A DUNAFERR és a szendvics típusú mérnökképzés

1996.






















Készítette:

Mádlné dr. Maár Ilona

DUNAFERR Humán Intézet

intézetvezetõ






TARTALOMJEGYZÉK




1./ A DUNAFERR Rt. bemutatása 1. oldal

2./ Történeti visszatekintés 1. oldal

3./ A DUNAFERR Dunai Vasmû és a felsõoktatás

kapcsolata, az "ipari hátterû képzés". 3. oldal

4./ A DUNAFERR és a felsõoktatás kapcsolata a

90-es években. 5. oldal

5./ "Az oktatás és gazdaság kapcsolatainak erõsítése" címû

Phare programban való részvétel. 9. oldal

6./ A "SANDWICH" projekt DUNAFERR-es rendszere. 11. oldal

Felhasznált irodalom 14. oldal

















1./ A DUNAFERR Rt. bemutatása.

A DUNAFERR Rt. ma Magyarország legnagyobb termelõ vállalatcsoportja, második legnagyobb exportõre. Termelési értéke meghaladja a 130 milliárd forintot, export-import egyenlege több, mint száz millió dolláros pozitívumot mutat.

Legfontosabb adatai:

DUNAFERR Rt.

Alapítás éve: 1949.

(A Dunai Vasmû anyavállalat 1992. július 1-vel rész-

vénytársasággá alakult.)

Jegyzett tõke: (mFt) 19.647

Részvények száma: 1.964.300

Részvényesek száma: 7

DUNAFERR Vállalatcsoport 1994. 1995.

Értékesítés nettó árbevétele (mFt) 49.092 74.970

Export (mUSD) 267 325

Nyersacéltermelés 1.364 1.307

Foglalkoztatottak száma 11.031 10.823

2./ Történeti visszatekintés.

Már a XIX. század közepén, Széchenyi István is felvetette a Duna mentén felépítendõ vasmû létesítésének a gondolatát. Az építkezés 1950. tavaszán kezdõdött meg a Budapesttõl 65 km-re lévõ Dunapentele melletti fennsíkon.

A kidolgozott terv egy teljes vertikalitással dolgozó vasmûvet ölelt fel. Éves termelését 544 ezer tonna nyersvasban, 480 ezer tonna acélban, 280 ezer tonna hengerelt készárúban és 540 ezer tonna kokszban határozta meg.

(A DUNAFERR termelése ma 1,15 millió tonna nyersvas, közel 1,4 millió tonna LD acél és mintegy 1,2 millió tonna melegen hengerelt készárú, valamint 1 millió tonna koksz.)

1954. márciusáig a kiszolgáló létesítmények mellett elkészült a két nagyolvasztó, az acélmû két Siemens Martin kemencéje és a két kokszolóblokk.

- 2 -

1955-60. között között párhuzamosan folyt a beruházás és a termelés. Az 1950-es évek közepétõl az építésrõl a súlypont fokozatosan a termelésre tevõdött át.

Az ország gazdasági helyzete miatt 1957-ig vontatottan haladt a meleghengermû építése, átadására csak 1960-ban került sor. Ezt követõen 1965-re elkészült a hideghengermû, közben azonban megvalósult az acélmû teljes, négy Siemens Martin kemencébõl álló technológiai sora. Ezzel teljessé vált a kohászati vertikum.

A vasmû 1960. után fejlesztési koncepciójának középpontjában a hideghengermû üzembe helyezése és a gyártmányszerkezet bõvítése mellett a technológiai berendezések korszerûsítése és az alkalmazott technológiák fejlesztése állt.

Az 1968-80-as évek között a vasmû termelése méginkább meghatározóvá vált a hazai vaskohászatban, termelése, termékei nélkül szinte lehetetlen volt a közúti jármûprogram, a gépgyártás fejlesztése, az olaj- és gázvezeték rendszer megépítése, a könnyûszerkezetes építési mód általános elterjedése.

