Az Európai Közösség akcióprogramja
a szakképzés támogatására
Második szakasz: 2000-2006
Pályázati űrlap
Mobilitási projektek
2003-2004. évi pályázati fordulók
Az alábbi táblázatot a
Leonardo Nemzeti Iroda tölti ki!
Ország |
Év |
A projekt
száma |
HU |
04 |
PL- EX- |
Európai Bizottság
A pályázó intézmény neve |
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM |
|
A kapcsolattartó személy neve |
DR. MOSON PÉTER |
|
Utca, házszám |
Bertalan Lajos u. 2. |
|
Irányítószám – Város |
H-1521 |
BUDAPEST |
Átvételi elismervény |
Az átvételi
elismervényt a Leonardo Nemzeti Iroda visszajuttatja a pályázó intézménynek,
ezzel igazolva a pályázati űrlap beérkezését. Kérjük, hogy a fenti táblázatot
pontosan töltsék ki!
A projekt címe: Mérnök
hallgatók szakmai gyakorlata (BMEMOB04)
___________________________________________________________________________
A
nemzeti iroda tölti ki!
Pályázati űrlapját
átvettük:
Ország |
Év |
Projekt száma |
HU |
04 |
PL- EX- |
Kérjük, a Leonardo
Nemzeti Irodával való további kapcsolattartás során minden esetben
hivatkozzanak a fenti számra!
Tisztelettel:
Dátum:
Tartalomjegyzék
(az 1-7. részt minden esetben ki kell tölteni)
3.3 Az
együttműködésben résztvevő egyéb partnerekre
vonatkozó adatok....... 14
4.5 A
megszerzett ismeretek elfogadtatása és érvényesítése &.................................. 20
7 A projekt költségvetése &...................................................................................................................... 25
Mellékletek.............................................................................................................................
Az űrlap egyes
kérdéseinél feltüntetett & jelzés
a Kalauz a pályázati
űrlap kitöltéséhez – Mobilitási projektek c. kiadvány
használatára utal.
1
A
projekt bemutatása
|
A mobilitási programokra kizárólag intézmények
nyújthatnak be pályázatot
Az intézmény neve magyarul (Tüntesse
fel az intézmény teljes nevét, valamint rövidített elnevezését, ha van ilyen)
|
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
(BME) |
Az intézmény neve angolul, franciául vagy németül |
BUDAPEST UNIVERSITY OF TECHNOLOGY AND ECONOMICS
(BUTE) |
Az intézmény típusa [1] |
U |
Az intézmény székhelye
Utca |
MŰEGYETEM RKP. |
Házszám |
1-3. |
||
Irányítószám |
H-1111 |
Város |
BUDAPEST |
||
A kapcsolattartó személy
adatai
Név |
Dr. Moson Péter |
|||||||
Beosztás |
Leonardo intézményi koordinátor |
|||||||
Utca |
Bertalan Lajos |
Házszám |
2 |
|||||
Irányítószám |
H-1111 |
Város |
Budapest |
Ország |
Magyarország |
|||
Telefon |
+36-1-4632690
/ +36-30-9329626 |
Fax |
+36-1-4631291 |
|||||
E-mail |
moson@tutor.nok.bme.hu, moson@math.bme.hu |
|||||||
Honlap |
http://www.bme.hu , http://tutor.nok.bme.hu |
|||||||
Ezt a táblázatot csak
abban az esetben töltsék ki, ha a pályázó intézmény nem azonos a koordináló
intézménnyel!
Az intézmény neve magyarul (Tüntesse
fel az intézmény teljes nevét, valamint rövidített elnevezését, ha van ilyen) |
|
Az intézmény neve angolul, németül vagy franciául |
|
Az intézmény típusa2 |
|
Az intézmény székhelye
Utca |
|
Házszám |
|
||||
Irányítószám |
|
Város |
|
Ország |
|
||
A kapcsolattartó személy
adatai
Név |
|
|||||||
Beosztás |
|
|||||||
Utca |
|
Házszám |
|
|||||
Irányítószám |
|
Város |
|
Ország |
|
|||
Telefon |
++ / |
Fax |
++ / |
|||||
E-mail |
|
|||||||
Honlap |
http:// |
|||||||
A kedvezményezettek típusa (csak
egyet jelöljenek meg) |
1. Külföldi gyakorlatok |
Szakmai
alapképzésben résztvevő fiatalok □ Felsőoktatásban tanuló
diákok X Fiatal
dolgozók – friss diplomások □ |
Szakmai alapképzésben
résztvevő fiatalok esetén, kérjük, adja meg a leendő projektben érintett
szakmák OKJ számát! |
·
·
·
·
|
2. Csereprogram |
Humánerőforrás
vezetők, szakképzési vezetők és munkatársak, oktatók, foglalkoztatási
tanácsadók □ Szaknyelvet oktatók, szaknyelvi tanácsadók □ |
A projekt címe (max.
100 karakter, szóközökkel együtt) |
Mérnök hallgatók
szakmai gyakorlata |
A projekt címe angolul, franciául vagy németül |
Practical Placements of Undergraduate Engineering
Students of |
A projekt rövid címe (max.
25 karakter) |
BMEMOB04 |
A pályázat mely cél(oka)t kívánja megvalósítani? |
a “szakmai
készségek és szakmai tudás fejlesztése, …” X b “szakmai továbbképzés minőségének
fejlesztése és az élethosszig tartó képzés jegyében mind szélesebb társadalmi
rétegek bevonása….” □ c “szakmai
képzéssel kapcsolatos újítások támogatása, különösen a versenyképesség
fejlesztése….” □ |
A
projekt időtartama |
A projekt kezdete :2004/06/01 (éé/hh/nn) |
A projekt vége :2006/05/31 (éé/hh/nn) |
Írjon rövid (max. 1 oldal, 30 sor terjedelmű)
projektösszefoglalót, melyben jellemezze a projektben szereplő partnereket,
ismertesse a projekt céljait a partnerek/pályázó intézmény/kedvezményezettek
szemszögéből, írjon a pályázat hátteréről, arról, hogy milyen szükségleteket
elégít ki a projekt, illetve a projekt megvalósításának lépéseiről. Kérjük, hogy abban az
esetben, ha a pályázatot nem az EU valamely hivatalos nyelvén adja be, az
összefoglalást angolul, franciául vagy németül is készítse el. |
- |
A magyar
mérnökképzést többen (hallgatók, gazdaság, kormányzat, stb.) rendszeresen
bírálják a képzés túlságosan elméleti jellege, a végzősök szakmai, nemzetközi tapasztalatai hiánya
miatt. A projekt e probléma megoldásához kíván hozzájárulni, elősegítve
hallgatóink jobb elhelyezkedési lehetőségét, országunk versenyképessége
növekedését. A közvetlen cél a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a Budapesti Műszaki Főiskola (BMF) 25 magasabb évfolyamú (kb. 210, illetve 150 kreditpontot megszerzett) hallgatója átlagban 20 hét hosszúságú külföldi szakmai gyakorlatának megszervezése, társfinanszírozása. A projektidőszak
alatt a BME és a BMF várhatóan a Bolognai
Deklaráció szellemében áttér a kétciklusú
(B.Sc, M. Sc - mérnöki alap, mester diploma) oktatásra. A projekt lehetőséget
adna a 2 jelentős mérnökképző intézmény tevékenysége fejlesztésére, összehangolására a szakmai gyakorlatok terén a
külföldi tapasztalatok figyelembe vételével. E pályázat elkészítői, tervezett
végrehajtói 1999 óta több mobilitási projektet szerveztek a Leonardo da Vinci
program keretében, részt vettek egy 2002-ben projektmenedzsment és
fenntarthatóság kategóriában "Mobilitási
Nívódíj"-ban részesült projekt végrehajtásában. A szervezésnél (pl. kiválasztás,
felkészítés, minőségbiztosítás) építünk a korábbi Leonardo projektek
tapasztalatára. A hely rövidsége miatt itt csak néhány alapvető elemre térünk
ki: A vállalti
fogadókészséget több csatornán keresztül biztosítjuk (a partnerek nagy
száma miatt csak egy-egy reprezentáns szerepel a konzorciumban
szándéklevelével). Ezek a Leo-Net
26 ország több mint száz intézményét tömörítő hálózat (www.leo-net.org), a partneregyetemek (TU Berlin, CNAM
stb.) hasonló szervezeti egységei, közvetlen vállalati kapcsolatok ( az EU országok gyakorlatát követve
törekedünk oktatóink, hallgatóink aktivitása növelésére, ez a legjobb
garancia a későbbi sikeres végrehajtáshoz). A hallgatók külföldi tartózkodása alatt
kiemeljük a gyakorlatok folyamatos
nyomon követését (kettős irányítás). Az elismerésnél a
"klasszikus" módszerek (pl. diploma-tervezés /30 kreditpont/,
praktikum szemeszter, index bejegyzés, vállalati ajánló levél) mellett
tervezzük az EUROPASS bizonyítvány bevezetését. A menedzsment, tájékoztatás,
kommunikáció terén párhuzamosan alkalmazzuk a hagyományos (plakát, faliújság,
újságcikk, telefon), és a modern technikákat (email, honlap -
www.tudig.bme.hu ). A Leonardo program népszerűsítését, a disszeminációt mindig fontosnak
tartottuk (pl. 2003-ban cikkek, előadások az ICEE, EAIE nemzetközi
konferenciákon, műsor az MTV-ben). |
|
- |
Összefoglalás angolul, franciául vagy németül SUMMARY Hungarian
engineer training is often criticised (by students, economy, and government…)
