LEONARDO DA VINCI NEMZETI IRODA
MAGYARORSZÁG
LEONARDO DA VINCI PROGRAM
MOBILITÁSI PROJEKTEK – záróBESZÁMOLÓ
2005-ös és 2006-os pályázati forduló
Támogatási
szerződés száma: |
HU/05/PL/302 |
|||
Projektgazda: |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem |
|||
Projekt címe: |
Fiatal diplomás mérnökök szakmai gyakorlata) |
|||
Projekt
kezdete (év/hó/nap): |
2005/06/01 |
Projekt vége (év/hó/nap) |
2007/05/31 |
|
NYILATKOZAT
Alulírott ezennel kijelentem, hogy a jelen beszámolóban foglalt, illetve
annak mellékletét képező adatok pontosak és mindenben megfelelnek a valóságnak.
Különösképpen a beszámolóban feltüntetett pénzügyi adatok, melyek összhangban
állnak a mobilitási projekt szervezése és a kedvezményezettek felkészítése
során felmerült, valamint a projektben tervezett külföldi
gyakorlat(ok)/csereprogram(ok) teljesítésével kapcsolatban felmerült mobilitási
költségekre fordított tényleges kiadásokkal.
x Kérjük a Leonardo
támogatás hátralevő részének átutalását.
Nem kérjük a Leonardo támogatás hátralevő részének
átutalását.
(Kérjük, válassza ki a megfelelőt!)
............................................................................................................
(A szerződéskötő intézmény hivatalos képviselőjének (a
szerződés aláírójának) eredeti aláírása)
Név: Dr. ZRINYI Miklós
A szerződéskötő intézményben betöltött munkakör: rektorhelyettes
Dátum: 2007.
július 05.
A beszámolót 1 nyomtatott példányban, valamint elektronikusan (e-mailben vagy lemezen)
az alábbi címre kérjük eljuttatni:
Leonardo Nemzeti Iroda
1438 Budapest 70, Pf. 508
leonardo@tpf.hu
I. A PROJEKT ÁTTEKINTÉSE |
1.
A PROJEKT ÖSSZEFOGLALÁSA
Kérjük, adjon
rövid (egy oldalas) áttekintést mobilitási projektjük fő tartalmi elemeiről
(témák, technológiai és képzési területek, partnerek, a kiutazás programja), a
projektben elért eredményekről, valamint az eredmények terjesztésének
módjairól, sikerességéről.
Fejtse ki a külföldi
gyakorlatok/tanulmányutak hasznosságát a kedvezményezettek szempontjából, és
mutassa be, milyen módon ismerték el a megszerzett kompetenciákat.
Kérjük, a projekt áttekintését angol, francia vagy német
nyelven is szíveskedjen elkészíteni, és a beszámolóhoz mellékelni.
A projekt célja
a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a Budapesti Műszaki
Főiskola (BMF) 30 fiatal diplomása átlagban
20 hét hosszúságú külföldi szakmai
gyakorlatának megszervezése, társfinanszírozása volt. A 2005-ös országos pályázati keretből
ténylegesen 35 friss diplomás utazott külföldi munkavégzésre, mivel a
Miskolci Egyetem által koordinált HU/05/PL/303 projekthez kapcsolódó
partnerszerződés keretében lehetőség nyílt 5 további gyakorlatra. A részvevők
számának lehetőség szerinti növelése a projektvezetés tudatos törekvése. A
további leírások, táblázatok nem vonatkoznak erre az 5 „kiegészítő”
kedvezményezettre. A jelen
mobilitási projekt statisztikáját vizsgálva összefoglalhatjuk, hogy a fogadó
vállalatok között jelen voltak korábbi partnerek és új vállalatok is. Az
országok tekintetében Németország és
Olaszország volt a helyszíne a projekt keretében megvalósított
gyakorlatok felének (8+7=15), de további 8 európai országba is utaztak hallgatóink. A szakmai megoszlás
erős építész túlsúlyt mutat (15/30), ahogyan azt a pályázatunkban is jeleztük
ebben a szakmában a legnagyobb az érdeklődés és az igény, a nők – férfiak
aránya 13/17, 43% - 57% volt. A BME 1999 óta vesz részt a Leonardo
Programban, lényegében változatlan menedzsmenttel. Ez már a hatodik
projekt, ahol közösen pályázott a BME és a BMF. A BME 2002-ben létrehozta a Leonardo intézményi koordinátori
funkciót (hasonlóan a már korábban megalakult Socrates / Erasmus Irodához, melyet szintén egy intézményi
koordinátor vezet). Jelen projektet is az egyetem e szervezeti egysége
