1. Fedõlap
Szerzõdés száma: 0101-L012/32
Koordináló intézmény: Budapesti Mûszaki Egyetem
Project neve: SANDWICH
Szerzõ: Dr. Moson Péter, projekt koordinátor
Tel: 36-1-463-26-90
Fax: 36-1-463-12-91
email: mosontutor.nok.bme.hu , www: http://tutor.nok.bme.hu
Pénzügyi rész szerzõje: Varga Ildikó, koordinátor asszisztens
Tel: 36-1-463-23-97
Fax: 36-1-463-25-61
Kelt: 1998. Április 15.
2. Szakmai rész
A program célja a mérnökképzés területén diplomát kibocsátó hosszú ciklusú váltakozó felsõoktatási formák kialakítása a nemzetközi tapasztalatok figyelembe vételével (elsõsorban gyakornoki képzés - CNAM, Franciaország), és a magyar vállalatok valós igényei alapján. A megvalósítás pilot-modulok indításával kezdõdik.
A 4. munkaperiódus tevékenységeit a munkaterv és az 3. munkaperiódusról szóló jelentés alapján végeztük. A projekt tevékenységei 9 részmodul keretében folynak (Információ technológia, Általános menedzsment, Szakmai /4 mûszaki és 3 humán / oktatási modulok).
A jelentés tartalmazza
a koordinátor által irányított tevékenységek
összefoglalóját (Általános menedzsment
modul). Részletes leírás - fõként
a többi modulról - az Interneten az alábbi
címen található: http://tutor.nok.bme.hu.
A tevékenységek részletes leírása,
korábbi beszámolók címe: http://tutor.nok.bme.hu/sandwich/general/mtitle.htm.
(Az anyagokban gyakran
utalunk a "hot word" technika segítségével
elérhetõ további dokumentumokra).
Emlékeztetünk a projekt moduláris struktúrájára:
- 1. Információ technológia - Nagy Á.,
- 2. Általános menedzsment - közös tevékenységek - Moson P.,
- 3. Építészet modul - Matuscsák T., Rostás Z.,
- 4. Környezettechnika modul - Lajos T., Parti M.,
- 5. Folyamatszabályozás modul - Arató P., Loványi I.,
- 6. Acélszerkezetek modul - Iványi M., Dunai L.,
- 7. Angol kommunikáció modul - Sárvári J.,
- 8. Anyanyelvi kommunikáció modul - Kelemen É., Perger M.
- 9. Menedzsment modul - Hóka
J.
4.1. | Kiterjesztés-vállalatok (igényfelmérés, feleletek) | 97.09-98.02. | |
4.2. | Kiterjesztés-minisztérium (jelentések, javaslatok) | 98. 01.- 98. 03. | |
4.3. | Kiterjesztés-diákok, egyetemek(reklám, újságcikkek, gyûlések pl. Magyar Rektori Konferencia) | 97. 09.- 98. 03. | |
4.4. | Kiterjesztés-projektek (TEMPUS, Leonardo) | 98. 01-03. | |
4.5. | Konzorciumi ülés (emlékeztetõ, hozzászólások) | 97. 11. 7-9. | |
4.6. | Egyetemi periódus (tanulók, Szendvics konferencia, információk a modulokról) | 09.97-02.978 | |
4.7. | Projekt menedzsment (emlékeztetõk stb.) | 97. 09.- 98. 02. |
2.B. Tevékenységek
részletes leírása
A munkaperiódus alaptevékenységei a következõk voltak:
1. A tanulók ipari szakaszbeli (1997 tavasza) munkájának végsõ értékelése (zsüri), 2. egyetemi szakasz (1997 õsze) 4 szakmai modulban összesen 33 tanulóval.
2. A projekt értékelése Gálosfán (Magyarország) az összes fõbb érdekelt részvételével: tanulók, vállalatok (humán erõforrás szakemberek, ipari tutorok), egyetem (menedzsment, egyetemi tutorok), külföldi partnerek (CNAM, Ingénieurs 2000, IBISTRA), Phare szakértõ, a minisztérium képviselõje stb. Javaslatok megfogalmazása.
3. Tevékenységek
a fenntarthatóság érdekében
(pl. javaslatok a minisztériumnak a hosszú távú
mûködés jogi és pénzügyi
háttere megalkotására, további pályázatok
az Európai Közösséghez (TEMPUS, Leonardo)
az átmeneti idõszak finanszírozása
segítésére, és kiterjesztés
(más vállalatok irányába a Dunaferr,
a felsõoktatás irányába elsõsorban
a BME végezte a többi konzorciumi partner közremûködésével).
