
Az Európai Közösség akcióprogramja
a szakképzés támogatására
Második szakasz: 2000-2006
Pályázati űrlap
Mobilitási projektek
2003-2004. évi pályázati fordulók
Az alábbi táblázatot a
Leonardo Nemzeti Iroda tölti ki!
| Ország | Év | A projekt
  száma | 
| HU | 04 | PL-  EX- | 
Európai Bizottság
| A pályázó intézmény neve | BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM | |
| A kapcsolattartó személy neve | VARGA ILDIKÓ | |
| Utca, házszám | Bogdánfy u. 5/b.  | |
| Irányítószám – Város | H-1117 | BUDAPEST | 
| Átvételi elismervény | 
Az átvételi
elismervényt a Leonardo Nemzeti Iroda visszajuttatja a pályázó intézménynek,
ezzel igazolva a pályázati űrlap beérkezését. Kérjük, hogy a fenti táblázatot
pontosan töltsék ki!
A projekt címe: Fiatal
diplomások szakmai gyakorlata (DIPLMOB04)
___________________________________________________________________________
A
nemzeti iroda tölti ki!
Pályázati űrlapját
átvettük:         
| Ország | Év | Projekt száma | 
| HU | 04 | PL- EX- | 
Kérjük, a Leonardo
Nemzeti Irodával való további kapcsolattartás során minden esetben
hivatkozzanak a fenti számra!
Tisztelettel:
Dátum:
Tartalomjegyzék
(az 1-7. részt minden esetben ki kell tölteni)
3.3        Az
együttműködésben résztvevő egyéb partnerekre
vonatkozó adatok....... 14
4.5        A
megszerzett ismeretek elfogadtatása és érvényesítése &.................................. 20
Mellékletek.......................................................................................................................... 22
Az űrlap egyes
kérdéseinél feltüntetett & jelzés
a Kalauz a pályázati
űrlap kitöltéséhez – Mobilitási projektek c. kiadvány
használatára utal.
| 1          
  A
  projekt bemutatása | 
A mobilitási programokra kizárólag intézmények
nyújthatnak be pályázatot
| Az intézmény neve magyarul (Tüntesse
  fel az intézmény teljes nevét, valamint rövidített elnevezését, ha van ilyen)
   | BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
  (BME) | 
| Az intézmény neve angolul, franciául vagy németül | BUDAPEST UNIVERSITY OF TECHNOLOGY AND ECONOMICS
  (BUTE) | 
| Az intézmény típusa [1] | U | 
Az intézmény székhelye
| Utca | MŰEGYETEM RKP. | Házszám | 1-3. | ||
| Irányítószám | H-1111 | Város | BUDAPEST | ||
A kapcsolattartó személy
adatai
| Név  | Varga Ildikó | |||||||
| Beosztás | Leonardo koordinátor | |||||||
| Utca | Bogdánfy | Házszám | 5/b | |||||
| Irányítószám | H-1117 | Város | Budapest | Ország | Magyarország | |||
| Telefon | +36-1-4631555 
  /  +36-20-9613114  | Fax | +36-1-4631555 | |||||
| E-mail | varga@bme-intl.sulinet.hu | |||||||
| Honlap | http://www.bme.hu , http://tutor.nok.bme.hu | |||||||
Ezt a táblázatot csak
abban az esetben töltsék ki, ha a pályázó intézmény nem azonos a koordináló
intézménnyel!
| Az intézmény neve magyarul (Tüntesse
  fel az intézmény teljes nevét, valamint rövidített elnevezését, ha van ilyen) |  | 
| Az intézmény neve angolul, németül vagy franciául |  | 
| Az intézmény típusa2 |  | 
Az intézmény székhelye
| Utca |  | Házszám |  | ||||
| Irányítószám |  | Város |  | Ország |  | ||
A kapcsolattartó személy
adatai
| Név  |  | |||||||
| Beosztás |  | |||||||
| Utca |  | Házszám |  | |||||
| Irányítószám |  | Város |  | Ország |  | |||
| Telefon | ++            / | Fax | ++            / | |||||
| E-mail |  | |||||||
| Honlap | http:// | |||||||
| A kedvezményezettek típusa  (csak
  egyet jelöljenek meg) | 
| 1. Külföldi gyakorlatok | Szakmai
  alapképzésben résztvevő fiatalok                                                                □ Felsőoktatásban
  tanuló diákok                                                                                             □ Fiatal dolgozók – friss
  diplomások                                                                      X | 
| Szakmai alapképzésben
  résztvevő fiatalok esetén, kérjük, adja meg a leendő projektben érintett
  szakmák OKJ számát! | ·        
   ·        
   ·        
   ·        
   | 
| 2. Csereprogram  | Humánerőforrás
  vezetők, szakképzési vezetők és munkatársak, oktatók, foglalkoztatási
  tanácsadók                                                                                                                  □ Szaknyelvet oktatók, szaknyelvi tanácsadók                                                              □ | 
| A projekt címe (max.
  100 karakter, szóközökkel együtt) | Fiatal diplomások szakmai gyakorlata  | 
| A projekt címe angolul, franciául vagy németül | Practical Placements of  Young Graduates of  | 
| A projekt rövid címe  (max.
  25 karakter) | DIPLMOB04 | 
| A pályázat mely cél(oka)t kívánja megvalósítani?  | a        “szakmai
  készségek és szakmai tudás fejlesztése, …”                            X b        “szakmai továbbképzés minőségének
  fejlesztése és az élethosszig tartó képzés jegyében mind szélesebb társadalmi
  rétegek bevonása….”        □ c        “szakmai
  képzéssel kapcsolatos újítások támogatása, különösen a versenyképesség
  fejlesztése….”                                                                     □ | 
| A
  projekt időtartama  | A projekt kezdete :2004/06/01 (éé/hh/nn) | A projekt vége :2006/05/31 (éé/hh/nn) | 
| Írjon rövid (max. 1 oldal, 30 sor terjedelmű)
  projektösszefoglalót, melyben jellemezze a projektben szereplő partnereket,
  ismertesse a projekt céljait a partnerek/pályázó intézmény/kedvezményezettek
  szemszögéből, írjon a pályázat hátteréről, arról, hogy milyen szükségleteket
  elégít ki a projekt, illetve a projekt megvalósításának lépéseiről. Kérjük, hogy abban az
  esetben, ha a pályázatot nem az EU valamely hivatalos nyelvén adja be, az
  összefoglalást angolul, franciául vagy németül is készítse el. | 
| - | A magyar
  mérnökképzést többen (hallgatók, gazdaság, kormányzat, stb.) rendszeresen
  bírálják a képzés túlságosan elméleti jellege, a végzősök szakmai, nemzetközi tapasztalata hiánya
  miatt. A projekt e probléma megoldásához kíván hozzájárulni, elősegítve friss
  diplomások jobb elhelyezkedési lehetőségét, országunk versenyképessége
  növekedését.  A közvetlen cél a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a Budapesti Műszaki Főiskola (BMF) 15 végzett hallgatója átlagban 20 hét hosszúságú külföldi szakmai gyakorlatának megszervezése, társfinanszírozása. E pályázat elkészítői, tervezett
  végrehajtói 1999 óta több mobilitási projektet szerveztek felsőoktatásban
  tanuló diákok részére a Leonardo da Vinci program keretében, részt vettek egy
  2002-ben projektmenedzsment és fenntarthatóság kategóriában "Mobilitási Nívódíj"-ban
  részesült projekt végrehajtásában.  E munka során felmerült hallgatói
  érdeklődés diploma utáni szakmai gyakorlatra. Ez társul sok szakma (pl.