nyújtotta be. A
projektmenedzsment korábbi stratégiáját – az érdeklődők toborzása, vállalatok
felkutatása, majd kedvezményezett-vállalat párosítás – új gyakorlat váltotta
fel, amelyet a friss diplomások és oktatók nagyobb aktivitása jellemzett, a
projektmenedzsment szerepe csökkent a gyakorlatok létrejöttében, viszont nőtt
a minőség biztosításának irányában. Mindezt kedvező változásnak tekintjük,
amely fejlődést több éves Leonardo mobilitási tevékenység alapozott meg. Az
2005-ös évben már jelentős mennyiségi
(csak a Leonardo program keretében összesen 98 új külföldi szakmai gyakorlat
– hallgatói, friss diplomás - megszervezésére volt lehetőség), és minőségi (ezt mutatja például, hogy
az egyik projektünk bekerült Európa 5 legjobb mobilitási projektje közé, és
2005-ben az Oslóban megrendezett „Conference on Valorization and Quality in
Mobility” Leonardo rendezvényen elismerésben részesült) növekedést is vont maga után. A szakmai
gyakorlatok jelentősége a friss
diplomások számára a munkavállalás szempontjából egyre nő. A szakmai
tudás gyarapodásán túl, a magas szintű nyelvtudás és a munkatapasztalat
egyaránt fontos elemei az álláskereső életrajzának. Ezen túl kiemelendő, hogy
a Leonardo gyakornokok nemzetközi kapcsolati tőkére tesznek szert, ami
különösen vonzó lehet lehetséges munkáltatóik szempontjából. A Leonardo
programban való részvétel a felsőoktatási
intézmények kapcsolatrendszerét is növelte. Hálózatokhoz csatlakoztunk
(Leo-Net, FACE), a menedzsment tudatos disszeminációs
tevékenységet folytat (sajtó, TV, szemináriumok – konferenciák,
szakcikkek stb.). Itt csak az International Conference on Engineering
Education keretében elhangzo(tt) két angol nyelvű előadást, cikket említünk
meg. 2005: Quality of EU Leonardo mobility projects university-enterprise;
2007: Practical Placements Supported by European
Programs. Lásd. www.ineer.org. Összességében
megítélésünk szerint a HU/05/PL/302 mobilitási projektet a konzorcium
sikeresen végrehajtotta, a projekt hozzájárult a szakmai gyakorlatok szerepének
növeléséhez. A Leonardo da
Vinci programról, beleértve ezt a projektet is további információk
találhatóak a BME Nemzetközi Igazgatóság honlapján www.nemzig.bme.hu a Leonardo / Szakmai
gyakorlatok részre kattintással. |
SUMMARY (in English) The objective of this project
was to organize and co-finance foreign
practical trainings for 30 young
graduates of the Budapest University of Technology and Economics (BME)
and the Budapest Polytechnic (BMF) for an average of 20 weeks in length each.
Finally the implemented project carried out an increased program; there were 35 young graduates on practical
training with Leonardo support granted from the 2005 national budget (the
additional 5 beneficiaries were financed in the framework of a partner
agreement with the Summarizing
the statistics of this mobility we can state that the list of the host institutions
includes previous partner companies and new partners besides them as well.
Concerning the countries of the placements BME has been participating in the Leonardo Mobility
Program since 1999 and the organization was carried out by basically
the same management unit. This is the sixth joint project of BME and BMF.
Foreign practical placements have found their place in the organizational
structure of BME, following the establishment of the Leonardo Institutional Coordinator function in 2002 (similarly to
the Socrates/Erasmus Office, which
is led by an institutional coordinator as well). The
successful Leonardo projects of the previous years created a wider interest
among the young graduates and the professors of the higher educational
institutions, the outcome of which was a more active participation of
beneficiaries and staff members in setting up student-company co-operations.