for its theoretical nature and the lack
of professional and international experience of the newly graduated
engineers. This project proposal intends to resolve this situation in part,
improving the job-market value of the graduating students and consequently
the competitiveness of the Hungarian economy. The
direct goal is to organise and co-finance foreign practical training for 25 higher year students of the
Budapest University of Technology and Economics (BUTE) and the Budapest
Polytechnic (BPT) for an average of 20 weeks in length each. It is
expected that during the proposed project period both The
makers of this application have carried out several Leonardo mobility
projects since 1999 and among others they took part in the implementation of
a project which was awarded (Mobilitási
Nívódíj) in the category of project-management and sustainability in
2002. We will
build on the experiences of the previous Leonardo projects for example in
choosing the participants, in the pre-training preparation and the quality
management etc. Due to the lack of space we only mention some basic
principles here: We will
use several channels to find hosting
companies ( because of the great number of partners there are only some
representative companies listed in the application with their letter of
intents). These channels are: the
Leo-Net network, which gathers more than one hundred institutions from 26
countries (www.leo-net.org), the similar organisations of our partner universities (TU Berlin,
CNAM, etc.) and directly the existing university-company
partnerships (based on the practice of the EU countries we encourage the
activity of our teachers and the students, which guaranties the successful
implementation). During
the foreign placements of our students we emphasise the importance of continuous monitoring of the
practical training (double guidance). In the acceptance besides the
„classical” methods (E.g. diploma–thesis work for 30 credits, practical
training semester, record in the transcript, letter of recommendation from
the company) we plan to introduce the EUROPASS certificate. In the management
and the information and communication channels we use the traditional
(posters, bulletin boards, newspaper articles, telephone) and the modern
methods ( email, web-page: www.tudig.bme.hu
, mailing lists) simultaneously. We’ve
always been aware of the significance of the popularisation and dissemination
of the Leonardo programme (E.g. in 2003 articles and presentations at the
ICEE and EAIE international conferences on education, programme on the
Hungarian television, MTV). |
|
Hivatalos aláírás (a
pályázó intézmény részéről) &
Név |
Dr. DETREKŐI ÁKOS |
Beosztás |
REKTOR |
A mai napon az intézményre vonatkozóan felelősségem
teljes tudatában kijelentem, hogy:
-
nem áll csődeljárás, felszámolási vagy végelszámolási
eljárás alatt, nem kötött egyezséget hitelezőivel, tevékenységeit nem
függesztette fel, nem folyik ellene ilyen jellegű eljárás, és nincsen a nemzeti
jogszabályok és rendelkezések által előírt eljárásból eredő, hasonló
helyzetben;
-
nem ítélték el jogerősen olyan okokból, amelyek alapján
megkérdőjelezhető szakmai megbízhatósága;
-
nem ítélték el jogerősen szakmai vétséggel összefüggő
szabálysértés miatt;
-
országa törvényeinek megfelelően eleget tett és tesz
társadalombiztosítási járulék- és adófizetési kötelezettségének;
-
nem ítélték el jogerősen csalásért, vesztegetésért,
bűnszövetkezetben való részvételért vagy bármilyen törvényellenes
tevékenységért, amely az Európai Unió pénzügyi érdekeire nézve hátrányos;
-
nem állapították meg róla, hogy súlyos szerződésszegést
követett el a közösségi[2]
költségvetésből finanszírozott közbeszerzési eljárással vagy egyéb támogatási
eljárással összefüggésben;
-
tudomásom szerint nem áll fenn
összeférhetetlenség (családi, személyes, politikai, nemzeti, gazdasági vagy
bármilyen érdekérintettség) egy olyan intézménnyel vagy személlyel
kapcsolatosan, ami/aki közvetlen illetve közvetett módon érintett a pályázat
bírálatában vagy a szerződéskötésben;
-
nem tájékoztatja hamisan az Európai Bizottságot a
bírálati szakasz ideje alatt, és nem mulasztotja el az igényelt információk átadását.
Továbbá, a mai napon kijelentem, hogy az intézmény
rendelkezik a pályázat sikeres megvalósításához:
-
jogképességgel
-
szilárd és elegendő anyagi forrásokkal
-
a megkövetelt kompetenciákkal és szakmai
képesítésekkel
Tudomásul veszem, hogy
hamis nyilatkozat esetén adminisztratív és anyagi szankció hajtható végre
ellenem vagy az intézményem ellen.
Igazolom,
hogy a pályázati űrlapon feltüntetett adatok megfelelnek a valóságnak.
Dátum Budapest,
2004. február 4. Hivatalos aláírás: DR.
DETREKŐI ÁKOS Az intézmény
bélyegzője
2
A
pályázat indoklása
|
2.1
Igényfelmérés &
|
|
·
Milyen európai, nemzeti, regionális,
és/vagy szektoriális szintű igények kielégítésére irányul a projekt? |
|
- |
A pályázat elsősorban a hazai mérnökképzés szakmai gyakorlat és
nemzetközi elemeinek növelése igény kielégítéséhez járul hozzá. Ez teljes
mértékben megfelel a kedvezményezettek
- végzős egyetemi, főiskolai hallgatók- elvárásainak. Idézet a BME
Diákközpont által 2003-ban végzett kérdőíves felmérés alapján készült 52
oldalas tanulmányból (20. oldal): "…itt
ugyanis a képzés gyengeségeire kérdeztünk rá. A vezető gyengeség továbbra is
a szakmai gyakorlatok hiánya az oktatás egészén belül…". A legtöbb
karon a képzés hiányosságai között a második helyet a nem elégséges
nyelvtanulási lehetőség foglalja el. Hasonlóan nyilatkoznak a vállalatok is
(pl. képviselőik révén a BME Társadalmi Szenátusában). A projekt partnerintézményei érdekeltek a szakmai gyakorlatok sikeres
lebonyolításában. Ezek ugyanis részben e célra létrehozott szervezetek (pl. a
LEO-NET hálózatot vezető DANUBE), részben olyan felsőoktatási intézmények (TU
Berlin, CNAM, INSA de Rennes) melyek a kölcsönösség
alapján maguk vállalkoztak a közös tevékenységre. A fent idézett felmérés azt is bizonyítja,
hogy a munkaerő felvételnél a vállalatok
egyértelműen előnyben részesítik a
szakmai (különösen külföldi) tapasztalatokkal rendelkezőket. Megjegyzendő
azonban, hogy a szakmai gyakorlatra történő vállalati fogadókészség több
tényező, elsősorban a piaci helyzet, függvénye. Végezetül megemlítendő, hogy az egységesedő Európa alapvető érdeke a világméretű versenyben a több kultúrában
járatos, magasan képzett szakemberek számának növelése. |
|
|
·
Mutassa be a kedvezményezettek
csoportját (típus, foglalkozási/képzési terület, a képzés vagy foglalkoztatás
szintje, esetleges fogyatékosságok...) és speciális igényeiket!. |
|
- |
A kedvezményezettek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a Budapesti Műszaki Főiskola magasabb évfolyamú (kb. 210, illetve 150 kreditpontot megszerzett, döntő többségükben mérnöki tanulmányokat folytató) hallgatói. |
|
2.2
A projekt céljai &
|
||
·
Mutassa be a projekt céljait a fentebb
vázolt igényeknek, illetve a saját intézménye és a partnerintézmény(ek)
stratégiai céljainak tükrében! |
||
- |
A projekt közvetlen célja 25 BME / BMF
hallgató szakmai készsége, szaktudása,
munkakultúrája, nyelvtudása stb.
fejlesztése külföldi szakmai
gyakorlat által. Ezen túl a BME stratégiai tervében
szerepel a szakmai gyakorlatok (ezen belül a külföldiek) számának növelése,
rendszerének kialakítása. A kérdésnek külön jelentőséget ad a kétciklusú mérnökképzésre való áttérés, mely vélhetőleg a két nagy budapesti
mérnökképző intézmény kapcsolataira is jelentős hatással lesz. A Leonardo program (benne ez a projekt)
segíthet a szervezeti keretek,
partnerkapcsolatok, lebonyolítás, értékelés módszereinek
továbbfejlesztésében. E célból hozta létre a BME 2002-ben a Leonardo intézményi koordinátor
funkciót (e projekt koordinátora tölti be). Reményeink szerint a projekt multiplikáló hatására az érintett kb.