  építész, informatikus) elvárásával, ahol gyakorlati tapasztalatok hiányában
  nem lehet érdemi tevékenységet végezni. E kétoldali igény vezetett e projekt beadásához. A BME, BMF
  korábban nem pályázott a friss
  diplomások kategóriában, ez a projektet kísérletinek számít. Evvel magyarázható a viszonylag alacsony
  tervezett létszám. A szervezésnél (pl. kiválasztás,
  felkészítés, minőségbiztosítás) építünk a korábbi Leonardo projektek
  tapasztalatára. A hely rövidsége miatt itt csak néhány alapvető elemre térünk
  ki. A vállalti
  fogadókészséget több csatornán keresztül biztosítjuk (a partnerek nagy
  száma miatt csak egy-egy reprezentáns szerepel a konzorciumban
  szándéklevelével): a Leo-Net
  nemzetközi hálózat, a partneregyetemek
  hasonló szervezeti egységei, közvetlen vállalati
  kapcsolatok. A kedvezményezettek külföldi tartózkodása alatt kiemeljük a
  gyakorlatok folyamatos nyomon követését
  (a volt témavezető és a vállalati felelős kettős irányításával). Kidolgozzuk
  az elismerés rendszerét (pl.
  diploma melléklet, vállalati ajánló levél, EUROPASS). A menedzsment,
  tájékoztatás, kommunikáció terén a pályázók jellege miatt a modern
  technikákra (email, mobil telefon, honlap - ls. pl.  www.tudig.bme.hu ) építünk. A Leonardo program
  népszerűsítését, a disszeminációt
  mindig fontosnak tartottuk (pl. 2003-ban cikkek, előadások az ICEE, EAIE
  nemzetközi konferenciákon,  műsor az
  MTV-ben). | 
|  | |
| - | Összefoglalás angolul, franciául vagy németül SUMMARY
   Hungarian
  engineer training is often criticised (by students, economy, and government…)
  for its theoretical nature and the lack
  of professional and international experience of the newly graduated
  engineers. This project proposal intends to resolve this situation in part,
  improving the job-market value of the fresh graduates and consequently the
  competitiveness of the Hungarian economy. The
  immediate objective is to organise and co-finance foreign practical training
  for 15 graduates of the Budapest
  University of Technology ( The
  makers of this application have carried out several Leonardo mobility
  projects since 1999 and among others they took part in the implementation of
  a project which was awarded (Mobilitási
  Nívódíj) in the category of project-management and sustainability in
  2002. During
  the course of these activities, interest arose among the students for
  post-graduate practical training. This coincides with the expectations of
  several professions (architecture, informatics), where the lack of practical
  experience means a great obstacle when starting the actual work. This demand
  coming from two sides led to this application.  We will
  build on the experiences of the previous Leonardo projects for example in
  choosing the participants, in the pre-training preparation and the quality
  management etc. Due to the lack of space we only mention some basic
  principles here: We will
  use several channels to find hosting
  companies (because of the great number of partners there are only some
  representative companies listed in the application with their letter of
  intents). These channels are: the
  Leo-Net network, which gathers more than one hundred institutions from 26
  countries (www.leo-net.org), the similar organisations of our partner universities (TU Berlin,
  CNAM, etc.) and directly the existing university-company
  partnerships. During the foreign placements of our former students we
  emphasise the importance of continuous
  monitoring of the practical training (under the double guidance of the
  former thesis advisor and the company responsible). We will work out the
  system of acceptance (e.g diploma supplement, letter of recommendation issued
  by the company, EUROPASS). The management will use modern communication
  technologies (email, mobile phone, web page –see: www.tudig.bme,hu). We’ve
  always been aware of the significance of the popularisation and dissemination
  of the Leonardo programme (E.g. in 2003 articles and presentations at the ICEE
  and EAIE international conferences on education, programme on the Hungarian
  television, MTV). | 
|  | |
Hivatalos aláírás (a
pályázó intézmény részéről) &
| Név | DR. DETREKŐI ÁKOS | 
| Beosztás | REKTOR | 
A mai napon az intézményre vonatkozóan felelősségem
teljes tudatában kijelentem, hogy:
-         
nem áll csődeljárás, felszámolási vagy végelszámolási
eljárás alatt, nem kötött egyezséget hitelezőivel, tevékenységeit nem
függesztette fel, nem folyik ellene ilyen jellegű eljárás, és nincsen a nemzeti
jogszabályok és rendelkezések által előírt eljárásból eredő, hasonló
helyzetben;
-         
nem ítélték el jogerősen olyan okokból, amelyek alapján
megkérdőjelezhető szakmai megbízhatósága; 
-         
nem ítélték el jogerősen szakmai vétséggel összefüggő
szabálysértés miatt;
-         
országa törvényeinek megfelelően eleget tett és tesz
társadalombiztosítási járulék- és adófizetési kötelezettségének;
-         
nem ítélték el jogerősen csalásért, vesztegetésért,
bűnszövetkezetben való részvételért vagy bármilyen törvényellenes
tevékenységért, amely az Európai Unió pénzügyi érdekeire nézve hátrányos;
-         
nem állapították meg róla, hogy súlyos szerződésszegést
követett el a közösségi[2]
költségvetésből finanszírozott közbeszerzési eljárással vagy egyéb támogatási
eljárással összefüggésben;
-         
tudomásom szerint nem áll fenn
összeférhetetlenség (családi, személyes, politikai, nemzeti, gazdasági vagy
bármilyen érdekérintettség) egy olyan intézménnyel vagy személlyel
kapcsolatosan, ami/aki közvetlen illetve közvetett módon érintett a pályázat
bírálatában vagy a szerződéskötésben;
-        
nem tájékoztatja hamisan az Európai Bizottságot a
bírálati szakasz ideje alatt, és nem mulasztotja el az igényelt információk átadását.
Továbbá, a mai napon kijelentem, hogy az intézmény
rendelkezik a pályázat sikeres megvalósításához:
-         
jogképességgel
-         
szilárd és elegendő anyagi forrásokkal
-         
a megkövetelt kompetenciákkal és szakmai
képesítésekkel
Tudomásul veszem, hogy
hamis nyilatkozat esetén adminisztratív és anyagi szankció hajtható végre
ellenem vagy az intézményem ellen.
Igazolom,
hogy a pályázati űrlapon feltüntetett adatok megfelelnek a valóságnak.
Dátum BUDAPEST,
2004. FEBRUÁR 4. Hivatalos aláírás DR.
DETREKŐI ÁKOS  Az intézmény
bélyegzője
| 2          
  A
  pályázat indoklása | 
| 2.1              
  Igényfelmérés & | |
| ·        
  Milyen európai, nemzeti, regionális,
  és/vagy szektoriális szintű igények kielégítésére irányul a projekt? | |
| - | A pályázat elsősorban a hazai mérnökképzés szakmai gyakorlat és
  nemzetközi elemeinek növelése igény kielégítéséhez járul hozzá. Ez teljes
  mértékben megfelel a kedvezményezettek
  - friss diplomás egyetemi, főiskolai hallgatók- elvárásainak. Idézet a
  BME Diákközpont által 2003-ban "A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
  Egyetem friss diplomásai elhelyezkedési esélyei (Felmérés a BME-n 2001-ben
  végzettek körében)" című 52 oldalas tanulmányból (20. oldal): "…itt ugyanis a képzés gyengeségeire
  kérdeztünk rá. A vezető gyengeség továbbra is a szakmai gyakorlatok hiánya az
  oktatás egészén belül…". A legtöbb karon a képzés hiányosságai
  között a második helyet a nem elégséges
  nyelvtanulási lehetőség foglalja el. E felmérés tapasztalataival
  összecseng, hogy a BME Leonardo Iroda több érdeklődő végzős hallgatót vissza
  kellett utasítson, mivel korábban nem pályáztunk friss diplomások szakmai
  gyakorlatára.  Hasonlóan nyilatkoznak (szakmai, nyelvi
  ismeretek nem elégséges volta) a vállalatok
  is (pl. képviselőik révén a BME Társadalmi Szenátusában).  A projekt partnerintézményei érdekeltek a szakmai gyakorlatok sikeres
  lebonyolításában. Ezek ugyanis részben e célra létrehozott szervezetek (pl. a
  LEO-NET hálózatot vezető DANUBE), részben olyan felsőoktatási intézmények (TU
  Berlin, INSA de Rennes) melyek a kölcsönösség
  alapján maguk vállalkoztak a közös tevékenységre.  A fent idézett felmérés azt is bizonyítja,
  hogy a munkaerő felvételnél a vállalatok
  egyértelműen előnyben részesítik a
  szakmai (különösen külföldi) tapasztalatokkal rendelkezőket. Megjegyzendő
  azonban, hogy a szakmai gyakorlatra történő vállalati fogadókészség több
  tényező, elsősorban a piaci helyzet, függvénye.  Végezetül megemlítendő, hogy az egységesedő Európa alapvető érdeke a világméretű versenyben a több kultúrában
  járatos, magasan képzett szakemberek számának növelése. | 
|  | |
| ·        
  Mutassa be a kedvezményezettek
  csoportját (típus, foglalkozási/képzési terület, a képzés vagy foglalkoztatás
  szintje, esetleges fogyatékosságok...) és speciális igényeiket!. | |
| - | A kedvezményezettek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a Budapesti Műszaki Főiskola friss diplomásai, különös tekintettel azokra a szakokra, ahol a hallgatók kiugróan magas helyre tették a képzés hiányosságai között a szakmai gyakorlatok, nyelvtanulási lehetőségeket (építész, infomatikus, műszaki menedzser, villamosmérnök). | 
|  | |
| 2.2              
  A projekt céljai & | ||
| ·        
  Mutassa be a projekt céljait a fentebb
  vázolt igényeknek, illetve a saját intézménye és a partnerintézmény(ek)
  stratégiai céljainak tükrében! | ||
| - | A projekt közvetlen célja 15 BME / BMF friss diplomás szakmai készsége,
  szaktudása, munkakultúrája, nyelvtudása stb. fejlesztése
  külföldi szakmai gyakorlat által. Ezen túl a BME stratégiai tervében
  szerepel a szakmai gyakorlatok (ezen belül a külföldiek) számának növelése,
  rendszerének kialakítása. A kérdésnek külön jelentőséget ad a kétciklusú mérnökképzésre való áttérés, mely vélhetőleg a két nagy budapesti
  mérnökképző intézmény kapcsolataira is jelentős hatással lesz. A Leonardo program (benne ez az újszerű,
  kísérleti jelleggel először beadott projekt) segíthet a szervezeti keretek, partnerkapcsolatok, lebonyolítás, értékelés
  módszereinek kialakításában, továbbfejlesztésében. E célból hozta létre a
  BME 2002-ben a Leonardo Irodát,
  mely keretében e projekt szervezői tevékenykednek. Reményeink szerint a projekt multiplikáló hatására az érintett
  friss diplomás rétegből mind többen (természetesen nem csak a Leonardo
  program keretében) vehetnek részt külföldi szakmai gyakorlatokon.  Az oktatási intézmény
  partnereket hasonló statégiai célok vezérlik, mint a BME, BMF-t. Megemlítendő, hogy Magyarország a projekt
  végrehajtása idején már EU tagsága miatt várhatóan megnövekszik az EU
  tagországok vállalatai érdeklődése a magyar diplomások iránt, továbba az EU
  tagállamokban tanulók, végzettek érdeklődése a magyarországi szakmai gyakorlatokban.
