzésbe.
7-9. Humán modulok.
Angol kommunikáció (Sárvári Judit),
Anyanyelvi kommunikáció (Dr. Kelemen Éva,
Perger Mária), Menedzsment (Dr. Hóka Sándorné).
Tananyagfejlesztés. A hallgatók képzése
az egyetemi szakaszban, távoktatás az ipari szakaszban.
Részvétel az alternáló képzés
általános keretei kidolgozásában.
A konzorciumi tagok szerepe.
A projekt kilenc intézmény együttmûködésével valósult meg. Kiemelendõ, hogy a tagok anyagi hozzájárulása meghaladta a költségek felét.
Különösen szoros, tartósnak ígérkezõ kapcsolat alakult ki a Dunaferr Rt, a francia partnerek és a BME között. Az egyetemen folyó tevékenység az elõbb ismertetésre került, itt térünk ki a konzorciumi tagok munkájára.
Dunaferr Rt. Az alternáló képzés egyik kezdeményezõje. Részvétel három szakmai modul kifejlesztésében. Aktív szerep az ipari tutorálás, a hallgatói értékelés kidolgozásában. Az ipari szakasz megszervezése (munkaalkalmassági vizsgálat, szakmai feladatok megfogalmazása, a tanulók elhelyezése, ipari tutorálás, vállalatismeret kurzus, konferenciák stb.). Meghatározó szerep a képzés népszerûsítésében (elõadások, cikkek, kiadvány), más vállalatok bevonásában, a jogi, finanszírozási háttér kimunkálásában. A már említett Horváth István elnök vezérigazgató mellett, terjedelmi okok miatt, csak Dr. Zsiros Mária vezérigazgató helyettes, illetve Mádliné dr. Maár Ilona, Móróné Zupkó Timea Humán Intézet vezetõk közremûködésére utalunk.
CNAM, ESCPI (Ch. Sol), Ingénieurs 2000 (J-M. Pajot). Az alternáló mérnökképzés módszertana (know-how) kidolgozása. A francia tapasztalatok bemutatása magyar egyetemi és vállalati szakembereknek Franciaországban, a tutorok képzése Magyarországon. Népszerûsítés, francia vállalatok tájékoztatása. Charles Sol a projekt társ-koordinátoraként folyamatosan értékelte az elért eredményeket, tanácsaival segített.
Megemlítendõ
még a Gazdasági Vezetõk Kerekasztala (GVK)
és az IBISTRA (Th. Pfau) szerepe a képzés
népszerûsítésében a hazai illetve
a német vállalkozások irányában.
Eredmények.
1996 szeptemberében megkezdõdött az alternáló mérnökképzés a BME-n. Jelenleg 4 szakmai modulban 33 hallgató tanul mérnök és oktató tutorok irányításával. A képzésben az egyetem 5 kara érintett. A szakmai és humán modulok kifejlesztett tananyagai hosszabb távon is felhasználható értéket jelentenek.
Két egyetemi és másfél ipari szakasz után jelentõs tapasztalatra tett szert a konzorcium a képzés hazai sajátosságai tekintetében. Egyetemi és vállalati szinten létrejöttek a szendvics képzés egy lehetséges megvalósításának jogi feltételei, alapvetõ dokumentációja (hallgatói szerzõdések, értékelõlapok, tanulmányi átlag számítási technika stb.).
A képzésben érintettek (tanulók, vállalatok, felsõoktatási intézmények) rendszeres tájékoztatást kaptak a munkáról, létrejöttek a kiterjesztés feltételei.
A BME TANOK létrehozott egy irodát (vezetõ Perger Mária) a vállalati igények felmérésére, az oktatás irányítására a projekt utáni idõre.
Felterjesztések
készültek a fõhatóságokhoz az
ilyen típusú képzések jogi és
elsõsorban pénzügyi feltételei biztosítására.
Értékelés.
A projekt munkáját a Phare szakértõk mind szakmai, mind menedzsment szempontokból a jó példák között említik.
A konzorcium 1997. novemberében minden fontosabb érintett szereplõ (tanulók, ipari humán erõforrás szakemberek, vállalati tutorok, külföldi partnerek, egyetemi oktatók, tutorok, Phare szakértõ, minisztériumi képviselõ) részvételével tartott ülésén összefoglalta és értékelte az elért eredményeket. Eszerint:
A kísérlet oktatási, módszertani szempontokból egyértelmûen sikeres. A tanulók jelentõs szakmai munkát végeztek a vállalat megelégedésére. Mindemellett e téren is sok kérdés megoldásra vár (pl. egységesítés, az eltérõ kari gyakorlatok összhangba hozása; az ipari szakasz teljesítményének akadémikus /kredit pontban kifejezhetõ/ mérése; a tutorok többlet munkájának elismerése; a hallgatók felvételének alkalmazkodása az egyes szakterületek sajátosságaihoz stb.)
