Dr. Bíró Péter rektor úr
Köszöntõ beszéd tervezete
Francia-magyar ülésszak - BME szendvicsképzés
megnyitója (1996. október 17-18.)
A Budapesti Mûszaki Egyetem hagyományosan
nagy jelentõséget tulajdonít a nemzetközi
kapcsolatoknak mind a kutatás, mind az oktatás
terén. Amint az Önök számára bizonyára
ismert, a magyar mellett mérnökképzés
folyik egyetemünkön angol, francia, német és
orosz nyelveken is. Kapcsolatainkban kiemelt szerep jut a francia
együttmûködésnek. Nagyszámú
közös programunk sorából most csak a már
több, mint 5 éves Francia Tagozatunkra emlékeztetek.
Öröm számomra megnyitni ezt a kétnapos
francia-magyar rendezvénysorozatot, ahol francia vendégeink,
közöttük a nagy múltú CNAM (knám)
szakemberei, 12 magyar intézmény munkatársaival
találkoznak. Reményeink szerint a most induló
tevékenységek jelentõsen hozzájárulnak
majd az egyetem, az egész magyar felsõoktatás
egy másik nagy prioritásához, a gazdaság
és felsõoktatás kapcsolatai elmélyítéséhez,
új képzési, továbbképzési
formák elterjesztéséhez.
A vállalkozásokkal való együttmûködés
különösen fontos egy mûszaki egyetem számára.
A hivatalosan a mai napon induló alternáló
mérnökképzés már a projekt
megvalósításának elején nagy
érdeklõdést váltott ki a BME közéletében.
Jelen pillanatban 5 karunk több, mint 100 oktatója
érintett a programban. Egyetemünk az Európai
Unió PHARE programja által támogatott
projekttõl azt várja, hogy dolgozzon ki egy olyan
rendszert, mellyel az új képzési forma integrálható
a BME karainak oktatásába. Megvizsgáljuk
a hosszútávon mûködõképes
alternálás oktatási, jogi, pénzügyi
kereteit. Célunk a vállalkozásokkal, illetve
az azokat képviselõ szervezetekkel megismertetni
a mérnökképzés ezen új formáját,
kialakítani a rendszeres kapcsolattartás módszereit.
Természetesen az így szerzett tapasztalatainkat
megosztjuk más felsõoktatási intézményekkel
is.
A képzés, kísérleti jelleggel,
már ebben a tanévben elindul. Külön üdvözlöm
elsõ 18 hallgatónkat, akik az Építõmérnöki
Kar Acélszerkezetek illetve a Gépészmérnöki
Kar Környezettechnika-menedzsment moduljaiban már
megkezdték "szendvics típusú" tanulmányaikat.
Sokat várunk a képzés új
módszertani elemeitõl, melyek elsõsorban
a CNAM tapasztalatai hazai adaptálásán alapulnak.
Közülük elsõként megemlítem
kettõs (vállalati - egyetemi) tutorálást.
Ez garantálja a gazdasági szféra és
BME oktatói közötti folyamatos kapcsolattartást
a képzés egész folyamatában
(a tananyagfejlesztéstõl a diplomavédésig).
Itt hangsúlyozottan kiemelném a Dunaferr
Rt-vel szerzõdésben is rögzített
együttmûködésünket, mely példaértékû
kooperációvá vált. Úgy látjuk,
hogy a közös oktatás területén kialakuló
szakmai és személyi kapcsolatok alapját képezhetik
egy késõbbi szélesebbkörû kutatási,
technológia transzfer, technológia kommercializációs
folyamatnak.
Alkalmazni kívánjuk az információtovábbítás
modern eszközeit mind az oktatásban, a
projekt irányításában, a konzorciumi
tagok, érdeklõdõ vállalatokkal való
kommunikációban. Az Információtechnikai
modul elsõ eredményeit vendégeink az
ünnepség után megtekinthetik.
Megjelennek a nyitott- és távoktatás
elemei a váltakozó egyetemi és vállalati
képzési ciklusokban, a multimédiás
tananyagtól a nyelvek távtanulásáig,
videokonferenciáig.
Végezetül megemlítem, hogy a szendvicsképzés
támogatja a hagyományos mérnökképzés
fejlõdését is. Segítségével
jobban megismeri az egyetem a gazdaság igényeit.
Új, mind tartalmában, mind formájában
modern tananyagok születhetnek.
Az alternáló mérnökképzés
bevezetését kísérõ széleskörû
együttmûködés, melyben szerepet vállaltak
nemzetközi szervezetek, hazai és külföldi
kormányszervek, oktatási intézmények,
vállalatok, vállalkozói szövetségek
remélhetõleg fennmarad illetve kiterjed további
közremûködõkre, pl. a külföldi
példákhoz hasonlóan munkaügyi, önkormányzati
területekre is.
A holnap kezdõdõ továbbképzéssel foglalkozó tanácskozások is remélhetõleg hasonló jó eredményekkel záródnak. A Budapesti Mûszaki Egyetem részérõl ehhez kívánok sok sikert.