   | |
|  | ||
| ·        
  Mutassa be, hogy a nemzetközi mobilitás
  hogyan illeszkedik a kedvezményezettek igényeihez, és milyen hozzáadott
  értékkel bír oktatásuk és képzésük szempontjából! | ||
| - | A friss diplomás szakmai gyakorlatokat az elméleti
  tanulmányokat kiegészítő szakmai
  tapasztalatok megszerzése, a munka
  világának megismerése (pl. csoportmunka) indokolja.  A nemzetközi mobilitás amellett, hogy mindezeket
  elősegíti, kiegészül az európai
  kultúra (ezen belül munkahelyi) megismerésével, az idegen nyelvi ismeretek (benne általános, szaknyelv)
  megszerzésével, a kommunikációs
  készségek növelésével | |
|  | ||
| ·        
  Hogyan illeszkedik a projekt céljaihoz a
  külföldi gyakorlat/csereprogram időtartama és a választott fogadó ország? | ||
| - | A "mérnöki"
  gyakorlatok esetén a vállalatok
  egyértelműen a hosszabb időtartamút
  igénylik (hiszen elvárják, hogy a kedvezményezett ténylegesen hasznos munkát
  végezzen, általában megoldjon egy konkrét feladatot).  A cél országok választásánál 2 szempont volt irányadó: (i) A francia és német nyelvterületű országokkal (itt Ausztria, Franciaország, Németország) hagyományosan szoros a kapcsolat, már korábbi projektekben is sikeresen együttműködtünk. Ezen országok hazánk legjelentősebb gazdasági partnerei. (ii) Emellett a programnak szeretnénk európai dimenziót adni, lehetőséget adni hallgatóinknak más EU tagállam választására is. Erre utal a Leo-Net szervezet, illetve a holland vállalat konzorciumi tagsága is. | |
|  | ||
| ·        
  Jelölje meg, hogy a projekt a
  2003/2004-es pályázati felhívás mely prioritásához kapcsolódik, és mutassa be,
  hogy a tervezett tevékenységek hogyan kapcsolódnak a választott prioritáshoz!
   | ||
| §        
  1. A
  tanulás elismerése §        
  2. A tanulás és a tanítás új formái,
  valamint az alapkészségek a szakképzésben §        
  3. Orientáció és tanácsadás | X □ □ | |
| - | A BME, BMF most
  foglalkozik érdemben először friss diplomásai külföldi szakmai gyakorlatai
  szervezésével. E projekt keretében kerül kidolgozásra az elismerés rendszere.
  Ez vélhetőleg tartalmazni fog egy egyetemi tanúsítványt, vállalati
  ajánlólevelet, az EUROPASS
  bevezetését. Azon kedvezményezettekre, akik valamilyen
  szervezett képzés részeként (pl. egyetemi kiegészítő, másoddiploma,
  doktorandusz) vesznek részt külföldi szakmai gyakorlaton, a fentieket
  kiegészítheti kritérium tárgy, kreditpont értékelés is.  A fentebb leírtak összhangban vannak az
  1/a, illetve 1/b magyar nemzeti prioritásokkal. | |
|  | ||
| ·        
  Ha intézményüknek már korábban is volt
  hasonló Leonardo projektje, milyen új/innovatív elemeket tartalmaz a
  jelenlegi pályázat a korábbi projekthez képest?  | ||
| - | Habár a BME eddig 8
  sikeres Leonardo mobilitási pályázatot nyújtott be, és ebből 3-ban
  konzorciumi tagként szerepelt a BMF, de ezek mind egyetemi hallgatók külföldi
  szakmai gyakorlata megszervezésére irányultak. E projekt célja teljesen új, friss diplomások szakmai
  fejlődésének elősegítése.  Ez természetesen nem zárja ki a korábbi Leonardo da Vinci mobilitási és kísérleti projektekben felgyülemlett tapasztalatok (pl. előkészítés, a projekt megszervezése, lebonyolítása, részben értékelése) felhasználását. | |
|  |  | |
| 3          
  Partnerek
  & | 
Egy
partnerintézmény csak egyszer szerepeljen az alábbi táblázatokban; a jelen
projektben betöltött fő tevékenysége/szerepe alapján.
Mellékelje az
összes – de legalább a minimális partnerszámnak megfelelő számú - együttműködő
partner szándéknyilatkozatát!
A táblázat A1-es sorában szerepeljen a pályázó intézmény, ha
van koordináló intézmény, azt az A2-es sorban tüntesse fel.
| N° | Országkód[3] | Az intézmény neve magyarul | Típuskód [4] | Utca, házszám Irányítószám/város | Telefon Fax E-mail | A kiutazó kedvezményezettek száma | 
| A1 | HU | Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem | U | Bogdánfy utca 5/b. H-1111, Budapest | +3614631555, +36309329626 +3614631555, varga@bme-intl.sulinet.hu | 10 | 
| A2 | HU | Budapesti Műszaki Főiskola | U | Tavaszmező utca 17. H-1084, Budapest | +3612102651 dudas.maria@kvk.bmf.hu | 5 | 
| A3 |  |  |  |  |  |  | 
| A4 |  |  |  |  |  |  | 
| A5 |  |  |  |  |  |  | 
| A6 |  |  |  |  |  |  | 
| … |  |  |  |  |  |  | 
|  |  |  |  |  | Összesen | 15 | 
Ebben
a táblázatban csak azok a fogadóintézmények szerepeljenek, amelyek ténylegesen
fogadják a kedvezményezetteket, a közvetítő intézmény(eke)t a 3.3-as
táblázatban tüntesse fel.
| N° | Országkód[5] | Az intézmény neve nemzeti nyelven | Típuskód [6] | Utca, házszám Irányítószám/város | Telefon Fax E-mail | A fogadó intézménybe érkező kedvezményezettek száma | 
| B1 | D | Opsira Gmbh | PME | Leibnizstr. 20. D-88250, Weingarten | +49751561890, +49751561899 klug@opsira.de |  | 
| B2 | NL | Royal Nedalco B.V. | GE | Bergen op Zoom 4500AA, The Netherlands | +31164213400, +31164213401 |  | 
| B3 |  |  |  |  |  |  | 
| B4 |  |  |  |  |  |  | 
| B5 |  |  |  |  |  |  | 
| B6 |  |  |  |  |  |  | 
|  |  |  |  |  | Összesen |  | 
1. Megjegyzés. A fogadó intézménybe érkezők PONTOS SZÁMA
NEM KERÜL KÖZVETLENÜL MEGNEVEZÉSRE. Az eddigi tapasztalataink azt mutatták
(melyek részletes kifejtésére itt most nem térünk ki), hogy több mint egy évvel egy szakmai gyakorlat tényleges
megkezdése előtt nem lehet megbízhatóan előre jelezni se az érintett
kedvezményezetteket, se a fogadó vállalatokat. Amikor erre kísérletet tettünk
(pl. a MOBI2000 - HU/99/2/07/109/PL/II.1:2.a/FPI projektben), akkor az esetek
kb. felében konzorciumi tag módosítási kérelmet kellett benyújtanunk. Ezért
döntött a konzorcium most úgy, hogy csak néhány reprezentatív vállalatot,
illetve a fő közvetítő partnereket nevezi meg. Hangsúlyozzuk, hogy a megfelelő
hallgatók és vállalatok felkutatása a 10 éves tapasztalat birtokában nem jelent
problémát. 