Az alábbiakban a tevékenységek részletes leírása, majd azt követõen egy rövid értékelés, a kockázatok vizsgálata következik.
1997. szeptember 1-7. A projekt koordinátor látogatása a CNAM-nál (Párizs).
Fontosabb események:
Bizottsági tagként részt vett a CNAM Éves Értékelõ Bizottság (zsüri) munkájában. A tanulók beszámolói francia illetve angol nyelven is folytak. Különleges érdeklõdés nyilvánult meg a BME SANDWICH hallgatói külföldi gyakorlati lehetõségeinek felmérése és a francia partner oktatási rendszerének értékelése iránt.
Tárgyalások a program francia koordinátorával - Charles Sol úrral.
Témák:
1. A WP3 tevékenységének értékelése.
2. A szakmai és a pénzügyi beszámoló elkészítése.
3. Tervek 1997 õszére.
4. A program kiterjesztésének lehetõségeirõl.
5. Az INGENIEURS 2000 típusú
magyar intézmény létrehozásának
lehetõségeirõl. (Tárgyalások
M. Arcicot úrral) Az egyetem és ipar közötti
kapcsolatok fejlesztése különös figyelemmel
kísérve az ipar és a hallgatók toborozásának
szükségleteit. Ajánlott, egy munkatárs
felvétele a fent említett feladat ellátására.
1997 szeptember
A magyar modulvezetõk
találkozójának elõkészítése
(lásd meghívó).
1997. szeptember 26.
A modulvezetõk értekezlete. Az értekezlet fontosabb pontjai:
A harmadik periódus értékelése.
Részletes beszámoló a modulok tevékenységérõl.
A 3. Beszámoló elõkészítése.
A jövõ tervei.
Határidõk:
1997. október 3. A beszámolóhoz szükséges táblázatok elkészítése.
1997. október 31. A konzorcium ülésére elkészíteni a modulok beszámolóját.
1997.november 15. Utolsó határidõ a pénzügyi szerzõdések elkészítésére.
1997.október.
A záró
értékelés elkészítése.
Konzorciumi ülés.
Információk a SANDWICH konferenciáról.(cikk megjelenése a BME újságában- Jövõ Mérnöke, poszter elkészítése).
Találkozó a DUNAFERR vezérigazgatójával és Lebreton úrral (Fancia Nagykövetség) - anyagok elkészítése.
A modulok tevékenységérõl
szóló beszámolók elkészítése
(környezetvédelem-management).
1997.november 5. DUNAFERR, Dunaújváros
Találkozó
Horváth István úrral - a DUNAFERR vezérigazgatójával.
Horváth István vezérigazgató úr
és a francia partner értékelték a
projekt tevékenységét. Tárgyaltak
a projekt folytatásának és kibõvítésének
lehetõségeirõl is. Új munkaterv elfogadása,
melyben további ipari vállalatok bevonása
kiemelt szerepet kap.
1997.november 6. A projekt ismertetése a Francia Nagykövetség fontos beosztású munkatársainak.
A tárgyalások
során értékelték a projekt tevékenységét
és megbeszélték a francia partner további
együttmûködését a projektben.
1997. november 6. A projekt jelenlegi tevékenységének bemutatása Penninger Antal úrnak - a BME TANOK igazgatójának.
A megbeszélés
fõ pontjai:a
projekt folytatásának lehetõségei,
a BME és fõképpen a TANOK további
szerepe a projektben (egy, INGENIEURS 2000 típusú
magyar intézmény létrehozásának
lehetõsége).
1997.november 6. Budapest - SANDWICH konferencia
(részletes program) A projekt bemutatása a BME hallgatói számára.
A konferencia programja:
A SANDWICH hallgatók az ipari gyakorlat idején folytatott tevékenységükrõl szóló beszámolók.
Információk a SANDWICH típusú oktatásról (DUNAFERR, ..)
DUNAFERR-Díj átadása
Vita.
1997.november 7-9., Gálosfa, Magyarország - Konzorciumi ülés
A találkozó céljai:
Összefoglalni és értékelni a konzorcium tagjainak tevékenységét.
Felmérni az eredményeket.
A projekt fejlõdési irányának meghatározása.
Tanulmányozni a
projekt jövõjét.
Az ülésen jelenlévõ
kb. 40 személy a projektben résztvevõ minden
partner képviseletében: hallgatók, vállalatok
(humán forrás igazgatók, mérnök-tutorok),
külföldi partnerek (Franciaország-CNAM, Ingenieurs
2000, Németország-Ibistra), egyetem(modul vezetõk,
egyetemi tutorok), PHARE tanácsadó (L. Hollán),
Mûvelõdési Minisztérium.