The former strategy of the Leonardo project management – recruiting
interested people and companies and then pairing them – has been replaced by
a new practice, which was based on the greater activity of young graduates
and teachers. The project management therefore had lesser role in placing the
students, but its role in quality issues became more significant. We consider
it an improvement, which was made possible by years of hard work establishing
Leonardo mobility at BME, BMF. In 2005 it resulted a significant quantitative
( in 2005 alone BME-BMF were awarded financing for 98 Leonardo placements, students and young graduates) and qualitative (a project of BME has
been chosen as one of the five best European mobility projects and it was
presented and praised at a conference in Oslo in 2005) growth as well. For
the young graduates the professional experience is getting more and more
important in the process of finding employment. Besides the attained
professional skills, the high level foreign language competencies and the
foreign work experiences are all very important part of the CV of a job
seeker. It should also be underlined that the Leonardo trainees gain
international enterprise connections, business relations, which might be very
attractive for prospective employers. The
participation in the Leonardo Program has increased the networking potentials
of participating higher educational institutions as well. We joined Leonardo
networks (e.g. Leo-Net, FACE) and the project management puts great emphasis
on dissemination (newspapers,
television, seminars, conferences, professional publications, etc.). Here we
mention only 2 lectures, publications at the International Conference on
Engineering Education. 2005: Quality of EU Leonardo mobility projects
university-enterprise. 2007: Practical Placements Supported by European Programs.
See www.ineer.org . Our
overall opinion is that BME-BMF have successfully implemented the
HU/05/PL/302 mobility project and contributed to the development of the
significance of foreign practical placements. More
information about the activity related to the Leonardo da Vinci program and
this project www.nemzig.bme.hu . |
2.
A PROJEKT MEGVALÓSÍTÁSA
Írja le és értékelje a külföldi gyakorlat/tanulmányút
előkészítésére, szervezésére, nyomonkövetésére, értékelésére és terjesztésére
vonatkozó tevékenységeket az alábbi öt alpont segítségével.
2.1. A PROJEKT INDÍTÁSA
Az együttműködés indítása Ezen projekt a
BME, BMF korábban sikeresen megvalósított 5 Leonardo da Vinci hallgatói
mobilitási projektjét (HU/00/PL/205, HU/01/PL/217, HU/02/PL/210,
HU/03/PL/203; HU/04/PL/210) és egy friss diplomást (HU/04/308) követte. A
harmadik projekt jelölt volt a 2004. évi magyarországi „Mobilitási Nívódíj”
elismerő címre magasabb évfolyamú hallgatók külföldi szakmai gyakorlatának
megszervezésében. A konzorciumi
tagok egy részével (egyéb partnerek: INSA de Rennes, TU Berlin), vállalatok
(Opsira, RLE) már több éve együttműködünk oktatási-, ipari kapcsolatok
témában. A vállalati
fogadókészség megszervezésében a pályázók, illetve mentoraik támaszkodhattak
még a Danube által képviselt Leo-Net hálózatra (www.leo-net.org), mely 26 európai ország
kb. 150 intézményét (köztük 2002 óta a BME) tömöríti a Leonardo szakmai
gyakorlatok megszervezését segítő céllal. A kedvezményezettek mobilitását akadályozó
tényezők Komolyabb
akadályozó tényező nem volt. A jelentősebb utánajárást kívánók között
megemlítenénk a német munkavállalási engedély beszerzése kérdését. Ez a téma
is 2005-től érdemben megoldódott, leegyszerűsödött. Források felkutatása Hasonlóan a
korábbi évekhez a külföldi szakmai gyakorlatok még mindig nem általánosak a
hazai felsőoktatásban. A Leonardo program nyújtotta lehetőséggel élve a
felsőoktatási intézmények igyekeznek növelni e gyakorlatok számát. A Leonardo
támogatást szinte minden esetben kiegészítette valamilyen vállalati
hozzájárulás is (ami időnként nem egyszerűen dokumentálható: pl. olcsóbb
szállás, étkezés, szakmai – kulturális programon való részvétel biztosítása).