2. Megjegyzés. Az előző részben azt nem állítottuk, hogy
a fogadó intézmények megnevezése soha nem lehetséges. A homogénebb hallgatói
körű, a közelebbi jövőben megvalósuló szakmai gyakorlatoknál például a BME
Francia Tagozata is így jár el.
Megjegyzés:
Ebben a táblázatban sem küldő, sem fogadó intézmények ne szerepeljenek.
| N° | Országkód[7] | Az intézmény neve nemzeti nyelven | Típuskód[8] | Utca/ házszsám Irányítószám/ város | Telefon Fax E-mail | 
| C1 | AT | DANUBE Europaische Bildung, Forschung und
  Technologie | CR | Zieglergasse 28,  A - 1070, Wien | +43 1 524 06 06 22 +43 1 524 06 06 99 igruber @danube.or.at | 
| C2 | DE | Technische Universitat Berlin Career Center | U | Steinplatz 1, D-10623, Berlin | +493031421456, +493031424087 leonardo@tu-berlin.de | 
| C3 | FR | INSA de Rennes (Institut National des Sciences
  Appliques de Rennes) | U | 20 avenue des Buttes Coesmes -CS 14315 35043 Rennes (Cedex) | +33-299286543 +33-299486400 jean-claude rival@insa-rennes.fr | 
| C4 |  |  |  |  |  | 
| C5 |  |  |  |  |  | 
| … |  |  |  |  |  | 
| 3.4              
  A partnerintézmények részletes
  bemutatása& | 
| Kérjük, hogy a 3.1-es
  és 3.3-as táblázat szerinti sorrendben és számozással mutassa be a
  partnerintézményeket! | 
 | |
|  | 
 | |
| A1 | Pályázó intézmény:
  mutassa be intézményét és a projektben betöltött szerepét! - Az 1782-ben alapított Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
  Egyetem (www.bme.hu)
  nemzetközileg elismert kutató, oktató egyetem. 8 Karán (építész, építő,
  gazdaság és társadalomtudományi, gépész, közlekedés, természettudományi,
  vegyész, villamos és informatikai) kb. 16.000 magyar és külföldi hallgató
  folytat több szinten (akkreditált felsőfokú szakképzés, főiskola, egyetem,
  Ph. D., mérnöktovábbképzés, távoktatás stb.) tanulmányokat. A BME 5 nyelven
  oktat (magyar, angol, francia, német, orosz).  A pályázó hazánk legnagyobb okleveles
  mérnökképző intézménye. A mérnöki szakok képzési követelményei tartalmaznak
  egy szakmai gyakorlatot. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
  hagyományosan nagyszámú hallgatót küld ki külföldi szakmai gyakorlatra. Az
  egyetem 2002-ben kinevezett egy Leonardo intézményi koordinátort, a program
  különböző pályázati formái hatékonyabb, egységes egyetemi kezelésére.  Az egyetem rendszeresen nyomon követi
  végzett hallgatói szakmai pályafutását. Az itt elhangzó vélemények, illetve a
  jelenlegi végzés előtt álló hallgatók igényének eleget téve most először
  pályázik a BME friss diplomások szakmai gyakorlatai megszervezésére. A BME részt vesz a szakmai gyakorlatok
  szervezése minden főbb elemében (a friss diplomások kiválasztása,
  felkészítése, tutorálása, mentorálása, a gyakorlat értékelése stb.). A BME végzi a
  projekt szakmai és pénzügyi koordinálását. A projekt minőségbiztosítása, az
  eredmények terjesztése elsősorban a BME feladata. |  | 
|  | 
 | |
|  | Minden
  partner esetében (ha van, a koordinátor intézménynél is) mutassa be azok
  tevékenységi körét, a nemzetközi mobilitási együttműködések terén szerzett
  tapasztalataikat és az együttműködésben betöltött szerepüket és feladataikat!
  Indokolja meg, hogy miért ezek a partnerek vesznek részt az együttműködésben! Egy partnerintézményt maximum 15
  sorban mutasson be! |  | 
| A2 | -  A három nagy hagyományú oktatási
  intézményből 2000-ben létrejött Budapesti
  Műszaki Főiskola (www.bmf.hu) öt karán, budapesti,
  székesfehérvári telephelyén kb. 8000 hallgató folytat gépész, villamos,
  könnyűipari mérnöki, gazdasági, informatikus tanulmányokat. A Főiskola az oktatás tartalmának
  kialakításában egyensúlyra törekszik az időtálló alapismeretek és a
  gyakorlati életre való közvetlen felkészülést segítő ismeretek között,
  hangsúlyt helyez a hallgatók idegen nyelvi képzésére. A BMF részt vesz a szakmai gyakorlatok
  szervezése minden főbb elemében (a friss diplomások kiválasztása,
  felkészítése, tutorálása, mentorálása, a gyakorlat értékelése stb.). |  | 
|  | 
 | |
| Kérjük, hogy a 3.2-es
  és 3.3-as táblázat szerinti sorrendben és számozással mutassa be a
  partnerintézményeket | |
|  | |
|  | Minden
  partner esetében mutassa be azok tevékenységi körét, a nemzetközi mobilitási
  együttműködések terén szerzett tapasztalataikat és az együttműködésben
  betöltött szerepüket és feladataikat! Indokolja meg, hogy miért ezek a
  partnerek vesznek részt az együttműködésben! Egy partnerintézményt maximum 15
  sorban mutasson be! | 
| B1 | -
  Az opsira GmbH (www.opsira.com)
  optikai érzékelőkkel, mérésekkel, szimulációval stb. foglalkozó német
  vállalat. Több korábbi Leonardo projekt keretében
  fogadott informatikus hallgatókat szakmai gyakorlatra, diplomatervezésre,
  melyek minden érdekelt kölcsönös megelégedésével végződtek. A
  projektben fogadóintézményként, illetve a németországi szakmai gyakorlatok
  terén tanácsadóként vesznek részt. | 
|  | |
| B2 | - A Royal Nedalco B.V. (www.nedalco.com)
  a holland Cosun és CSM cukor termelők közös vállalkozása Európa legnagyobb
  mezőgazdasági eredetű etilalkohol gyártója. Telephelyei több EU országban
  (BE, DE, IT, NL) vannak. A BME Vegyészmérnöki Karával hosszabb
  időre visszanyúló szakmai kapcsolatai vannak. A Leonardo program keretében most fogadnak
  először magyar hallgatókat. Részvételük a magyar partner személyén
  keresztül kapcsolódik a FACE Leonardo hálózati projekthez is (www.face.net.tc)
  . | 
|  | |
| C1 | - A DANUBE
  (www.danube.or.at
  ) Europaische Bildung, Forschung und Technologie az osztrák Leonardo Nemzeti
  Iroda regionális partnere EU szakmai gyakorlatok szervezésében. Évente kb.