1980-ra a Dunai Vasmû akkori termelõkapacitásának felsõ határához érkezett. A továbblépés átfogó fejlesztéseket igényelt, elsõsorban a berendezések és a technológia korszerûsítése, az energiaigény csökkentése, valamint a korszerû színvonalat képviselõ termékek gyártásának irányába.

A két nagyolvasztó átépítésével megnövekedett a nyersvastermelés biztonsága és a konverterek is jobb minõségû alapanyagból dolgozhatnak.

Az acélgyártás ma már csak LD konverterekben folyik, amelyek alsó gázöblítésének bevezetése lehetõvé tette a kis karbon- és szennyezõtartalmú, kiválóan mélyhúzható hideghengermûi alapanyagok gyártását is.

A meleghengermû 1700-as folytatólagos szélességszalagsorán 1992-ben üzembe helyezett VI. állvány és vastagságszabályozó berendezés lehetõvé tette a piaci igényeknek megfelelõen a vékonyabb vastagsági tartományban történõ hengerlést is, és egyben növelte a termékeink méretpontosságát.

A szélesszalagsor korszerûsítése, az elõlemeztekercselõ beüzemelése, valamint a hûtõrendszer új kialakítása lehetõvé tette a normalizált állapotnak megfelelõ, szabályzott hõfokvezetésû hengerléssel elõállított termékek gyártását.

- 3 -

1992-ben beindult a Suzuki személygépkocsigyártás Magyarországon. A DUNAFERR a követelményeknek megfelelõen a karosszériagyártáshoz hidegen hengerelt lemezeket szállít az igényelt méretekbõl.

A tevékenységi kör bõvülését jelentette a Sendzíniv eljárással mûködõ szalaghorganyzósor beindítása, valamint a mûanyagfólia - bevonatos lemezek gyártása.

A szervezetet - a környezethez igazítva - rendszeresen korszerûsítette a DUNAFERR.

Kezdeményezõ volt az 1980-as években a nagyvállalati szervezet dinamizálásának belsõ vállalkozási kisérleteivel. A Társasági Törvény megjelenését követõen indult el a piackomfor szervezeti konstrukció megvalósításának programja.

1989-tõl a gyáregységek fokozatosan társasággá alakultak át.

1992. július 1-én alakult át a Dunai Vasmû részvénytársasággá.

3./ A DUNAFERR Dunai Vasmû és a felsõoktatás kapcsolata, az "ipari

hátterû képzés".

A dunaújvárosi fõiskola létét a Dunai Vasmûben megfogalmazott igényeknek köszönheti.

1962-ben a vasmû igényei alapján jött létre Dunaújvárosban a Felsõfokú Kohóipari Technikum azzal a céllal, hogy a Dunai Vasmû és a Magyar Vas- és Acélipari Egyesülés vaskohászati vállalatai számára képezzen szakembereket.

A termelési gyakorlatok jó része a Dunai Vasmû gyárrészlegeinél zajlottak. A diplomadolgozatok témáit legtöbbször egy-egy vasmûs probléma vagy helyzetelemzés adta. A fõiskola tanmûhelyének kialakításában is jelentõs szerepet játszott a vállalat.

A fõiskola és a Dunai Vasmû kapcsolatában új színteret az "ipari hátterû" képzés bevezetése jelentette.

Ennek lényege az volt, hogy a gyakorlati ismereteket a hallgatók a képzési idõ 3. és 6. félévében hathónapos tényleges üzemi munka során szerezték. Munkájukat üzemi és tanszéki instruktorok segítették. A hallgatók szakdolgozatának témáját és a szakágazathoz tartozó üzem egy konkrét gyakorlati problémájának a megoldása adta.

- 4 -

A gazdasági kívánalmaknak megfelelõen szervezõdtek az új szakok. Megjelentek és nagyobb súlyt kaptak a gazdasági, vezetési ismeretek, a számítástechnika alkalmazása, az emelt szintû nyelvi képzés.