Aláhúzandó, hogy célunk és már évek óta gyakorlat is, hogy a Leonardo program
keretében megvalósult gyakorlatok mellett a vállalatok fogadjanak további,
nem Leonardo finanszírozott, hallgatókat is. Ilyen például a jelen projekt
esetében a konzorciumi tag RLE német cég. Előfordult az is, hogy az
együttműködés eredményeként magyar kedvezményezettek a német Leonardo keret
terhére végeztek munkát. |
2.2. A KÜLFÖLDI GYAKORLATOK/CSEREPROGRAMOK ELŐKÉSZÍTÉSE
A kedvezményezettek toborzása, kiválasztása A nyertes
projekt, a részvétel lehetősége széleskörűen meghirdetésre került intézményi szinten (honlap – www.nemzig.bme.hu, internetes újság, intézményi Leonardo
faliújság stb.). Törekedtünk arra,
hogy az egyetem, a főiskola minél több kara végzettje részesüljön a
támogatásban. Kiépülőben van (hasonlóan a Socrates / Erasmus programhoz) a kari Leonardo koordinátorok rendszere
is. A jelentkezők
elkészítették a pályázati anyagaikat
(idegen nyelvű szakmai önéletrajz; motivációs levél; oktatói ajánlólevél a
mentorálás elvállalásának jelzésével; vállalati fogadókészség, rövid
munkaterv; felkészítési igény megjelölése stb.). A kiválasztás ez alapján történt elsősorban a szakmai szempontokat
figyelembe véve. Munkaprogram Együtt kerül
kidolgozásra (vállalat – kedvezményezett) a mentor egyetértésével. Pedagógiai, kulturális és nyelvi felkészítés A projekt
keretében megvalósult szakmai gyakorlatok többségükben különböző időpontban
különböző országok különböző vállalatainál kerültek lebonyolításra. Így egyedi, sokszínű felkészítésre volt
szükség. Mindemellett kialakultak közös elemek, melyekből néhányat
felsorolunk: ·
A koordinátor személyesen minden érdeklődő végző hallgatónak, friss
diplomásnak eligazítást tart. Ennek fő témái: a Leonardo program bemutatása,
a vállalati fogadókészség felkutatási módjainak vizsgálata, pedagógiai
felkészítés az előkészítő tárgyalásokra (vállalat - egyetem, szakmai -
pénzügyi), a pályázás feltételei (tanulmányi eredmény, vállalati
fogadókészség, egyetemi mentor, rövid munkaprogram stb.), a kulturális,
nyelvi felkészítés bemutatása (honlapok, segédletek, tanfolyamok stb.). ·
Miután a pályázás alapfeltételei (ls. előbb) teljesültek a pénzügyi és
asszisztens koordinátorok, az oktató mentor részletezik, megszervezik,
részben megvalósítják a pedagógiai, kulturális, nyelvi és szakmai
felkészítést az adott hallgató esetére. ·
A tényleges tevékenység, mint már jeleztük egyedi. Néhány példát
felsorolunk: személyre szóló, vagy kiscsoportos nyelvi felkészítés, a
Franciaországba irányuló szakmai gyakorlatokat segítette egy anyanyelvi
munkatárs (BME Francia Tagozat Ipari Kapcsolatok Iroda). Mostanáig ezen
projektekben szakértő által tartott pszichológiai felkészítés nem volt. Mivel
a BME egy másik projektcsaládjánál ez bevált (Nyári szakmai gyakorlatok
Spanyolországban), terveztük volna itteni bevezetését is (lásd 3.4. pont). Személyre szabott
nyelvi felkészítést a 30 kedvezményezettből mindössze 11 kapott. Ennek okai
közt van, hogy többen már pályázatukban jelezték, hogy nincsenek nyelvi
problémáik (külföldi részképzésben, idegen nyelvű képzésben vettek részt…),
illetve a gyakorlat megkezdése előtt már nem állt rendelkezésre elegendő idő.
Ez utóbbi azért lehetséges, mivel a BME Leonardo Iroda a pályázatok
fogadását, elbírálását, megszervezését a hallgatók érdekében rugalmasan
intézi, amint létrejön a megegyezés a cég, a hallgató és az egyetem közt és a
pályázat teljes, a lehető leggyorsabban szervezéssel lehetővé tesszük az
elnyert gyakorlat megkezdését. Erre a gyors reagálásra nagy szükség van,
hiszen a cégek többnyire egy bizonyos feladatra alkalmazzák a gyakornokokat,
ami nem teszi lehetővé, hogy hosszadalmas előkészítés előzze meg a kiutazást.