  200 diák szakmai gyakorlatát szervezi. Alapító tagja a LEO-NET (Leonardo
  Network for Academic Mobility) szervezetnek,
  az ő munkatársaik végzik a szervezet adminisztratív feladatait. Nagy
  tapasztalatokkal rendelkezik európai projektek megvalósításában (1997 óta
  több mint 20, többségében Leonardo, projektnek voltak koordinátorai. A BME 2002-ben belépett a LEO-NET
  hálózatba (melynek vezetője a DANUBE igazgatója). Azóta szoros kapcsolat
  alakult ki részben a mobilitási projektek szervezése (a BME a LEO-NET
  hallgatói nyilvántartási anyagait használja), részben a hallgatócsere (több
  BME hallgató elhelyezésében közreműködtek) terén.  A DANUBE a
  projektben való részvételét a szándéklevél részletezi. Itt kiemeljük a
  vállalati fogadókészség biztosítását, illetve nagy tapasztalataikra építve az
  egész folyamat magas színvonalának garantálását. | 
|  | |
| C2. | - A TU
  Berlin (www.tu-berlin.de
  ) Németország egyik legjelentősebb egyeteme. Profilja túlmutat a hagyományos
  műszaki egyetemekén. 8 karán, hasonlóan a BME-hez, a mérnöki tanulmányok
  mellett természettudományos, társadalomtudományi és gazdasági képzések is
  folynak kb. 30000 hallgató számára.  A
  TU Berlin Karrier Központja és a BME Leonardo munkatársai korábban is együtt
  működtek szakmai gyakorlatok kölcsönös megszervezésében, színvonalas
  lebonyolításában.  | 
|  | |
| C3 | -
  INSA de Rennes (www.insa-rennes.fr
  , Institut National des Sciences Appliques de Rennes). Az INSA-k, öt francia
  mérnökképző intézményt ("grandes écoles") tömörítő hálózatának
  tagja (Lyon, Rennes, Rouen, Strasbourg, Toulouse). A BME 1992 induló francia nyelvű első
  ciklusú képzése (első 4 szemeszter) fő partnere, a képzés elvégzését igazoló
  DEUG bizonyítvány kiadója. Az ehhez a képzéshez tartozó, (a 2. szemesztert
  követő) nyári szakmai gyakorlatok aktív részvevője (a "szokásos"
  tevékenységek /monitoring, értékelés stb./ mellett, pl. ők kötötték a
  biztosítást a részvevő immár több száz hallgatónak). Az INSA de Rennes e projektben a szakmai
  gyakorlatokhoz a vállalati fogadókészség biztosításában közreműködik. | 
|  | |
A
fenti, 3.4. Partnerintézmények Részletes
Bemutatása, részben vázoltuk a konzorciumi tagok profilját, kiemeltük a
projekt szempontjából leglényegesebb tevékenységeiket. A partnerintézmények szerepének részletes ismertetése a
szándéklevelekben található meg.
| 4          
  A
  külföldi gyakorlat/ csereprogram megvalósítása | 
| ·        
  Mutassa be a kedvezményezettek
  kiválasztásának folyamatát és szempontjait! | |
| - | A
  projekt kezdeti, kísérleti szakaszában elsősorban a már "bevált"
  oktatók, vállalatok közreműködésére számítunk. Több végzős (építész,
  informatikus, vegyész) hallgató jelezte részvételi szándékát, várólistán van. A
  kiválasztás hosszabb távon várhatóan (a hallgatói projektekhez hasonlóan)
  több csatornán keresztül, iterációs folyamatban fog zajlani. A
  2 fő módszer: 1.
  A BME/BMF friss diplomásai lehető
  legszélesebb köre tájékoztatása után az érdeklődők kitöltenek egy pályázati
  dossziét. Ezt juttatjuk el az oktatók, hallgatók, a konzorciumi tag, illetve
  a közvetítő szervezeteken keresztül megtalált vállalatokhoz. A vállalat
  kiválasztja a megfelelőnek tűnő volt hallgatót, egyes esetekben tesztelés
  (szakmai, személyiség, személyes beszélgetés) útján. 2.
  Az érdeklődő vállalatok elküldik
  igényeiket (időnként bemutató előadást is tartanak). Ezek kerülnek
  meghirdetésre a hallgatóság körében. Innen az előző módszer (dosszié stb.). A fő szempont
  a szakmai megfelelés. | 
|  | |
| ·        
  Hogyan tájékoztatják a lehetséges
  kedvezményezetteket, és milyen módszereket terveznek a kedvezményezettek
  motiválására a külföldi gyakorlaton/ csereprogramon való részvételük
  érdekében? | |
| - | A kedvezményezettek körét leghatékonyabban
  modern információs technológiai
  csatornákon lehet elérni (hallgatói illetve tematikus levelezőlisták,
  internetes fórumokon keresztül), de a hagyományos
  eszközöket is igénybe vesszük (faliújság, egyetemi újság) és
  támaszkodhatunk a korábbi Leonardo projektek népszerűségében is, a hallgatók,
  friss diplomások már egyre nagyobb számban ismerik a lehetőséget és terjesztik
  is azt.  | 
|  | |
| ·        
  Hogyan és mikor készítik fel a
  kedvezményezetteket a külföldi gyakorlatra/ csereprogramra: milyen
  pedagógiai, kulturális és nyelvi felkészítésen fognak részt venni? | |
| - | A
  nyelvi felkészítést igénylő friss diplomások számára az igények szerint
  angol, illetve német intenzív kurzust szervezünk. A két oktatási intézmény hallgatói közösen látogathatják azt, és
  elsősorban kommunikációs helyzetekre való felkészítést és beilleszkedést
  segítő gyakorlatokat tartalmaz majd és nem a szakmai kommunikációra helyezi a
  hangsúlyt. A pedagógiai és kulturális felkészítés többnyire egyéni konzultációt jelent. Az
  érdeklődő illetve a programba bekapcsolódó friss diplomások tájékoztatása a
  Leonardo programot évek óta bonyolító oktatók illetve egyéb munkatársak
  feladata. Az összegyűlt tapasztalatok alapján a kiutazás szervezéséhez és a
  kinttartózkodást megkönnyítendő különböző dokumentumok állnak a
  kedvezményezettek rendelkezésére, melyek a honlapon elérhetőek. | 
|  | |
| ·        
  Adja meg az egyes kiutazások[9]
  tervezett munkaprogramját!  | |
| - | A friss diplomásoknak kettős feladatot kell ellátniuk. Részben egy előre egyeztetett feladatot megoldani (lásd például a mellékelt
  Opsira, Nedalco szándékleveleket), részben részt venni a vállalat mindennapi munkájában. A
  munkatapasztalatok (pl. csoportmunka) megszerzése különösen fontos az önálló
  szakmai pálya megkezdésére készülő fiatalnál. | 
|  | |
| ·        
  Mutassa be azokat a lépéseket, melyek
  során megvitatják és kialakítják a fogadó intézményekkel a külföldi
  gyakorlat/csereprogram tartalmát! | |
| - | A Kiválasztás (4.1.) résznél ismertetésre
  került a feladat meghatározásának
  mechanizmusa. Emellett eljuttatunk a vállalatokhoz egy korábbi projektben
  kifejlesztett ajánlást a gyakorlat néhány általános körülményére (pl. a cég bemutatása az első héten,
  esetleges nyelvi, szakmai képzés a vállalat kezdeményezésére, ajánlólevél
  stb.). A menedzsment (hazai és konzorciumi tagok egyrészről, vállalati humán
  erőforrás szakemberek másrészről) kezdeti kapcsolattartását a szakemberek
  (BME képzési felelősök /pl. kari felelős / - vállalati üzemrész vezető /),
  majd a tényleges mentorok konzultációja követi. | 
|  | |
| ·        
  Tutorálás: Milyen módszerekkel és milyen
  gyakorisággal fogják a gyakorlat/ csereprogram előrehaladását nyomon követni? | |
| - | A kedvezményezettek és a vállalatok
  rendszeresen írásban beszámolnak
  (pl. a szendvicsképzésnél havonta, speciális űrlapon) a munkáról, általános
  benyomásokról. Lehetőség szerint (új vállalati partnernél
  mindig) minden friss diplomást legalább egyszer személyesen a helyszínen meglátogatja a konzorcium
  valamelyik képviselője. Rendkívüli
  esetekben a külföldi
  konzorciumi tagok képviselői azonnal tájékozódni tudnak. A "normális" kapcsolattartás
  e-mailen, telefonon történik. | 
|  | |
| ·        
  Mentorálás: Milyen módon és ki fogja a
  kedvezményezettek munkaprogramját és szakmai fejlődését nyomon követni? | |
| - | A BME egyes képzései szakmai felelősei
  /dékánhelyettes, kari felelős/ kijelölnek minden kedvezményezetthez egy
  mentort (friss diplomás esetében várhatóan a korábbi témavezetőt). Hasonlóan
  a vállalat is hozzárendel egy mentort a hallgatóhoz. Lehetőség szerint a két
  mentor személyesen is találkozik. A rendszeres beszámolót kiegészítheti egy
  szélesebb publikum előtti bemutató (poszter, előadás - pl. szendvics
  konferencia). | 
|  | |
| ·     
  Milyen módon biztosítják a
  képzés/gyakorlat elfogadtatását, érvényesítését? Ki fogja elismerni a
  külföldi gyakorlat/csereprogram során megszerzett készségeket és
  képességeket? Mennyiben számít hivatalosnak ez az elismerés? (Ha
  rendelkezésükre áll, kérjük, csatolja az alkalmazni kívánt elismerő
  dokumentum tervezetét!) | |
| - | Mivel ez az első
  friss diplomások külföldi szakmai gyakorlatára vonatkozó Leonardo pályázat,
  így a projekt példaként, kísérletként is fog szolgálni. Az alábbi elismerési
  módozatok kidolgozása várható: Akadémiai elismerés. A BME / BMF egy tanúsítvány kiadásával igazolja, hogy
  a friss diplomás az intézmény szervezésében részt vett az EU Leonardo da
  Vinci programja keretében egy szakmai gyakorlaton. Vállalati elismerés. A projekt javasolja a
  vállaltoknak, hogy a gyakorlat befejezése után adjanak részletes ajánlólevelet a hallgatónak. Európai elismerés. Partnereinkkel
  történő konzultáció, tapasztalataik átvétele után szándékunkban áll az EUROPASS bevezetése.  | 
|  | |
| ·                    
  Mutassák be a projekt értékelésének
  folyamatát és módszereit, illetve az értékelésért felelős személyeket! | |
| - | A projekt tevékenysége folyamatos értékeléséért a
  koordinátor felelős. A minőségbiztosítás a nagy tapasztalatú külföldi
  partnerekre hárul (CNAM - Christophe Proudhom, INSA de Rennes Jean-Claude
  Rival, DANUBE-LEONET Iris Gruber). A pénzügyi szűkösség miatt konzorciumi ülést nem
  tervezünk. A tagokkal a kommunikációt a hagyományos csatornákon folytatjuk (e-mail, telefon, levél). Amennyiben
  ez szükséges telefon - video
  konferenciát, vagy rendkívüli konzorciumi
  ülést (Magyarországon vidéken költségkímélés miatt). Megjegyezzük, hogy a
  korábbi projektjeinknél mindegyikre volt már példa. Aláhúzandó, hogy a projekt lefolyása naprakészen
  megtekinthető mindig a honlapon. | 
|  | |
| 4.7              
  A kiutazások becsült adatai | 
A külföldi gyakorlatokat/cseréket kiutazási csoportonként sorolja fel olyan módon, hogy az azonos
paraméterekkel rendelkező kiutazások egy sorba kerüljenek (azonos fogadóország,
azonos munkanyelv, azonos időtartam)!