10000 magasabb évfolyamú hallgatóból mind többen (természetesen nem csak a
Leonardo program keretében) vehetnek részt külföldi szakmai gyakorlatokon. Az oktatási intézmény
külföldi partnereket hasonló statégiai célok vezérlik, mint a BME-t. Megemlítendő, hogy Magyarország a projekt végrehajtása idején már EU tagsága miatt várhatóan megnövekszik az EU tagországok vállalatai érdeklődése a magyar diákok iránt, továbba az EU tagállamokban tanulók érdeklődése a magyarországi szakmai gyakorlatokban. |
|
|
||
·
Mutassa be, hogy a nemzetközi mobilitás
hogyan illeszkedik a kedvezményezettek igényeihez, és milyen hozzáadott
értékkel bír oktatásuk és képzésük szempontjából! |
||
- |
A magasabb évfolyamú
"mérnök" szakmai gyakorlatokat az elméleti tanulmányokat kiegészítő
szakmai tapasztalatok megszerzése,
a munka világának megismerése (pl.
csoportmunka) indokolja. A nemzetközi mobilitás amellett, hogy mindezeket elősegíti, kiegészül az európai kultúra (ezen belül munkahelyi) megismerésével, az idegen nyelvi ismeretek (benne általános, szaknyelv) megszerzésével, a kommunikációs készségek növelésével |
|
|
||
·
Hogyan illeszkedik a projekt céljaihoz a
külföldi gyakorlat/csereprogram időtartama és a választott fogadó ország? |
||
- |
A "mérnöki"
gyakorlatok esetén a vállalatok
egyértelműen a hosszabb időtartamút
igénylik (hiszen elvárják, hogy a hallgató ténylegesen hasznos munkát
végezzen, általában megoldjon egy konkrét feladatot). A választott 5 hónap figyelembe a veszi az egyetemi képzés ritmusát is. A
külföldi szakmai gyakorlat 1 szemeszter (a BME esetében tipikusan a tavaszi,
a BMF hallgatóinál az őszi) alatt valósul meg. A cél
országok választásánál 2 szempont volt irányadó: (i) A francia és német nyelvterületű
országokkal (itt Ausztria, Franciaország, Németország) hagyományosan szoros a kapcsolat, már korábbi projektekben is
sikeresen együttműködtünk. Ezen országok hazánk legjelentősebb gazdasági partnerei. (ii) Emellett a programnak
szeretnénk európai dimenziót adni, lehetőséget adni hallgatóinknak más EU
tagállam választására. Erre utal a Leo-Net szervezet, illetve a holland
vállalat konzorciumi tagsága is. |
|
|
||
·
Jelölje meg, hogy a projekt a
2003/2004-es pályázati felhívás mely prioritásához kapcsolódik, és mutassa
be, hogy a tervezett tevékenységek hogyan kapcsolódnak a választott prioritáshoz!
|
||
§
1. A
tanulás elismerése §
2. A tanulás és a tanítás új formái,
valamint az alapkészségek a szakképzésben §
3. Orientáció és tanácsadás |
X □ □ |
|
- |
A mérnökképzésben
hazánkban mindinkább megfogalmazódik a gyakorlati,
kommunikációs, idegen nyelvek, menedzsment ismeretek növelésének igénye.
A BME, BMF képzései már évek óta ténylegesen nagyobb figyelmet fordítanak e
témákra. Az e célok eléréséhez vezető tevékenységek elismerése egyes
esetekben (ilyen a szakmai gyakorlat
is) még nem állandósult, most folyik ennek a "számszerűsítése". Ez
történhet a szakmai tevékenységek kredit
pontokkal való elismerése révén
(pl. diplomatervezés, szendvicsképzés), praktikum
szemeszter, kooperatív képzés beiktatásával, külön (de egységes rendszer alapján) bizonyítványok, tanúsítványok segítségével. Jelen Leonardo
projekt is hozzájárulhat a gyakorlati ismeretek elismerése általánosabbá
válásához, a két budapesti műszaki felsőoktatási intézmény
tapasztalatcseréjéhez. Ez különösen fontos most, a kétciklusú képzésekre
történő áttérés idején. Ide tartozik az EUROPASS
tervezett bevezetése is. A fentebb leírtak összhangban vannak az
1/a, illetve 1/b magyar nemzeti prioritásokkal. Megjegyzendő, hogy a
projekt kapcsolódik a "2. A
tanulás és a tanítás új formái…" prioritáshoz is az idegen nyelvű,
illetve a szendvics képzések esetében. |
|
|
||
·
Ha intézményüknek már korábban is volt
hasonló Leonardo projektje, milyen új/innovatív elemeket tartalmaz a
jelenlegi pályázat a korábbi projekthez képest? |
||
- |
A BME eddig 8 sikeres
Leonardo mobilitási pályázatot nyújtott be, ebből 3-ban konzorciumi tagként
szerepelt a BMF. A három korábbi
projekt (HU/00/PL/205, HU/01/PL/217, HU02/PL/201) végzős informatikus
hallgatók szakmai gyakorlatára irányult, lebonyolítása egy német partnerre
épült. Ezekhez képest kiszélesedik
mind a szakterület, több
csatornássá válik a gazdasági igények
felderítése (LEO-NET szervezet, külföldi partner egyetemek, közvetlen
oktatói, hallgatói, vállalati kapcsolatok). Új módszerek (pl. EUROPASS) kerülnek bevezetésre a
gyakorlatok elismerése terén. |
|
|
|
|
3
Partnerek
&
|
Egy
partnerintézmény csak egyszer szerepeljen az alábbi táblázatokban; a jelen
projektben betöltött fő tevékenysége/szerepe alapján.
Mellékelje az
összes – de legalább a minimális partnerszámnak megfelelő számú - együttműködő
partner szándéknyilatkozatát!
A táblázat A1-es sorában szerepeljen a pályázó intézmény, ha van
koordináló intézmény, azt az A2-es sorban tüntesse fel.
N° |
Országkód[3] |
Az intézmény neve magyarul |
Típuskód [4] |
Utca, házszám Irányítószám/város |
Telefon Fax E-mail |
A kiutazó kedvezményezettek száma |
A1 |
HU |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem |
U |
Bertalan Lajos utca 2. H-1111, Budapest |
+3614632690, +36309329626 +3614631291, moson@tutor.nok.bme.hu |
20 |
A2 |
HU |
Budapesti Műszaki Főiskola |
U |
Tavaszmező utca 17. H-1084, Budapest |
+3612102651 dudas.maria@kvk.bmf.hu |
5 |
A2 |
|
|
|
|
|
|
A3 |
|
|
|
|
|
|
A4 |
|
|
|
|
|
|
A5 |
|
|
|
|
|
|
A6 |
|
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen |
25 |
Ebben
a táblázatban csak azok a fogadóintézmények szerepeljenek, amelyek ténylegesen
fogadják a kedvezményezetteket, a közvetítő intézmény(eke)t a 3.3-as
táblázatban tüntesse fel.
N° |
Országkód[5] |
Az intézmény neve nemzeti nyelven |
Típuskód [6] |
Utca, házszám Irányítószám/város |
Telefon Fax E-mail |
A fogadó intézménybe érkező kedvezményezettek száma |
B1 |
D |
Opsira Gmbh |
PME |
Leibnizstr. 20. D-88250, Weingarten |
+49751561890, +49751561899 klug@opsira.de |
|
B2 |
F |
SCREG SUD EST |
GE |
Marcel Sembat, 48 F-69633 Venissieux |
+33472783737, +33472783700 faroult@siegese.screg.fr |
|
B3 |
NL |
Royal Nedalco B.V. |
GE |
Bergen op Zoom 4500AA, The Netherlands |
+31164213400, +31164213401 |
|
B4 |
|
|
|
|
|
|
B5 |
|
|
|
|
|
|
B6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen |
|
1. Megjegyzés. A fogadó intézménybe érkezők PONTOS SZÁMA
NEM KERÜL KÖZVETLENÜL MEGNEVEZÉSRE. Az eddigi tapasztalataink azt mutatták
(melyek részletes kifejtésére itt most nem térünk ki), hogy több mint egy évvel egy szakmai gyakorlat tényleges
megkezdése előtt nem lehet megbízhatóan előre jelezni se az érintett
hallgatókat (különösen, ha ezek magasabb évfolyamú hallgatók, diplomatervezők),
se a fogadó vállalatokat. Amikor erre kísérletet tettünk (pl. a MOBI2000 -
HU/99/2/07/109/PL/II.1:2.a/FPI projektben), akkor az esetek kb. felében
konzorciumi tag módosítási kérelmet kellett benyújtanunk. Ezért döntött a
konzorcium most úgy, hogy csak néhány reprezentatív vállalatot, illetve a fő
közvetítő partnereket nevezi meg. Hangsúlyozzuk, hogy a megfelelő hallgatók és
vállalatok felkutatása a 10 éves tapasztalat birtokában nem jelent problémát.
2. Megjegyzés. Az előző részben azt nem állítottuk, hogy
a fogadó intézmények megnevezése soha nem lehetséges. A homogénebb hallgatói
körű, a közelebbi jövőben megvalósuló szakmai gyakorlatoknál például a BME
Francia Tagozata is így jár el (ls. HU/01/PL/202, HU/02/PL/201, HU/03/PL/204).