A képzés az 1981/82-es tanévben indult - minisztériumi engedélyek alapján - a Metallurgiai szak vas-, acél- és fémkohászati, valamint az Üzemgépészeti szak fémszerkezetgyártási ágazatának 20-20 hallgatójával.

A Metallurgiai szak tantárgyi elõírásai a szakmai gyakorlattal kapcsolatban a következõket tartalmazzák:

Szakmai gyakorlat

Elsõ periódus (3. félév): Fizikai munka jellegû gyakorlat az ércelõkészítõ, kohó- acélmû, szinesfémkohászati üzemekben, azzal a céllal, hogy a hallgatók megismerjék gyakorlatban a technológiai folyamatot és azok berendezéseit. Megismerjék a dolgozó kollektívák életét és az üzemek belsõ szervezetét. Az üzemi napi munka mellett egyéni feladatot dolgoznak ki, mely valamely üzem kritikai jellegû technológiai leírása ésszerûsítési javaslatokkal kiegészítve. A feladatot állandó üzemi és tanszéki instruktor segítségével készítik. A periódus végén üzemi és intézményi szakemberekbõl álló bizottság elõtt vizsgát tesznek a hallgatók. A vizsgán az üzemben megszerzett technológiai, berendezési, szervezési ismeretekrõl adnak számot.

Második periódus (6. félév): Üzemmérnök-gyakornokként töltik a hallgatók az elõbb felsorolt üzemekben fõiskolát vagy egyetemet végzett vezetõk mellett abból a célból, hogy megismerjék az üzem irányítási, üzemeltetési és szervezési problémáit. A felelõs vezetõ megbízásából napi részfeladatokat önállóan oldanak meg. Az üzem irányításának, üzemeltetésének ésszerûsítésére, illetve fejlesztésére vonatkozó témában önálló feladatot dolgoznak ki üzemi és intézményi instruktorok segítségével. A gyakorlat végén az elõzõ periódushoz hasonlóan bizottság elõtti vizsgán adnak számot a tanultakról.

Szakdolgozat

Anyaga igazodik a szakmai gyakorlat második, de lehetõség szerint már az elsõ periódusban kidolgozott feladathoz. Az 5. félév végén kapják kézhez a hallgatók. A dolgozat sikeres elkészítése az államvizsgára-bocsátás feltétele.

- 5 -

Az Üzemgépészeti Szak dokumentumai szerint:

Szakmai gyakorlatok

Az elsõ gyakorlati periódusban fizikai munkát végeznek fémszerkezet-gyártó üzemekben. Munkavégzés közben megismerik a fémszerkezet-gyártás alapfogásait, a dolgozó kollektíva életét, az üzem szervezeti felépítését, a napi termelõ munka mûszaki-, gazdasági-, szociális feltételeit. Üzemi munkájuk mellett egyéni feladatot kapnak, mely az üzem technológiája egy részének kritikai jellegû kiírását tartalmazza, a hallgató ésszerûsítési javaslataival együtt. A feladatot üzemi és intézményi instruktorok irányításával dolgozzák ki.

A második periódusban fémszerkezetgyártó üzemekben fõiskolát, vagy egyetemet végzett mûszaki vezetõ mellett dolgoznak. Munkájuk során az üzem, vagy részleg irányításával kapcsolatos részfeladatokat önállóan oldanak meg. Megismerik az üzem irányításával, a gyártás és gyártmány fejlesztésével kapcsolatos problémákat és azok megoldásának módjait. Napi tevékenységük mellett a termelés irányításával, fejlesztésével kapcsolatos konkrét feladatot dolgoznak ki üzemi és intézményi instruktorok irányításával.

Mindkét gyakorlati periódus végén üzemi és intézményi szakemberekbõl álló bizottság elõtt tesznek vizsgát a gyakorlat során megszerzett ismeretekbõl.

