LEONARDO DA VINCI
NEMZETI IRODA
MAGYARORSZÁG
LEONARDO DA VINCI PROGRAM
A támogatási szerződés száma: HU/04/PL/308 |
A projekt kezdete és vége (év/hó/nap): 2004. június 1. |
|
A projekt hossza (hónap): 2006. május 31. |
||
A projekt címe: Fiatal
diplomások szakmai gyakorlata |
||
A szerződéskötő intézmény: Budapesti
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
||
Szerződés módosítás(ok) |
Igen Nem X |
|
NYILATKOZAT
Alulírott ezennel kijelentem, hogy a jelen beszámolóban foglalt, illetve
annak mellékletét képező adatok pontosak és mindenben megfelelnek a valóságnak.
Különösképpen a beszámolóban feltüntetett pénzügyi adatok, melyek összhangban
állnak a mobilitási projekt szervezése és a kedvezményezettek felkészítése során
felmerült, valamint a projektben tervezett külföldi
gyakorlat(ok)/csereprogram(ok) teljesítésével kapcsolatban felmerült mobilitási
költségekre fordított tényleges kiadásokkal.
............................................................................................................
(A szerződéskötő intézmény hivatalos képviselőjének (a
szerződés aláírójának) eredeti aláírása)
Név: Dr. Zrinyi Miklós
A
szerződéskötő intézményben betöltött munkakör: rektorhelyettes
Dátum: 2006. június 22.
A beszámolót 1 nyomtatott példányban, valamint elektronikusan (e-mailben vagy lemezen)
az alábbi címre juttassák el:
Leonardo Nemzeti Iroda
1438 Budapest 70, Pf. 508
leonardo@tpf.hu
I. A PROJEKT ÁTTEKINTÉSE |
1.
A PROJEKT ÖSSZEFOGLALÁSA
Kérjük, adjon
rövid (egy oldalas) áttekintést mobilitási projektjük fő tartalmi elemeiről
(témák, technológiai és képzési területek, partnerek, a kiutazás programja), a
projektben elért eredményekről, valamint az eredmények terjesztésének
módjairól, sikerességéről.
Értékelje, hogy a
projekt megvalósítása során mennyiben teljesítették a pályázatban foglalt
célokat.
Fejtse ki a
külföldi gyakorlatok/csereprogramok hasznosságát a kedvezményezettek
szempontjából, és mutassa be, milyen módon ismerték el a megszerzett
kompetenciákat.
Kérjük, a projekt áttekintését angol, francia vagy német
nyelven is szíveskedjen elkészíteni és a beszámolóhoz mellékelni.
Az eredeti
projekt célja a Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a Budapesti
Műszaki Főiskola (BMF) 15 fiatal
diplomása átlagban 20 hét hosszúságú külföldi szakmai gyakorlatának
megszervezése, társfinanszírozása. Ténylegesen 16 gyakorlat valósult meg. Nagyon nagy volt az érdeklődés,
néhányan rövidebb gyakorlaton vettek részt, így sikerült a vállaltnál 1-gyel
több támogatást adni. Külön kiemelnénk a női
kedvezményezettek magas arányát (50%), ami a műszaki felsőoktatás
esetében ritkaság számba megy. A mérnöki szakmákon belüli a megoszlása a 16
kiutazónak a következő: 5 fő BME Építészmérnöki Kar, 3 fő BME Vegyészmérnöki
Kar, 1 fő BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar, 2 fő BME Gépészmérnöki
Kar, 1 fő BME Építőmérnöki Kar, 1 fő BME Közlekedésmérnöki Kar, 1 fő Gazdasági
és Társadalomtudományi Kar és 2 fő BMF Villamosmérnöki Kar. E pályázat
elkészítői, konzorciumi tagjainak többsége már 2000 óta együtt dolgozik,
eddig 4 magasabb évfolyamú (BME kb. 210, BMF kb. 150 kreditpont) hallgatók
külföldi szakmai gyakorlatát szervezték, szervezik meg a Leonardo program
keretében.Mindemellett jelen projekt az első a már végzetteket érintő, így kísérletinek számított. Összefoglalva
megállapítható, hogy e projekttípus nagy érdeklődést váltott ki a két
intézmény fiatal diplomásai körében. Az eredetileg 2 évre tervezett projekt
ösztöndíjai már az első szemeszterben elfogytak. A részvevő intézmények sikeresnek értékelték a kísérletet,
2005. és 2006. februárjában hasonló pályázatokat nyújtottak be, nyertek el. A szervezeti keretek, tájékoztatás tekintetében jelen projekt épített azon módokra melyek
a korábbi (összességében kb. 10) Leonardo mobilitási projektekhez kapcsolódva
jöttek létre. Ezek fő elemei. A BME 2002-ben létrehozta (hasonlóan az 1999
óta létező EU Socrates / Erasmus Irodához) a Leonardo intézményi koordinátor
feladatkört. Az összes mobilitási és néhány egyéb (kísérleti, hálózatok)
Leonardo projekt pénzügyeinek intézése közösen folyik (ezen projekt vezetője
a BME Leonardo pénzügyi koordinátora). Kiépülőben van a kari szakmai gyakorlatok
felelősi rendszere. A hallgatók tájékoztatása a BME honlapról könnyen
elérhető helyen (www.tudig.bme.hu ), a