Megjegyzés:
Ebben a táblázatban sem küldő, sem fogadó intézmények ne szerepeljenek.
N° |
Országkód[7] |
Az intézmény neve nemzeti nyelven |
Típuskód[8] |
Utca/ házszsám Irányítószám/ város |
Telefon Fax E-mail |
C1 |
AT |
DANUBE Europaische Bildung, Forschung und
Technologie |
CR |
Zieglergasse 28, A - 1070, Wien |
+43 1 524 06 06 22 +43 1 524 06 06 99 igruber @danube.or.at |
C2 |
DE |
Technische Universitat Berlin Career Center |
U |
Steinplatz 1, D-10623, Berlin |
+493031421456, +493031424087 leonardo@tu-berlin.de |
C3 |
FR |
CNAM (Conservatoire National des Arts et Métiers) |
U |
292 rue Saint Martin 75141 Paris |
+33 1 40 27 27 51 +33 1 40 27 20 70 christophe.proudhom@cnam.fr |
C4 |
FR |
INSA de Rennes (Institut National des Sciences
Appliques de Rennes) |
U |
20 avenue des Buttes Coesmes -CS 14315 35043 Rennes (Cedex) |
+33-299286543 +33-299486400 jean-claude rival@insa-rennes.fr |
C5 |
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
3.4
A partnerintézmények részletes
bemutatása&
|
Kérjük, hogy a 3.1-es
és 3.3-as táblázat szerinti sorrendben és számozással mutassa be a
partnerintézményeket! |
|
|
|
|
|
A1 |
Pályázó intézmény:
mutassa be intézményét és a projektben betöltött szerepét! - Az 1782-ben alapított Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem (www.bme.hu)
nemzetközileg elismert kutató, oktató egyetem. 8 Karán (építész, építő,
gazdaság és társadalomtudományi, gépész, közlekedés, természettudományi,
vegyész, villamos és informatikai) kb. 16.000 magyar és külföldi hallgató
folytat több szinten (akkreditált felsőfokú szakképzés, főiskola, egyetem,
Ph. D., mérnöktovábbképzés, távoktatás stb.) tanulmányokat. A BME 5 nyelven
oktat (magyar, angol, francia, német, orosz). A pályázó hazánk legnagyobb okleveles
mérnökképző intézménye. A mérnöki szakok képzési követelményei tartalmaznak
egy szakmai gyakorlatot. E projekt ezen gyakorlatok külföldi megszervezését
tűzte ki célul. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem hagyományosan nagyszámú hallgatót küld ki külföldi szakmai
gyakorlatra. Ezen gyakorlatok szervezésében fontos szerepet töltenek be a
több mint 10 éve létrehozott francia, német tagozatok. A Francia tagozat
például 1992 óta kb. 300 ilyen gyakorlatot szervezett magyar hallgatóknak
(ebből 64 a Leonardo program keretében), és kb. ugyanennyi frankofon külföldi
hallgató magyar vállalatoknál végzett munkájában közreműködött. Az egyetem 2002-ben kinevezett egy
Leonardo intézményi koordinátort, a program különböző pályázati formái hatékonyabb,
egységes egyetemi kezelésére. A BME részt vesz a szakmai gyakorlatok
szervezése minden főbb elemében (a hallgatók kiválasztása, felkészítése,
tutorálása, mentorálása, a gyakorlat értékelése stb.). A BME végzi a projekt szakmai és pénzügyi
koordinálását. A projekt minőségbiztosítása, az eredmények terjesztése
elsősorban a BME feladata. |
|
|
|
|
|
Minden
partner esetében (ha van, a koordinátor intézménynél is) mutassa be azok
tevékenységi körét, a nemzetközi mobilitási együttműködések terén szerzett
tapasztalataikat és az együttműködésben betöltött szerepüket és feladataikat!
Indokolja meg, hogy miért ezek a partnerek vesznek részt az együttműködésben! Egy partnerintézményt maximum 15
sorban mutasson be! |
|
A2 |
- A három nagy hagyományú oktatási
intézményből 2000-ben létrejött Budapesti
Műszaki Főiskola (www.bmf.hu) öt karán, budapesti,
székesfehérvári telephelyén kb. 8000 hallgató folytat gépész, villamos,
könnyűipari mérnöki, gazdasági, informatikus tanulmányokat. A Főiskola az oktatás tartalmának
kialakításában egyensúlyra törekszik az időtálló alapismeretek és a
gyakorlati életre való közvetlen felkészülést segítő ismeretek között,
hangsúlyt helyez a hallgatók idegen nyelvi képzésére. A BMF részt vesz a szakmai gyakorlatok szervezése
minden főbb elemében (a hallgatók kiválasztása, felkészítése, tutorálása,
mentorálása, a gyakorlat értékelése stb.). |
|
|
|
Kérjük, hogy a 3.2-es
és 3.3-as táblázat szerinti sorrendben és számozással mutassa be a
partnerintézményeket |
|
|
|
|
|
|
Minden
partner esetében mutassa be azok tevékenységi körét, a nemzetközi mobilitási
együttműködések terén szerzett tapasztalataikat és az együttműködésben
betöltött szerepüket és feladataikat! Indokolja meg, hogy miért ezek a
partnerek vesznek részt az együttműködésben! Egy partnerintézményt maximum 15
sorban mutasson be! |
|
B1 |
-
Az opsira GmbH (www.opsira.com)
optikai érzékelőkkel, mérésekkel, szimulációval stb. foglalkozó német
vállalat. Több korábbi Leonardo projekt keretében
fogadott informatikus kedvezményezetteket szakmai gyakorlatra,
diplomatervezésre, melyek minden érdekelt kölcsönös megelégedésével
végződtek. A projektben fogadóintézményként, illetve
a németországi szakmai gyakorlatok terén tanácsadóként vesznek részt. |
|
|
|
|
B2 |
-A SCREG
Sud Est
(www.screg-se.com) francia építőipari (út, autópálya építés
stb.) nagyvállalat (a COLAS csoporthoz tartozó SCREG része). Több
korábbi Leonardo projekt keretében fogadott építőmérnök hallgatókat nyári
szakmai gyakorlatra. A
projektben most magasabb évfolyamú, végzős hallgatók fogadóintézményeként
vesz részt. |
|
|
|
|
B3 |
-A Royal Nedalco B.V. (www.nedalco.com)
a holland Cosun és CSM cukor termelők közös vállalkozása Európa legnagyobb
mezőgazdasági eredetű etilalkohol gyártója. Telephelyei több EU országban
(BE, DE, IT, NL) vannak. A BME Vegyészmérnöki Karával hosszabb
időre visszanyúló szakmai kapcsolatai vannak. A Leonardo program keretében most fogadnak
először magyar hallgatókat. Részvételük a magyar partner személyén
keresztül kapcsolódik a FACE Leonardo hálózati projekthez is (www.face.net.tc)
. |
|
|
|
|
C1 |
-A DANUBE
(www.danube.or.at
) Europaische Bildung, Forschung und Technologie az osztrák Leonardo Nemzeti
Iroda regionális partnere EU szakmai gyakorlatok szervezésében. Évente kb.