Frissen végzett egyetemistákról lévén szó, nem is kívánatos a munkakezdés
késleltetése. Sajnálatos módon így nem volt lehetőség az elnyert felkészítési
összeg teljes felhasználására, bár 1-2 esetben segített volna a pályázónak. Utazás, szállás,
biztosítás A menetjegyek, a
biztosítás megvétele alapvetően a friss diplomás pályázó feladata volt. A
szállást a kedvezményezett intézte, tipikusan a fogadó fél segítségével. |
2.3. A PROJEKT NYOMONKÖVETÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
A kedvezményezettek mentorálása, szakmai felügyeletének biztosítása A projektben
résztvevő friss diplomások szakmai felügyelete kettős (vállalati – egyetemi)
tutorálás, mentorálás mellett folyik. A támogatás nagymértékben kiutazásuk
előtt megkezdődött, megtörtént. Valamennyi adminisztratív problémájukkal a
BME Leonardo Iroda munkatársaihoz fordulhattak. A szakmai jellegű problémák
megoldásához elsősorban az egyetemi mentor, esetenként az adott kar kijelölt
felelőse járult hozzá (például Vegyész-, Közlekedésmérnöki Karok). A végzett
hallgatóknál többnyire a diploma témavezetője az egyetemi mentor. Azok a
gyakorlati helyek, ahova a kedvezményezettek elhelyezkedtek gyakran személyes
egyetemi, vagy hallgatói kapcsolatok eredményei, ezért a szakmai munka
színvonala, illetve a gyakornoki igényhez való illeszkedése adott. Lehetőség
szerint a szakmai mentorok (vállalati - egyetemi) személyesen is találkoztak.
A projekt értékelése, fenntarthatóság A projekt
értékelését a friss diplomások időközi illetve végső beszámolója alapozta
meg. A szakmai tevékenység leírásán kívül olyan kérdésekre is válaszolniuk
kellett, ami a projektmenedzsment munkáját értékeli, és válaszaik alapján azt
fejlesztjük is. Értékelést
végzett a Leonardo Nemzeti Iroda rendszeres monitoring látogatásával, az ez
alapján készülő jelentésekkel, jelölésekkel különböző díjakra. E projekt
menedzsment munkatársai 19 Leonardo mobilitási projektet nyertek el, ebből
eddig mindet határidőre sikeresen megvalósították. Ez bizonyítja a
fenntarthatóságot, mely érdekében persze sok minden történik, így
partnerkapcsolat építés minden szinten (intézmény, országos, nemzetközi), TV,
újság, szakcikkek, konferencia előadások stb. E lépések részletezése később
(Terjesztés) kerül sor. |
2.4. A KÜLFÖLDI GYAKORLAT/TANULMÁNYÚT ELISMERÉSE
Ebben a körben
ez nehezebb kérdés, mint a hallgatók viszonylatában.(ott diplomamelléklet,
kreditpont, praktikum szemeszter stb. jönnek szóba). A
kedvezményezetteknek lehetőségük van EUROPASS
bizonyítvány megszerzésére is E projektekben ez nem tekinthető általánosnak. A formális
elismertetés mellett a kedvezményezettek többsége jól elvégzett munkája után
a vállalattól egy tanúsító iratot (ajánlólevél
stb.) kapott, melyet be tud építeni majd későbbi álláskereső dokumentumai
közé. |
2.5. AZ EREDMÉNYEK TERJESZTÉSE
Projekteredmények folyamatos terjesztése. 2007. év az
átmenet éve, a felsőoktatási szakmai gyakorlatok a Leonardo programból
átkerülnek az Erasmus programba, a friss diplomások fiatal munkavállalókként
megmaradnak a Leonardo programban. A projekteredmények terjesztését minden
szinten összekapcsoltuk a módosulások ismertetésével. Egyetemi, főiskolai szint. Felfrissítésre kerültek a honlapok (www.nemzig.bme.hu –
„Leonardo, Szakmai gyakorlatok” rész), a hallgatók részletes információkat
kapnak mind a futó projektekről, mind a most induló új programról. Országos szint. Munkatársaink megosztják a Leonardo da Vinci II programban szerzett
tapasztalataikat (többek között e projekt végrehajtása során is) a
felsőoktatási Erasmus kollégákkal. Varga Ildikó (koordinátor) meghívott