Központi Épület aulájában elhelyezett faliújságon, a Diákközpont segítségével
történik. Hasonló szervezeti keretek léteznek a Budapesti Műszaki Főiskolán
is. Vállalati fogadókészség biztosítása. Korábbi tapasztalatok bizonyítják, hogy a
kedvezményezettek szakmai profiljának megfelelő színvonalas munkahely
biztosítása a gyakorlat minőségének legfontosabb eleme. Ez jelenleg több
csatornán keresztül folyik: (i) az oktatók, a projektek korábbi bevált
partnervállalatai; (ii) a LeoNet (www.leo-net.org)
26 európai ország több mint 130 intézményét tömörítő szervezete a külföldi
szakmai gyakorlatok támogatására (a BME 2002 óta tag); a fiatal diplomások
egyéni kezdeményezése (erre hasonlóan más EU országok gyakorlatához,
figyelembe véve a korosztály specialitásait a jövőben még inkább szeretnénk
építeni). A menedzsment
tudatos disszeminációs tevékenységet
folytat (sajtó, TV, szemináriumok – konferenciák, szakcikkek,
kedvezményezettek találkozói stb.). |
SUMMARY (in English)
The direct objective of this project was to organize and co-finance foreign practical trainings for 15 young graduates of the
Most of the members of this consortium have carried out together several
Leonardo mobility projects since 2000 for higher year students (ca. 210-150
ECTS of BME-BPT correspondingly), but this is the first project for young
graduates, so it can be considered as an experimental
one.
The consortium members evaluate the project as a success. The main proof of this fact can be that the scholarships
planned for 2 years have been used in the first year. Similar new applications
were handed in, and accepted by the Leonardo da Vinci authorities in 2005 and
2006.
Organization, information is based on the
structure created in the framework of earlier LdV projects (about 10). The main
elements are: BME Leonardo Unit (institutional coordinator, faculty
responsible, joint financial management of all mobility and some other LdV
projects – the head of the financial unit is the coordinator of this project).
Homepage (www.tudig.bme.hu), wall
newspaper in the aula of the
Host enterprises. Earlier
experience shows that to find an appropriate, corresponding to the knowledge of
beneficiary, enterprise is the crucial element of the quality of internship. Several channels are used: (i) existing
higher education – enterprise partnership (based on earlier cooperation of
professors, previous projects); (ii) the Leo-Net network, which gathers more
than one hundred institutions from 26 countries to help each other in the
foreign internship activity (www.leo-net.org);
individual activity of the young graduates (in the future, followed the EU
practice and the special target group the increase of this part is planned).
The quality of practical
placements is especially important for young graduates. The EU recommendations
are applied parallel to the experience obtained from earlier Leonardo pilot,
network projects (e.g. MESIPA – Evaluating Student Industrial Placement Abroad, www.cefi.org; FACE – www.face.net.tc). The activities follow to the EU
“Statement Principles on Quality in Educational Mobility”.
The project management (Ms Ildikó Varga coordinator, BME; Ms Maria Dudas
coordinator, BPT; Mr. Peter Moson BME Leonardo institutional coordinator) puts
great emphasis on dissemination. Some
elements:
Publication related to the topic: P. Moson, I. Varga:
Quality of EU Leonardo mobility projects university-enterprise. International Conference on Engineering Education and Research.
2.
A PROJEKT MEGVALÓSÍTÁSA
Írja le és értékelje a külföldi gyakorlat/csereprogram
előkészítésére, szervezésére, nyomonkövetésére, értékelésére és terjesztésére
vonatkozó tevékenységeket az alábbi öt alpont segítségével.
2.1. A PROJEKT INDÍTÁSA
Általános megjegyzés. Ezen projekt a
BME, BMF 4 korábbi sikeresen megvalósított Leonardo da Vinci mobilitási
projektjét (HU/00/PL/205, HU/01/PL/217, HU/02/PL/210, HU/03/PL/203; a
harmadik projekt jelölt volt a 2004. évi magyarországi „Mobilitási Nívódíj”
elismerő címre) követte. Az eltérés a korosztályban van. Az előbb idézett
projektek „magasabb” évfolyamú hallgatók (210-150 kreditpont felett a BME-BMF
esetében megfelelően) szakmai gyakorlatával foglalkoztak. Jelen projekt friss
diplomások külföldi szakmai gyakorlatának megszervezésére vállalkozott.