200 diák szakmai gyakorlatát szervezi. Alapító tagja a LEO-NET (Leonardo
Network for Academic Mobility) szervezetnek,
az ő munkatársaik végzik a szervezet adminisztratív feladatait. Nagy
tapasztalatokkal rendelkezik európai projektek megvalósításában (1997 óta
több mint 20, többségében Leonardo, projektnek voltak koordinátorai. A BME 2002-ben belépett a LEO-NET
hálózatba (melynek vezetője a DANUBE igazgatója). Azóta szoros kapcsolat
alakult ki részben a mobilitási projektek szervezése (a BME a LEO-NET
hallgatói nyilvántartási anyagait használja), részben a hallgatócsere (több
BME hallgató elhelyezésében közreműködtek) terén. A DANUBE a projektben való részvételét a
szándéklevél részletezi. Itt kiemeljük a vállalati fogadókészség
biztosítását, illetve nagy tapasztalataikra építve az egész folyamat magas
színvonalának garantálását. |
|
|
|
|
C2 |
- A TU
Berlin (www.tu-berlin.de
) Németország egyik legjelentősebb egyeteme. Profilja túlmutat a hagyományos
műszaki egyetemekén. 8 karán, hasonlóan a BME-hez, a mérnöki tanulmányok
mellett természettudományos, társadalomtudományi és gazdasági képzések is
folynak kb. 30.000 hallgató számára. A TU Berlin Karrier Központja és a BME
Leonardo munkatársai korábban is együtt működtek szakmai gyakorlatok
kölcsönös megszervezésében, színvonalas lebonyolításában. |
|
|
|
|
C3 |
-CNAM (Conservatoire National des Arts et
Métiers) (www.cnam.fr
) közvetlenül a Francia Forradalom után alakult nagyhírű francia képző,
továbbképző intézmény. A tanulók száma évente kb. 200.000, kb. 100
oktatóközpontjának hálózata Franciaország mellett Európa más országaira is
(köztük hazánkra) kiterjed. Különösen híres a munka világával tartott
kapcsolatairól. A BME 1995 óta működik aktívabban közre
vele, adaptálja a CNAM képzéseit (pl. alternáló, /szendvics/ képzés a mérnöki
alapképzésben, kompetencia kurzusok a mérnök továbbképzésben). Ezek a
tevékenységek különböző EU programok (TEMPUS, PHARE stb.) támogatását
élvezték. Eddig 4 Leonardo mobilitási projektben is konzorciumi tag volt,
nagy tapasztalatuk sokszor segített (pl. diplomamunkák copyright kérdései). |
|
|
|
|
C4 |
-INSA
de Rennes (www.insa-rennes.fr
, Institut National des Sciences Appliques de Rennes). Az INSA-k, öt francia
mérnökképző intézményt ("grandes écoles") tömörítő hálózatának
tagja (Lyon, Rennes, Rouen, Strasbourg, Toulouse). A BME 1992 induló francia nyelvű első
ciklusú képzése (első 4 szemeszter) fő partnere, a képzés elvégzését igazoló
DEUG bizonyítvány kiadója. Az ehhez a képzéshez tartozó, (a 2. szemesztert
követő) nyári szakmai gyakorlatok aktív részvevője (a "szokásos"
tevékenységek /monitoring, értékelés stb./ mellett, pl. ők kötötték a
biztosítást a részvevő immár több száz hallgatónak). Az INSA de Rennes e projektben a szakmai
gyakorlatokhoz a vállalati fogadókészség biztosításában közreműködik. |
|
|
|
A
fenti, 3.4. Partnerintézmények Részletes
Bemutatása, részben vázoltuk a konzorciumi tagok profilját, kiemeltük a
projekt szempontjából leglényegesebb tevékenységeiket. A partnerintézmények szerepének részletes ismertetése a
szándéklevelekben található meg.
4
A
külföldi gyakorlat/ csereprogram megvalósítása
|
·
Mutassa be a kedvezményezettek
kiválasztásának folyamatát és szempontjait! |
|
- |
A kiválasztás több csatornán keresztül, iterációs
folyamatban zajlik. A 2 fő módszer: 1. A BME/BMF hallgatók lehető legszélesebb köre tájékoztatása után az
érdeklődők kitöltenek egy pályázati dossziét, az un. "student's
profile" (a LEO-NET hálózatnál használt fényképes adatlap, önéletrajz,
motivációs levél szakmai utalásokkal, indexmásolat, oktatói ajánlás). Ezt
juttatjuk el az oktatók, hallgatók, a konzorciumi tag, illetve a közvetítő
szervezeteken keresztül megtalált vállalatokhoz. A vállalat kiválasztja a
megfelelőnek tűnő hallgatót, egyes esetekben tesztelés (szakmai, személyiség,
személyes beszélgetés) útján. Egyes képzéseknél (pl. BME Francia Tagozat
- "n+i" kettős diploma program, lásd www.nplusi.tm.fr
) kísérleti jelleggel a kötelező szakmai gyakorlatot e program keretében
kívánjuk lebonyolítani. Ezek a hallgatók már kiválasztottak, készülnek rá. 2. Az érdeklődő vállalatok elküldik igényeiket
(időnként bemutató előadást is tartanak). Ezek kerülnek meghirdetésre a
hallgatóság körében. Innen az előző módszer (dosszié stb.). A fő szempont a szakmai megfelelés. |
|
|
·
Hogyan tájékoztatják a lehetséges
kedvezményezetteket, és milyen módszereket terveznek a kedvezményezettek
motiválására a külföldi gyakorlaton/ csereprogramon való részvételük
érdekében? |
|
- |
A kedvezményezettek körét leghatékonyabban
modern információs technológiai
csatornákon lehet elérni (hallgatói illetve tematikus levelezőlisták,
internetes fórumokon keresztül), de a hagyományos
eszközöket is igénybe vesszük (faliújság, egyetemi újság) és
támaszkodhatunk a korábbi Leonardo projektek népszerűségére is, a hallgatók
már egyre nagyobb számban ismerik a lehetőséget és terjesztik is azt. Motivációs eszközként tervezzük a korábban Leonardo szakmai gyakorlaton
résztvevők nyilvános beszámoló előadása szervezését, amely az érdeklődők
számára nem csak információt, hanem betekintést is nyújt egy külföldi
gyakorlat hétköznapjaiba és szakmai szerepébe. Egyébként különösebb
motiválásra nincs szükség, a jelenlegi lehetőségeinkhez képest mindig
jelentős a túljelentkezés. |
|
·
Hogyan és mikor készítik fel a
kedvezményezetteket a külföldi gyakorlatra/ csereprogramra: milyen
pedagógiai, kulturális és nyelvi felkészítésen fognak részt venni? |
|
- |
A nyelvi felkészítést igénylő hallgatók
számára az igények szerint angol, illetve német intenzív kurzust szervezünk.
A két oktatási intézmény hallgatói
közösen látogathatják azt, és elsősorban kommunikációs helyzetekre való
felkészítést és beilleszkedést segítő gyakorlatokat tartalmaz majd és nem a
szakmai kommunikációra helyezi a hangsúlyt. A pedagógiai és kulturális
felkészítés többnyire egyéni konzultációt jelent. Az érdeklődő illetve a
programba bekapcsolódó hallgatók tájékoztatása a Leonardo programot évek óta
bonyolító oktatók illetve egyéb munkatársak feladata. Az évek óta összegyűlt
tapasztalatok alapján a kiutazás szervezéséhez és a kinttartózkodást
megkönnyítendő különböző dokumentumok állnak a hallgatók rendelkezésére,
melyek a honlapon elérhetőek. |
|
·
Adja meg az egyes kiutazások[9]
tervezett munkaprogramját! |
|
- |
Azoknak
a kiutazó hallgatóknak a munkaprogramja, akik a diplomamunka készítésére
szánt szemeszterben mennek szakmai gyakorlatra, ideális esetben a
diplomamunka témája lehet, vagy segíti annak megvalósítását. Ez a cég
kiválasztásánál elsődleges szempont, de nem követelmény. A főiskolai
hallgatók a programban szereplő gyakorlati félévet töltenék külföldön
Leonardo támogatással. Ezek munkaporgramjának csatlakoznia kell a képzési
irányukhoz, ami a gyakorlat elfogadásának feltétele. Alapvetően
azonban a hallgatóknak kettős
feladatot kell ellátniuk. Részben egy a vállalattal előre egyeztetett feladatot megoldani, erről típusától függően
beszámolni az egyetemen illetve a főiskolán (szóbeli bemutatótól a
diplomamunkáig), másrészt pedig részt venni a vállalat mindennapi munkájában. |
|
|
·
Mutassa be azokat a lépéseket, melyek
során megvitatják és kialakítják a fogadó intézményekkel a külföldi
gyakorlat/csereprogram tartalmát! |
|
- |
Az
egyik lehetséges eset az, hogy a fogadókészségüket jelző cégek az ellátandó
feladat rövid leírását, illetve az ahhoz szükséges kompetenciákat eljuttatják
a menedzsmenthez. Ehhez keresnek az intézmények hallgatót, a jelentkezésekor
kitöltött hallgatói adatlapok (A Leo-Net által használt Student’s profile) alapján.A
menedzsment kezdeti kapcsolattartását a szakemberek (BME képzési felelősök
/pl. dékánhelyettes, kari felelős/ - vállalati üzemrész vezető/), majd a
tényleges mentorok konzultációja követi. A
másik lehetséges eset az, hogy a hallgató már egy fogadóvállalat ajánlatával
pályázik a Leonardo ösztöndíjra. Ebben az esetben pályázatában beszámol
arról, hogy milyen feladatot kell a cégnél elvégeznie és a támogatás
megítélésével a menedzsment elismeri (amennyiben ez kérdéses, akkor az adott
terület szakembereivet konzultálva) a gyakorlat szakmai hasznosságát. A
szerződéskötéskor a cégtól egy rövid, egy oldalas mellékletet kérünk,
amelyben a munkavégzés tartalmát illetve kereteit rögzítik. Ezzel a gyakorlat
körülményei minden szerződő fél számára világossá válnak, ami elsősorban a
hallgató érdekeit védi, de a kötelességeit is rögzíti. |
|
·
Tutorálás: Milyen módszerekkel és milyen
gyakorisággal fogják a gyakorlat/ csereprogram előrehaladását nyomon követni? |
|
- |
A hallgatók a kiutazás után kötelesek emailben beszámolni
a munka- és életkörülményekről. Amennyiben problémáik vannak, akkor a
menedzsment felveszi a kapcsolatot a vállalati kapcsolattartóval illetve az
egyetemi felelős segítségét kéri szakmai kérdés esetén. A gyakorlat
félidejében a hallgató köteles időközi beszámolót írni, melynek elkészítése a
következő havi ösztöndíj elutalásának feltétele. A gyakoribb kapcsolattartás
elsősorban emailben történik. Mivel a Leonardo iroda munkatársai személyesen
ismerik a kiutazókat bármilyen problémájuk van, a hallgatók velük veszik fel
a kapcsolatot. Szakmai segítségért közvetlenül egyetemi kapcsolattartójukhoz
fordulhatnak. A gyakorlat befejezése után természetesen részletes beszámolót
kell készíteni a hallgatóknak és lehetőség szerint nyilvános prezentáció
keretében a további érdeklődő hallgatók számára is be kell mutatniuk az
elvégzett munkát. |
|
|
·
Mentorálás: Milyen módon és ki fogja a
kedvezményezettek munkaprogramját és szakmai fejlődését nyomon követni? |
|
- |
A
BME egyes képzései szakmai felelősei /dékánhelyettes, kari felelős/
kijelölnek minden hallgatóhoz egy mentort. Hasonlóan a vállalat is
hozzárendel egy mentort a hallgatóhoz, akivel napi munkakapcsolatban áll.