Egy
sorba egy kiutazás (kiutazási csoport) kerüljön!
| Kiutazás
  sorszáma | Küldő
  ország[10] | Fogadó
  ország1 | Munkanyelv(ek)[11] | A külföldi gyakorlatok/ csereprogramok időkerete | Kedvezmé-nyezettek
  száma | Azon
  kedvezményezettek száma, akiknek a felkészítéséhez támogatást igényelnek | Azon
  fogyatékos kedvezményezettek száma, akik számára addicionális támogatást
  igényelnek | Azon
  kísérő személyek száma, akik számára támogatást igényelnek | ||
| Tervezett
  időtartam[12]
  (hetekben) | A
  külföldi gyakorlat/csere-program kezdete | A
  külföldi gyakorlat/csere-program vége | ||||||||
| 1 | HU | DE | DE, EN | 20 | 2004. november | 2005. március | 4 | 4 |  |  | 
| 2 | HU | FR | EN, FR | 20 | 2004. november | 2005. március | 3 | 3 |  |  | 
| 3 | HU | DE | DE, EN | 20 | 2005. november | 2006. március | 3 | 3 |  |  | 
| 4 | HU | FR | EN, FR | 20 | 2005. november | 2006. március | 3 | 3 |  |  | 
| 5 | Hu | NL | EN | 20 | 2004. november | 2005. március | 2 | 2 |  |  | 
|  |  |  |  |  |  | Összesen | 15 | 15 |  |  | 
Megjegyzés. A projekt jellegéből adódóan (friss
diplomások egyedi szakmai gyakorlata) jelenleg a fenti táblázat pontosan nem
tölthető ki.
Csatoljon újabb
lapot, ha szükséges! 
| 5                      
  Projektmenedzsment& | 
| ·        
  Részletezze a tervezett munka-és
  időtervet! Vázolja a projekt menedzsmentjét, illetve a projekt szerződéses és pénzügyi vonatkozásait![13] | |
| - | A projekt
  menedzsere Varga Ildikó, a BME Leonardo Iroda  projektkoordinátora, asszisztens
  koordinátor Németh Bernadett (BME Leonardo Iroda) lesz. A fenti
  projektmenedzsment által az utóbbi 7 évben eddig sikeresen megvalósított
  pályázatok részletei megtalálhatóak a http://tutor.nok.bme.hu
  címen. A magyar és a külföldi partnerek többségével már a jelen projektet
  megelőző időkből együttműködési szerződése van az egyetemnek, a menedzserek
  személyesen ismerik egymást, voltak közös munkáik.  A projekt
  végrehajtására a konzorcium 24 hónapot kért. Ennek oka: hogy a feladat
  újszerűsége miatt nem várható, hogy a 2004/2005-ös tanévben sikerül
  megvalósítani az összes gyakorlatot. Az első év tehát kísérleti szakasznak
  tekintendő. A második évben sokkal nagyobb körből várható az érdeklődés és
  ehhez fel kívánjuk használni a kísérleti év eredményeit is. Az alábbiakban
  közöljük a projekt Időtervét:  2004. június-augusztusig. A
  végzős hallgatók tájékoztatása, különös tekintettel azokra a hallgatókra,
  akik érdeklődésüket már jelezték. Önéletrajzok, szakmai profilok elkészítése. 2004. szeptember-október Előzetes
  szelekció. A szakmai szempontoknak megfelelő fogadó vállalatok megkeresése Az
  ebből a körből utazó végzett hallgatók végleges kiválasztása. Ebben az első
  körben elsősorban azokat a vállalatokat keressük meg, akik a korábbi
  mobilitás projektekben már részt vettek, színvonalas munkát biztosítottak a
  gyakornokoknak és érdeklődésüket az együttműködésre már jelezték is. 2004. októberig Szakmai
  program véglegesítése. A kinttartózkodás feltételeinek megszervezése, pl.
  szállás, vállalati Leonardo szerződések megkötése A biztosítás, utazás,
  folyamatos pénzügyi kapcsolattartás feltételeinek megszervezése. Szakmai,
  nyelvi, kulturális felkészítés  2004 november  A gyakorlat megkezdése.
  Mivel olyan gyakornok-vállalat kapcsolatokat hozunk létre amelyek
  előfeltételei már most kialakulóban vannak, lehetséges akár a szeptemberi
  munkakezdés is, reálisan azonban sokkal hamarabb nem várható. 2004 november-2005 március. A
  szakmai gyakorlatok szakmai, pénzügyi nyomon követése. A partnerkapcsolatokon
  keresztül a programba becsatlakozni kívánó újabb fogadóvállalatok
  felkutatása. Ez a feladat folyamatos, de ebben a periódusban intenzívebben
  folyik majd, felkészülendő az újabb jelentkezőkre. Célunk, hogy a lehetőség
  második meghirdetésekor vállalati ajánlatokat is bemutassunk az új
  érdeklődőknek. 2005. februártól: A
  tavaszi szemeszterben diplomázó hallgatók minél szélesebb körben történő
  tájékoztatása. A projekt bemutatása az iskolák hagyományos Állás Börzéjén. A
  doktorandusnak jelentkezett-jelentkező hallgatók tájékoztatása. 2005. április. A
  szakmai gyakorlatokról készült jelentések leadása. Értékelés. Egy nyílt fórum
  szervezése a felsőbb éves hallgatók számára, amelyen a gyakorlatot
  befejezettek beszámolnak a tapasztalataikról. A fórumon való bemutatkozás a
  gyakorlatot befejezők számára előírt kötelezettség lesz. 2005 júniusától –szeptemberéig A második
  körben pályázók összegyűjtése, kiválasztása, szerződéskötés és a gyakornoki
  program megkezdése. 2006 márciusától-a projekt végéig: Az első két év tapasztalatainak összegzése és az eredmények terjesztése intézményi illetve országos szinten (előadások, újságcikkek, publikációk). A folytatás feltételeinek megteremtése. | 
|  | |
| 6                      
  Az
  eredmények terjesztése & | 
| ·     
  Hogyan fogják megosztani és terjeszteni a
  projekt eredményeit és a projekt során szerzett tapasztalatokat más
  intézmények körében, szektoriális, és/ vagy regionális, nemzeti és nemzetközi
  szinten? | |
| - | A projekt(ek)re vonatkozó
  minden fontosabb információ megtalálható - mindenki számára elérhető - a www.tudig.bme.hu honlapon (Leonardo / Szakmai gyakorlatok rész). Ezen projekt menedzsment 1999
  óta foglalkozik Leonardo mobilitási projektekkel. Az eredmények,
  tapasztalatok közkinccsé tétele azóta több
  szinten folyik. Az alábbiakban röviden ismertetjük az eddig a terjesztés terén végzetteket
  (elsősorban az elmúlt 2003. évben),
  melyet folytatni kívánunk, és
  lehetőségek szerint új elemekkel
  bővítünk. Intézményi szint. A BME/BMF oktatói, hallgatói különböző fórumokon (plakát, ülés,
  újságcikk, honlap, internetes újság stb.) megismerték a projekteket, rajtuk
  keresztül a Leonardo programot. A BME 2002. tavaszán úgy határozott, hogy
  hasonlóan a hallgatók akadémia cseréjéhez (EU Socrates / Erasmus program), a
  szakmai gyakorlatok, nemzetközi szakképzési kérdések egységes egyetemi
  kezelésére létrehozza a BME Leonardo
  Irodát. A koordinátor ezen egység keretében tevékenykedik. 2003
  januárjától a BME Központi Épület Aula 1. emeletén Leonardo Faliújság működik. A BMF kapcsolattartója hasonló
  funkciót tölt be a főiskolán. Országos szint.