Az ülést vezette: Moson Péter a program koordinátora.
Általános vélemények, amelyek megfogalmazódtak az ülés után:
- a SANDWICH típusú képzés sikeresnek bizonyult
- a megszerzett tapasztalatok alapján új feladatok fogalmazódtak meg a képzés fontos területein: szervezés, oktatás, szabályozás, diverzifikáció.
- Általános
vélemény volt, hogy a projektet folytatni kell.
Az ülés programjának rövid összefoglalója:
1 nap
A konzorcium tagok beszámolója (lásd mellékelve a beszámolókat) a folytatott tevékenységek értékelése. Az elõadásokat élénk vita követte. A vitán részt vettek más kollégák is(például: mérnök-tutorok, hallgatók). Móróné Zupkó Tímea (Dunaferr Humán Intézet) elõadása tükrözi a vita legfontosabb gondolatait. A vita eredményei megtalálhatók összefoglalva e beszámoló ajánlások címû részében.
A vita néhány témája:
hogyan lehet érdekelté
tenni azokat akik részt vesznek a programban (hallgatók,
vállalatok, egyetem), a hallgatók és mérnök-tutorok
kapcsolatáról szóló esettanulmány
elkészítése.
2.nap
Az alternáló
oktatás jövõje Magyarországon. A vita
három probléma körül folyt: akarjuk-e
folytatni a projektet, ha igen: jövõre szóló
tervek, részvételi feltételek. A jelellévõk
egyhangúlag a projekt folytatása mellett döntöttek.
Hozzászólások:
Hallgatók:
A szakmai munkára
szeretnének koncentrálni de ugyan akkor részt
vállalnak az új oktatási forma népszerûsítésében.
A késõbbiekben szóba jöhet, egy hallgatói
szervezet (klub) létrehozása is.
Építész Kar
Most kezdték el
az elsõ egyetemi periódust. Beszámoltak a
pénzügyi problémákról: a díjak
csökkentése, szabályozás, a tutorok
motiválása, külföldi gyakorlatok.
Villamosmérnöki Kar
Homogenizáció/értékelés,
tutori munka stb, diverzifikáció, új vállalatok
bevonása, a hallgatók toborozása/informatikus
hallgatók hiánya. A hallgatók már
nem szabadok" a 6. szemeszter után.
Acélszerkezeti modul (Építõ Kar)
Az új stratégia
kialakítását késõbbi idõpontra
halasztják, akkora amikor a jelenlegi hallgatók
befejezik tanulmányaikat. Fontosnak tartják a hallgatók
és tutorok motiválását.
Társadalomtudományi
Kar (az idegen
nyelv oktatása szélesebb körû hallgatóságot
kellene megcéloznia, felmerülõ problémák:
különbözõ szintû nyelvismeret, az
oktatandó nyelv kiválasztása, nehézségek
az anyanyelvi kommunikáció oktatók biztosításában.
Német partner
(IBISTRA, Thomas Pfau) - tervek egy alapítvány létrehozásáról.
Francia partner
(CNAM, Charles Sol ) a következõ témákról
beszélt: pénzügyi problémák,
új struktúra létrehozása - INGENIEURS
2000 típusú magyar intézmény létrehozásának
lehetõségeirõl, fejlesztési tervek,
kredit pontok szerzése az ipari gyakorlat idejére.
Vállalat
- Móróné Zupkó Tímea. Javaslat:
a felnõtt oktatásra szánt költségvetés
0,2%-a az alternáló típusú oktatásra
lehetne fordítani. Aktívan részt fognak venni
a projekt folytatásában, diverzifikációjában,
a magasabb részvételi arány biztosításában(MIKOSZ),
Központi iroda létrehozása.
Egyetem
A BME akarja folytatni
a projektet. Dr. Pennninger Antal a TANOK igazgatója elfogadta
az új szervezeti struktúrát.
PHARE - L.Hollán-tanácsadó
Hangsúlyozta, hogy
ilyen típusú kezdeményezéshez feltétlenül
szükséges minden egyes partner lelkesedése
és hite és persze minden partner feladata az optimális
keretek biztosítása. A program két irányba
kellene, hogy fejlõdjön: új vállalatok
bevonása, új felsõoktatási intézmények
bevonása.
Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium
A minisztérium képviselõje
bemutatta a lehetséges szabályzási és
pénzügyi problémákat, melyek felmerülhetnek,
egy új oktatási forma bevezetése esetében.