Tapasztalataink szerint a vállalati mentor szerepe jelentősebb, ezért szorgalmazzuk, hogy az egyetemi és a vállalati
mentor vegye fel a kapcsolatot. Ideális esetben személyes találkozásra is sor
kerül. Ez azokban az esetekben reális, amikor a hallgató már meglévő
egyetem-vállalat kapcsolat eredményeképpen kerül a céghez. |
|
·
Milyen módon biztosítják a
képzés/gyakorlat elfogadtatását, érvényesítését? Ki fogja elismerni a
külföldi gyakorlat/csereprogram során megszerzett készségeket és
képességeket? Mennyiben számít hivatalosnak ez az elismerés? (Ha rendelkezésükre
áll, kérjük, csatolja az alkalmazni kívánt elismerő dokumentum tervezetét!) |
|
- |
Akadémiai elismerés. Minden szakmai
gyakorlat bevezetésre kerül a hallgató indexe
(leckekönyv) megfelelő rovatába. A külföldi
gyakorlatokat, nemzetközi keretek között folyó képzést (pl. itt a Francia
Tagozat) a diplomát kiegészítő tanúsítvány
is igazolja (a partnerintézmények INSA de Rennes, vagy CNAM) aláírásával. Kreditpontok. Diplomatervezés BME-n 30 kreditpont, gyakorlati
szemeszter a BMF-en 30 kreditpont. Vállalati elismerés. A projekt javasolja a
vállaltoknak, hogy a gyakorlat befejezése után adjanak részletes ajánlólevelet a hallgatónak. Európai elismerés. Partnereinkkel
történő konzultáció, tapasztalataik átvétele után szándékunkban áll az EUROPASS bevezetése. |
|
·
Mutassák be a projekt értékelésének
folyamatát és módszereit, illetve az értékelésért felelős személyeket! |
|
- |
.A projekt tevékenysége folyamatos értékeléséért a
koordinátor felelős. A minőségbiztosítás a nagy tapasztalatú külföldi
partnerekre hárul (CNAM - Christophe Proudhom, INSA de Rennes Jean-Claude
Rival, DANUBE-LEONET Iris Gruber). A pénzügyi szűkösség miatt konzorciumi ülést nem
tervezünk. A tagokkal a kommunikációt a hagyományos csatornákon folytatjuk (e-mail, telefon, levél). Amennyiben
ez szükséges telefon, video
konferenciát, vagy rendkívüli konzorciumi
ülést (Magyarországon vidéken költségkímélés miatt). Megjegyezzük, hogy a
korábbi projektjeinknél mindegyikre volt már példa. Aláhúzandó, hogy a projekt lefolyása naprakészen
megtekinthető mindig a honlapon |
|
4.7
A kiutazások becsült adatai
|
A külföldi gyakorlatokat/cseréket kiutazási csoportonként sorolja fel olyan módon, hogy az azonos
paraméterekkel rendelkező kiutazások egy sorba kerüljenek (azonos fogadóország,
azonos munkanyelv, azonos időtartam)!
Egy
sorba egy kiutazás (kiutazási csoport) kerüljön!
Kiutazás
sorszáma |
Küldő
ország[10] |
Fogadó
ország1 |
Munkanyelv(ek)[11] |
A külföldi gyakorlatok/ csereprogramok időkerete |
Kedvezmé-nyezettek
száma |
Azon
kedvezményezettek száma, akiknek a felkészítéséhez támogatást igényelnek |
Azon
fogyatékos kedvezményezettek száma, akik számára addicionális támogatást
igényelnek |
Azon
kísérő személyek száma, akik számára támogatást igényelnek |
||
Tervezett
időtartam[12]
(hetekben) |
A
külföldi gyakorlat/csere-program kezdete |
A
külföldi gyakorlat/csere-program vége |
||||||||
1 |
HU |
DE |
DE, EN |
20 |
2005. február |
2005. június |
7 |
7 |
|
|
2 |
HU |
FR |
EN, FR |
20 |
2005. február |
2005. június |
8 |
8 |
|
|
3 |
HU |
DE |
DE, EN |
20 |
2005. szeptember |
2006. január |
5 |
5 |
|
|
4 |
HU |
FR |
EN, FR |
20 |
2005. szeptember |
2006. január |
3 |
3 |
|
|
5 |
HU |
NL |
EN |
20 |
2004. szeptember |
2005. január |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen |
25 |
25 |
|
|
Megjegyzés. A projekt jellegéből adódóan (magasabb
évfolyamú hallgatók egyedi szakmai gyakorlata) jelenleg a fenti táblázat
pontosan nem tölthető ki.
A
tanmenet szokásos beosztása szerint az egyetemi hallgatók a tavaszi, a
főiskolai hallgatók az őszi szemeszterekben
vesznek részt gyakorlaton, diplomatervezésen.
Csatoljon újabb
lapot, ha szükséges!
5
Projektmenedzsment&
|
·
Részletezze a tervezett munka-és
időtervet! Vázolja a projekt menedzsmentjét, illetve a projekt szerződéses és pénzügyi vonatkozásait![13] |
|
- |
A projekt menedzsere Dr. Moson
Péter, a BME Francia Tagozat igazgatója, BME Leonardo intézményi
koordinátora, pénzügyi koordinátor
Varga Ildikó, asszisztens koordinátor Németh Bernadett (BME Leonardo Iroda)
lesz. A fenti projektmenedzsment által az utóbbi 7 évben eddig sikeresen
megvalósított pályázatok részletei megtalálhatóak a http://tutor.nok.bme.hu címen. A magyar
és a külföldi partnerek többségével már a jelen projektet megelőző időkből
együttműködési szerződése van az egyetemnek, a menedzserek személyesen
ismerik egymást, voltak közös munkáik. A
projekt egyetemi és főiskolai hallgatók több egymáshoz kapcsolódó, de részben
különböző csoportja szakmai gyakorlatát szervezi. Itt most (példaként) a BME
Francia Tagozat ez évben indult magasabb évfolyamú szakmai gyakorlatai
szervezését ismertetjük. Rövidítések:
BME Francia Tagozat = BME FT, BME Ipari Kapcsolatok Irodája = BME IKI, INSA
de Rennes = INSA, Pénzügyi menedzsment = PM. Időterv. /Zárójelben az adott tevékenységért felelősök,
főbb részvevők /. 2004. június. A hallgatók tájékoztatása (a jelentkezés
feltétele min. 210 kreditpont megléte, jó eredmények, francia nyelvtudás). /BME
FT, BME IKI/. 2004. szeptember. Előzetes szelekció, kb. 12-14 diákjelölt
kiválasztása /BME FT/. Hallgatói önéletrajzok, szakmai profilok
elkészítése /hallgatók, BME IKI/. 2004. október, november. A szakmai szempontoknak megfelelő francia
fogadó vállalatok megkeresése /INSA, CNAM, BME IKI/. Az ebből a
körből utazó kb. 6-8 hallgató végleges kiválasztása. 2004. december. Szakmai program véglegesítése /BME FT,
INSA, vállalatok /. A hallgatók franciaországi tartózkodása
feltételeinek megszervezése, pl. szállás /BME IKI, vállalatok /. 2005. január. Vállalati Leonardo szerződések megkötése /BME
IKI, vállalatok /. A biztosítás, utazás, folyamatos pénzügyi
kapcsolattartás feltételeinek megszervezése /PM/. Szakmai, nyelvi,
kulturális felkészítés /BME IKI, hallgatók, BME FT/. 2005. február. A szakmai gyakorlatok megkezdése /hallgatók
/. Értékelés /INSA/. 2005. február - június. A szakmai gyakorlatok szakmai, pénzügyi
nyomon követése /BME FT, PM, vállalatok, BME IKI, INSA, CNAM/. 2005. július. A szakmai gyakorlatokról készült
jelentések leadása /hallgatók, BME IKI/. 2005. ősz. Értékelés /minden
partner/. Megjegyzés. A projekt végrehajtására a
konzorcium 24 hónapot kért. Ennek oka: ha valami (pl. időbeli csúszás) miatt
a 2004/05 tanévben nem sikerülne megvalósítani az összes gyakorlatot, akkor
az egész folyamat 2005. őszén újra kezdődik. 2006. tavasz. Értékelés, terjesztés /BME, INSA, CNAM/. Egyebek: A projekt során előkészítő
látogatásokat nem tervezünk. A vállalatoknál dolgozó hallgatókat, lehetőség
szerint, a BME munkatársai (projekt menedzsment, vagy tutor / mentor) legalább
egy esetben felkeresik. Váratlan, sürgős esetekben az INSA de Rennes, CNAM
vagy a többi francia partnerintézmény szakemberei mennek a helyszínre. A többi csoport hallgató szervezése
hasonlóan történik. A teljes részletezéstől itt eltekintünk. |
|
6
Az
eredmények terjesztése &
|
·
Hogyan fogják megosztani és terjeszteni a
projekt eredményeit és a projekt során szerzett tapasztalatokat más
intézmények körében, szektoriális, és/ vagy regionális, nemzeti és nemzetközi
szinten? |
|
- |
A projekt(ek)re vonatkozó minden
fontosabb információ megtalálható - mindenki számára elérhető - a www.tudig.bme.hu honlapon (Leonardo / Szakmai gyakorlatok rész). Ezen projekt menedzsment 1999
óta foglalkozik Leonardo mobilitási projektekkel. Az eredmények,
tapasztalatok közkinccsé tétele azóta több
szinten folyik. Az alábbiakban röviden ismertetjük az eddig a terjesztés terén végzetteket
(elsősorban az elmúlt 2003. évben),
melyet folytatni kívánunk, és
lehetőségek szerint új elemekkel
bővítünk. Intézményi szint. A BME/BMF oktatói, hallgatói különböző fórumokon (plakát, ülés,
újságcikk, honlap, internetes újság stb.) megismerték a projekteket, rajta
keresztül a Leonardo programot. A BME 2002. tavaszán úgy határozott, hogy
hasonlóan a hallgatók akadémia cseréjéhez (EU Socrates / Erasmus program), a
szakmai gyakorlatok, nemzetközi szakképzési kérdések egységes egyetemi
kezelésére létrehozza a BME Leonardo
intézményi koordinátora funkciót. E feladatkör ellátására jelen projekt
koordinátorát kérte fel a tudományos és nemzetközi rektorhelyettes. 2003
januárjától a BME Központi Épület Aula 1. emeletén Leonardo Faliújság működik. A BMF kapcsolattartója hasonló
funkciót tölt be a főiskolán. Országos szint.