Szakdolgozat

A dolgozat témája kapcsolódik a második gyakorlati periódusban kidolgozandó feladathoz, de lehetõleg az elsõ periódushoz is. A témát ezért az 5. félév végén megkapják a hallgatók. A dolgozat eredményes kidolgozása az államvizsgára bocsátás feltétele.

Az "ipari hátterû képzés" eredményes és sikeres volt. A rendszerváltással kapcsolatos változások miatt azonban "elhalt".

4./ A DUNAFERR és a felsõoktatás kapcsolata a 90-es években:

A DUNAFERR talponmaradásának a kohászati recesszió, az ipari termelésnek a rendszerváltást követõ megtorpanása, válságos évei ellenére sok oka volt, de néhány kiemelhetõ.

Meghatározó volt az a vezetõi felfogás, ami a válságból kivezetõ utat nem az akkor elterjedt foglalkoztatási megoldásokban kereste.

- 6 -

Pozitív hatásuk volt azoknak a kezdeményezéseknek, amelyek már a 80-as években a világpiacon való megmérettetést, megjelenést célozták meg.

A vállalatcsoport humánstratégiája célul tûzte ki a piacgazdaság mûködéséhez szükséges ismeretek minél gyorsabban történõ megszer-zését.

A DUNAFERR (a volt Dunai Vasmû) vezetõinek, szellemi alkalma-zottainak iskolázottságának vizsgálata sürgette a megoldások keresését.

Valamennyien a szocialista Magyarország felsõoktatásának rendszerébõl kerültek ki, melynek jellemzõje volt egy-egy szakma szinvonalas tanítása, így pl. a jó mérnöki tudás megszerzése is, de a gazdaság jellege miatt is hiányoztak, alig voltak fellelhetõk azok az ismeretek, amelyek a piacgazdaság kiépülésével együtt azonnal hiányként megjelentek.

Próbálkozás a 90-es évek elején: a DUNAFERR Egyetem Alapítvány

1990-ben hozta létre az akkor még Dunai Vasmû a DUNAFERR Egyetem alapítványt.

Az alapítvány célul tûzte ki, hogy a vállalatnál a felsõfokú végzettséggel rendelkezõ szakemberek másod-, illetve harmaddiplomás képzésének feltételrendszerét kiépítve biztosítsa mindazon ismereteket, amelyek a piacgazdaság mûködéséhez szükségesek.

Az alapítvány próbálkozott kihelyezett tagozatok indításával (Budapesti Mûszaki Egyetem: kiegészítõ gépészmérnökképzés, Pénzügyi és Számviteli Fõiskola: mérnöküzemgazdász képzés).

szaktanfolyamok szervezésével

(Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem KTJ: Felsõfokú marketing, majd marketing menedzser képzés)

KOTK - Felsõfokú külkereskedelmi áruforgalom, Külkereskedelmi Fõiskola: Nemzetközi piackutató reklámszervezõ),

szakmérnökképzéssel

(Miskolci Egyetem Dunaújvárosi Fõiskolai Kar: Környezetvédelmi szakmérnök).

Közben a fõiskolák, egyetemek, a magyar felsõoktatás is elindult egy átalakulásai folyamatban.

- 7 -

A DUNAFERR vezetõ- és szellemi állományának jellmezõi.

A DUNAFERR Rt. felsõszintû vezetésének

- 36 %-nak alapdiplomáját a helyi fõiskola adta,

- 64 % másutt szerzett diplomát.

A nagyobb létszámú felsõszintû vezetésnél (menedzserek, ügyvezetõ igazgatók, intézetvezetõk is nagy arányt tesz ki a helyi fõiskolai szintû alapdiploma) - abban is a legnagyobb arányt a gépész diploma adja.

A DUNAFERR vállalatcsoport összdiplomásait elemezve 33 %-a dunaújvárosi fõiskolán végzett, 67 % jött más egyetemrõl, fõiskoláról.

Ennek Kft-k szerinti bontása is rendelkezésre áll.