Az ülés befejezõ
részében Varga Ildikó pénzügyi
koordinátor mindennapi tapasztalataiból kiindulva
ajánlások fogalmazódtak meg (lásd
Varga Ildikó által készített jegyzéket).
1997. november 13. Budapest,
Fr. Neumann Alapítvány
Dr. Thomas Pfau tárgyalt
a Neumann Alapítvány vezetõjével,
egy lehetséges pénzügyi támogatásról,
melyet a német alapítvány nyújtana
azoknak a német vállalatoknak, amelyek részt
fognak venni a projekt fejlesztésében.
1997.november 17-18. A projekt kiterjesztését támogató tevékenységek. Franco-fórum.
1 nap. Francia-magyar vállalat és egyetem közötti kapcsolatok, címû kollokviumon a projekt koordinátora bemutatta a program tevékenységét.
2.nap A Franco-fórum
(állásbörze típusú rendezvény,
melynek szervezõi voltak három magyar felsõoktatási
intézmény hallgatói) látogatói
információkat kaptak a SANDWICH típusú
képzésrõl.
Ugyan ezekben a napokban
magas beosztású diplomaták (Franciaország
és Belgium nagykövetei ), magyar politikusok, a francia
vállalatok képviselõi, más oktatási
intézmények hallgatói látogatását
fogadtuk. Charles Sol úr és Moson Péter úr
eredményes tárgyalásokat folytattak a Peyrusaubes
úrral a Francia-Magyar Kereskedelmi és Ipar Kamara
elnökével.
Kiterjesztés, reklám tevékenységek
1998 január. Mihály Ildikó (munkaügyi Minisztérium) egy cikket publikált a "Magyar Felsõoktatás"-ban, melyben kitér a Szendvics képzésre is.
1998. február 12-14. A koordinátor látogatása a CNAM-nál (Párizs). Francia részrõl Ch. Sol és F. Laulan vettek részt a megbeszéléseken. Moson Péter tájékoztatást adott az oktatás állásáról. A Duneferr, BME és CNAM dokumentumai alapján véglegesítették a kiterjesztési terveket. Eszerint: Dunaferr további magyar vállalatok bevonása, CNAM további külföldi partnerek bevonása, BME további magyar felsõoktatási intézmények bevonása.
1. Phare értékelés. A részvevõk tájékoztatást kaptak a pozitív értékelésrõl,
2. Oktatási folyamat. A tanulók ("elsõ" és "másod" szendvics évesek) a tervek szerint megkezdték az ipari szakaszukat. Vita volt az idegen nyelv és menedzsment távoktatásáról, az elsõéves hallgatók szakmai feladatai véglegesítésérõl, a hallgatók nyilvántartásáról a BME NEPTUN rendszere keretében.
3. Jelentések. A 4. Periódus (97. Szept. 1. -98. Febr. 28.) modul jelentéseit a koordinátor 1998. Március 15.-re kéri. 1998. Június 11-13-án Balatonszéplakon a Phare projekt egy közös konferenciát tart. A projektet legalább 4 részvevõ képviseli majd, közöttük diák is.
4.Kiterjesztés. Megvitatásra kerültek a tervek (lásd a koordinátor párizsi látogatása), az egyes szereplõk konkrét feladatai.
A kollégák felvetették a már meglévõ hallgatók képzése folytatásának problémáját a projekt utáni idõben. A koordinátor megvizsgálja a pénzügyi és szervezeti kérdéseket, 2 héten belül tájlkoztatja az érdekelteket.
Kiterjesztés, reklám tevékenység.
Az anyag elsõ része (5 oldal) a projektet sikeresnek értékeli, leírja az oktatási kísérlet fõ elveit, részletezi az elsõ ipari szakaszt (a diákok munkája, tutorálás, értékelés).
A második rész (4 oldal) jogi, pénzügyi és szervezeti kérdéseket vet fel, javaslatokat tartalmaz.
A dokumentumot eljuttatták a Mûvelõdésügyi és Közoktatási Minisztériumba.
Udvardi Lakos Endre a fenti minisztérium fõtanácsosa felterjesztést készített (1998. Március 11.) az ipar - felsõoktatás kapcsolatai finanszírozásáról. A javaslat fõ változatai:
- engedélyezni a szakképzési hozzájárulás (a teljes béralap 1.5%-a) egy részét (0.2-0.5 %) felhasználását felsõoktatási célokra is,
- megnövelni a fenti adót e célból 0.5%-kal,
- adókedvezményt adni a hasonló tevékenységet folytató vállalatoknak.
A kérdés kormányzati szinten megtárgyalásra kerül.
