Dr. Bíró Péter rektor úr

Köszöntõ beszéd tervezete

Francia-magyar ülésszak - BME szendvicsképzés megnyitója (1996. október 17-18.)

Hölgyeim, uraim!

Kedves vendégeink, oktatótársaim, diákjaink!

A Budapesti Mûszaki Egyetem hagyományosan nagy jelentõséget tulajdonít a nemzetközi kapcsolatoknak mind a kutatás, mind az oktatás terén. Amint az Önök számára bizonyára ismert, a magyar mellett mérnökképzés folyik egyetemünkön angol, francia, német és orosz nyelveken is. Kapcsolatainkban kiemelt szerep jut a francia együttmûködésnek. Nagyszámú közös programunk sorából most csak a már több, mint 5 éves Francia Tagozatunkra emlékeztetek.

Öröm számomra megnyitni ezt a kétnapos francia-magyar rendezvénysorozatot, ahol francia vendégeink, közöttük a nagy múltú CNAM (knám) szakemberei, 12 magyar intézmény munkatársaival találkoznak. Reményeink szerint a most induló tevékenységek jelentõsen hozzájárulnak majd az egyetem, az egész magyar felsõoktatás egy másik nagy prioritásához, a gazdaság és felsõoktatás kapcsolatai elmélyítéséhez, új képzési, továbbképzési formák elterjesztéséhez.

A vállalkozásokkal való együttmûködés különösen fontos egy mûszaki egyetem számára. A hivatalosan a mai napon induló alternáló mérnökképzés már a projekt megvalósításának elején nagy érdeklõdést váltott ki a BME közéletében. Jelen pillanatban 5 karunk több, mint 100 oktatója érintett a programban. Egyetemünk az Európai Unió PHARE programja által támogatott projekttõl azt várja, hogy dolgozzon ki egy olyan rendszert, mellyel az új képzési forma integrálható a BME karainak oktatásába. Megvizsgáljuk a hosszútávon mûködõképes alternálás oktatási, jogi, pénzügyi kereteit. Célunk a vállalkozásokkal, illetve az azokat képviselõ szervezetekkel megismertetni a mérnökképzés ezen új formáját, kialakítani a rendszeres kapcsolattartás módszereit. Természetesen az így szerzett tapasztalatainkat megosztjuk más felsõoktatási intézményekkel is.

A képzés, kísérleti jelleggel, már ebben a tanévben elindul. Külön üdvözlöm elsõ 18 hallgatónkat, akik az Építõmérnöki Kar Acélszerkezetek illetve a Gépészmérnöki Kar Környezettechnika-menedzsment moduljaiban már megkezdték "szendvics típusú" tanulmányaikat.

Sokat várunk a képzés új módszertani elemeitõl, melyek elsõsorban a CNAM tapasztalatai hazai adaptálásán alapulnak.

Közülük elsõként megemlítem kettõs (vállalati - egyetemi) tutorálást. Ez garantálja a gazdasági szféra és BME oktatói közötti folyamatos kapcsolattartást a képzés egész folyamatában (a tananyagfejlesztéstõl a diplomavédésig). Itt hangsúlyozottan kiemelném a Dunaferr Rt-vel szerzõdésben is rögzített együttmûködésünket, mely példaértékû kooperációvá vált. Úgy látjuk, hogy a közös oktatás területén kialakuló szakmai és személyi kapcsolatok alapját képezhetik egy késõbbi szélesebbkörû kutatási, technológia transzfer, technológia kommercializációs folyamatnak.

Alkalmazni kívánjuk az információtovábbítás modern eszközeit mind az oktatásban, a projekt irányításában, a konzorciumi tagok, érdeklõdõ vállalatokkal való kommunikációban. Az Információtechnikai modul elsõ eredményeit vendégeink az ünnepség után megtekinthetik.

Megjelennek a nyitott- és távoktatás elemei a váltakozó egyetemi és vállalati képzési ciklusokban, a multimédiás tananyagtól a nyelvek távtanulásáig, videokonferenciáig.

Végezetül megemlítem, hogy a szendvicsképzés támogatja a hagyományos mérnökképzés fejlõdését is. Segítségével jobban megismeri az egyetem a gazdaság igényeit. Új, mind tartalmában, mind formájában modern tananyagok születhetnek.

Az alternáló mérnökképzés bevezetését kísérõ széleskörû együttmûködés, melyben szerepet vállaltak nemzetközi szervezetek, hazai és külföldi kormányszervek, oktatási intézmények, vállalatok, vállalkozói szövetségek remélhetõleg fennmarad illetve kiterjed további közremûködõkre, pl. a külföldi példákhoz hasonlóan munkaügyi, önkormányzati területekre is.

A holnap kezdõdõ továbbképzéssel foglalkozó tanácskozások is remélhetõleg hasonló jó eredményekkel záródnak. A Budapesti Mûszaki Egyetem részérõl ehhez kívánok sok sikert.