Igy a DUNAFERR és a felsõoktatás kapcsolatrendszerének kiépítésekor egyrészt az itt lévõ vezetõállomány alapképzettségének, másrészt a vállalatcsoport stratégiai céljainak alárendelten alakítottuk és alakítjuk az együttmûködés formáit.

A DUNAFERR vállalatcsoport stratégiai partnerei a felsõoktatásból:

Miskolci Egyetem Dunaújvárosi Fõiskolai Kar

Miskolci Egyetem

Budapesti Mûszaki Egyetem

Budapesti Közgazdaságtudományi egyetem

Janus Pannonius Tudományegyetem

Az együttmûködés tartalmi formáinak kialakítására keretszerzõdéseket hoztunk létre.

Az együttmûködés fõ területei:

- oktatás és továbbképzés,

- tudományos kutatás és mûszaki fejlesztés

Az oktatás és továbbképzés

Nagy figyelmet fordítunk a szellemi munkakörben foglalkoztatottak utánpótlására.

Ennek eszközei:

- DUNAFERR díj alapítása (kíváló hallgatóknak)

- szakdolgozatok díjazása

- ösztöndij biztosítása

- konzulensi feladatok ellátása

- 8 -

- munkahely felajánlása

- "szendvicsképzés" bevezetése (fél év gyakorlat a DUNAFERR-nél)

- a DUNAFERR munkatársai részt vesznek tantervek, tantárgyprog-

ramok, tematikák, célkitûzések véleményezésében

Az egyetemek, fõiskolák vállalják:


A tudományos kutatás, mûszaki fejlesztés terén

Cél:

Úgy itéljük meg, hogy a DUNAFERR és a felsõoktatás kapcsolatrendszere minden, az együttmûködésben résztvevõ fél számára eredményeket és sikert hozhat.

A termelõszférában felerõsítheti az innovációs folyamatokat, hiszen a DUNAFERR célja a XXI. század kohászatának megteremtése.

A felsõoktatási intézmények e kapcsolat révén közelebb kerülhetnek a valós folyamatokhoz, részt vehetnek problémák megoldásában. Hallgatóik pedig már tanulmányi idõszakuk alatt közvetlen tapasztalatot szerezhetnek jövendõ szakmájukról.

- 9 -

Összességében a támogatás egy befektetés. Jó befektetés, hiszen jól képzett szakembert kapni mindig olcsóbb, mint gyengén képzettet tovább oktatni, ami alacsonyabb termelékenységgel, munkaidõkieséssel jár.

A gazdálkodási szféra képes arra, hogy azzal segítse a felsõoktatás átalakulási folyamatát, hogy új igényeket fogalmaz meg a végzettekkel kapcsolatban.

A felsõoktatás progresszív vezetõi számára segítséget, támogatást, érveket adhat az ipar elvárása, hogy az "elefántcsonttorony" megváltozzon.

Az együttmûködés így nem a hagyományos "jótékonysági kapcsolat" egy megjelenési formája, hanem a kölcsönös elõnyök alapján történõ együttmûködés, ami pénzben kifejezhetõ elõnyöket ad a gazdálkodási szférának, aminek pontos kimutatása ugyan nehéz, akárcsak az elmaradt haszoné.

Továbbra is az a felfogásunk, hogy ha egy vállalkozó szervezet, különösen ha ekkora nagyságrendû, mint a DUNAFERR, nem foglalkozik gazdasági, társadalmi környezetével (az adott régióval, az országos közeggel), a körülötte lévõ környezet lepusztulása elértéktelenítheti saját féltve óvott vagyonát.

Ezért a DUNAFERR számára komoly gazdasági érdek, hogy legyen mellette felsõoktatási bázis, helyi szinten és országosan egyaránt.

5./ "Az oktatás és gazdaság kapcsolatainak erõsítése" címû Phare prog-

ramban való részvétel.