1998. március. Részvétel további EU projektekben.
Jelentõs munka folyik a Leonardo (CNAM, Laulan, Sol) és a TEMPUS (BME, Moson) projektek elkészítésére. A partnerek (Dunaferr, CNAM, BME, egyéb magyar, német részvevõk) rendszeresen egyeztetik véleményüket.
Jelentõs munka folytatunk (elsõsorban a Dunaferr) további vállalkozások, kamarák bevonására. Több pozitív felelet érkezett.
A koordinátor rendszeresen konzultál egyéb érdekelt szervezetekkel (Magyar, Francia TEMPUS Iroda, Magyar Rektori Konferencia stb.).
A leendõ diákokat
is tájékoztatjuk különbözõ
módszerekkel (pl. cikk a BME diák újságában
a Jövõ mérnökében).
Értékelés.
A korábbi periódusokhoz hasonlóan a tevékenységek a tervek szerint haladnak, nincsen jelentõs változás a projekt szakmai részében.
Az oktatási folyamat (egyetemi szemeszter, az ipari szakasz elõkészítése) az elõzõ év gyakorlata szerint történt és már "megszokottá" vált. Az oktatás összességében pozitívan értékelhetõ. Mindamellett még sok kérdés megoldásra vár, ezek egy része a gálosfai projekt ülésen megvitatásra került.
E munkaperiódus fõ
feladata az elért eredmények értékelése
és (kiterjesztésen alapuló) fenntarthatósága
biztosítása volt. A projekt bebizonyította
a sikeres alternáló képzés bevezetésének
lehetõségét (különösen módszertani
szempontokból).Tartós együttes munka alakult
ki a Dunaferr, CNAM és BME között, néhány
más konzorciumi tag is aktív volt. Sikerült
bizonyos eredményeket elérni a jogi, pénzügyi
háttér biztosítása, további
vállalatok bevonásában, e területeken
azonban még nagyon sok a tennivaló, nyitott a pályatér.
Kockázati tényezõk.
Visszatérünk illetve kiegészítjük az elõzõ jelentésben megfogalmazott fõ kockázati tényezõket:
Egy ilyen típusú képzés sikere függ az ipar érdeklõdésétõl, igényeitõl.
A Dunaferr (különösen Horváth István elnök vezérigazgató) nagyon aktívan tevékenykedett ez irányban (cikkek publikálása, levelek más vezérigazgatókhoz). Érkeztek is pozitív feleletek, szándék nyilatkozatok a legnagyobb magyar vállalatok részérõl, de ezek tényleges részvétele a képzésben még a jövõ feladata. Egy további kockázati tényezõ az adminisztrációs munkatársak gyakori cseréje, az általános technikai és emberi tényezõ szint az információ technológia felhasználásában.Ez a tényezõ együtt az iroda és a szerver más helyre költöztetésével több problémát okozott. A BME elhatározta, hogy egy új irodát hoz létre állandó személyzettel, ez várhatóan megoldja a kérdéseket.
Az oktatás kari szinten történik. Ennek vannak elõnyei, de 9 almodul koordinálása nagyon bonyolult feladat.A harmonizáció kérdése részletesen terítékre került Gálosfán. A probléma kezelése az új iroda feladata lesz.
Bizonyos esetekben a vállalat részérõl megvan a kereslet, de a hallgatók nem érdeklõdnek eléggé.A diákok érdeklõdése függ a szakmájuktól, az adott típusú mérnök iránti szükséglettõl. Ahol ez a kereslet jelentõs (pl. informatika), ott más módszerek bevezetése látszik célszerûnek.
A képzés hosszú távú finanszírozása nem fog megoldódni a projekt vége elõtt.
Az átmeneti idõszak
problémái elkerülésére két
további projektet (TEMPUS, Leonardo) nyújtottunk
be. A BME-n létrejött iroda, és a Dunaferr
aktivitása segít a kérdés megoldásában.
PHARE támogatás: ECU.
PHARE alapból kiadás: ECU:
Az adott idõszakban vásárolt eszközök listája:
Lásd pénzügyi
beszámoló.
2.C. Humán erõforrás, személyi jellegû ráfordítások
Lásd pénzügyi beszámoló.
A projekt végéig tervezett tevékenységek
Az oktatás folytatódik (ebben az értelemben, még ha nem is lenne folytatás, a projekt akkor is 1999 nyaráig tart). A BME kész új modulok megindítására.
A konzorciumi tagok folytatják a kiterjesztésre irányuló munkájukat.
Magától értetõdõen elkészítünk minden a Phare által megkövetelt jelentést, bemutatót.