Mindemellett sok a közös elem, ezért a tevékenységek egy jelentős része a
hallgatói projektekhez hasonlóan, megegyezően folyt. Az együttműködés indítása A konzorciumi
tagokkal (Együttműködésben résztvevő egyéb partnerek: INSA de Rennes, TU
Berlin, illetve Fogadó Intézmények: Opsira GmbH, Royal Nedalco) már több éve
együttműködünk oktatási-, ipari kapcsolatok témában. A vállalati
fogadókészség megszervezésében a pályázók, illetve mentoraik támaszkodhattak
még a Danube által képviselt Leo-Net hálózatra (www.leo-net.org), mely 26
európai ország 130 intézményét (köztük 2002 óta a BME) tömöríti a Leonardo
szakmai gyakorlatok megszervezését segítő céllal. A kedvezményezettek mobilitását akadályozó
tényezők Komolyabb
akadályozó tényező nem volt. A jelentősebb utánajárást kívánók között
megemlítenénk a német munkavállalási engedély beszerzése kérdését. Ez a téma
is 2005-től érdemben megoldódott, leegyszerűsödött. Források felkutatása Amint már jeleztük, ez az első friss diplomások számára
elérhető projekt. Egyelőre a pedagógia tapasztalatok összegzése folyik. Ezt
követheti majd egy döntés e tevékenység rendszeressé tételére, majd ehhez
további források felkutatására. |
2.2. A KÜLFÖLDI GYAKORLATOK/CSEREPROGRAMOK ELŐKÉSZÍTÉSE
A kedvezményezettek toborzása, kiválasztása A BME, BMF a
nyertes projekteket, a részvétel lehetőségét széleskörűen meghirdeti intézményi szinten (honlap – www.tudig.bme.hu, internetes újság, intézményi Leonardo faliújság stb.). Törekedtünk arra,
hogy az egyetem minél több kara részesüljön a támogatásban. Kiépülőben van
(hasonlóan a Socrates / Erasmus programhoz) a kari Leonardo koordinátorok rendszere is. A jelentkezők
elkészítették a pályázati anyagaikat
(idegen nyelvű szakmai önéletrajz; motivációs levél; oktatói ajánlólevél a
mentorálás elvállalásának jelzésével; vállalati fogadókészség, rövid
munkaterv; felkészítési igény megjelölése stb.). A kiválasztás ez alapján történt elsősorban a szakmai szempontok
alapján figyelembe véve a pályázatban megjelölt prioritásokat is. Munkaprogram Együtt kerül
kidolgozásra (vállalat – kedvezményezett) a mentor egyetértésével. Pedagógiai, kulturális és nyelvi felkészítés A projekt
keretében megvalósult szakmai gyakorlatok többségükben különböző időpontban
különböző országok különböző vállalatainál kerültek lebonyolításra. Így egyedi, sokszínű felkészítésre volt
szükség. Mindemellett kialakultak közös elemek, melyekből néhányat
felsorolunk: ·
A koordinátor személyesen minden érdeklődő hallgatónak eligazítást tart.
Ennek fő témái: a Leonardo program bemutatása, a vállalati fogadókészség
felkutatási módjainak vizsgálata, pedagógiai felkészítés az előkészítő
tárgyalásokra (vállalat - egyetem, szakmai - pénzügyi), a pályázás feltételei
(tanulmányi eredmény, vállalati fogadókészség, egyetemi mentor, rövid
munkaprogram stb.), a kulturális, nyelvi felkészítés bemutatása (honlapok,
segédletek, tanfolyamok stb.). ·
Miután a pályázás alapfeltételei (ls. előbb) teljesültek a pénzügyi és
asszisztens koordinátorok, az oktató mentor részletezik, megszervezik,
részben megvalósítják a pedagógiai, kulturális, nyelvi és szakmai felkészítést
az adott hallgató esetére. ·
A további felkészítési tevékenység, mint már jeleztük, többségében
egyedi, vagy kiscsoportos formában folyt (és leginkább a nyelvi készségeket
fejlesztését érintette). Mostanáig ezen projektekben szakértő által tartott pszichológiai
felkészítés nem volt. Mivel a BME egy másik projektcsaládjánál ez bevált
(Nyári szakmai gyakorlatok Spanyolországban), tervezzük itteni bevezetését
is. Utazás, szállás, biztosítás A menetjegyek, a biztosítás megvétele a Leonardo Iroda
pénzügyi munkatársainak feladata. A szállást a kedvezményezett intézi,
tipikusan a fogadó fél segítségével. |
2.3. A PROJEKT NYOMONKÖVETÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
A kedvezményezettek mentorálása, szakmai felügyeletének biztosítása A projektben
résztvevő friss diplomások szakmai felügyelete kettős (vállalati – egyetemi)