A DUNAFERR-nek a Budapesti Mûszaki Egyetemmel kialakított együttmûködése adta meg az alapot a Phare 1. (A felsõoktatás és a gazdaság kapcsolata) program keretében a "szendvics típusú mérnökképzés szervezeti kereteinek megteremtésében, környezet-fejlesztésben és a képzés megindításában történõ együttmûködésnek.

A SANDWICH projekt konzorciumát négy féle intézmény alkotta: a Budapesti Mûszaki Egyetem, a CNAM (francia felnõttképzési intézet), vállalkozási szervezetek és a jelentõs vállalkozói szervezetek és a jelentõs vállalkozások között a DUNAFERR.

A konzorcium nyert a pályázaton, így 1995. õszétõl elindulhatott a program elõkészítése.

- 10 -

A program általános leírása a következõ:

A Budapesti Mûszaki Egyetem az 1996-os tanévben alternáló graduális mérnökképzési forma bevezetését tervezi.

Célkitûzések

A hazánkban folyó gazdasági átalakulás folyamata indokolja az ipar (szélesebb értelemben tekintett vállalkozói szféra) és az egyetemek kapcsolatának szorosabbá tételét, az oktatás gyorsabb reagálását a felmerülõ szakember igényekre, a két terület közötti tartós intézményes, személyes kapcsolatrendszer kialakulását. Az elõbbi célok megvalósításában fontos szerepet játszhat egy új típusú gyakorlat orientált diplomás mérnökképzési forma meghonosítása, amely a nemzetközi gyakorlatban már igazolta életképességét. A képzés a hagyományos mûszaki oktatás második felét, a szakosodási részt érinti. Lényege, hogy az oktatás részben az egyetemen, részben a vállalkozásoknál oktatók, illetve tutorok irányításával folyik.

Tanulók

A képzés jó képességû, gyakorlat orientált hallgatói réteg számára tervezett. A felvétel feltétele felsõfokú mûszaki alapképzés megléte (pl. BME elsõ 4-6 szemeszter) mûszaki jellegû felsõfokú végzettség, poszt-szekunder végzettség. A tanulók kiválasztását az érdekelt vállalkozás illetve az egyetem közösen végzi.

Tananyag

Két modult tartalmaz. Az egyik mûszaki jellegû (a vállalkozások igényeinek figyelembevételével - jelenleg a BME rendelkezik már felkéréssel környezettechnika, tartószerkezetek, rendszer és irányítástechnika témában), a másik menedzsment, marketing tanulmányok (középvezetõi réteg részére). Az oktatásban kiemelt szerep jut az idegen nyelvû kommunikációs készség fejlesztésének.

Oktatás

A képzés tervezett ideje 4-6 szemeszter. Az oktatás szendvics kurzus jelleggel részben az egyetemen, részben a vállalatoknál folyik (fele-fele idõben). Módszertani téren fontos elem a vállalati, illetve egyetemi tutorok jelenléte. A tanuló folyamatos kapcsolatban áll munkaadójával, akadémiai tanulmányai mellett konkrét feladatokat old meg munkahelyén.

Megvalósítás

Az oktatást az EU országok, elsõsorban a nagy múltú francia CNAM, tapasztalatainak figyelembevételével szervezi az egyetem. A tanulmányok

- 11 -

egységes szervezeti keretek között, közös módszertani alapon folynak, viszont nagyfokú rugalmassággal a képzés ideje, helye, stb. tekintetében. Az alaptervezet diplomás képzéssel számol, de vállalati igényre az egyetem kész más formák megszervezésére is.

Finanszírozás

A képzés bevezetõ szakasza élvezi a Francia Külügyminisztérium pénzügyi támogatását. A BME megpályázza a képzés támogatását a PHARE "A felsõoktatás és a gazdaság együttmûködése" alprogram keretében. Számítunk az érdekelt vállalkozások anyagi hozzájárulására is.

A pályázatot egy konzorcium adja be, melynek tervezett tagjai: BME (koordinátor), CNAM, GVK, érdekelt vállalkozások, egyéb érdeklõdõ szervezetek.