előadóként „A külföldi szakmai gyakorlatok – az intézményi koordináció
szemszögéből” címmel előadást tartott az „Erasmus szakmai gyakorlatok
szervezése – tapasztalatok és lehetőségek” című konferencián és más a Tempus
Közalapítvány által szervezett tájékoztató értekezleteken is. Nemzetközi szint. A Leonardo II program befejezése jó alkalom az elmúlt 7 év eredményei
nemzetközi ismertetésére is. Moson Péter és Varga Ildikó (BME) „Practical Placement Supported by European Programs” című
előadása elfogadásra került az ICEE2007 (International Conference on
Engineering Education) konferenciára, cikk jelenik meg (csatolva) a
konferencia kiadványában. Megjegyezzük, hogy az ICEE2008 konferenciát
Magyarországon rendezi meg a Pécsi Tudományegyetem és a Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem. |
2.6. FELMERÜLT NEHÉZSÉGEK ÉS JAVASLATOK
Problémák, változások. A bolognai folyamat bevezetése miatt, a magyar
felsőoktatás lényeges változásokon ment át. A szakmai gyakorlatok szerepe még
nem tisztázódott az képzési rendszerben. Az elmúlt évek bizonyították a
gyakorlatok fontosságát, mind a munkatársak, mind a hallgatók szívesen
vesznek részt továbbra is ezek szervezésében, megvalósításában. 2007 őszére
az ezen projektet követő HU/06/PL/302 projekt megvalósítása is érdemben
befejeződik. Az új Leonardo da Vinci 3 programban beadásra került egy hasonló
célú projekt a fiatal munkások kategóriában, de sajnos időközben értesültünk
róla, hogy nem nyert támogatást. Ezzel egy évek óta tartó pozitív hatású folyamat
megtorpanni látszik. |
3. AZ EREDMÉNYEK AZONOSÍTÁSA
Számoljon be az elért eredményekről a projekt különböző
szereplői (kedvezményezettek, küldő- és fogadó intézmények, közvetítő
intézmények) szemszögéből, valamint mutassa be a projekt további hatásait az
adott szektorra, illetve régióra nézve az alábbi öt alpont segítségével!
3.1. A PROJEKT MEGVALÓSÍTÁSÁNAK ÁTTEKINTÉSE
A projekt
keretében 30 fő szakmai gyakorlatára került sor. Közülük 17 férfi, 13 nő.
Nyolc fő Németországban; heten Olaszországban; hárman Ausztriában,
ketten-ketten Franciaországban, Svédországban, 1 - 1 fő Belgiumban,
Görögországban, Hollandiában, Nagy-Britanniában dolgozott. Spanyolországban,
volt. A kedvezményezettek közül 24-en a Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem, 6-an a Budapesti Műszaki Főiskola végzett hallgatói voltak. A projekt futamideje 2 év
volt. Összességében elmondható, hogy valamennyi gyakorlat
sikeres volt, komolyabb problémáról senki nem számolt be. Szakmailag és
személyes fejlődésüket tekintve viszont nagyon hasznosnak találták a
hallgatók. |
3.2. A PROJEKT EREDMÉNYEI A KEDVEZMÉNYEZETTEK SZEMPONTJÁBÓL
A kedvezményezettek által megfogalmazott előnyöket,
szakmai és emberi tapasztalatokat saját szavaikkal kívánjuk közreadni. Az
itteni idézetek jól reprezentálják azokat az előnyöket, amelyek a legtöbb
beszámolóban megjelentek. Megjegyzendő még, hogy a gyakorlatok igen magas
szakmai színvonalon folytak: Stocker Katalin Németország: „Az Erasmus-szal kint
töltött tanévnek és az idegennyelvű érettségimnek köszönhetően nem volt
szükségem előzetes nyelvi felkészítésre. Úgy érzem a gyakorlat időtartama
alatt nagyfokú önállóságra tettem szert…” Szabó Péter, Svédország: „A Leonardo program remek
lehetőség tapasztalatok szerzésére, a rálátás szélesítésére, egy karrier
elindítására, csak ajánlani tudom.” Szentirmai Boglárka, Olaszország: ”Megismerhettem a
hazaitól eltérő munkamódszerrel rendelkező építészstúdió munkáját,
hozzáállását, építészeti gondolkodásmódját, technikai, technológiai
újdonságait. Későbbiekben értékes szakmai kapcsolatokat alakíthattam ki olasz