tutorálás, mentorálás mellett folyik. A támogatás nagymértékben kiutazásuk
előtt megkezdődik, megtörténik. Valamennyi adminisztratív problémájukkal a
BME Leonardo Iroda munkatársaihoz fordulhatnak. A szakmai jellegű problémák
megoldásához elsősorban az egyetemi mentor (aki tipikusan a kedvezményezett
diplomamunkájának témavezetője volt), esetenként az adott kar kijelölt
felelőse járul hozzá (például Vegyész-, Közlekedésmérnöki Karok). Azok a
gyakorlati helyek, ahova a hallgatók elhelyezkedtek gyakran személyes
egyetemi, vagy hallgatói kapcsolatok eredményei, ezért a szakmai munka
színvonala, illetve a hallgatói igényhez való illeszkedése adott. A projekt értékelése, fenntarthatóság A projekt
értékelését a kedvezményezettek időközi illetve végső beszámolója alapozza
meg. A szakmai tevékenység leírásán kívül olyan kérdésekre is válaszolniuk
kell, ami a projektmenedzsment munkáját értékeli, és válaszaik alapján azt
fejlesztjük is. Értékelést végez
a Leonardo Nemzeti Iroda rendszeres monitoring látogatásával, az ez alapján
készülő jelentésekkel. E projekt
menedzsment munkatársai 19 Leonardo mobilitási projektet nyertek el, ebből
eddig mindet határidőre sikeresen megvalósították. Ez bizonyítja a
fenntarthatóságot, mely érdekében persze sok minden történik, így
partnerkapcsolat építés minden szinten (intézmény, országos, nemzetközi), TV,
újság, szakcikkek, konferencia előadások stb. E lépések részletezése később
(Terjesztés) kerül sor. |
2.4. A KÜLFÖLDI GYAKORLAT/CSEREPROGRAM ELISMERÉSE
Mivel már
végzett felsőoktatási hallgatókról van szó, a korábbi projektek módszerei
(oklevél melléklet, a képesítési követelmények szerint előírt kötelező
gyakorlat, diplomatervezés stb.) itt nem alkalmazhatóak. A hallgatóknak
lehetőségük van EUROPASS bizonyítvány megszerzésére. E projektben ez nem
tekinthető általánosnak. A formális elismertetés helyett a kedvezményezettek
többsége jól elvégzett munkája után a vállalattól egy tanúsító iratot (ajánlólevél stb.) kapott, melyet be
tud építeni majd későbbi álláskereső dokumentumai közé. |
2.5. AZ EREDMÉNYEK TERJESZTÉSE
A Leonardo
program, projektek eredményeinek terjesztését közösen, különböző szinteken,
célcsoportoknak végezzük. Ez egy folyamatos feladat, itt az adott
projektidőszak főbb eseményei részletezésére kerül sor. A
projekt(ek)re vonatkozó Hallgatók, oktatók A BME, BMF
hallgatói képviselete és az általuk fenntartott többnyire elektronikus
fórumok (pl. Támpont) bevonása, illetve nyomtatott sajtótermékek (pl. Műhely,
Ösztöndíjkalauz) felhasználása volt az alapvető módszer. A BME Leonardo Iroda
létrehozása már önmagában is a jobb tájékoztatás célját támogatta. Ezen iroda
hírei megtalálhatóak a BME honlapja nemzetközi kapcsolatokat részletező
részén (www.tudig.bme.hu). Egy
faliújság is létesült (az Aulában központi helyen), ahol az aktuális
információk, az elérhetőségünk megtalálható. Hazai közvélemény, országos szint. Munkatársaink (Dudás Mária - BMF, Varga Ildikó, Moson Péter - BME) több
hazai konferencián, Leonardo ülésen tartottak előadást. A Magyar Televízió
"Uni-Jó" címmel az ORTT támogatásával filmet (kb. 25 perc)
készíttetetett a Leonardo program bemutatására. A mobilitási programok
szervezését a BME példáján szemléltették. Nemzetközi szint A projekt
BME/BMF szervezői részt vesznek (az esetek döntő többségében meghívott
előadóként előadásokat tartanak, cikkeket publikálnak) nemzetközi
konferenciákon a szakképzés, szakmai gyakorlatok témában. Néhány példa a
közelmúltból: Párizs,
2004. június (Moson). CEFI (Comité d'Etudes sur les Formations d'Ingénieurs,
www.cefi.org) szeminárium "Les formations d'ingénieurs dans les pays
d'Europe Centrale et Orientale”. Az eredmények a CEFI Dossier Partenariat
Entreprises sorozata 100 oldalas kiadványában is megjelentek. Torinó,
Krakkó 2004, 2005. szeptember. (Dudás, Varga, Moson). European Association
for International Education (EAIE, www.eaie.org) évi rendes (16-17.)