Munkatársaink (Dudás Mária - BMF, Varga Ildikó, Moson Péter - BME) több hazai konferencián, Leonardo ülésen
tartottak előadást. A Magyar Televízió
"Uni-Jó" címmel az ORTT támogatásával filmet (kb. 25 perc)
készíttetetett a Leonardo program bemutatására. A mobilitási programok szervezését a BME példáján szemléltették. .Nemzetközi szint. A koordinátor 1999 óta részt vesz, tart előadást, cikkeket publikál az ICEE (International Conference on
Engineering Education) konferenciákon
az ipar és a felsőoktatás kapcsolatainak erősítése témában. Részletek pl.
2003-ban: "P. Moson: Student
Exchange programs (academic, practical placements) in Europe.
International Conference on Engineering Education Proccedings /ICEE03
Valencia July 21-25, 2003/. CD ISBN: 84-600-9918-0. Honlap: www.ineer.org . Moson Péter a Magyar Leonardo Iroda
képviseletében előadást tartott az European Association for International
Education (EAIE) éves rendes közgyűlése "LEONARDO DA VINCI - cooperation with
Accession Countries" szekciójában
Bécsben 2003. szeptember 12-én. Ugyanezen konferencián részt vettek a BMF
képviselői is. A BME/BMF partnerként közreműködött /
közreműködik Leonardo kísérleti, hálózati projektek munkájában. Ezek honlapjai, kiadványai az eredmények
terjesztésének fontos eszközei. Így a MESIPA (Methodology for the Evaluation
of Students Practical Placements Abroad) projekt fő eredménye egy Útmutató
("Practical Guide") az esettanulmányai között tartalmazza a
mobilitási projekteket is (www.cefi.org ).
Vagy a FACE (www.face.net.tc
) hálózati projekt országonként és európai dimenzióban mutatja be a vegyipari
szakmai gyakorlatok minden főbb érintettjét (tanuló, munkaadó, oktató),
elősegítve a partnerek egymásra találását. Aláhúzzuk,
hogy a fenti tevékenységekhez hasonlókat szándékozunk jelen projekt
eredményei, tanulságai terjesztésénél is alkalmazni. |
|
|
7
A
projekt költségvetése &
|
|
||||||
Az összegeket euróban adja meg! |
Becsült költségek |
Becsült bevételek |
||||||
A Leonardo programtól igényelt támogatás |
Saját forrás (a partnerintézmények-kel
együtt) |
Egyéb Közösségi források [14] |
Egyéb |
|||||
Program-szervezés
és monitoring |
Programszervezés és monitoring |
10000 |
5000 |
5000 |
|
|
||
Kizárólag kis projektek esetében: az előkészítő
és monitoring látogatások utazási és megélhetési költségei[15] |
|
|
|
|
|
|||
Részösszeg |
10000 |
5000 |
5000 |
|
|
|||
Mobilitás[16] |
Utazás: a) kedvezményezettek |
10000 |
10000 |
|
|
|
||
b) kísérők |
|
|
|
|
|
|||
Biztosítás: a) kedvezményezettek |
3750 |
3750 |
|
|
|
|||
b) kísérők |
|
|
|
|
|
|||
Megélhetés: a) kedvezményezettek |
77250 |
52250 |
25000 |
|
|
|||
b) kísérők |
|
|
|
|
|
|||
Részösszeg |
91000 |
66000 |
25000 |
|
|
|||
Egyéb |
Pedagógiai, kulturális és nyelvi felkészítés[17] |
13750 |
6250 |
7500 |
|
|
||
Részösszeg |
13750 |
6250 |
7500 |
|
|
|||
|
Összesen |
114750 |
77250 |
37500 |
|
|
||
A
költségvetés indoklása
|
·
Kérjük, mutassák be költségtételenként,
hogy a becsült költségek kalkulálásakor milyen tevékenységeket és azokhoz
kapcsolódóan mekkora kiadásokat terveztek. |
|
- |
Programszervezés és monitoring. A pályázott tevékenység, ami gyakorlatilag
minden hallgatóval egyéni foglalkozást kíván, kb. 600 EURO / fő költséggel
jár (osztrák adat, ott ennyire ki is egészítik e tételt). Eddigi
tapasztalataink szerint (figyelembe véve a hazai viszonyokat is) jelöltük meg
a 400 EURO / fő összeget., melyet fele részben a Leonardo, illetve a
konzorcium fizet. Mobilitás. Utazás, biztosítás. 400+150 EURO / kedvezményezett. Reális
összeg figyelembe véve a cél országon belüli utazás költségeit is. Megélhetés. A Leonardo támogatás a kézikönyv szerint
került meghatározásra (13 hét * 115 + 7 hét * 85 = 2090 / fő). Vállalti hozzájárulásként
1000 EURO / fő reális összeg (ez lehet közvetlen bér, szállás, étkezési
hozzájárulás stb. Aláhúzandó, hogy ez átlagban értendő, szakmától, országtól
függő. Egyes szakmákban (pl. építészet) nem szokásos a hozzájárulás, más
területeken (pl. gépészet) általánosan elfogadott, szabályozott. Felkészítés. A 250 EURO / fő Leonardo támogatás a BME,
BMF egyéni pedagógiai, kulturális és nyelvi felkészítési költségeit fedezi. A
vállatoknál felmerülő költségek a saját részben szerepelnek. Megjegyzendő,
hogy az egyéb partner intézmények hasonló projektjei végrehajtását támogatják
a BME / BMF munkatársai. Ez a tétel nem jeleníthető meg a költségvetésben. |
|
EZEKET A TÁBLÁZATOKAT CSAK ABBAN AZ
ESETBEN KELL KITÖLTENI, HA JELEN PÁLYÁZAT SZEMPONTJÁBÓL RELEVÁNSNAK MINŐSÜLNEK
8
A PÁLYÁZATHOZ KAPCSOLÓDÓ EGYÉB
PROJEKTEK
|
8.1
Kölcsönösség
|
·
Mutassa be a jelen pályázathoz kapcsolódó,
más ország(ok)ban, idén benyújtott, kölcsönösségen alapuló Leonardo da Vinci
mobilitási pályázatokat!
Ország[18] |
Pályázó intézmény |
A pályázat címe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
·
Milyen hatással lenne a projektjük
megvalósítására, ha a partnerintézményük által benyújtott pályázatot nem
fogadnák el támogatásra? |
|
- |
|
|
8.2
Egymásra épülő pályázatok
(amelyek a jelen pályázati forduló alatt kerültek benyújtásra)
|
·
Mutassa be azokat az idén, más
pályázattípusban benyújtott Leonardo pályázatokat (pl. kísérleti vagy nyelvi és
kulturális készségek fejlesztése), amelyek a jelen pályázatra épülnek!