építészekkel, társtervezőkkel. Személyes szempontból, megtanultam önállóan
megoldani problémákat, élethelyzeteket, fejlesztettem nyelvtudásomat,
beszédkészségemet, mind szakmai, mind köznapi szinten” Szesztai Szonja, Olaszország:”…az eltöltött idő nem
csak szakmailag volt nagyon fontos, hanem hozzásegített az ottani kultúra,
életforma megismeréséhez, mindeközben fejlesztettem nyelvtudásomat,
számítógépes ismereteimet, lehetőséget adott az átmenetre, hogy a diákélet
után megismerkedjem a munkával járó kötelességekket, a beilleszkedés menetét,
a rendszeresség megszokását és annak elfogadását.” Anka Áron, Németország:”…a külföldön szerzett munka-
ill. élettapasztalat, a szaknyelv elsajátításán túl, egy rendkívül jó
referenciát biztosít mindenki számára egy-egy otthoni munkalehetőség
megpályázásánál.” Rajnai Csaba, Hollandia:”Az irodában a holland
munkatársaim teljes természetességgel beszéltek egymás közt is angolul,
nehogy kirekesszenek bárkit a társalgásból. Ennek egyetlen hátránya, hogy
nagy elhatározás szükséges a holland nyelv tanulásához. Én is csupán a
próbálkozásig jutottam,…A külföldön töltött hónapok a későbbiekben egyértelmű
előnyt jelentenek a pályakezdő mérnöknek az elhelyezkedésben, A építészeknek
pedig Hollandia kötelező!” |
3.3. A PROJEKT HASZNOSSÁGA AZ EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREK
SZEMPONTJÁBÓL ÉS EGYÉB HATÁSOK
Hazánkban a
műszaki felsőoktatás képesítési követelményei előírjták a szakmai gyakorlat
elvégzését. A fentiek miatt a BME kari (szakok) tantervei több, kevesebb
mértékben szintén tartalmaztak szakmai gyakorlatot. A jelentős
hallgatói igény igazolásául álljon itt a BME
Diákközpont gondozásában (felelős kiadó: Veres Gábor) készült "A
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Friss Diplomásainak
Elhelyezkedési Esélyei” című 2005. szeptemberében megjelent 40 oldal
terjedelmű kérdőíves felmérést összegező, értékelő kiadvány néhány sora. A
vezetői összefoglaló részben (2. oldal) az alábbiak olvashatók: „Ahogy az
elmúlt hat évben, úgy most is az egyetemi képzés fő gyengesége a szakmai
gyakorlatok hiánya, vagy nem kielégítő aránya az oktatás egészén belül. A
pályakezdők gyakorlatának hiányát egyre több gazdálkodó emeli ki.”. Hasonlóan
nyilatkoznak (szakmai, nyelvi ismeretek nem elégséges volta) a vállalatok
képviselői a BME Társadalmi Szenátusában. A sikeres Leonardo projektek
hozzájárulnak e hiányosság enyhítéséhez, ösztönzik az érdekelteket a külföldi
szakmai gyakorlatok számának növelésére. A fentieket
kapcsolódik a BME Egyetemi Tanács 2005. április 25-i ülésén elfogadott Javaslat a BME stratégia célkitűzésére dokumentum
alábbi részlete. „A BME hagyományaira
építve fenntartja, és lehetőségei szerint fejleszti idegen nyelven folyó
képzéseit. Az egyetem aktívan részt kíván venni a nemzetközi oktatási és
szakmai gyakorlatok csereprogramokban (pl. EU Socrates / Erasmus, Leonardo),
törekedik közös képzési formák létrehozására a világ vezető egyetemeivel.” Itt csak
jelezzük, hogy e projekt konzorciuma egyik felsőoktatási tagja (INSA de
Rennes) bekerült a BME 20 kiemelt nemzetközi partnere közé. A megvalósítás
során szerzett tapasztalatok és kapcsolatok reményt adnak arra, hogy ezen
tevékenység a Leonardo program (illetve a most induló kibővült Erasmus)
keretein belül és kívül is folytathatóvá és finanszírozhatóvá válik, és a
külföldi szakmai gyakorlatok, egyéb programok lehetőséget egyre több hallgató
veheti igénybe. A disszeminációs tevékenység közben megismerjük az EU
országok gyakorlatát (egyes intézményekben már minden hallgatónak kötelezően