közgyűlése. Pl. Workshop XXIV. Towards content and language integrated LOP
(Language for Occupational Purposes) training. Bonn, 2004.
november. (Moson). Német Leonardo da Vinci Konferencia 2004, „Quality of
mobility projects university – enterprise” workshop. Budapest,
2004. november. (Varga). EUROPASS konferencia. Poszter szekció. Oslo, 2005.
január. (Dudás, Varga). Nemzetközi "Mobilitási Nívódíj" átadási
ceremónia. Film a projektekről, poszter, vitafórum, workshop indító előadás
(Varga). Szakcikkek a
témáról, pl.: P. Moson, I. Varga: Quality of EU Leonardo mobility projects
university – enterprise. International Conference on Engineering Education.
Proccedings (ICEE05 Gliwice, Poland.
July 25-29, 2005). Book, CD ISSN 1562-3580 (p. 287-290). www.ineer.org.
A BME/BMF
partnerként közreműködött / közreműködik Leonardo kísérleti, hálózati
projektek munkájában. Ezek honlapjai, kiadványai az eredmények terjesztésének
fontos eszközei. Így a MESIPA (Methodology for the Evaluation of Students
Practical Placements Abroad) projekt fő eredménye egy Útmutató
("Practical Guide") az esettanulmányai között tartalmazza a
mobilitási projekteket is (www.cefi.org ). A téma, az ebből készült
nyomtatott anyag plenáris előadás tárgya volt a párizsi UNESCO palotában
rendezett "Placements Abroad, Strategies and Systems" konferencián.
Vagy a FACE (www.face.net.tc ) hálózati projekt országonként és európai
dimenzióban mutatja be a vegyipari szakmai gyakorlatokat. Mindezen
disszeminációs tevékenység elősegíti szélesebben a magyar felsőoktatás és a
gazdaság kapcsolatai növelését, szűkebb értelemben a mérnöki szakmai
gyakorlatok bővülését. Meggyőződésünk szerint ez hozzájárul friss
diplomásaink szakmai tapasztalatai bővüléséhez, hazánk, térségünk, Európa
versenyképessége növeléséhez. |
2.6. FELMERÜLT NEHÉZSÉGEK ÉS JAVASLATOK
Komoly nehézség nem volt. Korábban már említésre került a munkavállalási
engedélyek ügye. A
tapasztalatlanságunk mutatkozott meg a „friss diplomás” fogalom
értelmezésében. A Leonardo Nemzeti Iroda felhívta figyelmünket, hogy a
doktoranduszok nem tartoznak ebbe a kategóriába. |
3. AZ EREDMÉNYEK AZONOSÍTÁSA
Számoljon be az elért eredményekről a projekt különböző
szereplői (kedvezményezettek, küldő- és fogadó intézmények, közvetítő
intézmények) szemszögéből, valamint mutassa be a projekt további hatásait az
adott szektorra, illetve régióra nézve az alábbi öt alpont segítségével!
3.1. A PROJEKT MEGVALÓSÍTÁSÁNAK ÁTTEKINTÉSE
16 fő szakmai
gyakorlatára került sor. Közülük 14 BME, 2 BMF hallgató volt; 8 férfi, 8 nő.