  Munkatársaink (Dudás Mária - BMF, Varga Ildikó, Moson Péter - BME) több hazai konferencián, Leonardo ülésen
  tartottak előadást. A Magyar Televízió
  "Uni-Jó" címmel az ORTT támogatásával filmet (kb. 25 perc)
  készíttetetett a Leonardo program bemutatására. A mobilitási programok szervezését a BME példáján szemléltették. .Nemzetközi szint. A projekt BME / BMF szervezői részt
  vesznek (előadásokat tartanak, cikkeket publikálnak) nemzetközi konferenciákon a szakképzés, szakmai gyakorlatok
  témában (pl. 2003-ban: Student Exchange
  programs (academic, practical placements) in Europe. International
  Conference on Engineering Education Proccedings /ICEE03 (International Conference on Engineering Education) Valencia
  July 21-25, 2003/. CD ISBN: 84-600-9918-0. Honlap: www.ineer.org . illetve az European
  Association for International Education (EAIE)
  éves rendes közgyűlése több szekciójában, köztük "LEONARDO DA VINCI - cooperation with Accession Countries"
  Bécsben 2003. szeptember 12-én, www.eaie.org ). A BME/BMF partnerként közreműködött /
  közreműködik Leonardo kísérleti, hálózati projektek munkájában. Ezek honlapjai, kiadványai az eredmények
  terjesztésének fontos eszközei. Így a MESIPA (Methodology for the Evaluation
  of Students Practical Placements Abroad) projekt fő eredménye egy Útmutató
  ("Practical Guide") az esettanulmányai között tartalmazza a
  mobilitási projekteket is (www.cefi.org ).
  A téma, az ebből készült nyomtatott anyag plenáris előadás tárgya volt a
  párizsi UNESCO palotában rendezett "Placements Abroad, Strategies and
  Systems" konferencián. Vagy a FACE (www.face.net.tc ) hálózati
  projekt országonként és európai dimenzióban mutatja be a vegyipari szakmai
  gyakorlatok minden főbb érintettjét (tanuló, munkaadó, oktató), elősegítve a
  partnerek egymásra találását.  Aláhúzzuk,
  hogy a fenti tevékenységekhez hasonlókat szándékozunk jelen projekt
  eredményei, tanulságai terjesztésénél is alkalmazni. | 
|  | |
| 7          
  A
  projekt költségvetése & | 
| Az összegeket euróban adja meg! | Becsült költségek | Becsült bevételek | ||||
| A Leonardo programtól igényelt támogatás | Saját forrás (a partnerintézmények-kel
  együtt) | Egyéb Közösségi források [14] | Egyéb | |||
| Program-szervezés
  és monitoring  | Programszervezés és monitoring | 6000 | 3000 | 3000 |  |  | 
| Kizárólag kis projektek esetében: az előkészítő
  és monitoring látogatások utazási és megélhetési költségei[15] |  |  |  |  |  | |
| Részösszeg | 6000 | 3000 | 3000 |  |  | |
| Mobilitás[16] | Utazás:                    a) kedvezményezettek | 6000 | 6000 |  |  |  | 
|                                b) kísérők |  |  |  |  |  | |
| Biztosítás:                a) kedvezményezettek | 2250 | 2250 |  |  |  | |
|                                b) kísérők |  |  |  |  |  | |
| Megélhetés:            a) kedvezményezettek | 46350 | 31350 | 15000 |  |  | |
|    b) kísérők |  |  |  |  |  | |
| Részösszeg | 54600 | 39600 | 15000 |  |  | |
| Egyéb | Pedagógiai, kulturális és nyelvi felkészítés[17] | 8250 | 3750 | 4500 |  |  | 
| Részösszeg | 8250 | 3750 | 4500 |  |  | |
|  | Összesen | 68850 | 46350 | 22500 |  |  | 
| A
  költségvetés indoklása | 
| ·     
  Kérjük, mutassák be költségtételenként,
  hogy a becsült költségek kalkulálásakor milyen tevékenységeket és azokhoz
  kapcsolódóan mekkora kiadásokat terveztek. | |
| - | Programszervezés és monitoring. A pályázott tevékenység, ami gyakorlatilag
  minden hallgatóval egyéni foglalkozást kíván, kb. 600 EURO / fő költséggel
  jár (osztrák adat, ott ennyire ki is egészítik e tételt). Eddigi
  tapasztalataink szerint (figyelembe véve a hazai viszonyokat is) jelöltük meg
  a 400 EURO / fő összeget., melyet fele részben a Leonardo, illetve a
  konzorcium fizet.  Mobilitás.  Utazás, biztosítás. 400+150 EURO / kedvezményezett. Reális
  összeg figyelembe véve a cél országon belüli utazás költségeit is. Megélhetés. A Leonardo támogatás a kézikönyv szerint
  került meghatározásra (13 hét * 115 + 7 hét * 85 = 2090 / fő). Vállalti hozzájárulásként
  1000 EURO / fő reális összeg (ez lehet közvetlen bér, szállás, étkezési
  hozzájárulás stb. Aláhúzandó, hogy ez átlagban értendő, szakmától, országtól
  függő. Egyes szakmákban (pl. építészet) nem szokásos a hozzájárulás, más
  területeken (pl. gépészet) általánosan elfogadott, szabályozott. Felkészítés. A 250 EURO / fő Leonardo támogatás a BME,
  BMF egyéni pedagógiai, kulturális és nyelvi felkészítési költségeit fedezi. A
  vállatoknál felmerülő költségek a saját részben szerepelnek.  Megjegyzendő,
  hogy az egyéb partner intézmények hasonló projektjei végrehajtását támogatják
  a BME / BMF munkatársai. Ez a tétel nem jeleníthető meg a költségvetésben. | 
|  | |
EZEKET A TÁBLÁZATOKAT CSAK ABBAN AZ
ESETBEN KELL KITÖLTENI, HA JELEN PÁLYÁZAT SZEMPONTJÁBÓL RELEVÁNSNAK MINŐSÜLNEK
| 8           
  A PÁLYÁZATHOZ KAPCSOLÓDÓ EGYÉB
  PROJEKTEK | 
| 8.1              
  Kölcsönösség | 
·        
Mutassa be a jelen pályázathoz kapcsolódó,
más ország(ok)ban, idén benyújtott, kölcsönösségen alapuló Leonardo da Vinci
mobilitási pályázatokat!
| Ország[18] | Pályázó intézmény | A pályázat címe | 
|  |  |  | 
|  |  |  | 
|  |  |  | 
|  |  |  | 
| ·        
  Milyen hatással lenne a projektjük
  megvalósítására, ha a partnerintézményük által benyújtott pályázatot nem
  fogadnák el támogatásra? | |
| - |  | 
|  | |
| 8.2                                   
  Egymásra épülő pályázatok
  (amelyek a jelen pályázati forduló alatt kerültek benyújtásra)  | 
·         
Mutassa be azokat az idén, más
pályázattípusban benyújtott Leonardo pályázatokat (pl. kísérleti vagy nyelvi és
kulturális készségek fejlesztése), amelyek a jelen pályázatra épülnek! 
| Pályázattípus | A pályázat benyújtásának helye  (ország) 1 | Pályázó intézmény | A pályázat címe  | 
|  |  |  |  | 
|  |  |  |  | 
|  |  |  |  | 
|  |  |  |  | 
| 8.3                                   
  A pályázathoz kapcsolódó egyéb
  projektek | 
·        
Kérjük, az alábbi táblázatban jelezze, ha
saját intézményük vagy a partnerintézmény(ek) az elmúlt öt év folyamán
részesült Közösségi támogatásban a jelen pályázathoz közvetlenül kapcsolódó
projekt révén!
| Év | Program neve | Pályázó intézmény | Azonosítószám | A projekt címe | A pályáztató szervezet neve és a pályázat
  benyújtásának országa | 
|  |  |  |  |  |  | 
|  |  |  |  |  |  | 
|  |  |  |  |  |  | 
|  |  |  |  |  |  | 
Mellékletek
| 1. számú melléklet Szándéknyilatkozatok | 
       A pályázat elfogadásához legalább egy
külföldi partnerintézmény szándéknyilatkozatát csatolni kell. Mindazonáltal a
projekt minősítését erősíti, ha az összes résztvevő partner
szándéknyilatkozatát csatolják.