Elõnyök

Az elõbbieken túl:

Egyetemi: lehetõség a modern oktatási módszerek elterjesztésére (nyitott- és távoktatás), tananyag korszerûsítésre pótlólagos erõforrások bevonásával.

Vállalkozási: közvetlenül és folyamatosan használható szakembereket kapnak, meglevõ szakembereik az igényeknek megfelelõ továbbképzését biztosíthatják kis költség ráfordításával.

Tanulói: egyedi képzés keretében, lényegesen motiváltabban, nemzetközi keretek között folytatja tanulmányait. Lehetõsége van leendõ munkakörére mind elméletben, mind gyakorlatban felkészülni.

Csatlakozás a programhoz:

Több szinten lehetséges


6./ A "SANDWICH" projekt DUNAFERR-es rendszere

A DUNAFERR 1997. elsõ félévétõl három szakmai modul indításában érdekelt:

- környezettechnika

- acélszerkezetek

- folyamatirányítás

- 12 -

A vállalatcsoport szakemberei 1996. õszétõl résztvesznek a modulok tantervi kidolgozásában is, a Budapesti Mûszaki Egyetem tanszékeivel közösen.

A DUNAFERR tanulmányi szerzõdést köt a programban résztvevõ hallgatókkal.

Ebben vállalja, hogy

A képzés támogatására szakmai központokat hoz létre. A szakmai központok feladata, hogy a hallgatók számára vállalatcsoport szinten tegyék lehetõvé a tájékozódást. A szakmai központok felkért szakemberei együttmûködnek az egyetemmel a szakmai programok elméleti és gyakorlati megtervezésében, lebonyolításában.

A gyakorlati hátteret a vállalatcsoport társaságai adják. A felkért ipari tutorok a társaságok személyügyi vezetõi, akik mind mûszaki, mind humánpolitikai téren képesek segítséget nyújtani és hallgatóknak.

A 9. félévben a hallgatók ismét az egyetemen tanulnak. A hallgatók és a társaságok közös megegyezése alapján erre az idõszakra is köthetõ tanulmányi szerzõdés, amely a 10. félévre is érvényes és az egyetemi tanulmányokat követõ munkaviszony alapját képezheti.

A hallgatók a 10. félévben ismét a DUNAFERR-nél dolgoznak. Ekkor a szakdolgozataik képezik a tevékenység alapját. A legeredményesebb szakdolgozatot írók külön jutalomban részesülhetnek.

Az együttmûködés keretében a közös cél, hogy a hallgatók jó szinvonalú szakmai felkészültséggel rendelkezzenek, erõs elemzõkészséggel, jó kommunikációs képességgel, gyakorlatiassággal érettek legyenek az önálló munkára, döntésképesek legyenek, legyen képességük a csoportmunkára.

- 13 -

A DUNAFERR célja, hogy hozzájáruljon ahhoz, hogy a hallgatók olyan szakemberekké váljanak, akik

- a világgazdaság szintjén

- Makrogazdasági szinten

- A vállalat közvetlen környezetében

- A vállalati folyamatok szintjén

Mindezek alapján a DUNAFERR kiemelkedõen fontosnak tartja a menedzsment, a kommunikáció, az idegen nyelv oktatását.















- 14 -









Felhasznált irodalom





  1. DUNAFERR 1996. (Tájékoztató kiadvány) Dunatáj Kiadó Kft.

  1. 25 éves a fõiskolai oktatás Dunaújvárosban. Jubileumi konferencia 1994. Cicero Nyomda

  1. Elõterjesztés az ipari hátterû üzemmérnökképzés beindítására a Miskolci Egyetem dunaújvárosi Fõiskolai Karára 1981.

  1. "Az oktatás és gazdaság kapcsolatainak erõsítése" Phare program, 1. sz. alpogram: A felsõoktatás és gazdaság együttmûködése 1996.