8-an Németországban; 3-an Olaszországban 2-en Spanyolországban 1-1 fő
Finnországban, Hollandiában és Angliában volt. Az időtartam 2 év volt. Az
„eredeti” (15 megítélt hely) projekt érdemben az első évben megvalósult
illetve megkezdődött és lehetőség nyílt egy 16. kedvezmenyezett támogatására
is. A kiutazó hallgatók közül 2 korábbi, illetve későbbi projektjeink
konzorciumi tagjaihoz utazott (Royal Nedalco; Roal Oy). Ezekkel a cégekkel
évek óta tart az együttműködés, magas színvonalon, kölcsönös megelégedettség
mellett. Összességében
elmondható, hogy valamennyi gyakorlat sikeres volt, komolyabb problémáról
senki nem számolt be. Szakmailag és személyes fejlődésüket tekintve viszont
nagyon hasznosnak találták a hallgatók. Ennek szemléltetése a következő
pontban történik. |
3.2. A PROJEKT EREDMÉNYEI A KEDVEZMÉNYEZETTEK SZEMPONTJÁBÓL
Az előző pontban részletezett, szakmailag sikeres
gyakorlatok beszámolóiból idézzük a következőket: „Betekintést nyertem egy nemzetközi színvonalú iroda gyakorlatába, ahol a
munkák az építészeti tervezés minden területét érintették….A nemcsak
szakmailag, hanem emberileg is kimagasló társaság az elvárásaimat messze
felülmúlta. Az emberi tapasztalataim a szakmaival egyenrangúak voltak….A
hazai egyetemi oktatás magas színvonalát tükrözi, hogy az építészeti
ismereteimet jól tudtam alkalmazni és a rám bízott munkákhoz fel tudtam
nőni.” - Langer Ádám, Olaszország „Összességében nagyon meg vagyok elégedve mindennel, a munkahely annyira
megtetszett, hogy még mindig ott dolgozom és a doktori disszertációmat is itt
szeretném befejezni.” – Lengyel Tímea, Németország „A Leonardo ösztöndíj pályázat kiírása világos, könnyen követhető volt,
megírása nem okozott gondot. A szerződéskötés ugyancsak gond nélkül
lezajlott. A gyakorlat során végzett munka megfelelő előkészítése, valamint a
küldő és fogadó intézmény közötti intenzív kommunikáció lehetővé tette, hogy
az ösztöndíjas időtartam zökkenőmentesen teljék…” –Szíjjártó Nóra, Finnország „Jól kiépített rendszernek gondolom a Leonardo ösztöndíj irodát.
Zökkenőmentesen történt minden ügyintézés a fogadó intézmény megléte után” –
Tapolczai Klára, Ausztria A gyakorlat e „ Az építészeknél csak úgy lehet valaki kamarai tag, ha a
diploma után kétév gyakorlatot szerez….Sajnos a Kamara nem szívesen fogadja,
ha külföldön végzi az ember a szakmai gyakorlatat,de azt mondták, hogy a két
kötelező évből legfeljebb egyet lehet kint végezni és elismertetni.” –Vargáné
Derdák Judit, Németország „ A feladatom gyakorlatom során olyan új autóelektronikai eljárások
fejlesztésében való részvétel volt, melynek célja a vezető kényelmének az
elősegítése. A cégnél aláírt titoktartási nyilatkozat miatt a beszámolóm
konkrét fotókat és a projektek pontos nevét nem tartalmazza.” – Weisz Jenő,
AUDI AG, Németország „ Összességében nagyon hasznos tapasztalatokra tettem szert a gyakorlati
cégnél, bepillanthattam a mérnöki kutató-fejlesztő munkába és sikerült
közelebb kerülnöm annak megértéséhez, hogy hogyan működik egy nagyvállalat, amelynek
folyamatosan versenyben kell maradnia a megrendelők megtartásához és új
piacok megszerzéséhez.Sokrétű gyakorlati tudásanyaggal bővültek ismereteim… .A
német munkaszokások és a mindenre kiterjedő precízen megtervezett rendszer
mellett bepillantást nyerhettem a japán kollégák európaitól teljesen eltérő
munkaütemébe és szokásaiba.” – FülöP Tamás BMF, Németország „ A rámbízott feladatok képzettségemnek tökéletesen megfeleltek, szakmai
fejlődésemet nagyban elősegítették…A fent említett épületek tervezésében
kiváló szakmai felügyelet mellett nagyrészt szabad kezet kaptam.
Magyarországi építészirodában kezdő építészként hasonló lehetőséget nem
valószínű, hogy kaptam volna…. A tartózkodási és munkavállalási engedélyek
megszerzése különösen komplikált és hosszadalmas folyamat. Az uniós
csatlakozás a helyzetet csak tovább bonyolította, az átmeneti szabályozásokat
a helyi ügyintézők nem ismerik.” – Huray Zita, Olaszország „Szakmai szempontból nagyon hasznos volt számomra ez az öt hónap, mivel
új technológiákkal ismerkedtem meg, amelyek itt Magyarországon még nem olyan
jól ismertek… . Nagyon tetszett, hogy feladataimat önállóan kellett végeznem,
mert úgy gondolom, hogy ezáltel felelősségérzetem fejlődött.” Kálmán Judit,
Spanyolország „Munkám elismerését jelenti, hogy az iroda felkínálta nekem a folytatás
lehetőségét további 4 hónapra, amit én örömmel elfogadtam.” Klopfer András,
