Az ülés helye: Dunaferr Dunai Vasmû Rt., Humán Intézet, I. em. 105. terem
Jelen voltak: Dunaferr
képviselõi, BME képviselõi, Mûvelõdési
és Közoktatási Minisztérium képviselõi,
egyetemi és vállalati tutorok, hallgatók,
más meghívottak (kb. 80 fõ).
Az ülés
témája: A
BME és a Dunaferr együttmûködése
a szendvicsképzésben. A hallgatók munkáinak
bemutatása. Tapasztalatcsere az alternáló
képzésben részt vevõ szakemberek között.
Dr. Zsíros Mária
megnyitó beszédében a Dunaferr felelõsségvállalását
hangsúlyozta a felsõoktatás fejlesztésében
és a hallgatók szakmai felkészítésében.
Az elsõ, kísérleti félév sikeres
zárása is mutatja, hogy a kezdeményezés
eredményes, tehát folytatása mindenképpen
indokolt. A konferencia jó lehetõséget nyújt
az eddigi tapasztalatok összegzésére, vélemény-nyilvánításra,
a jövõbeni együttmûködés elgondolására.
Azt mindenképpen hangsúlyozni kell, hogy a hallgatók
igen színvonalas munkát végeztek a vállalatnál
az elmúlt félév alatt, és a "szakdolgozatok",
amelyek bemutatásra kerülnek a konferencián,
rendkívül értékesek.
Dr. Moson Péter:
Az alternáló
- szendvics típusú - mérnökképzés
rövid ismertetése után az elsõ, kísérleti
félév pozitívumairól szólt.
Igen fontos tényként emelte ki, hogy maga az alternáló
képzési forma mûködõképesnek
bizonyult, a "hármasok" (tanuló - ipari
tutor - egyetemi tutor; vállalat - egyetem - külföldi
partner) mûködnek.
Móróné Zupkó Tímea: Rövid programismertetõ:
10.30 - 12.00 Ipari hátterû - szendvicsképzési - gyakorlaton a 8. félévben a Dunaferrnél készült "szakdolgozatok" ismertetése. A dolgozatok ismertetése 20-25 perc alatt történik, 3 külön szekcióban. Az egyes szekciók vezetõi: dr. Szûcs László mûszaki igazgató, dr. Szabó Zoltán fõmérnök, Hufnagl Lóránt fõépítész. Az egyes szekciókban a legjobb elõadót is pontozzák, elõre megadott kérdõív alapján.
12.00 - 13.00 A képzési innovációt irányító, koordináló, segítõ szakemberek tapasztalatai. Szekcióvezetõ: Dr. Zsíros Mária humánfejlesztési igazgató.
13.00 - 13.30 Állófogadás
13.30 - 14.00 Eredményhirdetés.
A legeredményesebb szakdolgozatot írók elismerése.
A 4. szekció munkájának rövid összefoglalása:
dr. Zsiros Mária: az elsõ kísérleti félév általános kiértékelése pozitív; sikereket könyvelhetünk el, ugyanakkor voltak gyenge pontok is, amelyeket a jövõben kellene orvosolni.
Dr. Moson Péter: Az elsõ félév kísérletileg bevált, van néhány "fejlesztendõ" kategória a jövõre nézve. Ezek a következõk:
1. újabb vállalatok bevonása; a képzés ezek körében már ismert, de mindeddig még nem merült fel a hallgatók fogadása a részükrõl.
2. az egyetem nyitott a képzés iránt, ám a hallgatók részérõl nincs igény a képzésre; ezt széleskörû tájékoztatással, állásbörzén való megjelenítéssel, kari tájékoztatókkal lehet elõremozdítani.
3. jogi/pénzügyi
keretek megalapozása, hogy a PHARE támogatás
megszûnése esetén is életképes
legyen a képzés.
Dávidházi
Csongor: A hallgatók
körében a reklámtevékenység fontos,
ám vannak olyan kisebb problémák, negatívumok,
amelyek a képzés jó megítélését
alááshatják. Ilyen lehet pl. a pénzügyi
vetület, az ösztöndíj amúgy sem túl
nagy összege egyre zsugorodott (TB problémák),
ez nem hat túl ösztönzõen a hallgatókra.
A szociális kiszakítottság - egy félévre
kizárja a hallgatókat a kollégiumi életbõl
- szerepe is jelentõs.
dr. Zsíros Mária
a pénzügyi,
adózási problémák megoldására
a HÖKOSZ és a GVK bevonását és
segítségét javasolja.
Dr. Moson Péter
a jelenlévõ
és a képzésben részt vevõ hallgatókat
felkéri a partnerségre az új hallgatók
toborzására, az információk továbbítására.
Dávidházi
Csongor szerint
a kísérleti évfolyam hallgatóinak
lehetõséget kellene adni arra, hogy személyes
tapasztalataikat kollegáiknak átadhassák,
pl. egy gyakorlati óra keretén belül.
Hanzi Zsolt: Azoknak
a hallgatóknak a véleményét is ki
kellene kérni, akik a gyakorlati fázisban nem a
Dunaferrt választották - mi volt az oka ennek?
Dr. Dunai László
az informális
toborzás fontosságára hívta fel a
figyelmet (pl. kollégiumi elõadás, hallgatók
személyes tapasztalatainak bemutatása). Nehézséget
jelent az is, hogy a hallgatók két félévre
kiesnek az oktatási folyamatból, emiatt esetleg
felzárkózási problémáik is
lehetnek. Jó lenne, ha a hallgatók számára
nyelvórákat lehetne biztosítani a Dunaferrnél,
mivel a diplomához kötelezõ a nyelvvizsga.
dr. Zsíros Mária:
a nyelvtanulási
lehetõség megoldható a Dunaferrnél,
már a következõ félévtõl
is.
Udvardi Lakos Endre
MKM: Az MKM
jelenleg a jogi és pénzügyi kérdések
megoldásán dolgozik, az akkreditált felsõfokú
képzések, továbbképzések jogi
alapjainak megteremtésén. Ugyanakkor a minisztérium
támogatásáról és együttmûködési
készségükrõl biztosítja az alternáló
mérnökképzést.
dr. Zsíros Mária
és Dr.
Moson Péter összefoglalójukban hangsúlyozták
a folytatás szükségességét.
Kiértékelés:
Dr. Szûcs László
a hallgatók
által bemutatott dolgozatokat értékelve elmondta,
hogy igen színvonalas munkák születtek, ezek
alapján a szakdolgozatok is sikeresek lesznek. Nagyon nehéz
volt a jók közül a legjobbakat kiválasztani
az egyes szekciókban.
Horváth István
elnök-vezérigazgató
röviden összefoglalta a Dunaferrnél a szendvicsképzés
10 évre visszatekintõ múltját, majd
átadta a díjakat a legjobb hallgatóknak.
Dr.Molnár Károly
zárta
az ülést, összefoglalva az elhangzott tapasztalatokat.
Az emlékeztetõt
készítette: Krámli Éva