Pályázattípus |
A pályázat benyújtásának helye (ország) 1 |
Pályázó intézmény |
A pályázat címe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.3
A pályázathoz kapcsolódó egyéb
projektek
|
·
Kérjük, az alábbi táblázatban jelezze, ha
saját intézményük vagy a partnerintézmény(ek) az elmúlt öt év folyamán
részesült Közösségi támogatásban a jelen pályázathoz közvetlenül kapcsolódó
projekt révén!
Év |
Program neve |
Pályázó intézmény |
Azonosítószám |
A projekt címe |
A pályáztató szervezet neve és a pályázat
benyújtásának országa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mellékletek
1. számú melléklet Szándéknyilatkozatok |
A pályázat elfogadásához legalább egy
külföldi partnerintézmény szándéknyilatkozatát csatolni kell. Mindazonáltal a
projekt minősítését erősíti, ha az összes résztvevő partner
szándéknyilatkozatát csatolják.
·
A partnerintézmények szándéknyilatkozatát az
intézmények hivatalos (fejléces) papírján kell benyújtani.
A szándéknyilatkozatokat kézzel írott
formában nem fogadjuk el.
A
szándéknyilatkozat a következőket tartalmazza:
·
a Leonardo programra
való hivatkozás;
·
a partnerek szerepének
rövid leírása
Ezen
kívül tartalmaznia kell még:
·
a dátumot,
2. számú melléklet Ellenőrzési
lista (mit ellenőrizzen a pályázat beadásakor) |
Győződjenek meg róla,
hogy a pályázatuk megfelel-e az alábbi formai követelményeknek! Csak a formai szempontból megfelelő pályázatok kerülhetnek
tartalmi értékelésre! ·
A pályázati felhívásban megadott pályázat
beadási határidőt betartották; ·
A partnerek száma megfelel a pályázati
kiírás követelményeinek: legalább két ország intézményei vesznek részt az
együttműködésben, közülük legalább egy intézmény az Európai Unió valamely
tagállamából származik (a 2004-es pályázati fordulótól Magyarország is
európai országnak számít). |
|
·
Ellenőrizzék, hogy az adminisztratív
szabályokat betartották-e: |
|
|
§
A programban csak
intézmények pályázhatnak, §
A pályázatot magyar
nyelven, illetve az Európai Unió egyik hivatalos nyelvén nyújtották be. §
A pályázati űrlap a
megfelelő helyen tartalmazza a pályázó intézmény hivatalos képviselőjének
sajátkezű aláírását. §
A pályázatot a
hivatalos Leonardo da Vinci pályázati űrlapon nyújtották be. §
A pályázathoz
csatolták legalább egy partnerintézmény szándéknyilatkozatát (ld. 1. számú
melléklet) |
·
Részletes költségvetést készítettek a
projekthez, és azt a pályázati űrlapban található táblázaton nyújtották be. |
3. számú melléklet országkódok |
Európai Unió |
|
AZ EGT ORSZÁGAI |
||
BE |
BELGIUM |
|
IS |
IZLAND |
DK |
DÁNIA |
|
LI |
LIECHTENSTEIN |
DE |
NÉMETORSZÁG |
|
NO |
NORVÉGIA |
GR |
GÖRÖGORSZÁG |
|
|
|
ES |
SPANYOLORSZÁG |
|
EGYÉB ORSZÁGOK |
|
FR |
FRANCIAORSZÁG |
|
BG |
BULGÁRIA |
IE |
ÍRORSZÁG |
|
CZ |
CSEHORSZÁG |
IT |
OLASZORSZÁG |
|
EE |
ÉSZTORSZÁG |
LU |
LUXEMBURG |
|
CY |
CIPRUS |
NL |
HOLLANDIA |
|
LV |
LETTORSZÁG |
AT |
AUSZTRIA |
|
LT |
LITVÁNIA |
PT |
PORTUGÁLIA |
|
HU |
MAGYARORSZÁG |
FI |
FINNORSZÁG |
|
MT |
MÁLTA |
SE |
SVÉDORSZÁG |
|
PL |
LENGYELORSZÁG |
UK |
EGYESÜLT
KIRÁLYSÁG |
|
RO |
ROMÁNIA |
|
|
|
SI |
SZLOVÉNIA |
|
|
|
SK |
SZLOVÁKIA |
|
|
|
TR |
TÖRÖKORSZÁG |
4. számú melléklet inézménytípusok
kódjai |
PME |
KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALAT (250-NÉL KEVESEBB
ALKALMAZOTTAL) |
GE |
NAGYVÁLLALAT (250 VAGY TÖBB ALKALMAZOTTAL) |
GRE |
CÉGEK CSOPORTJA, SZÖVETSÉGE |
OE |
MUNKAADÓK SZÖVETSÉGE, SZERVEZETE |
OS |
SZAKSZERVEZET |
OP |
KÖZÖS VÁLLALAT |
OF |
SZAKKÉPZŐ INTÉZMÉNY, SZAKKÉPZŐ SZERVEZET |
U |
FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNY |
AUEF |
EGYETEM - VÁLLALAT SZAKKÉPZÉSI EGYÜTTMŰKÖDÉSE |
CR |
REGIONALIS KONZORCIUM |
OST |
SZEKTORIÁLIS SZERVEZET |
CC |
KERESKEDELMI, IPARI, AGRÁR KAMARA |
OPR |
SZAKMAI SZERVEZTEK/SZÖVETSÉGEK/CSOPORTOK |
OQ |
VIZSGÁZTATÓ SZERVEZETEK |
PP |
HATÓSÁGOK |
EUR |
EURÓPAI SZINTŰ SZERVEZETEK |
REC |
KUTATÓINTÉZETEK |
O |
EGYÉB SZERVEZETEK |
5. számú melléklet nyelvi
kódok |
DA |
DÁN |
LU |
LUXEMBURGI |
DE |
NÉMET |
IS |
IZLANDI |
GR |
GÖRÖG |
NO |
NORVÉG |
EN |
ANGOL |
BG |
BOLGÁR |
ES |
SPANYOL |
CZ |
CSEH |
FI |
FINN |
EE |
ÉSZT |
FR |
FRANCIA |
LV |
LETT |
IT |
OLASZ |
LT |
LITVÁN |
NL |
HOLLAND |
HU |
MAGYAR |
PT |
PORTUGÁL |
MT |
MÁLTAI |
SE |
SVÉD |
PL |
LENGYEL |
|
|
RO |
ROMÁN |
|
|
SI |
SZLOVÉN |
|
|
SK |
SZLOVÁK |
|
|
TR |
TÖRÖK |
|
|
OT |
EGYÉB |
[1] Kérjük használja a 4. sz. mellékletben található kódokat.
[2] európai uniós
[3] Kérjük, alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott kódokat. Az A1-es
(esetleg A2-es) sor kivételével az intézményeket az ország betűrendje szerint
sorolja fel.
[4] Kérjük,
alkalmazza a 4 sz. mellékletben megadott kódokat.
[5] Kérjük, alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott kódokat! A fogadó
intézményeket az ország betűrendje szerint állítsa sorrendbe.
[6] Kérjük, alkalmazza a 4. sz. mellékletben megadott kódokat!
[7] Kérjük, alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott kódokat! A partner
intézményeket az ország betűrendje szerint állítsa sorrendbe.
[8] Kérjük, alkalmazza a 4. sz. mellékletben megadott kódokat!
[9] Azonos
kiutazásnak számít azoknak a külföldi gyakorlatoknak/csereprogramoknak a
csoportja, melyeknél ugyanaz a fogadó ország, ugynaz a munkanyelv, és a
kiutazás időtartama megegyezik.
[10] Kérjük, alkalmazza a 3 sz. mellékletben található
országkódokat!
[11] Kérjük,
alkalmazza az 5. sz. mellékletben található nyelvi kódokat!
[12] A külföldi gyakorlatok tervezett időkeretét hetekben adja meg! Az eltérő
időtartamú külföldi gyakorlatokat külön sorokban tüntesse fel akkor is, ha a
fogadó ország azonos. A kiutazás időtartamát a következőképpen kell feltünteni:
ha pl. 3 kedvezményezett utazik 12 hétre, ‘12’-t kell beírni , nem pedig
3x12=36 hetet.
[13] Csatolja az erre vonatkozó dokumentumokat, ha azok
rendelkezésre állnak!
[14] Csak a társult országokra vonatkozik.
[15] Kérjük, hogy tanulmányozza át a Kalauz a pályázati űrlap kitöltéséhez –
Mobilitási projektek c. kiadványunkat!
[16] A kísérő személyek mobilitási költségeit itt kell feltüntetni.
[17] Pedagógiai, kulturális és nyelvi felkészítésre Leonardo támogatás kizárólag külföldi gyakorlatok esetében
igényelhető.
[18] Kérjük, alkalmazza a 3. sz. mellékletben megadott
országkódokat!