Anglia „Összességében elmondható, hogy mind szakmai, mind kulturális szempontból
óriási élményben volt részem. Egy idegen kulturába, az egyetem világától
eltérő munkakörnyezetbe sikeresen be tudtam illeszkedni és a felém támasztott
elvárásoknak meg tudtam felelni. Ez mind szakmailag, mind emberileg pozitív
erővel tölt el. Ezen túl az olasz-multikulturális világban szélesebb
látókörrel gazdagodtam, a kulturális tolerancia és megértés magas fokára
jutottam el.” –Kollár Eszter, Olaszország „Megint ismételnem kell magamat: rosszat nem tudok mondani. A munkatársak
kedvesek, segítőkészek voltak. Nem csak a német, hanem az angol nyelvtudásom
is fejlődött, nem is kívánhattam volna jobbat.” Kromek András BMF, Németország |
3.3. A PROJEKT HASZNOSSÁGA AZ EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREK
SZEMPONTJÁBÓL ÉS EGYÉB HATÁSOK
Hazánkban a
műszaki felsőoktatás képesítési követelményei előírnak szakmai gyakorlatot. A
fentiek miatt a BME, BMF kari (szakok) tantervei több, kevesebb mértékben
szintén tartalmaznak szakmai gyakorlatot. A jelentős
hallgatói igény igazolásául álljon itt a BME Diákközpont gondozásában (felelős kiadó:
Veres Gábor) készült "A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Friss Diplomásainak Elhelyezkedési Esélyei” című 2005. szeptemberében
megjelent 40 oldal terjedelmű kérdőíves felmérést összegező, értékelő
kiadvány néhány sora. A vezetői összefoglaló részben (2. oldal) az alábbiak
olvashatók: „Ahogy az elmúlt hat évben, úgy most is az egyetemi képzés fő
gyengesége a szakmai gyakorlatok hiánya, vagy nem kielégítő aránya az oktatás
egészén belül. A pályakezdők gyakorlatának hiányát egyre több gazdálkodó
emeli ki.”. Hasonlóan nyilatkoznak (szakmai, nyelvi ismeretek nem elégséges A fentieket
kapcsolódik a BME Egyetemi Tanács 2005. április 25-i ülésén elfogadott Javaslat a BME stratégia célkitűzésére dokumentum
alábbi részlete. „A BME hagyományaira
építve fenntartja és lehetőségei szerint fejleszti idegen nyelven folyó
képzéseit. Az egyetem aktívan részt kíván venni a nemzetközi oktatási és
szakmai gyakorlatok csereprogramokban (pl. EU Socrates / Erasmus, Leonardo),
törekedik közös képzési formák létrehozására a világ vezető egyetemeivel.” Itt csak
jelezzük, hogy e projekt konzorciuma felsőoktatási tagjaival (Párizs, Rennes)
több közös képzése, csereprogramja van egyetemünknek. A friss
diplomások kategóriában ugyancsak fontos szempont - elsősorban az
építészhallgatók esetében és a 16 kedvezményezettből 6 volt frissen végzett
építész - az, hogy a kamarai tagság
létrejöttének feltétele egy minimum
két éves szakmai gyakorlat teljesítése. A külföldön folytatott szakmai
gyakorlat elfogadtatása ebbe az előírt a két évbe kissé akadozik, de kisebb változtatással (egy hónappal
hosszabb gyakorlatok) elérhető. A jövőben ezt a gyakorlatok előkészítésénél
figyelembe kívánjuk venni. A megvalósítás
során szerzett tapasztalatok és kapcsolatok reményt adnak arra, hogy ezen
tevékenység a Leonardo program keretein belül és kívül is folytathatóvá és
finanszírozhatóvá válik, és a külföldi szakmai gyakorlatok, egyéb programok
lehetőséget egyre több hallgató veheti igénybe. A disszeminációs tevékenység
közben megismerjük az EU országok gyakorlatát (egyes intézményekben már
minden hallgatónak kötelezően kell külföldi tanulmányt, vagy szakmai
gyakorlatot folytatnia). Végezetül
megemlítendő, hogy az egységesedő Európa alapvető érdeke a világméretű
versenyben a több kultúrában járatos, magasan képzett szakemberek számának
növelése. E tényt az általános európai nyilatkozatok mellett bizonyítja az
utóbbi időben megélénkült tevékenység az EU műszaki felsőoktatása
fejlesztésére (pl. gondolatok, viták az Európai Műszaki Egyetem témában). |
3.4. TOVÁBBI INFORMÁCIÓK, MEGJEGYZÉSEK, ÉSZREVÉTELEK
Ehelyütt intézményeink, és kedvezményezettjeink nevében
szeretnénk megköszönni az EU, a Magyar Nemzeti Leonardo Iroda támogatását. A
benyújtott kedvezményezetti végső beszámolók szinte mindegyikében megjelenik
ez az üzenet. Egyben jelezzük, hogy a többi, jelenleg végrehajtási stádiumban
levő projektjeinknél örömmel vennénk
esetleges kiegészítő támogatást (hivatkozván a nagy érdeklődésre illetve
arra, hogy költségvetéseinket általában csökkentett támogatással fogadták
el.) |
Az alábbi – a támogatási szerződés
4.b.2 mellékletét képező – táblázatok a Leonardo Mobilitási Adatbázisban
készíthetők el.