·        
A partnerintézmények szándéknyilatkozatát az
intézmények hivatalos (fejléces) papírján kell benyújtani.
       A szándéknyilatkozatokat kézzel írott
formában nem fogadjuk el.
A
szándéknyilatkozat a következőket tartalmazza:
·        
a Leonardo programra
való hivatkozás;
·        
a partnerek szerepének
rövid leírása
Ezen
kívül tartalmaznia kell még:
·        
a dátumot,
| 2. számú melléklet Ellenőrzési
  lista (mit ellenőrizzen a pályázat beadásakor) | 
| Győződjenek meg róla,
  hogy a pályázatuk megfelel-e az alábbi formai követelményeknek! Csak a formai szempontból megfelelő pályázatok kerülhetnek
  tartalmi értékelésre!  ·       
  A pályázati felhívásban megadott pályázat
  beadási határidőt betartották; ·       
  A partnerek száma megfelel a pályázati
  kiírás követelményeinek: legalább két ország intézményei vesznek részt az
  együttműködésben, közülük legalább egy intézmény az Európai Unió valamely
  tagállamából származik (a 2004-es pályázati fordulótól Magyarország is
  európai országnak számít).  | |
| ·       
  Ellenőrizzék, hogy az adminisztratív
  szabályokat betartották-e:  | |
|  | §        
  A programban csak
  intézmények pályázhatnak, §        
  A pályázatot magyar
  nyelven, illetve az Európai Unió egyik hivatalos nyelvén nyújtották be. §        
  A pályázati űrlap a
  megfelelő helyen tartalmazza a pályázó intézmény hivatalos képviselőjének
  sajátkezű aláírását. §        
  A pályázatot a
  hivatalos Leonardo da Vinci pályázati űrlapon nyújtották be. §        
  A pályázathoz
  csatolták legalább egy partnerintézmény szándéknyilatkozatát (ld. 1. számú
  melléklet) | 
| ·       
  Részletes költségvetést készítettek a
  projekthez, és azt a pályázati űrlapban található táblázaton nyújtották be. | |
| 3. számú melléklet                 országkódok | 
| Európai Unió |  | AZ EGT ORSZÁGAI | ||
| BE | BELGIUM |  | IS | IZLAND | 
| DK | DÁNIA |  | LI | LIECHTENSTEIN | 
| DE | NÉMETORSZÁG |  | NO | NORVÉGIA | 
| GR | GÖRÖGORSZÁG |  |  |  | 
| ES | SPANYOLORSZÁG |  | EGYÉB ORSZÁGOK | |
| FR | FRANCIAORSZÁG |  | BG | BULGÁRIA | 
| IE | ÍRORSZÁG |  | CZ | CSEHORSZÁG | 
| IT | OLASZORSZÁG |  | EE | ÉSZTORSZÁG | 
| LU | LUXEMBURG |  | CY | CIPRUS | 
| NL | HOLLANDIA |  | LV | LETTORSZÁG | 
| AT | AUSZTRIA |  | LT | LITVÁNIA | 
| PT | PORTUGÁLIA |  | HU | MAGYARORSZÁG | 
| FI | FINNORSZÁG |  | MT | MÁLTA | 
| SE | SVÉDORSZÁG |  | PL | LENGYELORSZÁG | 
| UK | EGYESÜLT
  KIRÁLYSÁG |  | RO  | ROMÁNIA | 
|  |  |  | SI | SZLOVÉNIA | 
|  |  |  | SK | SZLOVÁKIA | 
|  |  |  | TR | TÖRÖKORSZÁG | 
| 4. számú melléklet inézménytípusok
  kódjai | 
| PME | KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALAT (250-NÉL KEVESEBB
  ALKALMAZOTTAL) | 
| GE | NAGYVÁLLALAT (250 VAGY TÖBB ALKALMAZOTTAL) | 
| GRE | CÉGEK CSOPORTJA, SZÖVETSÉGE | 
| OE | MUNKAADÓK SZÖVETSÉGE, SZERVEZETE | 
| OS | SZAKSZERVEZET | 
| OP | KÖZÖS VÁLLALAT | 
| OF | SZAKKÉPZŐ INTÉZMÉNY, SZAKKÉPZŐ SZERVEZET | 
| U | FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNY | 
| AUEF | EGYETEM - VÁLLALAT SZAKKÉPZÉSI EGYÜTTMŰKÖDÉSE | 
| CR | REGIONALIS KONZORCIUM | 
| OST | SZEKTORIÁLIS SZERVEZET | 
| CC | KERESKEDELMI, IPARI, AGRÁR KAMARA | 
| OPR | SZAKMAI SZERVEZTEK/SZÖVETSÉGEK/CSOPORTOK | 
| OQ | VIZSGÁZTATÓ SZERVEZETEK | 
| PP | HATÓSÁGOK | 
| EUR | EURÓPAI SZINTŰ SZERVEZETEK | 
| REC | KUTATÓINTÉZETEK | 
| O | EGYÉB SZERVEZETEK | 
| 5. számú melléklet nyelvi
  kódok | 
| DA | DÁN | LU | LUXEMBURGI | 
| DE | NÉMET | IS | IZLANDI | 
| GR | GÖRÖG | NO | NORVÉG | 
| EN | ANGOL | BG | BOLGÁR | 
| ES | SPANYOL | CZ | CSEH | 
| FI | FINN | EE | ÉSZT | 
| FR | FRANCIA | LV | LETT | 
| IT | OLASZ | LT | LITVÁN | 
| NL | HOLLAND | HU | MAGYAR | 
| PT | PORTUGÁL | MT | MÁLTAI | 
| SE | SVÉD | PL | LENGYEL | 
|  |  | RO | ROMÁN | 
|  |  | SI | SZLOVÉN | 
|  |  | SK | SZLOVÁK | 
|  |  | TR | TÖRÖK | 
|  |  | OT | EGYÉB | 
[1] Kérjük használja a 4. sz. mellékletben található kódokat.
[2] európai uniós
[3] Kérjük, alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott kódokat. Az A1-es
(esetleg A2-es) sor kivételével az intézményeket az ország betűrendje szerint
sorolja fel.
[4]  Kérjük,
alkalmazza a 4 sz. mellékletben megadott kódokat.
[5] Kérjük, alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott kódokat! A fogadó
intézményeket az ország betűrendje szerint állítsa sorrendbe.
[6] Kérjük, alkalmazza a 4. sz. mellékletben megadott kódokat!
[7] Kérjük, alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott kódokat! A partner
intézményeket az ország betűrendje szerint állítsa sorrendbe.
[8] Kérjük, alkalmazza a 4. sz. mellékletben megadott kódokat!
[9] Azonos
kiutazásnak számít azoknak a külföldi gyakorlatoknak/csereprogramoknak a
csoportja, melyeknél ugyanaz a fogadó ország, ugynaz a munkanyelv, és a
kiutazás időtartama megegyezik.
[10] Kérjük, alkalmazza a 3 sz. mellékletben található
országkódokat!
[11] Kérjük,
alkalmazza az 5. sz. mellékletben található nyelvi kódokat!
[12] A külföldi gyakorlatok tervezett időkeretét hetekben adja meg! Az eltérő
időtartamú külföldi gyakorlatokat külön sorokban tüntesse fel akkor is, ha a
fogadó ország azonos. A kiutazás időtartamát a következőképpen kell feltünteni:
ha pl. 3 kedvezményezett utazik 12 hétre, ‘12’-t kell beírni , nem pedig
3x12=36 hetet.
[13]        Csatolja az erre vonatkozó dokumentumokat, ha azok
rendelkezésre állnak!
[14] Csak a társult országokra vonatkozik.
[15] Kérjük, hogy tanulmányozza át a Kalauz a pályázati űrlap kitöltéséhez –
Mobilitási projektek c. kiadványunkat!
[16] A kísérő személyek mobilitási költségeit itt kell feltüntetni.
[17] Pedagógiai, kulturális és nyelvi felkészítésre Leonardo támogatás kizárólag külföldi gyakorlatok esetében
igényelhető.
[18]     Kérjük, alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott
országkódokat!