kell külföldi tanulmányt, vagy szakmai gyakorlatot folytatnia). Végezetül megemlítendő, hogy az
egységesedő Európa alapvető érdeke a világméretű versenyben a több kultúrában
járatos, magasan képzett szakemberek számának növelése. E tényt az általános
európai nyilatkozatok mellett bizonyítja az utóbbi időben megélénkült
tevékenység az EU műszaki felsőoktatása fejlesztésére (pl. gondolatok, viták
az Európai Műszaki Egyetem témában). |
3.4. TOVÁBBI INFORMÁCIÓK, MEGJEGYZÉSEK, ÉSZREVÉTELEK
Ehelyütt intézményeink, és friss diplomásaink nevében
szeretnénk megköszönni az EU, a Magyar Nemzeti Leonardo Iroda támogatását az
e témában elfogadott összesen 3 projektünkhöz. Jelezzük,
szomorúan értesültünk arról hogy a 2007. év tavaszán beadott, formailag
megfelelt, és LdV-HU-07-PLM-2012 számon nyilvántartásba
vett, az itt beszámolthoz hasonló célkitűzésű projektünk (BME-BMF), nem nyert
támogatást. Tanulmányozni fogjuk az elutasítás indokait, lehetőség szerint
újra pályázni fogunk. A Leonardo
program keretében még jelenleg végrehajtási stádiumban levő projektünknél örömmel vennénk egy esetleges kiegészítő
támogatást (hivatkozással az előbbiekre, illetve arra, hogy bízva a
sajnos elutasított projekt sikerében, több friss diplomás várólistán
reménykedik a kiutazásban). |
II. A ZÁRÓBESZÁMOLÓ mellÉkletei
Kérjük, az alább felsorolt dokumentumokat mellékelje a
záró tartalmi beszámolóhoz!
1.
Idegennyelvű összefoglaló a projektről
(ld. 1. pont)
2.
Záró pénzügyi és statisztikai beszámoló Excel-tábláit a RAP4LEO Adatbázisból kinyomtatva (mindegyik
fül!)
Kérjük, az összes megvalósult kiutazásra vonatkozóan vigye
fel az adatbázisba a következő adatokat, amelyekből aztán az adatbázis az
Excel-táblákat generálja:
·
Kiutazások adatai
·
Kedvezményezettek
adatai
·
Partnerintézmények
adatai
·
Felmerült
projektköltségek (Záró pénzügyi beszámoló)
Kérjük, hogy ne az
adatbázis egyes oldalait nyomtassa ki, hanem az adatbázis által generált
Excel-tábla füleit!
Kérjük, hogy az záró pénzügyi beszámoló összefoglaló pénzügyi táblázatát tartalmazó
oldalát hitelesítse intézménye hivatalos képviselője aláírásával és
pecsétjével!
3. Kedvezményezetti
kérdőíveket a RAP4LEO Adatbázisból elküldve
Kérjük, ellenőrizze, hogy a RAP4LEO adatbázisban minden kedvezményezett kitöltötte-e az
online kedvezményezetti kérdőívet. A kitöltött kérdőíveket nem kell kinyomtatni, elegendő az adatbázison keresztül online elküldeni a Nemzeti Irodának.
4.
A megvalósult gyakorlatokról/tanulmányutakról készített kedvezményezetti munkanaplók/beszámolók 20%-ának
másolatát
5.
A kedvezményezettel és a fogadó intézménnyel kötött
szerződés másolatát minden egyes kiutazásra vonatkozóan (amennyiben nem küldte be
korábban).
6.
Az Europass Mobilitási Igazolványnak vagy a fogadó intézmény egyéb igazolásának másolatát
minden egyes megvalósított szakmai
gyakorlatról/tanulmányútról. Az
igazolásnak tartalmaznia kell a fogadott kedvezményezett nevét, a külföldi
gyakorlat/tanulmányút pontos időtartamát, valamint az elvégzett
feladatok/szakmai program bemutatását.
7.
Azon
kedvezményezettek hátrányos helyzetét
igazoló dokumentumokat, akik számára már a moblitási pályázatban igényeltek
és kaptak plusz 50%-os megélhetési támogatást.
A projektgazdának
a Leonardo Nemzeti Iroda kérésére be kell nyújtania a projekttel összefüggő
dokumentumokat és pénzügyi bizonylatokat a Leonardo da Vinci támogatás
szabályszerű felhasználásának alátámasztására.
A projektgazda
köteles az említett dokumentumokat és a projekttel összefüggő valamennyi
pénzügyi bizonylatot a támogatás utolsó részletének kézhezvételét követő 5 évig megőrizni.