A Phare szakértõ
(L. Hollán) aláhúzta a partnerek elkötelezettségét,
lelkesedését. Kiemelte, hogy a hosszú távú
sikeres mûködéshez a pénzügyi feltételek
rendezése szükséges (pl. a vállalatok
által fizetett szakképzési hozzájárulás
egy részének felhasználhatósága
az alternáló képzések támogatására,
adókedvezmény biztosítására
a vállalatoknak). A Dunaferr felterjesztése alapján
a Mûvelõdés és Közoktatási
Minisztérium vizsgálja a kérdést.
Folytathatóság, kiterjesztés, kockázatok
Az alternáló képzés bevezetésében leginkább érintett három szereplõ (BME, Dunaferr, CNAM) kifejezte szándékát és megtette a szükséges lépéseket a folytathatóság érdekében. A pénzügyi kérdések rendezéséig tartó átmeneti idõszakban illetve a kiterjesztésben segítene a benyújtott két pályázat (TEMPUS, Leonardo) pozitív elbírálása.
Az ilyen oktatási formáknál a legfõbb kockázat a gazdaság érdeklõdése. Jelenleg az érdekelt vállalatok száma tíz körüli, de a hallgatók többsége (kb. 2/3-a) eggyel (Dunaferr) kötött szerzõdést. Bíztató, hogy a Dunaferr és MIKOSZ (Magyar Ipari Konszernek Országos Szövetsége) legutóbbi felmérésére a legjelentõsebb nagyvállalatok írásban is kifejezték érdeklõdésüket, többen konkrétan megnevezve képzési igényüket. Várható a francia illetve német cégek jelentõsebb érdeklõdése. A vállaltoknak a már létezõ 4 szakmai modult ajánljuk, újabb igények felmerülése esetén természetesen további modulok is kidolgozásra kerülnek.
A többi felsõoktatási intézmény rendszeresen tájékoztatást kapott (legutóbb a Magyar Rektori Konferencia 1998. márciusi ülésén) a projekt állásáról. Tervekben szerepel, hogy a módszertani tapasztalatok megosztásán túl, a BME iroda a felmerült vállalati igények kielégítésébe bevon más felsõoktatási intézményeket is (hasonlóan a francia gyakorlathoz).
A CNAM több, mint
400 alternáló formában képzett mérnöke
egy szemesztert külföldi vállalatoknál
tölt. A kiterjesztés során szándékunkban
áll e gyakorlat hazai meghonosítása is.
Végezetül még
egyszer megemlítjük, hogy a szendvics képzés
honlapja http://tutor.nok.bme.hu, részletesebb információk
elérhetõek az alábbi címen: http://tutor.nok.bme.hu/sandwich/general/title.htm.
Phare Hu-94-05. 0101-L012/32 "SANDWICH" project
Technical University of Budapest
English summary prepared
by the coordinator P. Moson
Alternating (sandwich type)
education of engineers at the Technical University of Budapest
(TUB)
The aim of the project is the investigation of methodological, legal, financial, organizational conditions of introducing sandwich type education of engineers in Hungary based on the EU and earlier Hungarian experience, curriculum development, beginning of the training.
The idea was formulated in the mid nineties by I. Horváth president director general of one of the largest Hungarian enterprise (Dunaferr). The French education institution CNAM (founded in 1793) offers the know-how of the training. The project is carried out at TUB with the participation of some other Hungarian, French and German institutions. More than half of the budget is covered by the consortium members.
The basic characteristics of new form are: long cycle (6 months academic, 6 months industrial periods) alternating training at the professional part of engineering education (7-10. Semesters); the curriculum is determined by the needs of economy and developed together by university and enterprise staff; there is a special emphasis on management, foreign and native communication; the work of students is helped and evaluated by double (university-enterprise) tutorship.
Four professional modules (architecture, environment, process engineering, steel structures), three human modules have been developed. The training was began at TUB in September 1996, the total number of students involved is 33, most of them are at Dunaferr. The legal and methodological background has been carried out, actions for the long term financing (use of professional training tax, tax reduction to enterprises) are under investigation. All interested bodies (students, enterprises, higher education) are regularly informed. TUB has created a unit for the identification of industrial demands, and organization of training after the duration of the project.
The project was evaluated as a positive example by the Phare experts, good both in professional and management sense. The main partners have expressed their willingness in the continuation of cooperation. Two new applications (TEMPUS, Leonardo) were submitted for the financing in transitory period and the extension of activities.
The extension is planned to other enterprises (many of them are interested, some have declared their needs), to other higher education institutions.
More information can be found on the internet homepage http://tutor.nok.bme.hu, for reports, timetable of activities see:
http://tutor.nok.bme.hu/sandwich/general/title.htm.
A projekt koordinátor adatai:
Dr. Moson Péter
BME H-1521 Budapest
Tel: 463-26-90, fax:463-12-91,
Email: mosontutor.nok.bme.hu,
mosonmath.bme.hu