II. A PARTNEREK ADATAI
Kérjük, hogy a Leonardo Mobilitási Adatbázisból nyomtassa
ki a küldő, a fogadó és a közvetítő partnerek adatait tartalmazó táblázatokat
(II. sz. táblázatok), és csatolja ezeket a záróbeszámolóhoz.
III. A KIUTAZÁSOK ADATAI
Kérjük, hogy a Leonardo Mobilitási Adatbázisból nyomtassa ki a
kedvezményezettek adatait tartalmazó táblázatot (III. sz. táblázatok) és
csatolja azt a záróbeszámolóhoz.
IV. ZÁRÓ PÉNZÜGYI BESZÁMOLÓ
Kérjük, hogy a projekt záró pénzügyi beszámolóját
Leonardo Mobilitási Adatbázis segítségével készítse el. Nyomtassa ki a
következő táblázatokat és az intézmény pecsétjével, valamint a hivatalos
képviselő aláírásával ellátva csatolja ezeket a záróbeszámolóhoz:
q
Pénzügyi összefoglaló (IV. sz.
táblázat)
q
Pedagógiai, nyelvi és kulturális
felkészítés költségei (IV.1 sz. táblázat)
q
Mobilitási költségek
kedvezményezettenkénti lebontásban (IV.2 sz. táblázat)
q
Mobilitási költségek kísérőnkénti
lebontásban (amennyiben voltak kísérők) (IV.3
sz. táblázat)
q
Programszervezés (IV.4 sz. táblázat)
q
Kizárólag kis projektek esetében: az előkészítő és
monitoring látogatások utazási és megélhetési költségei (IV.5 sz. táblázat)
A támogatás fennmaradó részletének átutalási feltétele a záróbeszámolóval
együtt a Nemzeti Irodának megküldött, a kért
fennmaradó részlet pontos összegét is megjelölő, folyósításra vonatkozó írásbeli kérelem.
V. MELLÉKLETEK |
A tartalmi
beszámolóhoz mellékelje minden
kedvezményezettre vonatkozóan:
q
a kedvezményezettek beszámolóinak
másolatát
q
a kedvezményezettel és a fogadó
intézménnyel kötött szerződés másolatát (amennyiben ezt eddig még nem juttatta
el a Nemzeti Irodához),
q
a fogadó intézmény igazolásának
másolatát a megvalósított szakmai gyakorlatról/cseréről. Az igazolásnak
tartalmaznia kell a fogadott kedvezményezett nevét, a külföldi gyakorlat/csere
időtartamát, valamint az elvégzett feladatok és a szakmai program bemutatását.
2004. május 1-től tanulók és hallgatók esetében igazolásként az Europass
Training dokumentum használatát ajánljuk
Támogatottnak, a
Leonardo Nemzeti Iroda kérésére, be kell nyújtania a projekttel összefüggő
dokumentumokat és pénzügyi bizonylatokat a Leonardo da Vinci támogatás
szabályszerű felhasználásának alátámasztására.
Támogatott köteles az említett dokumentumokat és a
projekttel összefüggő valamennyi pénzügyi bizonylatot a támogatás utolsó
részletének kézhezvételét követő 5 évig megőrizni.
ÁTVÉTELI ELISMERVÉNY |
Az átvételi
elismervényt a nemzeti iroda visszajuttatja intézményüknek, ezzel igazolva záróbeszámolójuk beérkezését. Kérjük,
hogy az alábbi táblázatot pontosan töltsék ki!
A projekt címe:
A pályázó intézmény neve |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
|
A kapcsolattartó személy neve |
Dr. Moson Péter, H. épület 41. |
|
Utca, házszám |
Műegyetem rkp. 1-3. |
|
Az ország kódja, irányítószám, város |
H-1111. Budapest |
|
|
|
|
Az záróbeszámoló beküldésének időpontja |
29 / 06 / 2006 |
___________________________________________________________________________
A
Leonardo Nemzeti Iroda tölti ki
A
beérkezett dokumentumok:
Záróbeszámoló Mellékletek |
Hiánypótlás,
mihamarabbi benyújtásra (max. két héten belül):
|
Igazoljuk, hogy a projektre vonatkozó záróbeszámolót
megkaptuk:
Ország |
Év |
Projekttípus |
Projektszám |
HU |
04 |
PL
/ EX |
|
Kérjük, hogy a
Nemzeti Irodával történő kapcsolattartás során minden esetben hivatkozzon a
fenti projektszámra.
Üdvözlettel,
Dátum: _________ Aláírás:
____________________________________________
Név : __________________________________________________________________
Beosztás : __________________________________